فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 25 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی اکبر آزادواری* صفحه 9
    در کشور ما، پلیس یکی از مهم ترین سازمان ها و تشکیلاتی است که مسئولیت برقراری نظم و امنیت را در جامعه بر عهده داشته و پیشگیری از جرایم در ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی، ارتباط مستقیمی با حضور و عملکرد این سازمان دارد. در خصوص ضرورت موضوع سرمایه ی اجتماعی می توان به چند نمونه از کارکردهای مهم سرمایه ی اجتماعی برای پلیس به شرح زیر اشاره کرد.
    1. سرمایه ی اجتماعی باعث افزایش سطح آگاهی اجتماعی می شود؛ 2. سرمایه ی اجتماعی باعث اجتماعی شدن و فرهنگ پذیری شده و در واقع تمرینی برای زندگی اجتماعی همراه با آزادی و دموکراسی است؛ 3. سرمایه ی اجتماعی باعث خود اتکایی، خودباوری و خودشناسی می شو؛4. سرمایه ی اجتماعی باعث برآورده شدن نیازهای افراد در زمینه های فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می شود (غلام رضایی، 1376: 121).
    روش تحقیق در این مقاله مبتنی بر مطالعات اسنادی، کتابخانه ای و استفاده از دستاوردهای پژوهشی تحقیقات فرادستی است. نتایج این مقاله گویای این واقعیت است که مسیر اعتمادسازی پلیس باید با روند جامعه پذیری اعضای جامعه هماهنگ و سازگار باشد. اگر مردم درک کنند و ببینند که پلیس با ارزش ها و هنجارهای جامعه ی شان هم نواست، آنگاه اعتماد و اطمینانشان به پلیس بیشتر و هم نوایی شان با جامعه افزایش خواهد یافت. علاوه بر این اگر نهادهای آموزشی (مثل مدارس و دانشگاه ها) و انتظامی با آموزش و تقویت اعتماد اجتماعی در بین خانواده ها و افراد جامعه گام بردارند و صدا و سیما با تولید و پخش برنامه های مختلف در جهت فرهنگ سازی در بین مردم برای کمک و همیاری به دیگران و تقویت اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی نقش ایفا کند، آن گاه شاهد کاهش جرایم و تحقق امنیت اجتماعی خواهیم بود. شاه بیت این مقاله فراهم کردن زمینه های لازم برای مشارکت مردم در عرصه های مختلف با پلیس است تا از بروز گسست «مردم و پلیس» جلوگیری شود. هر روندی که نیروی پلیس را از مردم دور سازد، در واقع روندی «منفی» برای سرمایه ی اجتماعی و در نتیجه بستری برای افزایش جرایم خواهد بود.
    کلیدواژگان: اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، امنیت اجتماعی، پیشگیری جرایم، پلیس
  • مراد نصیری مغانلو، بهنام کمالی* صفحه 25
    یکی از کارکردهای مهم رسانه ها شناساندن قانون و کیفر آن در جهت کاهش میزان ارتکاب جرم است. وجود قانون در کتاب قانون، تعلیم اجتماعی را به ارمغان نمی آورد. تبیین و انتقال فرهنگ قانون گرایی به عاملان اجتماعی، آنان را هنگام رویارویی با جرم و زمینه های آن واکسینه می کند. این پژوهش به بررسی تاثیر رسانه های جمعی بر میزان بزهکاری (مطالعه ی موردی کانون اصلاح و تربیت استان اردبیل) در تابستان سال 1390 می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش روش پیمایشی از نوع همبستگی و توصیفی است. همچنین با توجه به پذیرش کم کانون اصلاح و تربیت استان اردبیل و پیرو آن تعداد کم بزهکاران در کانون، کل مددجویان (بزهکاران) کانون اصلاح و تربیت به عنوان نمونه ی آماری تحقیق، سنجیده شدند. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 استفاده و همه ی فرضیه های تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که میان برنامه های سیمای سراسری، استانی، رادیو، کتاب و میزان بزهکاری رابطه ی معکوس وجود دارد و هرچه استفاده از این رسانه ها بیشتر شود میزان بزهکاری پیرو آن کمتر خواهد شد. همچنین میان رسانه های ماهواره و اینترنت و میزان بزهکاری رابطه ی مستقیم وجود دارد و با افزایش استفاده از ماهواره و اینترنت میزان بزهکاری نیز افزایش خواهد یافت. رسانه های سینما و روزنامه و مجلات نیز رابطه ای با میزان بزهکاری نشان ندادند.
    کلیدواژگان: بزهکاری، رسانه های جمعی، عوامل جرم زا، اینترنت
  • محبوبه منفرد* صفحه 47
    نگاه علت شناسانه به پدیده ی جنایی، بر شناخت ما از سبب های پدیدآورنده ی آن می-افزاید. به ویژه، عرصه های ناشناخته یا نوشناخته ی اجتماعی که هنجارهای نوینی را نیز به همراه آورده اند. نمونه ی بارز قابل اشاره در دنیای امروز، جهان فناوری اطلاعات و ارتباطات است که همانند جهان خاکی، از بزه و بزهکاری در امان نمانده است. این مباحث به جرم شناسان کمک می کند تا با توجه به شرایط و ویژگی های فضای سایبر، راهکارهای مناسبی را برای سالم سازی آن پیشنهاد دهند. عوامل فردی و محیطی، چه در دنیای فیزیکی و چه در دنیای سایبر، نقش تعیین کننده ای در پیشبرد فرایند جنایی و بزهکاری ایفا می کنند. برخی ویژگی های فردی بزهکاران رایانه ای به آن ها در پیشبرد اهداف شومشان کمک می کند. همچنین خود فضای سایبر نیز ویژگی ها و بسترهای جرم خیزی دارد که انگیزه های جنایی مرتکبان بالقوه را تحقق می بخشد. از این رو، پیش نیاز اصلی شناسایی راهکارهای خنثی کننده یا کاهش دهنده ی بزهکاری رایانه ای تبیین عوامل فردی و محیطی مهیاکننده ی آن خواهد بود.
    کلیدواژگان: بزهکاری رایانه ای، عوامل فردی، عوامل محیطی، علت شناسی جنایی
  • ناصر یوسفی*، محمد خالدیان صفحه 77
    امروزه یکی از بزرگ ترین مشکلات جامعه های انسانی معضل اعتیاد است که سلامت جامعه، خانواده و فرد را به خطر می اندازد و باعث از دست رفتن کارکردهای فردی، شغلی، خانوادگی و اجتماعی می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی علل و عوامل گرایش افراد به مواد مخدر است. جامعه ی مورد مطالعه شامل افراد معتاد مراجعه کننده به یکی از مراکز متادون درمانی ترک اعتیاد شهرستان قروه در سال 1390 بود. حجم نمونه 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی بیست سئوالی محقق ساخته (شامل سئوال های مربوط به عوامل فردی، خانوادگی، محیطی) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، میان عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل محیطی و گرایش به مصرف مواد مخدر و اعتیاد رابطه وجود دارد.
    کلیدواژگان: عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل محیطی، اعتیاد، مواد مخدر
  • محمود مهدوی، نیکزاد اختری* صفحه 95
    بزه کاری کودکان و نوجوانان علاوه بر آن که امروزه یکی از دشواری های این گروه سنی است، خسارت ها و صدمه هایی هم برای بزه دیدگان و جامعه ایجاد می کند. از مهم ترین نهادهای اجتماعی که نقش اساسی در کنترل و پیشگیری از بزه کاری کودکان و نوجوانان دارد، نهاد خانواده است. از جمله نقش های مهم این نهاد، نقش کنترلی است که این کارکرد با روی کرد به حساسیت دوران کودکی و نوجوانی، اهمیت فراوان دارد. اگر نقش کنترلی خانواده دچار اختلال شود و نتوانند کنترل درست و مناسبی بر کودکان و نوجوانان اعمال کنند، خطر گرایش به بزه کاری در کودکان و نوجوانان افزایش می یابد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای، به بررسی نقش کنترلی خانواده و تاثیر اختلال در نقش کنترلی خانواده بر بزه کاری کودکان و نوجوانان پرداخته و ویژگی های این اختلال را بیان کرده است. نتیجه های حاصل از این تحقیق، اثبات رابطه ی میان اختلال در نقش کنترلی خانواده و بروز خطر گرایش به بزه کاری در کودکان و نوجوانان است. به عبارتی تحقق مطلوب کارکرد کنترلی خانواده، در پیشگیری از بزه کاری کودکان و نوجوانان، نقشی اساسی دارد.
    کلیدواژگان: بزه کاری، کودکان و نوجوانان، نقش کنترلی خانواده، نقص در نقش کنترلی، پیشگیری از بزه کاری
  • سید حمیدحسینی* صفحه 115
    طراحی و ارایه ی برنامه های پیشگیری آموزشگاه محور از بزهکاری دانش آموران، از نوع مداخله ی زود رس و یا پیشگیری رشد مدار به شمار می آید. دوره ی تحصیل و دوره ی رشد فکری و جسمی دانش آموزان، بهترین فرصتی است که طی آن می-توان از طریق اجرای برنامه های پیشگیرانه در آموزشگاه ها، بزهکاری آن ها را کاهش داد. در واقع از طریق پیشگیری زودرس می توان از دانش-آموزان حمایت نمود تا در معرض خطر بزهکاری و بزه دیدگی واقع نشوند.
    این نوشتار با مطالعه ی برنامه های عملی پیشگیری آموزشگاه محور از بزهکاری، در پی پاسخ به این سوال است که آیا نوع بزهکاری و به دنبال آن شیوه های پیشگیری از بزهکاری در آموزشگاه های منطقه های مختلف (بالا، مرکز و پایین) شهر تهران با یکدیگر یکسان است؟
    روش مطالعه، به دو شیوه ی کتابخانه ای (توصیفی- تحلیلی) و میدانی (پیمایشی) است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نوع بزه های ارتکابی در آموزشگاه های هریک از منطقه های سه گانه مطالعه شده، به علت تفاوت در علت های پدیدآورنده ی آن ها، با یکدیگر متفاوت هستند. از همین رو برنامه های پیشگیرانه ی قابل طرح و ارایه در آموزشگاه های هریک از منطقه ها نیز به تناسب نوع بزه های ارتکابی و علت های پدیدآورنده ی آن ها، متفاوت از برنامه های پیشگیرانه ی قابل ارایه در آموزشگاه های سایر منطقه ها هستند.
    کلیدواژگان: بزهکاری، پیشگیری، آموزشگاه، دانش آموزان و آموزش
  • مسعود خاکپور*، معصومه مهرآفرید صفحه 139
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری گروهی بر کاهش نگرش های ناکارآمد، ناامیدی و افکار خودکشی در زندانیان جوان انجام شد. روش این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری و گروه کنترل است. در این پژوهش، زندانیان مرد 18 تا 30 ساله در زندان شهرستان قوچان (255نفر) شرکت داشتند. مددجویان دارای نمرات بالا در پرسشنامه های فوق، به صورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. مداخله گروهی، طی 12 جلسه اجرا شد. ابزارها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس نگرش های ناکارآمد (DAS) و مقیاس ناامیدی بک (BHS) و مقیاس سنجش افکار خودکشی بک (BSSI) بود. برای تحلیل داده ها، از تحلیل واریانس به شیوه اندازه گیری های مکرر و به منظور مقایسه میانگین های سه متغیر در گروه آزمایش، از آزمون تعقیبی LSD در زمان های سه گانه (پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری) استفاده شد.
    اثر تعاملی عامل زمان آزمون و گروه به طور جداگانه بر هرکدام از متغیرهای وابسته، معنادار بود. همچنین، اثر عامل گروه و اثر زمان آزمون به طور جداگانه بر هرکدام از متغیرهای وابسته معنادار بود. بنابراین، می توان گفت که مداخله شناختی - رفتاری گروهی، بر کاهش میزان نگرش های ناکارآمد، کاهش ناامیدی و کاهش افکار خودکشی اثربخش بوده است. تفاوت میانگین پیش آزمون و پس آزمون در اندازه گیری هر سه متغیر وابسته معنادار بود. از طرفی، تفاوت میانگین پس آزمون و آزمون پیگیری در هیچ کدام از متغیرهای وابسته معنادار نبود، ولی تفاوت میانگین پیش آزمون و پیگیری در هر سه متغیر وابسته معنادار بود.
    یافته های پژوهش حاضر مبنی بر اثربخشی مداخله شناختی - رفتاری گروهی با پژوهش های بسیاری هماهنگ بود. نتایج نشانگر پایداری اثر مداخله در اندازه متغیرهای وابسته بود. نتایج پژوهش نشان می دهد مداخله شناختی- رفتاری گروهی بر کاهش نگرش های ناکارآمد، ناامیدی و افکار خودکشی موثر است.
    کلیدواژگان: مداخله شناختی، رفتاری گروهی، نگرش های ناکارآمد، ناامیدی، افکار خودکشی، زندانیان جوان
  • آریه فرایبرگ ترجمه: اعظم مهدوی پور* صفحه 155
    تعیین مجازات بزهکاران یقه سفید برای افرادی که خارج از سیستم قضایی قرار دارند و تصورشان بر این است که قضات به طورمعمول افراد باگذشتی هستند، امر مبهمی است. در این مقاله تلاش شده که با تاکید بر تناقض هایی که قضات در این گونه پرونده ها با آن مواجه هستند، مشکلات موجود بر سر راه دادگاه ها بیان شود. این تعارض ها مبتنی هستند بر: تمایزات میان جرایم ارتکابی شدید و نوع افراد مرتکب، تفاوت های میان جرایم مالی و جرایم خشونت آمیز، تفاوت های میان سودها و زیان ها، اختلاف میان تعداد جرایم ارتکابی و تعداد جرایمی که در واقع به آن ها رسیدگی شده است، روش های گوناگون قضاوت، اقتضاکننده های نظام قضایی و واقعیت های معامله ی اتهام، توازن بین مجازات های رسمی و غیررسمی، اهداف مختلف تعیین مجازات و تفاوت های میان جنبه های واقعی و نمادین مجازات ها. این مقاله، در پیوند با مجازات های تحمیل شده نسبت به بزهکاران یقه سفید، شواهد عینی مختلفی را بررسی کرده است و درباره ی شماری از جایگزین ها در نظام کنونی استرالیا به تحقیق و تفحص می پردازد.
|
  • Ali Akbar Azadvari* Page 9
    In our country, the police are one of the most important organizations which are responsible for maintaining order and security in society. Crime prevention in both individual and social aspects has a direct relation with police presence and performance. To mention the necessity of social capital some of its main functions are as below: 1. Social capital leads to increase in the level of social awareness. 2. Social capital leads to socialization, openness and is, in fact, a practice for a social life with freedom and democracy. 3. Social capital leads to self-reliance, self-confidence and self-discovery. 4. Social capital leads to supply of people's individual, social, cultural and economic needs (Gholam Rezae, 121:1376). The method of the research is based on documentary studies, library studies and taking use of research achievements of high ranks. The results indicate that the police earning the community's trust must be in harmony with society members in a welcoming manner. If the people comprehend that the police are on side with their society's values and norms, they will then trust the police and their siding with society intensifies. In addition, if the educational centers (such as schools and universities) step forward by educating and reinforcing social trust amongst families and society members and also the IRIB takes role by producing and broadcasting programs to promote mutual assistance and to reinforce social trust and social cohesion, then we will see crime reduction and social security. The main point of this article is to provide the necessary grounds for people participation in different areas with the police in order to prevent the «people-and-police» rupture. Each process which separates the police force from people will be in fact a «negative» process for social capital and subsequently a ground for a rise in crime.
    Keywords: Social trust, Social participation, Social security, Crime prevention, Police
  • Morad Nasiri Moghanlou, Behnam Kamali * Page 25
    One of the most important functions of the media is publicizing the law and its penalty to reduce the rate of crime. The existence of the law in its book doesnt bring about social education. Explaining and transferring of the lawfulness culture to social doers make them immune while confronting crimes and its backgrounds. This research examines the effect of the mass media on the rate of crime (a case study of the Reformation & Training Center of Ardabil Province) in the summer of 1390. It is a survey research of correlation and descriptive type. Since the people admitted to the Reformation and Training Center of Ardabil Province were few and subsequently the number of criminals in the Center, the whole criminals were evaluated as the research population. For data analysis, SPSS software (version 16) was used and the research hypotheses were all analyzed by using Pearson correlation coefficient test. The results indicate that there is a reverse relation between national TV programs, provincial TV programs, radio programs, books and the rate of crime i.e. the more the using of these media, the less the rate of crime. Also there is a direct relation between satellite and the internet and the rate of crime i.e. the more the use of satellite and the internet the more the rate of crime. The cinema, newspapers and magazines do not indicate any relation with crime.
    Keywords: Crime, The mass media, Crime, generating factors, The Internet
  • Mahboube Monfared* Page 47
    The causal view to criminal phenomenon increases our knowledge of its creating causes especially those unknown or recently-known social arenas which have brought modern norms. Today's prominent example is the world of information and communication technology that like the natural world isnt safe from crime. Such subjects will assist criminologist to offer proper and healing procedures by considering the conditions and features of cyber space. Individual and environmental factors both in physical and cyber world paly decisive roles in progressing criminal process. Some of the individual characteristics of cybercriminals help them to progress their omen aims. Also the cyber space itself has got features and crime-ridden grounds which realize the potential criminal's motivations. So the main prerequisite to identify the neutralizing or reductive procedures of cybercrime will be the explanation of its individual and environmental preparing factors.
    Keywords: Cybercrime, Individual factor, Environmental factor, Criminal causality
  • Naser Yousefi*, Mohammad Khaledian Page 77
    Nowadays, addiction is one of the greatest problems of human societies which put at risk the health of society, family and individual and causes the loss of individual, family and social performances. Examining the causes and factors of individual's tendency toward drugs is the goal of this research. The population under study consists of the addicted people under methadone therapy in a center in Ghorveh city in the year 1390. The amount of sampling is 30 people picked up through simple random method. Data gathered by questionnaires of twenty questions (including those related to individual, family and environmental factors). For analyzing data K2 test was used. The outcomes show that there is a relation between individual, family and environmental factors and tendency toward drugs use and addiction.
    Keywords: Individual factors, Environmental factors, Addiction, Drugs
  • Mahmoud Mahdavi, Nikzad Akhtari* Page 95
    Despite of being one of the difficulties of this age group, juvenile delinquency brings about damages for both delinquents and the society. Family is one of the most important social institutions which have a fundamental role in controlling and preventing juvenile delinquency. Controlling role is crucial since the importance of juvenile period. If the family's controlling role disrupts and parents couldnt control children and adolescents properly, the risk of tendency towards delinquency will rise. This article examines family's controlling role and the effects of disruption to this role on juvenile delinquency and explains the accounts and features of such disruption via a descriptive-analytic method and library studies. The findings of this research prove the relation between disruption in family's controlling role and the appearance of the risk of tendency towards juvenile delinquency. In other words, to properly fulfill the control function, family has a fundamental role in delinquency prevention.
    Keywords: Juvenile delinquency, Family's controlling role, Deficiency of family's controlling role, Crime prevention
  • Seyed Hamid Hosseini* Page 115
    Planning and presenting the school-oriented preventative plans for student's crime is considered as an early intervention or a growth –oriented prevention. The period of studying and the period of physical and mental growth of the students is the best opportunity during which reducing their crime could be done by conducting preventative plans in schools. In fact, students could be supported through early prevention, in order to not be in danger of crime and victimization.This piece of writing seeks the answer to the following question by considering practical plans for school-oriented crime prevention: Are the type of crime and its preventative procedures in the schools of different zones (top, center, and bottom) of Tehran equal together?The study is based on both library approach (descriptive-analytic) and field study (survey). The results of the research indicate that the types of the crimes in the schools of the three mentioned zones which have been studied are different as their creating causes are different to one another. So, preventative plans able to be planned and presented in the schools of each zone are different to those in schools of other zones, in proportionate to crime type and creating causes.
    Keywords: Crime, Prevention, School, Students, Education
  • Masoud Khakpour*, Masoume Mehr Afarid Page 139
    This research is carried out with the aim of considering the effectiveness of group cognitive-behavioral intervention on reduction of inefficient attitudes, hopelessness and suicidal ideation amongst young prisoners. This research has benefited from testing method with pre-test, post-test and control group. The male prisoners from 18-30 years of age in the prison of Qouchan city have participated. Those with high scores on questionnaires have been randomly placed in test group (n=20) and in control group (n=20). Group intervention was performed during 12 sessions. Tools include a demographic questionnaire, Dysfunctional Attitude Scale (DAS) and the Beck Hopelessness Scale (BHS) and Beck Scale for Suicidal Ideation (BSSI). For data analysis, variance analysis is done by repeated measuring and in order to compare the averages of three variables in the test group, the LSD test was used in triple times (pretest, posttest and follow-up test). The interactive effect of time-of-test factor and the group are separately meaningful for each dependent variable. Also, the effect of group and the time of test are separately meaningful for each dependent variable. So we can say that group cognitive-behavioral intervention is effective on reduction of the amount of dysfunctional attitudes, hopelessness and suicidal ideation. The mean difference between pretest and posttest were meaningful in measuring each one of the three dependent variables. On the other hand the difference between the average of posttest and follow-up test were not meaningful in any of the dependent variables, but the mean difference between pretest and follow-up test were meaningful in each variable. The results of the research based on the effectiveness of group cognitive-behavioral intervention were in harmony with many researches. They show the stability of the intervention effect on the amount of dependent variables. They also indicate that group cognitive-behavioral intervention is effective on dysfunctional attitudes, hopelessness and young prisoners.
    Keywords: Place design, Place management, Natural surveillance, Situational prevention, Criminology