فهرست مطالب

چیدمان - پیاپی 1 (بهار 1392)

فصلنامه چیدمان
پیاپی 1 (بهار 1392)

  • بهای روی جلد: 60,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/05/05
  • تعداد عناوین: 24
|
  • چیدمان دیدگاه
  • حمیدرضا صالحیه یزدی صفحه 4
  • علی اکبر شریفی مهرجردی صفحه 5
  • چیدمان عکس
  • محبوبه آذرزاده، نیلوفر صالحی ابرقویی صفحه 8
  • ابوالفضل توکلی شاندیز صفحه 13
    پست مدرنیسم گسست ویژه ای را با مدرنیسم و با آن دسته از نهادهایی که پیش شرط و شکل دهنده ی گفتمان مدرنیسم هستند، نشان می دهد. این نهادها عبارتند از موزه، تاریخ هنر و در نهایت عکاسی. مقاله «فعالیت عکاسانه پسا مدرنیسم» نوشته «داگلاس کریمپ» استاد برجسته تاریخ هنر و یکی از منتقدین مهم در توسعه ی نظریه ی هنر پست مدرن می باشد. او معتقد است، پسا مدرنیسم به پراکندگی هنر و به تکثیر آن معطوف است و در این گفتار، تلاش دارد تا با رد کثرت باوری اصل آثار، و در تایید تکثیر نسخه ها بحث کند. او در این نوشتار با تحلیل نظریه باز تولید مکانیکی آثار هنری و آراء «والتر بنیامین» با موضوع «هاله مقدس» اثر هنری تلاش دارد تا مسئله بازنمایی در حالت های عکاسانه بویژه تمام جنبه های عکاسی مرتبط به باز تولید، نظیرنسخه ها، و نسخه برداری از نسخه ها را به نوعی فعالیت عکاسانه ی پسامدرن نسبت دهد. در بخشی از این گفتار، بحث دیگری از نشانه های بحران در موزه ها که شامل تلاش های مختلف برای جان بخشیدن دوباره به هاله تقدس، یکی در تجدید حیات نقاشی و دیگری پیروزی «عکاسی به مثابه هنر» را مطرح می کند. در نهایت نویسنده با بررسی جایگاه عکاسی در موزه، ادعای اصالت در عکاسی را تخیلی بیش ندانسته و نتیجه می گیرد که عکاسی همواره یک «باز» نمایی یا همواره چیزی است که پیشتر دیده شده است.
    کلیدواژگان: مدرنیسم، پسا مدرنیسم، عکاسی، موزه، تاریخ هنر
  • مجتبی دهقان بنادکی صفحه 20
    ماهیت وجودی یک عکس چیست؟به نظر می رسد یکی از مهم ترین سوالاتی که باید درباره این ابزار و جایگاهش در زندگی بشر، به آن پاسخ داد این پرسش باشد. ما در این مقاله سعی داریم با توجه به یکی از مهم ترین دوران تاریخی ایران، از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ هنر عکاسی، یعنی دوران ناصرالدین شاه، با رویکردی تطبیقی بین نظریات موجود درباره عکاسی با عکس های این دوران، از منظرگاهی جامعه شناختی و همچنین نشانه شناسانه، به تفسیری مستقل از رویکردهای تاریخی به برخی سوالات درباره این دوران پاسخ دهیم. همچنین ناصر الدین شاه از بعدی دیگر نیز برای نگاه امروزی مهم و قابل بررسی است و آن حضور و دخالت زنان در امور مملکتی آنهم بصورتی که این تصمیمات نقش مهمی را در شکل گیری برخی از اتفاقات تاریخی داشته باشد، است. این دو بعد زنان سوژه شده و بی تاثیر در عکس ها و زنان با عملکردی زیر لایه ای در تاریخ تضادی است که ما درتفسیر و تاویل عکس ها به دنبال آن هستیم. این رویکرد کاملا نشانه شناسانه و تفسیری در راستای این مورد بررسی قرار می گیرند که نشان داده شود؛ عکس ها جدا از اینکه یک سند تاریخی به حساب می آیند رمزگانی با خود دارند که زیر لایه ها را فرا از تصور عکاس به معرض نمایش و همین طور در معرض تاویل قرار می دهند.
    کلیدواژگان: ماهیت عکس، ناصرالدین شاه، زنان، تاریخ، نشانه شناسی
  • فروغ خبیری صفحه 28
    سوررئالیسم به عنوان یک جریان مستقل بعد از دادائیسم با بیانیه آندره برتون آغاز گشت در این بیانیه برتون به جای جهان بینی عقلانی حاکم بر فرهنگ غرب، دنیای درونی متفاوتی را مطرح می کند؛ دنیای خیال، غریزه و ناخودآگاه که هنرمندان را به بیان این واقعیت برتر(فراواقعیت یا سورئال) فرا می خواند. دوربین عکاس سورئالیست در پی ثبت تصاویر«شیء یافته شده» که به طور اتفاقی کشف می شوند می رود و با استفاده از تمهیدات عکاسانه مانند کادربندی های ساختگی به خلق عکس های رویایی می پردازد. این گسست از گذشته ی تاریخی عکاسی باعث شده سوزان سونتاگ عکاسی را تنها هنر ذاتا سوررئال قلمداد کند. از نظر او عکس های دستکاری شده مشابه فتوکلاژ، فتو مونتاژ و. . لزوما تنها عکس های سوررئال نیستند بلکه گاه او عکس های عکاسان خیابانی را بیش از آنها سوررئالیستی به حساب می آورد. در این مقاله تلاش شده دیدگاه های مختلف پیرامون عکاسی در این مکتب یا ایدئولوژی خاص مورد بررسی قرار گرفته و در انتها کلارنس جان لافلین به عنوان عکاس این ژانر معرفی شده است. نتیجه ی این بررسی نشان می دهد که رویکرد سورئالیستی در عکاسی با آنچه در بیانیه های این مکتب آمده تا حدودی متفاوت است و سورئالیسم مورد نظر سونتاگ نیز چیزی جز آن است.
    کلیدواژگان: عکاسی، سورئالیسم، جان کلارنس لافلین
  • مرتضی یغمایی صفحه 32
    ادبیات و هنر پیش از عصر رنسانس هنری به شدت مذهبی،استعاری،وابسته به مفاهیم قدسی و دور از واقع گرایی بود.با وقوع عصر نوگرایی در همه وجوه هنر و به خصوص نقاشی زمینی تر و باور پذیر تر گشت. واقعیات و زندگی روزمره کم کم در آثار نقاشان نمود یافت و پرداختن به عنصر طبیعت که به شکلی از هنر بیزانس حذف شده بود، دوباره احیا شد.ظهور رئالیسم و ناتورالیسم در نقاشی و ادبیات به صورت تقریبا همزمان، راه را هرچه بیشتر برای الگوبرداری دقیق از طبیعت و اجتماع هموار ساخت ودر بستر فلسفه های انسانگرایانه ی عصر جدید، دغدغه های انسان آشنا گشته با گستره های نوین را سر لوحه کار خویش قرار داد. پیدایش معنا دار عکاسی در این دوره، مهر تاییدی بر دغدغه ی تقلید بی چون و چرای هنر این دوران از واقعیات بود که در جریانی همسو، در نقاشی،ادبیات و فلسفه وعلم دنبال می شد.نظریه پردازان، ظهور عکاسی را همزمان با عصرویکتوریا در انگلستان در آستانه ی انقلاب صنعتی معنا دار و مهم می دانند.عصر ملکه ویکتوریا(تاج گذاری در 1837)برای علم و هنر، دوران توجه به جزئیات و اصل طبیعت بود. ظهور رئالیسم برآمده از اجتماع در انگلستان عصر ویکتوریا- که به بهترین شیوه در آثار چارلز دیکنز نمایان بود- نشان می دهد که تولد عکاسی نیز در این دوران ناگزیر بوده است. آرزو و رویای تمام هنرمندان پس از رنسانس به گفته ی منتقدین رونویسی مستقیم از واقعیت بود و چه چیز بهتر از عکاسی این آرزو را بر آورده می ساخت.قرابت و توالی تاج گذاری ویکتوریا در 1837، انتشار الیور تویست شاهکار دیکنز در 1838 و اختراع دوربین عکاسی در1839، بازتاب روشن و پرمفهوم این هماهنگی وتاثیرات متقابل در عرصه سیاست، هنر و فرهنگ نیمه دوم قرن 19 بود. توصیفات دیکنز در آثاری چون آرزوهای بزرگ و الیور تویست از خیابان ها و محله های لندن شباهت عجیبی با عکس های به جا مانده از دوران ویکتوریا در انگلستان دارد. اگر سالها طول کشید تا تاتر از دربارشاهان و سالن های اشراف به مکان های روباز و آمفی تاترهای عمومی منتقل شود و تابلوی نقاشانی که پیوسته قلم مو به دست در حال نقاشی از ملکه ها و شاهزادگان بودند، به نمایش عموم درآید وبه گالری ها راه یابد،به فاصله ای کوتاه پس از ثروتمندان وخواص،خیابان ها و مراکز تفریحی وصنعتی ومحله های پایین شهر وحتی بدنام لندن، پاریس و... توسط عکاسان بسیاری از میان مردمان گاه همین محله ها برای مشاهده و تاریخ نگاری آیندگان ثبت شد.و بدین سان عکاسی توانست به نمود عینی غیر انحصاری بودن هنربه شکلی کاملا دموکراتیک برای بشر پایان قرن19 تبدیل گردد.
    کلیدواژگان: تاریخ هنر، رنسانس، عکاسی، رئالیسم، ناتورالیسم، عصر ویکتوریا
  • ترجمه: دکتر محمد علی بیدختی صفحه 36
  • احسان سنایی صفحه 40
    در طول قرن بیستم، جریان اصلی نقد و نظریه پردازی در حوزه هنرهای بصری و به ویژه عکاسی، عمدتا متاثر از آرای منتقدین ادبی، روان کاوان، نشانه شناسان و فلاسفه پسامدرن از قبیل بنیامین، دریدا، بارت، دلوز، سونتاگ و... بوده است. امهات چنین رهیافتی را هم می توان در تفاسیر نشانه شناختی مبتنی بر یک تلقی نسبی گرا و کیفی از مقوله عینیت جست. اما به زعم نگارنده، و با نظر به جملگی تحولات اندیشگی این قرن، چنین رهیافتی از حیث فقدان مولفه های نقد علمی و تحلیلی به مقوله ی «عینیت» (آنچنان که در ساحت فلسفه علم دیده می شود)، نمی تواند یک تنه موید جملگی پتانسیل های دلالت شناختی هنر عکاسی (به مثابه شیوه ای برای بازنمایی پدیدارهای عینی) باشد.
    از همین رو در این مقاله کوشش شده تا با ارائه ی شرح مجملی بر سیر تطور منطقی مفهوم «تصویر» در منظومه معرفتی لودویگ ویتگنشتاین (فیلسوف اتریشی-بریتانیایی سنت تحلیلی)، تعریفی نسبتا هنجارمند و همسو با سایر تحولات معرفت شناختی مرتبط به مقوله عینیت، از مفهوم «عکس» ارائه شود. استدلالات ویتگنشتاین را همان قدر که می توان به ساحت فیزیک کوانتوم و هوش مصنوعی تسری داد، می توان به منزله ی بستر مطمئنی برای تعریف مقوله «عینیت» و متعاقبا اختلاف نهایی مترتب بر نگاه هنرمند و منتقد هنری نیز تلقی کرد.
    کلیدواژگان: ویتگنشتاین، نچوی، عکاسی، عینیت، بازنمایی، حیرت
  • روایت هایی کوتاه از مواجهات روزمره / معرفی مجموعه ی عکس باربارا روزنت هال، با عنوان «عکاسی مفهومی 2011»
    ترجمه: هدی رفاهی صفحه 48
  • پولاروید، عکسهایی برای تمام فصول! / یادداشتی بر نمایشگاه عکس محمد غزالی با عنوان: «تهران، کمی مایل به راست»
    هدی رفاهی صفحه 50
  • تاثیر یک عکس،گونه ای زخم برداشتن! / معرفی کتاب «اتاق روشن: اندیشه هایی درباره ی عکاسی»
    هدی رفاهی صفحه 52
  • چیدمان گالری
  • لبخند آلبوم ها / معرفی خانواده ی وزیری از دریچه ی دوربین
    نیلوفر صالحی ابرقویی صفحه 56
  • چیدمان گرافیک
  • علی اکبر شریفی مهرجردی، محمد علی دادخواهی صفحه 66
    حسینیه محلی برای عزاداری و گردهمایی هیئت های محلی برای و مراسم روضه خوانی در ماه محرم است. این مکان بار فرهنگی و معنوی جداگانه ای از سایر مکانها دارد. این فضا در ایام محرم با تزئینات موقتی که با پوش و یا پارچه های دیگرایجاد می شود، چهره ای متفاوت پیدا می کند. این تزیینات شامل پوش که سقف موقت برای اجتماعی از مردم است که از نظر سمبلیک اشاره به خیمه های حضرت سیدالشهداء(ع) دارد. جداره ها و پایین پوش نیز با کتیبه هایی از پارچه های ساده مزین به اشعار محتشم کاشانی، سیاه پوش می شود. این مقاله تلاش دارد با روش مطالعه ی کتابخانه ای و میدانی به معرفی پوش حسینیه ها و بررسی نقوش اجرا شده در سطح خیمه گاه و مفاهیم نمادین آن بپردازد.
    در مجموع می توان گفت: نقش مایه های موجود در سطح پوش و خیمه ی حسینیه ها در یزد، دارای ارزشهای نمادین و آیینی هستند که ریشه در فرهنگ و باورهای مذهبی در ایام محرم دارد. این تداخل شکل و رنگ و هماهنگی آن در بنای، تکایا و حسینیه ها و نقوش نصب شده در سقف خیمه و حاشیه ها، حالتی معنوی را بیان می کند.
    کلیدواژگان: حسینیه، نقش مایه، یزد، سرو، اسلیمی، خیمه، شیر و خورشید
  • سمیه مهریزی ثانی، زهرا رهبرنیا صفحه 72
    اعلان یکی از قدیمی ترین ابزارهای تبلیغات به شمار می رود. اما نبود رویکردی نظام یافته در طراحی اعلان را می توان چالش اصلی رویه ی موجود طراحی اعلان به شمار آورد. این امر به طراحی اعلان هایی سطحی و شکل گرایانه منجر گشته که قادر به تعامل و انتقال صحیح پیام به مخاطبان نیستند. تدوین راهکاری موثر و مرحله به مرحله در این زمینه به معنای ارائه ی روشی است که بر اساس آن بتوان با برقراری ارتباطی سه جانبه میان سفارش دهنده، گروه طراحی و مخاطبان، گروه را به سمتی رهنمون ساخت تا از این طریق، امکان پیروی از دستورالعملی یکپارچه در چهارچوب برنامه ای علمی، امکان پذیر گردد.
    نظر به کمبود منابع نظری در این گونه زمینه ها، مراحل ارائه شده در این مقاله حاصل مطالعاتی بر نمونه های موجود و نیز تجربیات عملی نگارنده در این زمینه بر پایه ی یک روش تجربی بوده و الگویی پیشنهادی است که در جهت تسهیل و تسریع امور تبلیغاتی، بر اساس اهداف و موقعیت طراح و مخاطبان، قابل دخل و تصرف، ایجاد گزینه های جدید و یا ادغام می باشد.
    در مجموع، تدوین این برنامه می تواند در ترتیبی مشتمل بر 13 مرحله مندرج در متن مقاله حاضر، انجام گیرد. عناوین مراحل: 1.تشکیل گروه (از جمله: بازاریاب، متصدی پذیرش سفارش، مدیر تحقیقات، طراح پیام نوشتاری (شعار تبلیغاتی)، ایده پرداز، طراح حروف، عکاس تبلیغاتی، تصویرساز، اجرا کار، ناظر چاپ و مدیر هنری) و تقسیم وظایف 2.دریافت سفارش 3.جمع آوری اطلاعات 4.تعیین مخاطبان هدف 5.ایده یابی (مرور مجموعه ی تصاویر، ایده یابی گروهی، جمع آوری اطلاعات و تداعی معانی، ادغام تصاویر، ترکیب حروف و کلمات، مکتوب نمودن و ثبت تفکرات، دیدن و مکاشفه، یافتن استعاره ها، اصلاح و گسترش ایده های اولیه) 6.انتخاب و به تصویر در آوردن ایده ها 7.طرح پیام نوشتاری 8.انتخاب موفق ترین و مرتبط ترین ایده و پیام نوشتاری با تصویرگری متناسب 9.طراحی حروف 10.ترکیب بندی و اجرای نهایی 11.چاپ اعلان (آماده سازی سند، انتخاب نوع چاپ و کاغذ مناسب، ارسال اثر جهت چاپ، نظارت فنی بر فرآیند چاپ)، 12.انتخاب مکان نصب اعلان ها 13.سنجش بازخورد اعلان تبلیغاتی.
    کلیدواژگان: مراحل طراحی اعلان، تبلیغات، مخاطبان هدف و ایده
  • شادی ضابط صفحه 82
    تبلیغات اجتماعی هنر نگریستن به مسائل اجتماعی با روشی جدید و متفاوت از قبل است و دستاورد خلاقیت، معلومات عمومی و توانایی های هنری و تکنیکی گرافیست به حساب می آید. هدف این تبلیغات اطلاع رسانی، آموزش، حساس کردن مخاطب و مسئول کردن او در برابر مسائل و مشکلات مختلف جامعه است. مقاله ی حاضر ضمن بررسی اشتراکات و تفاوت هایی که این تبلیغات با تبلیغات تجاری دارند، چهار گروه اصلی را که از این تبلیغات استفاده می کنند با مطالعه ی مثال هایی مرتبط معرفی می کند.
  • مهدی اقبال صفحه 87
  • فهیمه پهلوان، مهرداد صدقی صفحه 88
    این مقاله که با هدف نقد و بررسی کتاب «ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی» نوشته شده، طرح کلی کتاب و منطق درونی مطالب را مورد توجه قرار داده و سعی نگارنده ی این مقاله بیشتر توجه به محاسن و معایبی است که در شیوه ی استدلال می توان پیدا کرد.این مقاله در سه بخش تدوین شده که به معرفی اجمالی کتاب، تشریح ارزش و اهمیت کتاب در حوزه ی گرافیک و در نهایت نقاط ضعف کتاب می پردازد. مطالعه بین رشته ای این کتاب که به مباحث ارتباطات و نشانه شناسی، روش تحلیل مفاهیم ضمنی آثار گرافیکی و تحلیل های پیمایشی توجه دارد از نکات مثبت و عبور گذرا از مفاهیم و مصداق ها، عدم رعایت پیوستگی مطالب و عدم اتخاذ زاویه دید واحد به تحلیل مصداق ها از نکات منفی این کتاب است.
    کلیدواژگان: نقد کتاب، ارتباط تصویری
  • چیدمان جامعه
  • سیدعباس حسینی داورانی صفحه 94
    با گسترش علم جامعه شناسی، شاخه ها و زیر شاخه های گوناگونی مورد مطالعه جامعه شناسان قرار گرفت که از منظر تئوری های جامعه شناختی به آن می پردازند. یکی از این شاخه ها بی تردید حوزه جامعه شناسی عکس است که در سه سطح عکاس و سوژه انتخابی او، معنا و مفهوم عکس و مخاطبان و مشاهده کنندگان مورد تحلیل قرار می گیرد. سطح مخاطبان که ریشه در نظریه ادبی و مطالعات فرهنگی در نقد سلطه سرمایه داری دارد، به دریافت و تحلیل های مختلفی می پردازد که نشان دهنده موقعیت ها و تفکرات مختلف مشاهده گر است. نگارنده در این نوشتار تلاش دارد تا با معرفی جامعه شناسی عکس و نظریه دریافت، سطح سوم تحلیل عکس را بر مبنای آن نظریه اجمالا بررسی و دریافت کلی مخاطبان را از 8 عکس ارائه دهد.
    کلیدواژگان: نظریه دریافت، جامعه شناسی عکس
  • 30 سال یزد بود و من / گفتگوی خودمانی با یکی از قدیمی ترین عکاسان یزد
    سهیل شریعتمداری، علیرضا نقلی صفحه 100
  • چیدمان فرهنگ
  • ترجمه: فهیمه سهیلی راد صفحه 108
  • سمیه مهریزی ثانی صفحه 116
    این پژوهش به بررسی و شناخت گردشگری و اهمیت آن از لحاظ ایجاد تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، معرفی روش های گوناگون تبلیغات سنتی و مدرن، و همچنین کاربرد عکاسی و اعلان به عنوان یکی از راه های مهم تبلیغات در جلب گردشگر می پردازد.
    روش پژوهش کتابخانه ای، در کنار مطالعه ی میدانی است.
    در پایان با توجه ویژه به یزد به عنوان یکی از فرصت های جلب گردشگر و معرفی چند نمونه از بناهای تاریخی پرداخته شده است. در این پژوهش ضمن معرفی جاذبه های گردشگری، در هر بخش نمونه ای اعلان بر پایه ی عکاسی به عنوان شاهد مثال طراحی شده است.
    کلیدواژگان: گردشگر، گردشگری، تبلیغات، اعلان، عکاسی تبلیغاتی، یزد