فهرست مطالب

پلیس زن - پیاپی 16 (بهار و تابستان 1391)

نشریه پلیس زن
پیاپی 16 (بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمید وطن خواه صفحه 6
    این مقاله با هدف بررسی وضعیت قاچاق زنان و دختران در ایران و سایر کشورها، عوامل و ساختارهای آسیب زای اجتماعی زنان و دختران و راهکارهای مقابله با این عوامل از سوی نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط، نگارش یافته است. روش تحقیق در این مقاله به صورت کتابخانه ای و مبتنی بر اطلاعات و مستندات حاصل از اسناد موجود در کتب و مقالات مرتبط بوده است.
    نتایج این مقاله نشان می دهد که: قاچاق زنان و دختران تجارتی پرسود است که علیرغم مجازات های شدیدی که در ایران و سایر کشورها به همراه دارد، باندهای مافیایی بزرگی را به خود مشغول کرده است لذا کم کاری در زمینه پیشگیری و مقابله با این جرم سازمان یافته، می تواند نتایج اجتماعی خطرناکی به دنبال داشته باشد.
    در همه جوامع عوامل و ساختارهای آسیب زای اجتماعی زنان و دختران وجود دارند ولی میزان آن در جوامع توسعه نیافته و درحال توسعه(جوامع فقیر) بیشتر است لذا از بین بردن این زمینه های اجتماعی و اقتصادی، از موثرترین اقداماتی هستند که می توانند در راستای مقابله با قاچاق انسان صورت گیرند.
    هرچند نیروی انتظامی(پلیس) در کشورمان، تاکنون در مقابله با جرم قاچاق انسان تلاش های زیادی نموده و در کنترل این پدیده در کشور نقش موثری داشته است، لیکن مقابله با عوامل آسیب زا دراین زمینه نیازمند همکاری و مشارکت نزدیک و مستمر همه دستگاه های مسئول با یکدیگر و با نهادهای اجتماعی غیردولتی(NGO ها) از یک سو و برقراری تعاملات تنگاتنگ پلیسی و قضایی با سایر کشورهای همسایه و ذینفع از سوی دیگر است.
    کلیدواژگان: قاچاق زنان و دختران، امنیت اجتماعی، نیروی انتظامی (پلیس)، عوامل آسیب زا، راهکارهای پیشگیرانه
  • محسن مرادیان، علی اعظم کریمایی صفحه 34
    این تحقیق تلاش دارد که نشان دهد زنان تا چه حد میتوانند در انجام وظایف پلیس موفق باشند و تا چه حد توسط جامعه و سایر همکاران مرد خود پذیرفته شده و مقبولیت دارند. با وجود اهمیتی که پلیس زن در برقراری امنیت جامعه دارد، تلاش های اندکی برای شناخت علل و انگیزه زنان برای پیوستن به این حرفه و نیز معضلات کاری آنان صورت گرفته است. بدین منظور در این مقاله تلاش شده تا به سوالاتی نظیر چرا زنان به حرفه پلیس میپیوندند و واکنش خانواده های آنان نسبت به این موضوع چیست؟ تفاوت نگاه زنان و مردان پلیس به کارایی زنان پلیس چیست؟ آیا زنان پلیس از فرصت ها و امتیازات برابر با مردان برخوردارند؟ تا چه حد به کار زنان پلیس اعتماد وجود دارد؟ و پیوستن زنان به حرفه پلیس چه مشکلاتی برای آنان ایجاد میکند؟ پاسخ دهد. این تحقیق از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است.
    نتایج تحقیق نشان دادند که زنان حرفه پلیسی را به خاطر جذابیت شغلی، خدمت به زنان و کودکان و امرار معاش زندگی انتخاب کردهاند. فرماندهان تفاوتی بین زن و مرد پلیس از نظر نوع امتیازات قائل نیستند ولی در واگذاری ماموریتها به این تفاوتها توجه دارند. علاوه بر آن پاسخگویان (اعم از زن و مرد) معتقدند که زنان پلیس به ترتیب در زمینه های رسیدگی به جرایم مربوط به زنان، مبارزه با ارتکاب جرم علیه زنان و کودکان، امور اداری و ستادی و مبارزه با جرایم سایبری، بیش از سایر زمینه ها موفق بوده اند.
    کلیدواژگان: پلیس زن، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تناسب شغل، انگیزه و چالش های کاری زنان پلیس
  • محمد پوراسدی، مجید هاشمی صفحه 54
    ضعف بنیه فرهنگی و عدم آگاهی و پایبندی به ایمان و تقیدات مذهبی خانواده ها، به خصوص در میان والدین، به عنوان مهمترین عامل سستی روابط خانوادگی و در نتیجه افزایش طلاق در جامعه به شمار می آید. از آنجا که کودکان آسیب پذیرترین عضو خانواده طلاق به حساب می آیند، تلاش در راه تربیت صحیح آنها می تواند یکی از نشانه های رشد فرهنگی و اجتماعی جوامع محسوب گردد. بنابراین باید به مسائل این دوران توجه و اهتمام ویژه ای نمود. یکی از موضوعات مهم این دوران مساله نگهداری، حمایت و تربیت کودکان است. پدر ومادر به عنوان اولین سرپرست و معلم فرزندان، وظیفه رشد و تکامل جسمی و شخصیتی آنها را بر عهده دارند. به این گونه حمایت ها وکمک هایی که برای طفل انجام می گیرد حضانت می گویند. با جدایی والدین کودک از یکدیگر، مساله حضانت و اولویت هر یک از آنها برای نگهداری و سرپرستی فرزند مطرح و بیش از پیش چهره می نمایاند.آراء فقها نسبت به اولویت هر یک از پدرو مادر در سنین کودکی مختلف است. مشهور فقها معتقدند: سزاوارترین فرد نسبت به نگهداری فرزند، مادر می باشد. لذا در صورت عدم اجرای صحیح حضانت فرزندان طلاق، این پدیده باعث بروز مشکلات اجتماعی و بعضا ایجاد ناامنی در جامعه می شود و آسیب های اجتماعی روزبه روز افزایش می یابد، در نتیجه برای مقابله و جلوگیری از افزایش بزهکاری و متقابلا ایجاد آرامش وامنیت و در جامعه، مداخله پلیس و نیروی انتظامی در این مهم قطعی است.
    این مقاله به روش کتابخانه ای واسنادی انجام پذیرفته وضمن تشریح آراء و عقاید فقهاء و حقوقدانان، در مورد طلاق و فلسفه آن دراسلام، عوامل،آثار و نتایج طلاق و تاثیر آن برفرزندان، حضانت وحق یا تکلیف بودن آن، تمایز آن با حق رضاع(شیردادن)، شرایط حاضن وحاضنه، اجرت حضانت و فاصله زمانی ملاقات با طفل، پایان دوره حضانت و تاثیر حضانت صحیح بر کاهش اقدامات پلیسی، بحث شده است.
    کلیدواژگان: طلاق، حضانت، حق حضانت، کودک
  • مسعود حاجی زاده میمندی صفحه 82
    وضعیت قتل در استان یزد به ویژه شهرستان یزد در سال های 1385 تا 1388 چگونه بوده است؟ در این مقاله وضعیت آماری قتل عمد در سال های 1385 تا 1388 توصیف و تحلیل آماری شده است. روش پژوهش اسنادی و تکنیک جمع آوری داده ها، مراجعه به اسناد و مدارک به ویژه اطلاعات آماری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان یزد بوده است.
    بر اساس آمار موجود، میزان رشد قتل عمد در استان یزد وضعیت پاتولوژیک و آسیب شناختی پیدا کرده است و در سال 1388 نسبت به سال 1387 از 14 مورد به 19 مورد رسیده و رشد 36 درصدی داشته است و همچنین میزان رشد قتل عمد در سال 1388 نسبت به سال 1385 از 15 مورد به 19 مورد رسیده و دارای رشد 27 درصدی بوده است. در شهرستان یزد میزان افزایش قتل عمد در سال 88 نسبت به سال 1387 تکان دهنده بوده و از 5 مورد به 17 مورد رسیده است و از رشد 240 درصدی برخوردار بوده است (اطلاعات وآمار ناجا استان یزد، 1389).
    گرچه قتل عمد فی نفسه عملی جنایت کارانه و غیرانسانی می باشد و قبح آن از نظر شرعی به گونه ای است که از نظر قرآن اگر کسی انسانی را بنا حق بکشد مثل آن است که همه انسان ها را کشته است ولی افزایش میزان آن در استان یزد و شهرستان یزد که دارای روحیه آرامش طلبی و با فرهنگ، به عنوان دارالعباده با ویژگی های قنات، قنوت و قناعت شناخته می شود، شایسته توجه و بررسی علمی و کاربردی بیشتری است تا این آسیب اجتماعی کنترل شده و میزان آن کاهش یابد.
    براساس یافته های پژوهش، علل و انگیزه قتل در استان یزد به ترتیب مسایل منکراتی و اخلاقی، مسایل خانوادگی، سرقت، اختلافات مالی و ملکی، نزاع دسته جمعی، مصرف مواد مخدر و بیماری روانی بوده است. مسایل منکراتی و اخلاقی و خانوادگی علل و انگیزه بیش از نیمی از قتل های عمد در استان یزد است.
    کلیدواژگان: قتل عمد، مسایل اخلاقی و منکراتی، مسایل خانوادگی، استان یزد
  • جعفرعلی قادری، حسین میرباقری صفحه 103
    هدف پژوهش، بررسی رابطه فعالیت های بدنی (دویدن و درازونشست) با سلامت روانی دانشجویان پلیس زن می باشد. این پژوهش وضعیت کنونی فعالیت جسمانی و رابطه آن با سلامت روانی دانشجویان را درجامعه تحت بررسی خود مورد مطالعه قرارداده است.
    روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی و مقایسه ای است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان پلیس زن دانشگاه علوم انتظامی بوده و نمونه آماری به طورتصادفی ساده از بین جامعه تحقیق انتخاب شده است. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه ویژگی های فردی و سلامت روانی گلدبرگ(GHQ) که در ایران اعتباریابی شده است، به همراه آزمون های بدنی می باشد. متغیرهای پژوهش شامل دویدن540متر و درازونشست و متغیرهای روانی تحقیق ازطریق پرسشنامه جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل آماری داده های تحقیق در دو بخش آمارتوصیفی، شامل توزیع فراوانی، میانگین و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و tمستقل مورد بررسی قرارگرفته اند. سطح معنی دار(5./.›=p) درنظرگرفته شد.
    یافته ها نشان می دهندکه بین سلامت روانی و دویدن رابطه معنی دار و معکوس، همچنین بین سلامت روانی و درازونشست رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. بیشترین تاثیر، مربوط به امید به زندگی وکمترین تاثیر مربوط به وضعیت فیزیولوژیکی می باشد.
    برپایه یافته های پژوهش هر قدر فردی سلامت روانی بالاتری داشته باشد، فعالیت بدنی مطلوب تری خواهد داشت.
    کلیدواژگان: دویدن، درازونشست، سلامت روانی، زنان پلیس
  • هتر استرانگ ترجمه: اکبر وروایی، مسعود نیک پرور صفحه 117
    جرایم علیه مدارس، مسئله ای پر هزینه از نظر اقتصادی و اجتماعی است. در سال های اخیر، عمده تاکید و سرمایه گذاری بر تکنیک های پیشگیری وضعی تمرکز یافته است. هرچند این تکنیک ها در جای خود حائز اهمیت است اما تحقیقات نشان می دهد مرتکبین که عمدتا دانش آموزان خود این مدارس هستند، درک یا اطلاعات کافی در خصوص صدماتی که در اثر اقدام آنها به بار خواهد آمد، ندارند. به همین دلیل رویکرد ترمیمی با ملزم کردن بزهکاران به آگاهی یافتن از نتایج اعمال خود و پذیرش مسئولیت آن، نتایج مطلوب تری نسبت به نظام عدالت کیفری رسمی در کاهش نرخ تکرار جرم و ارتقای رضایتمندی شرکت کنندگان در این فرآیند، به همراه داشته است.
    کلیدواژگان: جرایم علیه مدارس، عدالت ترمیمی، فرآیند مذاکره، بازسازگاری اجتماعی از طریق شرمنده کردن بزهکار
|
  • Hamid Vatankhah Page 6
    The subject of this article is the role of police in preventing and combating against women and girls trafficking and the purpose of its writing is a brief review of the status of women and girls trafficked in Iran (and other countries), social traumatic factors and structures, and strategies for protecting women and girls against harmful factors by the police and other relevant agencies. The results of this study showed that: 1‐ Women and girls trafficking is a lucrative business despite severe punishments in Iran and other countries, it has become a big mafia. Little work to prevent and combat against organized crime, may be followed by serious social consequences in the future. 2‐ In all societies, there is social vulnerability for women and girls, but underdeveloped and developing countries (poor countries) have more. Thus eliminating the social and economic reasons is one of the most effective measures that can be done in order to deal with human trafficking. 3‐ Although the Police in the country have conducted so many efforts in combating against human trafficking, dealing with the underlying causes of traumatic factors requires close and continuous cooperation of all agencies.
    Keywords: women, girls trafficking, social security, law enforcement (Police), traumatic causes, prevention strategies
  • M. Moradian, A. Karimaie Page 34
    This study reveals the extent to which women can perform police tasks successfully and how they are accepted by their male colleagues and the community. Despite the importance of female police officers in maintaining the security of community, little efforts carried out to show the causes and motivations of women in joining the profession and their problems. The results showed that women are attracted to police professional career for serving women and children, and for gaining a standard living. Meanwhile, police chiefs do not consider any difference between women and men in terms of organizational profits but in assigning the mission these differences have been noted. In addition, respondents (both women and men) believed that police women investigate crimes related to women, investigate the crime against women and children, and fight against cyber crime more than others.
    Keywords: police woman, the Iranian police, job fitness, motivation, challenges of police women in work
  • Mohammad Pourasadi, Majid Hashemi Page 54
    Along with the separation of children from their parents, custody issues and priorities of each parent for gaining children custody have appeared more seriously than before. Opinions of jurisprudents on priority of parents in gaining custody are various based on child's age. This paper utilized a library research. Examining the opinions of jurisprudents and lawyers, some issues including divorce and philosophy in Islam, the causes and effects of divorce and its impact on children, custody right, its differentiation with the right of breastfeeding, distance visitation of child, effects of guardianship and its end on lowering police work, have been discussed.
    Keywords: divorce, custody, custody right, child
  • M. Hajizadeh Page 82
    How is murder statistics in the city of Yazd, Yazd province, especially in the years 2006 to 2009? In this paper, the statistical description of first‐degree murder in the years 2006 to 2009 is presented. The research method is analysis of documents and the data is collected particularly form the Department of Social Affairs of Yazd police. Based on these findings, causes and motives of murder in Yazd Province are respectively moral issues, family issues, theft, financial and real estate disputes, gang violence, drug abuse and mental illness. Moral issues and family issues are among the reasons of more than half of first‐degree murders in Yazd province.
    Keywords: murder, ethical issues, family issues, Yazd Province
  • Jafarali Ghaderi, Hosein Mirbagheri Page 103
    This study examines the relationship between physical activity (running & sit‐up) and mental health of police woman students. In this study, the current status of physical activity and its relation to students` mental health is investigated. The research method is a correlation and comparison. Statistical population, selected from among female students of Police University, was randomly selected from the research community. Instruments to measure included Goldberg Questionnaire for mental characteristics (GHQ), which was validated in Iran and physical tests as well. Variables Includes running 540 meters and sit‐up and psychological variables were collected via a questionnaire. Two descriptive statistical analyses of research data, including frequency distribution, mean and inferential statistics, including correlation coefficient and independent t are investigated. Significance level was considered as (05 /0> = P). Results showed a significant inverse relationship between mental health and exercise, as well as a significant relationship between mental health and sit‐up. The greatest impact was related to life expectancy, and the lowest effect to the physiological condition. Based on these findings, whenever person's mental health is higher, his physical activity is more favorable.
    Keywords: running, sit‐up, mental health, women police
  • By: Heather Strang, Translated By:A.Varvaee, M.Nikparvar Page 117
    Crimes against schools are costly problem economically and socially. In recent years, most of the emphasis on financing was to focus on situational prevention techniques. While these techniques are important but researches show that offenders who indeed are the students of the school, have no efficient information about damages resulted from their actions. Regarding to this reason, restorative approach by requiring the offenders to get information about their actions and take responsibility of them, has better results than formal criminal justice system in reducing reoffending rate and promoting satisfaction of participants in this process.
    Keywords: Crimes against school, restorative justice, negotiation process, social construction