فهرست مطالب

مطالعات تفسیری - پیاپی 12 (زمستان 1391)

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 12 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالله موحدی محب صفحه 7
    انتظار منجی و ایده آینده بهتر، به عنوان حقیقتی قابل احترام در شرایع آسمانی است. درباره حقیقت انتظار به عنوان پیمانی آسمانی در ذهن و زندگی پیامبران الهی و امت های آنان از آغاز تاریخ نبوت در نگاه قرآن، پژوهش درخوری انجام نشده است. بررسی های انجام یافته بیانگر آن است که توجیه انتظار به صورت جریانی پیوسته در تاریخ نبوت در آیه 81 سوره آل عمران قابل تحقیق است. براساس این آیه بن مایه اصلی مقاله حاضر، تبیین فلسفه اصل انتظار به مثابه عامل رشد روانی امت ها و تمرین و تحصیل آمادگی هرچه بیشتر در جهت پذیرش وضعیت بهتر در تمامی عصرها و نسل ها می باشد. حقیقتی که می توان از آن به عنوان یکی از علل اساسی پنهان ماندن زمان ظهور منجی در حکمت خداوندی یاد کرد.
    کلیدواژگان: آیه 81 سوره آل عمران، میثاق پیامبران، انتظار، منجی بشریت
  • قاسم سبحانی فخر، کرم سیاوشی صفحه 19
    آیه 59 سوره نساء از آیات چالشی و مورد اختلاف در میان اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این چالش قرار گرفتن ترکیب «اولی الامر» در کنار فرمان به اطاعت از « الله » و «الرسول» می باشد. مفسران شیعه براساس همسانی فرمان اطاعت از رسول و اولی الامر و لزوم عصمت آنان، مصداق اولی الامر در این آیه را ائمه اطهار (ع) می دانند اما مفسران اهل سنت در تعیین مصداق اولی الامر اختلاف نظر فراوانی دارند. ازاین رو مصداق آن را حاکمان، فرماندهان جنگ، عالمان دین و فقی هان، خلفای راشدین و اهل حل و عقد دانسته اند. اهل سنت وجود عصمت در اولی الامر را شرط نمی دانند و این امر یکی از مهم ترین نقدهای مفسران و اندیشمندان شیعه بر آنان است.
    کلیدواژگان: آیه 59 سوره نساء، آیه اطاعت، اولی الامر، تفسیر تطبیقی
  • حمید نادری قهفرخی، سعید رهایی صفحه 47
    آیات 150 سوره اعراف و 92 و 93 سوره طه به بیان برخورد تند حضرت موسی(ع) با حضرت هارون(ع) پس از گوساله پرست شدن بنی اسرائیل می پردازد. این آیه حاوی یکی از چالشی ترین مسائل مطرح شده در قرآن است. گرچه تاکنون توجی هات زیادی در تحلیل این برخورد ارائه شده است اما به نظر می رسد این برخورد در راستای بیدار کردن بنی اسرائیل انجام یافته است. بن مایه این تحلیل روش عقلایی «به در بگو تا دیوار بشنود» است. این تحلیل افزون بر در نظر گرفتن تمام جوانب این برخورد ازجمله: شخصیت حضرت موسی و هارون‘، اطلاعات حضرت موسی قبل از بازگشت به میان بنی اسرائیل، شخصیت سامری، عکس العمل بنی اسرائیل در برابر حضرت موسی پس از بازگشت به میان آنان، به سوالات مطرح شده پیرامون این برخورد به خوبی پاسخ می دهد و با ظاهر آیات قرآن و عصمت انبیا نیز سازگار است.
    کلیدواژگان: حضرت موسی(ع)، حضرت هارون(ع)، برخورد حضرت موسی با هارون، گوساله پرستی، بنی اسرائیل
  • محمدصادق محسن زاده، محمدعلی رضایی اصفهانی صفحه 71
    تقیه در لغت به معنای حفظ و نگهداری و در اصطلاح به معنای مخفی نمودن حق و واقعیت از دیگران یا اظهار خلاف آن، به جهت مصلحتی مهم تر از مصلحت اظهارحق می باشد. تقیه یکی از مقولات عرفی است که انسان ها در طول تاریخ حیات خویش، برای حفظ موجودیت در برابر بیگانگان و مهاجمین، در هنگامی که توان و نیروی مقابله با آنان را نداشته اند، بدان عمل نموده اند. تقیه از روش های عقلایی و مورد تایید شریعت اسلامی است که ازجمله دلایل مشروعیت آن آیات 28 سوره آل عمران و 106 سوره نحل است. گرچه برخی تقیه را ساخته مذهب تشیع و جزء باورهای شیعی دانسته اند اما رجوع به منابع تفسیری و فقهی سایر مذاهب اسلامی، حکم به مشروعیت تقیه و عمل بر پایه آن دارد، افزون بر اینکه تقیه پیش از آنکه دارای جواز شرعی باشد، دارای جواز عرفی و عقلی است.
    کلیدواژگان: آیه 28 سوره آل عمران، آیه 106 سوره نحل، تقیه، مشروعیت تقیه، تفسیر تطبیقی
  • فرزاد جهان بین صفحه 97
    آیه 3 سوره مائده یکی از آیات مورد بحث در تفاسیر فریقین است. بررسی رویکرد مفسران در تفسیر این آیه به روشنی بیانگر آن است که مفسران برای بازکاوی و فهم مدالیل کلام الهی از روش های مختلفی بهره جسته و در این زمینه از روش و الگوی مشخصی پیروی نکرده اند بلکه هرکدام براساس مبانی و اصول مورد پذیرش در نزد خود به روشی روی آورده اند. این تحقیق با نگرش توصیفی تحلیلی، به بررسی روش مفسران در تفسیر آیه اکمال در تفاسیر: التبیان، روض الجنان، البرهان و المیزان از شیعه و تفاسیر: جامع البیان، مفاتیح الغیب، روح المعانی و المنیر از اهل سنت پرداخته است. بررسی ها نشانگر آن است که در میان تفاسیر فریقین تفسیر المیزان از جهت غنای مباحث و در نظر گرفتن جوانب مختلف و نقد و بررسی آنها و ارائه نظر مختار مبتنی بر آیات قرآن جایگاه ممتازی دارد.
    کلیدواژگان: آیه 3 سوره مائده، آیه اکمال، تفاسیر فریقین، روش تفسیری
  • معصومه سادات حسینی میرصفی، سیده فاطمه حسینی میرصفی صفحه 117
    ظاهر برخی از آیاتی که درباره انبیا نازل شده است با عصمت آنان منافات دارد. برخی با استناد به ظواهر آیاتی که دارای عناوینی مانند: غفران و مغفرت الهی، ذنب، توبه، عفو و... هستند، شبهاتی را درباره حضرت ابراهیم(ع) مطرح نموده اند؛ مانند: شبهه مشرک بودن پدر حضرت ابراهیم و طلب استغفار حضرت برای وی، شبهه دروغ گفتن حضرت، شبهه آرزوی آمرزش از گناهان توسط حضرت، شبهه شک داشتن نسبت به زنده شدن مردگان و شبهه شرک ورزیدن حضرت ابراهیم(ع). در این مقاله ضمن بیان این آیات و ذکر شبهات مطرح شده درباره حضرت ابراهیم(ع)، با استفاده از دیدگاه مفسران قرآن این شبهات بررسی و پاسخ داده می شود.
    کلیدواژگان: حضرت ابراهیم(ع)، عصمت پیامبران، ظاهر آیات، شبهات عصمت
|
  • Abdollah Movahhedi Moheb Page 7
    Waiting for a savior and a better future has been known as a true and respectable idea of revealed religions. However, little considerable study has been performed on the real meaning of waiting as a Divine promise in the prophets and their followers‘ minds and lives. On the studies in the field, the problem of waiting as a continuous reality in the history of prophecy may be searched in the verse 81 of Aale Emran. As is understood by the verse, waiting as a religious teaching should be known an agent for spiritual growth of people to be ready in accepting better states and situations of the future. It is the fact that can be considered as one of the main causes for Divinely secret state of savior‘s appearance.
    Keywords: Verse 81 of Aale Emran, Prophets covenant, waiting, savior of humanity
  • Qasem Sobhani Fakhr, Karam Siavashi Page 19
    The verse 59 in chapter Nisaa is one of the cases of opposition among scholars and commentators of fariqain. The main cause of opposition lies in the place of those of authority as it is placed in the same order as Allah and rasul, messenger. Relying on the place of those of authority and the necessity for their being obeyed by believers, Shiite commentators have known them to be pure Imams; while Sunni scholars are of very different views in the field and consider them to be rulers, commanders of war, religious scholars and jurisprudents, Khulafa-e Rashideen and those of hall and ‘aqd. Sunni scholars do not know purity as a condition for those of authority. By such a view Sunni scholars have put themselves opposed to many critiques by Shiites.
    Keywords: Verse 59 in chapter Nisaa, verse obedience, those of authority, comparative commentary
  • Hamid Naderi Qahfarokhi, Saeed Rahyi Page 47
    The verses 150 of A‘araf and 92-93 of Ta Ha have described Moses‘ rough meeting with Haroun after Israel sons‘ turning to calf worshipping. The verses have contained one of the most challengeable problems in the holy Quran. Many analyses have been presented on the meeting, yet it seems that the meeting has been made for awakening Israel sons. As is understood the main aim of the meeting has been directed to Israel sons rather than Haroun. Such a position in explaining the reality of the meeting, in addition to taking all aspects of the meeting including the personality of Moses and Haroun, the former awareness before his coming back to Israel sons, personality of Samiri, the reflections of Israel sons when facing Moses, would answer the questions in the field and be in full agreement with external meaning of the verses and purity of the prophets.
    Keywords: Moses, Haroun, Moses meeting with Haroun, calf worshipping, Israel sons
  • Mohammad Sadeq Mohsenzadeh, Mohammad Ali Rezaei Esfahani Page 71
    By taqiyah is lexically meant to preserve and technically, to hide truth or to express something contrary to it for the sake of what is more important than expressing the truth. Taqiyah has been commonly used during human life as an agent for self-protection against enemies and opponents in the lack of force and power. This manner of meeting has been accepted by human reason as well as by Islamic teachings as is seen in the verses 28 of Ale Imran and 106 of Nahl. Thought taqiyah has been considered by some to be restricted to Shiites, it is a manner of life taken by all and confirmed by absolute reason before being religious.
    Keywords: Verses 28 of Ale Imran, verse 106 of Nahl, taqiyah, dissimulation, legitimacy of taqiyah, comparative commentary
  • Farzad Jahanbin Page 97
    The third verse in the chapter of Maidah has been interpreted differently by fariqain. As is understood by commentaries, it is clear that commentators have used different methods to find the purpose of the verse and they have not followed a particular model. Relying on their own principles and tendencies, they have taken a special way. This paper has studied the methods of commentators under the verse in an analyticodescriptive method with reference to Shiites‘ commentaries of At-Tebyan, Rawz ul-Janan, Al-Burhan and Al-Mizan and Sunnis‘ of Jami‘ ul-Bayan, Mafatih ul- Ghaib, Ruh ul-Ma‘ani and Al-Monir. As is explained in the paper, considering the richness, depth and comprehensiveness of matters, Al-Mizan is considerably distinct.
    Keywords: Third verse of Maida, verse of completion, fariqain commentaries, exegetic method
  • Maasumahsadat Hoseini Mirsafi, Seyyedah Fatemah Hoseini Mirsafi Page 117
    The appearance of some verses revealed on prophets disagrees with their purity. As is clearly known, some terms like Divine forgiveness and absolution, sin, repentance have been proposed with regard to the prophet Ibrahim. In this way, there can be found some cases of doubt on him of which may be counted his father‘s polytheism and Ibrahim‘s prayer for him, Ibrahim‘s telling a lie, his request for forgiving his sins, his doubt on the passings‘ becoming alive and his polytheism. In this paper, the verses in the field have been studied and the doubts have been resolved.
    Keywords: Ibrahim, messengers purity, appearance of verses, doubts on purity