فهرست مطالب

فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی
پیاپی 14 (بهار 1392)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/04/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نرگس حسن مرادی، عباسعلی قیومی، الهام دیبا * صفحه 9

    هوش عاطفی به مفهوم توانایی کنترل احساسها و هیجانهای خود و دیگران، پذیرش دیدگاه های سایر افراد و کنترل روابط اجتماعی است (گلمن، 2000). و دربرگیرنده مجموعه گسترده ای از مهارتها و استعدادهایی است که در سرنوشت و سبک زندگی افرد موثر است. هدف پژوهش حاضر اندازهگیری هوش عاطفی کارکنان و اعضاء هیات علمی دانشکده مدیریت و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال می باشد. این تحقیق از نظر روش، از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش، کلیه کارکنان و اعضاء هیات علمی دانشکده مدیریت و علوم انسانی واحد تهران شمال میباشند، که شامل 287 نفر میباشند و از این تعداد 83 نفر کارمند و 204 نفر را اعضای هیات علمی تشکیل می دهند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 166 نفر میباشد که از این تعداد، 117 نفر هیاتعلمی و 49 نفر کارمند برآورد گردید. روش نمونه-گیری به صورت طبقه ای میباشد و بهمنظور سنجش هوش عاطفی اعضای هیات علمی و کارکنان از پرسشنامه هوش عاطفی بار-آن استفاده گردید. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن، 96% برآورد شد. نتایج آزمون های آماری نشان داد که بین بهره هوش عاطفی کارکنان و اعضاء هیات علمی به تفکیک سمت سازمانی، جنسیت و سابقه خدمت تفاوت معنادار وجود دارد. به عبارتی هوش عاطفی اعضاء هیات علمی بیشتر از کارکنان، هوش عاطفی زنان بیشتر از مردان و نیز هوش عاطفی افراد دارای سابقه خدمت بالای 20 سال، از سایر گروه ها بیشتر بوده است. بین بهره هوش عاطفی کارکنان و اعضاء هیات علمی و وضعیت تاهل و دانشکده محل خدمت آنان تفاوت معناداری به دست نیامد.

    کلیدواژگان: دانشکده مدیریت و علوم انسانی واحد تهران شم ال، عضو هیات علمی، کارکنان، هوش عاطفی
  • فرخنده لقاء، کیومرث فرحبخش صفحه 28
    هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای غیرمنطقی انتخاب شغل بین فارغالتحصیلان شاغل و غیرشاغل مراجعه-کننده به اداره کار شهرستان برازجان در سال 89- 88 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 150 نفر بود. روش نمونه گیری به صورت نمونه در دسترس شامل 75 نفر از فارغالتحصیلانی که در میانگین زمانی کمتر از دوازده ماه شاغل شده اند؛ و 75 نفر از فارغ-التحصیلان جویای کار که در میانگین زمانی کمتر از یک سال از مراجعین به این مرکز بودند بود. ابزار پژوهش شامل یک پرسشنامه که براساس رویکرد درمان عقلانی-عاطفی-رفتاری الیس (REBT) توسط محقق ساخته شد، صورتگرفت. سوال اصلی پژوهش این -بود که آیا بین میزان باورهایغیرمنطقی انتخاب شغل در فارغالتحصیلان شاغل و غیرشاغل تفاوت وجود دارد؟ نتایج نشان داد که بین میزان باورهای غیرمنطقی انتخاب شغل در فارغالتحصیلان شاغل و غیرشاغل تفاوت معنی داری وجود دارد؟ بنابراین فارغالتحصیلان غیرشاغل در مقایسه با فارغالتحصیلان شاغل باورهای غیرمنطقی انتخاب شغل بیشتری دارند. همچنین بین فارغالتحصیلان شاغل و غیرشاغل در مقایسه با تایید انتخاب شغل از نظر دیگران، ناکامی در انتخاب شغل مورد علاقه؛ و مسئولیت-پذیری در انتخاب شغل تفاوت معنی داری وجود داشت. ولی در بعد وابستگی به پارتی و ناامیدی نسبت به تغییر انتخاب شغل بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت.
    کلیدواژگان: باورهای غیرمنطقی، درمان عقلانی - عاطفی، رفتاری، فارغ التحصیلان شاغل و غیرشاغل، مقیاس با ورهای غیرمنطقی انتخاب شغل
  • مهران حبیبی، آناهیتا خدابخشی کولایی، جهانگیر رشیدی حر، حمیدرضاغریب وند صفحه 46
    در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهر ایذه در سال 1389 بررسی گردید. در پژوهش حاضر، نظام ارزشی، متغیر پیش بین و تعهد سازمانی متغیر ملاک می باشند. جامعه این تحقیق کادر اداری و آموزشی آموزش و پرورش شهر ایذه می باشند که برابر با 1387 نفر، مرد و زن، بوده و نمونه ها بهروش خوشه ایچند مرحله ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 302 نفر تعیین گردید. در این پژوهش، از پرسش نامه نظام ارزشی (SOV) آلپورت، لیندزی و ورنون برای سنجش نظام ارزشی و از پرسش نامه تعهد سازمانی (OCQ) مودای، استیرز و پورتر استفاده گردید. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و از روش تحلیل آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون t گروه های مستقل، آزمون های تعقیبی شفه و LSD و نیز روش های آلفای کرونباخ و تنصیف برای محاسبه ضرایب پایایی استفاده گردید و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه هفدهم انجام گرفت. طبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر، ضریب همبستگی چند متغیری برای ترکیب خطی مولفه های نظام ارزشی (ارزش های نظری، اقتصادی، زیباشناختی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی) با تعهد سازمانی کارکنان برابر با 37/0= MR و 14/0=RS می باشد که در سطح 0001/0p= معنی دار می باشد.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، کارکنان آموز ش و پرورش ایذه، نظام ارزشی
  • میترا روحی دهکردی صفحه 66
    هدف پژوهش حاضر بنیاد پداگوژی بازی های بومی و محلی ایرانی و اهمیت آنها در گسترش ابعاد جسمانی و روانی دانش آموزان دوره تحصیلی ابتدایی بوده است. روش تحقیق نیمه تجربی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره تحصیلی مقطع ابتدایی سراسر کشور را در برمی گیرند. نمونه آماری به صورت خوشه ایدومرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شده است. در هر استان نیز، اعضای اصلی تیم بازی های بومی و محلی آن استان و مجموعا 144 نفر مورد بررسی قرار گرفته اند. اطلاعات مربوط به آمادگی جسمانی توسط آزمون های مربوطه و ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش ویژگی های روانی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط گروهی از اساتید صاحب نظر دانشگاهی بررسی و تایید شد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفا کرونباخ استفاده شد (86/0). بازی های بومی و محلی به مدت هشت هفته و هفته ای سه جلسه، طبق دستورالعمل اجرا گردید. رکورد آزمون های آمادگی جسمانی و ویژگی های روانی هریک از بازیکنان پیش و پس از دوره تمرین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق تاثیر مثبت بازی های بومی و محلی بر ابعاد مختلف جسمانی و روانی کودکان را نشان داد بهنحوی که این بازی ها می توانند به عنوان ابزار تربیتی ارزنده ای در رشد همه جانبه کودکان نقش مهمی را ایفا نمایند.
    کلیدواژگان: بازی های بومی و محلی، دوره تحصیلی ابتدایی، فاکتورهای آمادگی جسمانی، ویژگی های روانی
  • ملوک حبیبی صفحه 84
    هدف پژوهش حاضر اثربخشی روش تدریس فعال هندسه در مقایسه با روش غیرفعال بر پیشرفت تحصیلی، انگیزه پیشرفت و عملکرد حل مسئله دانشآموزان دوره ابتدایی انجام گرفته است. مشکل اساسی آموزش هندسه در ایران با روش های سنتی، عدم ارتباط آن با زندگی واقعی و همچنین با سایر علوم است که این امر باعث کاهش انگیزه دانشآموزان و در نتیجه عدم موفقیت آنها در هندسه ابتدایی و بالطبع سطوح بالاتر گردیده است. بر همین اساس محقق در این تحقیق سعی نموده است، از روش فعال آموزش با پشتوانه نظری رویکرد ساخت و سازگرایی و اجرای مراحل مدل ون هیلی که یک مدل آموزشی مطرح هندسه در دنیا است برای آموزش فعال هندسه استفاده نماید و با مثالها و فعالیتهای کاربردی و کاملا ملموس با زندگی روزمره، گامی در جهت حل مشکل آموزش هندسه در دوره ابتدایی بردارد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان سال چهارم مدارس ابتدایی شهر تهران هستند که طبق جدول مورگان 400 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شده اند. برای جمعآوری اطلاعات از دو نوع ابزار شامل آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t برای گروه های مستقل مورد استفاده قرار گرفت و نتایج تحقیق نشان می-دهد که بین نمره پیشرفت تحصیلی، عملکرد حل مسئله و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دوره ابتدایی که هندسه را بهروش فعال یاد گرفتهاند با دانش-آموزانی که هندسه را بهروش غیر فعال یاد گرفته-اند تفاوت معناداری وجود دارد. تفاوت در میان دو گروه آزمون و گواه نشان میدهد، بهرهگیری از روش-های آموزش فعال هندسه در پیشرفت تحصیلی، توانایی حل مسئله و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دوره ابتدایی موثر است و راهکارهای عملی با مدل ون هیلی برای اجرای آموزش فعال ارائه خواهد شد.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت، روش فعال، نظریه ساخت و سازگرایی، مدل ون هیلی
  • غلامرضا رجبی صفحه 106
    این پژوهش به پیشبینی رضایت شغلی براساس ویژگی های شغل در بین کارکنان پالایشگاه نفت شیراز پرداخته است. در این مطالعه 129 کارمند رسمی به صورت تصادفی از بین کلیه کارمندان برگزیده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزارهای شاخص توصیف شغل (JDI) و مقیاس تشخیص شغل (JDS) استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که: (1) بین چهار مولفه ویژگی های شغل و رضایت شغلی رابطه مثبت وجود دارد و نه با مولفه استقلال. و (2) مولفه های تنوع شغل، هویت وظیفه، اهمیت شغل، استقلال شغل، و بازخورد شغل پیش-بینی کننده های رضایت شغلی هستند.
    کلیدواژگان: ویژگیهای شغل، رضایت شغلی
  • کمال درانی، غلامرضا اسلامی بیدگلی، طاهره گوهری نادر صفحه 119
    هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش عمومی بورس اوراق بهادار تهران در ارتقا دانش مالی و گسترش فرهنگ سهامداری شرکتکنندگان در این دوره های آموزشی میباشد. در این پژوهش برای اندازهگیری میزان ارتقا دانش مالی و گسترش فرهنگ سهامداری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده و برای بررسی میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شده و تمام شرکت-کنندگان در دوره آموزشی تابستانه سال 1390 مورد بررسی قرار گرفتهاند. جهت آزمون سوالات پژوهش از آزمون T وابسته استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد، رابطه بین آموزش و ارتقا دانش مالی و فرهنگسازی مثبت بوده و این آموزشها کاملا اثربخش بودهاند. نتایج دیگری که از این پژوهش از طریق آزمونT مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه بهدست آمده نشان میدهد جنس، سن و تحصیلات تاثیری در اثربخشی آموزش در میان شرکتکنندگان ندارد.
    کلیدواژگان: آموزش، دانش مالی، فرهنگ سازی
  • فرزانه سادات حسینیان حیدری صفحه 134
    کیفیت بخشی به آموزش، گزینه ای است که تمامی نظام های آموزش پرورش جهان به آن توجه دارند. که حذف خطاها، رفع نیازهای فراگیران، دسترسی به آموزش اثربخش، بهبود دایمی جریان یاددهی- یادگیری و در نهایت مطابقت با استانداردهای بین المللی آموزشی را تامین مینماید؛. یکی از حوزه-های مهم و اساسی در این رابطه، قابلیت های حرفه ای مدرسان مراکز تربیت معلم می باشد؛ که با اتکا به آن آموزشی اثربخش را شاهدیم. و فرآیند یاددهی - یادگیری به گونه ای موثر اجرا میگردد. مقاله حاضر با استناد به پژوهش نگارنده تحت عنوان: «بررسی کیفیت بخشی آموزشی مراکز تربیت معلم در ایران با توجه به عوامل پداگوژی و جامعه شناسی از دیدگاه مدیران، مدرسان و دانشجویان مراکز تربیت معلم» ارائه میگردد. هرچند موارد فوق دربرگیرنده موارد پژوهش استناد شده نمیباشد، لاکن براساس موضوع مقاله به فرضیه یک که همانا مهارت های حرفه ای معلمان میباشد اشاره شده است. در پژوهش فوق، با جامعه آماری که کل مدیران، مدرسین و دانشجویان مراکز تربیت معلم را پوشش داده است؛ مهارتهای حرفه ای و عملی مدرسین از دیدگاه دانشجویان، مدیران، مدرسان تفاوت معناداری دارد. و از آنجا که در این پژوهش 18 درصد از واریانس کیفیت بخشی مراکز تربیت معلم توسط مهارت حرفه ای و عملی مدرسین تبیین شده است؛ مهمترین عامل در کیفیت بخشی به عملکرد مراکز تربیت معلم، از دیدگاه مدیران، دانشجویان و مدرسان، روش های آموزشی به کار گرفته شده توسط مدرسان ارزیابی شده است و روش های آموزشی جهت دهنده کل فرآیند آموزشی خواهد بود. با توجه به حساسیت های فوق و روند تعبیرات فن آوری در عرصه تعلیم و تربیت و به تبع آن به کارگیری موثر در روش های نوین آموزشی و همچنین تجربیات عملی در پست معاونت آموزشی طی سالهای متمادی نگارنده را بر آن داشت تا نگاهی مجدد به قابلیت های حرفه ای مدرسان مراکز تربیت معلم داشته و راهکارهایی را در این راستا پیشنهاد نماید.
    کلیدواژگان: مهارت حرفه ای، مدرس، تربیت معلم