فهرست مطالب

نشریه ادب عربی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 6، تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/08/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • امیر مقدم متقی صفحات 1-36
    إن البحر لم یحظ بنصیب وافر من الشعر العربی القدیم، ذلک ان الشاعر العربی القدیم لم یتجاوز الصوره والشکل فی حدیثه عن البحر، ولم ینفذ إلی اعماق مکنوناته لیکتشف اسراره. فقد اقترن البحر عند من ذکروه فی غالب الاحیان بالإرهاب والابتلاع والهلاک والإزباد والموج والهدوء والصفاء والهدیر والزرقه، والجود والکرم والسعه والعظمه وما یشبه ها، او وصف رکوبهم و رحلاتهم فیه و معارکهم البحریه والسفن والاساطیل. بید ان هذه الاوصاف، ظلت اوصافا سطحیه لم تمکن الشاعر العربی من استلهام البحر واستشفاف دلالاته العمیقه والمتعدده، کما انها لم تخرج البحر من هامش الشعر العربی إلی قصائد مستقله.
    ولکن عندما نصل إلی العصر الحدیث نری ان الشعراء،لاسیما بعد ظهور التیار الرومانسی، یشخصون البحر، ویسبغون علیه صفات إنسانیه مختلفه؛ فإذا البحر فی اشعارهم کائن یملک الحس والعاطفه والمشاعر، یتفاعل الشعراء معه، ویقارنون بین حالاته المختلفه وبین عواطفهم ونوازعهم متخذین منه رمزا لعالمهم النفسی وتاملاتهم الفلسفیه؛ لیعبروا من خلاله عن تجربتهم وهمومهم ورواهم.
    ومن ثم فقد اکتسب البحر إضافه إلی معانیه ودلالاته القدیمه فی ابعاده الجمالیه والإنسانیه، إیماءات ومعانی فلسفیه عمیقه وصورا واشکالا جدیده تختلف عما کان سائدا فی العصور السابقه.
    ولکن لم ینحصر هذا التعمیق لمفهوم البحر فی شعر الرومانسیین، بل تسرب فی شعر غیرهم، حیث اتخذ البحر ایضا مفاهیم جدیده اخری کالمفاهیم السیاسیه والقومیه والجنسیه او الغرامیه او الاجتماعیه والثقافیه؛ کلها تعتبر قفزات جدیده لمفهوم البحر تمیزه فی غالب الاحیان عما کان علیه فی العصور السالفه.
    کلیدواژگان: البحر، التشخیص، الرمز، الشعر العربی المعاصر، المفاهیم الجدیده
  • محمود حیدری صفحات 37-56
    عدی بن زید العبادی شاعر من العصر الجاهلی، طار صیته فی الآفاق. عاش الشاعر فی بلاط الساسانیین و ملوک الحیره بعیدا عن الحروب الطائفیه، و المعیشه البدویه. کان الشاعر متضلعا باللغتین العربیه و الفارسیه و رسول انوشیروان إلی قیصر الروم، فلهذا نری شعره متاثرا بهذه العوامل و بیئته، مختلفا عن شعر غیره من الشعراء اسلوبا ومضمونا ولغه وصوره. وقد ابان هذا المقال عن اتصال الشاعر ببلاط الساسانیین وتاثیر هذا الاتصال علی رقی فکره، فظهرت القصص الإیرانیه القدیمه واسالیبها فی شعره، ورقت لغته الشعریه وصوره الفنیه، و ورد فی شعره الکثیر من الکلمات الفارسیه التی تدل علی تاثره بالروح الفارسیه و ثقافتها، و نری هذا التاثر جلیا فی الصوره الموسیقیه، إذ تتلاءم والموسیقی الشائعه فی البلاط مختلفه عن موسیقی شعراء البادیه.
    کلیدواژگان: الادب المقارن، الثقافه الفارسیه، الشعر الجاهلی، عدی بن زید العبادی
  • محمد ابراهیم خلیفه شوشتری، زهرا خدایی صفحات 57-72
    تستعمل کلمتا (لیس) و (لایکون) فی اللغه العربیه بصور مختلفه، و مازال بعضها غیر معروف عند کثیر من الباحثین. فمن الامثله علی ذلک، استعمال (لیس) فعلا تاما متصرفا موجبا، و مثل هذه الظاهره اللغویه جدیره بالبحث والدراسه. و قد اهتمت هذه المقاله ببیان هذه الاستعمالات، و تقدیمها للباحثین تقدیما میسرا؛ و توصلت إلی ان (لیس) تاتی علی خمسه انواع: فعل تام متصرف موجب، و فعل ناقص، و اداه استثناء، وحرف عطف، و حرف نفی؛ وان (لایکون) علی نوعین: فعل متصرف، و اداه استثناء
    کلیدواژگان: اداه استثناء، فعل ناقص، لایکون، لیس
  • مهین حاجی زاده صفحات 73-108
    المنهج الوصفی منهج من المناهج العلمیه فی البحث، و یقوم علی اتباع خطوات منظمه فی معالجه الظواهر والقضایا. وهو نمط من انماط التفکیر العلمی و طریقه من طرق العمل یعتمد من اجل تنظیم العمل العلمی والدراسه والتحلیل لبلوغ الاهداف المطلوبه من البحث. و یمتاز عن باقی المناهج بتتبعه للظاهره المدروسه بالاستناد إلی معلومات تتعلق بالظاهره، فی زمن معین او فترات زمنیه مختلفه، للنظر إلی ها فی ابعادها المختلفه وتطوراتها، و ذلک من اجل ضمان الوصول إلی نتائج موضوعیه. و کان للتطورات المنهجیه التی شهدها الدرس اللغوی الحدیث فی القرن العشرین الدور البالغ فی إحداث إعاده النظر والمراجعات فی منهج النحو العربی، حیث یبرز المنهج الوصفی الذی شن هجوما واسعا علی المعیاریه القائمه علی الاخذ بالدلیل العقلی والمنطقی والتعلیل والتقدیر والتاویل، و من ثم ظهرت دراسات استهدفت ما اطلق علیه تقویم الفکر النحوی، او نقده، او توجیهه، او تفسیره. یعد کتاب سیبویه اهم اثر وصل إلینا، فعلی الرغم من کثره الشروح والتعلیقات التی قامت حوله، إلا انه یظل مصدرا للبحث والدراسه. یحاول هذا المقال لإبراز مکانه البحث الوصفی فی التراث النحوی العربی من خلال البحث التاصیلی لمصطلح القرائن ومرادفاته فی التراث اللغوی و خاصه فی کتاب سیبویه، وکشف ابعاد نظریه القرائن و اثرها فی التحلیل اللغوی؛ لان سیبویه هو الذی قد ارسی باکوره المنهج الوصفی من خلال وضعه لنظریه لغویه متکامله، وکتابه یمثل النبع الصافی لمنهج البحث الوصفی عند العرب، إذ وقف صاحبه عند الظواهر اللغویه طویلا یصف حقائقها، ویتامل اسرارها، ویحلل بنیتها لیصل إلی احکام تمثل غایه فی النضج. ووصل البحث إلی ان ما قدمه حسان للتراث خدمه جلیله تمثل باستلهامه التراث العربی وإعادته فکره تضافر القرائن التی تناولها علماونا القدماء وعلی راسهم سیبویه.
    کلیدواژگان: العلاقات النحویه، المنهج المعیاری، المنهج الوصفی، النحو العربی، تمام حسان، سیبویه
  • سید محمد موسوی بفرویی، مهدی شاهرخ صفحات 109-154
    هناک تشابهات کثیره بین قصیده «افسانه» لنیما و«غریب علی الخلیج» للسیاب، وذلک رغم الاختلافات الموجوده التی تودی إلی استقلال کل منهما عن الآخر. ومن اوجه التشابه الوحده الاسلوبیه التی تعد بمثابه قنطره ربطت بین نتاجاتهما الادبیه برابط قوی؛ لذلک یهتم هذا المقال بدارسه اسالیب هاتین القصیدتین الفارسیه والعربیه، و یستعرض اوجه التشابه ومواضع الافتراق بینهما، و یمکن القارئ من تذوقهما علی احسن وجه ممکن. و نتیجه هذا البحث توکد علی ان لهاتین المجموعتین تشابهات کبیره فی الشکل و إن کان هناک بعض الاختلافات فی المضامین والموضوعات والمعانی.
    کلیدواژگان: افسانه، الادب المقارن، بدر شاکر السیاب، دراسه اسلوبیه، _ غریب علی الخلیج، نیمایوشیج
  • عدنان طهماسبی، سعدالله همایونی صفحات 155-192
    من المعروف، ان العربیه لن تشهد ما یدنو من القرآن فصاحه و بلاغه، فالفاظ القرآن هی لب کلام العرب و زبدته و واسطته و کرائمه، و علی ها اعتمد الفقهاء والحکماء فی احکامهم و حکمهم، و إلی ها مفزع حذاق الشعراء والبلغاء فی نظمهم و نثرهم. فهو ذخیره هذه اللغه، و هو سر علومها التی قامت لخدمه نصه، بل هو سر حفظها حیه نابضه امام عوارض العصور. و قد حفظ لنا هذا الکتاب نصوصا من لهجات العرب التی لایرقی الشک إلی فصاحتها و سلامه الفاظها لغه و اداء.
    إن الذی ترمی إلیه هذه الورقه فی النحو و بعض مسائله و ابوابه، هو استجلاء معانی النحو، و تمییز طرائق التعبیر بعضها عن بعض، والاهتداء بمعانی النحو فی اسالیب الکلام، و مراتبها من الدقه والإصابه، و تفاوتها فی الإیجاز والإسهاب، وفی الوضوح والإبهام. فإخلاء النحو من معانیه، واستبعاد تلک المعانی من الدراسه النحویه هو الذی یصمه بالجفاف والجفاء و مراره المذاق و مجانفه الاذواق. فالورقه هذه محاوله متواضعه حول افانین النحو العربی المنبثقه من القرآن، إذ حاولنا من خلالها الکشف عن کثیر من التعبیرات النحویه التی لا یختلف بعضها عن بعض إلا لاجل إضفاء معنی جدید. و بما ان القرآن یفوق الشعر العربی ونثره مبنی و معنی، نری التراکیب القرآنیه و معانی ها القیمه مادامت موجوده حول قاعده ما من قواعد النحو العربی، حیث هی موضوع استنباط القواعد النحویه لا العکس. مع ان هدف القرآن لیس هو تحدید اسالیب النحو العربی، ولکن السبب الرئیسی لنشاه النحو العربی هو القرآن الکریم. فالقرآن الکریم جمله و تفصیلا هو المفصل العمود والاساس لفقریات النحو العربی و قواعده، معتمدین فی هذا علی الکتب النحویه التی شیدت صرح النحو القرآنی لاسیما «معانی النحو» لفاضل السامرائی، و«نحوالقرآن» لعبد الستار الجواری و کتاب «من وحی القران» لإبراهیم السامرائی.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، المبنی، المعنی، النحوالعربی
  • سید حسین مرعشی صفحات 193-220
    بدات بوادر إحیاء اللغه العربیه فی إیران بعد ان اتصل الملوک الصفویون بالحوزه الشیعیه فی جبل عامل بلبنان، ودعوا جما غفیرا من علمائها للقدوم إلی إیران لدعم المذهب الإمامی، وإرساء اسسه فی ها. وکان لهولاء الفقهاء الوافدین إلی إیران وتلامیذهم الفضل فی إحیاء هذه اللغه وانتشارها فی ها. وکان الطبیب الاصفهانی، من شعراء العصرین الافشاری والزندی وحکماء تلک الفتره البارزین، واحدا من الذین درسوا عند هولاء الفقهاء المهاجرین او تلامیذهم فی الحوزه العلمیه باصفهان. وللشاعر اشعار عربیه، منها مدحیته فی المهدی المنتظر (عج). ودرسنا هذه القصیده دراستین: داخلیه وخارجیه. وفی الدراسه الداخلیه التی تشکل اساس البحث حاولنا ان ندرس الظواهر الاسلوبیه التی ترکت للشاعر بصمتها الشعریه المتمیزه، وذلک وفق مستویات اربعه: عروضی و موسیقی، صرفی و ترکیبی، معجمی، و بلاغی. وقد تجلت الاسس الجمالیه للقصیده فی مستویات ثلاثه: موسیقی و ترکیبی و بلاغی. واعتمدنا فی الدراسه العمودیه للقصیده (دراسه المستویات) علی المنهج البنیوی الشکلی.
    کلیدواژگان: التاثیر والتاثر، التناص، الطبیب الاصفهانی، المحور، المستوی، المهدی المنتظر
  • سودابه مظفری صفحات 221-250
    إن الکرامه عنوان الإنسان، خلقه البارئ مکرما بقوله:?و لقد کرمنا بنی آدم وحملناهم فی البر والبحر ورزقناهم من الطیبات وفضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا?(الاسراء/ 70) وبهذا جعله الله اشرف خلقه. کثیر من الآیات القرآنیه والاحادیث الوارده توکد علی الکرامه الفطریه ولزوم الدفاع عنها. فلابد للإنسان ان یدافع عن هذه الدره الثمینه المودعه فی وجوده ویصونها من اعتداء اللئام علی ها وإن ینته إلی العسر فی الحیاه الدنیویه او الهلاک.
    إن الاحتفاظ بالعزه والکرامه الإنسانیه له صدی فی الادب العربی منذ الجاهلیه حتی الآن؛ ومن حیث إن للشعر تاثیرا اقوی واعمق، فهذا العنوان فی الاشعار العربیه اکثر تلونا. فمن بین الشعراء العرب هناک شاعران یهتمان کثیرا بالکرامه الإنسانیه حتی اصطبغت معظم ابیاتهما بهذه الصبغه الإلهیه، یصورانها باروع صور فی اشعارهما کانهما ینادیان فی کل لفظه بهذه الجوهره الإنسانیه والاحتفاظ بها؛ الا وهما المتنبیان: المتنبی العباسی (ابو الطیب) والمتنبی المعاصر(محمد مهدی الجواهری).
    کلیدواژگان: التمرد، الجواهری، العتاب، الغربه، الفخر، الکرامه، المتنبی، المقارنه
  • عبدالله حسینی صفحات 251-274
    إقترنت ظاهره الشک فی الشعرالجاهلی بقضیه الانتحال، و هی ظاهره ادبیه عامه لاتقتصر علی امه دون غیرها من الامم. و من اهم النقاد القدامی فی هذا الجانب محمد بن سلام الجمحی، وعبد الملک بن هشام. وکان مرجولیوث اکبر من اثار هذه القضیه من المستشرقین، وقد بنی رایه علی ضربین من الادله: الادله الخارجیه، والادله الداخلیه. واول من بحث هذا الموضوع من العرب المعاصرین هو مصطفی صادق الرافعی، ثم تناول البحث الدکتور طه حسین فی کتابه «فی الشعر الجاهلی»، ثم نسخته المعدله «فی الادب الجاهلی»، وقال: «ان الکثره المطلقه مما نسمیه ادبا جاهلیا لیست من الجاهلیه و إنما هی منتحله بعد ظهور الاسلام.» فبحث عن الدوافع والاسباب التی تدفع الباحث الی الشک فی الشعر الجاهلی، و قال:«هذا الادب لایمثل الحیاه الدینیه والعقلیه والسیاسیه والاقتصادیه والاجتماعیه للعرب الجاهلیین.» ولاحظ ان الشعرالجاهلی لایصور اللغتین الشائعتین فی الجزیره:لغه الحمیریین الجنوبیه، ولغهالعدنانیین الشمالیه.اما اسباب الشک علی زعمه فهی: اولا: إن اللغه لم تکن واحده فی القبائل المختلفه قبل الاسلام. ثانیا: السیاسه کانت تجبر الکثیرین علی انتحال الشعر. ثالثا: الدین، کان یدفع المسلمین إلی الانتحال لیذکروا به انتظار القوم بعثه محمد(ص). رابعا: اتساع الفن القصصی وسرد الحکایات القدیمه. خامسا: تنافس العناصر العربیه والفارسیه وغیرها من الشعوب. سادسا: منافسه الرواه والعلماء فی حفظ الاشعار والحرص علی تفسیر ما اشکل من الالفاظ. فالاسباب التی یوردها الدکتور نسبیه ولا یصح ان تعمم. هذا فضلا عن ان الکثیرین من ادباء العرب الاقدمین کابی زید القرشی وابن سلام وصاحب الاغانی ذکروا بعض طرق الانتحال هذه، وکشفوا الستار عن کثیر من منتحلات حماد الراویه وخلف الاحمر. فلم یکد یمضی علی صدور کتابیه حتی کانت هناک مجموعات من المولفات تنتقد طه حسین وکتابیه،اولا: لان هذا یشمل کل الشعر الجاهلی تقریبا، وقد بالغ الناقد حتی نفی وجود بعض الشعراء لا من جهه شاعریتهم فحسب،بل من جهه کیانهم ایضا.ثانیا: لان إنکاره هذا، وهو المسلم،خریج الازهر، یعد إنکارا لصحه نسبه الابیات التی استشهد بها ابن اسحاق و ابن هشام فی سیره نبی الإسلام (ص) ویمس فی بحثه، عن اسباب الانتحال، صفه النبی المذکوره من حیث انه کان منتظرا فی البلاد العربیه من عهد بعید.
    کلیدواژگان: الإنتحال، الحیاه الجاهلیه، الشعر الجاهلی، الشک، اللغه العربیه، _ طه حسین، مرجولیوث
  • امه الکریم الذارحی، سعید بزرگ بیگدلی، خلیل پروینی صفحات 275-306
    الحجاج بمعناه العام فعالیه لغویه خطابیه قائمه علی قضایا من شانها الإقناع والتاثیر فی نفس المتلقی. وهو ظاهره ملازمه لإنتاج الخطاب عند البشر مذ کانوا، بید ان الخطابات تتفاوت فی الحجاجیه. اما الیوم فنظریه الحجاج هی القاسم المشترک بین الجدل والخطابه، ویمکن وصف الحجاج بالحوار اللغوی القائم بذاته علی الاستدلال البرهانی والحمل علی الإقناع والتاثیر.
    والحجاج نستطیع ان نتلمسه فی شعر شعراء(آل البیت)، علیهم السلام، کالکمیت والسید الحمیری ودعبل الخزاعی و غیرهم؛ إذ خرج هذا الشعر عن الصوره المالوفه للشعر ولفت توجه القدماء إلیه، فقد کان یعرف الخطاب والجدل فقط للخطباء، اما هولاء الشعراء فقد نهجوا منهجا مغایرا یمثل منحی جدیدا فی طریقه الدفاع عن(آل البیت)، علیهم السلام، وبیان عظم مکانتهم. هذه الدراسه التی سنقدمها هی فی احد شعراء(آل البیت)، علیهم السلام، وهو الحسن بن علی الهبل، شاعر یمنی متمیز من القرن الحادی عشر الهجری، لقب بامیر شعراء الیمن، واشتهر بقصائده الغراء التی تتمیز بصدق العاطفه والولاء لآل البیت وبراعه الحجاج والاستدلال فی بیان حقهم وفضلهم والقیام علی من خذلهم وعاداهم، شانه شان شعراء(آل البیت) علیهم السلام السابقین. إذن هذا البحث سیحقق هدفین: 1- مشروع لتقدیم مفهوم الحجاج. 2- شرح آلیات واسالیب الحجاج فی الشعر وعلاقته بالاسالیب البلاغیه ابتداء بالکلمه ثم الجمله ووصولا إلی النص، هذه الاسالیب التی عمد إلی ها الحسن الهبل لیست للإقناع فقط وإنما للإمتاع ایضا
    کلیدواژگان: آل البیت علیهم السلام، البلاغه الجدیده، الحجاج، الحسن الهبل
  • سیدموسی دیباج صفحات 307-325
    هل هناک علاقه بین القرآن الکریم، کلام الله المنزل علی سیدالمرسلین وکتابه لکافه المسلمین، وعلم الهرمینوطیقا بمعناه العام، هذا العلم الذی یتناول التفسیر وإمکانیه التفسیر؟ فمن خلال هذه الدراسه نجیب عن هذا التساول؛ فإذا کانت الاجابه بنعم، وسلمنا ان ثمت علاقه وطیده بین القرآن وتفسیره، فهل لنا ان نقول: إن هذه الهرمینوطیقیا، ای: فهم کلام? الله وتفسیره، من خصائص القرآن وحده؟
    وعندئذ علینا ان نبحث عن مکانه هذه الهرمینوطیقیا القرآنیه الخاصه فی العلوم المتعلقه بالقرآن الکریم.
    کلیدواژگان: التفسیر، القرآن، الهرمینوطیقا
|
  • Amir Moqaddam Mottaqi Pages 1-36
    The sea, have not sharein old poetry very much because the old poet didn’t overstep the shape and the semblance in his word on the sea. Thereupon, the sea in the old poetry can note frequently the threat, the swallow, the naught, the foam, the wave, the quiet, the sincerity, the roar, the blue and the mercy, the expanse, the greatness and things which is similar to those or the description of their journey on the high seas or their nautical battles and their warships. But these descriptions were superficial and the Arabic poet couldn''t receive the revelation of the sea and didn’t understand the sea’s profound and various guidances. But we see in the contemporary age specially after the appearance of the Romanticism that poets personify the sea. Therefore the sea in their poetries has the sense and the sentiment so that there is interaction between the two and the poets take it as a symbol for their interior worlds and philosophic thoughts. Nevertheless, this deep significance for the sea remains not only in Romanticist’s poetry but also penetrated poetry of the rest (didn’t remain in romanticist’s poetry just but also it penetrated in poetry of the rest) so that the sea took the new conceptions too (such) as the politic, national, generic, amorous or public or cultural conceptions and all of which are counted as the new jumps of the sea in Arabic contemporary poetry
    Keywords: Arabic contemporary poetry, the comparison, the new conceptions, the sea, the symbol
  • Mahmood Heidari Pages 37-56
    Adi - ben - Zaid Al- Ebadi is one of the well-known poets in Jaheli age who lived in court of Sasanied kings and Heerem''s kings who were appointed and backed up by them. As such his life was away from tribal war and Bedouin life. He had a good command of both Arabic and Persian languages. This poet was court scribe and ambassador of Anoshirvan to Seizer and his poetry was different from other Jahelli poets age in style، subjects، diction، and figures of speech. This paper indicates that the poet''s association with Sasanied court impacted his intellectual improvement too large extend. This impact gave raised to Iranian ancient tale and there prevalent styles in his poetry. This led to remarkable smoothness poetical styles and the entry of many Persian words in to his poems making Persian language and culture evident in his poetry. This impact of milieu appears in the rhythm of a verse and language area، because the rhythm was affected from currency music in Sasanied court.
    Keywords: Adi, ben, Zaid Al Ebadi, comparative literature, Jaheli poetry, Persian language, culture
  • Mohammad Ebrahim Khlifeh Shushtari, Zahra Khodaii Pages 57-72
    Since the verbs of and have similar use and play an important role in Arabic grammar، it was useful to study both and discuss about their functions. Following the discussion we found that there is five different functions for: first، it is an imperfect verb، (that give the noun an nominative case and the comment an objective case) Arabic grammar experts disagree if it has a verb function or a noun one. Second، as exceptive particles with maintenance its verb function (give the noun an nominative case and the comment an objective case) that here comment is an except. Third، it is used as a conjunction that make negative sentence. Forth، it has a negative function that means (Ma). Fifth، it can also be used as a conjugated perfect verb that was not common place in Arabic grammar books، but we mentioned that function according to khalil Ebn Ahmad Alfarahidi. Quoting the reasons of grammarians about if it has a verb function or a noun function، we have concluded the discussion. We also identified the functions of: First، it is applying as a conjugated verb. Second، it apply as an exceptive particle، as it is a non-derivative verb that its comment is an except. We hope that paper be useful in Arabic grammar.
    Keywords: Exceptive particles, Imperfect verb, Laisa, Layakun
  • Mahin Hajizadeh Pages 73-108
    The descriptive method is one of the scientific methods in research and it is based on the following systematic stages in survey of phenomena and issues and it is one of the scientific thinking patterns and one of the functioning manners adopted for the organization of scientific work, research and analysis for achieving the ideal goals of the research and differs from other methods in tracing the studied phenomenon with reference to information related to that phenomenon, in a certain or different time periods, to review it from various dimensions and its changes in order to guarantee accessing objective results.The methodological chnages that were used in the modern linguistic studies of twentieth century played an important role in reviewing and revising the method of Arabic grammar, As a result the descriptive method comes out. This method attacked the prescriptive method which was based on the evidences of mental and logical reasoning, appreciation and interpretation, and the some researches appeared which aimed at what was called evalutation of grammar thought, or criticism, or guidance of it, or interpretation of it. Sibewaih’ s Alkitab is the most significant work that''s available. And despite the large number of explanations and interpretations on it, it remains as an impotant source of research and study. This article tries to highlight the position of descriptive research in syntactic heritage of Arabic language through doing research on rooting for the term of pendant and its synonyms in the linguistic heritage, especially in the Sibewaih’ s Alkitab. Additionally it tries to reveal different dimensions of the theory of pendant and its impact on the liguistic analysis, because Sibewaih had established the basic principles preludes of descriptive method by setting up the theory of perfect linguistic. His book is considered as the source of descriptive method among Arabs. Because the writer ponders on y the phenomena of language a lot and describes their realities, and considered their secrets and analyzed their structure to achieve the rules that are very developed. The study reached at this conclusion that hassan served legacy which is revealed by inspiration of by Arab heritage and revising the idea of combination of pendants addressed by ancient scientists and sibewaih as a pioneer of them.
    Keywords: Arabic grammar, descrptive method, grammatical relations, Sibewaih, Tammam Hassan, the prescriptive method
  • Sayyed Mohammad Musavi Bafrui, Mahdi Shahrokh Pages 109-154
    The Afsaneh by Nima Yushij and Gharib –un-ala - Khalij by Badr Shaker are among poetic works which show many similarities, in spite of differences which give them their identity. These similarities indicate that these two works follow the same style and internal structure. The authors of this article try to compare the stylistic features of these two works and identify their similarities and stylistic subtlities so that there is better awareness of the similarities and differences between these two collections in Arabic and Persian and readers are helped to have a better understanding of them. The results of the study support the idea that these two works are very similar in their poetic style and form, although there are many differences between them in their themes and content.
    Keywords: Afsaneh, Badr Shaker al syab, comparative literature, Gharib, un, ala, khalij, Nima Yushij, stylistic research
  • Adnan Tahmasebi, Saadollah Homaiuni Pages 155-192
    Undoubtedly the holy Quran is a unique book in Arabic language, eloquently and rhetorically. Its words are a pure collection of Arabic literature. All poets, jurisprudents and philosophers believe it as a master art. It is a permanent treasure of Arabic and for it many sciences have been generated. It kept the Arabic language active and dynamic during ups and downs of the history. It also contains local Arabic accents which it shows the trustiness of its phonetic and structure. In this article is studied an explanation of grammatical meaning, understanding the differences between speech patterns, finding out grammatical meanings in speech patterns, and their differences in briefness, Redundancy, transparency and Ambiguity. If the grammar get excluded of its meaning it would make it dead and prosaic. It study Arabic grammar based on the holy Quran. Thus we are going to study different grammatical patterns which it would lead to different meanings. We believe that although the statements and meanings used in Quran mention a grammatical pattern, it wouldn''t be so in Arabic poems and texts. In Quranit is not going to introduce grammatical patterns, it was the cause and source of establishment of the science of grammar. So Quran is the base of grammar. This article focuses on the books such as “Ma’ani alnahv”by Fazel Al- samaraee, “nahv alQuran” by Abd alsattar Javari and “Men vahy alQuran” by Ebrahim samaraee which are written for the grammar of the Quran.
    Keywords: Arabic grammar, meaning, Structure, The Quran
  • Seiyed Hossein Marashi Pages 193-220
    It was after the invitation of the Safavid kings from a lot of Shiitte clergymen of the scholary in Jebel Amel، Lebanon to come to Iran in order to support the Imamyyah religion and strengthening its foundations، that the Arabic Language was revived in Iran. These immigrant clergymen and their fellows had the most roles in this subject. Tabib Isfahani، one of the famous poets and scholars of Afshar and Zand periods، was one of the people who learned from the scholars and fellows of the Isfahan scholary. This poet has some Arabic poems. One of these poems is his long poem in the praise of Imam Mahdi (PBUH). In the following article، this long poem has been criticized in two internal and external methods of criticism. In the former one which forms the basis of this research، the author has tried to survey the structural qualities of this long poem in four following levels: musical، linguistic، verbal and literary. The most important qualities of this long poem are presented in musical، linguistic and literary levels. In order to study the levels of this long poem، the author has attempted to use the formal structural criticism method.
    Keywords: Imam Mahdi, Intertextuality, Tabib Isfahani
  • Soodabeh Mozaffari Pages 221-250
    Generosity is the human nameaned sign that God has created him on the basis of them as says; '' Indeed we honored the children of Adam provided them with means of transportation on land and sea; and also provided them lowful and pur sustenance and preferred them abovemany of our creatures'' (Esra،70). In this manner put him the best nobleman of his creatures. The keeping of human generosity has been reflected in arabic literature since arabs before Mohammad hitherto. But in arabic literature there are two distinguished poets who have special attention to human generosity. therefore the chief part of thire poetries belong to this divine scent. They discribe the generosity in best kind to these poetries. They are two motanabbies; one of them is Abbasi priod Motanabbi (Abolttayeb) and other one is the contemporary Motanabbi (Mohammad Mahdi Javaheri).
    Keywords: alienation, comparison, Generosity, Javaheri, Mutanabbi, Pride, Reproach., Resistance
  • Abdollah Hosseini Pages 251-274
    The phenomenon of doubt (hesitation) in pre-Islamic (Jaheli) poetry is usually accompanied with plagiarism (Entehal). Plagiary is not limited to any special nation; rather, it is widespread. In literary works of many nations. Mohammad Ibn-e-sallam Aljomahi and Abdolmalik Ibn-e- Hesham are among the most prominent critics of plagiary. Also, Morgolious, one of the greatest orientalists, has criticized this issue and branched the reasons for it into two categories: external and internal reasons. Mostafa sadeq Al-Rafei is among the first contemporary Arabs who took this issue into consideration. Then Dr. Taha Hossein in his book “The per-islamic poetry” discussed this issue. In the revised edition of his book titled “pre-islamic literature “Dr Taha Hossein pointed out that “what we call pre-islamic literature is not actually pre-islamic, rather it has been concocted in Islamic era and attributed to pre-islamic (Jaheli) period”. He also believes that “the poetry in this period dose not illustrate the religious, political, economic, and social life of people and that in the pre-islamic poetry, the two famous languages of the peninsula, Adnanis and qahtanis have not been used”. not long after the publication of this book, it was faced with lots of criticism and following that many books appeared criticizing his ideas, some in an exagerated way and some with a fair Judgement.
    Keywords: arabic language, doubt, morgolious, plagiarism (Entehal), pre, islamic life, pre, Islamic poetry, Taha hossein
  • Amtol Karim Al Zarehi, Saeid Bozorg Bigdeli, Khalil Parvini Pages 275-306
    Argumentation in its general meaning is a discoursive linguistic event that is based on issues of persuasion and impact on receivers. It is a phenomenon inherent to the production of discourse in humans since they have been، but discourses vary in argumentation. Today، the theory of argumentation is the common denominator between debate and discourse. Argumentation can be described as the linguistic dialogue that is based on proof inference and endeavor for persuasion and influence. We can sense argumentation in the poetry of Al al-Bayt (PBUT) poets such as Kumait، Alsaid al-Himayari، Dabal al-Khuza''ay and others. This poetry has come out of the familiar form of poetry، and it drew attention to the tendency of the old people to it. Discourse and debate were for preachers، but these poets had a different approach that represents a new way in defending Al al-Bayt (PBUT) and demonstrating the grandeur of their status. This study that we will present is on a distinguished poet of Al al-Bayt (PBUT) of the 11th AHC. It is on the Yemeni poet/ al-Hasan Ben Ali al-Habal who was given the title of «Prince of Yemen Poets». Poet al-Hasan was famous for his noble poems that were characterized by true passion and loyalty to Al al-Bayt and the skill of argumentation and inference in demonstrating their right، superiority and stand against any one letting them down or acting hostilely towards them like other previous poets of Al al-Bayt. This research will achieve two
    Objectives
    To present the concept of argumentation 2- To explain the mechanisms and techniques of argumentation in poetry and its relation to the rhetorical methods beginning from word and then sentence and finally text. They are such methods that have been adopted by Al-Hasan al-Habal not only for persuasion but also for interestingness and both were his goal and mean.
    Keywords: Al al Bayt (PBUT), al, Hasan al Habal, argumentation, new rhetoric
  • S. Musa Dibadj Pages 307-325
    The question of being as the reference of hermeneutics is more radical than the question of interpretation in hermeneutics. Being in hermeneutics becomes displayed within a text، without which no interpretation would be possible. As I have discussed in my book The Authenticity of the Text in Hermeneutics، the text as the reference and the source of legitimacy in hermeneutics deserves priority over interpretation what so ever and، its authority expanded over understanding of the text. Of course، The Holy Text، Quran، is neither to be defined as a literary text nor a poetic text. The Quran must be regarded merely as Quran، the most sacred text، the hermeneutical source for transcendental life، Almighty God designed for the kind human being. The legitimate source of this Most Highest Scripture is not derived from human attempting in hermeneutics in the variety of different interpretation، rather takes its causes from The Sacred Words of Almighty، the Being of the being، who is above all and God of the created world. The Quran as the most highest gospel being revealed to the Prophet Mohammad، is above all، ereignis of human kind included. The relation of human being and the gospel is proclaimed by His Almighty، in the Text itself. The Quran، the Gospel Text، possess the guide soul for Dasein back to the Almighty، Being of the being، as the text led to His Almighty Being as well as the transcendental divine names and attributes. The sending of the text، in verses and marks، causes listening in Dasein''s seeking for Being. Almighty Being become granted by Dasein''s listening to His Own Words، as، selfly stated by Quran Based on the principle of the Quran Text، I would like to discover the possible kind of essential hermeneutics of Quran and the same time examine whether the relation of this kind to the general non-textual kind of hermeneutics.
    Keywords: interpretation, Quran, Quran hermeneutics