فهرست مطالب

طب کار - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 10، بهار 1392)

نشریه طب کار
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 10، بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • غلامرضا شریفی، علیرضا بابایی مزرعه نو، فریده کیخسروی صفحات 1-7
    مقدمه
    خستگی عامل مهم بازدارنده عملکرد انسان ها می باشد و با بالا بردن توان هوازی می توان بر خستگی افراد غلبه کرد. با توجه به اهمیت حداکثر اکسیژن مصرفی در زمان رسیدن به خستگی هدف کلی این تحقیق بررسی تغییرات درجه حرارت در میزان حداکثر اکسیژن مصرفی و زمان رسیدن به خستگی در کارگران کارخانه ریسندگی بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق نیمه تجربی میزان حداکثر اکسیژن مصرفی 30 نفر از دختران سالم کارخانه ریسندگی قبل و بعد از آزمون پله آستراند و کانکانی در درجه حرارت 25 درجه و 48 ساعت بعد در درجه حرارت 40 درجه در ساعت 2 بعد از ظهر اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده با استفاده از ویرایش 18 نرم افزار SPSS تحلیل شده است.
    یافته ها
    میانگین حداکثر اکسیژن مصرفی در درجه حرارت 25 درجه سانتی گراد در آزمون پله آستراند 2/6±1/55 و در درجه حرارت 40 درجه 6/5±8/50 بود و در آزمون کانکانی در دمای 25 درجه 8/1±2/31 و در درجه حرارت 40 درجه 81/0±4/30 بود. لذا بین میانگین تعداد ضربان قلب، میزان کار انجام شده و میزان حداکثر اکسیژن مصرفی پس از فعالیت در دو درجه حرارت مختلف در آزمون پله آستراند تفاوت معناداری وجود داشت(05/0P<)، همچنین در آزمون کانکانی بین میانگین تعداد ضربان قلب، میزان کار انجام شده در دو درجه حرارت 25 و 40 تفاوت معناداری وجود دارد(02/0p=) ولی بین حداکثر اکسیژن مصرفی در دو درجه حرارت 25 و 40 تفاوت وجود ندارد(06/0=p).
    نتیجه گیری
    نتایج کلی این تحقیق نشان داد در درجه حرارت 40 درجه میزان حداکثر اکسیژن مصرفی کمتر از درجه حرارت 25 درجه بود یعنی در دمای بالاتر، میزان حداکثر اکسیژن مصرفی کاهش پیدا کرد.
    کلیدواژگان: حداکثر اکسیژن مصرفی، آزمون پله آستراند، آزمون کانکانی، خستگی
  • زیبا لوک زاده، زهره زارع میرک آباد*، محمود مهنام، سیدحسام هاشمی صفحات 8-15
    مقدمه

    کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا یک کاهش شنوایی حسی- عصبی است که در اثر مواجهه با سطوح بالای صدا ایجاد می شود. از آنجایی که لکوموتیورانان در مواجهه با سطوح بالای صدا هستند و استفاده از وسایل حفاظت شنوایی برای آنان نسبتا سخت است و نیز اینکه لکوموتیورانان نیاز به شنیدن ارتباطات رادیویی دارند، این مطالعه به بررسی وضعیت شنوایی لکوموتیورانان راه آهن یزد پرداخته است.

    روش بررسی

    این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی، روی 153 لکوموتیوران انجام شد و نتایج با گروه کنترل که 148 نفر کارمند اداری بودند مقایسه شد. پس از انجام معاینه و آزمایش خون، آزمون شنوایی سنجی برای هر فرد انجام شد و داده ها با کمک نرم افزار SPSS ویرایش 18مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    میانگین سنی لوکوموتیورانان و گروه کنترل به ترتیب 3/8±8/35 و 3/6±3/35 سال بود. شیوع کم شنوایی حسی عصبی در فرکانس های بالا در بین لوکوموتیورانان 3/21% (29 نفر) برآورد شد که به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل 5/1% (2 نفر) بود (001/0 p-value<). فراوانی n otch در فرکانس های بالا در لوکوموتیورانان در گوش راست 6/9% (13 نفر) و در گروه کنترل 9/2% (4 نفر) بود (02/0p-value<) و فراوانی notch در گوش چپ لکوموتیورانان 14% (19 نفر) و در گروه کنترل 7/3% (5 نفر) بود (003/0p-value<). در لوکوموتیورانان میانگین آستانه شنوایی در فرکانس های بالا در گوش چپ نسبت به گوش راست به طور قابل توجهی بالاتر بود(02/0p-value=).

    نتیجه گیری

    سطح بالای صدا در کابین لوکوموتیورانان سبب افزایش میانگین آستانه های شنوایی در فرکانس های بالا به خصوص 6000 هرتز شده است. همچنین نتایج نشان می دهد که در مواجهه با صدا گوش چپ حساسیت بیشتری نسبت به گوش راست دارد.

    کلیدواژگان: وضعیت شنوایی، کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا، لکوموتیوران، بریدگی
  • علی چاپاریان، فریماه شمسی، علی حیدری صفحات 16-23
    مقدمه
    انجام آزمون های رادیولوژی برای تشخیص انواع بیماری ها کاربرد دارد ولی خطرات بالقوه ای برای بیماران و نیز پرتوکاران شاغل در بخش های رادیولوژی به همراه دارد که در صورت رعایت تدابیر حفاظتی، این خطرات به حداقل ممکن کاهش می یابد. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد پرتوکاران شاغل در بخش های رادیولوژی استان یزد در زمینه دستورالعمل های جدید حفاظت در برابر پرتوها می باشد.
    روش بررسی
    یک مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی با استفاده از یک پرسشنامه 38 سوالی که در بین همه 112 پرتوکار شاغل در مراکز رادیولوژی استان یزد تکمیل گردید انجام شد. این پرسشنامه محتوی اطلاعات دموگرافیک و سوالاتی در رابطه با میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرتوکاران رادیولوژی در مورد حفاظت پرتویی بود. اطلاعات پرسشنامه های تکمیل شده با استفاده از نرم افزار SPSS19 و آزمون های ناپارامتری مناسب و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نرخ مشارکت پرتوکاران 6/69 درصد بود و میانگین و انحراف معیار امتیاز مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد آنها در زمینه حفاظت در برابر پرتوها به ترتیب 30/15±50/46، 53/12±33/78 و 78/16±90/45 بود. بین سن و سابقه کار پرتوکاران و میزان آگاهی آنها رابطه معنی دار و معکوس وجود داشت و همچنین بین میزان آگاهی آنها بر حسب مدرک تحصیلی تفاوت معنی داری از لحاظ آماری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش سن و سابقه کار و همچنین کاهش مدارک تحصیلی پرتوکاران، میزان آگاهی آنها در زمینه موضوع تحقیق کاهش می یافت که برای حل این مشکل، بهتر است دوره های بازآموزی حاوی دستورالعمل های جدید مربوط به حفاظت در برابر پرتوها را برگزار نمود.
    کلیدواژگان: پرتوکاران رادیولوژی، حفاظت در برابر پرتوها، آگاهی، نگرش و عملکرد
  • مونا کمالی اردکانی، مریم ملک، میرسعید عطارچی، صابر محمدی صفحات 24-33
    مقدمه
    تنش (استرس) شغلی به صورت عدم هماهنگی بین نیازهای شغلی و توانایی ها، قابلیت ها و خواسته های فرد تعریف می شود. تنش شغلی دارای عوارض و پیامدهای مختلف جسمی، روانی و رفتاری است. به نظر می رسد دانشجویان پزشکی به دلیل طولانی بودن دوره تحصیل از یک سو و نیز الزام آموزشی به حضور در محیط بالینی و بیمارستانی در معرض درجات شدید تری از استرس شغلی قرار دارند. این مطالعه با هدف تعیین میزان تنش شغلی و عوامل موثر در آن در دانشجویان پزشکی در دو مقطع علوم پایه و بالینی انجام شده است.
    روش بررسی
    این تحقیق به صورت مطالعه مقطعی بر روی 516 دانشجوی پزشکی دانشکده پزشکی ایران که حداقل سه ماه از آغاز تحصیلات آنها گذشته بود، در پاییز و زمستان سال 1389 انجام شده است. برای سنجش تنش از پرسشنامه ی Osipow با آلفای کرونباخ 83/0 استفاده شده است و برای بررسی ارتباط متغیر با میزان تنش از آزمون t-test استفاده شد.
    یافته ها
    از 650 نفر دانشجوی پزشکی که دارای معیارهای ورود بودند، 516 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند (میزان پاسخ دهی حدود80% بود). نمره تنش کلی در مقطع علوم پایه 132 و در مقطع بالینی 157 بود. میزان تنش در افراد با سن بالاتر، بیشتر از افراد با سن کمتر بود. نمره تنش در افرادی که سیگار مصرف می کردند و نیز در افرادی که داروهای آرامبخش مصرف می کردند بالاتر از سایر افراد بود و تمامی نتایج ذکر شده از نظر آماری معنی دار بود(05/0>value-P).
    نتیجه گیری
    با توجه به افزایش نمره تنش کلی در دانشجویان مقطع بالاتر، به نظر می رسد با برگزاری کارگاه های مدیریت تنش در دانشکده های پزشکی و آشنایی دانشجویان با عوامل استرس زا و چگونگی مدیریت آن بتوان گامی در جهت تعدیل تنش های شغلی در این گروه از دانشجویان برداشت.
    کلیدواژگان: تنش شغلی، دانشجویان پزشکی، عامل تنش زا
  • فاطمه صادقی، عادل مظلومی، زینب کاظمی صفحات 34-45
    مقدمه
    فقدان داده های آنتروپومتریکی در طراحی ایستگاه های کاری و تجهیزات می تواند منجر به آسیب های مرتبط با کار شود. از اینرو ایجاد بانک اطلاعات آنتروپومتریک ضروری می باشد. لذا هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی ابعاد آنتروپومتریکی کارگران ایرانی با قومیت فارس و همچنین بررسی همبستگی بین ابعاد مختلف بدنی و بعد مرجع قد می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی 37 بعد بدنی 1831 کارگر زن و مرد فارس شاغل در کارگاه های تحت پوشش 3 دانشگاه علوم پزشکی کشور ایران، طبق دستورالعمل کرومر اندازه گیری، و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش18 مورد آنالیز قرارگرفتند. به منظور مقایسه ابعاد بدنی بین دو گروه زنان و مردان و بررسی همبستگی بین ابعاد اندازه گیری شده به ترتیب از آزمون های آماری Mann-Whitney و Linear Regression استفاده گردید.
    یافته ها
    بر طبق نتایج، میانگین قد در دو گروه زنان و مردان به ترتیب (59/6)35/158 و (69/6)98/172 سانتی متر می-باشد. نتایج آنالیزهای آماری نشان داد که تفاوت های معنی داری از لحاظ آماری در ابعاد آنتروپومتریکی مورد بررسی بین دو جنس مرد و زن وجود دارد. همچنین نتایج آنالیز رگرسیون نشان داد که ابعاد ارتفاع چشم، شانه و آرنج در حالت ایستاده، و حد دسترسی چنگش ایستاده، با ارتفاع قد در حالت ایستاده دارای رابطه معنی داری می باشند (01/0< P).
    نتیجه گیری
    تفاوت های آنتروپومتریک معنی داری در میان مردان و زنان مورد بررسی مشاهده شد. همچنین متفاوت بودن میانگین قد به عنوان شاخص مرجع با میزان آن در دیگر مطالعات می تواند به دلیل تفاوت در قومیت افراد مورد بررسی باشد. به علاوه، از معادلات رگرسیونی به دست آمده می توان جهت تخمین برخی از ابعاد آنتروپومتریک استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ارگونومی، آنتروپومتری، قومیت فارس، همبستگی ابعاد آنتروپومتریک
  • سیدسعید مظلومی، معصومه سعیدی، محمد واحدیان، زهرا جلال پور، محمدعلی کیا صفحات 46-56
    مقدمه
    امروزه یکی از عوامل اساسی در کاهش کارایی و از دست رفتن نیروی انسانی، فرسودگی شغلی کارکنان است. این معضل علاوه بر بروز اثرات نامطلوب جسمی، عوارض نامطلوب روانی نیز به همراه دارد. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر فرسودگی شغلی بر حمایت اجتماعی و عزت نفس در پرسنل بهداشتی درمانی یزد انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی که به روش مقطعی انجام شد 130 نفر از پرسنل که به روش نمونه برداری خوشه ایو تصادفی ساده انتخاب شدند پرسشنامه (فرسودگی شغلی، عزت نفس آیزنگ و حمایت اجتماعی کاسدی) را تکمیل نمودند. داده ها توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    2/96 درصد پرسنل عزت نفس بالا، 5/51 درصد حمایت اجتماعی بالا و در رابطه با ابعاد فرسودگی شغلی میانگین کفایت شخصی 726/8±78/31 از مجموع نمره48، میانگین خستگی هیجانی 624/12±53/26 از مجموع نمره 54 و میانگین مسخ شخصیت 444/5±70/5 از مجموع نمره 30 بود. بین ابعاد فرسودگی شغلی و متغیرهای جنسیت، سابقه کار، وضعیت تاهل، محل خدمت، نوع شغل و سابقه کار پرسنل ارتباط آماری معنی داری وجود داشت(05/0P<)، به طوری که مسخ شخصیت در آقایان و متاهلین و کارکنان مراکز شهری بیشتر از سایر کارکنان و خستگی هیجانی نیز در خانمها، افراد متاهل و کارکنان مراکز شهری بیشتر بود. کفایت شخصی نیز در کارکنان با سابقه، بیشتر از سایر پرسنل بود(05/0P<). حمایت اجتماعی با خستگی هیجانی همبستگی معنی دار و معکوس نشان داد (001/0 P<و 294/0-r=)، به طوری که هر چه میزان حمایت اجتماعی بیشتر بود خستگی هیجانی کمتر بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط فرسودگی شغلی و میزان حمایت اجتماعی، کاهش عوامل تنش زا و افزایش رضایت کاری در پرسنل از طریق بهبود شرایط محیط کارمی بایست مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، پرسنل بهداشتی درمانی، شهر یزد، حمایت اجتماعی، عزت نفس
  • افشین صلاحیان، هدی حسنی، مهدی ربیعی صفحات 57-65
    مقدمه
    باتوجه به روند رو به رشد تصادفات رانندگی و ارتباط تنگاتنگ آن با سرعت بالای رانندگان، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سلامت روان و رغبت ها با سبک رانندگی در رانندگان اتوبوس های بین شهری استان اصفهان انجام شد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. باتوجه به اینکه فهرست کامل افراد جامعه مورد مطالعه در دسترس نبود از روش نمونه گیری خوشه اییک مرحله ای استفاده شد. خوشه مورد پژوهش رانندگان مسیر اصفهان- تهران بود که شامل 226 راننده بود. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ(1980)، رغبت سنج هالند(1973) و سبک رانندگی تابمن و همکاران(2004) استفاده شد. جهت تحلیل داده ها نیز از روش های همبستگی ساده و رگرسیون خطی به روش گام به گام استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج همبستگی نشان داد که بین علائم اضطرابی، نشانه های روان تنی و افسردگی با سبک رانندگی پرسرعت رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که علائم اضطرابی، رغبت های واقع گرا و تهوری سبک رانندگی با سرعت بالا را پیش بینی می کنند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سبک رانندگی با سرعت بالا در رانندگان بوسیله علائم اضطرابی، رغبت های واقع گرا و تهوری قابل پیش بینی است.
    کلیدواژگان: سلامت روان، علائم اضطرابی، افسردگی، رانندگی با سرعت زیاد
  • هیوا آزمون، شیوا سوری صفحات 66-71
    مقدمه
    سرب یکی از مهمترین فلزات سنگین سمی می باشد که سمیت و عوارض مسمویت آن در شاغلین صنایع مختلف (مانند صنایع باطری سازی) کاملا شناخته شده است. هدف از این تحقیق ارزیابی میزان مواجهه شغلی کارگران یک صنعت باطری سازی با این آلاینده می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه 24 نمونه گرفته شده از فلز سرب در هوای منطقه تنفسی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. برای نمونه برداری ذرات از پمپ نمونه برداری مدل SKC ساخت انگلستان و فیلتر استرسلولز با پورسایز 8/0 میکرون و قطر 37 میلیمتر استفاده شد. و بر اساس متد استاندارد NIOSH7300 نمونه برداری با دبی L/min2 انجام شد و پس از نمونه برداری، فیلترها به وسیله دستگاه ICP-AES آنالیز شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که از 12 ایستگاه اندازه گیری 9 ایستگاه (75% از ایستگاه های اندازه گیری) دارای مقادیر آلاینده بیشتر ازحد مجاز بوده که بالاترین مقدار آلاینده نیز مربوط به ایستگاه ELBACK بود، آزمون آماری T-TEST نشان داد که میانگین مواجهه با سرب در این کارخانه بالاتر از حد مجازمی باشد(Mean=0/33 mg/m3، SD=0/48; P_value=0/008)).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این تحقیق می توان دریافت که سلامت بیشتر شاغلین این صنعت به علت مواجهه با مقادیر غیرمجاز از این فلز سمی در خطر می باشد و کاهش مواجهه شغلی با استفاده از کنترل های فنی مهندسی مناسب (تهویه هوا) و کنترل های مدیریتی (مانند کاهش مدت زمان مواجهه) امری لازم و ضروری است.
    کلیدواژگان: سرب، ارزیابی تماس شغلی، باطری سازی، دستگاه ICP، AES
  • امیرهوشنگ مهرپرور، مهرداد مستغاثی، محمدحسین داوری، مریم بهاءلو، سیدحسام هاشمی صفحات 72-82
|
  • Gholamreza Sharifi, Alireza Babaei, Farideh Keykhosravi Pages 1-7
    Background
    Fatigue is an important inhibiting factor in human performance، so with rising aerobic power could be overcome individual fatigue. Based on the importance of maximum oxygen consumption at fatigue threshold، the purpose of this study was to evaluate changes in temperature of the maximum rate of oxygen consumption and time to exhaustion in workers of spinning factory.
    Methods
    In this quasi-experimental study، maximum rate of oxygen consumption in 30 participants in three series was measured: A) Before running Strand and Kankany step test at the temperature of 25 ° c، B) After running Astrand and Kankany step test the temperature of 25 ° c and C) 48 hours later، at the temperature of 40 ° c. For data analysis SPSS (version18) was used.
    Results
    Results indicated that the mean maximum oxygen consumption in Astrand step test in temperature of 25 ° c and 40 °c was 55. 1±6. 2 and 50. 8±5. 6 respectively، and for Kankany test was 31. 2±1. 8 (25 ° c) and 30. 4±0. 81 (40 ° c). Therefore there were significant difference between heart rate average، maximum rate of oxygen consumption and amount of work done in two different temperatures in Strand step test (p<0/05)، Also in Kankany test، significant difference observed between average of heart rate and the amount of work done at the two temperatures (p <0/05)، but there was no significant difference between the maximum oxygen consumption at two temperatures.
    Conclusions
    The overall results of this study showed at temperature of 40 ° c، the maximum rate of oxygen consumption was less than 25 ° c. In other word، in higher temperatures، the maximum rate of oxygen consumption was decreased.
    Keywords: Maximum oxygen consumption, Astrand step Test, Kankuni test, Fatigue
  • Z. Loukzadeh, Z. Zare Mirakabad, M. Mahnam, Sh Hashemi Pages 8-15
    Background

    Noise-induced hearing loss is a sensorineural hearing loss، which is associated with exposure to high levels of sound. Since train drivers exposed to high noise levels and the use of hearing protection devices is relatively difficult and they also need to hear the radio communications، this study examines the hearing status of train drivers of Yazd Railway Company.

    Methods

    This is a descriptive - analytical cross sectional study، which was performed on 153 train drivers. The results were compared with a control group of 148 office workers. After examination and blood tests، audiometry was performed for each subject by an audiologist and the data was analysis with SPSS software (ver. 19).

    Results

    The mean age of the train drivers and control group were 35. 8±8. 3 and 35. 3±6. 3 years respectively. Prevalence of high frequency sensorineural hearing loss among train drivers was 21. 3% (29 patients)، that was significantly higher than the control group. Prevalence of high frequency notch in the right ear in train drivers was 9. 6% (13 patients) and 2. 9% (4 patients) in the control group (p-value <0. 02) and prevalence of notch in left ear was 14% (19 patients) and، 3. 7% (5 persons) in train drivers and control group respectively (p-value<0. 003). In train drivers average hearing thresholds of high frequencies was higher in the left ear than the right ear (p-value=0. 02).

    Conclusion

    The high level of noise in the train drivers'' cabin increases average hearing thresholds at high frequencies especially at 6000 Hz. The results also show that in noisy environment، left ear is more sensitive than the right ear.

    Keywords: Noise induced hearing loss, Train driver, Notch
  • A. Chaparian, F. Shamsi, A. Heydari Pages 16-23
    Background
    Radiology tests are used to diagnose a variety of diseases. Performing such examinations has potential risks for patients and radiographers working in radiology departments. These risks can be minimized by compliance with safety practices. The aim of this study was to assess the knowledge، attitude، and practice of radiographers working in the radiology departments of Yazd about the new guidelines on radiation protection.
    Methods
    A cross-sectional descriptive and analytic study was done using a 38 item questionnaire among all of 112 radiographers working in the radiology departments of Yazd Province. The data of completed questionnaire was analyzed by non-parametric tests and Spearman correlation coefficient using SPSS software.
    Results
    Participation rate for radiographers was 69. 6%. The average and standard deviation scores of knowledge، attitude and practice in the field of radiation protection were 46. 50±15. 30، 78. 33±12. 53، and 45. 90±16. 78، respectively. There was a significant inverse relationship between age and experience (years of practice) and knowledge of radiographers (P<0. 05). There was also a significant relationship between education and knowledge of radiographers.
    Conclusion
    Results of this research showed that the amount of knowledge of radiographers in the field of radiation protection was decreased with increasing age and experience. Also، depending on the degree of their knowledge، there was a statistically significant difference in awareness. For solving this problem، the retraining courses contain new guidelines relating to radiation protection should be conducted.
    Keywords: Radiographers, Radiation protection, Knowledge, Attitude, practice
  • M. Kamali Ardakani, M. Malek, M. Attarchi, S. Mohammadi Pages 24-33
    Introduction
    occupational stress identified as imbalance between occupational needs with individual’s abilities & demands. Occupational stress has somatic، psychological and behavioral effects. It seems that medical students have more severe degrees of occupational stress because of long period of education and mandatory presence in clinical and hospital environment. The goal of this study was evaluate of occupational stress and influencing factor in medical students of Iran University of medical science in two major categories of basic science and clinical medicine.
    Methods
    A cross-sectional survey was conducted on 516 medical students with history of at least 3 months of medical education in 2010. Evaluation of occupational stress was conducted using osipow questionnaire (ά=0. 83).
    Results
    From 650 students that entered the study، 516 student answered to questionnaire (response rate=80%). The average of stress score is 132 in basic science and 157 in clinical group. We have increasing total stress scores in students with higher education levels. Stress in older students was higher than younger students. Also، Stress was higher in smokers’ students and who have history use of sedative drugs. The stress was increased significantly based on educational years.
    Conclusion
    According to higher levels of total stress score in students with higher levels of education، establishment of stress management courses in faculty of medicine and familiarization of medical students with occupational stress and coping methods may be useful for modification of occupational stress in these students
    Keywords: Occupational Stress, Medical Students, Stressor
  • Pages 34-45
    Background
    Lack of anthropometric data in designing work stations، tools and equipment، could be resulted in work related injuries. Therefore، creating anthropometric data bank is essential. The aim of this study was to present anthropometric data from Fars workers and also determining the regression equations between these dimensions and stature as a reference dimension.
    Method
    A total of 539 Fars workers aged 18-60 from factories which are in 3 provinces participated in this descriptive and cross sectional study. Thirty-seven body dimensions were measured in standard positions presented by Kroemer guidelines، and data were analyzed in SPSS version 18. Mann-Whitney test was used in order to compare measured dimensions between men and women. Moreover، in determination of correlation among anthropometric dimensions، Linear Regression analysis was made.
    Results
    According to the results، the mean stature of women and men were 158/35 (±6/59) and 172/98 (±6/69) respectively. In relation to stature and other body dimensions، a significant difference were observed between men and women (P value 0<0/05). According to the Linear Regressions analysis، heights of eye، shoulder and elbow in standing positions and grip reach in standing position were significantly correlated with stature (P value 0<0/01).
    Conclusion
    Significant differences were observed between women and men body dimensions. Furthermore، comparison of stature in the present study with other similar studies has shown a difference that may be due to differences in ethnicity of selected samples. Furthermore، the estimated regression equations can be used in predicting some of the anthropometric dimensions.
    Keywords: Anthropometry, Ergonomics, Ethnicity, Fars, Correlation
  • Pages 66-71
    Background
    Lead is one of the most toxic heavy metal which its toxicity and poisoning symptoms in workers of different industries (such as battery industry due to heavy use) is completely known. Important effects of this toxic metal are paralyzed wrist (nerve effects) as well as bone disease. The scope of this study is to evaluate the occupational exposure of workers of a battery industry to these pollutants.
    Methods
    In this study the exposure to lead metal was evaluated. Twenty four workers were selected as the exposed group and breathing zone air samples were taken from them. For sampling of particulates، sampling pump model SKC made in UK and cellulose ester membrane filter with 0. 8-μm pore size، and 37 mm diameter were used. The whole sampling process and analysis of samples were performed according to the 7300 NIOSH method. The pump flow set to 2 L/min and the filter was fixed to the collar of worker by cassette filter holder. After sampling، the filters transferred to the laboratory and were digested in the mixtures of HNo3 and HCLo4. Then، they analyzed by ICP-AES instrument.
    Results
    The results are analyzed using SPSS18 with T-test and showed that 9 stations of 12 stations have higher results than mean average exposure to lead in this plant (75% of total sample)، and the results of ELBACK station were more than others. The T-TEST showed a higher mean average exposure to lead in this plant. (Mean= 0. 33mg/m3 S. D =0. 48; P Value= 0. 008)
    Conclusion
    The findings showed that health status of workers in these industries is at risk due to unauthorized amounts of this toxic metal. To reduce occupational exposure، using appropriate engineering controls (air conditioning)، administrative management (eg reducing exposure time) are necessary.
    Keywords: Lead Occupational exposure assessment, Battery, ICP, AES
  • Dr Amir Houshang Mehrparvar, Dr Mehrdad Mostaghaci, Dr Mohammad Hossein Pages 72-82
    Background
    Provide a review of occupational medicine history in world and Iran
    Methods
    Many books، papers and sites on the occupational medicine history were reviewed.
    Results
    Occupational medicine have been shaped by the forces that shape work itself، social evolution، changing modes of production، shifting economic powers، and demographic changes in the workforce. Hippocrates emphasized the relation between environment and health، although he has less to say about the non-military work environment. The impact of work on health could be traced to the Edwin Smith Surgical Papyrus، written approximately 1700 BC. The earliest occupational physicians served military forces، and Galen was physician to Roman gladiators. Finger and wrist guards worn by Bronze Age archers represent early Personal Protective Equipment (PPE). Writers mention diseases and hazards of miners، and Pliny (1st century AD) mentions veils to cover the face. Paracelsus and Agricola were prominent، figures in the 15th century، with an emphasis on mining and health. Ramazzini''s (c1700) work was widely translated in ensuing decades and is now well-known to all. In Iran، Rhazes included occupation in his case studies (9th century). Many other men like Avicenna، Jorjani، and others conducted many works and wrote many books about occupational and environmental medicine. The emergence of a public health movement in the mid-1800s focused attention on the abominable conditions of many factories and on the living conditions، poor nutrition، high stress، poverty and ill health of the new factory working class، while paying scant attention to specific workplace hazards.
    Keywords: History, Occupational medicine, Iran