فهرست مطالب

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز - سال سی و پنجم شماره 1 (پیاپی 103، فروردین و اردیبهشت 1392)

مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سال سی و پنجم شماره 1 (پیاپی 103، فروردین و اردیبهشت 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/26
  • تعداد عناوین: 16
|
  • مقالات پژوهشی
  • رحیم احمدی، فارسی زهرا عباسی *، وحید عسگری صفحه 6
    زمینه و اهداف

    پژوهشهای مختلف نشان می دهند که استرس اثرات مختلفی بر سیستم آندوکرینی بدن دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات استرس بی حرکتی حاد و مزمن بر سطح سرمی هورمون های TSH، T3 و T4 در موش های صحرایی نر می باشد.

    مواد و روش ها

    طی این تحقیق تجربی- آزمایشگاهی، موش های نر نژاد ویستار به سه گروه 10 سری شاهد، تحت استرس بی حر کتی حاد (روزانه 8 ساعت بی حرکتی به مدت 8 روز) و تحت استرس بی حرکتی مزمن (تحت بی حرکتی روزانه 2 ساعت به مدت 21 روز) تقسیم بندی شدند. بعد از پایان یافتن دوره برنامه اجرایی هر گروه، نمونه های خونی از طریق خونگیری از قلب جمع آوری شدند. بعد از تهیه سرم، سطح هورمونهای TSH، T3 و T4 با استفاده از روش الکتروکمی لومینسانس مورد سنجش قرار گرفتند. در نهایت داده های حاصل با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس، مورد مقایسه واقع شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان دادند هورمون های TSH، T3 و T4 در موشهای تحت استرس بی حرکتی حاد، افزایش معناداری یافتند (به ترتیب 01/0P<، 001/0P< و 001/0P<). اما سطح این هورمون ها در موشهای تحت استرس بی حرکتی مزمن، اختلاف معناداری با گروه شاهد نشان ندادند.

    نتیجه گیری

    استرس بی حرکتی حاد افزاینده سطح سرمی هورمونهای TSH، T3 و T4 است. بر این مبنا، از دیدگاه پاتوفیزیولوژیک، تاثیر استرس بی حرکتی در افزایش هورمون های تیروئیدی و عوارض متعاقب آن قابل توجه است.

    کلیدواژگان: استرس بی حرکتی حاد، استرس بی حرکتی مزمن، T4، T3، TSH، رت
  • امیر حسین جعفری روحی، یوسف نوری، محمدحسن کارگر ماهر، محمد آهنگر زاده رضایی، شهرام عبدلی اسکویی، علیرضا نیک نیاز صفحه 12
    زمینه و اهداف
    باکتریمی در کودکان علیرغم شیوع پائین نیاز به تشخیص و درمان به موقع دارد. مقیاس مشاهده ای Yale (YOS) یکی از معیار های مورد استفاده برای شناسایی موارد دچار باکتریمی می باشد که در مورد کارآیی آن نتایج ضد و نقیضی وجود دارد. مطالعه حاضر به بررسی ارزش تشخیصی YOS در تعیین باکتریمی در کودکان 3 – 36 ماه مبتلا به تب بدون علامت لوکالیزه می پردازد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی 112 کودک تب دار 3 تا 36 ماهه با میانگین سنی 92/9±65/16 ماه مراجعه کننده به اورژانس مورد بررسی قرار گرفتند. دمای بدن قبل از دریافت دارو در کودکان ثبت گردید و کشت خون در تمامی کودکان قبل از شروع درمان آنتی بیوتیک صورت گرفت. امتیاز YOS و نتایج کشت در تمامی کودکان ثبت گردید. نمودار ROC برای YOS ترسیم شده و حساسیت، اختصاصیت، ارزش اخباری مثبت (PPV) و منفی (NPV) و likelihood ratio (LR) برای آن در تشخیص باکتریمی محاسبه گردید.
    نتایج
    باکتریمی در 3/14% وجود داشت. گروه باکتریمی میانگین دمای بدن (35/0±34/39 در برابر 36/0±04/39، 001/0p<) و امتیاز YOS (31/4±87/20 در برابر 36/4±70/12، 001/0p<) بالاتر داشتند. حساسیت، اختصاصیت، PPV، NPV، LR+ و LR- برای امتیاز YOS بالای 15 به ترتیب برابر 81%، 71%، 32%، 96%، 79/2 و 26/0 بود. حساسیت و اختصاصیت برای تب <25/39 در شناسایی باکتریمی به ترتیب برابر 56% و 72% بود.
    نتیجه گیری
    مقیاس YOS بسیار راحت و قابل استفاده بوده و حساسیت نسبتا مناسبی در شناسایی موارد باکتریمی دارد، با این حال به علت اختصاصیت پائین نمی توان بطور کامل به این روش اتکا نمود.
    کلیدواژگان: کودکان، تب، باکتریمی، مقیاس مشاهده ای بیماری حاد
  • بهرام جمالی قراخانلو، اکرم آمقانی، اصغر توفیقی صفحه 18
    زمینه و اهداف

    کافئین عضوی ازخانواده داروهای متیل گزانتین هاست که بیشتر عملکرد ورزشی را تسهیل می کند. بیان شده است که کافئین به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی می تواند در محافظت از آسیب های سلولی موثر باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تک مرحله ای مکمل یاری کافئین بر پاسخ CK، IL-6 و لاکتات مردان غیرفعال به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی وامانده ساز می باشد.

    مواد و روش ها

    20 مرد غیرفعال، سالم و غیرسیگاری پس از همگن سازی انتخاب و سپس به شکل تصادفی به دوگروه شاهد و مکمل تقسیم شدند. آزمون ورزشی شامل دویدن فزاینده روی نوارگردان تاحد واماندگی بود (تست بروس). یک ساعت قبل از اجرای آزمون اصلی در یک طرح دو سویه کور آزمودنی های گروه مکمل 6 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن کافئین و گروه شاهد نیز همزمان به همان میزان سلولز دریافت کردند. عمل خون گیری در قبل و بلافاصله پس از اجرای آزمون از ورید آنتی کوبیتال گرفته شد. پس از سانتریفوژ و تهیه سرم مقادیر شاخص های لاکتات، CK به روش اسپکتروفتومتریک و IL-6 به روش الآیزا در سرم مورد سنجش قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه آمیخته و تی همبسته استفاده شد. سطح معناداری در سطح آلفای 5 درصد در نظر گرفته شد و از نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 16 جهت تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج آزمون آماری نشان داد که مقادیر پس آزمون لاکتات خون، کراتین کیناز و اینترلوکین-6 در هر دو گروه شاهد و مکمل نسبت به مقادیر پیش آزمون افزایش معنی داری داشت (05/0< P). همچنین، نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که مکمل کافئین بر تغییرات اینترلوکین-6 سرمی مردان غیرفعال بدنبال فعالیت هوازی وامانده ساز تاثیر معنی داری دارد (05/0P>)، اما در مورد شاخص های کراتین کیناز و لاکتات تاثیر معنی داری مشاهده نگردید (05/0 p<).

    نتیجه گیری

    بر طبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر احتمال می رود مصرف مکمل کافئین قبل از فعالیت هوازی وامانده ساز بر التهاب و آسیب عضلانی مردان غیرفعال تاثیر مثبت دارد.

    کلیدواژگان: کافئین، CK، IL، 6، لاکتات، فعالیت هوازی وامانده ساز
  • علیرضا زمستانی، محمود محمودی، عباسعلی کشتکار، سید رضا مجدزاده، محمدحسین فروزانفر، شهریار سمنانی صفحه 26
    زمینه و اهداف
    در نظام های مراقبت و ثبت وقایع مرتبط با سلامتی کم شماری پدیده ای رایج می باشد. یکی از روش هایی که برای تعیین حساسیت نظام مراقبت یا ثبت در شناسایی موارد به کار می رود، روش صید-باز صید می باشد. هدف این مطالعه تخمین تعداد موارد سرطانی با استفاده از دو منبع بوده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه با روش صید-بازصید دو منبعی و با استفاده از داده های مرکز ثبت سرطان ایستگاه تحقیقات بهداشتی بابل و مرکز ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت استان گلستان انجام پذیرفت. جمعیت مورد مطالعه کلیه موارد سرطانی که در محدوده استان گلستان و در طول سالهای 1383، 1384 و 1385 بروز کرده اند، می باشد. این جمعیت از دو منبع مورد مطالعه استخراج گردیده و در نرم افزار Microsoft Excel وارد گردیدند و پس از حذف موارد تکراری و پیدا کردن موارد مشترک در نرم افزار اختصاصی مطالعات صید-بازصید «1.4 CARE» آنالیز شدند. برآوردها با دو روش Chapman و Petersen و با حدود اطمینان 95% محاسبه گردیدند.
    یافته ها
    در مجموع سالهای 83، 84 و 85، برآورد تعداد کل سرطانها، 5436 مورد (فاصله اطمینان 95%: 5495-5386)، بود. میزان حساسیت واحد ثبت سرطان گرگان برای کلیه سرطانها 9/88%، میزان حساسیت مرکز بابل 47 درصد و میزان حساسیت دو منبع 1/94% بود.
    نتیجه گیری
    در نهایت نتایج این مطالعه مشخص می کند که با استفاده از دو فهرست و کاربرد روش صید-بازصید می توان در مقایسه با استفاده از هریک از منابع به تنهایی تخمین یا برآورد بهتری از تعداد موارد سرطانی بدست آورد.
    کلیدواژگان: صید، بازصید، حساسیت، ثبت سرطان، میزان بروز
  • رعنا سرخابی، امیر قربانی حق جو، محمدحسین آهور *، مهریار نهایی صفحه 34
    زمینه و اهداف

    سندرم سودواکسفولیشن یک بیماری مولتی فاکتوریال است که با تولید و تجمع مواد فیبریلار خارج سلولی در چشم و بسیاری از بافت های دیگر بدن شناخته می شود. این سندرم شایع ترین علت گلوکوم زاویه باز می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات سطح سرمی مس و روی در بیماران مبتلا به سندرم سودواکسفولیشن و مقایسه آنها با گروه کنترل است.

    مواد و روش ها

    مقادیر سرمی مس و روی در 30 بیمار مبتلا به سندرم سودواکسفولیشن و 30 بیمار کنترل با سن و جنس مشابه با روش جذب اتمی (Atomic Absorption Method) اندازه گیری شد.

    یافته ها

    مقادیر سرمی مس در بیماران مبتلا به سندرم سودواکسفولیشن به طور چشمگیر بیشتراز آن در گروه کنترل بود(μg/l 001/0 003/0 در مقابل μg/l 001/0 002/0، 007/0=P) ولی مقادیر سرمی روی این بیماران به طور چشمگیر پایین تر از گروه کنترل بود. (μg/l 028/0 05/0 در مقابل μg/l 023/0 08/0، 001/0=P). بین مقادیر سرمی مس و روی در دو گروه مورد مطالعه هیچ گونه ارتباطی وجود نداشت.

    نتیجه گیری

    یافته های ما نشان می دهد که در بیماران مبتلا به سندرم سودواکسفولیشن، افزایش مقادیر سرمی مس می تواند یک ریسک فاکتور برای یافته های سیستمیک و چشمی این سندرم باشد و کاهس مقادیر سرمی روی در این بیماران ممکن است آنها را مستعد استرس اکسیداتیو نماید.

    کلیدواژگان: سندرم سودواکسفولیشن، مس، روی، سرم
  • مجید شجاعی، غلامرضا فریداعلایی، حمید کریمان، علی ارحمی دولت آبادی، آنیتا سبزقبایی، سعید صفری، افشین امینی صفحه 40
    زمینه و اهداف
    مطالعه حاضر با هدف تبیین معیارهای کم خطر بودن آسیب های احشاء شکمی در بیماران مبتلا به ترومای بلانت شکم و ترخیص سریع تر و بدون نیاز به سی تی اسکن شکم و لگن از اورژانس پایه گذاری شد.
    مواد و روش ها
    طی سال 1389 تمامی بیماران بالغ و هوشیار مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) با ترومای بلانت شکم وارد مطالعه شده و از لحاظ علائم و نشانه های آسیب های داخل شکمی مورد با پیگیری یک ماهه ارزیابی قرار گرفتند. از آزمون کای دو جهت بررسی میزان شیوع علائم و نشانه های بالینی در بیماران با آسیب احشاء شکمی و بیماران ترخیصی استفاده شد. حساسیت، اختصاصیت، ارزش پیشگویی منفی و مثبت هر یک از این فاکتورها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    205 بیمار وارد مطالعه شدند (80% مرد و 20% زن). شیوع نشانه های بالینی آسیب شکمی، نشانه ها و علائم شکمی به طور توام، نشانه های بالینی و علائم آسیب احشاء داخل شکمی، و سه فاکتور علائم و نشانه های بالینی، هماچوری و ایندکس شوک بالای 8/0 در بیماران مبتلا به آسیب شکمی بالاتر از بیماران ترخیصی بود (0001/0>P). حساسیت، اختصاصیت، ارزش پیشگویی منفی و مثبت سه فاکتور علائم و نشانه های بالینی، هماچوری و ایندکس شوک بالای 8/0 در تشخیص آسیب احشاء شکمی، به ترتیب برابر 100%، 45%، 100% و 17% بود.
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه حاضر بیان می دارند می توان بیماران کم خطر با آسیب بلانت شکمی را بدون نیاز به انجام سی تی اسکن مرخص نمود.
    کلیدواژگان: آسیب شکمی، ترومای بلانت
  • جلال عیسی خواجه، محمدرضا رشیدی، لعیا فرزدی، عالیه قاسم زاده، وحیده شهنازی، اکرم فریدی، امیرمنصور وطن خواه، رضا حاجی حسینی بغدادی، محمد نوری صفحه 46
    زمینه واهداف
    اخیرا فعالیت آنزیم پاراکسوناز-3 در مایع فولیکولی گزارش شده به طوری که غلظت آن در این مایع سه برابر بیشتر از سرم است. با این حال نقش آنزیم پاراکسوناز-3 در عملکرد تخمدانها هنوز ناشناخته است. دراین مطالعه میزان فعالیت آنزیم یاد شده و نسبت آنتی اکسیدانت به پرواکسیداسیون در مایع فولیکولی زنان نابارور در مقایسه با زنان بارور در سیکلهای تحریکی کمک باروری مقایسه و تغییرات آنها نسبت به تعداد اووسیت بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    مایع فولیکولی از 50 زوج نابارور که تحت درمان روش های کمک باروری قرار گرفته بودند جدا و میزان فعالیت آنزیم پاراکسوناز-3 به روش کروماتوگرافی مایع با فشار بالا، میزان لیپوپروتئین با وزن مخصوص بالا به روش رسوبی، ظرفیت آنتی اکسیدانت تام به روش الیزا و سطح مالون دی آلدئید بعنوان مارکر پروکسیداسیون لیپیدی به روش اسید تیوباربیتوریک در آن اندازه گیری شدند.
    نتایج
    از 50 زن مورد مطالعه 20 نفر نا بارور و 30 نفر سالم بودند. میزان فعالیت پاراکسوناز-3 در مایع فولیکولی زنان نا بارور در مقایسه با زنان سالم بطور معنی داری (05/0>P)پایین بود. میانگین نسبت پاراکسوناز-3 به مالون دی آلدئید در مایع فولیکولی زنان نا بارور کمتر از زنان سالم به دست آمد. غلظت مالون دی آلدئید در مایع فولیکولی زنان نازا در مقایسه با زنان سالم بطور معنی داری (05/0>P) بالا بود. غلظت لیپوپروتئین با وزن مخصوص بالا و ظرفیت آنتی اکسیدانت تام مایع فولیکولی در دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضرنشان داد که میزان فعالیت پاراکسوناز-3 و نسبت پاراکسوناز-3 به مالون دی آلدئید در مایع فولیکولی زنان نابارور نسبت به زنان بارور پایین و سطح مالون دی آلدئید بالاتر می باشد. اختلالات تاثیر گذار بر سطح آنتی اکسیدانت و پرواکسیداسیون مایع فولیکولی می تواند باروری را در زنان تحت تاثیر قرار دهد.
    کلیدواژگان: پاراکسوناز، 3، مایع فولیکولی، پراکسیداسیون لیپیدی
  • فرهاد غلامی، خسرو ابراهیم، سجاد احمدی زاد، سعید دباغ نیکوخصلت، عادل رهبران صفحه 52
    زمینه و اهداف
    بی تحرکی باعث تغییرات نامطلوب متابولیکی مانند اختلال در نیمرخ چربی می شود. با توجه به نتایج جداگانه و در بعضی موارد متناقض تمرینات استقامتی و مصرف سیر، تحقیق حاضر جهت بررسی تاثیر همزمان تمرین استقامتی و مصرف سیر بر ترکیب بدن و نیمرخ چربی در مردان جوان غیرفعال طراحی و اجرا شد.
    مواد و روش ها
    سیوشش مرد جوان سالم و غیرفعال (30-20 سال) به صورت تصادفی به چهار گروه همگن شامل: 1) تمرین+سیر، 2) سیر، 3) تمرین+دارونما و 4) دارونما تقسیم شدند. تمامی آزمودنی ها به مدت چهار هفته روزانه دو عدد کپسول حاوی500 میلی گرم پودر سیر(500 میلی گرم آلیسین) یا نشاسته (دارونما) مصرف کردند. آزمودنی های گروه های تمرین علاوه بر مصرف سیر یا دارونما، چهار جلسه در هفته با شدت 75-60% ضربان قلب بیشینه و به مدت 45-30 دقیقه به اجرای فعالیت استقامتی پرداختند. قبل و بعد از چهار هفته، اندازه گیری-های ترکیب بدن و نمونه ی خون جهت اندازه گیری سطوح HDL-C،TG،TC،LDL-C از آزمودنی ها گرفته شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معنی داری (05/0≥P) استفاده شد.
    یافته ها
    تفاوت معنی داری در شاخص های ترکیب بدن و نیمرخ چربی پس از چهار هفته بین هیچ کدام از گروه ها مشاهده نشد. بر اساس نتایج تحقیق سطوح HDL-C تنها در گروه تمرین+سیر پس از چهار هفته مصرف سیر همزمان با انجام تمرین استقامتی کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    در تحقیق حاضر مشاهده شد که مصرف سیر تاثیر معنی داری بر سطوح TG و LDL-C ندارد اما باعث بهبود سطوح HDL-C در گروه تمرین+سیر شد. بنابراین، ممکن است مصرف سیر همزمان با فعالیت استقامتی منظم تاثیر مطلوبی بر نیمرخ چربی داشته باشد، اما برای اظهار نظر قطعی در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.
    کلیدواژگان: سیر، تمرین استقامتی، نیمرخ لیپیدی، ترکیب بدن
  • لعیا فرزدی، عالیه قاسم زاده، محمد نوری، زهرا بهرامی اصل، وحیده شهنازی صفحه 60
    زمینه و اهداف
    تکنیکهای کمک باوری اندازه گیری و استفاده از هورمونها را در ایجاد و ادامه بارداری امری ضروری ساخته است. اکسی توسین که توسط هیپوفیز ترشح می شود، در بیولوژی تولید مثل نقش اساسی دارد. این مطالعه برای بررسی ارتباط اکسی توسین مایع فولیکولی با باروری آزمایشگاهی در سیکلهای کمک باروری طراحی و اجرا شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 110 زن کاندید درمان ART از نظر سطح اکسی توسین مایع فولیکولی مورد ارزیابی قرار گرفته و ارتباط نتیجه درمان (حاملگی بالینی) با سطح این ماده بررسی شد. زنان به روش نمونه گیری تصادفی از زنان مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی الزهرای تبریز انتخاب شدند. در نمونه های انتخاب شده، جهت تحریک تخمک گذاری از روش پروتکل Long با استفاده از گنادوتروپین اگزوژن استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی زنان مطالعه شده 28 / 28 سال بود. 5/84 درصد زنان مطالعه شده نازایی اولیه داشتند. میانگین مدت نازایی در کل زنان 75/6 سال بود. علتهای شایع نازایی به ترتیب عوامل مردانه و عدم تخمک گذاری بودند. میانگین سطح اکسی توسین مایع فولیکولی 7/230 (میلی واحد بین المللی در میلی لیتر) بود. 1/19 درصد زنان باردار شدند. در هر زن مطالعه شده به طور متوسط 47/13 اووسیت به دست آمد.
    نتیجه گیری
    مطالعات نشان دادند که سطح اکسی توسین داخل مایع فولیکول در مراحل مختلف رشد فولیکول متفاوت بوده و در مرحله قبل از تخمک گذاری در بالاترین سطح خود قرار دارد. در این مطالعه بین سطح اکسی توسین مایع فولیکولی و احتمال بارداری ارتباط وجود نداشت.
    کلیدواژگان: روش های کمک باروری، اکسی توسین مایع فولیکولی، پیامد بالینی
  • محمدعلی قویمی، آرزو قریشی زاده، عمران حاج محمدی ثمرین، سید احمد آرتا، رضا خورشیدی، جواد یزدانی صفحه 64
    زمینه واهداف
    درای ساکت یک مشکل دردناک، ناتوان کننده و نسبتا شایع متعاقب کشیدن دندانها می باشد. اتیولوژی دقیق آن مشخص نیست وعوامل متعددی را در ایجاد آن دخیل دانسته اند. باتوجه به شیوع نسبتا بالای آن، محققین همواره تلاش کرده اند تا روش موفقی را جهت جلوگیری از آن پیدا کنند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اسفنج قابل جذب ژلاتین(Gelatamp) در جلوگیری از درای ساکت می-باشد.
    مواد وروش ها
    در یک کارآزمایی بالینی، 65 بیمار با دو دندان عقل نهفته در فک پایین انتخاب شدند. دندانها به صورت معمول خارج شدند و به طور تصادفی در یکی از حفره های دندان کشیده شده از ژلفوم استفاده شد. همه بیماران 4 روز بعد تحت معاینه قرار گرفتند و داده-های بدست آمده از 57 بیمار تحت بررسی آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    در معاینه ای که در روز چهارم پس از جراحی انجام گرفت،7 نفر در گروه کنترل (8/77 درصد) و 2 نفر در گروه آزمایش (2/22 درصد) درای ساکت را تجربه کردند. در آنالیز آماری تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت (08/0=P).
    نتیجه گیری
    قرار دادن اسفنج ژلاتینی قابل جذب (Gelatamp) در ساکت دندان کشیده شده، در کاهش بروز درای ساکت بعد از خارج سازی دندان مولر سوم نهفته فک پایین موثر نیست.
    کلیدواژگان: درای ساکت، جراحی مولر سوم، مولر سوم
  • مهداد کیانی نیا، اکبر حسنی، یعقوب شریفی، سینا میرزا احمدی، لیلا دهقانی، آلکا حسنی صفحه 68
    زمینه و اهداف
    استافیلوکوکوس اورئوس یک باکتری شایع پیوژنیک است که دارای قابلیت بالقوه برای کسب مقاومت به آنتی بیوتیکهای جدید می باشد. ظهور مقاومت به آنتی بیوتیکهای رایج مانند آمینوگلیکوزیدها و ونکومایسین به وضعیت موجود یعنی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین(MRSA) افزوده شده است. آمینوگلیکوزیدها از مهمترین عوامل ضد باکتریایی مورد استفاده برای درمان عفونتهای باکتریایی می باشند. هدف مطالعه، توسعه Multiplex-PCR برای تشخیص سریع و دقیق همزمان سویه های استافیلوکوک اورئوس و ژن های مقاومت به آمینوگلیکوزید و متی سیلین می باشد.
    مواد و روش ها
    ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس از نمونه های مختلف بالینی با استفاده از روش های استاندارد باکتری شناسی بدست آمد. الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله ها، با روش دیسک دیفیوژن تست تعیین گردید. استخراج ژنوم DNA با روش SDS-Proteinase K همراه با CTAB صورت گرفت. شناسایی ژنهای nuc،femB، mecA و aac(6′)/aph(2′′)-Ia با استفاده از روش Multiplex-PCR انجام شد.
    یافته ها
    از کل 1389 نمونه بالینی ارسالی به آزمایشگاه، تعداد 90 سویه استافیلوکوکوس اورئوس جدا و تعیین هویت شد. نتایج تست حساسیت آنتی بیوتیکی سویه ها، بیانگر بیشترین مقاومت نسبت به پنی سیلین (8/97 %) بود. ژنهای nuc، femBو mecA بترتیب در 100%، 6/95% و 4/64% سویه ها شناسائی گردید. همچنین 9/48% سویه ها حامل ژن aac(6′)/aph(2′′)-Ia بودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که Multiplex PCR نه فقط یک روش مناسب برای تشخیص سریع استافیلوکوک اورئوس می باشد بلکه حضور ژنهای مقاوم به آنتی بیوتیکهای رایج را هم شناسایی می کند.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، آمینوگلیکوزایدها، Multiplex PCR
  • فخر سادات مرتضوی، مجید ملکی، ناهید فرهادمند، آنوش آذرفر صفحه 74
    زمینه و اهداف
    سیستینوزیس بیماریی است که خود را با علایم مختلف کلیوی و غیر کلیوی نشان می دهد. در این مطالعه برآنیم تا علایم 10 کودک مبتلا به سیستینوزیس را که در طی 10 سال اخیر در بیمارستان کودکان تبریز تشخیص داده شدند، بررسی نماییم.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مدارک پزشکی مربوط به 10 بیمار مبتلا به سیستینوزیس بررسی گردید و اطلاعات بیماران شامل علایم بالینی و آزمایشگاهی جمع آوری و با استفاده ازآمار توصیفی مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    متوسط سن تشخیص در بیماران ما 24 ماه بود. این بیماران بطور متوسط در سن 95 ماهگی به مرحله انتهایی نارسایی مزمن کلیه رسیدند. کمترین سن تشخیص از طریق معاینه چشمی در 9 ماهگی بود. هیپرکلسیوری در نیمی از بیماران و نفروکلسینوزیس در یک بیمار مشاهده گردید اما سنگ کلیوی در هیچ یک از بیماران مشاهده نشد. هیپوتیروییدی تحت بالینی در 5 سالگی و هیپوتیروییدی بالینی در 7 سالگی همزمان با نارسایی پیشرفته کلیه در تمام بیماران مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    بیماری سیستینوزیس در منطقه ما پدیده نادری است. سیستینوزیس با معاینه چشمی در سنین پایین قابل تشخیص است. هیپوتیروئیدی تحت بالینی و هیپر کلسیوری در این بیماران پدیده شایعی است که در نیمی از بیماران مورد بررسی یافت گردید.
    کلیدواژگان: سیستینوزیس، هیپرکلسیوری، هیپوتیروییدی
  • فرناز مسلمی تبری، سوسن رسولی صفحه 78
    زمینه و اهداف
    سزارین از نظر شدت درد بعد از عمل در گروه اعمال جراحی متوسط تا شدید قرار می گیرد، بنابراین استفاده از یک پروتکل کنترل درد مناسب ضروری است. اهمیت این کنترل در ایجاد بی دردی و ارتباط سریعتر مادر با نوزاد است. با در نظر گرفتن توجه اخیر به استفاده از روش های چند دارویی در کنترل درد بعد از عمل و با توجه به مکانیسم متفاوت آنالژزیک دو داروی دیکلوفناک و پاراستامول، می توان فرض کرد که استفاده ترکیبی از این دو دارو می تواند موثرتر از تجویز هر کدام به تنهایی باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی آینده نگر دو سو کور، 95 زن داوطلب سزارین با بی حسی نخاعی به طور تصادفی در دو گروه جای گرفتند. پروتکل ضد درد برای گروه شاهد شیاف دیکلوفناک 100 میلی گرم هر 8 ساعت و برای گروه مداخله استامینوفن خوراکی 500 میلی گرم هر 6 ساعت و شیاف دیکلوفناک 75 میلی گرم هر 12ساعت بود. شدت درد به فاصله 2و4و6و8و12و24 ساعت بعد از عمل با روش سنجش بصری درد ارزیابی شد.
    یافته ها
    تعداد 51 زن با سن متوسط 02/5 ±39/30 سال به عنوان گروه مداخله و 44 زن باردار با سن متوسط 78/4±55/28 سال به عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند. نمره شدت درد به طور معنی داری در ساعات 2و4و6و 8و12و24 بعد از عمل در گروه مداخله کمتر از گروه شاهد بود (05/0=P). 21نفر در گروه مداخله و 28 نفر در گروه شاهد مسکن اضافی دریافت نمودند که به طور معنی داری در گروه مداخله کمتر بود (02/0P=). از نظر عوارض دارویی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت)649/0.(P=
    نتیجه گیری
    مصرف همزمان قرص پاراستامول و شیاف رکتال دیکلوفناک در مقایسه با مصرف شیاف رکتال دیکلوفناک به تنهایی سبب کاهش نمره بصری درد و کاهش مصرف مخدرها بعد از عمل سزارین می شود.
    کلیدواژگان: سزارین، دیکلوفناک، پاراستامول، نمره بصری درد
  • سامان میلانی زاده، امیر هوشنگ محمد علیزاده، پدرام عظیم زاده، سارا رومانی، محمد روشنی، مهسا خوان یغما، محمدرضا زالی، سید رضا محبی صفحه 86
    زمینه و اهداف
    در صورت ثابت ماندن طولانی صفرا در کیسه صفرا کلسترول موجود در آن اجازه پیدا می کند تا تجمع یافته و تشکیل کریستال هایی را بدهد که مبنای سنگ کیسه صفرا می باشد. از ژن های مهم دخیل در این بیماری گیرنده هورمون کوله سیستوکینین کیناز می باشد که نقش اصلی را در انقباض و تخلیه صفرا بازی می کند. عواملی که باعث تغییر این گیرنده می شوند از جمله پلی مورفیسم ها می توانند در عملکرد آن موثر باشند.
    مواد و روش ها
    مطالعه بر روی 116 بیمار مبتلا به سنگ کیسه صفرا و 118 فرد سالم انجام شد. برای بررسی مولکولی از تکثیر قطعه مورد نظر حاوی پلی مورفیسم به وسیله واکنش زنجیره ای پلیمرازی و سپس شناسایی ژنوتایپ افراد به وسیله آنزیم محدود کننده استفاده شد. نهایتا بررسی آماری برای تایید ارتباط پلی مورفیسم با ابتلا به سنگ کیسه صفرا انجام شد.
    یافته ها
    با بررسی مورد- شاهدی بر روی 1800867rs و تاثیر گزاری آن در احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا در این مطالعه مشخص شد که ژنوتیپ C/T در این پلی مورفیسم نزدیک به سه برابر احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را در بانوان افزایش می دهد(035/0=P؛ 954/2=OR؛ 95%CI= 072/1-14/8).
    نتیجه گیری
    این مطالعه یافته های پیشین را در مورد تاثیر پلی مورفیسم 1800867rs در احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا تنها در گروه مونث تایید می کند و بیانگر اهمیت این ناحیه در رسیدن به یک پیش بینی برای ابتلا به بیماری می باشد.
    کلیدواژگان: سنگ کیسه صفرا، گیرنده کوله سیستوکینین کیناز، پلی مورفیسم
  • سمیه نقی زاده، فهیمه صحتی شفایی*، مرتضی قوجازاده صفحه 92
    زمینه و اهداف

    دقیقا مشخص نیست که بستری در فاز نهفته زایمانی آیا به علت اختلال عملکرد رحمی و یا به علت موقعیت خطرناک مادران و جنین آنها می باشد. بنابراین تعیین دقیق زمان بستری مادر جهت زایمان می تواند مانع از ایجاد بسیاری از مشکلات برای مادر و نوزاد گردد. این مطالعه به منظور مقایسه پیامدهای جنینی- نوزادی در مادران بستری شده در فاز نهفته و فعال زایمان انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی- مقایسه ای به صورت تصادفی بر روی 500 نفر در بیمارستان طالقانی تبریز انجام گرفت. نمونه ها در دو گروه فاز نهفته زایمان (250 نفر) و فاز فعال زایمان (250 نفر) تخصیص یافتند. اطلاعات مورد نیاز برای مطالعه از طریق مصاحبه با مادران، مشاهده سیر زایمان و مطالعه مندرجات پرونده بیمار گردآوری شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، شامل چک لیست و فرم پارتوگراف بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS (ver.13) استفاده شد.

    یافته ها

    مونیتورینگ ضربان قلب جنین در جریان لیبر نشان داد که در گروه فاز نهفته 8/6% و فاز فعال 8/5% زنان دچار اختلالات ضربان قلب از جمله برادیکاردی و تاکیکاردی بودند اما اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. بین دو گروه فاز نهفته و فعال اختلاف آماری معنی داری از نظر آپگار دقیقه اول، PH خون شریانی بند ناف و اقدامات انجام شده بر روی نوزاد وجود داشت.

    نتیجه گیری

    پذیرش زنان در مرحله نهفته زایمان با افزایش عوارض و مداخلات انجام شده بر روی نوزاد همراه است. بنابراین پیشنهاد می گردد پزشک یا مامای مسئول پذیرش زائو، در صورت عدم وجود دلیل برای بستری کردن زنان در فاز نهفته، از پذیرش وی خودداری نمایند.

    کلیدواژگان: نتایج، جنین، نوزاد، فاز نهفته، فاز فعال
  • گزارش موردی
  • یوسف بافنده، رضا رضا زاده، علی قویدل، امیر طاهر افتخارسادات، مجید مقدس زاده* صفحه 98

    بیماری سلیاک یا انتروپاتی گلوتن در جوامع غربی و شرقی بیماری شایعی می باشد. این بیماری از لحاظ علایم بالینی دارای طیف وسیعی است، بطوری که از افراد بدون علامت تا یک سندرم سوء جذب تیپیک با اسهال مزمن را در بر می گیرد. در گذشته به علت عدم آگاهی پزشکان در مورد این بیماری و از طرفی نبود آزمایشات تشخیصی با حساسیت و ویژگی بالا، تشخیص بیماری اغلب با تاخیر صورت می-گرفت و بیشتر بیماران در مرحله سوء جذب شدید تشخیص داده می شدند. بیمار مورد معرفی خانم 27 ساله که بجای اسهال (شایع ترین علامت سلیاک) از یبوست مزمن همراه با تشدید آن در چند ماه اخیر قبل از بستری شاکی بود. در بررسی های تکمیلی بیماری سلیاک برای وی به اثبات رسیده و بعد از درمان بسیاری از علایم بیمار از جمله یبوست کنترل گردید.

    کلیدواژگان: آنمی فقر آهن، سلیاک، یبوست
|
  • Rahim Ahmadi, Zahra Abbasi, Vahid Asgary Page 6

    Backgrounds and

    Objectives

    Different types of stress have different effects on the body''s endocrine system. The main aim of this study was to determine the effect of acute and chronic immobilization stress on serum level of TSH، T3 and T4 in male rats.

    Materials And Methods

    In this experimental study، male Wistar rats were randomly divided into controls، acutely immobilized (8h/day for immobilization 8 days) and chronically immobilized (2h/day immobilization for 21 days) groups، 10 in each group. After the periods of experiments، blood samples were collected using cardiac puncture method. Following serum collection، serum levels of TSH، T3 and T4 were measured by Electrochemiluminescense (ECL) method. The Data were statistically analyzed and compared between groups using One-Way ANOVA.

    Results

    Results showed that serum TSH، T3 or T4 levels were significantly increased in rats during acute immobilization stress compared with control animals (P<0. 001، P<0. 001 and P<0. 01، respectively) but there were not significantly different changed in thyroid hormones between animals with chronic immobilization and controls.

    Conclusion

    Our findings show that acute immobilization stress enhances serum level of thyroid hormones.

    Keywords: T3, T4, TSH, Acute Immobilization, Chronic Immobilization, Rat
  • Amir Hosein Jafari Rouhi, Yousef Nouri, Mohammad Hasan Kargar Maher, Mohammad Ahangarzadeh Rezaee, Shahram Abdoli Oskouei, Ali Reza Nikniyaz Page 12
    Backgrounds and
    Objectives
    Bacteremia in children should be diagnosed and treated as soon as possible. Yale observational scale (YOS) is one of this scales which there are controversy against its usefulness. Current study evaluates diagnostic significance of YOS in determining bacteremia in febrile inpatients aged 3-36 months.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study، 112 febrile hospitalized patients aged 3-36 months (mean age 16. 65±9. 92 months) visiting emergency department was studied. Before giving antipyretics and antibiotics rectal temperature was recorded and Blood cultures were taken in all children. YOS score and culture results were recorded in all patients. ROC curve for YOS was plotted and its sensitivity، specificity، positive and negative predictive value (PPV and NPV)، likelihood ratio (LR) in diagnosing bacteremia were calculated.
    Results
    Bacteremia was detected in 14. 3% of patients. Children with bacteremia had significantly higher body temperature (39. 34±0. 35 versus 39. 04±0. 36، p<0. 001) and YOS score (20. 87±4. 31 versus 12. 70±4. 36، p<0. 001). Sensitivity، specificity، PPV، NPV، positive LR and negative LR for YOS of greater than 15 were 81%، 71%، 32%، 96%، 2. 79 and 0. 26، respectively. Sensitivity and specificity for BT of higher than 39. 25 in diagnosing bacteremia were 56% and 72% respectively.
    Conclusion
    YOS is a simple and easy to administer and has acceptable sensitivity to predict bacteremia; however because of low specificity we could not completely rely on this scale.
    Keywords: Children, Fever, Bacteremia, Acute illness observational scale
  • Bahram Jamali Qarakhanlou, Akram Amaghani, Asghar Tofighi Page 18

    Backgrounds and

    Objectives

    caffeine is a member of methyl xanthine family which can further facilitate exercise because of its antioxidant activity it could be effective for prevention of cellular damage. The purpose of this study was to evaluate single stage caffeine supplementation on CK and IL-6 responses in non-active male after an exhaustive aerobic exercise.

    Materials And Methods

    20 non-active male students randomly divided as supplementation and control groups. Exercise test was an exhaustive treadmill test (Bruce test). One hour before the exercise، supplementation group received caffeine (6 Mg/BW) and control group receive placebo. Blood samples were collected before and immediately after exercise test from anticubital vein. Serum; Lactate، CK were measured by Spectrophotometric method and serum IL-6 concentrations were determined using ELISA. Data analysis was used performed using the mixed ANOVA and paired t test.

    Results

    Data analysis showed that a significant increments in blood lactate، creatine kinase and interleukin-6 levels in both control and supplement group (P<0. 05). Mixed ANOVA analysis showed that caffeine supplementation had a significant effect on serum interleukin 6 in non-active men after exhaustive aerobic exercise (P<0. 05)، but its effect on creatine kinase and lactate markers was not significant (P>0. 05).

    Conclusion

    According to the results of present study، Caffeine supplementation has positive effect on muscle damage of non-active male after exhaustive aerobic exercise.

    Keywords: Caffeine, IL, 6, CK, Lactate, Exhaustive aerobic exercise
  • Ali Reza Zemestani, Mahmoud Mahmoudi, Abbas Ali Keshtkaar, Seyyed Reza Majdzadeh, Mohammad Hossein Foroozanfar, Shahryar Semnani Page 26
    Backgrounds and
    Objectives
    Under-ascertainment is a common phenomenon in surveillance systems and health related events registry systems. One of the methods which has been applied to determine the sensitivity of surveillance or registry systems is capture-recapture method. This study was aimed to estimate the cancer cases in the province of Golestan in Iran using available data in two cancer registry centers.
    Materials And Methods
    The Capture-Recapture (CR) method was employed to estimate cancer cases in the province of Golestan. All cancer cases registered within the boundaries of Golestan province during the study period from 2004 to 2006 constitutes the population size of this study. The population was derived from the two cancer registry centers and entered into Microsoft Excel software. After removing duplicate cases by finding the common cases، the data was analyzed in Capture-Recapture 1. 4 (CARE 1. 4) software. Estimations were calculated by Chapman and Petersen methods at the 95% confidence interval (CI).
    Results
    Overall، the estimated number of all cancer cases was 5436 (CI 95%: 5386-5495) over the period of three years from 2004 to 2006. The sensitivity rate of Golestan center for all cancer cases was 88. 9% while it was 47% in the Babol center. The sensitivity rate of the two sources، in combination was 94. 1%.
    Conclusion
    The results of this study indicate that better estimation of cancers cases can be achieved by using two registry lists and applying CR method than using a single source.
    Keywords: Capture, Recapture, Sensitivity, Cancer Registry, Incidence Rate
  • Rana Sorkhabi, Amir Ghornanihaghjo, Mohammadhosein Ahoor, Mehriar Nahaei Page 34
    Background And Objectives

    Pseudoexfoliation syndrome (PEX) is a multifactorial disease characterized by production and accumulation of a fibrillar material in ocular and many other tissues. It is the most common cause of open angle glaucoma. The purpose of the present study was to determine the serum level of zinc and copper in the serum of patients with PEX.

    Materials And Methods

    Zinc and copper levels were measured by Atomic absorption method in the serum of 30 patients with PEX and 30 control patients with the same age and sex.

    Results

    The copper level in serum of PEX patients was significantly higher than controls (0. 003±0. 001 µg/l vs. 0. 002±0. 001µg/l، P=0. 007)، but the zinc level in serum of PEX patients was significantly lower than controls (0. 05±0. 028 µg/l vs. 0. 08±0. 023 µg/l، P=0. 001). There was not any correlation between copper and zinc levels in both studied groups.

    Conclusion

    Our results suggested that increased serum level of copper in PEX may be a risk factor for systemic and ocular manifestations of this syndrome. Decreased zinc level may predispose these patients to more oxidative stress.

    Keywords: Pseudoexfoliation syndrome, Zinc, Copper, Serum
  • Authors Majid Shojaee, Gholamreza Faridaalaee, Hamid Kariman, Ali Arhamidilatabadi, Anita Sabzghabaei, Saeed Safari, Afshin Amini Page 40
    Background And Objectives
    The purpose of this study was to determine the criteria which define the low risk patients after blunt abdominal trauma. It may hasten the patients handing and avoid unnecessary imaging and diagnostic. Considerations in low risk conditions.
    Materials And Methods
    All adult patients referred to Imam Hussein hospital emergency department with blunt abdominal trauma and had signs and symptoms of intra-abdominal injury were enrolled to the study and followed for one-month. Collected data analyzed with Chi-square test. Sensitivity، specificity، positive and negative predictive value of each factor was calculated.
    Results
    From total number of 205 enrolled patients (80% were male and 20% were female). The prevalence of three clinical factors (including’s hematuria، shock index above o. 8) and more clinical signs and symptoms at presentation were higher in patient with Intra-abdominal visceral injury than discharged patients (P<0/0001). Sensitivity، specificity، positive predictive value and negative predictive value of serious clinical presentation، hematuria، and shock index above o. 8 in the diagnosis of abdominal visceral injury were 100%، 45%، 100% and 17% respectively.
    Conclusion
    This study showed that patients with low-risk criteria in blunt abdominal injury can be discharged without an abdominopelvic CT scan.
    Keywords: Abdominal injury, Blunt trauma
  • Jalal Isa Khajeh, Mohammad Reza Rashidi, Laya Farzadi, Alea Gasemzadeh, Vahideh Shahnazi, Akram Faridi, Amir Mansoor Vatankhaah, Reza Haji Hoseini Bagdadi, Mohammad Nouri Page 46
    Backgrounds and
    Objectives
    Recently، the activity of paraoxonase-3 enzyme has been reported in follicular fluid، where the concentration of this enzyme in follicular fluid is three times higher than serum. However، the rule of this enzyme in the ovarian function is yet unknown. In the present study، the activity of this enzyme and the ratio of antioxidant/peroxidation activity within the follicular fluid of infertile and fertile who underwent reproductive cycles stimulatory will be evaluated and compared and their variation are correspond with to the oocyte number.
    Materials And Methods
    The follicular fluid obtained from 50 infertile couples who underwent assisted reproductive techniques، follicular fluid paraoxonase-3 enzyme activity was determined by High Performance Liquid Chromatography، high-density lipoprotein was measured by sedimentary، total antioxidant capacity was by ELISA method and levels of malondialdehyde by tiobarbituric acid assay.
    Results
    From 50 women that present in this study، 20 women were infertile and 30 subjects were fertile. The paraoxnase-3 activity rate in follicular fluid of infertile women were significantly lower in compared with fertile women (p<0. 05). The average ratio of paraoxonase-3/ malondialdehyde in follicular fluid of infertile women were obtained lower than fertiles. Malondialdehyde concentration in follicular fluid of infertile women were significantly high (p<0. 05). The level of high-density lipoprotein and total antioxidant capacity in follicular fluid were not significantly.
    Conclusion
    The result of present study showed that paraoxonase-3 activity and paraoxonase-3/ malondialdehyde rato in follicular fluid of infertile women are lower and while malondialdehyde levels conversly was higher.
    Keywords: Paraoxonase, 3, Follicular fluid, Lipid peroxidation
  • Farhad Gholami, Khosrow Ebrahim, Sajjad Ahmadizad, Saeed Dabaq Nikukheslat, Adel Rahbaran Page 52
    Backgrounds and
    Objectives
    Physical inactivity adversely affects the lipid profile. Based on the inconsistent and sometime contradictory results about the effects of endurance training and Garlic supplementation on lipid profile، this study was conducted to investigate the concurrent effect of endurance training and Garlic supplementation on body composition and lipid profile in sedentary young males.
    Materials And Methods
    Thirty-six inactive healthy males were randomly divided into four groups، first group underwent endurance training and received garlic supplement (TG)، second group only received garlic supplement (G) in third group endurance training plus placebo was implemented (TP)، and fourth group only received placebo (P). Garlic capsule was prescribed two times per day (each capsule contains 500 mg allicin) over a period of 4 weeks. The training groups performed aerobic exercise including 30-45 minutes running at 60 to 75% of maximum heart rate. In addition to measuring the anthropometric variables، two blood samples were taken before and after the interventions and were analyzed for lipid profile. One-way ANOVA and Bonferroni post hoc test were applied to analyze the data.
    Results
    We observed no significant difference among groups in body composition and triglyceride، cholesterol، low density lipoprotein (LDL-C) and high density lipoprotein (HDL-C) levels (p>0. 05). Yet، HDL-C levels significantly decreased in TG group compared to pre-test levels (p>0. 05).
    Conclusion
    In the present study garlic supplementation along with endurance training had no significant effect on TG and LDL-C levels. Yet، HDL-C levels increased in TG group. Therefore، garlic supplementation along with endurance training might have favorable effect on lipid profile but further studies are needed.
    Keywords: Garlic, Endurance training, Lipid profile, Body composition
  • Laya Farzadi, Aliyeh Gasem Zadeh, Mohammad Nouri, Zahra Bahrami Asl, Vahideh Shahnazi Page 60
    Backgrounds and
    Objectives
    In assisted reproductive technology it is necessary to use and measure hormones for induction and maintaining the pregnancy. Oxytocin that is secreted by hyophysis has a great role in biology of reproduction. This study was conducted to measure the relation between follicular oxytocin and reproduction outcome.
    Materials And Methods
    In this cross sectional study، in 110 women، candidates of assisted reproduction the follicular fluid oxytocin was measured. All recruties were selected randomly from Alzahra hospital infertility center of Tabriz university of medical sciences and in all of them HCG was used for induction of ovulation.
    Results
    The average age of Women was 28. 28 years. 84. 5 percent of their infertility was a primary type. The most common causes of infertility were male factors followed by anovulation for each women averagely 13. 47 oocyte were obtained and average of follicular fluid oxytocin was 230. 7 mIu/ml. 19. 1 percent of women became pregnant.
    Conclusion
    Follicular oxytocin amount was different in various phases of follicle development and there wasn’t relation between follicular oxytocin and chance of pregnancy outcome.
    Keywords: Assisted Reproductive Techniques, Follicular Fluid Oxytocin, Clinical Outcome
  • Mohammadali Ghavimi, Arezoo Ghoreishizadeh, Emran Hajmohammadi Samarein, Seyyed Ahmad Arta, Reza Khorshidi, Javad Yazdani Page 64
    Backgrounds and
    Objectives
    Dry socket is a painful disabling condition almost following dental extractions. Given the high prevalence of this complication، many researchers have tried to find successful methods to prevent its occurrence. The purpose of this study is was to evaluate the effect of Gelatamp in prevention of dry socket.
    Materials And Methods
    In this study 65 subjects with two impacted third molars in mandible were selected. Teeth were removed by conventional method and Gelatamp was inserted in one of the sockets randomly. All patients examined clinically four days after the surgery and obtained data were analyzed statistically.
    Results
    From total number of 57 subjects two subjects after Gelatamp application (22. 2 %) and seven subjects in the controls (77. 8 %) experienced dry socket. The difference between two groups was not significant (p = 0. 08).
    Conclusion
    Gelatamp could be an effective strategy in the prevention of dry socket after mandibular impacted third molar removal.
    Keywords: Dry Socket, Third molar surgery, Third molar
  • Mahdad Kiani Nia, Alka Hasani, Akbar Hasani, Yaeghob Sharifi, Sina Mirza Ahmadi Page 68
    Backgrounds and
    Objectives
    Staphylococcus aureus is one of the most common pyogenic bacteria possessing highest potentiality to develop resistance to antibiotics. Emergence of resistance towards the most common antibiotics such as aminoglycoside and vancomycin has added burden to the existing MRSA situation. Aminoglycosides are important bactericidal agents. The aminoglycoside resistance is due to drug inactivation by plasmid- or transposon-mediated aminoglycoside modifying enzymes. The aim of this study was to develop a Multiplex-PCR assay for rapid and accurate detection of S. aureus and its resistance genes to aminoglycoside and methicillin.
    Materials And Methods
    Isolates of S. aureus were obtained from various clinical specimens based on standard bacteriological procedures. The antimicrobial susceptibility of the strains was determined using the disk diffusion method. Extraction of genomic DNA was carried out by SDS-Proteinase K method modified with CTAB. The Multiplex-PCR assay was carried out for detection of mecA، nuc، femB and aac (6′) /aph (2//) -Ia genes.
    Results
    Totally 1،389 specimens examined 90 strains of S. aureus were isolated. Antibiotic susceptibility testing using disc diffusion revealed high resistance to penicillin (97. 8%). Among the isolates nuc، femB and mecA genes were detected in 90 (100%)، 86 (95/6%) and 58 (64/4%) strains، respectively. Additionally، 44 (48/9%) strains were found to harbor aac (6′) /aph (2//) -Ia gene.
    Conclusion
    This study highlights that the multiplex PCR method described herein is not only a convenient method for rapid and accurate detection of S. aureus species but also it detects the presence of common antibiotic -resistant genes.
    Keywords: Staphylococcus aureus, Aminoglycosides, Multiplex PCR
  • Fakhrossadat Mortazavi, Majid Malaki, Nahid Farhadmand, Anoosh Azarfar Page 74
    Backgrounds and
    Objectives
    Cystinosis presents with renal and extrarenal manifestations. The aim of this study is to review the clinical presentations of children who diagnosed as cystinosis during the last 10 years in Children’s Hospital of Tabriz.
    Materials And Methods
    In this case series study، medical records of 10 children with cystinosis were evaluated. Their physical findings and laboratory data were collected and expressed using descriptive statistic analysis.
    Results
    The mean age of patients at the time of diagnosis was 24 months and they reached to end stage renal failure at mean age of 95 months، it was diagnosed as early as 9th months by corneal examination. Hypercalciuria was present in half of our patients but urolithiasis was not found in any patient. Subclinical hypothyroidism was detected in 5 years of old and frank hypothyroidsm occured simultaneously with end stage renal failure in all of patients.
    Conclusion
    Cystinosis is a rare disease in our area. Cystinosis can be diagnosed earlier by ophthalmologic examination. Subclinical hypothyroidism and hypercalciuria are common in cystinosis as we found in our study.
    Keywords: Cystinosis, Hypercalciuria, Hypothyroidism
  • Farnaz Moslemi Tabrizi, Soosan Rasooli Page 78
    Background And Objectives
    It is necessary to use an appropriate analgesic protocol for alleviating post cesarean section pain. It creates a better environment for mother for early communication with her baby. Opioid have several side effects. Considering recently attention for multi-drug methods and different analgesic mechanism of Diclofenac and Paracetamol، we studied wether combination use of Diclofenac and Paracetamol could be more effective than using each one alone or not.
    Materials And Methods
    In this study 95 candidates of C/S with spinal anesthesia randomly assigned in two groups. In their postoperative period، analgesic protocol for the control group was Diclofenac suppositories 100mg every 8 hours. Case group received acetaminophen tablets (500mg) every 6 hours، combined with Diclofenac suppositories (75mg) every 12 hours. Pain intensity was assessed at 2، 4، 6، 8، 12 and 24 hours after surgery using visual analogue scale (VAS).
    Results
    51 women (age 30. 39±5. 02 years) were our cases and 44 women (age 28. 55±4. 78) were our controls. Visual analogue scales at 2، 4، 6، 8، 12 and 24 hours after surgery in case group was significantly lower than controls. (P<0. 05). 21 persons in case group and 27 persons in control group received additional analgesia (P=0. 039، Fisher`s Exact Test). There was not a significant increase in side effects in combination theory group.
    Conclusion
    Concomitant use of oral paracetamol and rectal Diclofenac suppositories is more effective than Diclofenac suppository alone for decreasing postoperative pain after cesarean section.
    Keywords: Cesarean section, Diclofenac, Paracetamol, Visual Analogue Scale
  • Saman Milanizadeh, Amirhooshang Mohamadalizadeh, Pedram Azimzadeh, Sara Romani, Mohammad Roshani, Mahsa Khanyaghma, Mohammadreza Zali, Seyed Reza Mohebbi Page 86
    Backgrounds and
    Objectives
    Bile stagnation leads to cholesterol concentrates and Crystal formation that are gall stone precursors. Cholecystokinin kinase hormone receptor (CCKAR) role in contraction and depletion of gall bladder. Polymorphisms of this receptor could have some role in gall bladder stone formation.
    Materials And Methods
    Study on 116 gallstone cases and 118 healthy controls were performed. For molecular analysis، amplification of polymorphism containing sequence was obtained by polymerase chain reaction and then genotyping were carried out by restriction fragment length polymorphism. Finally statistical analysis had carried out for detection of association.
    Results
    With case-control study we recognize that C/T genotype in rs1800857 polymorphism increases gall stone risk more than 3 times (P=0/035; OR=2/954; CI95%= 1/072-8/14).
    Conclusion
    This analysis confirms previous studies on rs1800857 polymorphism susceptibility to gall stone only in female and clarify the importance of this region to make a disease prediction.
    Keywords: Gall stone, Cholecystokinin kinase receptor, Polymorphism
  • Somayeh Naghizadeh, Fahimeh Sehhati Shafaie, Morteza Gojazadeh Page 92

    Backgrounds and

    Objectives

    Estimation of exact time of admission for Labor is very important for mother and neonates safety. Therefore this study was done to detect the impact of early admission on labor conduct and neonatal outcomes.

    Materials And Methods

    In this descriptive and comparable study، 250women with low risk Pregnancy; single fetus and vertex Presentation، that had been admitted in their latent Phase (group 1) and 250 women who had similar characteristics and had been admitted in their active Phase (group 2) were assessed randomly and compared in Taleghani hospital. Information recording forms and check lists were used for data collection. SPSS software، t-test، chi -square and Regression logistic tests were used to analyze the obtained data. P<0. 05 was considered as the significant level.

    Results

    Our study showed that 6. 8 percent of early referred and 5. 8 percent of late referred women had fetal Brady Cardia، tacky cardia and the difference was not significant. But they had significant difference in PH of Cord Arterial، Apgar score of infants in 1 min and Primary resuscitation management’s use (P≤. 0/05).

    Conclusion

    admission of women in Latent Phase of pregnancy increase the complications. It is suggested to do not admitted mothers in their latent Phase when there is not a clear indication of admission.

    Keywords: Outcomes, Fetus, Newborn, Latent, Active, Stage
  • Authors Yousef Bafandeh, Reza Rezazadeh, Ali Ghavidel, Majid Moghadaszadeh, Amir Taher Eftekharsadat Page 98

    Celiac or gluten enteropathy is a common disease of western and eastern communities which has a broad spectrum of clinical manifestations that varies from an asymptomatic person to a typical malabsorbtion with chronic diarrhea. If physicians are not familiar with this wide spectrum of the disease presentation because of lack of appropriate laboratory test diagnosis of the disease could delay. Here we reported 27 years old women with a chief complaint of worsening chronic constipation in recent months. Further studies diagnosed the patient as a case of celiac disease and with receiving the treatment the majority of symptoms were controlled.

    Keywords: Celiac, Constipation, Iron deficiency anemia