فهرست مطالب

فصلنامه اخلاق پزشکی
پیاپی 24 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله پژوهشی
  • لیلا مهستی جویباری، سامیه غنا، سمیه صرافی خیرآباد، اکرم ثناگو صفحات 11-31
    مقدمه
    کادر پزشکی، بیماران و همراهان بیماران همیشه در معرض مواجهه با اخبار، شرایط و اوضاعی هستند که آن ها را «خبر بد» و «شرایط ناخوشایند» ارزیابی می کنند. هدف از این پژوهش، تبیین تجربیات پرستاران از رساندن خبر بد به بیماران و همراهان آنان بوده است.
    روش
    در این پژوهش کیفی با 30 پرستار مصاحبه نیمه ساختار به عمل آمد. نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر از تنوع انتخاب شدند. حداقل یک سوال باز در تمامی مصاحبه ها مطرح شد، بقیه سوالات کاوشی بود. مصاحبه ها خط به خط، دست نویس و مطابق رویکرد «تحلیل محتوا» آنالیز شدند. برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا رضایتنامه شفاهی اخذ گردید.
    یافته ها
    از آنالیز داده ها مضامین «به پزشک واگذارکردن، توسل به اقوام دورتر، مهیاکردن زمینه، کوچک جلوه دادن موضوع» استخراج شد. مشارکت کنندگان ابلاغ «اخبار تشخیصی» را جزء مسئولیت و وظایف خود نمی دانستند، لذا تلاش می کردند تا هر آنچه که در این حیطه باشد را به پزشک واگذار نمایند. یکی از رایج ترین استراتژی های پرستاران در رساندن خبر بد «روحیه دادن به بیمار و همراه وی» بوده است.
    نتیجه گیری
    داده ها نشان داد پرستاران در ابلاغ خبر بد به بیماران و همراهان وی از روش های غیر مستقیم استفاده می کنند، پزشکان را مسوول این کار می دانند، دستورالعمل خاصی در خصوص ابلاغ اخبار بد به بیمار و خانواده ندارند و هر پرستاری به سبک خاص خود مبتنی بر ذهنیات، ولی مطابق فرهنگ رفتار می نماید. با توجه به تنوع اجتماعی و فرهنگی بیماران، ضروری است تا پرستاران با شیوه های علمی ابلاغ خبر بد که به کرات در زندگی کاری خود با آن مواجهه می شوند، آشنا شوند.
    کلیدواژگان: رساندن خبر بد، اخلاق پزشکی، پرستار، بیمار، تحلیل محتوا
  • عباس عباس زاده، فریبا برهانی، گلناز فروغ عامری، ساره نجمی دولت آبادی* صفحات 33-53

    پرستاران با معضلات عملکردی در محیط کار روبرو هستندکه موجبات دیسترس را در آن ها فراهم می کند دیسترس اخلاقی به عنوان نگرانی عملکردی شناخته شده است. تعلق کاری رویکردی جهت فهم بهتر تجربه کاری پرستاران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین دیسترس اخلاقی و تعلق کاری پرستاران انجام گرفت. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که پرسشنامه ها در بین 184 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های شهرستان سیرجان پخش شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه دیسترس اخلاقی و تعلق کاری جمع آوری شد. بر اساس یافته های این پژوهش پرستاران مورد مطالعه شدت متوسطی از دیسترس اخلاقی را تجربه می کردند و رابطه مثبت معنی دار بین فراوانی و شدت دیسترس اخلاقی وجود داشت. همین طور بین شدت دیسترس اخلاقی و تعلق کاری پرستاران ارتباط معنی دار مثبت وجود داشت (p=0.011 و R=0.188). پیشنهاد می گردد مدیران پرستاری راهکارهایی برای از عهده برآیی دیسترس اخلاقی توسط پرستاران در نظر بگیرند تا پرستاران ضمن برخورداری از تعلق کاری بالا، دیسترس اخلاقی کمتری را تجربه کنند.

    کلیدواژگان: دیسترس اخلاقی، تعلق کاری، پرستاران
  • محمد مرادی، مرضیه خاتونی، رضا ضیغمی، حسن جهانی هاشمی، محمدرضا شیخی صفحات 55-78
    هدف
    رضایت شغلی نیروی انسانی از مهم ترین عوامل موثر در کارایی و بهره وری سازمان است. تعهد حرفه ای نیز یکی از ویژگی های انسانی است که می توان آن را رضایت قلبی و التزام عملی نسبت به وظایف تعیین شده برای انسان تعریف کرد، با این شرط که بدون هرگونه سیستم نظارتی، شخص وظایف خود را به بهترین نحو ممکن به انجام رساند. با توجه به اهمیت این دو مولفه در شغل خطیر پرستاری که در ارتباط مستقیم با روح و جان انسان ها می باشد، این مطالعه با هدف بررسی رابطه تعهد حرفه ای و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی آموزشی قزوین در سال 1390 صورت گرفت.
    روش
    این مطالعه توصیفی تحلیلی و به روش مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر قزوین می باشند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته است که جهت تعیین رضایت شغلی و تعهد حرفه ای پرستاران طراحی گردیده است. روش نمونه گیری در این مطالعه سرشماری می باشد. با توجه به خصوصیات افراد مورد پژوهش 547 پرسشنامه در بین پرستار واردشده به این پژوهش توزیع گردید و از آن تعداد 361 پرسشنامه عودت داده شد که تعداد 355 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بود. جهت آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. در آنالیز داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی از آزمون t، ANOVA، رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شد.
    یافته ها
    رضایت شغلی پرستاران 9/24 درصد در حد کم، 4/72 درصد در حد متوسط و 7/2 درصد در حد زیاد بود. از سوی دیگر تعهد حرفه ای پرستاران 9/4 درصد در حد کم، 8/70 درصد در حد متوسط و 3/24 درصد در حد زیاد بود. بین متغیرهای سن، جنس، سمت و بخش کاری با رضایت شغلی رابطه آماری معنی دار وجود داشت (P<0/05) و با افزایش سن، دارابودن سمت های مدیریتی و نیز جنسیت مذکر میزان رضایت شغلی پرستاران افزایش می یافت. همچنین تنها بین متغیرهای سن و جنس با تعهد حرفه ای رابطه آماری معنی دار دیده شد (P<0/05)، یعنی با افزایش سن و نیز جنسیت مونث میزان تعهد حرفه ای کارکنان پرستاری افزایش می یافت. رابطه آماری معنی داری بین رضایت شغلی و تعهد حرفه ای پرستاران یافت شد (r=0.324 و P<0.001)، به طوری که با افزایش تعهد حرفه ای میزان رضایت شغلی نیز افزایش می یافت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه مبنی بر وجود ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد حرفه ای و با توجه به این که رضایت شغلی و تعهد حرفه ای دو مولفه مهم تاثیرگذار بر یکدیگر و در نتیجه تاثیرگذار بر کیفیت ارائه خدمات پرستاری می باشند، ضروری است که با شناسایی عوامل موثر بر این دو مولفه به دنبال برنامه ریزی جامع جهت ارتقای سطح رضایت شغلی و تعهد حرفه ای پرستاران شاغل در بیمارستان ها بود.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، تعهد حرفه ای، پرستاران
  • مقاله مروری
  • فاطمه طاهری صفحات 79-112
    مساله شبیه سازی انسان و «کلونینگ» در قرن اخیر به یک بحث جهانی و همگانی تبدیل شده است. «کلونینگ» در علم زیست شناسی عبارت است از «تکثیر موجود زنده بدون آمیزش جنسی» و فعلا به عمل کاشت جنینی در رحم اطلاق می شود که ابتدا در آزمایشگاه تولید شده باشد. به عبارتی کلونینگ تهیه یک کپی از انسان یا حیوان است که با جایگزین کردن هسته سلول های فرد مرجع و تکثیر آن سبب تولید یک فرد که دقیقا کپی فرد اول است می گردد. فرآیند آن به این ترتیب است که محققان ابتدا هسته های یک تخمک را با DNA سلول های دیگر جایگزین نموده، سپس تخمک بازسازی شده را در آزمایشگاه مورد مراقبت قرار می دهند تا تقسیم شده، به جنین تبدیل شود. چنانچه جنین مزبور در رحم کاشته شود و از آن انسانی به وجود آید، شبیه سازی مولد انسان صورت گرفته است.
    از دیدگاه فقهای اسلامی شبیه سازی انسان حرام است و دلایل متعددی را علیه آن اقامه کرده اند. از این دیدگاه آن ها شبیه سازی انسان را به دلایل فقهی، اخلاقی، اجتماعی، روانشناختی و دلایل دیگر علمی حرام اعلام کرده اند. آن ها شبیه سازی انسان را به عنوان ابزاری برای تضعیف اعتقادات مذهبی، دخالت در آفرینش خداوند، هتک حرمت انسان، آشفتگی زندگی خانوادگی و گسست در نسب انسانی قلمداد کرده اند. بنابراین مسیحیت کاتولیک و مسلمانان شبیه سازی را به مثابه تولد انسان نامشروع می دانند.
    اگرچه هنوز جزئیات این مساله برای جهانیان و آینده آن روشن نیست، در عین حال، افراد و گروه های بسیاری در سراسر دنیا با مطالعات پیگیر تبیین این پدیده نوین را از ابعاد گوناگون دنبال می کنند و در داخل کشور نیز این مساله از نظر فقهی با عکس العمل های متفاوت رو به رو شده است.
    آنچه پیش رو دارید، نگاهی به وضعیت شبیه سازی، پیامدهای مثبت و منفی آن و عکس العمل هایی که در جهان مسیحیت و غرب و جهان اسلام نسبت به آن نشان داده شده است می باشد و با بیان رویکرد قانونگذار ایران مقاله را با ارائه پیشنهاداتی به پایان می بریم.
    کلیدواژگان: شبیه سازی توالدی، شبیه سازی درمانی، قوانین حقوقی، مسائل اخلاقی
  • افسانه میرزازاده صفحات 113-137
    یکی از موضوعات چالش برانگیز در دنیای امروز، مساله سقط جنین می باشد. تفاوت دیدگاه فردگرایان و جامعه گرایان موجب اتخاذ مواضعی متفاوت در نقد و تحلیل این مساله می گردد. هدف از این نوشتار ارائه پاسخی روشن به جواز یا عدم جواز سقط جنین نمی باشد، بلکه با رویکردی توصیفی تحلیلی قصد بر آن است تا دیدگاه توماس ناگل و جان راولز و فمنیست های فردگرا تشریح شود و با ارائه دیدگاه های مایکل سندل و مکین تایر و فمنیست های جامعه گرا به قیاس و ارزیابی این دو حوزه فکری فردگرایی و جامعه گرایی در مورد موضوع سقط جنین پرداخته شود.
    فردگرایان بر حقوق و آزادی های فردی تاکید دارند و حقوق زن را به عنوان شهروند برابر، مقدم بر حیات جنین می دانند. آنان خواستار تقدم بخشی آزادی زنان بر سایر ارزش های سیاسی می باشند. از دیدگاه جامعه گرایان بدون در نظرگفتن اخلاق، مذهب و ملاحظات عمومی جامعه نمی توان به مساله سقط جنین پرداخت. با این حال عده ای از جامعه گرایان فمنیست خواستار جواز سقط جنین به نفع حقوق زنان بوده اند، اما از آنجا که دیدگاه جامعه گرایانه آن ها با ارزش های فمینیستی قابل جمع نبود تصمیم گرفتند که در موضوع سقط جنین بار دیگر به الگوهای فردگرایانه پناه ببرند و با تکیه بر حقوق و آزادی های فردی از طرفداران سقط جنین حمایت نمایند.
    کلیدواژگان: سقط جنین، فردگرایی، جامعه گرایی، فمنیسم
  • فهیمه سادات طباطبایی، محمد جواد جاوید صفحات 139-162
    پیشرفت های علمی در سال های اخیر باعث تغییرات فراوانی در جوامع انسانی شده است. از جمله این پیشرفت ها، تحول علوم پزشکی است که در نتیجه آزمایشات حیوانی به دست آمده است. این تحول علمی، باعث ایجاد یک واکنش اخلاقی گردیده که منشا طرح یک پرسش حقوقی مهم شده است: به چه حقی، انسان به منظور آرام نمودن رنج های خود، حیوانات را آزار می دهد؟ این مقاله با توجه به اهمیت آزمایش های حیوانی در مباحث زیست سازگاری مواد دندانی، به مطالعه موردی قوانین موجود در فرانسه پیرامون حیوانات و آزمایش های حیوانی در این خصوص پرداخته است. بر اساس نتایج این مطالعه، اولین قانون فرانسه در حمایت از حیوانات در سال 1850 پایه گذاری شد، اما از آن زمان، قوانین دقیق تری در مورد آزمایشات حیوانی به تصویب رسیده است. از مجموع مطالعات اینگونه بر می آید که آزمایشات حیوانی به عنوان بخشی از روند ارزیابی زیست سازگاری مواد دندانی گریزناپذیر است، اما قانونی طبیعی و گریزناپذیر دیگری هم هست و آن این که در جریان تحقیقات، محقق باید آسایش حیوان را فراهم ساخته و به شیوه ای اخلاقی با وی برخورد نماید. بدون شک اعمال قانون در این زمینه به پایبندی بیشتر محققین به مباحث اخلاقی کمک خواهد نمود.
    کلیدواژگان: اخلاق، زیست سازگاری، تست های حیوانی، تست های کاربردی، قانون فرانسه
  • احمد صادقی، محمد خمرنیا صفحات 163-175
    حفظ حریم افراد و رعایت حقوق آنان، مفهومی مهم و نیازی اساسی در زندگی انسان شناخته شده است. برای حفظ حریم اطلاعاتی بیمار و پیشگیری از افشای اطلاعات، مدیران و مسوولان بیمارستان ها بایستی راهکارهای جدیدی را به کار برده تا حریم بیماران کمتر به خطر افتد.
    مدیریت بهداشت و درمان موجب تامین و حفظ سلامت انسان ها، رعایت حقوق و حریم بیمار و پاسخگوی یک نیاز اساسی و مستمر انسان ها می باشد. همچنین از مسائل بسیار مهمی است که برکت و ثمربخشی حقیقی آن وابسته به آمیختگی آن خدمات با موازین اخلاقی و فضائل انسانی می باشد. این آمیختگی موجب رضای پروردگار و تامین نیاز مردم به صورتی مناسب و در جهت کمال انسان می باشد؛ بدین لحاظ پرداختن به بحث کاربرد اخلاق حرفه ای در بخش بهداشت و درمان علی الخصوص در سیستم مدیریتی آن و در جهت رعایت حقوق بیمار، بی گمان اقدامی ضروری و شایسته است. حقیقت این است که ویژگی های اخلاقی باید در رفتار آدمی به ظهور برسند تا موجب افزایش ارزش های اخلاقی شوند. در این مسیر، روح خدمت گذاری و خداجویی جایگزین خودبینی ها و خودخواهی های برخاسته از نفس و خودمحوری می گردد.
    این مقاله بر اساس مروری بر متون علمی مرتبط، نظری اجمالی بر مفهوم اخلاق و حفظ حریم و خلوت بیمار داشته و نقش مدیریت بهداشت و درمان در بیمارستان ها بر این مقوله را مورد بررسی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، مدیریت سلامت، حقوق بیمار
  • مقاله پژوهشی
  • رضا غفاری، علیرضا یعقوبی، محمود عباسی، فریبا سالک رنجبرزاده*، سوسن حسن زاده سلماسی، پریسا گل عنبر صفحات 177-191

    وضعیت آموزش اخلاق پزشکی و شیوه ارزیابی آن در دانشجویان نشان می دهدکه در برنامه درسی رشته پزشکی، درس اخلاق به عنوان یک درس دو واحدی در مقطع مشخص به دانشجویان ارائه می شود و با انجام یک ارزیابی کتبی به پایان می رسد. در حالی که ارزشیابی رسمی بایستی با استفاده از شیوه های کارامد که شامل ارزیابی دانش، نگرش و توانمندی های اخلاقی و حرفه ای در کل دوره هفت ساله پزشکی و بعد از فارغ التحصیلی می شود، باشد و نبایستی به ارزیابی همان درس به صورت مقطعی و صرفا در حوزه تئوری های اخلاق پزشکی محدود گردد. هدف این بررسی پیشنهاد الگوی جامعی برای ارزیابی درس اخلاق پزشکی می باشد. در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه اعضای هیات علمی درگیر در مباحث اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت سرشماری و هدفمند وارد مطالعه گردیدند. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 1/79 درصد از اعضای هیات علمی با لزوم بازنگری ارزیابی این درس کاملا موافق بوده و اعتقاد به استفاده از ابزارهای متعدد ارزیابی دراخلاق و رفتار حرفه ای داشته به طوری که اولا همه حیطه های یادگیری را شامل شود و ثانیا محدود به یک مقطع و دوره خاصی از برنامه آموزشی نبوده، بلکه مستمرا قابل بررسی و ارزیابی باشد.

    کلیدواژگان: برنامه آموزشی، اخلاق پزشکی، ارزیابی دانشجویان
|
  • L. Mahasti Joyubari, S. Ghana, S. Sarrafi Kheyrabad, A. Sanagoo Pages 11-31
    Introduction
    The health care providers, patients and their relatives often face to the conditions and unpleasant circumstances such as bad news. Our purpose of this study was to explore the nurse's experiences of breaking bad news to the patients and their relatives.
    Method
    In this qualitative research, semi-structured interviews conducted with 30 nurses. The sampling method was purposeful and with maximum variation. All of the participants answered at least to one open-ended question "have you ever told a bad news to your patients or their relatives? If so, explain your experiences" The probing questions used to make deeper interviews. All of the interviews were recorded, transcribed verbatim and analyzed using "conventional content analysis" method. The oral informed consent was obtained for the participation in the study and voice recording.
    Results
    our analysis showed that "avoiding and delegating to the physician, seeking help from distant relatives, providing a context, minimizing the importance of situation" are main themes for the nurse’s experiences with breaking bad news. The participants believed that giving diagnostic bad news is not their responsibility, hence, tried to delegate giving bad news to the physicians. One of the most common strategies for giving bad news was "give hope to the patients and their attendants"
    Conclusion
    The nurses used the uncertain procedures to give bad news to the patients and their relatives, because as their idea, physicians are responsible. So, since there was no protocol or guideline for breaking bad news to apply in practice, the participants used their own personal and cultural based styles. With consideration of social and cultural differences among the patients, and high frequency of this working experience for the nurses, learning the ethical ways of giving bad news seems very essential.
    Keywords: Breaking bad news, Medical Ethics, Nurse, Patient, Qualitative study
  • A. Abbaszadeh, F. Borhani, G. Foroogh Ameri, S. Najmi Dolatabadi* Pages 33-53

    Nurses are confronted with practice dilemmas that evoke distress. Moral distress understood as a functional concern. Work engagement is an approach to gaining better understanding of nurse's work experiences. The purpose of this study identifies relation between moral distress and work engagement in nurses.This study designed with Cross-sectional correlation method. Data were collected using the moral distress scale and Utrecht Work Engagement Scale. The instruments were distributed 184 nurses who work in Sirjan's hospitals. The findings indicate that nurses experienced average intensity moral distress and there is significant positive correlation between intensity moral distresses with frequency moral distress. Also show the significant positive correlation between moral distress and work engagement (p=0.011, R=0.188). So we recommend nursing managers to plan strategies in order to increase nurses Work Engagement and experience less moral distress.

    Keywords: Moral distress, Work Engagement, Nurses
  • M. Moradi, M. Khatooni, H. Jahani Hashemi, R. Zeighami, M. Sheikh Pages 55-78
    Introduction
    Job satisfaction is a positive feeling and attitude to one's job. Occupational commitment is one's affective, normative, and continuance commitment to one's profession. In other hand occupational commitment have psychological relation with individuals and his or her occupation that is based on the individual's affective reaction to it Occupational commitment has been defined as one's attitude, including affect, belief and behavioral intentions and acceptance of the values of his chosen work, and a willingness to keep membership in that occupation. Identification of relationship between nurse’s professional commitment and job satisfaction is important because it plays vital role on caring outcome and even one's personal life.
    Objective
    The purpose of this study was to assess the relationship between professional commitment and job satisfaction in Qazvin’s Pubic Educational Hospital Nurses.
    Methods
    This is a cross-sectional descriptive study which used a structured, self-administered questionnaire. The Sample comprised 574 nurses from five pubic educational hospitals in Qazvin. 219 participants did not complete the questionnaires. So the final sample size was 355 participants. Data was analyzed by T-test, ANOVA and Pearson correlation in SPSS.
    Results
    our Findings show that most of nurses (72/4%) have moderate level of job satisfaction. Also most of them (70/8) have professional commitment in moderate level. And there was a significant positive relationship between nurses professional commitment and job satisfaction (r=0.324, P<0.001).
    Conclusion
    regarding to these fact that nurse's professional commitment and job satisfaction are two important factors in health organizational effectiveness and performance, it is necessary for managers to take strategies for improving nurse's professional commitment and enhance nurses’ job satisfaction.
    Keywords: Professional commitment, Job satisfaction, Hospital nurses
  • F. Taheri Pages 79-112
    Human cloning brings a new challenge in to a global and general recent century. Cloning in biology is defined as increasing of beings without sexual intercourse, in which transferred to womb after laboratory produces. First, researchers replace nucleus of an ovule with other somatic cell’s nucleus, then the reproducing ovule is controlled in laboratory until it divides and change to a fetus. If mentioned fetus spotted in womb and a human is made, cloning of human will happen.From point of view of Islamic Jurisprudences, human cloning is immoral and there are various reasons against it. So, they have declared human cloning immoral because of religious jurisprudence, moral, social, psychology and other reasons. They indicate human cloning as a mean for weakening the religious beliefs, interference in Allah create, aspiration of human, disturbance of family living and interruption in human filiation. So Catholic Christian and Muslims know cloning similar to immoral human.Although details of this matter and its future arent clear for the world, people and individuals try to explain this modern phenomenon from different views. So this matter is faced to different reactions of religious consultants in country. In this study, we are going to assess the cloning, and its positive and negative results and its reactions of this in the religious and Islamic world. And end with some recommendation regarding to Iranian legislation.
    Keywords: Reproduction cloning, Premedical cloning, Law rules, Moral problems
  • A. Mirzazade Pages 113-137
    Abortion is one of challenging issues in our modern world. Differences in the approaches by individualists and socialist have led to different positions in analyzing this issue.By using descriptive-analytic approach, this article tries to explain the opinions of Thomas Nagel, John Rawels and some of individualist feminists. And compare their idea with view point of Michael Sandel, MacIntyr and socialism feminismIndividualists stress on individual rights and freedoms. In this opinion, women's right is recognized as an equal citizens or even prior than fetal life.They prefer women freedom to other political values. Socialism believe that without moral, ethical and religious consideration in the society, assessment of abortion is impossible. Some other socialist feminists agreed with sanction of abortion in the interests of women but because of their community-oriented idea, it is not compatible with feminism values, so they decided to refuge in individualism patterns and protecting the abortion offenders with emphasizing on individual rights and freedoms.
    Keywords: Abortion, Individualism, Socialism, Feminism
  • Fs. Tabatabaei, Mj. Javid Pages 139-162
    Recent scientific revolution, has led to significant changes in human societies. The new technologies that developed through animal laboratory testing are improving medicine. This evolution, is leading to the emergence of an ethical debate that has been a central issue in the laws: by which rule and why men, in order to alleviate their own suffering, cause animals to suffer? Regarding the importance of animal experiments in biocompatibility of dental biomaterials, this article will review the existing legislation on animal studies in France.Reaching to this objective, a review literature was carried out by using Google database and searching topics like "éthique", "biocompatibilité", "essais animal", "essais d’utilisatio", "lois françaises" and "biomatériau" through internet motor engine.Based on the result of this study, the first French law in animal protection was in 1850. But, until now more rigorous laws in Animal studies are necessary for evaluating biocompatibility of dental materials. But during the research, the researcher must provide the animal welfare and deal with them in ethical way.
    Keywords: Ethics, Animal, Biocompatibility, Animal testing, Usage testing
  • A. Sadeghi, M. Khamarnia Pages 163-175
    Privacy of individuals and their rights is the most fundamental concept in human life. Managers and hospital administrators should apply new approaches to protect patient privacy and prevent the patient information disclosure.Management of health provides human health and maintenance of it, moreover it is responding to a consistent need of human rights and privacy of patient. It is an important issue which is depends on professional ethics. This structure leads to appropriate provision of human needs. Therefore, attention to professional codes of ethics applied in health system especially in managerial sector is necessary and suitable. Indeed, moral features should be growing in human behavior to enhance moral values. So, serve spiritual replacing to the vanity and selfishness. This article is a review from scientific text to find the concept of ethics; patient privacy and solitude and also consider the role of management in hospitals and health care.
    Keywords: Professional ethics, Health management, Patient rights
  • R. Ghaffari, Ar. Yaghoobi, M. Abbasi, F. Salek Ranjbarzadeh, S. Hassanzadeh Salmasi, P. Golanbar Pages 177-191

    The status of medical ethics education and methods of students assessing shows that ethics course in medicine curriculum as a two credit course give to the students in the specified period, and come to the end with a written assessment. While, the formal assessment should be used with the efficient ways such as knowledge assessment, attitudes and professional and ethical abilities in the whole period of seven years of medicine and after graduation and shouldnt limit to the sectional assessing of same course and shouldnt just be in the field of medical ethics theories. The goal of this study is achieving the formulation of comprehensive model for assessing medical ethics course. In this cross-sectional and descriptive study, all of the academic members of Tabriz medical university that involved in medical ethics discussions enrolled in this study in the form of census and targeted. Data were analyzed with using of descriptive statistics. 79.1% of academic members totally agreed with revise of assessment of this course. They believe to use several tools to evaluate the ethical and professional behavior, As this assessment include all areas of learning and not limited to a certain period of training and it be continually assessed.

    Keywords: Curriculum, Medical ethic, Assessment of Students