فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:11 Issue: 2, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/04/10
  • تعداد عناوین: 13
|
  • معصومه رجبی بذل، محمد جواد رسایی، مهتاب نوری فر، زهره فرح نژاد صفحات 89-95
    سابقه و هدف
    مخمرهای جنس کاندیدا از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی هستند. آمار جهانی سیر فزاینده میزان شیوع و بروز عفونت های ناشی از کاندیدا را نشان می دهد. تشخیص این عفونت کشنده و مهاجم به علت غیر اختصاصی بودن علایم بالینی مشکل می باشد. هدف از این مطالعه طراحی روش سریع، آسان و حساس آزمایشگاهی استفاده از ذرات طلا برای تشخیص کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش آزمایشگاهی در ابتدا آنتی ژن مانوپروتئین دیواره سلولی کاندیدا آلبیکنس با استفاده از روش افینیتی کروماتوگرافی و با استفاده از ستون کانکاوالین A تخلیص و الکتروفورز گردید. سپس عصاره حاوی این آنتی ژن به خرگوش ها تزریق و پس از تولید آنتی بادی پلی کلونال در خرگوش علیه مانان، خونگیری از خرگوش انجام شد. سپس سرم آن با استفاده از ستون DEAE-سلولز، آنتی بادی پلی کلونال خرگوشی علیه آنتی ژن مانان کاندیدا آلبیکنس تخلیص گردید. در مرحله بعد این آنتی بادی به ذرات طلا متصل وآزمایش آگلوتیناسیون با استفاده از ذرات طلا جهت شناسایی مانوپروتین انجام شد.
    یافته ها
    نتایج تست آگلوتیناسیون با چشم غیرمسلح و بر اساس تغییر رنگ از قرمز به آبی مشخص نمود که این آزمایش می تواند برای تشخیص سریع آسان و حساس جهت آنتی ژن کاندیدا آلبیکنس استفاده شود.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که استفاده از روش های مبتنی بر سنجش ایمنی مانند آگلوتیناسیون ذرات طلا در صورتی که حساسیت آن افزایش یابد به علت سهولت و سرعت می تواند از سنجش های مناسب و دقیق برای کاندید یازیس سیستمیک باشد.
    کلیدواژگان: کاندیداآلبیکنس، آنتی ژن، مانو پروتئین، آگلوتیناسیون، طلا
  • زینب رسولی، رضا اسلامی صفحات 96-101
    اهداف
    سلامت روانی فرد را قادر م یسازد تا استعدادها و توانایی های عقلی و هیجانی خود را بشناسد و در خانه، مدرسه، محیط کاری و جامعه به گونه ای موفقی تآمیز ایفای نقش کند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه تیپ شخصیتی و رضایت شغلی با سلامت روانی در کماندوها می باشد.
    مواد و رو شها: در قالب یک پژوهش توصیفی – مقطعی، از بین جامعه آماری شامل کلیه کماندوهای پرندک 100 نفر بر اساس روش نمونه گیری به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه سلامت روانی، تیپ شخصیتی اسپنسر ورضایت شغلی دانت مورد بررسی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون موردتحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد همبستگی معنی داری بین تیپ شخصیتی و سلامت روانی (01 / P<0) و همچنین بین رضایت شغلی و سلامت روانی در سطح (01 / P<0) وجود داشت. تیپ شخصیتی ب و رضایت شغلی سهم بیشتری در پیش بینی سلامت روانی داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    با مطالعه نتایجمی توان دریافت که بین تیپ شخصیتی و رضایت شغلی با سلامت روانی رابطه وجود دارد که می توان با آموزش مهار تهای لازم و همچنین فراهم آوردن امکانات شغلی سلامت روانی افراد را افزایش داد
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، شخصیت، سلامت روانی
  • محمد واسعی، همایون هادیزاده، زهره واسعی، لیلا واسعی صفحات 102-106
    مقدمه و هدف
    لیگامان عرضی زانو، در همه افراد وجود ندارد و برخی از مقالات آنرا به عنوان یک واریاسیون طبیعی ذکر کرده اند. مطالعات اندکی در مورد آناتومی و نقش این لیگامان انجام گرفته است و پزشکانی که با زانو سر و کار دارند، ممکن است از وجود آن بی خبر باشند و یا در صورت مشاهده در MRI زانو، آنرا تشخیص ندهند. لذا در این مطالعه قصد داریم شیوع وجود لیگامان عرضی زانو را در نمونه ای از جمعیت ایران مورد بررسی قرار دهیم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده و بصورت آمیزه نگر در سال 1388، بر روی 115 نفر از افرادی که با اندیکاسیونهای مختلف برای آنها MRI زانو درخواست شده بود، انجام شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    فراوانی کلی وجود لیگامان زانو در افراد مورد مطالعه 9/53% بود. میان جنسیت افراد و وجود لیگامان عرضی زانو در آنها رابطه معنی داری مشاهده نشد (P=0/ 5). میانگین طول لیگامان عرضی 30/158; 95%CI [20/0-42/70] میلی متر و میانگین عرضی این لیگامان 2/ 299; 95%CI [0/ 5-4/ 20] میلی متر بود. همچنین میان وجود لیگامان عرضی و سن افراد رابطه معنی داری مشاهده نشد (P=0/ 161).
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس یافته های تحقیق فراوانی لیگامان عرضی زانو، در جامعه از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است. از آنجا که وجود این لیگامان می تواند منجر به ایجاد اشتباهاتی در خواندن MRI شود، لزوم شناخت دقیقتر فراوانی این لیگامان در جمعیت ها و نژادهای مختلف و تاکید بر امکان وجود آن بخصوص برای افرادی که با این لیگامان سر و کار دارند، از قبیل رادیولوژیست ها وارتوپدها مورد تاکید می باشد.
    کلیدواژگان: لیگامان عرضی، MRI، زانو
  • ستار گرگانی فیروزجایی، اکرم نژادی، محمد سلیمانی، رادینا اشتیاقی صفحات 107-113
    سابقه و هدف
    بیماری دیابت نوع 2 شایع ترین بیماری متابولیکی ناشی از مقاومت به انسولین در بافت های چربی، کبد و عضله می باشد. عضله مهم ترین بافت در مقاومت به انسولین بوده که 80-70 درصد برداشت گلوکز وابسته به انسولین در این بافت رخ می دهد.LAR عضو مهم خانواده تیروزین فسفاتازها بوده که در سیگنالینگ انسولین، از طریق دفسفریلاسیون رسپتور انسولین و سوبستراهای آن نقش دارد. مطالعات بیانگر افزایش فعالیت این آنزیم در شرایط مقاومت به انسولین، چاقی و دیابت می باشد. جهت کمک به شناخت مکانیسم مولکولی القا مقاومت به انسولین توسط اسید چرب و متابولیت های آن، تاثیر دو غلظت سرامید را بر بیان LAR در سطح mRNA و پروتئین مورد بررسی قرار دادیم.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش آزمایشگاهی سلول های C2C12 پس از کشت بوسیله سرم اسب 2% به سلول های میوتیوب تمایز داده شدند و توسط غلظت های 50 و 100 میلی مولار سرامید تیمار شدند. RNA سلول ها استخراج و cDNA سنتز گردید، میزان بیان ژن LAR با روش Real-Time PCR و مقدار پروتئین با روش وسترن بلات مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    غلظت mM 50 سرامید در سطح mRNA و پروتئین در مقایسه با کنترل سبب افزایش بیان ژن LAR نشد، اما غلظت mM 100 سرامید در مقایسه با کنترل بطور معنی دار سبب افزایش بیان ژن LAR در سطح mRNA و پروتئین شد (01/0 P<).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج مطالعه شواهدی را فراهم آورده که سرامید در غلظت پاتولوژیک (mM 100) سبب القا LAR می گردد. نتایج این مطالعه در تایید نتایج مطالعات متعدد انسانی و حیوانی بیانگر افزایش فعالیت LAR در عضله افراد چاق، مقاوم به انسولین و دیابتی نوع 2 می باشد.
    کلیدواژگان: چاقی، مقاومت به انسولین سرامید
  • هومن مطلق، حمیدرضا توکلی، آراسب دباغ مقدم، نرجس چراغی، حسام الدین اکبرین صفحات 114-119
    سابقه و هدف
    سالمونلاها از باکتری های بیماریزای انسانی و حیوانی و مسئول حدود 40 درصد از مسمومیت های غذایی در سطح جهان هستند. استفاده از روش های سریع تشخیصی مانند PCR، ELISA و کیت های تشخیص سریع مانند باکتااسلاید (Bactaslyde) در شناسایی سریع این عامل بیماریزا در شرایط بحرانی و رزمایش ها بیش از پیش احساس می گردد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی توانایی محیط باکتااسلاید در تشخیص سالمونلا در آب و مواد غذایی و مقایسه آن با روش کشت استاندارد می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش آزمایشگاهی تعداد 20 نمونه آب و مواد غذایی (شامل شیر پاستوریزه، آب، کباب کوبیده خام و گوشت مرغ خام) به سویه استاندارد سالمونلا (PTCC 1609) آلوده و سپس با دو روش باکتااسلاید و کشت استاندارد، باکتری در آن ها جستجو و حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی و سرعت دو روش مقایسه و تعیین گردید.
    یافته ها
    این پژوهش نشان داد که محیط باکتااسلاید Pouch4 توانایی تشخیص باکتری سالمونلا در نمونه های غذایی را که به عمد آلوده شده بودند، به میزان 100درصد دارا می باشد. مدت زمان شناسایی باکتری سالمونلا در محیط باکتااسلاید به طور متوسط 15 ساعت و 55 دقیقه می باشد. در حالی که مدت زمان شناسایی این باکتری در محیط کشت استاندارد به طور متوسط 93 ساعت تعیین گردید. در ضمن حساسیت روش 100درصد، ویژگی آن 90 درصد، ارزش اخباری مثبت 91/90 درصد، ارزش اخباری منفی 100 درصد و اعتبار آزمون 95 درصد می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    محیط باکتااسلاید توانایی تشخیص سریع باکتری سالمونلا را در نمونه های آب و مواد غذایی دارد و برای شرایط بحران قابل توصیه است. ادامه پژوهش با تعداد نمونه بیشتر و در مورد سایر مواد غذایی مورد توصیه است.
    کلیدواژگان: آب، سالمونلا، غذا، محیط کشت تشخیصی
  • میترا خلف بیگی، ملاحت اکبر فهیمی، حسن عشایری، هاتف دوستدار صفحات 120-129
    سابقه و هدف
    اسکیزوفرنیا یک آسیب شدید روانی توام با اختلال در عملکردهای اجرایی است. از آنجایی که برخی از مشکلات عملکرد اجرایی میتوانند با آموزش بهبود یابند، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر عملکرد اجرایی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی بود که با شماره IR138812053419N1 ثبت شده است. 56 بیمار عضو انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا به شکل نمونه گیری در دسترس بطور تصادفی به دو گروه 30 نفره مداخله و 26 نفره کنترل تقسیم شدند. سپس گروه مداخله به مدت 24 جلسه در برنامه موسیقی درمانی شرکت داده شد. نمرات عملکرد اجرایی هر دو گروه به کمک آزمون های استروپ، برج لندن، پوردوپگ بورد و دسته بندی کارتهای ویسکانسین در مراحل پیش آزمون و پس آزمون گردآوری شدند.
    یافته ها
    در گروه مداخله، نمرات آزمون استروپ بعد از مداخله افزایش داشته اما بین دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد (p>0/05). در آزمون برج لندن با وجود عدم معناداری یافته ها (P>0/05) گروه مداخله بعد از دوره با سرعت کمتر و در عین حال امتیاز بیشتر آزمون را انجام داده است. آزمون پوردوپگ بورد نیز نتایج معناداری را نشان نداد (P>0/05). در آزمون ویسکانسین تفاوت معنادار بین دو گروه دیده شد (P<0/05) و گروه مداخله عملکرد بهتری بعد از مداخله داشته است.
    بحث و نتیجه گیری
    موسیقی در بالا بردن نمرات عملکرد اجرایی می تواند موثر باشد اما برای ملاحظه تاثیرات چشمگیرتر نیاز به عواملی همچون حجم نمونه وسیع تر و دوره های پیگیری می باشد.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنیا، عملکرد اجرایی، موسیقی درمانی
  • فریبا برهانی، هادی رنجبر، عباس عباس زاده، فرخ اباذری، اطهره رنجبر صفحات 130-137
    مقدمه و هدف
    امروزه پیشرفت های فن آوری نقش موثر و غیرقابل انکاری در زمینه مراقبت سلامت به وجود آورده است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر پرستاری از راه دور (برنامه تلفن همراه) برکنترل متابولیک بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر در قالب یک کارآزمایی بالینی با شماره ثبت IRCT201009114728N1 انجام شد. در بهار سال 91 از بین مراجعین به بخش غدد بیمارستان ولیعصر شهر تهران 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انتخاب شدند که به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره قرار گرفتند. قبل از انجام مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرفیک توسط تمامی شرکت کنندگان تکمیل گردید همچنین نمونه خون برای آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله گرفته شد. بر روی تلفن همراه شرکت کنندگان گروه مداخله برنامه نرم افزار طراحی شده نصب گردید.. بعد از 3 ماه مجددا نمونه خون جهت آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله از دو گروه گرفته شد. داده ها با استفاده از مداخله های تی مستقل جهت مقایسه تفاوت میانگین های هموگلوبین گلیکوزیله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    اختلاف هموگلوبین گلیکوزیله قبل و بعد از مداخله برای گروه مداخله و کنترل به ترتیب 77/0±58/-0 و 51/0±19/0 بود (p<0/05).
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده از پرستاری از راه دور (نرم افزار تلفن همراه) می تواند سبب کاهش هموگلوبین گلیکوزیله در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شود. استفاده از این تکنولوژی ها در بیماران دیابتی می تواند ابزاری ترغیب کننده و موثر برای بیماران و همچنین اعضای تیم درمان در پیگیری های درمانی محسوب شود.
    کلیدواژگان: دیابت ملیتوس نوع، پرستاری از راه دور، هموگلوبین گلیکوزیله، تلفن همراه
  • محراب حجت، نیما نعمت الهی، محمدرضا رفیعی، محمد موحد صفحات 138-142
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش روزافزون عمل جراحی رینوپلاستی و فراهم آوردن محیط نسبتا خشک جهت دید بهتر جراح لزوم کاربرد روش ها و داروهای موثر در این زمینه بیشتر احساس می شود. داروی رمی فنتانیل یکی از داروهای جدید و موثر در این زمینه است که با توجه کاربرد روزافزون آن، در این مطالعه به بررسی عارضه قابل توجه آن لرز بعداز عمل پرداخته شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور با شماره ثبت IRCT201105145536N5 که در سال 1390-91 در بیمارستان امام رضا (ع) دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد، 60 بیمار کاندید عمل جراحی رینوپلاستی بر حسب روش بیهوشی به دو گروه دریافت کننده انفوزیون رمی فنتانیل و گروه بدون انفوزیون رمی فنتانیل تقسیم شدند. جهت ارزیابی یکنواختی وضعیت دو گروه قبل از شروع درمان متغیرهای دموگرافیک مورد مقایسه قرار گرفتند و جهت ارزیابی تاثیر نوع روش بیهوشی متغیرهای فراوانی و شدت لرز بعداز عمل در دو گروه ثبت شدند. یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS- 18 و آزمونهای آماری تی مستقل و مربع کای مورد بررسی قرار گرفتند و بصورت میانگین ± خطای استاندارد بیان گردیده اند.
    یافته ها
    توزیع متغیرهای دموگرافیک سن و جنس و وزن در دو گروه یکسان بود (p>0/05).
    فراوانی لرزg بعداز عمل در گروه دریافت کننده انفوزیون رمی فنتانیل بیشتر از گروهی بود که انفوزیون رمی فنتانیل نداشتند. بعلاوه طول مدت این لرز بعداز عمل در مردها بیشتر از زنها بود (p= 0/039).
    بحث و نتیجه گیری
    در این مطالعه نشان داده شد که لرز بعداز عمل یکی از عوارض قابل توجه بدنبال انفوزیون رمی فنتانیل است که فراوانی آن در زنها بیشتر و شدت آن در مردها بیشتر است.
    کلیدواژگان: رمی فنتانیل، رینوپلاستی، شیورینگ
  • منصور عرب، فاطمه مشایخی، هادی رنجبر، فرخ اباذری، اسحاق درتاج صفحات 143-149
    سابقه و هدف
    اختلال خواب در بخش مراقبت های ویژه قلبی به عوامل متعدی ازقبیل سروصدا، نور، بستگی داشته و موجبات بروز سندرم کرونری حاد در بیماران میگردد. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر استفاده از چشم بند و گوش بند برکیفیت خواب بیماران بخش مراقبت کرونری طراحی گردیده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی با شماره ثبت IRCT201205139731N1 می باشد که برروی90 بیمار بخش مراقبت ویژه قلبی بیمارستان امام خمینی شهرستان جیرفت انجام گردید. نمونه ها در اولین شب بستری، بطور تصادفی در سه گروه قرار گرفتندبیماران دارای چشم بند و گوش بند بطور همزمان، چشم بند، گوش بند.در این مطالعه از روش متفاطع استفاده شده، به این صورت که نیمی از بیماران هر گروه در شب اول و نیمی دیگر در شب دوم شاهد خود قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده مقیاس دیداری وران، اشنایدر-هالپرن بود.
    یافته ها
    میانگین نمره کیفیت خواب در سه گروه قبل و بعد از انجام مداخله اختلاف معنی داری نشان داد (P< 0/05)، این بهبودی در گروه چشم بند و گوش بند همزمان، فقط در حیطه اختلال (p=0/044) بود.در گروه چشم بند در حیطه های اختلال (p=0/003) و اثر بخشی (p=0/004) و در گروه گوش بند درهمه حیطه کیفیت خواب بهبود یافت (p=0/000). این نتایج نشان می دهد که چشم بند و گوش بند باعث بهبودی خواب می شوند ولی قویترین تاثیر گوش بند ایجاد کرد.
    بحث و نتیجه گیری
    چشم بند و گوش بند بعنوان وسایل کم هزینه و بدون عارضه می توانند باعث بهبود کیفیت خواب بیماران گردند. پرستاران می توانند از این وسایل جهت کمک به خواب بیماران در کاهش عوامل محیطی استفاده نمایند.
    کلیدواژگان: خواب، بخش مراقبت ویژه قلب، گوش بند، چشم بند
  • بررسی تاثیر مانیپولاسیون لومبوساکرال بر فعالیت آلفاموتورنرونها در بیماران مبتلا به کمردرد
    فرید رضایی مقدم، زهرا رضاسلطانی، سیروس عزیزی، محدثه آزادواری، احسان صنعتی، نفیسه ملکی صفحات 150-156
    زمینه
    یکی از روش های درمان کمردرد مانیپولاسیون میباشد که یک روش درمان دستی میباشد. مکانیزم و اثرات فیزیولوژیک این درمان بر کمردرد چندان شناخته شده نمیباشد. یکی از اثرات فیزیولوژیک مانیپولاسیون تغییر در فعالیت موتونورونال میباشد، که این اثر با بررسی رفلکس H و نسبت آمپلیتود H به M قابل انجام است.
    هدف
    هدف از انجام این مطالعه تعیین اثرات مانیپولاسیون ستون فقرات بر آمپلیتود و onset latency رفلکس H و همچنین تعیین H/M amplitude ratio در بیماران مبتلا به کمردرد میباشد.
    مواد و روش ها
    پنجاه و هشت بیمار مبتلا به کمردرد 60-20 سال مراجعه کننده به بخش طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان 501 ارتش، که فاقد معیارهای خروج بودند، وارد مطالعه شدند. در ابتدا رفلکس H وموج M عصب تیبیال از هر دو اندام تحتانی ثبت گردید، سپس بیماران توسط یک فرد متخصص طب فیزیکی متبحردر مانیپولاسیون، تحت مانیپولاسیون لومبوساکرال قرار گرفتند. مجددا از آنها رفلکس H وموج M عصب تیبیال ثبت گردید. نتایج بدست آمده در نرم افزار SPSS 16 آنالیز شد.
    یافته ها
    آمپلیتود موج H و نسبت آمپلیتود H به M (H/M ratio) بدنبال مانیپولاسیون لومبوساکرال دچار کاهش شد که از نظر آماری معنادار بود.(P value<0.05) Latency موج H بدنبال مانیپولاسیون مختصری افزایش یافت که البته این افزایش از نظر آماری معنادار نبود. (P value>0.05). همچنین مانیپولاسیون اثرمعنادار آماری بر آمپلیتود و latency موج M نداشت.
    نتیجه گیری
    مانیپولاسیون لومبوساکرال باعث تضعیف تحریک پذیری آلفا موتورنرونها در افراد مبتلا به کمردرد می شود و در نتیجه باعث کاهش تون عضلات از این طریق میشود.
    کلیدواژگان: مانیپولاسیون ستون فقرات، کمردرد، رفلکس هافمن
  • شاهرخ ایروانی صفحات 157-164
    سابقه و هدف
    سرطان معده در جهان بعنوان چهارمین سرطان شایع و دومین عامل مرگ بر اثر سرطان شناخته می شود. اگر سرطانی شدن سلول ها را فرآیندی چند عاملی، ناشی از اثرات موازی محیط و ژنتیک بدانیم، در مورد عوامل خطر محیطی ایجاد سرطان معده می توان به نقش عفونت هلیکوباکتر پیلوری، سبک زندگی و تغذیه اشاره نمود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مروری بوده و نتایج آن حاصل گرد آوری و تفسیر اطلاعات موجود در زمینه عوامل ایجاد سرطان معده، روش های تشخیصی و درمانی آن، می باشد.
    یافته ها
    عفونت هلیکوباکتر پیلوری، زمینه ژنتیکی و عوامل محیطی مانند تغذیه و سطح بهداشت، هریک به تنهایی برای ایجاد سرطان معده عامل خطر محسوب می گردد لیکن هر یک از این عوامل بر دیگر عوامل اثرگذار می باشند. بطوریکه تغذیه نامطلوب اثر التهاب زائی باکتری را افزایش می دهد و از سوی دیگر وجود زمینه ژنتیکی در فرد، بر پیشرفت التهاب های خفیف به زخم، آتروفی و در نهایت بدخیمی و سرطان اثر گذار خواهد بود.
    بحث و نتیجه گیری
    تشخیص دیررس، پیچیدگی روش های درمانی و پیشگیری سرطان معده بعلت دخالت همزمان عوامل عفونی، زمینه ژنتیکی و پاسخ التهابی بدن در مقابل آن می باشد که بهبود روش های تشخیصی و درمانی این سرطان را به بهبود وضعیت تغذیه و پیشرفت توسعه پزشکی شخص محور، منوط می نماید.
    کلیدواژگان: سرطان معده، هلیکوباکتر پیلوری، التهاب
  • امیر نظامی اصل، حمزه شاه علی، ابوالفضل خادمی، آزاده امیر آبادی فراهانی صفحات 165-170
    سابقه و هدف
    بیماری برداشت فشار اولین بار در1850 در غواصان و کارگران معدنی که با هوای فشرده کار می کردند دیده شد و تا 1930 تعریف درستی برای آن ارائه نگردید. این بیماری به نام های چون Bend، Aeropathy، Aeroembolism، Dysbarism، DCI/DCS نیز خوانده می شود.
    عمده مشکلاتی که در زمان صعود به ارتفاعات و به سطح آب با آن مواجه می شوند تغییراتی است که در حجم گاز موجود در حفرات بدن رخ می دهد. هدف از ارائه این مطالعه جمع آوری خلاصه اطلاعات مفید مرتبط با بیماری برداشت فشار و برخورد با بیماران جهت استفاده عملیاتی همکاران می باشد.
    یافته ها
    مخاطرات اصلی ایجاد شده در بیماری برداشت فشار مبتنی بر قانون هنری و شامل اثرات مخرب ناشی از آزاد شدن گاز های موجود در مایعات بدن بوده که مهم ترین آن گاز نیتروژن است. در بدن بافت چربی دارای نیتروژن بیشتری بوده لذا افراد چاق دارای استعداد بالاتری جهت ابتلا به این بیماری می باشند. این بیماری دارای علائم متعددی بوده لذا تشخیص آن با رد سایر بیماری ها مقدور می باشد.
    اتیولوژی بیماری کاهش ناگهانی فشار بارومتریک محیطی و آزاد شدن گاز های محلول در مایعات بدن است. پاتوفیزیولوژی بیماری شامل سه مکانیسم مختلف است که به آسیب بافتی می انجامد: 1- انهدام سلول ها بدن توسط حباب های آزاد شده، 2- انسداد مکانیکی عروق و 3- اثر فشاری حباب ها یا آمبولی گازی بر عروق و اعصاب مجاور.
    بحث و نتیجه گیری
    به دلیل گسترش روز افزون دریانوردی و هوانوردی لزوم اطلاع کافی در خصوص علائم، تشخیص سریع، برخورد لازم و پیشگیری مناسب این بیماری برای کلیه گروه ها خصوصا هوانوردان، دریانوردان و گروه پزشکی و درمانی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: برداشت فشار، هوانوردی، بیماری برداشت فشار
  • علی کربلایی خانی، آزیتا شیشه گر، سلمان دهخدا صفحات 171-174
    ترومای نافذ قلب معمولا تهدید کننده حیات بوده و نیاز به مداخله اورژانس جراحی دارد. اکثر این بیماران قبل از رسیدن به مراکز درمانی فوت می کنند و تعداد زیادی نیز علی رغم اقدامات درمانی، بعلت شوک طول کشیده زنده نمی مانند. ما در انجا به معرفی بیمار 42 ساله ای می پردازیم که بدنبال ترومای نافذ توراکس چپ به علت چاقو در فضای پنجم بین دنده ای چپ با شوک و کاهش هوشیاری به اورژانس آورده شد و در نهایت با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص گردید.
    کلیدواژگان: تروما، ترومای نافذ، ترومای قلب
|
  • Pages 89-95
    Background
    Candida albicans is one of the most common causes of hospital infections. The aim of this study was to develop a rapid، easy and sensitive way to detect candida albicans.
    Material And Methods
    Polyclonal antibodies were prepared in rabbits. The antibodies were purified by salt concentration and Ion exchange chromatography. The purified antibody was coated onto the colloidal gold.
    Results
    Color change (red to blue) was observed when the purified antigens (mannoprotein of Candida albicans cell wall) were added to Polyclonal antibodies. The method was sensitive and easy.
    Conclusion
    This study indicated that using colloidal gold particle agglutination method can be used for accurate and rapid candida detection Method.
    Keywords: Candida Albicans, Mannoproteins, Antigen, Agglutination, Gold
  • Zeynab Rasuli, Reza Eslami Pages 96-101
    Background
    Good mental health is important for individuals as well as for society. At individual level،good mental health enables person to realize their intellectual and emotional potential and to find and fulfill their roles in social، school and working life. The aim of this study was to investigate the relationship between job satisfaction and personality type with mental health in commandos.
    Materials And Methods
    A descriptive cross-sectional survey was conducted among 100 selected commandos by random cluster sampling. Mental health Questionnaire (GHQ28)، and job satisfaction and personality type questionnaire were used. For data analysis the pearson’s correlation and regression tests were used.
    Results
    Results showed the meaningful relation between mental health with job satisfaction and personality type. B type and job satisfaction were great predictors of mental health.
    Conclusion
    The result showed it possible to teach skills and provide increased employment opportunities in mental health.
    Keywords: Job Satisfaction, Personality, Mental Health
  • Pages 102-106
    Background
    Transvers geniculate ligament does not exist in all people and in some articles it was mentioned as a normal variation. The aim of this study was to assess the prevalence of transverse geniculate ligament in an Iranian’s people sample.
    Materials And Methods
    It was a descriptive-analytic and prospective study. It was conducted on one hundred and fifteen patients with different indication for knee MRI. Transverse ligament prevalence with 95% confidence intervals for its length and width were calculated through SPSS software.
    Results
    Finding showed that prevalence of transverse genicular ligament was 53. 9%. There was no statistically relationship between exist of this ligament and sex of patients (P=0. 5). Average length and width of this ligament were 30. 158; 95%CI [20. 0-42. 70] mm and 2. 299; 95%CI [0. 5-4. 20] mm respectively. There wasn’t statistically relationship between exist of this ligament and age of participants either (P=0. 161).
    Conclusion
    Although our study sample possessed partly high frequency of transverse ligament prevalence، it still need to be more studies in different people in other races and countries to evaluate true prevalence of this ligament. Also physicians must be informed about this partly high frequency.
    Keywords: Transverse genicular ligament, MRI, Knee
  • Pages 107-113
    Background
    Type 2 diabetes results from two defects، insulin resistance and beta cell dysfunction. At the molecular and cellular levels، there is a connection between fatty acid accumulation and insulin resistance in muscles. Although several mechanisms involved in FFA-induced muscle insulin resistance، the exact mechanism is poorly understood. Recent studies show that the defect in insulin signaling pathway might be underlying mechanism for FFA-induced insulin resistance in the muscle. Protein tyrosine phosphatases like Leukocyte common antigen-related (LAR) are the key elements of insulin signaling and they can be a candidate in FFA induced insulin resistance. Studies have shown that type 2 diabetes involved and obese individuals have had increased levels of LAR in their tissues. However، the responsible factor for LAR over-expression is not well understood. In this study we investigate ceramide effect on LAR expression in the muscle cells.
    Materials And Methods
    In this laboratory study C2C12 cells (mouse skeletal) after differentiation to myotubes using 2% of horse serum for 4 days، treated with 50 and 100 mMs of C2ceramide for 16h. RNA extracted، cDNA synthesized and Real Time PCR using specific primers for LAR and beta actin used. To detect LAR protein levels western blot was used.
    Results
    100 mMs Ceramide (45%، P<0. 01) significantly induced LAR mRNA expression but there was not significant difference between 50mM ceramide and untreated cells. The results from real time confirmed by protein data. 100 mMs Ceramide (52%، P<0. 01) significantly induced LAR protein levels in comparison of control.
    Conclusion
    The data from this study provide evidence that ceramide around pathologic concentration induce LAR expression. Results supported by human studies that were showed that diabetic and obese persons have a high level of LAR expression and revealed ceramide can be one of the responsible factors for inducing LAR expression in diabetic patients. However، further investigations are needed to clarify exact role of LAR in FFA induced insulin resistance.
    Keywords: Leukocyte common antigen, related (LAR), Insulin Resistance, Ceramides
  • Human Motlagh, Hamid Reza Tavakoli, Arasb Dabagh Moghadam, Narjes Cheraghi, Hesam Aldin Akbarin Pages 114-119
    Background
    Salmonellas are responsible for more than 40 percent of foodborne diseases in the world. Today، rapid diagnostic methods are essential for detecting these organisms in food and water especially in crisis. The aim of this study was to assess the Bactaslyde media usability in detection of salmonella and compare it with standard culture method.
    Materials And Methods
    In this laboratory study 20 samples of water and foods (pasteurized milk، water، raw Kabab and Raw Poultry Meat) were contaminated with salmonella standard strain (PTCC 1609) and then this salmonellas were detected by Bactaslyde culture media and standard culture method. Sensitivity، specificity، positive predictive value، negative predictive value and speed of two methods compared with each other.
    Results
    This study showed that Bactaslyde culture pouch number 4 can detect Salmonella in all 20 contaminated samples of food and water. The detecting time was 15 hours and 55 minutes in compare with 93 hours for standard method. Sensitivity of the test was 100%، specificity 90%، positive predictive value 90. 91%، negative predictive value، 100% and validity of the test was 95%.
    Conclusion
    It was found that Bactaslyde culture method can detect Salmonella as a rapid test in all food and water samples and it can be recommended for using in crisis. More research with more samples and different foods is recommended.
    Keywords: Water, Diagnostic Test Kits, Food, Salmonella
  • Pages 120-129
    Background
    Schizophrenia is a serious mental illness which is associated with movement disorders and executive dysfunction. Some type of executive impairments could be treated by training. This study was carried out with the aim of assessing the effect of musical activities on the executive function of patients with schizophrenia.
    Materials And Methods
    In this Clinical trial 56 patients who were members of Iranian Association of Patients with Schizophrenia، randomly divided into two groups. In intervention group 30 patients and in control group 26 patients were allocated randomly. The intervention group took part in 24 music therapy sessions. Scores were gathered using STROOP، Tower of London، Wisconsin Card Sorting and Purede Peg Board in the pretest and posttest stages.
    Results
    There was no significant difference between groups in Stroop (P>0. 05)، however after course، scores has increased in intervention group. Tower of London results were not significantly different (P>0. 05)، although intervention group showed less speed but more points. The results of Purede Peg Board were not significantly different (P>0. 05). In Wisconsin Card Sorting Test، intervention group had better function (P<0. 05).
    Conclusions
    Music can enhance executive function scores، but factors like larger sample size and follow up periods should be considered.
    Keywords: Schizophrenia, Executive Function, Music Therapy
  • Pages 130-137
    Background
    Nowadays technology development has remarkable and undeniable effects on caring. The aim of this study was to evaluate the effect of telenursing (cellphone software) on metabolic control of patients with Type 2 Diabetes Mellitus.
    Materials And Methods
    It was a clinical trial with IRCT201009114728N1 Registration Code. In the spring of 2011 from patients of Valiasr hospital department of endocrinology 60 patients were chosen and randomly allocated in two groups. The Demographic questionnaire was completed by them. Blood sample for A1c hemoglobin was taken from patients. In the intervention group cellphone software was installed on the personal mobile of participants. The data was analyzed by t-test and SPSS 21.
    Results
    The pre and post A1c hemoglobin was -0. 58±0. 77 and -0. 19±0. 51 respectively and this difference was significant (P< 0. 05).
    Conclusion
    The result indicated that telenursing by using cellphone software can have positive effect on metabolic control of patients with Type 2 Diabetes Mellitus. This technology can persuade patients and health team members to follow up caring of these patients more effectively. Keywords: Type 2 Diabetes Mellitus، Telenursing، Hemoglobin A1c، Cellular Phone
    Keywords: Type 2 Diabetes Mellitus_Telenursing_Hemoglobin A1c_Cellular Phone
  • Pages 138-142
    Background
    According to increasing rate of rhinoplastic surgery and need to dry field for this operation. Also since the remifentanyl is one of the best drugs in such operation we have done this study to evaluate one of its side effects (postanesthetic shivering) on patients.
    Materials And Methods
    It was a randomized clinical trial. In this study 60 patients who were candidate for elective surgery under general anesthesia randomly allocate to two groups (remifentanyl and control groups). The results were presented as the mean ± SD. Then data from prevalence and duration of postanesthetic shivering was analyzed with Chi – square and and T-Student tests and by 18 version of SPSS software.
    Results
    Two groups were similar with demographic parameters such as age، and sex (P>0. 05). In the remifentanyl group frequency of postanesthetic shivering was higher and duration of it was more in remifentanyl group (P<0. 05).
    Conclusion
    Remifentanyl infusion can cause higher rate of postanesthetic shivering than control group.
    Keywords: Remifentanyl, Rhinoplasty, Shivering
  • Pages 143-149
    Background
    Sleep disturbance depends on factors such as noise and light in cardiac care unit (CCU). It can lead to acute coronary syndrome in some patients. This study was designed to compare the effect of using eye mask and earplugs in improvement of sleep in CCU patients.
    Materials And Methods
    This randomized clinical trial conducted on 90 patients in Imam Khomeini Hospital of Jiroft in 1390. The IRCT registration code was IRCT201205139731N1. Participants at the first night of admission were randomly divided into three groups: eye mask, earplugs and both eye mask and earplugs users. According to crossover method, half of the patients in each group were assumed control for themselves the first night and the other half on the second night. The VSH-scale was used. The data was analyzed by paired T-test.
    Results
    The mean score of sleep quality showed a significant difference before and after the intervention in all groups (P <0.05). This difference was just on the sleep disturbance criterion in eye mask and earplugs group (p=0.044) and was in the criterion of sleep disturbance (p =0.003) and effectiveness (p =0.004) in eye mask group. Patient of earplug group showed advances in all criterion of sleep quality (supplement, disturbance and effectiveness) (P <0.001). Results suggest that eye mask and earplugs improve sleep but earplugs are more effective.
    Conclusion
    Eye mask and earplugs as low-cost, comfortable and uncomplicated devices can improve sleep quality in patients. Nurses can use these devices for reducing the environmental factors to help patient’s sleep.
    Keywords: Sleep, Coronary Care Units, Ear Protective Devices, Eye Protective Devices
  • Evaluation of lumbosacral manipulation on motoneuronal activity in patients with low back pain
    Farid Rezaei-Moghaddam, Zahra Reza-Soltani, Sirus Azizi, Mohaddeseh Azadvari, Ehsan Sanati, Nafiseh Maleki Pages 150-156
    Back ground: Spinal manipulation is a manual technique commonly used for the treatment of low back pain. The physiologic mechanisms of spinal manipulation are largely unknown. One basic physiologic response to spinal manipulation (SM) is alternation in motoneuronal activity، as assessed by the Hoffmann reflex (H-reflex) technique.
    Objective
    The purpose of this study was to determine the effect of spinal manipulation on amplitude and onset latency of H-reflexes and on H/M amplitude ratio in patients with low back pain.
    Methods
    fifty eight patients with low back pain aged between 20-60 years، who had no exclusion criteria were included. Tibial nerve H reflex and M wave were recorded before and after Lumbosacral spinal manipulation.
    Results
    Lumbosacral manipulation significantly decrease amplitude of H reflex and H/M amplitude ratio (Pvalue<0. 05). It had not significantly effect on H reflex latency or M wave amplitude and latency (P value>0. 05).
    Conclusion
    Lumbosacral manipulation produces attenuation of alpha motoneuronal excitability. These findings support of this theory that manual spinal therapy can lead to reduction in muscle tone.
    Keywords: Manipulation, Spinal, Back Pain, Low, Hoffman's Reflex
  • Pages 157-164
    Background
    Gastric cancer is the fourth most common cancer and it is known as the second leading cause of cancer deaths. Carcinogenesis ius a multifactorial process that is dependent to parallel effects of environment and genetic. Environmental risk factors for gastric cancer are Helicobacter pylori infection، life style and nutrition.
    Materials And Methods
    This study was a narrative review and the results of the collection and interpretation of available information on the causes of gastric cancer، Methods of diagnosis and treatment.
    Results
    Helicobacter pylori infection، genetic predisposition and environmental factors such as nutrition and health are risk factors of gastric cancer. But these factors have interactions. A poor nutrition increase inflammatory effect of bacteria and genetic background causes the progression of mild inflammation to ulcer، atrophy and ultimately it causes malignancy and cancer.
    Conclusion
    Delayed diagnosis، treatment and prevention of gastric cancer is complex due to the involvement of infectious agents، gastric background and inflammatory response of the body. Improved diagnostic and treatment methods related to improving nutrition and development of the personalized medicine.
    Keywords: Gastric Cancer, helicobacter, Inflammation
  • Amir Nezami Asl, Hamzeh Shah Ali, Abolfazl Khademi, Azadeh Amir Abadi Farahani Pages 165-170
    Background
    Since 1850، as the first time، DCS have been detected in divers and pitmen. There were no appropriate explanation for this Illness until 1930. Other names such as Bend، Aeropathy، Aeroembolism، Dysbarism، DCI/DCS were used. At the ascend to height، most of the problems which occur due to changing the pressure of the body cavities. The goal of this presentation is collection of the abstract and sufficient information for use our colleagues.
    Results
    The major adventures were happen in DCS is based on henry’s law and consist of any hazardous would be occur in result of every soluble gas molecules egress the body’s fluid which nitrogen is one of the most important of these gases. Obese individuals are more susceptible، because fat tissue have very amount of nitrogen. DCS have different features and net diagnoses were possible by rule out of other diseases. The etiology of this sickness is the sudden reduction in barometric pressure and the release of soluble gases in body fluids. The pathophysiology of this sickness is consist of three different mechanisms which result in tissue damage: 1) destruction of tissue cells by released gases، 2) mechanical obstruction of blood vessels and 3) pressing effect of bubbles or emboli’s on adjacent vessels and nerves.
    Conclusion
    Because of the daily development of aviation and seafaring، inform about DCS and its complications، prevention and treatment for all population especially aviators، divers and medical groups are necessary.
    Keywords: Decompression, Aviation, Decompression Sickness
  • Pages 171-174
    Penetrating heart trauma is usually life threatening and it usually requires emergent surgical exploration. Pre-hospital mortality rate and death on arrival is very high. We describe a case of 42 years old man، suffering from stab wound to the fifth left intercostal space that was in shock and severe respiratory distress during admission in emergency room.
    Keywords: Heart Injuries, Penetrating Wounds, Trauma