فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
پیاپی 5 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد باقر بابایی طلا تپه، اسماعیل کاوسی، علی محمدی صفحه 1
    در این تحقیق تلاش بر آن است تا نقش فعالیت های فرهنگی بسیح در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، در سه حوزه ی ارزش ها، هنجارها و نگرش ها، مورد ارزیابی قرار گیرد. به همین منظور فرضیه های زیر مورد آزمون قرار گرفت که عبارتند از: 1- فعالیت های فرهنگی بسیج در تقویت ارزش های جوانان می تواند اثربخش باشد. 2- فعالیت های فرهنگی بسیج در تقویت هنجارهای جوانان اثربخش است. 3- فعالیت های فرهنگی بسیج در تقویت نگرش های جوانان اثربخش است. نوع تحقیق بر مبنای هدف کاربردی است. در این تحقیق از روش توصیفی زمینه یابی (تحقیقات پیمایشی) استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه جوانان دختر و پسر بسیجی شرکت کننده در فعالیت های بسیج پایگاه های منطقه 6 تهران است که تعداد آنها 4980 نفر می باشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 356 =n نفر می باشد و نمونه آماری به صورت تصادفی از بین گروه جامعه آماری با مراجعه به پایگاه های بسیج منطقه انتخاب شده است. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات در جهت آزمون فرضیه های پیش بینی شده از پرسشنامه بسته استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه از طریق آزمون «آلفای کرونباخ» در نرم افزار SPSS مورد محاسبه قرار گرفت که میزان آن 96/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها، از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم افزار spss استفاده گردیده است. با توجه به اینکه آزمون فرضیه ها عمدتا مستلزم تحلیل میانگین های پاسخ های افراد است و متغیرهای مورد بررسی از نوع فاصله ای هستند، برای آزمون فرضیه ها به طور عمده، از روش آزمون t و تحلیل واریانس درونی استفاده شده است و نتایج نهایی نشان داد فعالیت های بسیج در تغیر ارزش های جوانان موثر نیست اما در تغیر هنجار و نگرش های جوانان موثر است.
    کلیدواژگان: فعالیت های فرهنگی بسیج، مقابله با تهاجم فرهنگی در تقویت ارزشها، تقویت هنجارها، تقویت نگرش، ها
  • هادی رزقی شیرسوار، پانته آپیراینده صفحه 25
    جهانی شدن یکی از مفاهیمی است که در قرن بیست و یکم وارد حوزه های علوم اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی شده و به صورت جدی چارچوب های حکومتی ، مرزهای جغرافیایی کشورها ، هنجارهای فرهنگی و غیره را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما با وجود تمام باورها و اعتقادات حاکم در زمینه جهانی شدن و آنچه که جهانی شدن را نتیجه ورود به هزاره سوم برمی شمارد به صورت قطع یقین این فرآیند نه در قرن بیست و یکم بلکه از قرن هجدهم پیدایش و گسترش یافته است. اما در قرن بیست و یکم به ویژه در یک دهه اخیر مفاهیم جدیدی به مفهوم جهانی شدن اضافه شده است ، مفاهیم و واژگانی از قبیل جهانی شدن آموزش ، آموزش عالی جهانی ، نیروی کار جهانی و غیره…
    این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگان حوزه آموزش عالی می باشند که با توجه به مشخص نبودن حجم جامعه تعداد 63 نفر از طریق روش نمونه گیری در دسترس بعنوان نمونه مورد تحقیق انتخاب شدند. در ضمن برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه 24 گویه ای) استفاده شده است.
    نتایج حاصل از اجرای آزمون t نشان می دهد در سطح اطمینان 99% و درجه آزادی (df: 62) وضعیت مولفه چندزبانه بودن دانشگاه ها،ساختارهای انعطاف پذیرو ارتباط با دیگر دانشگاه های معتبر جهان در حد ضعیفی قرار دارد. ولی وضعیت مولفه های هیات علمی توانمند ،وجود فناوری های نوین و برنامه های درسی نوین در حد مطلوبی قرار دارد.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، بین المللی شدن، آموزش عالی، ارزیابی عملکرد
  • صفحه 39
    در این مقاله در راستای تبیین تاثیر رسانه های جهانی بر هویت فرهنگی جوانان ، نخست مفهوم جهانی شدن و فرایند آن تشریح و سپس به مفهوم هویت اشاره نموده و دیدگاه جامعه شناسان معاصر را در این رابطه مطرح و در ادامه ضمن توصیف رسانه های جهانی و ترسیم وضعیت کنونی آن در ایران وجهان، به نقش رسانه های جهانی در هویت فرهنگی جوانان اشاره نموده ودر خاتمه با توجه به نظرسنجی به عمل آمده از دانشجویان رشته ی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در خصوص موضوع نتایج حاصله از تحقیق ارائه شده است.
    کلیدواژگان: فرهنگ، رسانه های جهانی، اینتر نت، ماهواره، هویت فرهنگی جوانان، زبان، آداب و رسوم، دین
  • علی فرهادی محلی صفحه 63
    جهانی شدن، اصطلاحی است که از اواسط دهه 1980 متداول شده و به معنی فروریختن مرزها و فراتر رفتن از آن در سطح جهانی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی… که فرآیند آن دگر گون شدن ساختارهای محلی به جهانی است. فرایند جهانی شدن، ابعاد و دامنه آن آنقدر وسیع و گسترده است که تمام شئون زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است، تا جایی که برخی از صاحب نظران آن را به عنوان بزرگترین رخداد تاریخ بشری یاد کرده اند. به طوریکه چند دهه گذشته در پرتو توسعه انقلاب ارتباطات الکترونیکی، مفهوم فاصله و فضا به گونه ای غیرقابل تصور در هم ریخته است. جهانی شدن به شکل امروزین آن از زمان فروپاشی کمونیسم و نظام دوقطبی و پایان جنگ سرد عینیت یافته است. ر واقع جهانی شدن به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن جریان آزاد اندیشه، انسان، کالا، خدمات، و سرمایه در دنیا میسر و محقق گردد.
    روش تحقیق در این مقاله از نظر نوع تحقیق ، تاریخی است، از آن رو که به بررسی نظریه ها، دیدگاه ها و پارادایم های موجود در زمینه جهانی شدن و فرهنگ پرداخته است. تکنیک جمع آوری داده ها بهره گیری از مطالعه اسنادی (کتب، مجلات ، مقالات معتبر داخلی و خارجی) است.
    لذا در این مقاله به ارائه ادبیات موضوعی ومبانی نظری ، وجه تمایز جهانی شدن و جهانی سازی و بیان نقطه نظرات و دیدگاه های موافقان و مخالفان پدیده جهانی شدن ، بررسی و تحلیل آثار جهانی شدن بر حوزه فرهنگ که شامل آراء و نظرات اندیشمندان مدرن و پست مدرن در مورد جهانی شدن و فرهنگ، تشریح پارادایم های نظری در خصوص ارتباط فرهنگ و جهانی شدن،بررسی مدل های جهانی شدن فرهنگ و در نهایت بحث و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات کاربردی بر اساس نتایج مقاله می باشد.
    کلیدواژگان: تغییر، رقابت آزاد، اقتصاد جهانی، جهانی شدن، جهانی سازی، فرهنگ
  • صفحه 97
    جهانی شدن روندی رو به رشد و غیر قابل توقف است که با رویکرد یکپارچه سازی اقتصاد جهانی و تجارت آزاد آغاز شد؛ اما حوزه های مختلف به جز اقتصاد را نیز تحت تاثیر قرار داده و یکی از مهم ترین بخش های متاثر از آن محیط زیست است. برخی این باورند که فعالیت های اقتصادی ممکن است محیط زیست را با خطر جدی مواجه کند. در مقابل گروهی عقیده دارند رشد اقتصادی برای رسیدن به محیط زیست سالم تر با آلودگی کم تر لازم است. هدف از این مقاله بررسی برخی فرصت ها و تهدید های جهانی شدن برای محیط زیست و اثرات احتمالی مثبت یا منفی رشد اقتصادی ناشی از اقتصاد جهانی شده، بر آن است. همچنین راهکارهای لازم برای کاهش اثرات منفی فرآیند جهانی شدن بر محیط زیست مانند توجه ویژه به توسعه پایدار، حمایت از فن آوری های دوست دار محیط زیست، اصلاح الگوی مصرف انرژی و تشویق به استفاده از انرژی های تجدید شونده و پاک، وضع مالیات کربن و برچسبهای زیست محیطی پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: فرآیند جهانی شدن، رشد اقتصادی، آلودگی، محیط زیست
  • رزیتا سپهرنیا صفحه 121
    نظریه پردازان مختلف مراحل آغازین فرایند جهانی شدن را در ده ها، صدها و حتی هزاران سال پیش جست و جو و شناسائی کرده اند. آنان پرشتاب تر و گستره شدن فرایند جهانی شدن را در دهه های اخیر می پذیرند ولی آن را بسیار قدیمی تر می دانند. فرایند جهانی شدن از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قابل بررسی می باشد ولی آنچه که در این مقاله مد نظر می باشد جهانی شدن فرهنگی است. جهانی شدن فرهنگی عبارتست از شکل گیری و گسترش فرهنگی خاص در عرصه جهانی است. این فرایند موجی از همگونی فرهنگی را در جهان پدید آورد و همه خاص های فرهنگی را به چا لش می طلبد. فرایند جهانی شدن عامل اصلی خاص گرائی فرهنگی بشمار می آید. عده ای در این راستا با از دست دادن هویت سنتی پیش از جهانی شدن در قالب بنیادگرائی دینی، سیاسی، قومی ، ملی و… بسیج پذیر می شوند و زیر لوای خاص گرائی های فرهنگی به مقا بله ورویارویی و یا شاید تطابق با این جهانی شدن فرهنگی می پردازند. به نظرمی رسد دراین وادی کسانی به سر منزل مقصود خواهندرسید که بتوانند به بازسازی هویت در تعادل جهانی شدن بپردازند وبتوانند با جوامع پلورالیستی کنونی متناسب گشته و امکان نوعی از سرزمینی کردن را در قالب گسترده جهانی برای خویش فراهم نمایند.
    کلیدواژگان: جهانی شدن فرهنگی، خاص گرائی فرهنگی، هویت، بازسازی هویت
  • سروش فتحی، معصومه مطلق صفحه 145
    با توجه به مقولاتی چون جهانی شدن ، گسترش شهر نشینی و ظهور تکنولوژی های جدید اطلاعات و ارتباطات می توان اذعان داشت که نسل جدید با دنیای جدیدی روبرو است که ارزشها، هنجارها، و فرهنگ او را دچار تغییر و تحول می نماید. هدف این مقاله مطالعه مفهوم و گونه شناسی نسلها و نقش فناوری های ارتباطی نوین همچون اینترنت در فاصله نسلی است و اینکه چگونه می تواند به تشدید فاصله نسلی و یا توقویت ارتباط نسلها بیانجامد. . فاصله نسلی چنانچه مورد غفلت قرار بگیرد به شکل گیری مسئله اجتماعی می انجامد که شکاف نسلی و انقطاع و پیامد های آن را موجب می شود. در این مقاله با بهره گیری از روش اسنادی به مطالعه فاصله نسلی با تاکید بر جایگاه و مصرف ICT پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: نسل، فاصله نسلی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، شکاف نسلی، تغیرات اجتماعی، جهانی شدن
|
  • Page 1
    It was tried in the present inquiry to evaluate function of cultural activities of Basij in confronting with West cultural invasion by studying three factors of values, attitudes and norms. Hence, below hypothesis were defined and investigated;
    1- Basij cultural activities can reinforce youth’s values.
    2- Basij cultural activities can strengthen youth’s norms.
    3- Basij cultural activities can fortify youth’s attitudes.
    Type of the research is based on an applied goal. For this purpose Descriptive Survey Method (DSM) was used. Statistical society including 356 of 4980 young Basiji boys and girls who attended in activities of sites of Basij in 6th district of Tehran, were selected. This model size has been chosen randomly based on Chokeman formula by visiting Basij sites of mentioned district.
    Essential data for examining hypothesis was collected by closed questionnaire and its credit was defined about 96% by applying Cronbach’s Alfa test in SPSS.
    By descriptive statics and inferential methods obtained data from statistical sample were analysed, and for analysing information SPSS software was used.
    In order to examine the hypothesis mostly applied t-test method and internal variance analysis.
    Final results indicated that Basij activities was NOT affective on change of youth’s values but could influence effectively on change of their norms and attitudes
    Keywords: Basij Cultural Activities, Cultural Invasion, Norms, Attitudes, Youth
  • Page 25
    Globalization is one of the concepts which has been entered in social science, politics and economic spheres in 21st century and seriously has influenced on Governmental frameworks, geographic borders of countries, cultural norms and etc. However, according to all of certain beliefs and views about globalization and credence that know globalization as an open window to the third millennium, certainly and emphatically the cited subject has been born and propagated since 18th century. Mainly, new discussions such as Globalization of Education, Global Higher Education and Global Labor Force has been added on the concept of globalization in 21st century, especially in recent decade.
    This research is practical in terms of target and a descriptive- survey in methodology. Statistical society includes all of the specialists and experts in the field of higher education.
    Obtained results by applying t-test by accuracy of 99% and 62 degree of freedom (df:62) show that status of having multilingual universities with flexible structures and appropriate connections with foreign prestigious universities is in low level, though status of components like empowerment faculties, existence of modern technologies and altered lesson plans are in desirable situation.
    Keywords: globalization, Higher Education, Performance Evaluation
  • Page 39
    In this survey, at the first, theory of Globalization and its process has explained and secondly concept of identity and viewpoints of sociologists has been studied.
    Then by describing medias and make a sketch of the present situation in Iran and on the world, the effect of international media on youth cultural identity were discussed and at the end according to the polls have come to the students of communication faculty of Islamic Azad University, East-Tehran Branch, some discussions were constructed. Globalization in economic, social, cultural and political spheres has made considerable changes and by breaking geographical restrictions, it has also broken limitations of international medias and Internet and caused civil partnership of peoples even in farthest points of the world.
    Keywords: culture, Global Media, Internet, Satellite, Youth Cultural Identity, Religion
  • Page 63
    Globalization phrase has been becoming common from the middle of 1980 decade and refers to crumble of borders and advance beyond the boundaries in economic, political, cultural and social spheres. The process of Globalization is to alter and globalize local structures. Impacts of Globalization, its dimensions and amplitude is as severe as that affect all of life aspects. Such a fast progress has convinced experts and authorities to appoint it as the greatest occurrence in the history of human life. Under the influence of progression of electronic communication revolution, the concept of distance and time has been cluttered incredibly. Globalization, in the present form, has identified after collapsing of communism and bipolar systems by the end of Cold War. In fact Globalization is named to the procedure that ascertain and possible the free flow of idea, human, goods, services and capital investment in all around the world.
    Methodologically this article is a historical survey. Hence existing theories, standpoints and paradigms in the field of globalization and culture were studied.
    In recent paper, the difference between “globalization” and “globalizing” was considered. Fundamental theories beyond them, comments of supporters and oppositions of globalization, influences of globalization on cultural sphere in accordance with modern and postmodern thinkers votes and comments were studied. Theoretical paradigms regarding to the relation of culture and globalization and types of globalization of culture has been deliberated and concluded.
    Keywords: change, free competition, Global Economic, globalization, Globalism
  • Page 97
    Ceasing Globalization as an advanced procedure is not possible. It has started by approaching integration of global economics and free Trade. In addition to economic sphere many other spheres like environment are influenced by globalization. In one side some thinkers believe that environment may encounter with serious threats by increasing economic activities. On the other side, other groups believe that economic growth is a necessity to reach a healthier environment with less waste products.
    The aim of this article was study of opportunities and threats of globalization functioning on environment and various possible effects of economic growth arose from globalized economy on the environment. Special attention to sustainable development, supporting green technologies, modification of energy consumption pattern, encouraging to use recyclable and pure energies, carbon tax and environmental labelling are some instances of useful solutions for decreasing negative effects of globalization on the environment which are considered as preventing methods.
    Keywords: Globalization Process, Economic Growth, Environment, Waste Products
  • Page 121
    In this article in accordance with cultural globalization, cultural particular attitude, identity and reconstructing identity some discussions were done. Hence, the concept of identity in three stages of personal identity, social identity and national identity were surveyed.
    Research method used in this work is based on library archiving, internet surfing and virtual resources.
    Obtained results indicates that clearest and most perspicuous definitions about globalization is interpreted in Holy Ghoran and School inmate and define movement of human as a targeted effort which with the advent of humanity’s saver its path leads toward governance the poor people upon arrogant power
    Keywords: Cultural globalization, Particular Cultural Orientation, Identity, Reconstructing Identity
  • Page 145
    New generation is facing with a complicated world and its values, norms and culture is influenced according to discussions such as globalization, spreading urbanity and advent of new informational and communicational technologies.
    The purpose of this article is study of typology generations and role of modern communication technologies like Internet in generation gap. It is also studied that how this parameter can affect exacerbate the generation gap or strengthen the relation between generations. Social abnormalities arise and lead to discrete generations and its consequences, if generation gap is ignored.
    Present research is done by study of generation gap by emphasis on position and applying ICT and utilizing documentary and librarian method .
    Keywords: Generation, Generation Gap, Information, Communication Technology, Social Changes, globalization