فهرست مطالب

راهور - پیاپی 19 (پاییز 1391)

فصلنامه راهور
پیاپی 19 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجتبی کاظمی* صفحه 7
    رفتار رانندگان در مسیرهای درون شهری و برون شهری حکایت از فرهنگ رانندگی رانندگان آن منطقه و در حالتی جامع، آن کشور، از نگاه فردی ناآشنا و بیرونی، خواهد داشت. دربین چهار عامل مهم؛ انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط، از عامل انسانی به عنوان مهم ترین پارامتر در بروز سوانح و تصادفات یاد شده است.در این تحقیق بر اساس روش جمع آوری اطلاعات ازطریق پرسشنامه، به بررسی برخی از پارامترها وابسته به انسان پرداخته شده است. تعداد 483 برگ پرسشنامه، به شیوه کاملا تصادفی، توسط رانندگان مختلف در مسیر مواصلاتی منتهی الیه شرق استان گیلان و شروع مسیر اصلی در غرب استان مازندران، تکمیل شده است. ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه مورد استفاده، 0.99 محاسبه شده است که نشان دهنده ی روایی مناسب پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق می باشد. پنج فرض اصلی (فرض صفر که همان بی تاثیر بودن پارامترها است)، برای تحقیق کنونی شامل؛ سن، تحصیلات، جنسیت، وضعیت تاهل و شغل بوده است. برای تحقیق کنونی بدلیل وجود نداشتن میانگین، انحراف معیار در داده های جامعه، استفاده از آزمون های ناپارامتری بهترین نتایج را حاصل می-نماید.طبق نتایج آزمون فرضیه ها براساس آماره کای- اسکویر، پارامترهای سن، جنسیت و شغل در میزان توجه نسبت به تابلو ورود ممنوع، نصب شده در مسیر مورد استفاده رانندگان، نقش پراهمیتی نداشته اند. در مقابل می توان به پارامترهای تحصیلات و وضعیت تاهل اشاره نمود که از سطح معناداری قابل قبول برخوردار بوده اند و می توان این گونه عنوان نمود؛ رانندگان با سطوح تحصیلات مختلف و نیز جنسیت های متفاوت نسبت به یکدیگر، این امکان را بوجود می آورند که توجه نسبت به تابلو انتظامی ورود ممنوع را در همسنجی با یکدیگر، دستخوش تغییر قرار دهند.
    کلیدواژگان: رفتار رانندگان، عامل انسانی، فرض صفر، تابلو ورود ممنوع
  • احمد کرمی اسد، مهدی برزگر صفحه 19
    مجوزهای رانندگی از جمله انواع گواهینامه ها به عنوان یکی از فاکتورهای موثر در فرآیند حمل و نقل محسوب شده و در واقع شروع قانونمند یک فعالیت رانندگی با بهره گیری از مجوزهای مذکور می باشد. بررسی دقیق نقش و سهم هر یک از مجوزهای رانندگی در بروز تصادفات و حوادث می تواند زمینه اتخاذ تدابیر لازم توسط مسئولان و متولیان مربوط را فراهم کند. این تحقیق به روش توصیفی و مطالعه اسنادی به بررسی نقش انواع مجوزهای رانندگی در تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در بازه زمانی 5 ساله و با بهره گیری از مستندات موجود در مراکز مختلف پلیس راهورناجا پرداخته است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که دارندگان گواهینامه های ب1 علی رغم محدودیت های قانونی و حضور کم رنگ در بین سایرین، دارای بیشترین سهم و نقش در بروز حوادث فوتی و جرحی می باشند و همچنین در بروز حوادث برخی علت هاازجمله عبور از چراغ قرمز، حرکت خلاف جهت عبور و عبور از محل ممنوع دربین رانندگان مقصر دارای گواهینامه موتورسیکلت به ترتیب 5/2 و 10 و 5/5 برابر بیش از سایر کاربران دارای دیگر مجوزهای رانندگی می باشد.
    کلیدواژگان: گواهینامه، علت تصادف، رانندگی، تصادف فوتی
  • علیرضا امینی، مهرداد سلامی، مجید مهرورزان صفحه 35
    در تصادفات جاده ای عوامل و پارامترهایی بسیاری دخیل می باشند، پاره ای از این اطلاعات دارای خصیصه جغرافیایی هستند یعنی در حصار زمان و مکان قرار می گیرند و پاره ای دیگر اطلاعات توصیفی تصادفات هستند. برقراری ارتباط ما بین این اطلاعات و استفاده از آنها در راستای کاهش تلفات جاده ای نیازمند طراحی یک سیستم مدیریتی هوشمند است که بتواند در مدیریت ترافیک و برنامه ریزی ها نقش ابزاری کارآمد را ایفا کند لذا در این پژوهش که به شکل کاربردی ارائه شده است سطوح اجرایی و روند پیشنهادی طراحی سیستمی با عنوان سیستم هوشمند مدیریت و اطلاع رسانی تصادفات و تخلفات جاده ای ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: GIS، سیستم هوشمند، تخلفات جاده ای، تصادفات جاده ای
  • حسین بلوچیان، * سعید بلوچیان صفحه 51
    حجم ترافیک جاده ای که عبارت است از عبور تعداد وسیله نقلیه از یک مقطع مشخص جاده در مدت زمان معین از جمله عوامل تعیین کننده سطح تقاضای استفاده از شبکه موجود و آتی زیربنای جاده ای کشور و تسهیلات مستقر در آنهاست.هدف اصلی این مقاله شناسایی و تبیین فرآیند پیش بینی تعداد تردد جاده ای با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی است. شبکه به کار گرفته شده برای مدل کردن مسئله از نوع شبکه عصبی پرسپترون چند لایه است.کاربرد دیگر آن بازسازی اطلاعات جمع آوری نشده توسط دستگاه های تردد شمار با استفاده از داده های قبل و بعد از آن خواهد بود.از آنجاییکهاین مطالعه بروش کتابخانه ای
    کلیدواژگان: تردد شماری جاده ای، شبکه عصبی، پیش بینی تردد و سرعت، بازیابی اطلاعات
  • اکبر وطن دوست*، کامران رحیم اف صفحه 61
    تصادفات و تلفات انسانی از جمله عوارض ناخوشایند توسعه ناموزون فناوری حمل و نقل و یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر انسانها در ایران می باشند به نحوی که تعداد کل تلفات حوادث رانندگی در سال 1388 برابر 22974 نفر بوده است که نسبت به سال قبل از آن 1.7 درصد کاهش پیدا کرده است و نیز تعداد کل تلفات ناشی از تصادفات برون شهری در سال 1388 برابر 13556 نفر بوده که در مقایسه با سال قبل از کاهش 3.1 درصدی برخوردار گشته است. با توجه به آمار بالای حوادث ترافیکی مرگبار در کشور و اهمیت نقاط پر تصادف در وقوع این حوادث، در این مقاله سعی شده است تا به عنوان نمونه مسیر50 کیلومتری تهران - رودهن به عنوان یک مقطع پر تصادف مورد بررسی قرار گیرد تا علت وقوع حوادث و سانحه خیزی این منطقه مشخص گردد و ضمن بررسی روش های ساماندهی نقاط حادثه خیز میزان نقش هر یک از عوامل اصلی موثر در وقوع تصادفات تعیین شود تا بتوان نسبت به انجام راه حلهای لازم، اقدام نمود.
    کلیدواژگان: نقاط پر تصادف، ایمن سازی، ساماندهی و هزینه تصادفات
  • مقصود پوریاری*، محمود خوش نشان صفحه 81
    نظریه چندعاملی بیانگر این ایده است که در بروز حادثه ممکن است عواملی گوناگون موثر باشند. به گونه ای که هر علت، خود نتیجه چند علت دیگر است و برهم کنش مجموعه این علل موجب بروز حادثه می شود. این برهم نهی عوامل در محل نقاط و یا مقاطع حادثه خیز بیشتر اتفاق می افتد. آمار بالای تلفاتی که در محل پلها به وقوع پیوسته است، موجب آن شده که اکنون پلها جزء نقاط حادثه خیز راه ها به شمار آیند. اگر در مکان یابی یک پل با محدودیت مواجه بوده و انسجام لازم با کل مسیر راه حفظ نشود، محل پل ناامن قلمداد می شود هرچه این محدودیت به لحاظ هندسی به دنبال شرایط نامناسب توپوگرافی در مسیر یک راه بیشتر باشد، توجه به عوامل ثانویه ایمن سازی در محل پل، یعنی استفاده از علایم و تجهیزات ایمنی به منظور کاهش عوامل و عواقب خطر ضرورت می یابد.
    به دنبال حادثه تصادفی در محل پلی در محور شیراز- کازرون، با واژگونی یک دستگاه اتوبوس بالغ بر 14 نفر کشته شدند. عواملی که درپی هم منجر به این حادثه شده، مورد بررسی قرار گرفته است. ضرورت بررسی و توجه به علل وقوع چنین حوادثی آنجا اهمیت دارد که ممکن است در هر موقعیت دیگری به صورتهای متفاوت تکرار شده و عواقب ناگواری بوجود آورند. از طرفی توجه به مبحث خطرشناسی را برجسته می نماید. اگر بتوان یک یا چند عوامل را حذف کرد از ترکیب عوامل جلوگیری شده و احتمال شکل گیری حادثه بعدی کاهش می یابد. در واقع، علت حادثه، آن چیزی است که هرگاه اصلاح یا برداشته شود، موجب پیشگیری از بروز حادثه و یا دست کم کاهش پیامدهای آن می شود.
    کلیدواژگان: خطر، تصادف، چند عاملی
|
  • Mojtaba Kazemi* Page 7
    Drivers behavior in way of urbanandsuburbanis revealing the driveculture of drivers of the region for a unfamiliar and out of side viewer. Human factor in occurring crash is important factors between four factors includes; Human, Road, Vehicle and Environment. In this research completed 483 of the questionnaire sheet by random choosing the passing driver. The region for take timing from diverse driver was boundary of Chaboksar- Rasmsar. The Cronbachsalphacoefficient calculated 0.99 that shows acceptable reliability. the Five Hypothesizes have been exploring. The five hypothesizesare don’timpacting on pay attention to the Entry Prohibited Sign. The parameters are Age, Education, Gender, Marital Status and Profession. In this study use the non-parametric testing is useful because don’t exist the median and variance for collected data. In terms of X2 testing the parameters such as; Age, Gender and Profession are not important on pay attention to installed signs in way of drivers. In other side, the important variables are the driver education level’s and marital status that are changing capability in comparing to another on degree of attention when driving in streets and urban routes.
    Keywords: Driversbehavior, Humanfactors, Null, hypothesis, Entryprohibited sign
  • A. Karamiasad Page 19
    Driving Permits Such as different types of driving certification are considered as a important and effective factor in transportation process. And, in fact legitimate starting of driving activity is by mentioned Permits. The accurate study of the role and share of these driving Permits on accidents and hazards can provide necessary decesions by related officials and government. This study examines descriptivety the role of differentdriving Permits on damaging, injury and fatal accident at five years by using of available documents on diffent centers of traffice Police. The results of this study represents that B1 driving certificate holder with legal restrications and rarely presentation among others, have the most important role on injury and fatal hazards and aslo some reasons such as crossing traffic red light, moving contrary to right direction and crossing forbidden area among culpable drivers of motorcycle certificate holder are 2/5, 10, 5/5 more than otherdriving Permits.
    Keywords: Driving Certificate, Accident Cause, Driving, Fatal Accident
  • A. Amini, M. Salami, M. Mehrvarzan Page 35
    There are lots of factors and parameters which are related to road accidents. Some of them have geographical features that are in time and place fences and others are descriptive information of accident. Communicating between this information and using them for reducing road fatalities need a intelligent management system that play effective instrumental role in traffic management and planning. As a result, in this applicablestudy, administrative levels and suggested designing system as a intelligent system of management and road accidents and violations publicity are presented.
    Keywords: GIS, Intelligent System, Road Violations, Road accidents
  • H. Balouchian*, S. Balouchian Page 51
    Road traffic volume which is the number of vehicle travelling from specified place of road at specified time which is the determining factor of available network that using demand and future infra structure of countrie,s road and their available facilities. The main objective of this article is identifying and predicting road travelling by using artificial nervous network. Used network is for problem modeling by multi layer perspetron nervous network. Another application of it is reconstructing not collected information of travelling counting sets with using pervious data and new data.
    Keywords: Road Travel Counting, Nervous Network, Travelling Prediction, Information Recovery
  • A. Vatandoost*, K. Rahimmof Page 61
    Accident and human fatalities are unpleasant part of unbalanced development of transportation technology and the important cause of death in Iran. The total driving fatalities in 2010 was 22974 which had been reduced 107% as to previous year and the total number of fatalities in rural areas was 13556 in 2010 which had been reduced301% as to previous year. According to high fatal traffic accident and the importance of accident-prone places, in this article was attempted to study Tehran-Rudehen 50Km route as an example until the hazard cause and accident prone places to be examined And by study of the accident prone organization procedures, the role of each effective factors to be determined and necessary solution to be taken.
    Keywords: Hazardous Places, Making Safety, Organization, Accident Expenture
  • M.Pouryari*, M. Khoshneshan Page 81
    Multiple Causation Theory expresses the different factors can be effective in accident. Each cause is itself the result of some other causes and interaction of these factors can cause an accidents. The interactions of factors in the black spot are most common. The high number of accidents that have occurred at the bridge is considered as a black spotsarea. Due to inappropriate and nonalignment of geometric design of road with bridge, bridges are black spot. So considering second factors to make safety such as signs, guardrails, to reduce the risk factors and its consequences is inevitable. An accident occurred at the bridge in the road of Shiraz - Kazroon and a bus was overturned and 14 people were killed. In this paper the factors that led to the accident, has been studied. Studing the occurrence of such events is important because these events can be repeated in different forms in different situations and led to horrible consequences. So considering to risk is inevitable. If one or more factors can be removed, Combination of factors may prevent and reduce the formation of the next event. If one factors causes the accident to be removed or eliminated, prevention of accidents or reduction the consequences willbe provided.
    Keywords: Hazard, Accident, Multiple Causation