فهرست مطالب

فصلنامه اخلاق پزشکی
پیاپی 16 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین حاتمی، مریم حاتمی، ندا حاتمی صفحات 11-38
    مقدمه
    در قرن چهارم هجری علما، بزرگان، فلاسفه، فقها، ادبا، شعرا و نویسندگان بسیاری در آسمان علم و ادب و پزشکی و بهداشت ایران باستان و بلکه جهان اسلام، درخشیدند که با تلاش شبانه روزی آنان علوم و ادبیات دنیای اسلام از دستبرد حوادث ایام، محفوظ ماند و موجبات رشد و شکوفایی و نوآوری های علوم اسلامی را فراهم نمود و ابن سینا تنها یکی از آنها و در عین حال گل سرسبد آنان را تشکیل می داد.
    انسان والایی که در سایه تلاش، پشتکار، پایداری و شکیبایی و توکل به خداوند، مدارج عالیه کمال را طی کرد و در زمینه تالیف دایره المعارف قانون در طب، علاوه بر گردآوری اندوخته های مکتوب ملل مختلف که بسیاری از این آثار در کتابخانه های کاخ های شاهان، محبوس گردیده بود، تجربیات پزشکی ایران باستان و بویژه دانشمندان دانشگاه جندی شاپور و تجربیات شخصی خود را نیز بر آن افزود و کتاب قانون را با بهره گیری از سبک ادبیات توحیدی و علم برخاسته از ایمان خود به رشته تحریر درآورد.
    وی اثری را خلق کرد که به منزله ریشه و اساس طب نوین محسوب می شود و از تکامل آن دیدگاه های زیربنایی بهداشتی و طب رایج، پا به عرصه وجود گذاشته، کتابی که هرچند در سایه پیشرفت های علمی و تولید ابزار پژوهش، بسیاری از مطالب آن با مطالب و شیوه های جدید پزشکی و بهداشت جایگزین شده است ولی همچنان بسیاری از پیام های بهداشت گرایی و پژوهش محوری و خداجویی آن با شادابی و پویایی هرچه تمامتر، بر تارک منابع پزشکی و بهداشت جهان می درخشد.
    هدف
    آشنایی بیشتر با راه و روش ابن سینا و کشف رمز موفقیت او و اقتباس از شیوه های موثر و مفید وی به منظور کسب موفقیت های آموزشی پژوهشی و استفاده از این رهاوردها به منظور حفظ و ارتقاء سلامتی انسانها می باشد.
    نوع مطالعه: این مطالعه از نوع کتابخانه ای است و به منظور ارتقای دقت یافته ها حتی الامکان از ابزار جدید نسخه های الکترونیکی منابع موجود که دارای قابلیت جستجوی سریع و دقیق هستند استفاده گردیده است.
    یافته ها
    شامل سبک نگارشی ادبیات توحیدی، بهداشت گرایی و پژوهش محوری و احتراز ابن سینا از پوچ گرایی و نسبت دادن بیماری ها به حلول شیاطین و اجنه و امثال آن ها است و علاوه بر آن نکات پویا و حرکت آفرینی در خصوص درمان بعضی از بیماری ها نظیر هاری، جذام، سل و امثال اینها در این اثر نفیس به چشم می خورد که می توان آنها را به عنوان فرضیه های قابل اثبات یا نفی، در نظر گرفت و پس از آزمون های لازم، به عنوان شیوه های پشتیبان و مکمل روش های درمانی رایج و یا حتی به عنوان ره آوردهای نوینی مورد بهره برداری قرار داد.
    نتیجه گیری
    لازم است نسل دانشجوی فعلی در قالب درس فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، با افکار توحیدی و حرکت آفرین دانشمندانی همچون ابن سینا و نقش فرهنگ ایرانی در تکامل فرهنگ و تمدن اسلامی آشنا شوند و در آینده ای نه چندان دور، جای خالی امثال ابن سینا را پر کنند.
    کلیدواژگان: فرهنگ و تمدن اسلامی، ابن سینا، تاریخ پزشکی، پزشکی نیاکان، گل مرداب
  • حمیدرضا صالحی، محمود عباسی صفحات 39-78
    کرامت ذاتی یکی از اوصاف عالیه انسانی و از جمله حقوق بنیادین همه ابنای بشر است که هیچ شرطی آن را مشروط و هیچ قیدی آن را مقید نمی سازد. در آموزه های ادیان الهی و به ویژه در مکتب حیات بخش اسلام در این خصوص مباحث نافع و کثیری وجود دارد که می توان شمه ای از آن را بدین نحو تنزل داد که بشر به لحاظ دمیدن روح الهی در او حائز مقامی بی بدیل شده است و بالتبع، حصول بدین مقام منیع، تالی تلو کثیری برای او به ارمغان داشته است که البته این کرامت ذاتی، در عین حق بودن، وظیفه صیانت از آن در زمره تکالیف مهم مسلمانان و بلکه عالمیان است. کرامت ذاتی بشر قاعده ای است جهانشمول و فطری که عموم هیچ عام و اطلاق هیچ مطلقی توان تخصیص و تقیید آن را ندارد. لزوم مراعات این مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز منعکس شده است و جهت بسط شمول این قاعده در عرصه بین المللی، لزوم صیانت از کرامت انسانی در اسنادی نظیر اعلامیه جهانی حقوق بشر، اعلامیه ژنوم انسانی، اعلامیه هلسینکی، اعلامیه بین المللی اخلاق زیستی و حقوق بشر یونسکو و امثال آن تصریح و متبلور شده است.
    کلیدواژگان: کرامت انسانی، ادیان الهی، انسان، اسلام، اخلاق زیستی، اسناد بین المللی
  • رقیه اسمعیلی، طاهره اشک تراب، مهرداد اسماعیلی، حامد رئیس یزدی، سید حمید جمال الدینی صفحات 79-93
    انسان براساس فلسفه به شناخت خود، هستی و ارزش های پیرامون خود پرداخته، تصمیمات و رفتارهای فردی را براساس آن شکل می دهد. فلسفه، اعتقادات و ارزش ها، روش ارتباط افراد را با یکدیگر تعیین می نماید و مجموعه اعتقادات و ارزش هایی است که رفتار فرد را هدایت کرده و شکل می دهد. بحث فلسفه و ضرورت آگاهی از ابعاد آن در روابط، رفتارها و تصمیمات اخلاقی ما از آنجا ظهور می نماید که در علوم پزشکی، پزشکان و پرستاران به عنوان ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی در روابط خود با انسان سروکاردارند. تصمیم صحیح، فعالیت و رفتار مناسب تیم درمانی مراقبتی در برابر مددجویان به عنوان یک انسان حائز اهمیت است. مقاله حاضر یک مقاله مروری است با هدف تاثیر فلسفه بر روابط انسانی (ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی و مددجویان) مطابق اصول اخلاقی پله گرینو و توماسمو که براساس مدل بهبود روابط شکل گرفته است. فلسفه اخلاقی پزشکی جایگزین از فلسفه انسان گرایی مارتین بابر منشا گرفته شده و توسط تئوری اخلاق پله گرینو و توماسمو مورد توجه قرار گرفته است. در این فلسفه مراقبت و درمان پزشکی یک تعامل دوطرفه بین بیمار و تیم مراقبتی ایجاد می نماید که ابعاد جسمی و درونی دو گروه را درگیر می نماید. مرکز این فلسفه را ارتباطات و هدف مراقبت بهداشتی را بهبود روابط تشکیل می دهد. محقق با بررسی فلسفه ارتباطی مارتین بابر و فلسفه اخلاقی پله گرینو و توماسمو به ارائه مدل در زمینه برقراری ارتباط بین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و مددجویان پرداخته و راهی مطمئن جهت برقراری این ارتباط پیشنهاد می نماید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی توجه و ارتباط متخصصین بالینی به تجهیزات و امکانات پزشکی بیش از توجه آنها به روابط انسانی است. چگونگی برقراری یک ارتباط صحیح و ارتباط تعامل گونه با منیت و هستی فرد مناسب ترین روش ارتباطی بین پزشک و پرستار با مددجویان می باشد و ارتباط سطحی بین این دو در طولانی مدت منجر به فرسودگی شغلی پرسنل و نارضایتی بیمار می گردد.
    کلیدواژگان: فلسفه، روابط انسانی، اصول اخلاقی
  • مرتضی خاقانی زاده، حسن ملکی، محمود عباسی، عباس عباس پور صفحات 95-116
    اخلاق پزشکی نوین، دانشی میان رشته ای است و امروزه جزئی از برنامه های درسی بسیاری از دانشکده های پزشکی شده است. هویت برنامه درسی اخلاق پزشکی را مفاهیم زیربنایی این علم و مبانی اعتقادی و ارزشی جامعه شکل می دهد و نمی توان برنامه درسی اخلاق پزشکی را مستقل از مبانی و اصول اعتقادی، فرهنگی و ارزشی جامعه تدوین کرد. لذا این مطالعه به منظور شناخت عمیق تر و واقعی تر ابهامات و چالش های موجود در هویت برنامه درسی اخلاق پزشکی انجام شد. این مطالعه یک پژوهش کیفی است که داده های آن از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند با 14 نفر از اساتید اخلاق پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1389 جمع آوری و با رویکرد تحلیل محتوای مایرینگ، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه، حکایت از بی هویتی برنامه درسی اخلاق پزشکی دارد. مضامینی که بیانگر فقدان هویت بومی و اسلامی برنامه درسی اخلاق پزشکی است عبارتند از: 1 اخلاق پزشکی سکولار 2 نظام اخلاق اسلامی 3 قلمروی اخلاق پزشکی. در واقع حلقه مفقوده برنامه درسی اخلاق پزشکی نداشتن هویت بومی و اسلامی است و به همین دلیل است که مباحث اخلاق پزشکی بطور پراکنده و بدون مبنای مشخصی در برنامه درسی اخلاق پزشکی گنجانده شده است و همواره آموزش اخلاق پزشکی با سردرگمی مواجه بوده و مروج فرهنگ سکولار شده است.
    کلیدواژگان: آموزش پزشکی، برنامه درسی، اخلاق پزشکی، مبانی اخلاق پزشکی، هویت
  • افشین فرهانچی، زهره رحیمی، میسور بعلبکی صفحات 117-132
    از آنجایی که در طب جدید تعیین مرز دقیقی بین مرگ و زندگی به چالشی مهم تبدیل شده است، به دنبال آن حقوق و قوانین انسانی مربوطه، به طور مداوم مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. جوامع علمی و پیشرو موظف به تدوین و ترویج استانداردهایی شدند که جامعه بشری را برای حفظ کرامت و شان افراد حتی در شرایط مرگ و احتضار یاری کند. با رشد و توسعه اندیشه بشر، تعریف حیات و زیستن، از توان فرد برای رفع نیازهای اولیه و سطح زیستی خود، به برخورداری از سطح قابل قبولی از کیفیت زندگی و سطوح روانی و اجتماعی و فرهنگی سوق یافته است. لذا ضروری به نظر می رسد که ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی نیز مورد باز تعریف قرار گیرد و تنها بازگرداندن به زندگی، متبادر کننده ایفای وظیفه و نقش پزشکی نباشد، بلکه احترام به خواست بیمار در راستای خاتمه زندگی اش نیز به عنوان نوعی خدمات خطیر پزشکی مورد توجه و مداقه قرار گیرد. در این راستا لازم است «دستور عدم احیا» مورد بازبینی قرار گیرد و به عنوان یک انتخاب اخلاقی در خدمات پزشکی به بیماران تلقی شود.
    کلیدواژگان: احیا، دستور عدم احیا، انتخاب اخلاقی، خدمت پزشکی، شان انسانی، حقوق بیمار
  • تهمینه فرج خدا، رباب لطیف نژاد رودسری، محمود عباسی صفحات 133-162
    مقدمه و هدف
    تقاضا برای ظرفیت سازی اخلاق سازمانی در سازمان های ارائه کننده خدمات سلامت به ویژه توسط مدیران این بخش ها رو به رشد است. مددجویان، ارائه کنندگان خدمات و سیاست گذاران امر سلامت نیاز به یک راهنمای جدید عملکرد اخلاقی به منظور راهنمایی آنان در شرایط دشوار نظام ارائه خدمات سلامت دارند. اصول اخلاقی پایه ای برای مقابله با سوء عملکرد در حیطه پزشکی و یا سهل انگاری و غفلت کارکنان است. در سراسر دنیا کارکنان نظام سلامت به طور مداوم در معرض مباحث پیچیده اخلاقی قرار دارند. برخورداری از مهارت ارتباطی، اجرای برنامه های آموزش مداوم، وجود کمیته اخلاق، بررسی و ارائه گزارش هایی از سوء رفتار وعملکرد و یا سهل انگاری و نیز تلاش در جهت رفع این نقایص ضروری است. از آنجا که هرگونه سوء عملکرد حرفه ای نظیر غفلت، سهل انگاری، خطا، اشتباه و نقض حقوق مددجو ممکن است آسیب های جدی و جبران ناپذیر جسمانی، روانی، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته باشد لذا لازم است نظام بررسی این تخلفات کارآمد بوده که این مطالعه با هدف تعیین ویژگی های نظام کارآمد بررسی تخلفات حرفه ای اخلاق گرا در ارائه خدمات سلامت باروری طراحی گردید.
    روش مطالعه
    این مطالعه از نوع توصیفی اکتشافی بوده که به روش دلفی انجام گرفت. جامعه پژوهش را 45 نفر از ارائه کنندگان خدمات سلامت باروری شامل متخصصین زنان و مامایی، متخصصین سلامت باروری، متخصصین حقوق و اخلاق پزشکی، متخصصین حوزه علوم انسانی تشکیل می دادند. ابزار گردآوری داده ها سوالات باز پاسخ بود که از طریق پست الکترونیک و یا مراجعه حضوری به شرکت کنندگان در پژوهش داده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آنالیز محتوا و به روش کدگذاری باز انجام شد. سپس در مراحل کمی دلفی پس از محاسبه صدک ها و میانگین ها اجماع حاصل گردید.
    نتایج
    مفاهیم گردآوری شده شامل تبیین تخلف (توجه به وجود مظاهر فساد اداری نظیر تبلیغ، توصیه، سفارش، تبعیض، دریافت هدیه، وجه نقد)، پاسخ مثبت به تقاضاهای نابجا، توجه به نقض حقوق انسانی و حقوق سلامت باروری مددجو (نظیر توهین به مددجو، تحقیر، عدم اطلاع رسانی و یا اطلاع رسانی نامناسب، نقض رازداری و حقیقت گویی)، عملکرد خارج از محدوده قوانین و دستورالعمل ها و موازین شرعی، عملکرد خارج از محدوده شرح وظایف شغلی، عدم گزارش تخلف درون سازمانی و برون سازمانی، عدم ارائه گزارش صادقانه و عادلانه، عدم پاسخگویی در قبال انجام تخلف، عدم تبعیت از احکام صادره، سوگیری و تهدید در گزارش تخلفات و یا عدم مشارکت در ارائه گزارش، عدم رعایت حقوق متقابل ارائه کننده خدمات و مددجو بود که در درون مایه های عدالت محوری، قانون گرایی، رعایت حقوق مددجو، رعایت حقوق ارائه کننده خدمات، پاسخگویی، فرآیند بررسی، گزارش تخلف دسته بندی شدند.
    بحث و نتیجه گیری
    تشکیل شبکه ای برای تقویت ارائه خدمات سلامت باروری و جنسی در ایران از سوی وزارت بهداشت، اهمیت مباحث سلامت باروری از جنبه های مختلف ونیز وجود انتخاب های جدید برای زنان اعم از روش های جدید غربالگری و تشخیص و درمان به موازات پیشرفت دانش و فناوری، مباحث اخلاقی متعددی را برای ارائه کنندگان خدمات سلامت باروری، مددجویان و جامعه مطرح نموده است. در دسترس بودن نظام بررسی تخلفات حرفه ای کارآمد، به روز و اخلاق گرا در ارائه خدمات سلامت باروری که طیف وسیعی از مددجویان را دربر می گیرد یک راهنمای کلیدی برای شناسایی و تعیین تخلف، تصمیم گیری عادلانه و رعایت حقوق متقابل مددجو و ارائه کننده خدمات محسوب می شود.
    کلیدواژگان: نظام نظارتی، تخلف، خدمات سلامت باروری
  • نصرت الله شادنوش، محسن قدمی صفحات 163-175
    پیشرفت ساختارهای سازمانی و توسعه بوروکراتیک در سازمان های بزرگ و درگیر شدن انسان در افزایش ضروری این کارایی در سازمان ها، به منظور ایجاد تمهیدات برای آسایش انسان در ارتباط با محیط و دیگر انسان ها، موضوع بسیار مهمی در حیطه مدیریت گردیده است. گرچه انسان عنصر اصلی مورد توجه در ارتباط با روابط کار و سازمان در رفتار سازمانی شناخته شده است، ولی این شناسایی و بحث در زمینه ارتباط انسان با این سازمان ها محدود گردیده است تا جایی که در شاخه های علوم انسانی چون روانشناسی، جامعه شناسی و حقوق نیز بیشترین توجه از این دیدگاه به انسان معطوف می باشد لیکن واقعیت آنست که در مدیریت سازمانی، خودفراموشی در انسان مورد توجه مناسب قرار نگرفته است و توجه کمتری در این باره به عمل آمده است. جدایی انسان از سرمایه های انسانی خود و اجتناب از مدیریت ارزش های اخلاقی خویش او را از اثربخشی بهینه دور ساخته است.
    در این مقاله ضمن بررسی تحلیلی دیدگاه برخی اندیشمندان در زمینه بهبود اثربخشی سرمایه های انسانی با تمرکز بر مدیریت ارزش های اخلاقی، خودفراموشی انسان از دیدگاه فرهنگ و عرفان اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است، به امید آنکه درآمدی به منظور تحقیقات گسترده تر پیرامون این موضوع باارزش باشد.
    کلیدواژگان: ارزش های اخلاقی، خودفراموشی انسان، مدیریت سازمانی
  • عزیزاله عباسی دزفولی، محمد بهگام شادمهر، کامبیز شیخی، ابوالقاسم دانشور، سید رضا ثاقبی، رویا فرزانگان، ساویز پژهان صفحات 177-192
    زمینه
    پرداخت مقداری از حق العلاج در ازای ارجاع بیمار به پزشک، آزمایشگاه یا مراکز درمانی، کم و بیش در جامعه پزشکی ما دیده می شود، این پدیده سهم خواری (fee splitting) خوانده می شود، علیرغم اینکه در مجلات علمی بین المللی و محافل پزشکی خارج از کشور این پدیده مورد نقد و بررسی قرار گرفته است ولی در محافل و نشریات پزشکی داخل کشور کمتر به آن توجه شده است.
    روش
    متون پزشکی خارجی و مواضع انجمن های پزشکی در زمینه فوق مورد بررسی قرار گرفت. مبانی حقوقی پدیده «حق حساب» در امر ارجاع پزشکی نیز جستجو شد سپس تحلیل موضوع به صورت نتایج و بحث ارائه شد.
    یافته ها
    نوشته های معتبر پزشکی و بسیاری از انجمن های پزشکی با اخذ دستمزد در مقابل ارجاع بیمار مخالف هستند و آن را غیرموجه و غیرقانونی می دانند. در اغلب کشورها قوانین مدون بر علیه این پدیده وجود دارد. در داخل کشور نیز این پدیده مخالف قانون شناخته شده است، افراد سرشناسی بر علیه این پدیده موضع گیری قاطع بیان کرده اند و تاکید شده است که در حرفه پزشکی دریافت وجه و هرگونه درآمد فقط از طریق ارائه خدمات مشخص و مستقیم پزشکی به بیمار جایز است. اما در عمل اشکال مختلف سهم خواری در جامعه پزشکی ما دیده می شود و برخورد آگاهانه و فعالی با آن در انجمن های پزشکی و گردهمایی های داخلی وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    وجود این پدیده برخلاف موازین حقوق بیماران و حرفه پزشکی است و باعث تخریب روابط سالم پزشکی، صدمه به بیمار و جلوگیری از توسعه علمی اخلاقی در جامعه پزشکی می شود. لازم است انجمن های پزشکی مواضع علمی در این مورد داشته باشند و نیز در جریان آموزش دانشجویان و دستیاران نمود داشته باشد.
    کلیدواژگان: سهم خواری، حرفه پزشکی، اخلاق پزشکی، حقوق بیماران
|
  • Hamid Reza Salehi, Mahmoud Abbasi Pages 39-78
    The innate dignity of human is a quality and it is only for human and to which he is described. The mentioned quality is human_ special and that is nothing to make it limited. There are many related and useful issues in Islam Can be explained Human's having gained a unique position as a result of God's revelation to human. Naturally, achieving this great place has had many results. Human innate dignity is of two dimensions i.e it is both right and protecting it is of the most important duties of Muslims and other people in the world. Human dignity is a general and innate rule and it is not limited by anything. The need to respect this right has been written in the Iranian constitution law. Universal Declaration of Human Rights, the Declaration on the human genome, the Helsinki Declaration, the UNESCO Declaration have discussed about them.
    Keywords: Innate dignity, human, Islam, medical ethics, international documents
  • Roghaye Esmaili, Tahereh Ashktorab, Mehrdad Esmaili, Hamed Rais Yazdi, S.Hamid Jamalodini Pages 79-93
    Background And Aim
    Human is attained self-cognation, objectivities and around value by philosophy and it reflects on privacy life decisions. Philosophy includes beliefs and values that determine individual behaviors and communication manner with others. Necessity of the philosophy discussion awareness and its dimensions in communication, behaviors and ethical decisions are emerge that in medical sciences physicians and nurses as a caregiver in their communication with human therefore right decisions, actions and appropriate behaviors is important versus clients as a man. This is a survey article that its aim is the role of philosophy in human communications (between caregivers and clients) relevant Pellegrino & Thomasmo ethical doctrines that formed on communication improve mental model. Method and Material: Medical Ethics philosophy got human Martin Buber's philosophy then developeted by Pellegrino & Thomasmo ethical theory. This philosophy creates interactive habit between caregiver’s team and clients that involves physical and inside dimensions of two groups. The center of this philosophy and the original propose of health care is communications and communication improve men. The present article is assessing the Martin Buber's communication philosophy and Pellegrino & Thomasmo ethical philosophy by showing the communication model between caregiver’s team and clients then offers the safe manner to create this communication. Results and Dissection: Today, progress of technology cause to clinical specialists focuses on medical instruments and facilities more than human communications. The suitable and interactive communications with person objectivity and reality is the most authentic way between physicians and nurses with clients. In the long term, Shallow communications motivate personnel burnout and client’s dissatisfaction.
    Keywords: Philosophy, Ethic, human relationships, medical sciences
  • Morteza Khaghanizadeh, Hasan Maleki, Mahmoud Abbasi, Abbas Abbaspoor Pages 95-116
    Modern medical ethics is a multi-disciplinary knowledge and nowadays is one of the elements of medical schools curriculum. Identity of medical ethics curriculum forms the sub-structural contexts and belief and value essentials of the society and we cant codify medical ethics curriculum separate of belief, cultural and value context and essentials of society. So, this study is done for deeper and real recognizing of existing ambiguities and challenges in the identity of medical ethics curriculum. This study is a qualitative research, which its data gathered by the semi-structural interview with 14 person of Tehran medical university’s medical ethics instructors in 1389, analyzing by the Mayring context analysis approach. Results of this study indicating the lack of identity in medical ethics curriculum. Contents which are explanatory of the lack of native and Islamic identity in medical ethics curriculum: 1.secular medical ethics 2.Islamic ethics system 3.medical ethics scope. In fact the missing ring of medical ethics curriculum is lacking of Islamic and native identity and because of this reason the medical ethics topics is placed in medical ethics curriculum sparsely and without any specific basis and teaching of medical ethics always is faced with confusion and being the promoter of secular culture.
    Keywords: medical teaching, curriculum, medical ethics, medical ethics essentials, identity
  • Afshin Farhanchi, Zohreh Rahimi, Meisour Belbaki Pages 117-132
    Since in new medicine to determine the exact boundary between life and death has become a major challenge and seek the relevant humanitarian rights and law, constantly are discussed. Leading and scientific societies should set and promote standards to help thehuman community for maintain dignity people even in death condition. With the development of human thought, the definition of life and living, of the individual capacitance for resolve the basic and low level needs, has led to acceptable level of quality of life. So it seems it is necessary that be reviewed health and medical services definitions and not only vitalize task but also to respect a patient towards terminate of his life, as an important and valuable medical services should be attend. It is require in this regard that "Do not resuscitation" order should be reviewed as a medical service for patients to be considered.
    Keywords: Resuscitations, DNR, medical service, dignity, patient right
  • Tahmineh Farajkhoda, Robab Latifnejad Roudsari, Mahmoud Abbasi Pages 133-162
    Background
    Ethical capacity building in health care system is improving by health services managers. Clients, health care providers and policy makers in health system need an ethical guideline in order to lead them in complex ethical situations. Ethical principles act as a barrier to challenge with providers’ medical malpractice and neglectance. In worldwide they continuously face ethical difficulties. Communication skills, in service training and ethics committee guidelines are effective approaches for solving these problems. Providers’ malpractices, errors and breaching of clients rights may produce serious physical, psychological and socio-economical consequences. The aim of this study was assessment of an effective observer system in SRH malpractice.
    Methods
    This study was an exploratory study. Mixed method approach was selected based on the study’s purpose. Forty five expert persons accepted participating in the study and completed informed consent. They were obstetricians-gynecologists; SRH specialists, medical ethicist, general practitioners, midwives, family health providers, lawyers and clergymen. Purposeful sampling was applied to data collection and achievement to saturation. Data were gathered through semi-structural, open-ended questions by Email and responds were analyzed using content analysis. Consensus was obtained after Round 2 and Round 3 Delphi.
    Results
    The study’s main results included respect of clients’ rights, respect of providers’ rights, justice-centered system, lawful-centered system, accountability, process of malpractice reporting and assessment.
    Conclusion
    setting-up a network in order to improve Sexual and Reproductive Health services in Iran has created several new options in screening, diagnosis and treatment methods for women in reproductive age and as ethical issues. Providing an effective controlling system in order to assess and evaluate legal and ethical malpractice for respecting clients’ rights is a key element in SRH services.
    Keywords: Malpractice, controlling system, Sexual, Reproductive Health services
  • Nosratollah Shadnoosh, Mohsen Ghadami Pages 163-175
    The progress of organization structures and bureaucratic development of large organizations as well as the involvement of people in the necessary increase of this efficiency in organizations for the convenience of people in relation with environment and other people has been one of the most important issues in the field of management. Although human being is a recognized as the main element in relation to work relations and organizations organizational behavior this recognition and discussion about the relation of human with these organizations has been limited to the extent that in different disciplines of human sciences such as psychology sociology and law the most attention has been paid human being. Self-forgetting has not attracted attentions appropriately, and researched rarely. In this paper, self-forgetting has been studied using on mystical and culture approaches in addition to the analytical studiesconducted based on the notions of some scholars. This paper aims topave the way for broader researches on this valuable issue. Separation of humans from their human capital and avoiding his from own moral values management he has far from optimal effectiveness. Talk of improving the effectiveness of human capital has been studied from the perspective of moral values management.
    Keywords: Moral values, human self, forgetting, organizational managmement
  • Azizollah Abbasi Dezfooli, Mohammad Behgam Shadmehr, Kambiz Sheikhi, Abolghasem Daneshvar, Seyyed Reza Saghebi, Roya Farzanegan, Saviz Pazhhan Pages 177-192
    Background
    Fee splitting (FS) is return of a portion of treatment fees for referring patients to practitioners or healthcare centers and is a practice, which is seen, more or less in our medical profession. Although Fee splitting has been noticed and criticized in international publications and medical associations, it seems to be overlooked in our national society of medical practice.
    Method
    Foreign medical literature and attitude of medical societies towards FS as well as legal aspects of this issue were studied. Then the analysis was presented through results and discussion.
    Results
    Reliable medical literature and attitude of most of medical societies are not only in strong opposition to FS but also this issue is considered immoral and illegal in their view. In most of the countries some codified law has been formulated against FS. Some renowned authorities of medical profession have strongly opposed to FS. Also it has been remarkably emphasized that charging patients is permitted only for direct medical services. Although different types of FS are seen in our medical society, unfortunately or national medical societies have taken no practical action in this regard.
    Conclusion
    FS is totally against patients ‘rights and medical profession and leads to destruction of ethical practice of medicine and prevention of scientific-ethical development of medical society. Therefore, medical societies are primarily responsible to take practical measures and provide educational services for medical students and residents.
    Keywords: Fee Splitting, Medical profession, Patient's rights