فهرست مطالب

فصلنامه گیاه و زیست بوم
پیاپی 29 (زمستان 1390)

  • ویژه نامه 2-29 ژنتیک و کشت بافت
  • تاریخ انتشار: 1390/12/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سیده رقیه حسینی کردخیلی*، حسین صادقی، سیدکمال کاظمی تبار، علیرضا طلایی صفحه 3
    سیستم های کشت درون شیشه ای دارای کارایی بالایی در مواردی مانند ازدیاد انبوه گیاهان عاری از بیماری و همچنین اصلاح ژنتیکی هستند. با توجه به این موارد و نیز اهمیت محصول زیتون آزمایشاتی جهت بررسی تاثیر کربوهیدرات های مختلف بر کشت درون شیشه ای زیتون رقم رشید (Olea ouropaea cv. Rashid) انجام شد. به این منظور، جوانه های جانبی تک گره از درختان بالغ رقم رشید گرفته شد. ریزنمونه ها با هیپوکلریدسدیم 15 درصد به مدت 15 دقیقه ضدعفونی شده و 3 بار با آب مقطر استریل شستشو شدند. پس از ضدعفونی سطحی، قطعات گره دار در محیط های کشت پایه شامل OM و MS تغییریافته کامل شده با 3 میلی گرم در لیتر BAP و کربوهیدرات های ساکارز یا مانیتول با غلظت های 30 و 18 گرم در لیتر کشت شدند. نتایج نشان داد که سطوح مختلف ساکارز و مانیتول اثر معنی داری بر تعداد شاخساره و گره بوجود آمده از هر ریزنمونه دارند. بهترین نتایج استقرار و واکشت در محیط های کشت دارای مانیتول بدست آمد. محیط کشت MS تغییر یافته دارای 30 گرم در لیتر مانیتول بهترین وضعیت رشدی در هر دو مرحله استقرار و واکشت را برای ریزنمونه ها فراهم می کند.
    کلیدواژگان: Olea ouropaea cv، Rashid، کشت درون شیشه ای، مانیتول، ساکارز
  • فرهاد حریری اکبری*، منصور امیدی، علیرضا اطمینان، مهدی شفیعی، سعید پروانه، رضا بورد صفحه 11
    استخراج DNAی ژنومی با کیفیت و کمیت بالا یکی از اساسی ترین نیازهای ژنومیکس به شمار می آید. امکان استخراجDNA، از بعضی از بافت های مختلف گیاه وجود دارد ولی بهتر است استخراجDNA از برگ های تازه انجام شود. به علت حضور ترکیبات آلی و متابولیت-های ثانویه بسیار زیاد از قبیل پلی ساکاریدها، آلکالوئیدها، تانن ها و ترکیبات فنولی، ترپنوییدها و غیره در بافت گیاهان دارویی، استخراجDNA به سهولت انجام نمی گیرد، بنابراین یافتن روشی مناسب برای کاهش این ترکیبات بسیار مفید به نظر می رسد، زیرا اساس تحقیقات مولکولی از جمله مهندسی ژنتیک و ژنومیکس، DNAی با کیفیت و خالص می باشد. در این تحقیق، DNA ی ژنومی در خانواده های مختلف گیاهان دارویی از بافت ها و اندام های مختلف استخراج شده است، از جمله برگ، ساقه گیاه شوید (Anethum graveolense)، داتوره (Dutora steramonium)، گندواش((Artemisia annua، کالوس و بافت های غیرتخصصی (مریستمی) گیاهان در حال انقراض از جمله گیاه مشک بو (Ducrosia anethifolia)، سرخدار (Taxus baccata) و گیاه آلوورا.(Aloe vera) همچنین کمیت و کیفیتDNA ی استخراج شده به وسیله الکتروفورز ژل آگارز 1% و روش اسپکتوفوتومتری مشخص می گردد. نتایج نشان می دهد که DNA ی ژنومی استخراج شده نسبتا خالص و مطلوب است و در صورت آلودگی به متابولیت های مختلف روش های خالص سازی به کار گرفته شده است. در این تحقیق ما تلاش کردیم روشی مناسب، سریع و کارآمد که در همه جا در دسترس باشد را برای استخراج DNAی ژنومی از گیاهانی که دارای ارزش دارویی هستند، ارایه دهیم.
    کلیدواژگان: گیاه هان دارویی، استخراج DNA، الکتروفورز، ژل آگاروز، خالص سازی DNA
  • علیرضا رهی*، حسین میرزایی ندوشن، عباس پورمیدانی، محمد طاهر نظامی صفحه 23
    گونه های مختلف تاغ قابلیت های زیادی دارند که به واسطه آن قادرند ضمن تحمل شرایط سخت بیابان شن روان را نیز تثبیت نمایند. از این رو با توجه به اهمیت سیاه تاغ نتاج 27 پایه از این گونه که از رویشگاه های آن در کشور جمع آوری شده بودند در یک طرح آماری تکرار دار مورد مطالعه قرار گرفتند. براساس نتایج بدست آمده، اجزا ژنتیکی واریانس نیز روند افزایشی داشتند و وراثت پذیری صفات هم بنابراین جز ژنتیکی واریانس نیز سیر افزایشی داشتند. اختلاف بین تیمارها در سال پایانی بیشتر نمایان شد که حاکی از این امر است که با توجه به کندی رشد در سیاه تاغ، ژنوتیپ مختلف این گونه قادر نیستند در مراحل اولیه رشد توانمندی خود را به طور کامل بروز دهند. همبستگی ساده صفات نشان داد بین صفات بیش تر روابط متوسط حاکم است. نتایج تجزیه علیت نشان داد که ارتفاع گیاه، بقا و زنده مانی و تعداد انشعاب در تنه اصلی به طور مستقیم بر تاج بزرگ پوششی موثرند. بر اساس تجزیه به مولفه اصلی، چهار مولفه اول حدود 5/71% از تغییرات کل را توجیه نمودند. در مجموع جهت افزایش قطرتاج بزرگ پوششی و اصلاح مستقیم قطر تاج بزرگ پوشش به ترتیب به دو مولفه اول و دوم توجه نمود. به عبارت دیگر ارتفاع گیاه، بقا و زنده مانی و تعداد انشعاب در تنه اصلی از موضوعاتی است که باید بسیار مورد توجه باشند.
    کلیدواژگان: سیاه تاغ، تنوع ژنتیکی، وراثت پذیری، تجزیه علیت، تجزیه به مولفه های اصلی
  • میرمعصوم عراقی*، شهرام باغبان سیروس صفحه 37
    نقش ابعاد آوندهای چوبی و برخی صفات آناتومیکی مرتبط با آن در بروز درجات مختلف مقاومت نسبت به بیماری مرگ هلندی در درختان نارون محتمل است. در این تحقیق با هدف مقایسه اندازه قطر و پراکندگی آوندهای چوبی و برخی خصوصیات آناتومیکی مرتبط با آن به عنوان عوامل مهم مقاومت میزبانی نسبت به بیماری مرگ نارون در 3 گونه نارون ملج، چتری و چینی انجام شد. در این آزمون علاوه بر اندازه گیری قطر آوندها، شاخص های درصد آوند در سطح مقطع، درصد آوندهای با بیش از 100 میکرون و میزان هدایت هیدرولیکی نسبی نظری در حلقه های آوندی 2 و 3 ساله برای 3 گونه نارون مزبور محاسبه شد. نتایج آزمون نشان داد که تفاوت معنی داری در سطح احتمال 01/0 بین شاخص های اندازه گیری شده در هر 3 گونه نارون وجود دارد به طوری که گونه نارون ملج دارای آوندهایی با قطر بیش تر نسبت به دو گونه چتری و ملج بود. درصد آوندها در سطح مقطع و درصد آوندهای با بیش از 100 میکرون نیز برای گونه نارون ملج بیش از نارون چتری و چینی محاسبه شد. همچنین شاخص میزان هدایت هیدرولیکی نسبی نظری برای گونه ملج به طور معنی داری بیش تر از دو گونه دیگر بدست آمد. نارون چینی نیز از نظر شاخص های اندازه گیری شده کم ترین مقادیر را نشان داد. به طور کلی وجود چنین تفاوت های معنی دار در شاخص های آناتومیکی مزبور در بین گونه های ملج و چتری (حساس به بیماری مرگ هلندی نارون) و گونه نارون چینی (مقاوم به بیماری مرگ نارون) می تواند گامی موثر در شناسایی عامل یا عوامل میزبانی مقاومت به عامل بیماری مرگ نارون (Ophiostoma novo-ulmi) باشد که در این مقاله بحث شده است.
    کلیدواژگان: بیماری مرگ نارون، آوند چوبی، مقاومت، Ophiostoma novo، ulmi
  • مراد چشمه نور*، علی اشرف جعفری، پروین صالحی صفحه 47
    به منظور بررسی تنوع ژنتیکی عملکرد، صفات مورفولوژیکی و خصوصیات جوانه زنی بذر در گونه Elymus hispidus، تعداد 10 جمعیت از زیرگونه Agropyron trichophorum و 9 جمعیت از زیرگونه Agropyron intermedium در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی ارزیابی گردیدند. صفات تاریخ ظهور سنبله، ارتفاع بوته، تعداد ساقه در بوته، طول، عملکرد علوفه خشک، عملکرد بذر، وزن هزار دانه، درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، طول گیاهچه و شاخص بنیه بذر اندازه گیری شد. دو گونه از نظر کلیه صفات بجز نسبت طول ریشه چه به طول ساقه چه و بنیه بذر، تفاوت معنی دار داشتند. وراثت پذیری عمومی (h2b) کلیه صفات از 0.44 تا0.96 متغیربود. میانگین کل A.intermediumدر کلیه صفات از میانگین A.trichophorum بیش تر بود. ضریب همبستگی بین عملکرد بذر با طول سنبله، تعداد ساقه، عملکرد علوفه و ارتفاع بوته مثبت و معنی دار بود. رابطه بین عملکرد علوفه با سرعت جوانه زنی، نسبت وزن خشک به تر گیاهچه، تعداد ساقه و طول سنبله مثبت و معنی دار بود. مقادیر ویژه در مولفه های 1 تا 3 از یک بیش تر بود، در مجموع 87 درصد از کل واریانس را توجیه نمودند. مقادیر نسبی ضرایب بردارهای ویژه مولفه اول نشان داد که صفات ارتفاع بوته، عملکرد علوفه، تعداد ساقه، طول سنبله و عملکرد بذر اهمیت بیش تری داشتند. در تجزیه کلاستر 19 جمعیت در 2 گروه متفاوت قرارگرفتند. بجز دو جمعیت بقیه جمعیت های بخوبی از یکدیگر متمایز شدند و تطابق خوبی بین تجزیه کلاستر و تجزیه به مولفه های اصلی وجود داشت.
    کلیدواژگان: Agropyron trichophorum، Agropyron intermedium، عملکرد علوفه، بذر، جوانه زنی بذر
  • محمد گلباشی*، محسن ابراهیمی، محمدرضا بی همتا، عبدالهادی حسین زاده، فرنگیس خیالپرست صفحه 57
    به منظور بررسی همبستگی بین صفات و روابط علت و معلولی عملکرد و صفات مختلف، آزمایشی با استفاده از طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار بر روی 30 رقم لوبیای سفید تهیه شده از بانک ژن دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران درسال زراعی 87-1386 به اجرا درآمد. در تجزیه ی آماری این طرح 18 صفت مهم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج تجزیه واریانس، بین ارقام برای کلیه صفات مورد بررسی از لحاظ آماری تفاوت بسیار معنی دار وجود داشت. ضرایب همبستگی ساده بین عملکرد و صفات وزن غلاف، عملکرد بیولوژیک، تعداد دانه در بوته، تعداد غلاف، ارتفاع بوته، عرض غلاف، تعداد دانه درغلاف و تعداد روز تا گلدهی در سطح 1% معنی دار بود. براساس رگرسیون گام به گام صفت عملکرد دانه به عنوان متغیر وابسته و صفات وزن غلاف، شاخص برداشت و عملکرد بیولوژیک به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدند. ضریب تبیین مدل (68/0R2=) بود. صفت وزن غلاف بیش ترین ضریب تبیین را به خود اختصاص داد. تجزیه ضرایب مسیر نشان داد که صفت وزن غلاف بیش ترین اثر مستقیم و مثبت را بر عملکرد دانه دارد. تجزیه به مولفه های اصلی و تجزیه خوشه اینیز نتایج فوق را تایید کرد. بنابراین، مهم ترین صفات به عنوان شاخص گزینش جهت بهبود عملکرد دانه به ترتیب شامل وزن غلاف، شاخص برداشت و عملکرد بیولوژیک مشخص شدند.
    کلیدواژگان: لوبیا سفید، همبستگی، تجزیه علیت
  • بهارک بهجت ساسان*، منصور امیدی، محمدرضا نقوی، سپیده کلاته جاری، علیرضا اطمینان صفحه 75
    سرخدار با نام علمی T. baccata از معدود درختان سوزنی برگ ایران است. اندام های این گیاه حاوی ماده شیمیایی فوق العاده ارزشمند به نام تاکسول می باشد. هدف از این تحقیق بررسی اثر تیمارهای مختلف شامل محیط کشت، تنظیم کننده رشد و ذغال فعال بر ریزازدیادی سرخدار بود که نتایج این آزمایش می تواند به صورت یک پروتکل جهت تکثیر و انبوه گیاه سرخدار و در نهایت احیای جنگل های سرخدار از کشت بافت درآید. این آزمایش به روش فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی انجام شد. دو فاکتور محیط کشت (MS پایه، MS (1⁄2 nitrate)) و ترکیب هورمونی شامل سیتوکینین ها Kin، BAP در سه سطح و Zeatin در یک سطح و اکسین IBA در سه سطح در ریز نمونه سر شاخه مورد استفاده قرار گرفت. این تیمارها یا با ذغال فعال یا بدون ذغال فعال در دو صفت تعداد رویش جدید برگ و طول گیاهچه بکار برده شدند. در ریشه زایی از محیط های کشت WPM،1⁄2 WPM، MS، 1⁄2 MS یا در ترکیب با IBA، NAA در سه سطح و یا بدون تنظیم کننده رشد استفاده شد. بهترین تعداد برگ در محیط کشت MS پایه در ترکیب هورمونی Kin 3 میلی گرم در لیتر بدست آمد و ماکزیمم اندازه طول شاخساره در محیط کشت MS پایه با تنظیم کننده رشد Kin 3 میلی گرم در لیتر و همچنین با BAP 3 میلی گرم در لیتر (cm 67/2) همراه با ذغال فعال مشاهده شد. ریشه زایی در محیط WPM پس از دو ماه بدست آمد. تشکیل ساقه و افزایش طول ساقه نیاز به تیمار اکسین و سیتوکینین دارد که البته تاکید بر این است که اکسین با غلظت پایین استفاده گردد.
    کلیدواژگان: سرخدار، ریز ازدیادی، محیط MS، تنظیم کننده های رشد
  • محمد معتمدی*، روزبه فرهودی صفحه 85
    این تحقیق به منظور بررسی آثار متقابل ژنوتیپ در محیط و واکنش تعداد 3 رقم و 17 لاین گندم به شرایط محیطی مختلف انجام گردید. ژنوتیپ ها در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار در3 منطقه (اصفهان، کرمانشاه، ورامین) کشت شدند. با توجه به نتایج حاصل از تجزیه واریانس ساده برای عملکرد دانه مشخص شد که در هر سه منطقه مورد آزمایش تفاوت معنی داری بین ارقام وجود دارد. سپس با توجه به معنی دار نبودن واریانس های خطا، تجزیه واریانس مرکب برای مناطق مورد بررسی انجام شد. نتایج تجزیه واریانس مرکب برای عملکرد دانه نیز نشان داد که تفاوت معنی داری برای اثرات ژنوتیپ، محیط و اثر متقابل ژنوتیپ در محیط وجود دارد. با توجه به معنی دار شدن اثر متقابل ژنوتیپ در محیط برای گروه بندی دقیق ژنوتیپ ها در شرایط مختلف محیطی و تعیین پارامترهای سازگاری و پایداری عملکرد دانه از روش های اکووالانس ریک، واریانس پایداری شوکلا و مدل ابرهارت و راسل استفاده شد. بر اساس پارامترهای ابرهارت و راسل لاین های 14 و 15 دارای سازگاری عمومی مطلوبی بودند. بر مبنای روش های ریک و شوکلا نیز نتایج مشابهی بدست آمد و لاین های 15، 16، 19 و 6 دارای عملکرد مطلوبی بودند و سهم کم تری در اثر متقابل ژنوتیپ در محیط داشتند و لذا به عنوان لاین های پایدارتر شناخته شدند. همچنین ژنوتیپ های 9، 8، 7، 11 و 4 سازگاری خصوصی به محیط کرمانشاه نشان دادند.
    کلیدواژگان: اثرمتقابل ژنوتیپ و محیط، گندم، پایداری عملکرد دانه و سازگاری
  • پوریا فراهانی پاد*، فرزاد پاک نژاد، فائزه فاضلی، محمد نبی ایلکایی صفحه 97
    انتخاب ارقام با پتانسیل ژنتیکی بالا و سازگاری مطلوب در هر منطقه و زمان دقیق کشت برای حداکثر بهره برداری از عوامل موثر بر رشد، از مدیریت های ضروری جهت بهبود عملکرد سویا می باشد. از این رو اثر چهار تاریخ کشت مختلف، 29 اردیبهشت، 8، 18 و 28 خرداد بر عملکرد و اجزای عملکرد چهار رقم سویا رشد نامحدود ویلیامز، زان، 17L و7M طی آزمایشی به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج تجزیه واریانس، اثرات تاریخ کشت و رقم بر تمامی صفات در سطح 1 درصد معنی دار بود. تاریخ کشت 29 اردیبهشت بیش ترین تاثیر را بر صفات داشت، به طوری که به عنوان بهترین تاریخ کاشت شناخته شد. گیاهان کشت شده در 28 خرداد کم ترین عملکرد را داشتند. رقم ویلیامز از نظر تمامی صفات بیش ترین مقدار را داشت و به عنوان بهترین رقم شناخته شد. رقم 17L کم ترین تعداد دانه، تعداد غلاف، عملکرد پروتئین و روغن و رقم زان کم ترین عملکرد دانه، عملکرد غلاف و وزن پوسته غلاف را به خود اختصاص دادند. دو عامل با توجه به اثر متقابل تاریخ کشت و رقم نیز معنی دار بوده و رقم ویلیامز بیش ترین میزان تعداد غلاف و تعداد دانه در متر مربع را در تاریخ کاشت 29 اردیبهشت نشان داد، در حالی که این رقم در تاریخ کاشت 8 خرداد از بیش ترین میزان عملکرد پروتئین (kg/ha 3/107)، روغن (kg/ha40)، دانه kg/ha) 5/251) و غلاف(kg/ha3/356) برخوردار بود.
    کلیدواژگان: ژنوتیپ، سویا، تاریخ کاشت، عملکرد، اجزای عملکرد
|
  • Hosseini Kordkheyli, S.R. *, Sadeghih., Kazemitabar, S.K., Talaei, A.R Page 3
    Vitro culture systems have a hight efficiency for mass propagation of desired disease-free plant as well as genetic improvement. Considering these facts and the importance of olive crop, some experiments were carried out to investigate the effects different carbohydrates on vitro culture Rashid cultivar. For this purpose, single lateral nods were taken from mature tree growth Rashid olive cultivar. Explants were disinfected using 15 % (w/v) NaoCl for 15 min and rinsed 3 times with steril distilled water. After sterilization, nodal segments were cultured to initial culture medium consisting OM and modified MS supplemented with 3 mg/l BAP and carbohydrates of sucrose or manitol with 18 and 30 g/l concentrations. The results showed that different levels of sucrose and mannitol, had significant effects on the number of shoots and nodes formed per explants. The best results of establishment and subculture gave initial culture medium supplement with manitol. Modified MS containing mannitol (30 g/l) improved the best growth position in the establishment and subculture stages for explants
    Keywords: Olea ouropaea cv. Rashid, In vitro culture, Monnitol, Succrose
  • Hariri Akbarif. *, Omidim., Etminan, A.R., Shafieem., Parvanehs., Bord, R Page 11
    The DNA extraction with high quality and quantity is one of the basic necessity of genomics,.DNA possibility was extracted from different tissues of plant but it is better to extract them from fresh tissues. There are some different secondary metabolites as: Tannins, Terpenoids, Alkaloids and etc. that cause result to difficulties in DNA extraction, Therefore finding a way to reduce these metabolites is necessary, because the base of some molecular researches like genetic engineering and genomics are DNA with high quality and quantity.In this research DNA had been extracted in the Apiaceae family from different organs and tissues like as fresh leaves and stems of The dill (Anethum graveolens) and callus and non-differentiation tissues (meristemic tissues) of Ducrosia anethifolia, Dutora steramonis, Artemisa annua, Aloe vera and etc.The quality and quantity extracted was used agarose gel 1% and spectrophotometer method. Results show that genomic DNA that had been extracted are partly pure and desirable, if there were some infection with metabolic components have the purification methods would be used.
    Keywords: medicinal plant, DNA extraction, electrophoresis, agarose gel, DNA purification
  • Rahi, A.R. *, Mirzaie, Nodoushanh., Poormeidania., Nezami, M.T Page 23
    Haloxylon species have several capabilities for which they can resist harsh conditions of deserts as well as playing an important role in the fixation of sand dunes. Accordingly, progenies of 27 mother trees collected from their habitats were studied in a repeated statistical experiment. Heritability values were estimated for vegetative characteristics of plant height, crown diameter, and collar diameters of the single plants. Analysis of variance revealed that the genotypes were significantly different in all the six years of the study but the level of significance were lower for early years than that of last year of the study period. Genetic components of variance and heritability also showed an increasing trend during the study period. The difference between the mother plants were more remarkable in final year of the study period, implying that due to low vegetative growth speed of the species, it would not reveal its complete potentials at early growth stages. The result showed medium significant correlation of investigation. Traits Plant hight, Survival, Crown smaller diameter, Heigh of first branches and Number of branches on main inter to model studied by path analysis. Result showed that Plant hight, Survival, Number of branches on main hand has the greatest direct and positive effect on Crownlarge diameter. Likewise, 4 principal components approximately explained 71.5% of total variance. Totally, in order to increase the coverage and improve direct crown large diameter, respectively, both principal components should be considered. In other words, plant height, survival and the number of branches in the main hand were the topics that should be highly regarded.
    Keywords: Black saxaul, Genetic variation, Heritability, path analyses, principal components analysis
  • Iraqi, M.M. *, Baghban Sirous, Sh Page 37
    The role of xylem vessel dimensions and some anatomical attributes in relation with it for occurrence of various rates of resistance to Dutch elm disease in elm trees is probable. The present research was carried to compare the xylem vessel diameter and some anatomic traits related to it in Ulmus glabra, U. carpinifolia var. umbraculifera and U. parvifolia as the important factors of host-resistance to Dutch elm disease. In this experiment, in addition to estimate the diameter of vessels, indexes of percentage of vessel transactional area, percentage of vessels greater than 100 micrometer and rate of relative theoretical hydraulic conductance were calculated in the second and third-year-rings for the elm species. The results showed that significant difference at probability level 1% was among the calculated indexes of the elms, so that U. glabra had the vessels with more diameters than U. parvifolia and Ulmus carpinifolia var. umbraculifera. The percentage of vessel transactional areas and vessels greater than 100 micrometer were calculated for U. glabra more than U. parvifolia Ulmus carpinifolia var. umbraculifera. The relative theoretical hydraulic conductance index was also received significantly for U. glabra the highest rate of the rest. The U. parvifolia showed the least rates of measured indexes in this experiment. Totally, being of the significant differences among cited anatomical indexes for U. glabra and U. carpinifolia var. umbraculifera, susceptible to Dutch elm disease, and U. parvifolia, resistant to Dutch elm disease, Ophiostoma novo-ulmi, could be affected to indicate agent or agents of host-resistance with respect to Dutch elm disease that were discussed in this paper.
    Keywords: Dutch elm disease, Xylem vessel, Resistance, Ophiostoma novo, ulmi
  • Chesmehnoorm.*, Jafari, A.A., Salehi, P Page 47
    In order to study the genetic variability in Elymus hispidus, 19 populations from two sub species of Agropyron trichophorum and Agropyron Intermedium were examined in field and germinator during 2006-2008 in Tehran Iran. Data were collected for heading date, plant height, stem number, spike length, forage yield, seed yield and seedling traits (seed germination, speed of germination, seedling length and vigor index). Results showed significant differences between two species for all of traits except vigor index. The A. intermedium populations had higher values from A. Trichophorum. Phenotypic correlation were positively significant among seed yield, plant height, stem number, spike length and dry matter yield. Using principle components analysis (PCA) based on morphological data, the first three components accounted for 87 of total variation. Plant height, stem number, spike length, dry matter yield and seed yield were important traits. In the second component seedling characteristics (seed germination, speed of germination, seedling length and vigor index) and in the third component phenological traits were the most important for classification of populations. Using ward cluster method, the 18 genotypes were classified correctly into two same groups as their species. The distribution of genotypes based on (PCA) analysis was in agreement with cluster analysis.
    Keywords: Elyimus hispidus Genetic variation Yield, Morphological traits
  • Golbashim.*, Ebrahimim., Bihamta, M.R., Hossein Zadeh, A.H., Khial Parast, F Page 57
    In order to study the correlation between traits in white bean genotypes, an experiment was conducted using a randomized complete block design with four replications in 1386-87 years. In this study 30 varieties were evaluated for 18 traits. Results of variance analysis showed significant differences between varieties of all traits. Simple correlation coefficient was significant between yield and weight of pod, biological yield, number of seed per plant, number of pod per plant, plant height, width of pod and number of seed per pod traits at 1 percent level. According to stepwise regression seed yield trait was considered by dependent variable and weight of pod, harvest index and biological yield traits by independent variables. Model determination coefficient was R2=0.68. The most of determination coefficient was for weight of pod. Path coefficients analysis showed that the highest direct effect of weight of pod relation to other traits affected the seed yield. Principal component analysis and cluster analysis was confirmed above the results. Therefore the most important traits to select index for seed yield improvement were weight of pod, harvest index and biological yield.
    Keywords: White bean, Correlation, Path Analysis
  • Behjat Sasanb. *, Omidim., Naghavi, M.R., Kalate Jaris., Etminan, A.R Page 75
    English yew (Taxus baccata) is one of the limited coniferous species in Caspian forests of Iran. Taxol, unique drug employed for the bark of Taxus species. A factorial experiment was carried out to find the best combination of media and plant regulators. Micropropagation carried out to find apartical method for mass propagation. In this research two kinds of media (MS, MS(½ nitrate)), two various plant regulators (BAP, Kin + IBA), one explants (shoot tip) and presence or absence of 2 g/l active charcoal were studied. For root induction elongated shoots after 1 month were cultured on MS, ½ MS, WPM, ½ WPM media supplemented with levels of 2 growth regulators including (IBA, NAA) or without growth regulators. The best treatment for new growth leaves was the use of MS media with 3 mg/l Kin in combination activated charcoal 2 g/l and the best response (2.67 cm) was observed on MS medium with 3 mg/l Kin and also 3 mg/l BAP in combination activated charcoal 2 g/l for shoot elongation. After 2 months rooting of T, baccata was obtained on WPM in the absence of growth regulators. The best elongated shoots were on media containing lower concentration of plant growth regulators. Auxin and cytokinin were important on the elongated shoots. BAP was also found to be effective in inducing shoots and shoots elongation.
    Keywords: Taxus baccata, micropropagation, MS medium, growth regulators
  • Motamedim. *, Farhoudi, R Page 85
    In order to study G*E on yield of 17 wheat irrigated lines and 3 varieties in different environment under late season water stress this research was done. These genotypes were planted with an RCB design with 3 replication in three regions; Esfahan, Kermanshah and Varamin. The results combined analysis of variance for yield showed the significant differences among genotype effect, environment and G*E interaction effect as well. After stability analysis methods of Eberhart and Russell, Wricke and Shukla were used to determine the best genotypes for yield. Based on Eberhart and Russell's method in experiment genotypes 14 and 15 had regression coefficient near to 1 and higher grain yield was known as genotype with good adaptability to all environments. Based on Wricke and shukla stability analysis was obtained, and genotypes 19, 16, 15 and 6 were known as stable genotype.
    Keywords: genotype* environment, wheat, stability, adaptability, yield
  • Farahani Padp. *, Paknejadf., Fazelif., Ilkaee, M.N Page 97
    Selection of cultivars with high genetic potential and favorable climatic adaptation in each region and exact planting date for maximum utilization of effective factors growth are the necessary management for improvement of soybean yield. Therefore, the effect of planting dates of 19 May, 29 May, 8 June and 18 June on yield and yield components of four intermediate soybean cultivars i.e. Williams, Zan, L17 and M7 was carried out in a split plot based on randomized complete blocks design with four replicates. Using analysis of variance showed that planting date cultivar affected on all traits at one percentage level was significant (P<0.01) planting date on 19 May had the most effect on the traits and the cultivars cultivated on 18 June had the least yield. cv. Williams had the highest values for all of traits.cv. L17 had the least seed and pod numbers, protein and oil yield and cv. Zan had the least seed and pod yield and pod shell weight. Interactions of the factors showed that cv. Williams had the most pod and seed numbers per square meter on 19 May. cv. Williams had the most protein yield (107/3 kg /ha), oil yield (40 kg/ha), seed yield (251.5 kg/ha) and pod yield (356.5 kg/ha) on 29 May.
    Keywords: Genotype, Soybean, Planting date, Seed yield, Yield components