فهرست مطالب

Jundishapur Journal of Chronic Disease Care - Volume:1 Issue: 1, Jan 2012

Jundishapur Journal of Chronic Disease Care
Volume:1 Issue: 1, Jan 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/03/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالعلی شریعتی صفحات 1-8
    مقدمه و هدف
    سرطان پستان دومین سرطان شایع در جهان می باشد. این بیماری و درمانهایش از جمله شیمی درمانی بر روی سطح عملکرد جسمانی، روانی و اجتماعی تاثیر گذار است. طب مکمل می تواند بر کیفیت زندگی این بیماران موثر باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آرامسازی بنسون بر مقیاسهای علامتی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی و خود شاهد 25 نفر بیمار مبتلا به سرطان پستان اولیه که تحت شیمی درمانی با رژیم (تاکسوتر، آدریامایسین، سیکلوفسفاماید) بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا و سه هفته بعد به وسیله پرسشنامه کیفیت زندگی اختصاصی سرطان پستان(BR23) و پرسشنامه کیفیت زندگی عمومی سرطان (C30) کیفیت زندگی آنها سنجیده شد. سپس برنامه آرامسازی بنسون به آنها آموزش داده شد و نوار حاوی برنامه آرامسازی20-15 دقیقه در اختیار واحدهای مورد پژوهش قرار داده شد. از نمونه ها خواسته شد که به مدت 3 هفته روزی یک بار در منزل به آن گوش دهند و در پایان مجددا پرسشنامه ها در اختیار آنها قرار داده شد. در نهایت داده ها به وسیله نرم افزار SPSSو استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری تی زوجی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که برنامه آرامسازی بنسون سبب ارتقاء مقیاس های علامتی شامل؛ خستگی، تهوع و استفراغ، درد، تنگی نفس، بی خوابی، بی اشتهایی، یبوست، اسهال، مسایل مالی، عوارض جانبی درمان، علایم پستان، علایم بازو و نگرانی از ریزش مو می شود که در این مقیاس ها در همه زمینه ها به جز در زمینه مسایل مالی تفاوت معنی داری ایجاد شد.
    نتیجه گیری
    کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان پستان تحت شیمی درمانی در اثر آرامسازی بنسون بهبود می یابد. بنابراین از برنامه آرامسازی بنسون می توان به عنوان یک روش موثر، راحت و کم هزینه در ارتقا کیفیت زندگی این دسته از مددجویان در مراکز درمانی و مراقبتی – حمایتی مربوط به آنها استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آرامسازی بنسون، کیفیت زندگی، سرطان پستان، شیمی درمانی
  • علیرضا قربانی بیرگانی صفحات 9-16
    مقدمه و هدف
    سکته مغزی یکی از عوامل مهم ایجاد کننده ناتوانی طولانی مدت است که مشکلات شخصی و اجتماعی متعددی را برای فرد و جامعه ایجاد می نماید. این مشکل در بیشتر نقاط دنیا پس از سرطان و بیماری های قلبی، سومین عامل مرگ و میر می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی کیفیت زندگی و سلامت روانی در بیماران مبتلا به سکته مغزی در بیمارستان شریعتی تهران بوده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که روی 146 نفر از بیماران مبتلا به سکته مغزی مراجعه کننده به بخش مغز و اعصاب بیمارستان شریعتی تهران در فاصله زمانی بین دی ماه الی اسفند ماه 1388 با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام گردیده است. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ وSF-36 استفاده شده است. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSو آزمون های آماری رگرسیون گام به گام، تی، آنووای یک طرفه و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بر اساس نتایج، کیفیت زندگی بیماران در یک سطح نیست و اکثریت بیماران دارای کیفیت زندگی در حد متوسط بودند. همچنین، کیفیت زندگی بیماران با جنس، سن، تحصیلات، شغل و درآمد ارتباط نداشت، اما با تاهل و افسردگی ارتباط داشت. سلامت روان هم تنها با تحصیلات و افسردگی رابطه مستقیم داشت.
    نتیجه گیری
    کیفیت زندگی و سلامت روان بیماران مبتلا به سکته مغزی تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین پیشنهاد می شود بیمارانی که درجات بالاتری از ابتلا به افسردگی را نشان می دهند، باید بیشتر تحت حمایتهای بازتوانی خانواده و جامعه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: سکته مغزی، سلامت روان، کیفیت زندگی
  • هوشنگ علیجانی رنانی صفحات 17-23
    مقدمه و هدف
    امروزه شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان کشور های توسعه یافته و در حال توسعه به سرعت رو به افزایش است. مطالعه حاضر به منظور تعیین شیوع چاقی و اضافه وزن به عنوان عوامل مهم در ایجاد بیماری های مزمن دوره بزرگسالی در دانش آموزان پسر14-10 ساله مدارس راهنمایی دولتی شهر اهواز انجام گردیده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی 628 نفر دانش آموز 10 تا 14 ساله با روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای در شهر اهواز در سال 87-1386 انتخاب شدند. قد و وزن دانش آموزان اندازه گیری و شاخص توده بدنی محاسبه شد. دانش آموزانی که شاخص توده بدنی بین صدک 85 تا 95 داشتند، به عنوان سطح در معرض خطر و آنهایی که شاخص توده بدنی بزرگتر یا مساوی صدک95 داشتند، به عنوان سطح خطر ناک شناخته شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل قرار گردید.
    یافته ها
    شیوع در معرض خطر اضافه وزن و دارای اضافه وزن به ترتیب 8/18و3/12 بود. همچنین بیشترین درصد اضافه وزن در گروه های سنی 12،11و 13 سال بوده و به جزء سن 10 سالگی دیگر گروه های سنی بیشترین درصد در معرض خطر اضافه وزن را به خود اختصاص دادند.
    نتیجه گیری
    در مقایسه با آمار های منتشره از دیگر مطا لعات داخلی شیوع اضافه وزن و چاقی در شهر اهواز ابعاد نگران کننده ای را در جمعیت دانش آموز ان دارد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان به برنامه ریزان جامعه و سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد کرد تا برنامه های فعالیت بدنی منظمی را در راستای پیشگیری و کاهش هزینه های هنگفت ناشی از چاقی بر خانواده و جامعه در برنامه مدارس بگنجانند.
    کلیدواژگان: شیوع، شاخص توده بدنی، در معرض خطر اضافه وزن، اضافه وزن
  • جعفر مقدسی صفحات 25-35
    مقدمه و هدف
    فرسودگی شغلی به عنوان مشخصه اصلی استرس شغلی، نوعی واکنش تاخیری به عوامل مزمن تنش زای محل کار است. فرد مبتلا به فرسودگی شغلی فاقد انرژی عاطفی در به کارگیری و سرمایه گذاری روی دیگران است، با نامهربانی با دیگران و مددجویانش برخورد کرده و احساس بی کفایتی در ارتباط با کارش دارد. بدین لحاظ پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل موثر بر فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است، که در سال 1388انجام شد. جامعه مورد مطالعه آن شامل340 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد می باشد. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و مقیاس استاندارد فرسودگی شغلی مسلاچ و همکاران (1996) جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. داده ها به وسیله آمار توصیفی و آزمون های آماری غیر پارامتریک تحت نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان فرسودگی شغلی در حیطه واماندگی عاطفی 5/53% در سطح زیاد، در حیطه مسخ شخصیت 7/49% در سطح زیاد و در حیطه احساس عدم کفایت 6/99% احساس کفایت کم داشتند.
    نتیجه گیری
    فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در سطح بیمارستانهای آموزشی شهرکرد متوسط به بالاست که نیاز به توجه خاصی دارد. بر اساس نتایج به دست آمده ابعاد فرسودگی شغلی اکثریت پرستاران تامل برانگیز بوده و نیاز به بررسی و پیگیری دارد. با توجه به نتایج این پژوهش و اهمیت شغل پرستاری، مسئولین زیربط باید به مسایل مرتبط با ایفای نقش پرستاران و رضایتمندی آنان در جهت توانمندسازی آنان توجه لازم را مبذول داشته و آنان را در انجام هر چه بهتر مسئولیت های حرفه ای یاری دهند.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، پرستاری، مراکز آموزشی درمانی
  • علیرضا قربانی بیرگانی صفحات 37-44
    مقدمه و هدف
    یکی از مفاهیم ضروری و چالش برانگیز دنیای امروز مفهوم سلامتی است. از دیدگاه روانشناسی، سلامت روان در برگیرنده توانایی های فردی، برای لذت بردن از زندگی و یافتن تعادل بین فعالیت های زندگی و تلاش برای دستیابی به انعطاف روان است. هدف از این مطالعه مقایسه سلامت روان دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقایسه ای است. در این مطالعه تعداد360 نفر دانشجوی پسر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در فاصله زمانی بین مهر ماه الی آذر ماه 1389 و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ استفاده گردید. این مطالعه بر روی دو گروه صورت گرفت، گروهی که دارای رفتار مورد مطالعه بودند (کشیدن سیگار) و گروهی که این رفتار در آنها دیده نمی شد. در پایان داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSو شاخص های توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که میانگین اضطراب، افسردگی، کژکاری اجتماعی و نشانه های بدنی در دانشجویان سیگاری بیش از دانشجویان غیر سیگاری بوده و تفاوت سلامت روان در افراد سیگاری و غیرسیگاری معنی دار می باشد.
    نتیجه گیری
    افراد غیرسیگاری از سلامت روان بیشتری نسبت به افراد سیگاری برخوردار هستند و سلامت روان دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری تفاوت دارد، بنابراین جهت ارتقای سطح آگاهی دانشجویان، برگزاری همایش ها و کارگاه های تخصصی، دعوت از متخصصین جهت آموزش ترک سیگار، قرار دادن تسهیلات مشاوره ای برای دانشجویان سیگاری و وارد کردن دانشجویان سیگاری در عرصه پژوهش در زمینه سیگار توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سلامت روان، فرد سیگاری، دانشجو، دانشگاه
  • کوروش زارع صفحات 45-53
    مقدمه و هدف
    آنچه در درمان یک بیماری مزمن چون تالاسمی دارای اهمیت است، علاوه بر کنترل علایم بیماری بهبود کیفیت زندگی بیمار است. لذا این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تالاسمی از دو دیدگاه خود و والدین شان انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی، 90 بیمار تالاسمی بالای 18 سال به صورت غیراحتمالی آسان و در دسترس در سال 1387- 1386 انتخاب شدند. پرسشنامه کیفیت زندگی(فرم کوتاه 36 سوالی) در حین مصاحبه با بیماران تالاسمی و خانواده های آنها تکمیل شدند. نتایج به کمک آزمون های آماری تی زوجی و مستقل و آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین کلی ابعاد کیفیت زندگی در بیماران 17/17± 25/70 و در والدین آنها 59/16 ± 44/67 بود. در دو گروه بیماران بالای 18 سال و والدین آنها فقط در بعد عملکرد اجتماعی اختلاف معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    کیفیت زندگی بیماران و اعضای خانواده آنها بدون توجه به سن، جنس، درآمد خانوادگی و سطح تحصیلات، پایین می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که در ابعادی که بیماران تالاسمی و والدین آنها بیشتر آسیب دیده بودند، جهت بهبود کیفیت زندگی آنها تمرکز ویژه ای گردد.
    کلیدواژگان: تالاسمی، والدین، کیفیت زندگی
  • سمیه مکوندی صفحات 55-61
    مقدمه و هدف
    عفونت های سرویکوواژینال از جمله شایع ترین علل ویزیت زنان در درمانگاه های زنان و مراکز بهداشتی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین فراوانی عفونت های تناسلی در نمونه های پاپ اسمیر و ارتباط آن با متغیرهایی مانند؛ سن و روش های پیشگیری از بارداری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش مطالعه ای مقطعی است که در سال 1389 در شهر اهواز انجام شد. تعداد 1353 گزارش پاپ اسمیر با نمونه گیری خوشه ایاز آزمایشگاه های پاتولوژی سطح شهر اهواز جمع آوری و وارد مطالعه گردید. داده های جمع آوری شده با آزمون های آماری مجذور کای و آنالیز واریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان شیوع عفونت کاندیدا 2/8%، تریکوموناس 4/1% و گاردنرلا 8/0% بود. در 3/87% موارد درجات متغیری از التهاب از 1+ تا 4+ گزارش شده بود. بین سن و ابتلا به عفونت ها یا التهاب سرویکس ارتباطی یافت نشد. ارتباط معنی داری بین نوع و میزان عفونت، میزان التهاب و سن افراد وجود نداشت. بین استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و گزارش های مربوط به عفونتهای سرویکوواژینال و التهاب ارتباط آماری معنی دار یافت شد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه شیوع عفونت های تناسلی تحتانی در گزارش های پاپ اسمیر 4/10% می باشد که با استفاده از روش های پیشگیری از بارداری ارتباط دارد. در خصوص پیشیگیری از ابتلاء به عفونت های مکرر و ایجاد تغییرات پیش سرطانی سرویکس، به زنان دارای عامل خطر برای سرطان سرویکس توصیه می شود که روش پیشگیری از بارداری خود را آگاهانه انتخاب نمایند.
    کلیدواژگان: عفونت های تناسلی تحتانی، پاپ اسمیر، روش پیشگیری از بارداری
  • سمیه بساک صفحات 63-70
    مقدمه و هدف
    سرطان پستان مهم ترین عامل نگران کننده سلامتی در زنان می باشد. شیمی درمانی، یکی از درمان های اصلی سرطان می باشد. تهوع و استفراغ ناراحت کننده ترین و ترسناک ترین عوارض شیمی درمانی است. از آنجایی که اضطراب، علامت تهوع و استفراغ را تشدید می کند، هر عاملی که باعث پیشرفت آرام سازی شود، می تواند اثر مفیدی روی این عوامل داشته باشد. ماساژ یکی از روش های آرامسازی است. در این راستا هدف از این مطالعه تعیین تاثیر ماساژ درمانی بر تهوع بیماران تحت شیمی درمانی مبتلا به سرطان پستان می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، پژوهشی از نوع نیمه تجربی می باشد. تعداد34 نفر بیمار مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی با رژیم TAC (تاکسوتر، آدریامایسین، سیکلوفسفامید(که همگی از وجود تهوع در دوره های قبل شاکی بودند، وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در روز اول فقط پرسشنامه ها جهت به دست آمدن اطلاعات پایه تکمیل شدند. گروه کنترل، فقط مراقبت های معمول و گروه مداخله علاوه بر آن، سه جلسه ماساژ پشت از نوع استروک ونیدینگ را دریافت کردند. 24 ساعت پس از هر ماساژ معیار تهوع آنالوگ دیداری تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای و تی مستقل و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتاج نشان داد که میانگین نمرات تهوع در گروه کنترل از 97/2 در روز اول به26/3 افزایش و در گروه مداخله از 44/3 به 52/1 کاهش یافت، اما در مجموع در روزهای اول، دوم، سوم و چهارم بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    ماساژ باعث کاهش تهوع شده است، اما این کاهش در حد معنی دار نبوده است که علت این امر می تواند پایین بودن میزان تهوع پایه باشد، بنابراین انجام مطالعات بیشتردر این زمینه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، ماساژ، شیمی درمانی، تهوع
|
  • Abdolali Shariati Pages 1-8
    Introduction &
    Objective
    Breast cancer is the second most common malignancy in the word. This disease and its treatments such as chemotherapy decrease QOL in the patients. Side effects of chemotherapy can affect physical، emotional and social function aspects of life. Complementary medicine can be effective mean on QOL. The purpose of this study was to evaluate effect of Benson relaxation on QOL in breast cancer who are undergoing chemotherapy.
    Materials and Methods
    This was a quasi-experiment study that 25patients who had non metastatic breast cancer and received chemotherapy with (Ciclofosfamid، Taxotere، Adriamycin) were selected. Subjects completed demographic data، C-30 and BR23 QOL questioners in first and 3th week after. Then patients were educated to do Benson relaxation technique daily 15-20 minute at home for 3 weeks. They received audiotape of relaxation. Then they completed questioners again. Data was analyzed by SPSS soft ware.
    Results
    There was statistically significant improvement in QOL including fatigue، vomiting، pain، dyspnea، insomnia، appetite loss، constipation، diarrhea، systemic therapy side effects، breast symptoms، arm symptoms and their concerns about hair loss. There was not any significant improvement in financial difficulties after Benson relaxation therapy.
    Conclusion
    According to the result of study، the Benson relaxation therapy can be used as an effective approach for improving QOL in breast cancer patients.
    Keywords: Benson relaxation, Quality of life, Breast cancer, Chemotherapy
  • Alireza Ghorbanibirgani Pages 9-16
    Introduction &
    Objective
    Brain stroke is one of the important factors causing long-term disability which creates various social and individual problems for a person and a society. This problem is the third cause of death after cancer and heart diseases in many parts of the world. The purpose of this research was to determine the quality of life and mental health in patients with brain stroke in Tehran Shariati Hospital.
    Materials and Methods
    The present research was a cross-sectional descriptive study which performed on 146 patients with brain stroke referred to neurologic ward of Tehran Shariati Hospital. Patients recruited using simple randomization method from January until March 2009. For data collection we used a GHQ and SF-36 questionnaires. Data was analyzed by SPSS and statistics tests (Stepwise regression، t-test، one-way ANOVA and Coefficient correlation).
    Results
    According to the results، quality of life of patients was not equal and most patients (73%) had an average quality of life. Also، life quality of patients was not related to gender، age، occupation، income and education but was associated with marital status and depression. Mental health just had a direct relationship with the education and depression.
    Conclusion
    Regarding the findings of this research it is proposed that patients with higher level of depression should receive more support from the family and society.
    Keywords: Brain stroke, Mental health, Quality of life
  • Hoshang Alijanirenani Pages 17-23
    Introduction &
    Objective
    The prevalence of overweight and obesity among children and teenagers in developed and developing countries is increasing rapidly. Few studies have been carried out on relationship between obesity and amount of physical activity of children in Iran. The aim of this study was to recognize the prevalence of over weight and at risk for overweight and its relation with the amount of physical activity among male students of public schools in Ahvaz، Iran.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study 628 students aged 10-14 from ahvaz using the two-stages cluster sampling method were selected. Height and weight of students were measured and Body Mass Index (BMI) was calculated. Those who their BMI was 85 to 95 (85th ≤BMI≤95th percentile) considered to be at risk of over weight and those with BMI over 95 (BMI ≥95th percentile) considered overweight. data were analyzed by spss soft ware.
    Results
    The prevalence of at risk for over weight and over weight was 18. 8 and 12. 3 respectively. The age group of 11-13 year had the most overweight percentages and only students with age of 10 were not at risk of overweight.
    Conclusion
    In comparison to other studies، overweight and at risk for overweight students in Ahvaz، Iran are on warning aspect. According to these findings، the policy makers and educational organizations should consider regular physical activity in schools programs to prevent and reduce the obesity in the society.
    Keywords: Overweight, At risk for overweigh, Chronic deasise
  • Jafar Moghadasi Pages 25-35
    Introduction &
    Objective
    Nursing burnout is main characteristic of job stress that is a delayed reaction to chronic stressful causes in working place. Affected nurses have not enough emotional energy to contact and communicate with patients. They also think that they don’t have required capabilities for their jobs. The goal of this study was to evaluate nursing burnout among nurses working in Shahrekord Medical and Educational centers.
    Material and Method
    This descriptive study was performed on 340 nurses working in Shahrekord Medical and Educational Centers in 2009. Samples were selected using proportional sampling (QUATA). Demographic information and Maslach questionnaire were filled for all samples. Data were analyzed using SPSS software.
    Results
    Our results demonstrated that 53/5% of nurses had emotional exhaustion، 49/7% had high depersonalization and 99/6% had high reduced personal accomplishment.
    Conclusion
    Nursing burnout degree among Nurses in Shahrekord Medical and Educational Centers was moderate to high، that need to be intentioned. Inappropriateness between number of nurses and patients، workload and income are the most effective nursing burnout factors that need to best attention as nurses are healthy facilitators and have important role in healthy team. Because of the importance of nursing in society health، policy makers should take some strategies for increasing the capability of satisfaction of nurses.
    Keywords: Burnout, Nursing, Medical, Educational Centers
  • Alireza Ghorbanibirgani Pages 37-44
    Introduction &
    Objective
    Nowadays، one of the vital and essential concepts in the world is the health concept. From the psychology point of view، mental health is including the individual abilities to enjoy of life and find a balance between life activities and effort to achieve of the psychological flexibility. The purpose of this study was the comparison between mental health of smokers and non-smokers university student in Islamic Azad University of Gachsaran-2010.
    Materials and Methods
    This study was a comparative descriptive study. In this study، 360 male students (225 smoker student and 135 non-smokers student) of Gachsaran Azad University between September and November 2010 with a stratified random sampling were selected and examined. A data collection tool was a General Health Questionnaire of Goldberg. P values less than (0. 05) were considered statistically significant.
    Results
    The results showed that the mean of anxiety، depression، physical symptoms and social perversity of smoking was significantly more than the non-smoking students. This means that non-smokers had better mental health than smokers.
    Conclusion
    To promote motivation of the students and increase their awareness، holding of seminars and workshops، as well as educate the students to give up smoking، and entering the smokers students in the field of research about the smoking are recommended.
    Keywords: Mental Health, Smoking, University Student
  • Korosh Zare Pages 45-53
    Introduction &
    Objective
    In addition to control of the disease، improvement of quality of life is important for treatment of the patients suffering from chronic diseases such as thalassemia. The aim of this study was to compare the children with thalassemia and their parents'' point of view about the quality of life (QOL).
    Materials and Methods
    In this descriptive study، A 90 thalassemia patients with mean age of 17. 29 years (SD = 6. 28) were selected. During the comprehensive visits the SF36 questionnaire were completed. Patients rated SF36 from excellent (100) to poor (0) on nine and eight dimensions of health status. These results were accomplished by a brief medical history and chart review. Data were analyzed using paired t-test، independent t-test and descriptive tests.
    Results
    The mean quality rated by patients and their parents were 70. 25±17. 17 and 67/44±16/59 respectively. Only in social activity (p=0/012) aspect there was significant difference between the two points of view.
    Conclusion
    This study suggests that all patients with thalassemia should undergo QOL assessment so that interventions focused on affected domains can be implemented to improved QOL.
    Keywords: Thalassemia, Parents, Quality of life
  • Somayeh Makvandi Pages 55-61
    Introduction &
    Objective
    Cervicovaginal infections are the most common causes of reffereing to clinics and health centers. The primary aim of present study was to determine the prevalence of genital infections in Pap smear specimens and it''s relationship with varriables such as age and contraceptive methods.
    Materials and Methods
    This was a cross-sectional study that carried out in 2010 in Ahvaz، Iran. The number of 1353 Pap smear reports were selected from Ahvaz pathology laboratories using cluster sampling. Data were analyzed using chi square and ANOVA tests in SPSS.
    Results
    The results of study showed that the prevalence of cervicovaginal infections was 10. 4 on which، 8. 2% of them were candida، 1. 4% were trichomonas and 0. 8% were gardnerella. In 87. 3% of cases various degrees of inflammation of 1+ to 4+ grades were reported. There was no relationship between age and cervical infection or inflammation. There was no significan relationship between infection'' type and inflammation rate and age. There was significant correlation between contraceptive methods and reports of cervicovaginal infections and inflammation.
    Conclusion
    The cervicovaginal infections have association with use of contraceptins. For prevention of recurrent infections and precancerous cervical changes، women with risk factors for cervical cancer are recommended to make informed choices about contraceptive methods.
    Keywords: Cervicovaginal infections, Pap smear, Contraceptive methods
  • Somayeh Bosak Pages 63-70
    Introduction &
    Objective
    Breast cancer is the most disturbing factor in women''s health. Chemotherapy is one of the main treatments for cancer. Nausea and vomiting are distressing and frightening side effects of chemotherapy. Since anxiety can aggravate symptoms of nausea and vomiting، any factor that could increase relaxation، it can have a beneficial effect on these factors. Massage is a method of relaxation. This study investigated determination of effect of massage therapy on nausea in patient with breast cancer patient undergoing chemotherapy.
    Materials and Methods
    This study was a quasi-experimental research. Thirty four patients with breast cancer who received chemotherapy regimen TAC (Taxoter، Aderiamycin، Cychlophosfamid) were selected. All patients complained nausea during previous period of chemotherapy and they randomly divided into two groups. Data gathered via a questionnaire. Control group only received usual care and intervention group in addition received three sessions back massage Stroke and Kneading addition to usual care. Twenty four hours after each massage Visual Analogue Scale (VAS) were completed.
    Results
    The results showed that the mean scores of nausea in the control group was increased from 2. 97 on the first day to 3. 26 and in the intervention group was decreased from 3. 44 to 1. 52 at the end of trial. However there was not any significant difference in the first، second، third and fourth days between two groups.
    Conclusion
    Massage can reduce nausea. However further studies with larger sample size and sever nausia will recommended.
    Keywords: Breast Cancer, Massage therapy, Chemotherapy, Nausea