فهرست مطالب

تاریخ اسلام - پیاپی 51 (پاییز 1391)

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 51 (پاییز 1391)

  • 254 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین عبدالمحمدی، هادی اکبری صفحه 7
    اهداف پیامبر اکرم(ص) از غزوات و سرایا مسئله ای مورد توجه مستشرقان و اندیش مندان غیر مسلمان است که آثار فراوانی درباره آن خلق کرده اند. بیشتر مستشرقان اهداف جنگ های پیامبر اکرم(ص) را مادی و در راستای جنگ ها و غارت های بدوی و سلطه سیاسی و اقتصادی پیامبر(ص) می دانند. این مقاله پس از بیان طبقه بندی شده سخنان مستشرقان، دیدگاه آنان را از منظر تاریخی ارزیابی می کند و با استناد به اسناد تاریخی نشان می دهد که جنگ های پیامبراکرم(ص) با انگیزه دفاع از اسلام و مسلمانان و با اهداف الهی و انسانی انجام گرفته و منزه از اتهام هایی است که مستشرقان درباره آن حضرت (ص) بیان کرده اند.
    کلیدواژگان: حضرت محمد (ص)، غزوات، سرایا، مستشرقان، تاریخ صدر اسلام
  • اصغر محمودآبادی، معصومه دهقان صفحه 41
    حکومت های عربستان جنوبی و اعراب جنوبی، فعالیت گسترده ای در زمینه بازرگانی داشتند. اهمیت تجارت در شبه جزیره عربستان تا آن اندازه بود که دولت های جنوب و شمال شبه جزیره را می توان از پیامدهای رونق تجارت شمرد. سرزمین یمن به دلیل بهره مندی از مواهب طبیعی فراوان، موقعیت ویژه جغرافیایی، سلطه بر شاهراه های تجاری، داشتن معادن غنی و محصولاتی خاص مانند بخور و نیز فراورده های زراعی زیاد از دیرباز در شمار کشورهای ثروت مند بود. راه های خشک سرزمین های داخلی شبه جزیره با ساخت ایستگاه های تجاری به دست سلاطین یمن، به شاهراهی پر رونق و پر رفت و آمد تبدیل گریده بود. اما این برتری تجاری با طمع ورزی دولت های رقیب، رو به انحطاط و سقوط گذاشت و دوران طلایی تجارت اعراب رو به افول نهاد و در نتیجه اعراب، قرن پنجم میلادی را در حالی به نیمه رساندند که نظاره گر کشتی های تجاری و قافله های متعدد دولت های بیگانه بودند و خود نقش فعالی در تجارت نداشتند. این مقاله می کوشد درباره تجارت یمن به پرسش های زیر پاسخ دهد: موقعیت اقتصادی جنوب عربستان (یمن) چگونه بود؟ دولت های یمن چگونه شاهراه های تجاری جهان باستان را در اختیار خود داشتند؟ و علل و عوامل سقوط تجارت دریایی و خشکی یمن چه بود؟
    کلیدواژگان: یمن، تجارت، تجارت دریایی، دولت معین، دولت سبا، دولت حمیری
  • صالح پرگاری، آرمان فروهی، عادل شعبانی مقدم صفحه 83
    اصفهان در قبل و بعد از اسلام همواره نظاره گر تحولات مهم سیاسی، نظامی و اجتماعی بوده است. با حمله اعراب به ایران، شهرهای این سرزمین از جمله اصفهان از ابعاد ساختار شهری، ترکیب و بافت جمعیتی و نظام مالیاتی دچار تغییر چشم گیری شد. اصفهان در ابتدای عصر اسلامی، مانند بسیاری از سایر شهرهای ایران با اهمیتی کمتر نسبت به دوره قبل به حیات شهری خود ادامه داد. گذشت زمان و آشنایی حاکمان جدید اسلامی با شهرهای ایران سبب شد که اصفهان مورد توجه و عنایت دوباره قرار گیرد و حتی جایگاه مطلوب تری نسبت به عصر ساسانیان پیدا کند. در این پژوهش با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و با روش توصیفی- تحلیلی، فراز و فرودهای این شهر از اواخر دوره ساسانی تا پایان قرن دوم هجری ارزیابی می گردد.
    کلیدواژگان: اصفهان، اعراب، ساسانیان، امویان، عباسیان
  • پروفسور شفیق ویرانی، ساسان طهماسبی صفحه 105
    مورخان ایرانی به تبعیت از روایت های عینی عطاملک جوینی در تاریخ جهانگشا، نابودی کامل جامعه شیعه اسماعیلی با مرکزیت الموت را در جریان حمله مغولان در قرن سیزدهم میلادی/ هفتم هجری که جهان اسلام را به ویرانی کشید، ثبت کرده اند. در حالی که تحقیقات جدید نشان می دهند اسماعیلیان پس از حمله مغول، هم چنان به حیات خود ادامه دادند ولی فعالیت های دایمی آنها در جنوب دریای خزر ناچیز شمرده شده است. تناقض و اغراق در گزارش های جوینی و شکل اصلاح شده آنها بر اساس روایت مورخان دیگر، شواهد تواریخ محلی، کتاب های جغرافیایی و کتیبه ها به حضور دایمی اسماعیلیان در این ناحیه به روشنی اشاره دارند. این شواهد در قرن پانزدهم میلادی/ نهم هجری به وسیله نصایح شاهرخی و مدارک موجود در ادبیات فرقه ای شبه قاره هند تایید می شوند و هر دوی آنها، الموت را مرکز مهم اسماعیلیان در دوره پس از حمله مغول می دانند که صدقات اسماعیلیان به آن جا فرستاده می شد. علاوه بر این، منابع هندی، الموت را اقامتگاه اسلام شاه، امام اسماعیلی می دانند.
    کلیدواژگان: مغول، اسماعیلیان، الموت، مازندران، ایلخانان، نزاری ها، نصایح شاهرخی
  • علی اکبر کجباف، اصغر فروغی، اسماعیل محمودی صفحه 137
    نمایش و بازآفرینی ایران به عنوان یک «دیگری» برای غرب، یکی از مسایل مهم تاریخ روابط ایران و غرب است. تصویر ایران به عنوان دیگری غرب، ریشه در تاریخ یونان دارد، اما عصر روشن گری را می توان سرآغاز نمایش هدف مند شرق و ایران به عنوان دیگری غرب تلقی کرد. مونتسکیو از نخستین متفکران غربی است که با کتاب نامه های ایرانی و بازآفرینی دو شخصیت «ازبک» و «ریکا»، دو مسافر خیالی از قلمروی صفویه، تلاش هدف مندی را برای شناخت غرب از طریق نمایش دیگری آغازکرد و در بنیادهای شناخت ایران و شرق مسلمان در ذهنیت انسان غربی سهیم و موثر گردید. این پژوهش بر آن است با مدد از دیدگاه دریدا درباره شالوده شکنی و آرای فوکو، لاکلاو و موفه و ادوارد سعید به بررسی شالوده شکنی رویکرد شرق شناسی مونتسکیو در کتاب نامه های ایرانی بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که هدف مونتسکیو بیش از آن که شناخت ایران و شرق باشد شناخت خود از طریق نمایش و بازآفرینی دیگری بوده است. این رویکرد به ایران و شرق مسلمان، رویکردی یک سویه و مبتنی بر پیش فرض های برتری طلبانه و تقابلی است که در رویکرد مونتسکیو و اغلب غربی ها، شکلی غالب به خود گرفته است و در چگونگی معرفی ایران و شرق مسلمان به جامعه غربی، نقشی اساسی داشته است.
    کلیدواژگان: شالوده شکنی، نامه های ایرانی، مونتسکیو، دیگری، شرق شناسی
  • فضل الله ایرجی کجوری صفحه 173
    جنگ های صلیبی (1096 1270 م) خشونت بارترین و خونین ترین برخورد اروپای سده میانه با ملت های مسلمان و تمدن اسلامی بود که خسارت های انسانی و مادی فراوانی به دنبال داشت. این نبردها منجر به توسعه ارضی اروپا، نجات مزار مقدس، اشغال دایمی سرزمین فلسطین و تشکیل امپراتوری اروپایی در جنوب و شرق مدیترانه نشد اما پی آمدهای مهمی به ویژه برای اروپاییان داشت که از پایه های اصلی نهضت رنسانس در اروپا محسوب می شوند. در این مقاله به برخی از آثار و دلایل عدم کام یابی صلیبیان در بهره مندی قابل قبول از تمدن و فرهنگ درخشان اسلامی اشاره شده است. سربازان و روستاییان گرسنه و محرومی که به دنبال شوالیه های ماجراجو و کشیشان متعصب برای فتح سرزمین های اسلامی به راه افتاده بودند، فاقد فضیلت و استعداد کافی برای دریافت اندیشه ها و دست آوردهای علمی و فرهنگی مسلمانان بودند. سبک زندگی شهرنشینی مسلمانان با وجود جذابیت تاثیر چندانی در روش و منش زندگی مجاهدان صلیبی در بازگشت به سرزمین هایشان نگذاشت اما نباید انکار کرد که بذر تردید و بی اعتمادی به دین مسیحیت در ذهن و جان آنان رویید و در عصر روشن گری تردیدهای توده مردم، زمینه های نهضت اصلاح دینی را فراهم کرد. هم چنین در میان مجاهدان متعصب صلیبی، افراد هوشیار و دانایی وجود داشتند که از سرمایه علمی و فرهنگی مسلمانان بهره مند شدند که در این مقاله به آنان اشاره شده است.
    کلیدواژگان: جنگ های صلیبی، سده میانه، تمدن اسلامی، اروپا، دولت های اسلامی
  • سیدجلال امام صفحه 189
    پس از چند سده، حضور پراکنده بازرگانان مسلمان در شهرهای جنوبی، جنوب شرقی و شرقی چین و هم زمان با لشکرکشی مغولان به شرق و پایه گذاری دودمان مغولی یوان، تعداد زیادی از مسلمانان منطقه آسیای مرکزی و غربی به چین مهاجرت کردند که در میان آن ها، ایرانی ها و فارسی زبان ها سهم قابل توجهی داشتند. از این رو فارسی در این دوره، یکی از سه زبان رسمی چین و اولین زبان رایج میان مسلمانان مهاجر به چین گردید. پس از فروپاشی حکومت مغولان و لزوم یادگیری زبان چینی برای مراوده با سایر مردم، زبان فارسی کم کم از زبان روزمره مسلمانان کنار گذارده شد اما به دنبال برپایی نظام آموزشی علوم دینی، جایگاه زبان فارسی در مساجد و کلاس های درسی علوم دینی به قوت خود باقی ماند. همچنین با ورود تصوف به چین، متون فارسی به اندازه قابل توجهی گسترش یافت. در سده نوزدهم و نیمه اول سده بیستم، بانوان مسلمان با استفاده از کتاب های درسی فارسی به زبان و ادبیات فارسی در فرهنگ مسلمانان چین، رونقی دوباره بخشیدند. در سده بیستم اتفاق هایی رخ داد که سبب شد زبان فارسی تا میزان قابل توجهی از فرهنگ مسلمانان چین کنار گذاشته شود که در این میان می توان به سرمایه گذاری کشورهای عربی برای جلب نظر دانش پژوهان مسلمان چینی و تلاش برای آموزش زبان و فرهنگ عربی اشاره کرد.
    کلیدواژگان: مسلمانان قوم خویی، دودمان مغولی یوان، نظام آموزشی علوم دینی، تصوف، نسخ خطی، زبان فارسی
  • چکیده مقالات به زبان عربی
    ترجمه: ابرار حیدری صفحه 229