فهرست مطالب

نشریه دانش شناسی
پیاپی 19 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا اسفندیاری مقدم، مژده دهقانی، مریم سه دهی، لیلا نعمتی انارکی*، الهه حسن زاده صفحات 1-18
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای دیدگاه مدیران کتابخانه های بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران نسبت به جایگاه فناوری اطلاعات در کتابخانه ها است.

    روش پژوهش : 

    نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش پیماشی بود. این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده نمود. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش مدیران 40 کتابخانه بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران بودند که تنها 32 پرسشنامه عودت داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادها از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 17) استفاده شد.  

    یافته ها:

     یافته های پژوهش نشان داد که 5/12 درصد از مدیران دانشگاه تهران، 6/15 درصد از دانشگاه ایران و 25 درصد از دانشگاه شهید بهشتی به میزان بسیار زیاد با به کارگیری و توسعه فناوری اطلاعات و ابزارهای آن موافقند و 7/93 درصد از مدیران هر سه کتابخانه بیمارستانی استفاده از فناوری اطلاعات را ضروری می دانند. از دیدگاه مدیران بیشترین مزیت فناوری اطلاعات مربوط به کاهش تلاش انسانی(4/59درصد) است. 100درصد مدیران کتابخانه های هر سه دانشگاه نیاز به ارتقاء بیشتر مهارت خود در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات را تایید نمودند. در دانشگاه تهران 1/16درصد، در دانشگاه ایران 9/12 درصد و در دانشگاه شهید بهشتی 29 درصد از مدیران به منظور ارتقاء مهارت های کتابداران به میزان بسیار زیاد با آموزش رسمی آنها موافقند و در نهایت نقش کتابخانه ها را به عنوان مراکز اطلاع رسانی برای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات موثر می دانند.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که نگرش عینی و عملی مدیران کتابخانه های بیمارستانی نسبت به جایگاه فناوری اطلاعات از تفاوت معناداری برخوردار است به طوری که مدیران کتابخانه های بیمارستانی دانشگاه شهید بهشتی نگرش و تمایل عینی و عملی بالاتری نسبت به جایگاه فناوری اطلاعات در کتابخانه های بیمارستانی دارند.

    کلیدواژگان: کتابخانه بیمارستانی، فناوری اطلاعات، مدیران(نگرش ها)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • شکوه تفرشی، مهرناز مشهدی* صفحات 23-33
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان نقش کتابخانه‍های عمومی تحت نظر نهاد، در مهندسی فرهنگ جامعه در شهر تهران انجام شده است.

    روش پژوهش: 

    پژوهش حاضر پیمایشی - تحلیلی است.جامعه آماری شامل 117 کتابدار 37 کتابخانه عمومی تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شهر تهران است. به علت محدود بودن جامعه، کل جامعه برای بررسی در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است.  به منظور انجام تحلیل های آماری از آزمون t تک متغیری، آزمون مجذور کا و آزمون فریدمن استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه کتابداران، کتابخانه های عمومی در زمینه ارتقاء دانش اطلاعاتی، نگرش اجتماعی، شکل گیری هنجارهای اجتماعی، جهان بینی، علاقه و عادت به مطالعه، غنای فرهنگی، ارتقاء آموزش و فعالیت های اجتماعی میان افراد جامعه نقش موثری داشته و در زمینه نگرش سیاسی، آیین های فرهنگی، نگرش اقتصادی افراد جامعه، نقش چندانی ندارند.

    نتیجه گیری

    با جمع بندی نهایی نقش کتابخانه ها در مولفه های فرهنگی می توان نتیجه گیری کرد که کتابخانه های عمومی شهر تهران از دیدگاه کتابداران بیش از حد متوسط در مهندسی فرهنگ جامعه دارند و از بین مولفه های فرهنگی نام برده شده، «ارتقاء دانش اطلاعاتی» با میانگین رتبه 47/10 و «نگرش اقتصادی» با میانگین 92/1 درصد به ترتیب بالاترین و پایین ترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند.

    کلیدواژگان: مهندسی فرهنگ، فرهنگ، نهادکتابخانه های عمومی، کتابداران کتابخانه های عمومی، شهر تهران
  • نجلا حریری*، فاطمه طارمی صفحات 34-48
    هدف

    هدف پژوهش سنجش هوش سازمانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است.

    روش پژوهش: 

    پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی بین جامعه ای مشتمل بر 150 نفر انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بر اساس هفت مهارت کارل آلبرشت است. کارل آلبرشت برای هوش سازمانی مدلی را ارایه می نماید که دارای هفت بعد است: چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد.

    یافته ها

    براساس یافته های پژوهش هوش سازمانی جامعه مورد مطالعه با میانگین 2/3 از میانگین نظری 3 یعنی از حد متوسط بالاتر است. بالاترین میانگین بدست آمده مربوط به مولفه کاربرد دانش(76/3) و کمترین میانگین مربوط به مولفه میل به تغییر (66/2) است.

    نتیجه گیری

    پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران هر چند که در بیشتر ابعاد هوش سازمانی نمره ای بالاتر از متوسط کسب کرده است، لازم است جهت ارتقاء هر چه بیشتر هوش سازمانی، تمامی ابعاد و مولفه های آن مورد بازبینی قرار گرفته، نسبت به تقویت هوش سازمانی اقدام شود.

    کلیدواژگان: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، کتابداران، هوش سازمانی، چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش، فشار عملکرد
  • هاجر زارعی، فروزان باقری گرمارودی* صفحات 49-64
    هدف

    هدف مقاله ی حاضر، تعیین وضعیت دسترس پذیری وب سایت کتابخانه مرکزی بیست دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس رهنمود های کنسرسیوم وب جهان گستر است.

    روش پژوهش:

     این پژوهش از نوع کاربردی، به روش ارزیابانه و بر اساس 15 شاخص مستخرج از رهنمود دسترس پذیری محتوای وب کنسرسیوم وب جهان گستر است. در این پژوهش، دسترس پذیری بیست وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در رتبه بندی دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب رتبه اول تا  بیستم را کسب کرده اند به روش فنی(ماشینی-دستی) و براساس شاخص های اولویت یک مستخرج از رهنمود کنسرسیوم وب جهان گستر ارزیابی شده است. ارزیابی ماشینی به وسیله نرم افزارEvalAccess 2.0   و ارزیابی دستی با استفاده از چک لیست استخراجی از شاخص های اولویت یک رهنمود دسترس پذیری کنسرسیوم وب جهان گستر صورت پذیرفت.

    یافته ها

    نتایج  نشان داد در روش ارزیابی ماشینی وب سایت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه گیلان با 19 امتیاز و رتبه1 دسترس پذیرترین و وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد با 472 امتیاز و رتبه 18 غیر دسترس پذیرترین وب سایت است. در روش دستی میانگین دسترس پذیری وب سایت ها 23 درصد است. در کل میزان دسترس پذیری وب سایت ها زیر 50 درصد است و تا نتیجه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. در انتها راهکارها و پیشنهاداتی جهت بهبود سطح دسترس پذیری وب سایت ها ارایه شده است.

    نتیجه گیری

    این پژوهش دومین پژوهش کاربردی در حوزه ارزیابی دسترس پذیری وب سایت ها و اولین پژوهش کاربردی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی بر اساس کنسرسیوم دسترس پذیری وب در ایران است. یافته های این پژوهش می تواند یک دیدگاه کلی به مسیولین سیاست گذاری، در طراحی وب سایت های دسترس پذیر ارایه دهد.

    کلیدواژگان: دسترس پذیری- ارزیابی، کتابخانه های دانشگاهی- وب سایت ها، ارزیابی ماشینی، ارزیابی دستی، کنسرسیوم دسترس پذیری وب (w3c)- نرم افزارEvalAccess 2.0
  • غلامعلی رودی، محسن فلاح* صفحات 65-79
    هدف

    میزان تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبر نظیر اسکوپوس از ملاک های مهم رتبه بندی دانشگاه های پزشکی  می باشد و انتشار تولیدات علمی در این پایگاه ها باعث افزایش رویت پذیری و افزایش استناد به آنها نیز می شود هدف از این مقاله وضعیت  انتشار و استناد  به مقالات دانشگاه علوم پزشکی گلستان و گیلان  تا پایان آگوست 2011   و شاخص هرش آنان می باشد.

    روش پژوهش : 

    این پژوهش یک مطالعه علم سنجی است که به روش توصیفی انجام شد و در آن کلیه مقالات منتسب به این دو دانشگاه که در پایگاه اسکوپوس منتشر و نمایه شده بودند تحت بررسی قرار گرفتند و یافته ها با بهره گیری از آمار توصیفی ارایه گردیدند.

    یافته ها

    بر اساس آمار بدست آمده در پایگاه scopus تعداد مقاله های اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 262 عنوان و دانشگاه علوم پزشکی گلستان 502 عنوان بوده است. جامعه پژوهش 444 نفر هیات علمی دو دانشگاه می باشند. دانشگاه علوم پزشکی گلستان 103 نفر و دانشگاه علوم پزشکی گیلان 341 نفر. از تعداد 103 نفر اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان  فقط 32 نفر (06/31) درصد و در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از 341 نفر فقط 43 نفر (61/12) درصد دارای شاخص هرش هستند. در دانشگاه علوم پزشکی گلستان  بیشترین  هرش  بعد از شاخص  1 که 11 نفر می باشند مربوط به هرش 3 و 4 می باشد که هر کدام 6 نفر می باشد با (83/5) درصد و کمترین هرش مربوط به شاخص 7 و 11 می باشد با 1 نفر معادل (97/.)درصد. و در دانشگاه گیلان بیشترین  هرش  بعد از شاخص  1 که 21 نفر می باشند مربوط به هرش 2 می باشد که 16 نفر می باشد با (70/4) درصد و کمترین هرش مربوط به شاخص 4 و 5 و 6 و 9  می باشد با 1 نفر معادل (29/.)درصد .

    نتیجه گیری

      در دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعضای هیات علمی  با مرتبه دانشیار  13 نفر  بیشترین  بیشینه مقدار و اعضای هیات علمی با مرتبه مربی با تعداد 9 نفر  کمترین بیشینه مقدار و در دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعضای هیات علمی  با مرتبه استاد 5 نفر  بیشترین  بیشینه مقدار و اعضای هیات علمی با مرتبه مربی و دانشیار کمترین بیشینه مقدار را دارند . در دانشگاه علوم پزشکی گلستان با توجه به اینکه هیات علمی تعدادش 32 نفر می باشند در سه زمینه (تعداد مقاله ، استناد و اچ ایندکس) نسبت به دانشگاه علوم پزشکی گیلان که هیات علمی بیشتری (43 نفر) دارد بیشتر است . از تعداد 32 نفر در دانشگاه علوم پزشکی گلستان 502 مقاله، 1080 استناد و اچ ایندکس آن هم 94 می باشد. از تعداد 43 نفر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان 262 مقاله، 689 استناد و اچ ایندکس آن هم  82 می باشد. پس نتیجه می گیریم که هر چه استناد ما بیشتر باشد اچ ایندکس ما بیشتر است نه مقاله ، و دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اینکه هیات علمی کمتری نسبت به دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارد، اما دارای اچ ایندکس و توان علمی بالاتری برخوردار می باشد .

    کلیدواژگان: اطلاعات علمی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه گیلان، دانشگاه گلستان، اعضای هیات علمی، شاخص اچ، علم سنجی، پایگاه اسکوپوس
  • علی مردانی نژاد*، فرامرز سهیلی، فرشید دانش صفحات 80-97
    هدف

    پژوهش حاضر در نظر دارد تا با تحلیل پیوندهای مختلف وب سایت های واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی ایران به بررسی میزان رویت، میزان تاثیرگذاری و هم پیوندی آنها با استفاده از شیوه وب سنجی بپردازد.

    روش پژوهش: 

    روش پژوهش حاضر، روش وب سنجی می باشد. در این روش انواع پیوندهای موجود در وب سایت ها اعم از پیوندهای دریافتی، مجموع پیوندها، هم پیوندی ها مورد بررسی قرار می گیرد. جامعه پژوهش حاضر کلیه وب سایت های واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی  ایران می باشد. که در مجموع 167 وب سایت را شامل می شود، این وب سایت ها با استفاده از راهنمای اینترنتی یاهو بازیابی و به منظور تحلیل پیوندهای آنها بر روی رایانه شخصصی بارگذاری گردیدند.

    یافته ها

    وب سایت های دانشگاه های آزاد اسلامی واحد لنجان، نورآباد ممسنی و تهران جنوب با 5440، 4280، 3290  پیوند دریافتی دارای بالاترین میزان رویت و وب سایت های دانشگاه های آزاد اسلامی واحد سروان، لنجان و خرم آباد به ترتیب دارای بالاترین میزان تاثیر گذاری در محیط وب بودند، همچنین وب سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با ضریب تاثیری برابر با 06/0 دارای پایین میزان تاثیر گذاری است. در رابطه با بررسی هم پیوندی وب سایت ها نیز نتایج  تحلیل خوشه ای حاکی از آن است که وب سایت های مورد مطالعه در 11 خوشه با هم به همکاری می پردازند از سوی دیگر، استفاده از روش تحلیل چند متغیره نشان داد که این وب سایت ها در 9 خوشه با هم همکاری دارند.

    نتیجه گیری

    تحلیل نتایج این مقاله بیانگر این امر است که مدیران و طراحان وب سایت های دانشگاه های مورد مطالعه باید با شناخت عواملی که بر جذب پیوند توسط وب سایت تاثیر دارند، برای ارتقاء کیفی و محتوایی وب سایت خود برنامه ریزی نمایند. به هر حال، موفقیت نهایی یک وب سایت به عواملی چون کیفیت، اندازه، زبان، قدمت، شمول و برخی عوامل دیگر بستگی دارد و نمی توان یک یا دو عامل محدود را به عنوان تنها دلایل موفقیت یک وب سایت قلمداد کرد.

    کلیدواژگان: وب سایت ها، دانشگاه آزاد اسلامی، وب سنجی، ضریب تاثیرگذاری، میزان رویت، تحلیل هم پیوندی
  • علیرضا مطلبی فرد*، حمیدرضا آراسته، هدیه محبت، مهدی دستا صفحات 96-115
    هدف

    هدف این پژوهش بررسی اخلاق پژوهش با تمرکز بر ویژگی های فردی و مسئولیت های حرفه ای پژوهشگران دانشگاه های دولتی شهر تهران است.

    روش پژوهش :

     روشپژوهش حاضر تحلیل محتوا است و اطلاعات لازم  از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری شد. جامعه پژوهشی شامل استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی شهر تهران بود که از  میان آنها در نهایت 37 نفر از طریق روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی به عنوان اطلاع رسان انتخاب گردیدند. برای تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه ها از تحلیل محتوای و سه فرایند پیاده سازی، کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج بدست آمده از مصاحبه ها نشان داد که می توان مسئولیت های اخلاقی پژوهشگران را به دو دسته ویژگی های فردی و مسئولیت های حرفه ای تقسیم کرد. ویژگی های فردی شامل تعهد، صداقت، انگیزش، پشتکار و صبوری، روحیه همکاری و کار گروهی در پژوهش است.  مسئولیت های حرفه ای  پژوهشگران شامل مسئولیت در برابر جامعه، حامیان، همکاران، آزمودنی ها، موضوع پژوهش،  محققان دیگر، جمع آوری و تحلیل داده ها و  انتشار  یافته ها است.

    نتیجه گیری

    به طور کلی می توان گفت بهبود وضعیت رعایت اخلاق پژوهشی در میان جامعه علمی نیازمند توجه به زیرساخت های لازم و کیفیت در پژوهش می باشد

    کلیدواژگان: اخلاق پژوهشی، اخلاق فردی، ویژگی های فردی، مسئولیت های حرفه ای، آموزش عالی
  • فرانک محسن زاده*، حسن بهزادی صفحات 116-136
    هدف

    هدف اصلی از پژوهش حاضر ارزیابی صفحات خانگی وب سایت های دانشگاه های آزاد اسلامی واحدهای مناطق 7، 14 و 15 از نظر رعایت معیارهای مدیریت دانش است که در نهایت به رتبه بندی این وب سایت ها بر اساس این سه عامل منجر شده است. 

    روش پژوهش:

     این پژوهش پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. گردآوری داده ها با استفاده از روش مشاهده مستقیم و بر اساس سیاهه وارسی مبتنی بر مدل [1](K-ACT) می باشد. در این سیاهه وارسی، 3 فاکتور مهم مدیریت دانش که همان دسترس پذیری، خلق و اشاعه دانش است در قالب 13 عامل کلی(50 معیار) مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان می دهد در بخش عامل اصلی دسترس پذیری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در بین تمامی دانشگاه های مناطق 7، 14 و 15 رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در عامل اصلی خلق دانش، وب سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان که در منطقه 14 دانشگاهی قرار دارد، توانسته است نسبت به سایر واحدهای دانشگاهی در مناطق سه گانه معیارهای بیشتری از عامل خلق دانش را در طراحی وب سایت خود مدنظر قرار دهد. در آخرین عامل اصلی یعنی اشاعه دانش نیز واحد بردسیر در جایگاه برتر قرار دارد. همچنین در مجموع سه عامل نیز واحد زاهدان در رتبه نخست و واحد سیرجان در رتبه دوم جای دارند و در آخرین رتبه نیز مرکز حاجی آباد از منطقه دانشگاهی 15 قرار دارد.

    نتیجه گیری

    هر چند بسیاری از واحدهای دانشگاهی در منطقه های 7، 14 و 15 نسبت به استفاده از اینترنت و به طور کلی فناوری اطلاعات اقدام نموده اند، اما این عمل فاقد پشتوانه های علمی خاص می باشد و بیشتر به ارایه اطلاعات کلی از آن دانشگاه ها بسنده شده است و کارکردهای مختلف و خدمات گوناگونی که می توان از مقوله های مدیریت دانش در عرصه فناوری اطلاعات انجام داد، چندان مورد توجه نبوده است. 

    کلیدواژگان: وب سایت ها، مدیریت دانش، دانشگاه آزاد اسلامی، خلق دانش، اشاعه دانش، دسترسی به دانش
|
  • Alireza Isfandyari Moghaddam, Mozhdeh Dehghani, Maryam Sedehi, Leila Nemati Anaraki *, Elaheh Hasanzadeh Dizaji Pages 1-18

    Purpose :

    This research aims to compare the attitude of the managers of libraries located at Iran, Tehran and Shahid Beheshti Medical Sciences Universities' training hospitals on the status of information technology (IT) in the mentioned libraries.

    methodology :

    Applied survey research methodology was assigned in this research. It used researcher-made questionnaire to collect the data. The managers of forty hospital libraries of Iran, Tehran and Shahid Beheshti Universities formed the population of the research. To analyze the collected data, the statistical software SPSS (version 17) was used.

    Findings :

    Results showed that 12.5% of Tehran, 15.6% of Iran and 25% of Shahid Beheshti universities library managers agreed to a very large extent on the application and development of IT and its tools and 93.7% of the managers from all the three hospital libraries deemed the application of IT most necessary. The managers believed that the greatest advantage of IT is concerned with the reduction of human efforts (59.4%), and 100% of the managers acknowledged the need for further promotion of their skills in a wide variety of IT issues. 16.1% at Tehran, 12.9% at Iran and 29% at Shahid Beheshti University considerably approved of formal education for the promotion of their librarians' skills.

    Conclusion:

    According to the research findings it can be concluded that objective and scientific attitude towards the role of information technology on hospital library managers has significant differences, so that the hospital library managers of SBU have higher positions in objective and practical attitude and desire.

    Keywords: Hospital Libraries, Information Technology, Managers, Attitude, Iran University of Medical Science, Tehran University of Medical Science, Shahid Beheshti University of Medical Science
  • Shokouh Tafreshi, Mehrnaaz Mashhadi * Pages 23-33
    Purpose

      The purpose of this study is to analyze the public libraries role in society’s cultural engineering covered by - Iran Public Libraries’ Organization (I.. P. L. O.).

    Methodology

    Research method is descriptive. The research community includes all 117 librarians from 37 public libraries. To gather information the researcher has used questionnaires including 29 questions. The validity of this questionnaire was confirmed by experts and reliability of questionnaire was verified by Cronbach’s alpha. For statistical analysis, Single variable T- test, K square and Friedman test were used.

    Findings

    Results of this research reveal that public libraries role in society’s cultural engineering is more than 50% and also clarifies that between the chosen factors as the cultural role of libraries; the most effective one is libraries’ role in developing knowledge and information among the society.

    Conclusion

    This research is one of the first researches in public libraries to show their role in cultural engineering in society.

    Keywords: Culture Engineering, culture, Public Libraries Organization, Public Libraries’ Librarians- Tehran
  • Nadjla Hariri *, Fatemeh Taromy Pages 34-48

    Puropse: 

    The purpose of this study is to assess the organizational intelligence of Iran Research Institute for Information Science & Technology.

    Methodology

    The research method is analytical survey, and the population consisted of 150 employee of Iran Research Institute for Information Science & Technology. A questionnaire used based on Karl Albrecht’s Seven Skills. Karl Albrecht presents a model for organizational intelligence that has seven dimensions: strategic vision, shared faith, appetite to change, sprit, alignment and congruence, knowledge deployment and performance pressure.

    Findings

    According to the results, the organizational intelligence mean (3.2) is higher than average. The highest and lowest obtained means relate to knowledge application and change indexes 3.76 and 2.66 respectively.

    Conclusion

    Although the organizational intelligence in Iran Research Institute for Information Science & Technology is higher than average, it still needs augmentation by taking all dimensions of Organizational intelligence into consideration.

    Keywords: librarian, Intelligence organization, Iranian Research institute for Information science &Technology, Strategic vision, Shared fate, Appetite for change, HEART, Alignment & Congruence, Knowledge deployment, Performance pressure
  • Hajar Zarei, Frozan Bagheri Garmarodi * Pages 49-64
    Purpose

    The purpose of the study is to determine website accessibility status of central libraries of 20 superior universities associated with Ministry of Science ‚ Research ‚ and Technology based on worldwide web consortium guidelines.

    Methodology

    This paper is an applied study using evaluation method in accordance with 15 indices extracted from guidelines of web content accessibility of the consortium. ‚ Accessibility of 20 central libraries’ websites of superior universities associated with Ministry of Science‚ Research‚ and Technology which have gained  1-20 grades due to university ranking of the Ministry‚ have been evaluated by technical method (mechanical – manual) based on indices of the first priority extracted from worldwide web consortium. Mechanical evaluation was performed by EvalAccess 2.0 application and manual evaluation was developed by using the checklist extracted from indices of the first priority of worldwide web consortium guideline.

    Findings

    The data demonstrated that in mechanical evaluation method‚ the central library website and the document center of Gilan University with 19 points and grade 1‚ and the central library Website of Mashhad Ferdosi University with 472 points and grade 18 are the most and the least accessible websites respectively. In manual evaluation the average of websites accessibility is 23%. Totally the accessibility rate of the websites is below 50% that is too far from the desirable outcome. Finally‚ some techniques and suggestions have been offered to improve websites accessibility.

    Conclusion

    The paper is the second applied study in the field of website accessibility evaluation and the first applied study in the field of Iranian academic websites accessibility evaluation. The study data may develop a global perspective to policy makers to design accessible websites.

    Keywords: Accessibility- evaluation, Academic libraries- websites, Mechanical evaluation, Manual evaluation, Web accessibility consortium (W3C), Eval Access application
  • Gholamali Roudi, Mohsen Fallah * Pages 65-79
    Purpose

    Scientific productions indexed in major databases such as Scopus are important criteria for ranking the medical universities.Publication of these scientific productions leads to increase their visibility and citation. The purpose of this article is to investigate the publication and citation status of Gilan and Golestan Medical Sciences universities’ by end of August 2011 designating their Hirsh index.

    Methodology

    This study is a descriptive one that was conducted through Science metric Attributable to both the university and all papers published in the Scopus database and were indexed under review. The findings were presented using descriptive statistics.

    Findings

      Golestan University of Medical Sciences faculty members with the rank of associate professors are13 and they have the maximum number. The faculty members with rank of instructor are 9 and they have the lowest number .The Gilan University faculty members with the highest rank of professor are 5 and have the maximum number. The faculty members with rank of instructor and associate professor have the lowest number.

    Conclusion

    According to Scopus,  the articles of the faculties of Golestan University of Medical Sciences were 502 titles ; and  the articles of Gilan were 262.  The research population consists of 444 faculties of both Universities among them 103 faculties belong to Golestan university and 341 faculties belong to Gilan university. 32 faculties of Golestan university have Hirsh Index (31.6%) and 43 faculties of Gilan University have Hirsh Index (12.61%).
    These 32 facuties of Golestan have 502 articles, 1080 citations and their H index is 94. But the 43 faculties of Gilan University have 262 articles, 689 citations and their HIdex is 82. So we can conclude that as well as our citation is , our H Index will go up. Golestan University faculties are less, but their H index is higher namely their scientific potential is higher.

    Keywords: Scientific production, Gilan University of Medical Sciences, Golestan University of Medical Sciences, Faculty Members, H Index, Scientometric, Scopus database
  • Ali Mardaninezhad *, Faramarz Soheili, Farshid Danesh Pages 80-97
    Purpose

    This research aims to investigate visibility, Web Impact Factor (WIF), total links and size of the websites of the Islamic Azad Universities (IAU).

    Methodology

    In this research we used webometrics methods specially link analysis. All 176 websites belonging to the IAU which were in a period of one month were reviewed through Yahoo.

    Findings

    The research results indicated that “Lenjan branch.” with 5440 in- links, “Nour abad mamsani branch.” with 4280 and “South Tehran branch.” with 3290 in-links.  “Sarvan branch”, “Lenjan branch” and “Khoram abad branch.” had the highest WIF among Islamic Azad Universities (IAU).

    Conclusion

    Results analysis indicated that web designers in these universities must identify how to attract links and web traffic in order to promote the quality and content of websites. However، the ultimate success of a website was dependent upon factors such as quality، size، language، and the approximate age of a website which was not limited to one or two factors.

    Keywords: Iran, Islamic Azad University, Website, Webometrics, Web Impact Factor (WIF), Visibility
  • Alireza Motallebifard *, HamidReza Arasteh, Hedieh Mohabbat, Mehdi Dasta Pages 96-115
    Purpose

    The purpose of this inquiry was determining evaluated research ethics in higher education with the concentration on individual characteristics and professional responsibilities of researchers in Tehran governmental universities.

    Methodology

    The study was conducted through content analysis method with qualitative approach and the necessary information was collected through semi-structured interviews. Research population consisted of faculty members and graduate students from Tehran’ governmental universities. A total of 37 interviews were conducted with informants. In order to analyze the narrative information, content analysis was used in three consecutive process transcribing interviews and open coding.

    Findings

    The results revealed that researchers’ ethics can be divided into two categories, individual characteristics and professional responsibilities. The individual characteristics include commitment, honesty, motivation, Perseverance and patience and ethical responsibilities involve responsibilities to the community, sponsors, partners, subjects, research topic, other researchers, data collection and analysis, and publication of results.

    Coclusion: 

    generally be said to improve ethics of research among the scientific community requires attention to infrastructure development and quality in research.

    Keywords: Research Ethics, Individual Ethics, Individual characteristics, Professional Responsibilities Higher Education
  • Faranak Mohsenzadeh *, Hassan Behzadi Pages 116-136
    Purpose

    This study aims to assess knowledge management standards in the seventh, fourteenth and fifteenth regional branches of Iran Islamic Azad University (IAU) websites.

    Methodology

    The present research has been done by a descriptive survey method. The statistical population of this study is consisted of all websites of IAU in the seventh, fourteenth and fifteenth regional branches. An evaluation model known as knowledge Access, Creation and Transfer (K-ACT) was presented for evaluating the academic websites.

    Results

    Findings show that in standard of knowledge access Sirjan branch has acquired the highest rank among all branches of the three regions. In standard of knowledge creation the website of Zahedan branch, which is placed in the 14th region, has obtained the highest rank. The latest standard is knowledge transfer that Bardsir branch has acquired the best position among all of them. Totally,among the three standards, Zahedan branch obtained the highest rank among all branches of IAU and the second position was is Sirjan branch . At the end,Hajiabad branch got the lowest position.

    Conclusion

    Although many of academic branches in the three regions were using the internet and information technology, in general, they acted without support from science. They presented the total information of the universities on their websites and did not pay attention to different functions and services which could be done by knowledge management topic in the field of information technology.

    Keywords: Islamic Azad University, Academic websites, Knowledge Management, knowledge access, Knowledge Creation, Knowledge transfer