فهرست مطالب

روانشناسی سلامت - پیاپی 1 (بهار 1391)

فصلنامه روانشناسی سلامت
پیاپی 1 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عباس ابوالقاسمی، مریم تقی پور، محمد نریمانی صفحات 1-12
    هدف
    نظر به اهمیت و تاثیر روزافزون عوامل روانی – اجتماعی در سلامت جسمی و تاثیر سبک زندگی نادرست در بروز بیماری های قلبی- عروقی، هدف پژوهش حاضر ارتباط تیپ شخصیتی D، خود- دلسوزی و حمایت اجتماعی با رفتارهای بهداشتی بیماران کرونرقلبی می باشد.
    روش
    در این مطالعه همبستگی، نمونه شامل پژوهش 84 بیمار کرونر قلبی مراجعه کننده به بیمارستان تخصصی شهید مدرس تهران در سال 1389 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تیپ شخصیتی D، مقیاس خود- دلسوزی، مقیاس حمایت اجتماعی و پرسشنامه وضعیت بهداشتی استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تیپ شخصیتیD (52/0-=r)، خود- دلسوزی (22/0=r) و حمایت اجتماعی (19/0=r) با رفتارهای بهداشتی همبستگی معنی داری دارند (05/0 >P). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 30 درصد از واریانس رفتارهای بهداشتی این بیماران توسط متغیرهای تیپ شخصیتی D، حمایت اجتماعی و خود دلسوزی تبیین می شود.
    نتیجه گیری
    این یافته ها نشان می دهند که تیپ شخصیتی D، خود- دلسوزی و حمایت اجتماعی از متغیرهای تقریبا تاثیرگذار بر رفتارهای بهداشتی بیماران کرونر قلبی هستند. این نتایج، تلویحات مهمی در زمینه آموزش خود- دلسوزی و مداخلات درمانی برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران کرونر قلبی دارد که در مقاله مورد توجه قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: تیپ شخصیتی، خود، دلسوزی، حمایت اجتماعی، رفتار بهداشتی
  • مقایسه بهزیستی روانشناختی و رضامندی زناشویی در گروهی از زنان بارور و نابارور شهر تبریز
    صفحات 17-28
    هدف
    مشکل ناباروری به عنوان حادثه ای استرس زا با مشکلات روانشناختی متعددی همراه است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی زناشویی در زنان نابارور و مقایسه آن با زنان بارور بوده است.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود که مبتنی بر هدف پژوهشی، تعداد 40 زن نابارور، به طور تصادفی از بین کسانی که به مرکز درمانی الزهرا شهر تبریز مراجعه کرده بودند، انتخاب و با 40 زن بارور مورد مقایسه قرار گرفتند. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه مقیاس بهزیستی روانشناختی و شاخص رضایت زناشویی جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد که زنان بارور در بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن چون پذیرش خود، رابطه مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگی هدفمند، تسلط بر محیط و رشد شخصی، بالاتر از زنان نابارور بوده اند. با این حال، بین دو گروه، در مورد رضامندی زناشویی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
    نتایج
    زنان بارور اغلب درویژگی های روانی بالاترند دارند بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن چون پذیرش خود، رابطه مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگی هدفمند، تسلط بر محیط و رشد شخصی، بالاتر از زنان نابارور بوده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر، حاکی از پایین بودن وضعیت بهزیستی روانشناختی زنان نابارور است، لذا توجه به نیازهای روانی افراد نابارور، مولفه ای ضروری در موفقیت درمان ناباروری است.
    کلیدواژگان: بهزیستی روانشناختی، ناباروری، باروری، رضایتمندی زناشویی
  • علیرضا آقایوسفی، فرهاد شقاقی صفحات 29-41
    هدف
    بیماری اسکلروز چندگانه (MS) از شایع ترین و مهم ترین اختلالات عصب شناختی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان کیفیت زندگی و سرمایه روان شناختی با ادراک بیماری در مبتلایان به بیماری ام اس اجرا شد.
    روش
    به همین منظور تعداد 231 نفر (140 دختر و 66 پسر) از اعضای انجمن ام- اس ایران با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: 1) پرسشنامه جمعیت ستائی (محقق ساخته)؛ 2) مقیاس کیفیت زندگی (39 D؛ بویر وارپ، 1997)؛ 3) پرسشنامه سرمایه روان شناختی (سیندرو همکاران، 1994) و 4) پرسشنامه ادراک بیماری (بردنبت، پتریه، مین و وینمن، 2006). در پژوهش حاضر تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای کیفیت زندگی با 22درصد و مولفه های خوش بینی و خودکارآمدی سرمایه روان شناختی با 29 درصد پیش بینی کننده های معنا داری برای ادراک بیماری در مبتلایان به ام اس هستند؛ ولی متغیرهای امیدواری و تاب آوری پیش بینی کننده های معنا داری نبودند. (05/0=p).
    نتیجه گیری
    این یافته ها بیان می کند که کیفیت زندگی و مولفه های خوش بینی و خودکارآمدی از متغیرهای تقریبا تاثیرگذار بر ادراک بیماری مبتلایان به بیماری اسکلروز چندگانه هستند. این نتایج کاربردهای مهمی در زمینه اهمیت مداخلات درمانی و ارتقای کیفیت زندگی و آموزش خودکارآمدی و خوش بینی در بیماران ام اس دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، سرمایه روان شناختی، ادراک بیماری، ام اس
  • مرتضی ترخان، مجید صفاری نیا، پروانه خوش سیما صفحات 42-53
    هدف
    این مطالعه به منظور بررسی اثربخشی درمان گروهی مصون سازی در مقابل استرس (SIT) بر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کیفیت زندگی زنان مبتلا به فشار خون بالا انجام شد.
    روش
    نخست 30 نفر از زنانی که کیفیت زندگی پایین و فشار خون سیستولیک بالای 130 و دیاستولیک بالای 90 داشتند، به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس به طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین گردیدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی 10 جلسه فنون SIT را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. پس از آموزش، مجددا کیفیت زندگی و فشار خون هر دو گروه مورد اندازه گیری قرار گرفت.
    یافته ها
    F به دست آمده در فشار خون سیستولیک (09/3) و در فشار خون دیاستولیک (17/3) و t بدست آمده در کیفیت زندگی (30/3) در سطح 05/0 P ≤ معنادار می باشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که با آموزش SIT می توان موجبات کاهش فشار خون بالا و افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به فشار خون را فراهم ساخت.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، مصون سازی در مقابل استرس، فشار خون سیستولیک، دیاستولیک
  • ایران داودی، یدالله زرگر، الهام مظفریپورسیسخت، فریده نرگسی، کریم مولا صفحات 54-67
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای فاجعه سازی درد، اضطراب درد، روان رنجورخویی، حمایت اجتماعی، راهبردهای مقابله و در پیش بینی ناتوانی عملکردی در بیماران رماتیسمی شهر اهواز بود.
    روش
    بدین منظور یک گروه 151 نفری از بیماران مبتلا به روماتیسم با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های مقیاس فاجعه سازی درد، مقیاس علائم اضطراب درد، خرده مقیاس روان رنجورخویی پرسشنامه شخصیتی آیزنک، خرده مقیاس حمایت اجتماعی مقیاس سنجش تاثیر آرتریت، پرسشنامه راهبردهای مقابله، مقیاس سنجش تاثیر آرتریت را تکمیل کردند.
    یافته ها
    نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای پژوهش قادر به تبیین 39% واریانس ناتوانی عملکرد بودند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که به ترتیب فاجعه سازی درد، روان رنجورخویی، حمایت اجتماعی و یکی از راهبردهای مقابله ای در معادله باقی ماندند. این متغیرها جمعا 38% از واریانس ناتوانی عملکردی را تبیین کردند.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش از نقش عوامل روان شناختی در پیش بینی وضعیت عملکردی در بیماران روماتیسمی حمایت می کند.
    کلیدواژگان: روماتیسم، شخصیت، حمایت اجتماعی، راهبرد مقابله، ناتوانی عملکرد
  • مژگان آگاههریس، احمد علیپور، مسعود جانبزرگی، الهام موسوی، شهناز نوحی صفحات 68-80
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی گروه درمانگری مبتنی بر اصلاح سبک زندگی و گروه درمانگری شناختی بر کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و بهبود کیفیت زندگی در زنان دارای اضافه وزن صورت گرفته است.
    روش
    بدین منظور از میان زنان داوطلب، 26 نفر براساس معیارهای ورود- خروج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند (گروه درمانگری با اصلاح سبک زندگی و گروه درمانگری شناختی). آزمودنی های دو گروه قبل از مداخله و پایان ماه های چهارم و هفتم به گویه های پرسشنامه کیفیت زندگی و بهزیستی مرتبط با چاقی پاسخ دادند و BMI آنها نیز محاسبه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نسخه شانزدهم نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    هر دو مداخله اصلاح سبک زندگی و شناختی به کاهش BMI و بهبود کیفیت زندگی و بهزیستی مرتبط با چاقی می انجامند (05/0>P). اما دو مداخله در اصلاح متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری با هم نداشتند (05/0
    نتیجه گیری
    نتیجه گیری کلی این است که دو مداخله با اصلاح باورهای مخرب و رفتارهای نارساکنش ور افراد درباره غذا خوردن به بهبود کنش وری جسمی و کاهش ناراحتی بدنی همراه با اصلاح شاخص های اضافه وزن منجر می شوند.
    کلیدواژگان: گروه درمانگری، اصلاح سبک زندگی، گروه درمانگری شناختی، شاخص توده بدنی
  • فریده خدابنده، احمد علی نوربالا، صباکاهانی، عباس باقری صفحات 81-92
    هدف
    این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با اقدام به خودکشی در افراد میانسال و سالمند مراجعه کننده به مرکز مسمومین بیمارستان لقمان تهران در سال 1388 انجام گرفته است.
    روش
    در یک بررسی توصیفی- مقطعی300 نفر از افراد 45 سال و بالاتر مراجعه کننده به بخش مسمومین بیمارستان لقمان مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها به کمک پرسشنامه بررسی علل اقدام به خودکشی، افسردگی بک و مقیاس سنجش افکار خودکشی بک گردآوری شدند. تحلیل داده ها با نرم افزار کامپیوتری SPSS و به کمک آزمون کای دو و t مستقل، انجام شد.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد علت اقدام به خودکشی در افراد مورد مطالعه دو گروه سنی، درگیری با همسر و مشکلات خانوادگی، مشکلات مالی، بیماری جسمی یا روانی، اعتیاد و یا خشونت همسر بوده است. بین اقدام به خودکشی در افراد دو گروه سنی و وجود افسردگی و افکار خودکشی، ارتباط معنی دار وجود دارد (05/0P<). میانگین نمرات افسردگی و افکار خودکشی افراد سالمند بیش از افراد میانسال بوده لیکن بین نمره افکار خودکشی افراد دو گروه، تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0P>).
    نتیجه گیری
    افسردگی و افکار خودکشی از جمله عوامل خطرساز اقدام به خودکشی بوده و ضرورت برنامه ریزی های پیشگیرانه و درمان را جهت ارتقا و تامین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان و افراد میانسال جامعه طلب می کند.
    کلیدواژگان: علل اقدام به خودکشی، میانسالی، سالمندی، مسمومیت
|
  • A. Abolghasemi, M. Taghipour, M. Narimani Pages 1-12
    Introduction
    The aim of this study is to relationship of type D personality, self compassion and social support with health behaviors in patients with coronary heart disease. This research is a correlation study.
    Method
    The research sample consisted 84 patients with CHD who were admitted in Moddaress hospital in 1389 were studied. To collect the data Demographic questioner, Type D Personality Scale, Self compassion Scale, Social support Scale and Short form 36 Health Survey performed. to analyze the data, Pearson correlation coefficiene, multiple regression and MNOVA were used.
    Results
    The results showed that Type D personality (r=-.52), self- compassion (r=-.22) and social support (r=-.19) related to are health behaviors in patients with coronary heart disease. The results of multiple regression showed type D personality, self compassion and social support percent 30 had significant contribute in prediction of health behaviors in patients with coronary heart disease.
    Conclusion
    The findings of important Implications is for future research, prevention, psychopathology and treatment of health behaviors in patients with coronary heart disease.
    Keywords: type personality, self, compassion, social support, health behavior
  • The Comparison of Psychological Well-being and Marital Satisfaction in the Fertile and Infertile Women
    M.Hatamloye Saedabadi, T.Hashemi Nosratabad, Ma. Psychology Pages 17-28
    Aim
    The problem of infertility as a stressful event comes along with different psychological problems. The aim of this study is determining rate of psychological well-being and satisfaction of marital life in infertile /fertile women.
    Method
    In this study 40 infertile women from the Alzahra Care Center in Tabriz city were selected randomly and compared with 40 fertile women. Data were collected by two questionnaires including well-being psychological and marital satisfaction scales. According to multiple facts of comparative variables, the Multivariate analysis of variance method performed.
    Results
    According to the findings, the fertile women significantly higher than infertile women in psychological well-being. Data doesnt show
    Results
    Fertile women were more well-bing than infertile.
    Conclusion
    The results indicated that the infertile women had low well-being psychological status (P<0.05). Therefore, attending to mental needs of infertile individuals, is a vital part in success of caring infertility.
    Keywords: psychological Well, being, Infertility, fertility, Marital Satisfaction
  • Alireza Yousefi, Farhad Shaghaghi, Mehdi Dehestani, Ziba Barghi Irani Pages 29-41
    Aim
    The present research was carried out by aiming at study on relationship between Quality of Life (QoL) and Psychological Capital with Illness Perception among patients who suffered from Multiple Sclerosis (MS) disease.
    Method
    For this purpose, 231 participants (140girls and 66 boys) were chosen from the members of Iranian MS Society. The measurement tools were employed in this study including: 1) Demographic Questionnaire; 2) Quality of Life Questionnaire (D-39) (E. Barbieri, Warp; 1997); 3) Psychological Capital Questionnaire (Sindro et al; 1994); and 4) Illness Perception Questionnaire (Brief IPQ), (Broadbent E., Petrie K., Main J., & Weinman J(2006). At the current study, Multiple Regression Analysis and Pearson Correlation Test have been adapted for data analysis.
    Results
    The results indicated that variables such as Quality of Life (QoL), Psychological Capital, Opportunism and Effectiveness are significant predicators for Illness Perception in those who suffered from MS while variables of Hope and Tolerance were not significant predicators in this study.
    Keywords: Quality of Life, Psychological Capital, Illness Perception, Multiple Sclerosis (MS) Disease
  • M. Tarkhan, M. Safarinia, P. Khosh Sima Pages 42-53
    Aim
    The purpose of the present research was to study effectiveness of group stress inoculation training (SIT) on the systolic and diastolic blood pressure and life quality in the women involved blood pressure.
    Method
    The method of research was semi experimental and with design is pretest- post test by control group. For sampling, by using of life quality questionnaire and manometer, 30 women that had low life quality and 130 above systolic and 90 above diastolic blood pressure were chosen on simple random basic and were divided on voluntarily experimental and control groups. Experiment group received 10 sessions of SIT techniques an control group did not receive any training. After receiving of training, life quality and blood pressure were measured for next time.
    Results
    Results showed systolic blood pressure (3.09) diastolic blood pressure (3.17) life quality (3.30) P<0.05 revealed significant effect. Present investigation clarified importance SIT method on the decreasing systolic, diastolic blood pressure and increasing life quality of women.
    Conclusion
    This investigation showed with SIT training can cause decreasing of above blood pressure and increasing life quality of women
    Keywords: Stress Inoculation Training, Systolic, Diastolic Blood Pressure, Life Quality
  • I.Davoudi, Y. Zargar, E. Mozaffaripour, F. Nargesi, K. Molah Pages 54-67
    Aim
    The aim of present study was to investigate the relationship between the pain catastrophizing, pain-related anxiety, social support, coping strategies and neuroticism, with functional disability in Rheumatic patients, in Ahvaz-Iran.
    Method
    The sample Contained 151 participants who selected via available sample method and completed Pain Catastrophizing Scale (PCS), Pain Anxiety Symptoms Scale (PASS-20), subscale of neuroticism from Eysenck Personality Questionnaire (EPQ-R) Arthritis Impact Measurement Scales (AIMS2), and Coping strategies Questionnaire. Functional status were assessed using the three-Factor Model of the Arthritis Impact Scale, 2nd ed., (AIMS2).
    Results
    The result of a multiple regression analysis showed that pain catastrophizing, pain-related anxiety, social support, coping strategies and neuroticism were able to explain 39% of the variance in the AIMS2. The result of multiple regression analysis with stepwise method indicated that pain catastrophizing, neuroticism, social support and one of coping strategies were variables that entered in the model, respectively. Thesesvariables accounted for 38% of the variance in functional disability.
    Conclusion
    The present results support the hypothesized role of psychosocial variables in predicting Functional status in Rheumatic patients.
    Keywords: Rheumatic, Personality, Social support, coping strategies, Functional
  • M. Agah Heris, A. Alipour, M. Janbozorgi, E. Mousavi, Sh. Nuhi Pages 68-80
    Aim
    This study aimed to comparing the effectiveness of life- style modification and cognitive group therapy to weight reduction and improving the quality of life.
    Method
    Hence, among volunteers to interventions, 26 participants regarding to exclude- include criteria were participated on this study randomly assigned into two groups. All the items of quality of life and overweight: the obesity related well- being questionnaire were filled out by all the participants prior to, 4 months, and seven months later than onset of the interventions, and their BMI were calculated, too. Gathering data were analyzed by 16th version of SPSS, and by applying repeated measures method.
    Results
    Finding revealed that both life- style modification group therapy and cognitive group therapy significantly reduced BMI and improving quality of life (p<0.05).
    Keywords: Group Therapy, Life, Style Modification, Cognitive Group Therapy, BMI
  • F. Khodabandeh, A. A. Noorbala, S. Kahani, A. Bagheri Pages 81-92
    Aim
    This study is aimed to investigate the relationship between suicidal intent and patient characteristics in middle age and elderly patients.
    Method
    A cross sectional study on 300 patients aged ≥45 in poisoning ward of Loghman hospital in 1388 were established. Data were collected by: questionnaire on Demographic data, Beck Depression Inventory (BDI) and Beck Scale for Suicidal Ideation (BSSI). The results were analyzed using SPSS and chi 2 and t-test.
    Results
    Data support some Main causes of attempted suicide as follows:family conflicts, financial problems, physical and mental diseases, substance abuse and husband’s violence. A significant relationship between depression and suicidal thought were found (P<0.05). The mean scores of elderly patients were more than middle- aged patients, but relation between suicidal thought among two groups were not statistically significant (P>0.05).
    Conclusion
    Depression and suicidal thought are risk factors for suicidal attempt, for this reason need delivering treatment and preventive programs like bio-psycho-social health of middle- aged and elderly factors.
    Keywords: Attempting Suicide, Self poisoning, Middle Age, Elderly