فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:17 Issue: 2, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/04/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علیرضا مویدی، محمد مهدی هوشمندی، محمدباقر رحمتی، عبدالمجید ناظمی، شهرام زارع، سید رضاجلیلی صفحات 105-111
    مقدمه
    تب و تشنج در کودکان بیماری شایعی است که علت دقیق آن مشخص نیست. از علل مطرح شده عفونتهای ویروسی مانند هرپس نوع 6 است. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی عفونت هرپس تیپ 6 در کودکان مبتلا به تب و تشنج مراجعه کننده به بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی در بین 118 کودک 6 تا 60 ماه مبتلا به تب و تشنج بدون سابقه قبلی این بیماری انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، زمان بروز تب و تشنج و علایم بالینی ثبت شد. در ابتدای مطالعه و 10 روز پس از آن یک نمونه خون اخذ شد. وجود عفونت هرپس نوع 6 با روش الیزا (ELISA) بررسی شد. برای مقایسه فراوانی عوامل خطر در دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به هرپس از آزمون کای دو استفاده شد.
    نتایج
    53 کودک شامل 30 پسر (6/56%) و 23 نفر دختر با میانگین سنی 9/9±5/19 ماه مورد مطالعه قرار گرفتند. 23 نفر مبتلا و 30 نفر غیرمبتلا به هرپس بودند. شایع ترین فراوانی در بروز علایم بالینی به ترتیب کسالت (لتارژی)، احتقان بینی، اسهال و استفراغ بدون تفاوت معنی دار بین دو گروه بود. فراوانی عوامل خطر تکرار تب و تشنج بین دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به هرپس تفاوت معنی داری نداشت. در 7/21% از بیماران مبتلا به هرپس تیپ 6 در مقایسه با یک نفر از گروه دوم فاز بی حالی بعد از تشنج (Postictal phase) طولانی تر از 15 دقیقه بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    میزان ابتلا به ویروس هرپس تیپ 6 در کودکان مبتلا به تب و تشنج 43% بود. فراوانی بروز علایم بالینی بیماری و عوامل خطر تکرار آن در دو گروه تفاوتی نداشت
    کلیدواژگان: تب و تشنج، ویروس هرپس تیپ 6، اگزانتوم سوبیتوم
  • ژاله خنیفر، علیرضا احمدی، هدایت الله قورچیان، رضا حاجی حسینی، محمدحسن شیخها، بی بی فاطمه حقیرالسادات صفحات 113-120
    مقدمه
    کاه و کلش کشاورزی حاوی سلولز و همی سلولز ولیگنین می باشند که فراوانترین بیوپلیمرهای زیستی قابل تجدید محسوب می شوند. استفاده از قارچ های پوسیدگی سفید یکی از راه های موثر در تبدیل این ضایعات به پروتئین میکروبی است در این پژوهش میزان پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری پروتئین میکروبی بدست آمده از کشت پلوروتوس فلوریدا بر روی کاه گندم بررسی شده است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی، کاه گندم توسط حرارت 100 درجه سانتی گراد و هیدروکسید سدیم 2% تیمارفیزیکی و شیمیایی شد. سپس توسط قارچ پلوروتوس فلوریدا در شرایط کشت تخمیر حالت جامد تیمار بیولوژیکی گشت. بعد از یک ماه پروتئین آن استخراج و به روش برادفورد مورد سنجش قرار گرفت. قسمتی از پروتئین استخراج شده از محصول با HCl 6 نرمال و قسمتی برای اندازه گیری تریپتوفان با هیدروکسید باریم 4 نرمال به طور جداگانه در حرارت 110 درجه سانتیگراد به مدت 48 ساعت هیدرولیز اسیدی و قلیایی گشت. سپس توسط دستگاه آنالایزرآمینو نوا اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری آن از نظر کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    میزان پروتئین حاصل از تحقیق پس از 4 بار تکرار به طور میانگین 28/6 گرم در 100 گرم وزن خشک پروتئین میکروبی محاسبه شد. میزان اسیدهای آمینه غیر ضروری و ضرری بر حسب گرم در 100 گرم از پروتئین استخراج شده عبارتند از: اسید اسپارتیک = 22/5، سرین = 6/3، اسیدگلوتامیگ = 38/6، پرولین = 2/3، گلیسین = 21/4، آلانین = 23/6، سیستئین = 18/1، تیروزین = 61/2، ترئونین = 6/0، والین = 6/6، متیونین = 1/2، ایزولوسین = 3/1، لوسین =8/6، فنیل آلانین =3/4، هیستیدین =8/19، لیزین =5/9، آرژنین =3/8. میزان اسیدهای آمینه ضروری نسبت به اسیدهای آمینه غیر ضروری 67/65% بدست آمد.
    نتیجه گیری
    در پروتئین میکروبی حاصله مقادیر قابل توجهی از اسیدهای آمینه: تریپتوفان، لیزین، هیستیدین، لوسین، ایزولوسین، آلانین و آرژینین وجود دارد. به دلیل بکارگیری از روش های برتر زیست فناوری پروتئین میکروبی حاصل از این تحقیق را می توان به عنوان یک جایگزین ارزشمند و مطلوب در جیره غذایی دام و طیور در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: اسیدهای آمینه، پلوروتوس فلوریدا - لیگنوسلولز، تخمیر
  • نجمه راستی کردار، سید محمدرضا تقوی، محمدعلی گودرزی، احمد غنی زاده صفحات 121-132
    مقدمه
    بر اساس دیدگاه برخی از نظریه پردازان شناخت گرا در تبیین پدیده توهم شنوایی، وجود پاره ای از نقایص یا سوگیری های شناختی، افراد را مستعد می کند که گفتگوهای درونی خود را به عنوان یک صدای بیگانه تجربه کنند. بر این اساس هدف از مطالعه حاضر، بررسی میزان سوگیری بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی با تجربه توهم شنوایی در بازبینی و اسناد منبع اطلاعات دریافت شده در حالات مختلف می باشد.
    روش کار
    گروه های نمونه در این مطالعه توصیفی، دو گروه افراد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنیا (با دو زیرگروه دارای تجربه توهم شنوایی و بدون تجربه توهم شنوایی)، یک گروه مبتلا به افسردگی اساسی و یک گروه بهنجار که مطابق با معیارهای DSM-IV، سابقه هیچ گونه ابتلا به بیماری های روانی را نداشتند، شامل می شدند. برای سنجش میزان سوگیری در بازبینی و اسناد منبع اطلاعات دریافت شده، یک آزمایه رایانه ای ساخته شد. در این آزمایه، محرک ها طی دو مرحله تصویری و دو مرحله صوتی به آزمودنی ها ارائه می شد. با توجه به اینکه آزمایه بازبینی منبع از نوع بازشناسی حافظه بود برای تجزیه و تحلیل آماری نتایج از روش آماری ردیابی علامت استفاده شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که افراد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی دارای توهم شنوایی در متغیر سوگیری اسنادی در بخش تصویری آزمایه (مرتبط با گفتار درونی) ضعیف ترین عملکرد یا بالاترین میزان سوگیری اسنادی را نشان داده اند که قابل استناد به سوگیری پاسخ و داروهای ضد روان پریشی نیست در حالی که در بخش صوتی آزمایه بین گروه های بیماران تفاوت معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    میزان بالای سوگیری در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی با توهم شنوایی در بخش تصویری آزمایه بازبینی منبع (مرتبط با گفتار درونی) می تواند نشان دهنده وجود سوگیری در اسناددهی این بیماران تحت شرایط خاصی باشد. این یافته ها بر اساس مدل بسط مجدد در مورد مکانیزم و چگونگی تجربه یک صدای بیگانه در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی با تجربه توهم شنوایی قابل تبیین می باشد
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنی، توهمات، سوگیری - اختلال افسردگی اساسی
  • حمید امانی، محمدرضا یعقوبی ارشادی، حمید کثیری صفحات 133-143
    مقدمه
    بیماری های منتقله به وسیله پشه ها از مهمترین مسائل بهداشتی در جهان و از جمله ایران به حساب می آیند. با توجه به اهمیت پشه های آنوفل در انتقال بیماری مالاریا، این تحقیق به منظور تعیین فون، فراوانی، انتشار و فعالیت ماهیانه لاروهای پشه آنوفل در شهرستان الیگودرز انجام شد.
    روش کار
    به منظور بررسی فونستیک و فعالیت فصلی پشه های آنوفل، این مطالعه توصیفی در دهستانهای مربوط به شهرستان الیگودرز از اردیبهشت تا آذرماه 1376 انجام شد. جهت جمع آوری لارو آنوفل ها در لانه های لاروی از متد ملاقه زنی به فاصله هر 15 روز استفاده شد. لاروهای جمع آوری شده از هر زیستگاه لاروی به طور مجزا در لوله های آزمایش حاوی لاکتوفنل کنسرو و به آزمایشگاه منتقل می شدند. لاروهای سن 3 و 4 بر روی لام مونته و بعد از خشک شدن بر اساس ویژگی های مرفولوژیک تشخیص داده شدند.
    نتایج
    در مجموع 9620 لارو پشه آنوفل طی 115 نمونه گیری از 22 قریه صید و تشخیص داده شدند. هشت گونه به اسامی آنوفل سوپرپیکتوس (18/93 درصد)، آنوفل تورخدای (84/2 درصد)، آنوفل ماکولی پنیس (99/1 درصد)، آنوفل مارترای سوگدایانوس (61/0 درصد)، آنوفل دتالی (45/0 درصد)، آنوفل ساکارووی (35/0 درصد)، آنوفل کلاویژر (29/0 درصد)، آنوفل استفنسی (24/0 درصد) و آنوفل آپوکای (05/0 درصد) جمع آوری و شناسایی شدند. آنوفل های ماکولی پنیس، ساکارووی، استفنسی و آپوکای در این مطالعه برای اولین بار جمع آوری، شناسایی و گزارش شدند. آنوفل سوپرپیکتوس گونه غالب و دارای پراکندگی و انتشار در تمام منطقه بود.
    نتیجه گیری
    پرسش های بسیاری درباره بیونومیک گونه های آنوفل در ایران (خصوصا غرب) بدون پاسخ باقی مانده است که باید با تحقیقات کافی مشخص شوند.
    کلیدواژگان: پراکندگی - آنوفل، الیگودرز، ایران
  • لیلا محمد خانی شهری، سمانه ثابت بیرجندی، هنگامه محمد خانی شهری صفحات 145-154
    مقدمه
    مدت طولانی زایمان و شدت درد آن، از دلایل اصلی ترس مادران از زایمان و روآوردن آنها به انجام عمل سزارین است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آروماتراپی ماساژی با اسطوخودوس بر کاهش طول مدت مرحله اول و دوم زایمان زنان نخست زا انجام شده است.
    روش کار
    پژوهش حاضر کارآزمایی بالینی است که در سال 1387در بیمارستان مهدیه تهران بر روی 90 زن نخست زا انجام شده است. نمونه ها به صورت تصادفی به سه گروه ماساژ، ماساژ با روغن بادام و ماساژ با اسانس اسطوخودوس (لاواندولا) تقسیم شدند و ماساژ پشت به طریقه افلوراج به مدت20 دقیقه در سه دیلاتاسیون انجام گردید. سپس طول مدت فاز فعال مرحله اول و مرحله دوم زایمان، شدت درد و رضایتمندی در سه گروه بررسی شد.
    نتایج
    بر اساس نتایج بدست آمده، طول مدت فاز فعال زایمان در گروه ماساژ 52/2 ±321 دقیقه و در گروه ماساژ با روغن بادام 81/2 ±349 دقیقه و در گروه آروماتراپی 95/1 ±245 دقیقه بوده (001 /0 P=). همچنین، طول مرحله دوم زایمان در گروه ماساژ 86/13±36/42 دقیقه و در گروه ماساژ با روغن بادام 22/12±03/42دقیقه و در گروه آروماتراپی 46/10±29 دقیقه بوده است (001/0P=). در این رابطه، میانگین شدت درد بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش مهنی داری داشت (001/0P=) و همچنین آروماتراپی در مقایسه با دو گروه دیگر مطالعه شدت درد فاز فعال زایمان بعد از مداخله را کاهش داده است (001/0 (P=و سبب رضایتمندی زائو از زایمان گردیده است (014/0P=).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که کاربرد آروماتراپی ماساژی با اسانس اسطوخودوس می تواند به عنوان یکی از روش های غیردارویی بدون عوارض بر روی مادر و جنین مدت مرحله اول و دوم زایمان و شدت درد فاز فعال زایمان را کوتاه نماید
    کلیدواژگان: اسطوخودوس، مرحله اول زایمان، مرحله دوم زایمان
  • علیرضا آقایوسفی، احمد علی پور، فرهاد شقاقی، نسیم شریف صفحات 155-165
    مقدمه
    با آنکه کاربرد روش های مقابله با تنیدگی (استرس) در بیماران عروق کرونر قلب می تواند منجر به تغییرات قابل ملاحظه ای در سطح بیومارکر ایمنی شناختی اینترلوکین-6 شود ولی پژوهشگران تا به حال به طور تجربی آن را مورد کنکاش قرار نداده اند، لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین روش های مقابله با تنیدگی و بیومارکر ایمنی شناختی اینترلوکین-6 در بیماران عروق کرونر قلب بود.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی، تعداد 44 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر بستری در بخش های داخلی زنان، داخلی مردان و بخش های خصوصی بیمارستان با تایید حداقل 90% گرفتگی در یکی از رگها به عنوان نمونه از بین بیماران واجد شرایط انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه راه های مقابله ای – لازاروس و فولکمن و کیت انسانی اینترلوکین-6 (ساخت شرکت Bender Med System اتریش) با روش اندازه گیری الایزا استفاده شد. برای تحلیل آماری داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که بین روش های مقابله با تنیدگی هیجان مدار با بیومارکر ایمنی شناختی اینترلوکین-6 همبستگی مثبت و رابطه معنی دار و نیز بین روش های مقابله با تنیدگی مساله مدار با بیومارکر اینترلوکین-6 همبستگی منفی و رابطه معنی دار وجود دارد و نیز در کل 63% واریانس مربوط به بیومارکر اینترلوکین-6 بوسیله این روش ها تبیین می شود. بر اساس این نتایج، روش های مقابله با تنیدگی هیجان مدار می توانند تغییرات مربوط به بیومارکر اینترلوکین-6 را پیش بینی و همچنین واریانس بیومارکر اینترلوکین-6 بیماران عروق کرونر قلب را به طور معنی دار تبیین کنند.
    نتیجه گیری
    در مجموع می توان نتیجه گرفت که افزایش کاربرد روش های مقابله با تنیدگی هیجان مدار باعث افزایش در سطح بیومارکر ایمنی شناختی اینترلوکین-6 و افزایش در به کارگیری روش های مقابله با تنیدگی مساله مدار منجر به کاهش در سطح بیوماکر اینترلوکین-6 می شود
    کلیدواژگان: تنیدگی - اینترلوکین 6، بیماری عروق کرونر - سایتوکاین ها
  • محمد حق پرست، سعید حسینی تشنیزی، محمد صادق گل وردی یزدی، ساسان صادقی، طاهره کریمی صفحات 167-174
    مقدمه
    یکی از مشکلات موجود در هنگام انجام رادیوگرافی ها، خرابی کلیشه ها و تکرار آزمونها می باشد که علاوه بر افزایش هزینه های بیمارستانی، عوارض پرتوی جبران ناپذیری را دارد. این مطالعه به منظور بررسی علل تکرار تصاویر رادیوگرافی در مراکز رادیولوژی بیمارستانهای آموزشی بندرعباس انجام گرفت.
    روش کار
    این تحقیق به صورت توصیفی - مقطعی در مدت 6 ماه در دو بیمارستان شهید محمدی و کودکان صورت پذیرفت. با جمع آوری و بررسی کلیشه های غیرقابل قبول و فاقد کیفیت، علت آنها مشخص و در فرم های مربوطه ثبت گردید و داده ها با نرم افزار آماری SPSS 19 بررسی و میزان تکرار کلیشه ها به تفکیک علت، ناحیه بدن و نوع بیمارستان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    از تعداد 37336 رادیوگرافی انجام شده، 2119 (7/5%) مورد کلیشه های تکراری بودند. در بیمارستان شهید محمدی از 31606 رادیوگرافی انجام شده، 1910 (6%) فیلم تکراری و در بیمارستان کودکان از تعداد 5730 رادیوگرافی، 209 (6/3%) فیلم تکراری مشاهده شد. در هر دو بیمارستان بیشترین درصد تکرار مربوط به رادیوگرافی جمجمه که در بیمارستان کودکان 8/20% و در بیمارستان شهید محمدی 9/10% بدست آمد. علل عمده تکرار وضعیت دهی نامناسب، شرایط تابشی نامناسب، حرکت و عدم همکاری بیمار تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    اگرچه با مقایسه نتایج حاصل از این تحقیق با شهرهای دیگر ایران و جهان، میزان تکرار تصاویر در حد قابل قبولی می باشد، ولی با آموزش مداوم پرتونگاران، تنظیم جداول شرایط رادیوگرافی، اجرای برنامه های تضمین کیفیت و کنترل کیفیت می توان میزان تکرار تصاویر را کاهش داد.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی، تضمین کیفیت، هزینه های بیمارستانی
  • سعادت مرحمتی صفحات 175-183
    مقدمه
    همه سازمانها برای بقا نیازمند اندیشه های نو و نظرات بدیع و تازه اند. ساختار سازمانی و نیروی انسانی دو پایه اصلی یک سازمان را تشکیل می دهند. هر سازمانی می تواند با اصلاح ساختار خود و افزایش خلاقیت نیروی انسانی و سازمانی خود باعث بالا رفتن عملکرد و بهره وری شود. هدف این پژوهش تعیین نوع ساختار سازمانی (مکانیکی، ارگانیکی) از دیدگاه مدیران ارشد و میانی 12 بیمارستانهای آموزشی شیراز و بررسی مقایسه ای میزان خلاقیت سازمانی در هر کدام از این دو نوع ساختار است.
    روش کار
    این مطالعه از نوع مقطعی - تحلیلی بوده و ابزار مورد استفاده در آن، پرسشنامه های ساختار سازمانی و خلاقیت سازمانی می باشد. داده های حاصل از این دو پرسشنامه توسط نرم افزار SPSS 14 و با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون مستقل t تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    نتایج حاصل نشانگر وجود رابطه منفی معنی دار بین ساختار سازمانی و خلاقیت سازمانی است. همچنین بین ساختار سازمانی و ابعاد شش گانه خلاقیت سازمانی رابطه منفی معنی دار وجود داشت (05/0P<). به این معنی که با افزایش نمره ساختار سازمانی، میزان خلاقیت سازمانی و شش بعد خلاقیت کاهش می یابد. نتایج نشان دهنده آن است که بین بعد تمرکز و پیچیدگی ابعاد ساختار سازمانی با خلاقیت سازمانی و ابعاد آن رابطه منفی معنی دار وجود دارد (05/0P<). بین رسمیت(یکی از ابعاد ساختار سازمانی) نیز با خلاقیت سازمانی و چهار بعد پذیرش تغییر، قبول ابهام، تشویق نظریه های جدید و کنترل بیرونی کم (عناصر خلاقیت) رابطه منفی معنی دار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده نشان داد که سطح خلاقیت در بیمارستانهایی که ساختار ارگانیک دارند بیشتر از بیمارستانهایی است که ساختار مکانیک دارند.
    کلیدواژگان: ساختار سازمانی، خلاقیت سازمانی - مدیران ارشد
  • خجسته شریفی سرآسیابی، سعید حسینی تشنیزی*، مینا توسلی فرحی صفحات 183-190
    مقدمه

    براساس مطالعات انجام شده عوامل متعددی ممکن است موجب گرایش دانشجویان به سمت جزوه نویسی شوند. به همین منظور این مطالعه جهت بررسی مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر گرایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به جزوه نویسی انجام شده است.

    روش کار

    در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی 179 دانشجو از دانشکده های پرستاری - مامایی و پیراپزشکی، بهداشت و پزشکی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که روایی آن از نظر کارشناسان آموزشی مورد تایید و پایایی آن 82/0 به دست آمد. با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های t-test، آنالیز واریانس، همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS 16 داده ها تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج

    از تعداد 179 دانشجو، 145 نفر(81%) دختر و بقیه پسر و میانگین سنی9/1±21 سال بود. از 39 عامل مورد مطالعه، به ترتیب سه عامل: حجم زیاد کتب مرجع نسبت به جزوه (3/93%)، متناسب نبودن میزان واحد برخی از دروس با حجم کتب مرجع (1/88%) و وجود چکیده ای از مطالب کتب مرجع در جزوه(2/87%) با اهمیت ترین عوامل تاثیرگذار بر گرایش دانشجویان به جزوه نویسی بودند. همچنین نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد میانگین گرایش به جزوه نویسی در بین دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بیشتر از گرایش دانشجویان دانشکده های پزشکی و بهداشت است (004/0P=).

    نتیجه گیری

    یادگیری مطالب در طول یک ترم تحصیلی نقش مهمی در اندوخته دانشجویان دارد. به نظر می رسد اکتفا به جزوه درسی و رها کردن کتب مرجع می تواند منجر به رکود علمی دانشجویان شود. بنابراین پیشنهاد می شود مسئولین برنامه ریزی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در استفاده از کتب مرجع و منابع معتبر به جای جزوه درسی تاکید بیشتری نمایند

    کلیدواژگان: جزوه نویسی - دانشجویان، کتب مرجع
  • مهرداد ملک شعار، هاشم جری نشین، سعید کاشانی، سیدمهدی فرساد، مجید وطن خواه، فریدون فکرت صفحات 191-196
    مقدمه
    آنوریسم آئورت شکمی عارضه ای چند علتی است که با افزایش سن و آترواسکلروز مرتبط است. روند طبیعی پیشرفت این بیماری بزرگ شدن پیش رونده آنوریسم و نهایتا پارگی آن است. در صورت پارگی آنوریسم تریاد کلاسیک افت فشارخون، درد کمر و توده شکمی نبض دار فقط در نیمی از بیماران مشاهده می شود. در طی جراحی آنوریسم، افت فشارخون متعاقب برداشتن کلامپ آئورت به طور شایع رخ می دهد که نیازمند تدابیر درمانی ویژه است. در این مقاله، اداره بیهوشی در یک بیمار با آنوریسم آئورت شکمی پاره شده گزارش شده است.
    معرفی بیمار: بیمار خانم 75 ساله ای است که با شکایت درد کمر و پهلوها در ابتدا با تشخیص پیلونفریت در بخش نفرولوژی بستری شد. در سونوگرافی به عمل آمده از بیمار، رادیولوژیست متوجه توده ای در بخش میانی شکم با فلوی شریانی در سونوی داپلر گردید و تشخیص آنوریسم آئورت برای بیمار مطرح شد و متعاقب مشاوره جراحی، بیمار با تشخیص آنوریسم آئورت شکمی پاره شده کاندید جراحی اورژانس گردید. حین جراحی متعاقب برداشتن کلامپ آئورت علیرغم تجویز حجم، خون و فرآورده های خونی کافی و کاهش سطح نگهدارنده هوش برها، افت فشارخون شدید ایجاد گردید که تنها با کلامپ مجدد آئورت و باز کردن تدریجی آن به طور موثر در محدوده طبیعی کنترل گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به عدم وجود افت فشارخون در تمامی موارد آنوریسم آئورت پاره شده ممکن است اولین تظاهر بیماری، درد در ناحیه کمر و پهلوها باشد که در این صورت گرفتن شرح حال مناسب و معاینه فیزیکی دقیق قبل از عمل در تشخیص صحیح و به موقع عارضه و کاهش مرگ و میر پیرامون عمل موثر است.
    کلیدواژگان: آئورت شکمی - آنوریسم، همودینامیک
|
  • A. Moaydi, M.M. Houshmandi, M.B. Rahmati, A.M. Nazemi, S. Zare, S.R. Mirjalili Pages 105-111
    Introduction
    Febrile seizure is a common disorder in children with an unknown etiology. Viral infection such as herpes virus type 6 (HHV-6) has been suggested. The aim of this study was to investigate the frequency of HHV-6 infection among children with febrile seizure who had referred to Bandar Abbas children hospital.
    Methods
    A cross-sectional study conducted between 118 children aged 6 month to 5 years old without any history of epilepsy and major infectious diseases. Demographic data and family history of seizure، time of onset for febrile seizure and clinical characteristics gathered. At the beginning of the study and 10 days later a serum sample obtained. IgG against HHV-6 measured by ELISA method. Chi-square test was used to compare the frequency of risk factors in two groups of infected and non-infected patients by HHV-6.
    Results
    53 patients including 30 boys (56. 6%) and 23 girls completed the study (mean age: 19. 5±9. 9 months). The HHV-6 test was positive for 23 children and the remaining 30 were negative. There were not any significant differences in frequency of major or minor risk factors of recurrent febrile seizure between two groups. 21. 7% whom infected by HHV-6 vs. 1 child in negative group had longer than 15 minutes postictal phase (P<0. 05).
    Conclusion
    Forty three percent of the children with febrile seizure had infected by HHV-6. There were not any significant differences in clinical characteristics of the disease and frequency of risk factors for recurrent febrile seizure.
    Keywords: Febrile Seizure_Human Herpes virus Type 6 – Exanthema Subitum
  • J. Khanifar, A.R. Ahmadi, H.A. Ghoorchian, R. Haji Hosseini, M.H. Sheikhan, F. Haghirosadat Pages 113-120
    Introduction
    Cereal straws contain Cellulose، Hemicelluloses and Lignin and are most available renewable biopolymers. White rot fungi is used to convert these wastes into microbial protein. Pleurotus Florida are having the most delignification ability amongst other micro-organisms. We determined the amounts of protein، essential and non essential amino acids of the produced microbial protein from the wheat straw.
    Methods
    Wheat straw was pretreated with NaOH 2% at 1000C temperature on autoclave condition. Then it was inoculated with Pleurotus Florida which provided by Mandel''s media with 0. 3 g/lit Urea and incubated for 4 weeks under room temperature. Protein concentration of microbial protein was determined. The extracted protein partly hydrolyzed with HCl 6 Normal and the other part hydrolyzed with Ba (OH) 2 4 Normal for 48 hours under 1100C temperature condition and its amino acids analyzed by using A-200 Amino Nova analyzer.
    Results
    The amount of protein extracted after 4 full test runs were 62. 8 % per 100 g of dried microbial protein and the profile concentration of Non_essential and Essential amino acids was: Aspartic acid=5. 22، Serine=3. 6، Glutamic acid=6. 38، Prolin=3. 2، Glycine=4. 21، Alanine=6. 23، Cycteine=1. 18، Tyrosine=2. 61 Threonine=0. 6، Valine=6. 6، Methionine=2. 1، Isoleucine=7. 3، Leucine=6. 8، Phenylalanine=4. 3، Histidine=19. 8، Lysine=9. 5، Arginine=8. 3، Tryptophan=0. 96 g/100g of extracted protein. The ratio of essential amino acids to the total amino acids was 65. 6%.
    Conclusion
    Eessential and non essential amino acids obtained are indicative of its high quality. In the microbial protein produced by our study، considerable amounts of amino acids such as Lysine، Histidine، Lucine، Isolucine، Alanine، Arginine and Tryptophan were detected and as such it can be a proper replacement for the current available animal feed in the market.
    Keywords: Amino Acids, Pleurotus Florida, Lignocellulose, Fermentation
  • N. Rastikerdar, M.R. Taghavi, M.A. Goodarzi, A. Ghanizade Pages 121-132
    Introduction
    Concerning cognitivism، psychotic experiences (hallucination) of schizophrenic patiets have been hypothesized to originate from a fundamentally cognitive biases.
    Methods
    To explor the idea that attribution bias may underlin appearance of auditory hallucination، in the current descriptive study، a source-monitoring task were used to compare healthy controles with relatives of individuals with schizophrenia who had experienced current auditory hallucinations and those relatives who had not and individuals with major depression disorders across all of the schizophrenic and major depression patients of four shiraz psychiatry hospital.
    Results
    The data were analyzed with regard to d´، β and attribution bias scores. This scores is accounted based on SDT statistical method. Relative to three other groups، schizophrenian patients who had experienced current auditory hallucination in visual version of source monitoring task had poorer performance in attribution bias scores than، that hasn’t attribute to the β scores and antipsychotic medication.
    Conclusion
    The results has been explained in the light of the fernyhogh’s re-expansion model (2004) and show the deficit in interactional relationship between attribution bias and inner speech.
    Keywords: Schizophrenia – Hallucinations_Bias – Depressive Disorder Major
  • H. Amani Pages 133-143
    Introduction
    Mosquito – borne diseases are a major public health threat in the world، including Iran. This investigation was undertaken to determine fauna، distribution، frequency and monthly activity of Anopheles larvae in Aligoudarz County.
    Methods
    This descriptive research was carried out during April to December 1997 to study Anopheles mosquitoes fauna and seasonal activity in seven rural districts if Aligoudarz city، Iran. Sampling for Anopheles Larvae was done using standard dipping method. The mosquitoes Larvae were catched from larval habitats every fifteen days. The Larvae for each habitat were placed separately in test – tubes and transferred to the Laboratory. All III and IV instars of Anopheles larvae were preserved in Lactophenol solution and later identified into species using a Microscope.
    Results
    9620 mosquito specimens from 115 breeding sites in 22 villages were collected. Eight species were identified: Anopheles superpictus Grassi، 1899 (93. 18%)، A. turkhudi Listin، 1901 (2. 84%)، A. maculipennis Meigen، 1818 (1. 99%)، A. marteri sogdianus Keshishian، 1938 (0. 61%)، A. dthali Patton، 1905 (0. 45%)، A. Sacharovi Favre، 1903 (0. 35%)، A. claviger Meigen، 1804 (0. 29%). A. stephensi Liston، 1901 (0. 24%) and A. apoci Marsh، 1933 (0. 05%). A. maculipennis، A. sacharovi، A. stephensi and A. dthali are reported for the first time in this county. A. superpictus was the most frequent and distribution Anopheles mosquito collected at the Aligoudarz. Anopheles larvae started to appear in late May or mid June and ended in mid November in the breeding places of Zallaghi – Sharghi and Zez – Sharghi districts. The curve of activity has only one peak in the second half of August.
    Conclusion
    A lot of questions about the bionomics of Anopheles mosquitoes in Iran (especially in regions of western Iran) remain to be answered، that have yet to be studied
    Keywords: Distribution, Anopheles, Aligoudarz, Iran
  • L. Mohamadkhani Shahri, S. Sabet Birjandi, H. Mohamadkhani Shahri Pages 145-154
    Introduction
    Duration of labor and pain severity are main factors to fray pregnant women of vaginal delivery and acceptance for elective section. Hence، the purpose of this research was to investigate the effect of massage aromatherapy with lavandula in decreasing the duration of first and second stage of labor in nulliparous women.
    Methods
    The present study is a clinical trial which performed in 2008 with 90 nulliparous pregnant woman. The women were randomly assigned into 3 groups. First group took only massage. Second group took massage with Almond oil، and the third group took massage aromatherapy with Lavender oil. Each group received back effleurage massage for 20 minutes at 3 dilatation. Then duration of first of stage of active phase and second stage of labor، pain severity and satisfaction in there groups were evaluated.
    Results
    Duration of first of stage of active phase has been in massage cases 321±2. 52 minutes and in massage with Almond oil cases 349±2. 81 minutes and in aromatherapy cases 245±1. 95 minutes. Duration of second stage of labor has been in massage cases 42. 36±13. 86 minutes and in massage with Almond oil cases 42. 03±12. 22 minutes and in aromatherapy cases 29±10. 46 minutes. Also، mean labor pain intensity has decreased before intervention from 6. 56±1. 63 to 4. 78±1. 50 after intervention (P=0. 0001). Aromatherapy has decreased pain intensity of active phase of labor after intervention (P=0. 001) and has caused patient satisfaction from delivery (P=0. 014).
    Conclusion
    Massage aromatherapy with lavandula can be used as a non-drug method without side effects on mother and fetus to reduce the duration of the first and second stage of labor and pain intensity of active phase of labor
    Keywords: Lavandula, First Stage of Labor, Second Stage of Labor
  • A.R. Aghayousefi, A. Alipoor, F. Shaghaghi, N. Sharif Pages 155-165
    Introduction
    Coping ways with stress in coronary heart disease can lead to significant changes in levels of IL-6 Immunologic Biomarker. The aim of this study was to examine the relationship between coping ways with stress and IL-6 immunologic biomarker in coronary heart disease patients.
    Methods
    In this experimental study، the subjects were 44 patients with confirmed CHD، admitted to the private sector hospitals. At least one major coronary vessels with more than 90% stenosis confirmed by angiography was inclusion crileria coping ways questionnaire- Lazarus and Folkman and human IL-6 kit (Bender Med System Manufacturing Co، Austria) with ELISA method measure were used. Statistical methods included mean، standard deviation، Pearson correlation and multiple regression analysis.
    Results
    The results showed that there and significant positive correlation between emotional focused coping ways and immunologic IL-6 biomarker significant negative correlation between problem focused coping ways and Immunologic IL-6 biomarker، and 63% of total variance IL-6 biomarker are representation by coping ways. Coefficient of Emotional focused coping ways according to T-test showed that these variables with 0. 99 reliably can anticipate changes related to IL-6 biomarker. Continuous regression coefficient showed that problem focused coping ways can significantly explain variance of IL-6 biomarker in coronary heart disease patients.
    Conclusion
    We concluded that using emotional focused coping ways may lead to an a increases levels of IL-6. Using of problem focused coping ways may lead to decreased in levels of IL-6.
    Keywords: Stress – Interleukin 6_Coronary Heart Disease_Cytokines
  • M. Haghparast, M. Hosseini Tashnizi Golverdi Yazdi, S. Sadeghi, T. Karimi Pages 167-174
    Introduction
    One of the obvious problems regarding radiography considered to be the malfunction of films and repeating the test، which leads to increase was carried out in hospital costs and irreparable radiation. The present research at shahid mohammadi teaching hospital of Bandar-Abbas، Iran.
    Methods
    This decretive cross-sectional study was done within six months in shahid mohammadi and children hospitals of Bandar Abbas، Iran. We collected and investigated non-acceptable and disqualified films. The data was analyzed using SPSS software version 19.
    Results
    Out of 37336 radiography، 2119 (5. 7%) were repeated. In shahid Mohammad hospital، out of 31606 performed radiography، 1910 cases (6%) repeated films and in children’s hospital، out of 5730 radiography، 209 cases (3. 6%) were reported. In both hospitals the highest frequency of skull radiography was estimated 20. 8% and 10. 9%، respectively. The major reason for the frequency included incorrect positioning، unsatisfactory exposure and patient motion.
    Conclusion
    Comparing the results of the present research with other cities in the world، the repeated images is satisfactory، but ongoing training of radiographer، tabulation of the exposure factor، administering the quality assurance programs and quality control could help in reduction in images repeat.
    Keywords: Radiography, Quality Assurance, Hospital Costs
  • S. Marhamati Pages 175-183
    Introduction
    Organization structure and manpower constitute two origin basic for an organization and for engendering an organization both must be exist. The purpose of this survey was to investigate the type of the organization structure (mechanic and organic) from viewpoint of Seniors and Juniors managers in Shiraz educational hospitals and organizational creation in apiece two structure.
    Methods
    In this study descriptive study، organization structure and organizational creation questionnaires were filled by hospital managers. For data analysis، SPSS 16 was used and Spearman correlation coefficient and t-test were used.
    Results
    Results show that between centralization and complexity with organizational creation and its dimensions، there is negative association. Also there is negative association، between formalization & 4 organizational creation dimensions: reception change، accepting ambiguity، abet new view and less control outside.
    Conclusion
    Get results in this test showed that the creation in hospital with organic structure are more than hospital with mechanic structure
    Keywords: Organization Structure_Organizational Creation – Senior Management
  • Kh. Sharifi Sarasiabi, S. Hosseini Teshnizi, M. Tavasoali Farahi Pages 183-190
    Introduction

    Many studies detected factors contributing to the students’ tendency to lecture notes. This study aimed at evaluating the factors affecting students tendency to lecture notes in Hormozgan University of Medical Sciences.

    Methods

    In this descriptive study، 179 students from medicine، nursing & midwifery، health، and Paramedicine schools were selected through stratified random selection sampling. Data collection was done using a researcher-made questionnaire، the validity of which was confirmed by training experts and the reliability was found to be 0. 82. Analysis was performed using SPSS 16 by descriptive and analytical methods.

    Results

    Of 179 respondents 145 (81%) were female and the rest were male. The average age was 21±1. 9. Out of 39 factors studied three factors، including volumes of textbooks to lecture notes (93. 3%)، mismatch of number of some credits with volumes of textbooks (88. 1%)، and the availability of summary of textbooks (87. 2%)، were considered as the most important factors in using lecture notes، respectively. Lack of study facilities in dormitory or college (19. 6%)، absence of awareness of the benefits of textbooks (27. 7%)، and making test questions from lecture notes (28. 5%)، were regarded as the least important factors. ANOVA results showed that the average tendency to lecture notes is higher among nursing، midwifery and paramedicine students than medical and health students (P=0. 004).

    Conclusion

    Learning during a semester has a vital role in students’ level of knowledge. Student''s dependence on lecture notes may lead to their academic stagnation. It is recommended that educational planning authorities emphasize use of textbooks instead of lecture notes.

    Keywords: Lecture Notes – Students – Textbooks
  • M. Malekshoar, H. Jarineshin, S. Kashani, S.M. Farsad, M. Vatankhah, F. Fekrat Pages 191-196
    Introduction
    Abdominal aortic aneurysm is a multifactorial condition which associated with aging and atherosclerosis. During aneurysm surgery، hypotension after aortic clamp removing occure commonly that require specific treatments. This case report showes administration of blood and hemodynamic control methods after aortic unclumping during aortic aneurysm surgery. Patient: A 75–years-old woman who complained of back and flank pain; initially diagnosed and hospitalized as pyelonephritis. In ultrasound a pulsatile mass in middle part of the abdomen and the abdominal aortic aneurysm was diagnosed for the patient. After surgery consultation، the patient was diagnosed as ruptured abdominal aortic aneurysm. Following removal of aortic clamp during surgery despite adequate volume administration and reducing the maintenance dose of anesthetic agents، sever hypotension was occurred that only by reclamping the aorta and its gradual opening effectively controlled in normal range.
    Conclusion
    With mixture of therapeutic measures such as intravascular ressusitation، especially with hypertonic solution، we can applying the method of acute normovolemic Hemodilutionthe. By using PEEP and monitoring ETco2، during the aortic clamping phase and gradual opening of aortic clamp، we can anticipate and treat the hypotension after aortic unclamping.
    Keywords: Abdominal Aortic, Aneurism, Hemodynamic