فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک - سال بیست و ششم شماره 2 (پیاپی 99، تابستان 1392)

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و ششم شماره 2 (پیاپی 99، تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زیبا فیضی*، بهیارجلالی جعفری، فریده نبی زاده صفحه 2

    بررسی های انگل شناسی بر روی ماهیان گرمابی در استخرهای پرورشی در سطح مزارع استان اصفهان در طی سال های 1385-1387 انجام گرفت. و در مجموع 150 قطعه ماهی از سه منطقه در استان اصفهان از استخرهای پرورش ماهیان گرمابی و استخرهای دو منظوره کشاورزی صید شدند. ماهیان صید شده عبارت بودند از 65 عدد کپور معمولی، 40 عدد فیتوفاگ (کپور نقره ای) و 45 عدد آمور (کپور علفخوار). نمونه ها بطور زنده به آزمایشگاه منتقل شده و پس از قطع نخاع و بررسی میکروسکوپی انگل های Dactylogyrus extensus، D. sahvuensis Gyrodactylus spp و lernaea که فون انگلی استان اصفهان را تشکیل می داد، شناسایی شد. برطبق این تحقیق کپورمعمولی و کپورنقره ای (فیتوفاگ)به انگل های داکتیلوژیروس، ژیروداکتیلوس و لرنئا و کپور علفخوار (آمور) به انگل های ژیروداکتیلوس و لرنئا آلوده بودند.

    کلیدواژگان: انگل، استان اصفهان، ماهی، کپور ماهیان
  • حسین طهماسبی(نویسند ه مسئول)_حسن ممتاز_محمد رفیعی دولت آبادی_سارا براتی_سمانه مهرابیان_میلاد جعفری_مهرداد خسروی فارسانی_محمد قاسمی_سید وحید احمدی سالیانه صفحه 8
    کبوترها می توانند حامل بعضی از عوامل بیماری زای انسانی باشند و در انتقال و گسترش عوامل عفونی مقاوم به دارو به انسان نقش ایفا کنند. با توجه به اینکه بسیاری از مردم به نگه داری از کبوتر علاقه مندند، در این مطالعه به روش PCR به جستجوی E. coli O157:H7 که عامل بیماری های روده ای انسانی و سندروم مرگبار اورمی همولیتیک در دنیا می باشد و همچنین ارزیابی مقاومت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام در اشرشیا کلی های جداسازی شده از کبوترهای شهرکرد پرداخته شد. مجموعا 180 نمونه مدفوعی از کبوتر از نقاط مختلف شهرکرد به وسیله ی سواب استریل جمع آوری گردید. سواب ها مستقیما درون محیط آبگوشت تریپتون سوی (TSB) قرار داده شدند. در آزمایشگاه نمونه ها بر روی محیط های مکانکی آگار و مکانکی آگار سوربیتول دار حاوی مکمل سفکسیم و تلئوریت به عنوان محیط های انتخابی کشت داده شدند. سپس آزمون آنتی بیوگرام با استفاده از روش انتشار دیسک انجام شد. کلنی های مشکوک به E. coli O157:H7 به وسیله آزمون واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) مورد آزمون قرار گرفتند. E. coli از 93 نمونه از 180 نمونه (7/51 درصد) جداسازی شد. میزان مقاومت جدایه ها به آنتی بیوتیک های سفوتاکسیم، ایمیپنم، سفیکسیم، آموکسی سیلین، سفالکسین، پنی سیلین جی و اگزاسیلین به ترتیب 1/1، 2/3، 6/8، 6/22، 9/40، 3/90 و 7/96 درصد بود. در هیچ کدام از نمونه ها E. coli O157:H7 یافت نگردید. اگرچه کبوترها در این منطقه منبع یا حامل E. coli O157:H7 نبودند، اما E. coli های مقاوم به آنتی بیوتیک های بتالاکتام را در خود جای داده بودند و می توانند عامل مهمی در انتقال عفونت های مقاوم به دارو از کبوتر به انسان، خصوصا کودکان تلقی شوند و خطری جدی برای سلامت انسان ایجاد نمایند. با توجه به آنچه ذکر گردید توصیه می شود که صاحبان کبوتر و همچنین عموم مردم را از خطرات بالقوه ی نگه داری از کبوتر آگاه ساخت.
    کلیدواژگان: E، coli، کبوتر، مقاومت به آنتی بیوتیک، PCR
  • مرتضی رزاقی منش (نویسنده مسئول)، امیر قاسمی، ابراهیم رحیمی، امیر شاکریان، محسن دادار صفحه 15
    باکتری سالمونلا یکی از مهمترین پاتوژن میکروبی، به ویژه در کودکان و سالمندان منجر به گاستروانتریت حاد می شود. زیستگاه طبیعی این باکتری در دستگاه گوارش موجودات زنده می باشد. بنابراین توسط آلودگی های مدفوعی به محیط های آبی می رسند. در مجموع 180 نمونه ماهی، میگو و لابستر به طور تصادفی از فروشگاه و خرده فروشی های سطح شهرستان اصفهان اخذ گردید و در شرایط آسپتیک به آزمایشگاه مواد غذایی منتقل شدند. پس از کشت میکروبی، سروتایپینگ نمونه ها نیز با آنتی سرم های منو والان انجام گرفت. از مجموع 180 نمونه شامل 110 نمونه انواع ماهی40 نمونه میگو مورد آزمایش به ترتیب 9 نمونه (18/8 درصد) و 2 نمونه (5 درصد) آلوده به باکتری سالمونلا بودند، ولی آلودگی در نمونه های لابستر مشاهده نشد. شایع ترین سروتیپ های جدا شده از نمونه های آلوده به باکتری، S.typhimurium و S.enteritidis می باشد. بیشترین آلودگی باکتریایی به ترتیب، تابستان (5/17 درصد) پاییز (8/3درصد) و زمستان (6/1درصد) بود. این مطالعه اولین گزارش جداسازی گونه های سالمونلا از گوشت ماهی، میگو و لابستر در ایران می باشد.
    کلیدواژگان: سالمونلا، میگو، لابستر، ماهی، اصفهان
  • محمدرضا محزونیه، حسین طهماسبی (نویسنده مسئول)، جاسم امیری ده چشمه، هادی منجی صفحه 20
    تریپانوزوم ها خون میزبانان مهره دار را آلوده و تب، ضعف و رخوت ایجاد می کنند که به کاهش وزن و آنمی و اگر بیماری درمان نشود در بعضی از حیوانات به مرگ منجر می شود و می توانند زیان های جدی اقتصادی ایجاد نمایند. با توجه به اهمیت آنچه ذکر گردید، مطالعه ی حاضر جهت ردیابی تریپانوزوم در تک سمیانی که از نظر ظاهری سالم بودند انجام شد. تعداد 116 نمونه خون از استان های لرستان، همدان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس جمع آوری گردید و به روش PCR مورد آزمون قرار گرفتند. هیچ نمونه ی آلوده به تریپانوزوم یافت نشد. نتیجه ی حاضر می تواند بیانگر این مسئله باشد که خوشبختانه عفونت با تریپانوزوم در ایران وجود ندارد یا از شیوع بسیار پایینی برخوردار است. جهت پیشگیری از بیماری پیشنهاد می شود از ورود تک سمیان مشکوک به بیماری به کشور ممانعت به عمل آید و تک سمیان وارداتی نیز که از نظر ظاهری سالم هستند به وسیله ی تست های سرولوژی و مولکولی مورد آزمایش قرار گیرند.
    کلیدواژگان: تریپانوزوم، آنمی، زیان های اقتصادی، تک سمی، PCR
  • صیفعلی ورمقانی_شعبان رحیمی (نویسند ه مسئول)_محمد امیر کریمی ترشیزی_هوشنگ لطف الهیان_محمدحسن زاده صفحه 25
    این آزمایش به منظور بررسی اثرات برگ زیتون بر روی میزان فشار خون، لیپیدهای سرم خون و عملکرد جوجه های گوشتی اجراء شد. تعداد 500 قطعه جوجه نر گوشتی یکروزه سویه آرین در قالب طرح کاملا تصادفی متعادل با 5 تیمار آزمایشی (جیره غذایی) و 4 تکرار و 25 جوجه در هر تکرار به مدت 42 روز مورد استفاده قرار گرفت. تیمارهای غذایی شامل جیره پایه، جیره پایه و داروی فشار خون (پروپرانولول)، جیره پایه و سطوح 5/0، 1 و 5/1 درصد پودر برگ زیتون بود. جیره ها بر اساس راهنمای تغذیه جوجه گوشتی آرین تنظیم شدند. صفات فشار خون سرخرگی، فاکتورهای بیوشیمیایی سرم خون شامل کلسترول، تری گلیسرید، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، گلوکز، پروتئین و فاکتورهای عملکردی اندازه گیری شدند. فشار خون در پایان دوره آزمایش با استفاده از دستگاه آشکار ساز جریان عروق مدل BV102R SONICAID متصل به پروب 5/5 مگاهرتز، اسفینگمومانومتر و کاف نوزاد اندازه گیری شد. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که اختلاف فشار خون سرخرگی در بین تیمارها معنی دار بود(05/0 >p) به طوری که بیشترین و کمترین مقدار فشار خون به ترتیب مربوط به تیمارهای جیره پایه و داروی فشار خون بود. تیمارهای غذایی بر روی مقدار کلسترول، تری گلیسرید، LDL و تلفات تاثیر معنی داری(05/0 >p) داشتند اما بر روی مقدار HDL، گلوکز و پروتئین تام تاثیری نداشتند. بنابر این به منظور کاهش فشار خون، کلسترول، تری گلیسرید، LDL، تلفات و بهبود شاخص تولید مقدار 1 تا 5/1 درصد برگ زیتون در جیره غذایی جوجه ‎های گوشتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: برگ زیتون، فشار خون، لیپیدهای سرم، عملکرد، جوجه گوشتی
  • روزبه فلاحی (نویسنده مسئول)، منیژه یقینی، روحانی کارگر موخر، کمال الدین خدمتی صفحه 36
    زبان آبی (بلوتانگ)1 یکی از بیماری های حاد و تحت حاد ویروسی در نشخوارکنندگان اهلی و وحشی می باشد. این تحقیق جهت بررسی وضعیت این بیماری با استفاده از روش های تشخیصی سرولوژی و نیز جدا سازی ویروس انجام گرفت. در فاصله زمانی سال های 1385-1382، از گوسفنداری های 9 استان شامل مرکزی، اردبیل، یزد، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، گلستان و اصفهان از 432 راس گوسفند مشکوک به بیماری نمونه هایی تهیه گردید. ابتدا با انجام روش الایزای رقابتی2 وجود پادتن ضد ویروس زبان آبی در287 نمونه محرز گردید. جهت جدا سازی ویروس، از نمونه های بافی کوت خون تعداد 65 نمونه به تخم مرغ های SPF 3 جنین دار تلقیح4 و پس از ازدیاد ویروس، تلقیح به سلول های Vero و BHK انجام شد. در 22 مورد نمونه تلقیح شده، ضایعات سلولی مشاهده گردید که با انجام آزمایش خنثی سازی سرم تایید گردید. پس از تعیین عیار ویروس، آماده سازی جهت مشاهده با میکروسکوپ الکترونی صورت گرفت و اجرام ویروسی در ابعاد nm 72×70 مشاهده شد. تزریق ویروس خالص شده و نیز خون کامل نمونه های اولیه در گوسفندان حساس موجب بروز علائم بالینی گردید.پس از تهیه نمونه از گوسفندان مبتلا شده، تمام مراحل مجددا انجام گرفت که نتایج حاصله موید وجود ویروس زبان آبی می باشد.
    کلیدواژگان: بررسی، ویروس شناسی، سرولوژی، بیماری زبان آبی، ایران
  • محمد عزیززاده (نویسنده مسئول)، غلامعلی کلیدری، جمشید رزم یار، هدی وارسته مقدم، محمد راژه صفحه 44
    در مورد میزان تلفات در واحد های پرورش جوجه گوشتی و علل آن در ایران اطلاعات محدودی موجود است. در مطالعه حاضر،، میزان تلفات، علل آن و تاثیر وضعیت شرایط محیطی، مدیریتی و بهداشتی بر میزان تلفات جوجه ها گوشتی در طول دوره پرورش ارزیابی شد. کلیه پرونده های مشمول پرداخت غرامت، ارجاعی به شعب صندوق بیمه بانک کشاورزی واقع در شهرستان مشهد در سال 1389 (178 پرونده) مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعاتی شامل تعداد جوجه ریزی و تاریخ آن، وزن و نژاد جوجه یک روزه، وضعیت جوجه ها از نظر Mycoplasma galisepticum، تعداد و علت تلفات و نیز اطلاعات مربوط به مسایل بهداشتی و مدیریتی مزارع پرورش ثبت گردید. ارتباط عوامل مدیریتی با میزان تلفات، توسط آزمون رگرسیون خطی مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین تلفات در گله های مشمول پرداخت غرامت بیمه 5/23 درصد (CI: 21.1-25.9 95%) محاسبه شد. شایعترین علت تلفات در پرونده های مورد بررسی بیماری آنفولانزا (A1) و به دنبال آن نیوکاسل (ND) بود. وضعیت حوضچه ضدعفونی و فصل جوجه ریزی با میزان مرگ و میر رابطه ی معنی داری داشت. مزارعی که دارای حوضچه ی فعال بودند به طور متوسط به میزان 7/5 درصد تلفات کم تری از مزارعی داشتند که فاقد حوضچه ی فعال بودند.(024/0=P) همچنین مدل رگرسیون نشان داد که میزان تلفات در فصل تابستان و پاییز به ترتیب به میزان 4/10 و 2/7 درصد بیش تر از فصل زمستان بود (05/0>P). توجه به مسایل محیطی و مدیریتی و تلاش در جهت بهبود آن می تواند تلفات در واحدهای پرورش جوجه گوشتی را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: جوجه گوشتی، تلفات، عوامل خطر، بیمه، بیماری، مشهد
  • احمدرضا جباری (نویسنده مسئول) صفحه 50
    پاستورلوز گاو وگاومیش موسوم به سپتی سمی هموراژیک بیماری حاد و کشنده است که توسط سروتیپ های B2 و E2 در کشور های مختلف بروز می نماید. بیماری در تمام مناطق جهان به جز استرالیا شیوع دارد. اهمیت اقتصادی بیماری در آسیا بیشتر از افریقا می باشد. پاستورلوز گاوی در ایران در استان های شمالی (گیلان و مازندران)، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و خوزستان، بومی و در سایر مناطق بطور اسپورادیک بروز می نماید. واکسیناسیون یکی از روش های موثر در پیشگیری از بیماری محسوب می شود. دام های حامل به ظاهر سالم نقش اصلی را در انتقال بیماری از مناطق آندمیک به مناطق غیر آندمیک بر عهده دارند. در این مقاله ضمن مرور اپیدمیولوژی بیماری به راهبرد های اساسی برای کنترل و پیشگیری از آن پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: پاستورلوز گاوی، Pasteurella multocida، راهبردهای پیشگیری
|
  • Feiziz., Jalali Jafari, Nabizadeh, F Page 2

    The studies of parasitology was performed on freshwater in farm ponds in Isfahan province during the years of 2006-2008 and in total were fished 150 fish from farm ponds of freshwater fish and dual purpose of agriculture of three regions in Isfahan. The fish were 65 Cyprinus carpio، 40 Hypophthalmichthys molitrix and 45 Ctenopharyngodon idella. The samples were taken to laboratory alive and after injury spinal cord and following investigation of microscopic parasites that were made the parasites blood of Isfahan، were identified. Dactylogyrus extensus، D. sahvuensis، Gyrodactylus spp. and Lernaea. According to the result of this study، Cyprinus carpio and Hypophthalmichthys molitrix were infected by parasitic worm consist of Dactylogyrus spp.، Gyrodactylus spp and lernaea and Ctenopharyngodon idella was infected by parasites Gyrodactylus spp. and Lernaea.

    Keywords: asite, Isfahan Province, Cyprinus carpio, Fish
  • Tahmasby, H. Momtaz, H. M. Barati, S. Mehrabiyan, S. Jafari, M. Khosravi Farsani M., Ghasemi, M. Page 8
    Pigeons can be carriers of some human pathogens and contribute to transmission and spread of drug resistant infectious agents to human. Considering many people’s interests to keep pigeons، present study was conducted to PCR detection of Escherichia coli O157: H7 that is responsible for outbreaks of human intestinal diseases and fatal haemolytic-uraemic syndrome worldwide and evaluation of resistance to beta-lactam antibiotics in Escherichia coli isolated from pigeons in Shahrekord. Altogether 180 samples of pigeon faeces were collected with sterile cotton swabs from different areas of Shahrekord، Iran. Swabs were placed directly into Tryptone Soya Broth (TSB). In the laboratory samples were streaked onto MacConkey agar and Cefixime Tellurite Sorbitol MacConkey agar as selective plating media. Antibiogram tests were then performed using disc diffusion method. Suspected colonies to E. coli O157: H7 were tested by polymerase chain reaction (PCR). E. coli was isolated from 93 (51. 7%) of 180 the samples. Resistance of isolates to Cefotaxime، Imipenem، Cefixime، Amoxicillin، Cefalexin، Penicillin G and Oxacillin was 1. 1%، 3. 2%، 8. 6%، 22. 6%، 40. 9%، 90. 3% and 96. 7% respectively. E. coli O157: H7 was not found in any samples. Although pigeons were not sources or carriers of E. coli O157: H7 in the region، they harbored beta-lactam antibiotics resistant E. coli and could be an important component of drug-resistant infections transmission from pigeons to human، especially kids and can pose a risk to human health. Considering of what mentioned it is recommended to make pigeons owners and general public aware of potential dangers of pigeons keeping.
    Keywords: Escherichia coli, Pigeon, Antibiotic resistance, PCR
  • Razaghi Manesh, Ghasemi, Rahimi E., Shakerian, Mohsen Dadar Page 15
    Salmonella is one of the most important bacterial pathogens, especially in children and the elderly can lead to acute gastroenteritis. The natural location of this bacterium is in the digestive system, So transferring by fecal to water. A total of 180 samples of fish, shrimp and lobster was catch randomly from retail stores at Isfahan city and in aseptic conditions was transported to the food laboratory. After microbial culture and serotyping with anti-sera monovalan was performed. A total of 180 samples including, 110 fishes and 40 shrimps was tested, respectably 9 (18/8%) and 2 (5%) samples were contaminated with salmonella, But the contamination was not found in samples of lobster. The most common serotypes are Salmonella typhimurium and S. enteritidis isolated from samples contaminated with bacteria. The most bacterial contamination occurred in summer (17.5%) followed by fall (3.8%), and winter (1.6%). To our knowledge, the present study is the first report of the isolation Salmonella Serotypes of from fish, shrimp and lobster in Iran
    Keywords: Salmonella, Lobster, Fish, Shrimp, Isfahan
  • By: Mahzounieh, Tahmasbyh., Amiri, J. Dehcheshmeh, Monji, H Page 20
    Trypanosomes infect the blood of the vertebrate host, causing fever, weakness, and lethargy, which lead to weight loss and anemia; in some animals the disease is fatal unless treated and causes serious economic losses. Considering the importance of what mentioned present study was conducted to detection of Trypanosoma in healthy equids. 116 blood samples collected from Lorestan, Hamedan, Chaharmahal va Bakhtiari, Guilan, Isfahan and Fars provinces and were tested by polymerase chain reaction (PCR). Trypanosoma was not found in any samples. Fortunately, this may suggest that the disease is not prevalent or prevalence of the disease is very low in Iran. It is suggested to prevent the disease by preventing equids suspected of carrying the disease from entering the country and imported healthy equids should be tested by serological and molecular tests
    Keywords: Trypanosoma, Anemia, Economic losses, Equid, PCR
  • Varmaghany S. Rahimi, S. Karimi Torshizi, M. Lotfollahian, H.Hassanzadeh, M Page 25
    This study was carried out to indicate the effects of olive leaves on arterial blood pressure, blood lipids and growth performance in broiler chickens. Experiment was conducted with 5 treatments and 4 replicates with 25 birds per each replicate in a completely randomized design with over all 500 male Arian strain 1-day old broilers. The period of study was 42 d. Treatments were control, drug of anti-hypertension propranolol (4 mg/kg BW) and 0.5, 1 and 1.5% olive leaf in diets. The growth performance, blood pressure, cholesterol, triglyceride, LDL-cholesterol, HDL-cholesterol, glucose and total protein in serum were measured. Blood pressure was determined on brachial artery of all conscious birds at the end of 42 d with instruments of vascular flow detector SONICAID BV102R and baby cuff. The results of this experiment indicated that, there were significant effect of olive leaf on blood pressure, serum cholesterol, triglyceride, LDL-cholesterol and mortality (p<0.05), but no significant effect on serum HDL-cholesterol, glucose and total protein in broiler chickens. According to results of this experiment, in order to reduce blood pressure, serum lipids, mortality and improvement of production efficiency, use of olive leaf up to 1.5% in broilers diet could be recommended
    Keywords: Olive leaf, Blood pressure, Serum lipids, Performance, Broiler chickens
  • Fallahi, R. Yaghini, M. Kargar Moakhar, R. Khedmati, K Page 36
    Bluetongue is an acute and subacute viral diseases of domestic and wild ruminants.This research was conducted to assess the disease status using serological diagnostic methods and virus isolation were performed. During the period 2003-2006, from sheep farms of 9 provinces including Markazi, Ardabil, Yazd, Qom, East Azarbaijan, West Azarbaijan, Qazvin, Isfahan and Golestan, Four handred thirty two samples collected in suspected sheep to disease. In first stage, by ELISA method, the antibody against bluetongue virus were found in two hundred eighty seven samples. For virus isolation, from samples of buffy coats, sixty five samples inoculated to embryonated SPF eggs and after virus propagation, re-inoculated into Vero and BHK cell cultures. In twenty two inoculated samples, the cell lesions was observed. With serum neutralization test confirmed. After titration the virus, preparation for observation under electron microscopy done, and, viral particles were found in 70x72nm. After injection the purified virus and whole the primary samples, sensitive sheep,the clinical signs seen. After obtaining blood samples from sheep infected, the all of the steps was again the results confirm there is bluetongue virus.
    Keywords: Survey, Virology, Serology, Bluetongue disease, Iran
  • Azizzadeh, M. Kalidari, Gh.A. Razmyar, J. Varasteh Moghaddam, H. Razheh, M Page 44
    Limited information exists on mortality rates and it’s causes on Iranian broiler farms. In the present study, Mortality rate, etiology and risk factors associated with mortality rate in broiler flocks, were evaluated.178 folders related to the mortality of broilers which were covered by the national insurance program for broilers in Mashhad, from 21 March 2011 to 20 March 2012, were investigated. For each case, number and breed of chicks, season of raising, number of death during the entire grow out period and it’s causes, and management factors were recorded. The average of mortality rate in broiler flocks which were inclusive of insurance payment was 23.5% (95%CI: 21.1-25.9%). Most important causes of death were avian influenza and Newcastle disease, respectively. Linear regression analysis revealed that season of raising and presence of disinfectant pool are related to the mortality rate. Flocks which were raised in summer and Autumn experienced 10.4 and 7.2% greater mortality rate than those were raised in winter. Also, farms which used disinfectant pool had 5.7% lower mortality rate than farm did not. Control of environmental effects and improvement of management techniques could prevent disease occurrence and reduce economic losses.
    Keywords: Broiler, Mortality, Risk factors, Insurance, Disease, Mashhad
  • Jabbari A Page 50
    Pasteurellosis of cattle and buffalo named as hemorrhagic septicemia (HS) is an acute and fatal disease causes by Pasteurella multocida serotypes B2 and E2 in different countries. HS is occurred in all parts of the world except Australia. Economic importance of disease in Asia is more than Africa. Bovine pasteurellosis is endemic in Northern areas (Gilan and Mazandaran), West and East Azarbayjan, Ardabil and Khozestan provinces in Iran. Its occurrence in other parts of the country is sporadic. Vaccination is the most effective method for prevention of the disease. Apparently healthy but carrier animals have basic roles in transferring the disease from endemic to non-endemic areas. In this article the epidemiology of HS is reviewed and the main strategies for control and prevention of the disease is explained
    Keywords: Bovine pasteurellosis, Pasteurella multocida, Preventive Strategies