فهرست مطالب

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 43، اردیبهشت 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/31
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نوریه امیرزاده *، رحیم بقایی، آرام فیضی، فاطمه خرسندی صفحه 92
    پیش زمینه و هدف

    ساکشن رویه ای ضروری برای باز نگه داشتن لوله درون تراشه در بیماران تحت تهویه مکانیکی است اما عوارض جانبی شدیدی مانند هایپوکسی، برادیکاردی و... دارد. روش ایده آل ساکشن روشی است که درد و اضطراب کمتری ایجاد کرده و ایمن باشد. چون مراقبت عمدتا توسط پرستاران انجام می شود به منظور کاهش عوارض، پرستاران باید مهارت کافی در مراقبت از این بیماران را داشته باشند.
    هدف از این مطالعه تعیین وضعیت رعایت استانداردهای پرستاری در ارتباط با ساکشن ایمن، در پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی- مقطعی. مراقبت های پرستاری مربوط به ساکشن لوله تراشه، 31 پرستار شاغل در بخش مراقبت های ویژه تحت مشاهده مستقیم قرار گرفت و چک لیست مربوطه تکمیل شد. داده ها بر اساس شاخص های مرکزی و آزمون کای دو و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.

    یافته ها

    بر اساس نتایج بدست آمده از کل امتیاز 7 مربوط به شستن دست قبل از ساکشن تراشه، 6/80درصد، حداقل امتیاز و 1/16درصد، حداکثر امتیاز، از کل امتیاز 13 مربوط به ساکشن لوله تراشه، 9/83 درصد، حداقل امتیاز و 2/3درصد حداکثر امتیاز و از کل نمره 17 مربوط به ساکشن حلق و بینی و دهان، 2/83 درصد حداقل امتیاز و 1/16درصد حداکثر امتیاز را کسب کردند و هیچ ارتباط آماری معنی داری بین ساکشن ایمن و سابقه کار، سابقه کار در بخش مراقبت های ویژه و سن افراد وجود نداشت.

    بحث و نتیجه گیری

    این مطالعه نشان می دهد که مراقبت های پرستاری انجام شده مربوط به ساکشن لوله تراشه در بخش مراقبت های ویژه ایمن نمی باشد که این مسئله اهمیت شناسایی علل و حذف آن ها را برای جلوگیری از عوارض نشان می دهد.

    کلیدواژگان: ساکشن ایمن، لوله تراشه، پرستاری، مراقبت ویژه
  • فاطمه زهرا احمدی صفحه 98
    پیش زمینه و هدف
    بررسی های انجام شده در ایران نشان می دهد آموزش های انجام شده در واحد مراقبت بارداری از اثربخشی لازم برخوردار نیست. این پژوهش با هدف تفسیر تجربه های آموزشی گروهی از زنان باردار در «واحد مراقبت بارداری» به منظور درک بهتر آموزش های انجام شده توسط این واحد صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی در یکی از واحدهای مراقبت بارداری استان تهران انجام شده است. شرکت کنندگان این پژوهش 11 زن باردار بودند و بر اساس نمونه گیری هدفمند گزینش شدند. ابزار گردآوری داده ها، راهنمای مصاحبه ی پژوهشگر ساخته بود. داده های به دست آمده ضبط شدند، بر روی کاغذ نوشته و کدگذاری شدند و سپس به صورت تماتیک تحلیل شدند.
    یافته ها
    تفسیر تجربه های آموزشی زنان باردار چهار تم را پدیدار ساخت: ویژگی های روش آموزش، دستاوردها، محتوای آموزش، و نقش آموزشیار. آموزش های دوران بارداری باید با توضیح تعلیلی و تکمیلی همراه باشد و برای سوال پرسیدن زنان بسترسازی شود. داشتن بیانی روشن و آمیختن آن با گرمی و شوخ طبعی آموزندگان را در فرایند آموزش درگیر و یادگیری را لذت بخش می کند. عمده ترین دستاورد آموزش های دوران بارداری پیرامون تغذیه است اما آنان خواستار محتوای آموزشی ای پیرامون مراقبت های بارداری و پس از زایمان، فرایند زایمان، و مراقبت از نوزاد هستند و تمایل دارند ساختار محتوا کاربردی، تازه و متناسب با دانش پیشین آنان باشد؛ زنان باردار آموزشیارانی را می خواهند که به سه حوزه ی شناختی، عاطفی و رفتاری آنان توجه کنند و نقش گوش دهنده ی فعال داشته باشند.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهدآموزش های انجام شده برای زنان باردار از نظر روش آموزش، محتوای آموزشی و آشنایی افراد آموزش دهنده با اصول آموزش نیاز به بازنگری دارد. کارآمد ساختن این آموزش ها نیاز به کار بست شیوه های آموزشی متنوع، استفاده از محتوای آموزشی متناسب با سطح دانش مخاطبان و آشناسازی افراد آموزش دهنده در این حوزه با اصول آموزش بزرگسالان دارد.
    کلیدواژگان: پژوهش کیفی، پدیدار شناسی، زنان باردار، آموزش، واحدهای مراقبتی
  • حسین نصیری، حسین رحمانی انارکی، حمید آسایش *، مسلم حسام، کتایون جلالی آریا، سید احمد بطحایی صفحه 113
    پیش زمینه و هدف

    درد یکی از تجربیات معمول تزریق عضلانی می باشد و اقدامات کاهنده درد، در ارتقاء کیفیت انجام این پروسیجر و افزایش رضایت بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر فشار دستی در موضع تزریق بر درد ناشی از تزریق عضلانی انجام شده است.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه تجربی تعداد 98 بیمار مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی پنجم آذر، به طور تصادفی به دو گروه مداخله(50= n) و کنترل(48= n) تقسیم شدند. در گروه مداخله بلافاصله قبل از تزریق عضلانی پنی سیلین، فشار دستی به وسیله انگشت شصت به مدت 10 ثانیه صورت می گرفت. تزریق گروه کنترل، بدون هیچ مداخله ای و با روش معمول انجام می شد. درد بیماران پس از تزریق با استفاده از مقیاس دیداری اندازه گیری می شد داده در محیط نرم افزار آماری SPSS 16 با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شد. سطح معناداری در آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    میانگین سنی و توزیع جنسیتی بیماران گروه مداخله و کنترل اختلاف معناداری نداشتند. میانگین نمره شدت درد تزریق عضلانی در گروه مداخله و کنترل به ترتیب (96/0 ±)50/3 و (18/1 ±)47/5 بود و این اختلاف از نظر آماری معنادار بود(05/0 > P).

    بحث و نتیجه گیری

    فشار دستی سبب کاهش درد ناشی از تزریق عضلانی می شود و می توان از آن به عنوان یک مداخله غیر تهاجمی در کاهش درد این پروسیجر استفاده کرد.

    کلیدواژگان: درد، تزریق عضلانی، فشار دستی، بیمار
  • لیلا هاشملو، معصومه همتی مسلک پاک، حمیدرضا خلخالی صفحه 119
    پیش زمینه و هدف
    افزایش جمعیت سالمندان به خصوص در کشورهای در حال توسعه با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی فراوانی همراه است. بهره گیری از نظریه های پرستاری به ویژه نظریه اورم می تواند در ارتقاء توان خودمراقبتی این افراد موثر باشد. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر اجرای برنامه ی خودمراقبتی اورم بر توان خودمراقبتی سالمندان ساکن در خانه های سالمندان ارومیه انجام شد.
    مواد و روش کار
    پژوهش حاضر، مطالعه ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد می باشد. 50 نفر از سالمندان که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت سرشماری انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل(25) و تجربی(25) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه نیازسنجی بر اساس مدل اورم و پرسشنامه توانایی خودمراقبتی سالمندان بود. در گروه مداخله برنامه خودمراقبتی به مدت 6-4 جلسه 45-30 دقیقه ای بر اساس نیازهای خودمراقبتی اجرا شد. توانایی خود مراقبتی در دو مرحله، قبل و 1 ماه بعد از اجرای برنامه خودمراقبتی به وسیله پرسشنامه توانایی خودمراقبتی سنجیده شد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 16 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد.
    یافته ها
    نتیجه آزمون خی دو نشان داد که تفاوت آماری معنی داری در دو گروه کنترل و مداخله از نظر سطوح نیاز وجود ندارد (76/0= P). مقایسه اختلاف میانگین های توانایی خودمراقبتی قبل و بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی دار نشان داد (014/0 P =). به عبارت دیگر اجرای برنامه خودمراقبتی اورم باعث ارتقاء توان خودمراقبتی در سالمندان شده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    اجرای برنامه خودمراقبتی اورم تاثیر مثبتی در افزایش توان خودمراقبتی سالمندان داشت. بنابراین توصیه می شود ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و پرستاران با تقویت خودمراقبتی در این افراد بر اساس تئوری های پرستاری و برنامه ریزی مراقبتی باعث بهبود توانایی خودمراقبتی در افراد سالمند ساکن خانه های سالمندان شوند.
    کلیدواژگان: مدل خودمراقبتی اورم، توان خودمراقبتی، سالمندان
  • سیامک شیخی، علی عیسی زادگان، میررضا بنی هاشمی شیشوان، حجت محمودی، جواد امانی ساری به گلو صفحه 127
    پیش زمینه و هدف
    یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر ذهن پژوهشگران روانشناسی تندرستی را به خود جلب کرده است تاثیرات عوامل روانشناختی در بیماری های جسمانی همچون اختلالات قلبی عروق است. بدین منظور پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای ویژگی های شخصیتی، جهت مندی به زندگی و میزان امید در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری و افراد عادی می پردازد.
    مواد و روش کار
    بدین منظور 60 نفر از مراجعه کنندگان به بیمارستان های قلب سیدالشهداء، طالقانی و مطب های خصوصی شهر ارومیه با استفاده از نمونه گیری در دسترس و 60 نفر از کارکنان اداری بیمارستان به روش تصادفی انتخاب شدند و آزمون های تیپ شخصیتی دولت، پرسشنامه تجدید نظر شده جهت مندی به زندگی کارور و شی رر و مقیاس امیدواری اسنایدر بر روی آن ها اجرا شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان داد که تیپ شخصیتی درمانده و عاطفه منفی در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری بالا بوده و جهت مندی زندگی خوش بینانه در این افراد پایین است.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته ها بیانگر آن است که افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری در مقایسه با افراد عادی از ویژگی شخصیتی درمانده، عاطفه منفی بالاتر و جهت مندی زندگی خوش بینی پایین تری برخوردارند.
    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونری، تیپ شخصیتی، جهت مندی زندگی، امیدواری
  • ابوالفتح لامعی، عبدالله مسافر یادگاری، امیر اشکان نصیری پور، محمدرضا ملکی صفحه 138
    پیش زمینه و هدف
    فرایند زایمان به خاطر مطرح بودن دو نفر (مادر و جنین)، درگیر بودن سطوح مختلف نظام ارائه خدمات، تعداد بالای زایمان و بالا بودن میزان سزارین یکی از اولویت های مهم در مطالعات علوم پزشکی در جهان است. در کشور ما فرایند زایمان طبیعی نیز مانند بسیاری دیگر از فرایندهای بالینی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و نیازمند ارتقا می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر اجرای آزمایشی خط سیر بالینی فرایند زایمان طبیعی بر کاهش مداخلات غیرضروری در لیبر انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه یک مطالعه ارتقای کیفیت برای مطالعه اثربخشی تغییرات انجام گرفته در فرایند زایمان طبیعی است. برای طراحی خط سیر بالینی از الگوی نه مرحله ای «FOCUS PDCA» استفاده شد. بدین صورت که در ابتدا عملکرد جاری فرایند زایمان طبیعی در بیمارستان ارزیابی شد. سپس بر اساس اصول طب مبتنی بر شواهد بهترین عملکرد در زمینه زایمان طبیعی از پایگاه های داده ای مختلف استخراج گرید. در ادامه، یک جدول دو بعدی یا ماتریسی برای ارائه خط سیر تهیه شد و در نهایت معیارهای ورود به خط سیر بالینی، فهرست فعالیت ها، فهرست واریانس های احتمالی و اقدامات ضروری برای برخورد با هر یک از واریانس ها، خط سیر بیمار، دستورالعمل ها، الگوریتم ها و روش های اجرایی مبتنی بر شواهد علمی تهیه شد.
    یافته ها
    ارزیابی وضعیت جاری نشان داد که فرایند زایمان طبیعی در بیمارستان در مقایسه با استانداردها عملکرد مطلوبی ندارد. به طوری که میزان مداخلات غیرضروری در فرایند زایمان طبیعی بیشتر از حد استاندارد می باشد. طراحی و اجرای آزمایشی خط سیر بالینی زایمان طبیعی در بیمارستان موجب شد که میزان مداخلات غیرضروری در معیارهای میزان اپی زیاتومی از 78درصد قبل از اجرا به 63درصد بعد از اجرا، میزان رگ گیری/ سرم تراپی در هنگام بستری از 99درصد به 54درصد و میزان تقویت لیبر از 46درصد به 40درصد تغییر یابد که در دو مورد اول این کاهش از لحاظ آماری نیز معنی دار می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    اجرای آزمایشی خط سیر بالینی فرایند زایمان طبیعی، در کاهش مداخلات غیرضروری در لیبر موثر بوده است.
    کلیدواژگان: زایمان طبیعی، خط سیر بالینی، مداخلات غیرضروری در لیبر، مبتنی بر شواهد
  • مریم شایگان، فرخنده شریف صفحه 147
    پیش زمینه و هدف
    اسکیزوفرنی یکی از اختلالات پیچیده روان پزشکی می باشد که علاوه بر درگیری فرد، خانواده مددجو را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر گروه های روانی آموزشی برای مراقبت کننده اصلی بیمار بر علایم روانی بیماران اسکیزوفرنی بود.
    مواد و روش کار
    این مطالعه از نوع مداخله ای بوده است که در آن 70 نفر بیمار اسکیزوفرنی به همراه مراقبت کننده اصلی خود به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند (هر گروه 35 نفر). پس از آن 35 خانواده گروه آزمایش به مدت 5 هفته در 10 جلسه آموزشی یک ساعت و نیم شرکت کردند و 35 خانواده گروه کنترل مراقبت های روتین را دریافت نمودند. بیماران دو گروه، از نظر وضعیت روانی، قبل از مداخله، بلافاصله پس از پایان مداخله و یک ماه پس از پایان مداخله توسط مقیاس مختصر روان پزشکی BPRS بررسی و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بر اساس یافته ها، وضعیت روانی بیماران دو گروه قبل از انجام مداخلات از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت، این در حالی است که بلافاصله پس از پایان مداخلات و یک ماه پس از آن تفاوت معنی داری از نظر وضعیت روانی بیماران دو گروه ایجاد شد.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان دادند که گروه های روانی آموزشی برای خانواده بیماران اسکیزوفرنی بر بهبود علایم روانی این بیماران موثر است.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنی، علایم روانی، گروه های روانی آموزشی، مراقبت کننده اصلی بیمار
  • فرشته ذوالریاستین، ساینا بحرینی، غلامرضا حریری، سهیلا خداکریم صفحه 154
    پیش زمینه و هدف
    ماساژ درمانی به عنوان یک روش مناسب جهت کاهش تنش و اضطراب مطرح است از سوی دیگر تفاوت های اساسی از نظر فیزیولوژیک بین زنان و مردان وجود دارند. با نظر به اینکه توجه کمی نسبت به تفاوت های جنسی و ماساژ درمانی شده است هدف این پژوهش مقایسه تاثیر ماساژ پا بر شاخص های فیزیولوژیک بیماران زن و مرد بستری در بخش های ICU بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه ماساژ پا روی 40 بیمار (20 مرد و 20 زن) به مدت 5 دقیقه (هر پا 5/2 دقیقه) صورت گرفت. شاخص های فیزیولوژیک بیمار (فشار خون، نبض، تنفس، دما و درصد اشباع اکسیژن) قبل، بلافاصله بعد و 5 دقیقه بعد از انجام ماساژ پا بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که به جز در مورد تعداد تنفس، ماساژ پا در طول زمان بر شاخص های فیزیولوژیک زنان و مردان تحت مطالعه به طور معنی داری موثر بود. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تاثیر این مداخله در مورد فشار خون (سیستولیک و دیاستولیک،)، درجه حرارت، درصد اشباع اکسیژن در مردان بیشتر بوده است. اما تعداد نبض در مردان و زنان به طور مشابه کاهش داشته است.
    بحث و نتیجه گیری
    از یافته های حاصل از پژوهش می توان نتیجه گرفت که ماساژ پا تاثیر معنی داری در بهبود فشار خون، نبض، درصد اشباع اکسیژن و درجه حرارت در زنان و مردان تحت مطالعه دارد اما در غالب موارد میزان تاثیر این روش در طول زمان بر شاخص های فیزیولوژیک زنان و مردان متفاوت است.
    کلیدواژگان: ماساژ پا، جنسیت، شاخص های فیزیولوژیک، بخش مراقبت ویژه
  • رحیم بقایی، نوشین سلمانی آذر، آرام فیضی، جاوید فریدونی صفحه 161
    پیش زمینه و هدف
    زخم بستر یا زخم فشاری یکی از عوارض و مشکلات مهم طب داخلی و جراحی است. شناخت، تشخیص، پیشگیری و درمان این عارضه بسیار مهم بوده چرا که عوارض طبی و هزینه های درمانی و مراقبتی این عارضه بسیار چشمگیر می باشد.هدف از این مطالعه تعیین فراوانی و عوامل خطر ایجاد زخم فشاری بر اساس معیار نورتون در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به منظور ارائه راهکارهای پیشگیری کننده، می باشد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت توصیفی، مقطعی بر روی 355 بیمار در مراکز آموزشی و درمانی علوم پزشکی ارومیه در سال 1390 به صورت مشاهده مستقیم انجام شد. در ابتدا کلیه بیماران بستری در بخش های هدف (ارتوپدی، داخلی اعصاب، بخش های مراقبت های ویژه، جراحی اعصاب، داخلی و قلب) در بدو ورود و در طول بستری به مدت سه ماه یک روز در میان بر اساس معیار نورتون از جهت بروز زخم مورد ارزیابی قرارگرفتند. سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای دو) با کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 18/62 با انحراف معیار 91/17سال، حداقل سنی 16 و حداکثر 91 سال، 9/54 درصد مرد و1/45درصد زن بودند.از 355 نفر2/39درصد(139 نفر) دچار زخم فشاری شده بودند. زخم 4/65 درصد از افرادی که دچار این عارضه شدند درجه یک، 6/36 درصد درجه دو و1/0 درصد درجه سه بود. 8/15 درصد از این زخم ها در ناحیه استخوان خاجی، 7/2 درصد عضله گلوتئال، 6/5 درصد پاشنه و سر و دو مورد در ناحیه قوزک خارجی پا رخ داده بود. از موارد شایع که به عنوان عوامل خطر در این مطالعه مشاهده شد می توان به بستری طولانی مدت که 3/78 درصد31 روز به بالا بستری بودند، بی حرکتی ناشی از بیماری منجمله سکته مغزی و تروما، سن بالا که 5/47 درصد 71 سال به بالا داشتند، علل مراقبتی از قبیل تغییر وضعیت و جابه جایی نادرست بیمار، اشاره کرد؛ به طوری که بین بستری طولانی مدت، سن بالا و بروز زخم فشاری رابطه معنی داری وجود داشت (05/0 p<).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهد شایع ترین عوامل خطر در مراکز مورد مطالعه ما بستری طولانی مدت و بی حرکتی ناشی از بیماری ها بودند در این راستا شناسایی به موقع افراد در معرض خطر و اجرای اقدامات پیشگیرانه یک اولویت اساسی در پیشگیری از بروز این عارضه می باشد.
    کلیدواژگان: فراوانی، زخم فشاری، عوامل خطر، معیار نورتون
|
  • N. Amirzade, R. Baghaei, A. Feizi, F. Khorsandi Page 92
    Background and Aims

    Suction is considered as an essential process to keep the trache tube open for patients under mecanical ventilation. Howevereit has detrimental side effects such as Hypoxy،Bradycardy، etc. The ideal suction is the one which is secure and brings about little pain. In order to reduce its side effects، nurses are to be well-trained since they are mostly responsible to take care of patients.

    Purpose

    The purpose of this study is to show whether safe suction criteria are taken into consideration by nurses in intensive care unit or not.

    Method

    In this study، nursing care regarding trachealsuction which were conducted by 31 nurses were gone under direct observation and were recorded in a checklist. The data were based on central tendancy and Chi square Test and were analyzed by SPSS 16.

    Result

    This study yield the following findings; out of total participants related to hand washing befor tracheal suction، 80% got the minimum score and 16% got the maximum score. With respect to trache tube suction، 83/9% score the lowest score and 3/2% score the highest one. Regarding the nasal suction، 83/2 % score the lowest score on the other hand only 16/2% score the highest score. There was no important correlation between safe suction and job experince، and between job experience in intensive care unit and age.

    Conclusion

    This study shows that nursing care related to tracheal suction in intensive care unit are not safe and there is an essential need to carefully identify the causes and to eliminate them to prevent the side effects.

    Keywords: trache safty suction, patient safty, nursing care, intensive care uint
  • Fz Ahmadi Page 98
    Background and Aims
    Different surveys in Iran show that antenatal education is not conducting effectively. This research aims at interpreting pregnant women’s experiences of maternal health education to understand the current educational approach in this field.
    Materials and Methods
    A qualitative study using phenomenological analysis was conducted in a health clinic in Tehran، Iran. The participants were 11 pregnant women selected purposely. An interview guide was used to collect the data. Interviews were audio-taped، then they were transcribed، coded، and thematically analyzed.
    Result
    Four themes emerged، “The method of education”، “Achievements”، “Content”، and “The role of educator”.
    Conclusion
    The findings of this research calls for reviewing the current educational activities، according to the method of education، the content، and the knowledge of the educator of the principles of education. Making the effective antenatal education needs the application of different methods of education، utilizing a content corresponding to the knowlege level of audiences and familiarizing the educators of this field with the principles of Adult Education.
    Keywords: Interpretation, Antenatal Education, Pregnant Women
  • H. Nasiry, H. Rahmani Anaraki, H. Asayesh, M. Hesam, K. Shariati, S. A Bathai Page 113
    Background and Aims

    pain is one of the common experiences with intramuscular (IM) injection. Pain relieving technique is very important in promotion of the procedure implantation quality and the patients'' satisfaction. This study was done to evaluate the manual pressure effect on IM injection pain severity.

    Materials and Methods

    in this experimental study، 98 outpatients that referred to Gorgan 5th Azar hospital were allocated randomly to intervention (n=50) and control (n=48) group. In intervention group immediately prior to IM injection of penicillin، manual pressure with thump finger was applied in injection site for 10s. Control group injections were done without any intervention، as a routine way. After injection، pain was measured with visual analog scale (VAS). Data was analyzed by SPSS 16 using independent t-test and one way ANOVA. In all tests، level of significance was considered less than 0. 05.

    Result

    age mean and gender distribution in two groups did not have statistically difference. The mean of IM injection pain severity score in intervention and control group were 3. 50 (±. 96) and 5. 47 (±1. 18) respectively and this deference was statistically significant (P<0. 05).

    Conclusion

    manual pressure in IM injection site leads to pain relief and we can apply the technique for decreasing of pain and patient comfort promotion.

    Keywords: pain, injection, intramuscular injection, manual pressure
  • L. Hashemlo, M. Hemmati Maslakpak, Hr Khalkhali Page 119
    Background and Aims
    Increase in the rate of elderly population in developing countries can cause emotional، social and health problems. Using nursing theories especially Orem theory could be effective in self care ability improvement. The aim of this study was to evaluate the effect of self-care program performance based on the Orem frame work on the self- care ability in elderly resident in Urmia Nursing home.
    Materials and Methods
    This research is quasi experimental study. 50 elderly people were randomly selected through census who met inclusion criteria. They were divided into two groups as control (25) and intervention (25). Data collection tools were Self care Ability Scale for the Elderly and self care needs questionnaire. Self care programs were held as 4-6، 30-45 minutes sessions based on their self care needs for experimental group. Self care ability was evaluated by Self care Ability Scale for the Elderly before and after one month of self care program. Data were analyzed with SPSS software version 16، using descriptive and inferential statistical testes.
    Result
    Result showed that there is no significant difference between the two groups in self care needs mean scores before intervention (P=0/76). The difference between the means in the two groups was significant (P=0/014)، i. e.، Orem Self -Care program improved Self-care ability of elderly.
    Conclusion
    Performing Orem Self Care program had a positive influence on improving Self-care ability of elderly. Therefore it is suggested that health care planner and nurses should reinforce self care in these patients According to the nursing theories، caring program can improve self care ability in home-dwelling elderly people.
    Keywords: Orem Self Care Model, Self, care ability, Elderly
  • S. Shiekhy, A. Issazadegan, Mr Banehasmishishevan, H. Mahmoodi, J. Amani Saribagloo Page 127
    Background and Aims
    One of the most important topics in the field of health psychology is the influence of psychological factors in coronary heart disease. The present research aims at comparing personality type، life orientation and hope level in coronary heart disease (CHD) patients and healthy people.
    Materials and Methods
    60 patients from two heart hospital of Urmia city as well as private medical offices were selected by available sampling method، and 60 normal individuals from hospital staff members were selected using random methods. All participants were completed the Type D personality scale (Denollet)، Revised life orientation test (Carver & Scheier) and Hope scale (Snyder). Data was analyzed by Multivariate analysis of variance (MANOVA).
    Result
    The results showed that the people with coronary heart disease showed significantly higher distress type personality، furthermore، level of optimistic life orientation was lower for both women and men with the mentioned disease.
    Conclusion
    Patients with coronary heart disease tend to show a distress personality character، negative affect and a lower optimistic life orientation comparing to the normal people.
    Keywords: Coronary heart disease, personality factors, life orientation, hope
  • A. Lameei, A. Mosafer Yadegari, Aa Nasiripour, Mr Maleki Page 138
    Background and Aims
    Since normal vaginal delivery is concerned with the health of the mother and her child، different levels of the healthcare system is engaged in this process، and due to the high rate of c-sections، studying issues related to normal vaginal delivery is one of the priority areas in medical research worldwide. Function of normal vaginal delivery process- like many other clinical processes- is far from optimal in Emma Reza hospital، and needs improvement. This study was carried out with the aim of development and implementation of a clinical pathway for normal vaginal delivery to improve this process. In this paper we report the results of its implementation on unnecessary interventions in labor.
    Materials and Methods
    This is a quality improvement study which is one of the effectiveness or on-line studies. In this study we used FOCUS PDCA as a model for clinical pathway development. At first current function of process was assessed by multidisciplinary team. Best practices for normal vaginal delivery were extracted from several data bases by using methods of evidence-based medicine. Then format and content of pathway was determined. Finally، the inclusion criteria، the main activities and possible variances from the pathway were determined. Evidence based necessary protocols and procedures were developed. In addition، a patient pathway''s version was provided.
    Result
    Assessment of current function showed that normal vaginal delivery process was far from standard، So that the rate of unnecessary interventions was more than standard limit. We used clinical pathway method and evidence-based medicine for standardization of normal vaginal delivery process. It was piloted for two months. Data was collected before and during pilot implementation. Unnecessary interventions in criteria of: episiotomy was 78%، taking IV line/serum therapy was 99%، and augmentation of labor was 46% before implementation of pathway. They changed to 63%، 54%، and 40% as a sequence during pilot implementation.
    Conclusion
    Normal vaginal delivery clinical pathway was effective in reduction of unnecessary interventions in hospital.
    Keywords: Normal Vaginal Delivery, žž Clinical pathway, Unnecessary Interventions, EMAM REZA Hospital
  • M. Shaygan, F. Sharif Page 147
    Background and Aims
    Schizophrenia is a severe psychiatric disorder، which is extremely stressful not only for the persons affected but also for their families.
    Materials and Methods
    To determine the effect of psychoeducational groups for caregivers on psychiatric symptoms of patients with schizophrenia. Seventy outpatients diagnosed with schizophrenia disorder and their caregivers were randomly allocated to either experimental group or control group. The patients in the experimental group administered antipsychotic drug and a psychoeducational intervention was planned for their caregivers، while the patients in the control group received a routine care. The psychoeducational program included ten sessions (for each group) during five weeks، each session lasting for ninety minutes. Pre-post and one month after the intervention، the patients’ psychiatric symptoms were assessed by Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS). Data were analyzed using SPSS software.
    Result
    Based on the findings، there was no statistical difference from the point of demographic characteristics between the subjects. Between groups comparison of the baseline scores of Brief Psychiatric Rating Scale found no significant differences between the two groups، but at the end of the intervention and one month post intervention significant differences were observed.
    Conclusion
    Planning and implementing of psychoeducational groups for caregivers can improve the psychiatric symptoms of patients with schizophrenia.
    Keywords: schizophrenia, psychiatric symptoms, psychoeducational groups, caregivers
  • F. Zolriasatain, S. Bahraini, Gh Hariri, S. Khoda Karim Page 154
    Background and Aims
    massage therapy is one of the appropriate methods of reducing tension and anxiety. On the other hand، there are fundamental physiologic differences between men and women considering low attention to massage therapy. Goal of this investigation is to compare the effect of massage therapy on physiologic indexes of male and female patients hospitalized in intensive care units of Shahid Beheshti hospitals
    Materials and Methods
    in this study foot massage was executed on 40 patients (20 male and 20 female) within 5 minutes (each foot 2. 5 minutes). Physiologic index (blood pressure، pulsation، respiration، temperature and oxygen saturation percentage) are evaluated before، immediately after، and 5 minutes after foot massage.
    Result
    study finding exhibited (except for respiration intermittence) that foot massage meaningfully affects physiologic indexes during the time. Data analysis showed that effect at this intervention on blood pressure (systolic and diastolic)، temperature and oxygen saturation percentage was greater for men but pulsation reduction behavior was similar for men and women.
    Conclusion
    based on results obtained in study it can be concluded that foot massage meaningfully affects positively on blood pressure، pulsation، oxygen saturation percentage and temperature of both men and women under investigation، but in most cases the amount of effect on men and women differ during the time.
    Keywords: Foot massage, Sex, Physiologic indexes, Intensive care unite
  • R. Baghaei, N. Salmani Azar, A. Feizi, J. Fereidooni Page 161
    Background and Aims
    Pressure ulcer or Bed sores are one of the major problems in medicine. Understanding، prevention، diagnosis and treatment of this condition are very important because of adverse effects of health condition and high costs of medical care. Pressure ulcer frequently complicated by secondary infection; than can be spreads to soft tissues، bones، osteomyelitis and sepsis and can lead is death. The aim of this study was to determine the frequency and risk factors for pressure ulcer based on Norton''s scale at educational centers of Urmia University of Medical Sciences.
    Materials and Methods
    This cross-sectional study performed on 355 patients at centers in Urmia University of Medical sciences in 2011- 2012 by direct observation. All admitted patients at target wards (orthopedic، Neurology، Intensive Care Unit، Neurosurgery، Internal Medicine، Cardiology) visited at the first and every other day during 3 months and observed by Norton scale. Data obtained were analyzed using descriptive and inferential statistics (chi- square test)، and using SPSS 19 software.
    Result
    The mean age of the 355 studied patients was 62. 18 year with S. D. 17. 91. The minimum age was 16 and the maximum age was 91 years. 54. 9% of the patients were male and 45. 1% were female. Of 355 patients، 39. 2 % (139 patient) developed pressure ulcers: 65/4% of ulcer was grade I، 36. 6% grade II، 0. 1% grade III ulcers. 15. 8% of the ulcers developed on sacral، 2. 7% on gluteal region، 5. 6 on heel and head and 2 ulcers on lateral malleus. The most frequent risk factors in this study were prolonged hospitalization (78. 3% for 31 days) and immobilizing due to stroke and trauma، aging (47. 5% of the patients was 71 years). There was significant relationship between age and incidence of pressure ulcer (p<0. 05).
    Conclusion
    The study shows that the most prevalent risk factors were the after effects of prolonged hospitalization and immobilizing due to stroke and trauma. The study emphasizes on the recognizing of the predisposed cases to carry out the necessary actions to prevent the incidence of pressure ulcer.
    Keywords: Pressure ulcer, bed sores, secondary infection, Norton's scale