فهرست مطالب

بسپارش - سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1391)

فصلنامه بسپارش
سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/20
  • تعداد عناوین: 16
|
  • سرمقاله
  • عل یاکبر یوسفی صفحه 3
  • مقالات علمی
  • فرشید ضیایی صفحه 4
    امروزه بیشتر پلیمرهای پرمصرف در دنیا ساختار وینیلی داشته و تولید کننده های بزرگ صنعتی رویکرد خاصی نسبت به آن دارند. به همین منظور فرمولبندی ها و شرایط متنوعی برای سنتز پلیمرهای وینیلی به کار گرفته می شود. به واسطه وجود کربن نامتقارن در هر واحد تکرار شونده، از مهمترین پارامترهای موجود در پلیمرهای وینیلی، نظم فضایی یا آرایش پیکربندی آن ها است. بنابراین تغییر در شرایط پلیمر شدن می تواند آثار عمده ای در نحوه نظم فضایی مونومرهای وینیلی درون زنجیر پلیمری، و به تبع آن آثار قابل توجهی بر خواص نهایی پلیمر داشته باشد. طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته بهترین و موثرترین روش برای تعیین میزان آرایش فضایی و نظم فضایی در پلیمرهای وینیلی است. وجود اتم کربن و هیدروژن در پلیمرهای وینیلی باعث می شود تا مطالعات طیف سنجی بر روی آزمونهای این دو هسته انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته، پلیمر وینیلی، ریزساختار، نظم فضایی، آرایش فضایی
  • سپیده خویی، مریم کردانی صفحه 16
    در سالهای اخیر پیشرفت های قابل توجهی در استفاده از پلیمرهای زیست پزشکی قابل تورم در آب به عنوان حامل های هدفمند برای رهایش دارو، پروتئین و عوامل رشد انجام گرفته است. در این میان ماهیت، اندازه حفره ها، پایداری و پاسخگویی آنها به محرکهای خارجی از مهم ترین رفتارهای این شبکه ها به شمار میروند. پرداختن و از بین بردن محدودیتهای بالینی و دارویی هیدروژلها، باعث اختصاصی و مطلوب تر شدن عملکرد آنها می شود. در این مقاله، به بررسی این چالش ها و راه های مقابله با آنها براساس روش های طولانی تر کردن روند رهایش دارو از هیدروژل ها و همچنین توسعه عملکرد آنها بر حسب ماهیت دارو می پردازیم.
    کلیدواژگان: هیدروژل ها، سامانه های دارو رسانی، بر هم کنش دارو هیدروژل، شبکه های در هم نفوذ کننده، سینتیک رهایش هیدروژل ها
  • امیرمجید کدخدایی، احمدرضا بهرامیان، محمدحسین نوید فامیلی صفحه 28
    اسفنج پلی متاکریل ایمید به عنوان عایق گرمایی با خواص مکانیکی و گرمایی بسیار عالی مطرح است. خواص ویژه بسیار عالی ناشی از خواص مطلوب مکانیکی به همراه وزن کم، دلیل کاربرد فراوان این اسفنج در صنایع هوایی و فضایی است. در این مقاله، تهی هاسفنج PMI انعطاف پذیر به روش شیمیایی و هم چنین اثر تغییر پارامترهای فرایندی روی خواص، ساختار و رفتار آن مطالعه و شده است. ابتدا روش تهیه اسفنج PMI، مونومرها و نوع آغازگر و عامل پف زا، میزان و نحوه ترکیب مواد، دما، فشار و محیط واکنش مورد بررسی قرار گرفته، سپس آزمون های DSC و TGA به منظور بررسی خواص حرارتی، آزمون های استحکام فشاری و DMTA برای مطالعه خواص مکانیکی انجام شده است. به منظور بررسی ساختار شیمیایی ابر حاصل، از نتایج آزمون FTIR استفاده شده است.
    کلیدواژگان: پلی ایمید، سنتز، اسفنج PMI، روش شیمیایی اسفنج شدن، خواص فیزیکی
  • فهیمه خاکزاداسفهلان، زینب علی نژاد، عباس رضایی شیرین آبادی، علیرضا مهدویان صفحه 37
    امروزه توجه مراکز صنعتی و دانشگاهی به تهیه و استفاده از مواد هوشمند یا پاسخگو به محرک بیشتر شده است. از جمله این مواد هوشمند که ویژگی های منحصر به فرد و کارآمدی دارند، مواد دارای حافظه شکلی و مواد الکتروفعال هستند. در میان این مواد هوشمند، پلیمرها به دلیل صرفه اقتصادی و انعطاف پذیری فرایندی مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. پلیمرهای حافظه شکلی قابلیت ثبت و حفظ یک شکل اولیه را دارند ودر اثر یک محرک نظیر دما، نور یا محیط شیمیایی از شکل ثانویه فراورش شده خود به شکل اولیه بازیابی می شوند. از سوی دیگر پلیمرهای الکتروفعال می توانند تغییرات ابعادی یا مکانیکی اعمالی را به جریان الکتریکی و یا برعکس تبدیل کنند. سازوکار رسانش الکتریکی در این پلیمرها، الکترونی یا یونی است. این دو دسته از پلیمرها کاربردهایی در زمینه های نوین پزشکی، الکترونیک و روباتیک، منسوجات هوشمند، هوافضا و غیره یافته اند. در این مقاله عملکرد و برخی کاربردهای این مواد به طور خلاصه بررسی شده است.
    کلیدواژگان: پلیمرهای هوشمند، پاسخ گو به محرک، پلیمر حافظه شکلی، دمای انتقال، پلیمر الکتروفعال
  • محدیث حسامی، روح الله باقری، محمود معصومی صفحه 49
    در این مقاله مواد مختلفی که برای بازدارندگی شعله رزین اپوکسی به کار می روند، مرور می شوند. به علت گستردگی موضوع، مطالب در دو قسمت می شود. در قسمت اول ابتدا احتراق اپوکسی بررسی می شود. سپس سازوکار های کلی بازدارندگی شعله بررسی و در نهایت مواد مختلفی که در این باره در رزین اپوکسی به کار می روند، ارائه می شود. مواد بازدارنده شعله معمولی مثل مواد معدنی، معمولا باید با درصد بالا در پلیمر به کار روند، بنابراین ممکن است مقدار زیاد آنها سبب افت خواص مکانیکی پلیمر شوند. مواد هالوژندار نیز گرچه بازده زیادی دارند اما در حین سوختن مواد سمی آزاد می کنند. امروزه استفاده از مواد بازدارنده موسوم به مواد سبز متداول شده است که معایب مواد معمولی را ندارند. در این مقاله انواع ریز پرکننده های به کار رفته برای بازدارندگی شعله در رزین اپوکسی، سازوکار عمل، معایب و مزایای آنها بررسی می شود.
    کلیدواژگان: بازدارندگی شعله، رزین اپوکسی، احتراق، ریز پرکننده، باز دارنده شعله هالوژن دار
  • فاطمه پاشایی سورباقی صفحه 61
    در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای گسترش پلیمرهای ذاتا پرانرژی انجام گرفته است. این مواد به طور گسترده همراه با مواد منفجره به عنوان محمل پلیمری به هدف افزایش میزان رهایش انرژی استفاده می شوند. پلیمرها اصولا برای ایجاد مقاومت مکانیکی در مواد پرانرژی و افزایش مقاومت آنها به ضربه، اصطکاک و گرما با ایجاد زمینه محافظ در اطراف بلورهای مواد پرانرژی کوچک مولکول استفاده می شود. گستره وسیعی از پلیمرهای بی اثر شامل الاستومرهای پخت شده، گرمانرم ها و الاستومرهای گرمانرم به عنوان محمل به کار می روند. برای کاهش اتلاف انرژی ناشی از کاربرد پلیمرهای بی اثر، پلیمرهای پرانرژی به عنوان محمل در سامانه های پرانرژی گسترش یافته اند که در مقاله حاضر به طور اجمالی مرور میشوند.
    کلیدواژگان: پلیمرپرانرژی، محمل، پیشرانه، پلیمر بی اثر، کاربرد
  • اخبار علمی
  • صفحه 74
  • صفحه 76
  • صفحه 78
  • صفحه 79
  • صفحه 80
|