فهرست مطالب

پژوهش های حفاظتی - امنیتی - پیاپی 3 (پاییز 1391)

فصلنامه پژوهش های حفاظتی - امنیتی
پیاپی 3 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/03
  • تعداد عناوین: 5
|
  • قدیر نظامی پور، احمد مزینانی صفحه 1
    توسعه و تکامل شبکه های مجازی و رسانه های دیجیتالی در چند سال اخیر، سرآغاز یک انقلاب نرم در ماهیت و کارکرد اطلاعات شده است؛ به گونه ای که برخی اندیشمندان معتقدند که جهان در حال گذر از عصر اطلاعات به عصر اطلاع رسانی است که در حقیقت نوعی تغییر پارادایم محسوب می گردد. به طور طبیعی، بروز چنین شرایطی بر همه ابعاد زندگی بشر و از جمله بر ماموریت های سرویس های اطلاعاتی نیز تاثیر گذاشته و آنان را دچار نوعی تحول و دگردیسی می نماید. بر این اساس مسئله اصلی این پژوهش، شناخت ابعاد و اشکال فعالیت-های پنهان سرویس های اطلاعاتی و چالش های اصلی آن ها در یک رویکرد پارادایمی و در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
    مولفین با تکیه بر منابع علمی و تحقیقاتی موجود و مبتنی بر روش تحلیل محتوا و با بهره گیری از روش طوفان مغزی، اهداف علمی خود را مورد واکاوی قرار داده و به منظور اعتباربخشی و اطمینان و اتقان علمی بیشتر، دستاوردهای تحقیق را به ارزیابی جمعی از خبرگان حوزه مطالعات اطلاعاتی امنیتی و فضای سایبر گذاشته و نتایج به دست آمده از دیدگاه خبرگان را با استفاده از آمار توصیفی مورد آزمون قرار داده و ارزش گذاری کرده اند. نتایجی که در نهایت موید آن است که نوع فعالیت های سازمان های اطلاعاتی تحت تاثیر فناوری های اطلاعات و ارتباطات فضای سایبر دچار تحول پارادایمی شده است و فعالیت های آشکار و پنهان این سازمان ها از عملیات اطلاعاتی محصول محوری و کسب حداکثر اخبار، به سمت و سوی عملیات اطلاعاتی تاثیرمحور و تولید و تبادل هدفمند اطلاعات سوق یافته است و جهت گیری آن ها را به سرمایه گذاری در حوزه های شناختی و عاطفی، هوشمندی اطلاعات و شبکه ای شدن آن، خارج شدن محصول اطلاعات از انحصار سازمان های اطلاعاتی (واسطه زدایی) تکیه بر مدیریت دانایی محور، اهمیت یافتن مجدد و مضاعف نقش نیروی انسانی، مجازی سازی فعالیت-های اطلاعاتی، برون سپاری ماموریت های اطلاعاتی و تولید و توزیع اطلاعات نافذ با هدف تاثیر محوری تبدیل نموده است.
    کلیدواژگان: پارادایم، فعالیتهای پنهان، فضای سایبری، سازمان های اطلاعاتی
  • سید حسین حسینی، سیامک باقری چوکامی صفحه 27
    انتخابات ریاست جمهوری در عین سهمی که در مشروعیت بخشی به نظام های سیاسی دارد، به زعم تحلیل گران و تصمیم گیران امنیتی غرب، فضایی را فراهم می سازد تا سیستم های امنیتی آمریکا و متحدانش، نظریه های براندازی خود در قالب جنگ نرم را به اجرا گذاشته و توانایی آن ها را بیازمایند. از این رو، آمریکا و متحدینش، در نبرد با جمهوری اسلامی ایران عرصه انتخابات را فرصتی راهبردی برای تغییر سیاسی و براندازی نرم جمهوری اسلامی ایران شمرده و بر اساس تجربه فتنه 88، سناریوی جدیدی را برای بهار 92 تنظیم و برنامه ریزی کرده اند. بر این اساس، سوال اصلی این پژوهش این است که برنامه ی دشمن برای بهره برداری امنیتی از این انتخابات چیست و به عبارت دیگر، چه سناریویی را می توان برای سوءاستفاده دشمن از این فضا پیش بینی کرد؟ برای دستیابی به این پرسش از روش توصیفی و سناریو نویسی و برای جمع آوری اطلاعات از اسناد و مدارک علمی بهره گرفته شده است.
    کلیدواژگان: جنگ نرم، سناریونویسی، انتخابات، بازیگر خردمند
  • جعفر یوسفی، مجید مجیدی صفحه 67
    نیروی انسانی در سپاه بزرگ ترین سرمایه و عامل اصلی پیشرفت و تداوم امنیت برای نظام جمهوری اسلامی است. از این رو شناخت نارضایتی احتمالی کارکنان و برطرف نمودن این آسیب - به دلیل ماموریت امنیت سازی که سپاه با تکیه بر نیروی انسانی خود به عهده دارد- از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    این تحقیق با هدف نحوه شکل گیری نارضایتی شغلی کارکنان سپاه از منظر امنیتی صورت گرفته است. در ابتدا با مطالعات کتابخانه ای، اسناد و نظر خواهی از کارشناسان و اساتید حاذق، نظریه های رضایت و نارضایتی شغلی و رویکرد امنیتی مکاتب مختلف مورد بررسی قرار گرفت و نظریه هرزبرگ و مکتب انتقادی به عنوان مباحث نظری انتخاب و با استفاده از رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، منتج به ارائه مدلی شد که ضمن اشاره به ابعاد نارضایتی شغلی کارکنان، سطوح امنیتی آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
    در این مدل فضای بین «داشته» و «خواسته» به عنوان فضای امنیتی و ویژگی های کارکنان سپاه از جمله ایمان، فداکاری، ولایت پذیری و تکلیف گرایی به عنوان عوامل بازدارنده از گسترش نارضایتی آمده است که بر اساس میزان تاثیر نارضایتی بر ماموریت سپاه، فضای بین داشته و خواسته افزایش یافته و بر سطوح امنیتی می افزاید. از سویی دیگر ویژگی ها و صفات بارز کارکنان سپاه به عنوان عوامل بازدارنده سبب می شود روند نارضایتی بر کارایی و ماموریت سپاه اثر مستقیم نداشته و مانع از افزایش شکاف بین داشته و خواسته گردد. در نهایت با سنجش از کارکنان می توان وضعیت رضایتمندی را از منظر امنیتی تحلیل نمود.
    کلیدواژگان: امنیت، رضایت شغلی، سپاه، نارضایتی
  • قاسم کرامت، محمدجعفر حبیب زاده صفحه 89
    در دوران نه چندان دور، حاکمان و فرمانروایان در تعامل با زندانیان اعم از متهمان و مجرمان، خود را محدود به هیچ ضابطه ای نمی دانستند و برای افراد در بند، هیچ گونه حقی قائل نبودند و ایجاد بازداشتگاه ها و زندان ها به صورت سیاه چال، برای مرگ تدریجی افراد بازداشتی بود. با گذشت زمان و پیدایش اندیشه های مترقی و ظهور اندیشمندان بشردوست و نیز پیشرفت علوم از جمله پیدایش علم جرم شناسی، نگاه به متهم و مجرم دگرگون شد و هدف از اعمال مجازات به کلی تغییر یافت. در سایه این تغییر نگرش، متهمان از وضعیت مشقت بار و ظالمانه ای که حقوقشان را پایمال می کرد، رهایی یافتند و برای دوران بازداشت، صاحب حقوق و برخوردار از امتیازاتی گردیدند. در این مقاله به منظور تعیین موضع دقیق نظام حقوقی ایران نسبت به رعایت اصل کرامت ذاتی انسان از طریق حفظ و حمایت از حقوق و آزادی های متهمان به بررسی الزامات نظام قضایی در این زمینه در مرحله دادسرا می پردازیم.
    کلیدواژگان: آزادی های اساسی، الزامات نظام قضایی، حقوق متهم، دادسرا
  • احمدرضا متین فر صفحه 123
    در نبردهای مدرن امروزی، فعالیت های اطلاعاتی و نظامی وابستگی زیادی به تجهیزاتی نظیر سامانه های مخابراتی، اطلاعاتی، شبکه ها و حسگرها پیدا کرده اند. این سامانه ها از قابلیت ایجاد تغییرات اساسی در مشخصات و نحوه عملکرد نبرد اطلاعاتی برخوردارند. ولی از آن جایی که از طیف امواج الکترومغناطیسی استفاده می کنند، در مقابل فنون مدرن جنگ الکترونیک نیز آسیب پذیرند. از آنجایی که یکی از مهم ترین تکنیک های معتبر انتقال اطلاعات در مخابرات، تکنیک طیف گسترده می باشد، سیستم هایی که از این تکنیک استفاده می کنند در مقابله با تداخل و اغتشاش موفق بوده و به سادگی قابل کشف و شنود نیستند از طرفی افزایش نیاز به سرویس های مخابراتی سیار بدون افزایش متقابل در تخصیص طیف رادیویی، موجب به وجود آمدن تکنیک جدیدی به منظور بهبود در به کارگیری طیف گردیده است. تکنیک های CDMA و استفاده از آنتن های آرایه ای وسیله ای برای افزایش کارایی و امنیت طیف می باشند. در این مقاله به الگوریتم های کور آرایه ای وفقی در سیستم های CDMA می پردازیم و در نهایت دو الگوریتم جدید LS-DRMA و LS-DRMTCMA در یک بستر شبیه سازی مانند نرم افزار MATLAB با الگوریتم های دیگری مانند MT-LSCMA و MT-SDDD از لحاظ بهبودی کارایی طیف سیگنال مقایسه می گردند. نتایج نشان می دهد که این دو الگوریتم جدید نسبت به دیگر الگوریتم های بیان شده در تمام شرایط (از قبیل کانال AWGN) و همچنین پیچیدگی کمتر و همگرایی سریع تری نسبت به سایر الگوریتم ها را دارند.
    کلیدواژگان: شکل دهی پرتو تشعشعی، آرایه های وفقی، CDMA، الگوریتم وفقی کور