فهرست مطالب

فصلنامه راهور
پیاپی 18 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدرضا احدی، ابوذر شفیع پور* صفحه 11
    یکی از پارامترهای مربوط به سطح رویه های آسفالتی که در تصادفات جاده ای موثر است کاهش مقاومت لغزشی در فصل مشترک تایر وسیله نقلیه با سطح آسفالت می باشد. رابطه بین مقاومت لغزشی و تصادفات از سال های قبل مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است اما تعیین روابط کمی بین این متغیرها به طور کامل تعیین نشده است. این مقاله به تحلیل تاثیر مقاومت لغزشی در تصادفات جاده ای به همراه آمار ترافیک پرداخته است. دراین مقاله مقاومت لغزشی در شرایط مرطوب به کمک دستگاه چرخ قفل شونده با استفاده از تایر صاف اندازه گیری شده است و با نرخ تصادفات در شرایط خیس مقایسه گردیده است. علاوه بر این، تاثیر حجم ترافیک عبوری در نرخ تصادفات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله به صورت موردی از اطلاعات و آمار ترافیکی در یکی از ایالت های امریکا استفاده کرده است. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات خام مورد پردازش قرار گرفتند سپس گروه بندی و آمار اضافی حذف شدند. آمار تصادفات در مقاطع 1 مایلی محاسبه و بر حجم ترافیک آن قطعه تقسیم شدند تا نرخ تصادفات بدست آید. کمترین مقاومت لغزشی در هر قطعه به عنوان مقاومت لغزشی آن قطعه در نظر گرفته شد. تحلیل نتایج بدست آمده نشان می دهد که رابطه آماری بسیار مناسبی در تاثیر مقاومت لغزشی بر روی نرخ تصادفات وجود دارد. نرخ تصادفات با کاهش عدد اصطکاک افزایش یافته است؛ اگرچه همان طور که انتظار می رود نمی توان تنها با عدد اصطکاک نرخ تصادفات را مدل کرد. همچنین با تحلیل نتایج نرخ تصادفات با حجم ترافیک نتیجه شد که نرخ تصادفات با افزایش حجم ترافیک کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: مقاومت لغزشی، نرخ تصادفات، روسازی آسفالتی، مدل های پیش بینی تصادفات
  • حمید سوری*، الهه عینی، محمد ریاحی، ابراهیم وهاب زاده، اصغر محبی صفحه 27
    سابقه و هدف
    اولین مرحله اجرای قوانین جدید راهنمایی و رانندگی برای کاهش تخلف، و سوانح ترافیکی، از اردیبهشت 1390 به اجرا درآمده است اما اثر این مداخلات مورد ارزیابی نگرفته است. در این مطالعه تاثیر این قانون جدید در میزان تخلفات حادثه ساز، مرگ و جرح ناشی از تخلفات پرخطر مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    دریک مطالعه کارآزمایی شاهد دار مداخله در طول زمان کلیه افرادی که در طی زمان تعریف شده در مطالعه (از اول خرداد 1390 تا پایان آبان همان سال به عنوان گروه بعد از مداخله و شش ماه مشابه سال 1389 به عنوان گروه کنترل) که دچار تصادفات منجر به مصدومیت یا مرگ ناشی از شش تخلف پرخطر: سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت مارپیچ، حرکت با دنده عقب در کشور و انجام دو تخلف همزمان حادثه ساز شده اند مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های مورد مطالعه از نمونه های در دسترس از اطلاعات فاوا و پزشکی قانونی جمع آوری شد و تاثیر قانون جدید با عوامل مرتبط با تصادف جرحی و مرگ سنجیده شد.
    یافته ها
    مصدومیت و فوت ناشی از سوانح ترافیکی در محورهای درون شهری و برون شهری بعد از اجرای قانون جدید رانندگی منجر به کاهش مصدومیت و فوت ناشی از سوانح ترافیکی شده و این میزان کاهش در طی شش ماه نیز ادامه داشته است. کاهش مصدومیت ناشی از سوانح ترافیکی در گروه سنی 29-20 سال بعد از اجرای قوانین بیشتر از سایر گروه های سنی بود. اثر قانون جدید رانندگی بر رخداد فوت (سر صحنه) ناشی از سوانح ترافیکی موید این است که قانون جدید راهنمایی رانندگی موارد فوت را به میزان 7/8 درصد و موارد مصدومیت را به میزان 3/33 در صد کاهش داده است.
    نتیجه گیری
    مرحله اول اجرای قانون جدید در کل توانسته است در کاهش تخلفات رانندگی همین طور مصدومیت و مرگ ناشی از سوانح ترافیکی تاثیر مثبت داشته باشد. مداومت در اجرای کامل و صحیح قانون جدید می تواند در تداوم و افزایش اثربخشی آن بسیار موثر باشد. عدم تاثیر قانون جدید در بعضی از استان های کشور باید بررسی شود.
    کلیدواژگان: قوانین، راهنمایی و رانندگی، درون شهری، برون شهری، جرح، فوت
  • محمدحسین سیگاری*، محمود فتحی، محسن سریانی صفحه 39
    هر ساله تصادفات رانندگی زیادی به دلیل خواب آلودگی و عدم تمرکز حواس راننده در سراسر دنیا رخ می دهد که خسارت های جانی و مالی فراوانی به همراه دارند. یکی از روش های تشخیص خواب آلودگی و عدم تمرکز حواس، استفاده از سیستم های نظارت چهره راننده است. سیستم های نظارت چهره راننده با دریافت تصاویر از دوربین و پردازش آنها، نشانه های خستگی و عدم تمرکز حواس را از چهره استخراج می کنند. در این مقاله یک سیستم نظارت چهره راننده طراحی شده است که با استخراج نشانه های خستگی و عدم تمرکز حواس از ناحیه چشم، کاهش هوشیاری راننده را تخمین می زند. در این سیستم دو ویژگی شامل (1) درصد بسته بودن چشم (PERCLOS) و (2) نرخ پلک زدن، از تصاویر چهره استخراج می شود. هر دو ویژگی استخراج شده می تواند در تشخیص خواب آلودگی و عدم تمرکز حواس راننده مورد استفاده قرار گیرد. نتایج آزمایش ها بر روی فیلم های تهیه شده در محیط واقعی و آزمایشگاهی نشان می دهد که روش پیشنهادی دقت بسیار خوبی در استخراج ویژگی و تشخیص کاهش هوشیاری راننده دارد.
    کلیدواژگان: نظارت چهره راننده، تشخیص خواب آلودگی، تشخیص عدم تمرکز حواس، بسته بودن چشم، پلک زدن
  • میرزاعلی خوشبخت، موسی امیری، سید علی اکبر احمدی، اکبر بهمنی صفحه 53
    رشد میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی نگرانی ها و تلاشهای فراوانی را در راستای شناسایی و کنترل علل وقوع تصادفات از سوی مراجع مسئول برانگیخته است. هرچند اعتقاد کلی بر این است که در حوادث رانندگی عامل انسانی نقش اصلی را ایفا می کند، لکن هنوز مجادلاتی در این زمینه وجود دارد. در حمل و نقل جاده ای، خستگی یکی از مهمترین و اصلی ترین عامل خطای انسانی است که می تواند باعث حوادث مرگبار شود. خستگی بدلیل ناشناخته بودن و مشکل بودن تشخیص آن به عنوان عامل دخیل در تصادفات، کمتر مورد توجه قرارگرفته است. خستگی در حالت کلی به معنای تحلیل و زوال انرژی فرد است و می تواند از نوع جسمی و یا روحی و روانی باشد. خستگی خود در اثر عوامل بسیار گسترده و پیچیده ای بوجود می آید، خستگی راننده، منجر به ضعف توانایی او در رانندگی و تصمیم گیری صحیح، می شود؛ که می تواند تبعات مخاطره آمیزی به همراه داشته باشد. خستگی با علائمی از قبیل کندی عکس العمل، انحراف از مسیر مستقیم، کاهش اثر ترمز، سنگینی پلک ها و خواب آلودگی بروز می کند. نقش پارامترهای مکان و زمان نیز بطور مجزا مورد بررسی قرار گرفته است. بیشترین تصادفات با عامل خستگی در ساعت 00 الی 06 بامداد و نیز 14 الی 16 اتفاق می افتد و مطابق انتظار، درجاده های برون شهری دوطرفه، یکی از محتمل ترین نقاط برای وقوع تصادفاتی است که عامل آن خستگی رانندگان می باشد. اقدام برای بهبود محیط جاده می تواند نقش مهمی در جلوگیری از خستگی رانندگان ایفا کند. در این مقاله سعی شده تا عمده ترین فاکتورهای ایجادکننده خستگی رانندگان و تاثیر عامل خستگی در وقوع تصادفات رانندگی بررسی و تا حد امکان، راهکارهای مناسبی برای مبارزه با آن ارائه گردیده است، از آن جمله می توان نصب تابلوهای حاوی پیام های هشدار دهنده خطرات ناشی از رانندگی در حالت خستگی و مدیریت خستگی، طرح هندسی مناسب راه ها، نظارت قانونی و سیستم هشدار دهنده و سیستم های فنی وسایل نقلیه و الزام استراحت برای رانندگان در طول مسیر با پیش بینی مکان استراحت از جمله این اقدامات است.
    کلیدواژگان: تصادفات جاده ای، خستگی، حمل و نقل جاده ای، راهکار، پیشگیری، نتایج خستگی
  • غلامرضا شیران* صفحه 67
    ارتباط بین کیفیت زندگی، ایمنی و کاهش ضایعات و هزینه های ترافیکی و مخصوصا تصادفات با شاخص توسعه پایدار قبلا تاکید شده است. بر ارزش حیات و عمر انسان تعاریف و فلسفه ها و دیدگاه های گوناگون وجود دارد. در میان شیوه های مختلف ارزیابی اقتصادی تصادفات ترافیکی، شیوه «سرمایه انسانی» با وجود نارسایی که دارد همچنان در کاربرد پیشتاز است. در ایران این شیوه و شیوه «دیه» همچنان بیشترین کاربردها را دارند. وجود قانون، مقررات و دستورالعملهای به روز و استفاده از تکنیکهای ویژه، ارزیابی و ممیزی خطر قبل از اجرای طرحها به همراه مجموعه ای از اقدامات مدیریتی و مشارکتهای مردمی و تحقیق و مطالعات سبب شده موفقیت های چشمگیری در ارتقاء ایمنی جاده ای و کاهش ناشی از تصادفات نصیب کشورهای توسعه یافته شود. این اقدامات و تکنیکها می تواند با پشتوانه قانون و مقررات و دستورالعملها در دستور کار طراحان و مجریان و مدیران بومی و محلی قرار گیرد. از تجارب کشورهای توسعه یافته می توان به نفع ایمنی جاده ای ایران بهره برداری کرد. در زمینه معرفی شیوه ارزیابی، تعریف تصادفات منجر به قتل، اقلام در برگیرنده هزینه تصادفات و قوانین و مقررات و دستورالعملهای کاربردی و کنترلی در مقیاس ملی کاستی وجود دارد.میزان هزینه های ترافیکی و تصادفات و انچه که بر مردم و مسئولین ترافیک تحمیل می شود بسیار بشتر از مقادیری است که اعلان و یا تصور می شود.
    کلیدواژگان: ارزیابی، ایمنی، تصادفات ترافیکی، قانونی و مقررات، هزینه ها، دستورالعملها
  • محمود صفارزاده، سید احسان سید ابریشمی، سینا صاحبی* صفحه 85
    مطالعه قبل و بعد یکی از روش های ارزیابی اثرات اقدامات ایمن سازی به شمار می رود. در این روش ارزیابی معمولا از شاخص تعداد تصادفات برای مقایسه شرایط قبل و بعد از اجرای اقدام ایمن سازی استفاده می شود. بدین ترتیب ارائه روشی برای ارزیابی اثر اقدام ایمن سازی بر سهم تصادفات منجر به جرح، در مواردی که هدف از ایمن سازی، کاهش تصادفات منجر به جرح است، ضرورت می یابد. مهم ترین بخش مطالعات قبل و بعد پیش بینی تصادفات با فرض عدم اجرای اقدام ایمن سازی است. در این پیش بینی بایستی، تغییرات تاثیرگذار بر شاخص های پیش بینی در گذر زمان لحاظ شود. در این مقاله ضریب اصلاحی مبتنی بر آمار کل تصادفات برای پیش بینی مناسب تعداد تصادفات در دوره بعد از اجرای اقدام پیشنهاد شده است. این ضریب در یک مطالعه موردی برای اثر سنجی تاثیر بستن کمربند بر تعداد تصادفات منجر به جرح کشور کویت بکار گرفته شد. نتایج نشان می دهد که به کارگیری این ضریب اصلاحی اثر قابل انتظار بستن کمربند را به دست می دهد.
    کلیدواژگان: مطالعه قبل و بعد، اقدامات ایمن سازی، تصادف منجر به جرح، پیش بینی
|
  • M.R.Ahadi, A.Shafipour* Page 11
    One of the parameters related to the surface of asphalt layers that can be effective on road accidents is reduction of skid resistance in joint surface between a vehicle tire and asphalt layer. The relationship between skid resistance and crashes has been studied from years ago, while quantitive relations among these variables have not been determined completely. This article has reviewed the analysis of skid resistance impact on road accidents along with traffic statistics. In this study, using flat tires, skid resistance in wet conditions has been measured by locked wheel and compared with crashes rate in wet conditions. In addition, the impact of traffic volume on crashes rate has been investigated. This article has utilized the traffic information and statistics of one of the USA states as a case study. After collecting data, raw information has been processed and grouped and then additional statistics deleted. Crashes statistics in one-mile sections were calculated and divided on traffic volume of that section so that crashes rates can be evaluated. The least skid resistance in each section considered as skid resistance of that section. The analysis of results represents that there is a very proper statistics relation in viewpoint of skid resistance impact on crashes rate. As reducing friction number, crashes rate has been increased; although as expected, crashes rate cannot be modelled just by fraction number. Moreover analyzing relationship between crashes rate and traffic volume concludes that crashes rate has been reduced by increasing trafficvolume.
    Keywords: Skid Resistance, Crashes Rate, Asphalt Layer, Predicting Models of Accidents
  • H.Soori*, E.Eyni, M.Riahi, E.Vahabzadeh, A.Mohebi Page 27
    To reduce human factors as the most common cause of fraction in the road traffic injuries new traffic regulation was established, but its effect is not evaluated. The effect of new traffic regulation on the rate of fatalities and injuries due to hazardous violations is evaluated by this study. It was an overtime controlled trial of intervention. All subjects which faced to fatal and non fatal injuries caused by six risky fractions (speeding, overtaking, red traffic light crossing, zigzag movement, reverse gear movement in the highways, vehicle impoundment in two simultaneous fractions) during defined period of time, from (June 2010 to November 2010 as control and June 2011 to November 2011 as case groups. Existing FAVA and forensic data was used and the effect of fatal and non- fatal related factors with new regulation was analyzed.) New traffic regulation leads to reduction of fatality and injury of road traffic accidents in urban and rural ways after implementation and its trend was continual during six months. Reduction of fatality and injury of road traffic accidents was higher among 20-29 years age groups after new traffic regulation. The effect of new traffic regulation on reduction in fatalities and injuries was: 8.7 and 33.3 percent respectively. Totally first phase of new traffic regulation had a positive effect on fatality and injury rates due to road traffic crashes. High perseverance and corrected new traffic regulation can be more effective in maintaining and increasing effectiveness. The impact of new regulation should be investigated in some of provinces.
    Keywords: Regulation, Traffic, Urban, Rural Ways, Fatal, Injurial
  • M.Sigari*, M.Fathi, M.Soryani Page 39
    Annually, many vehicle crashes happen in the world because of driver drowsiness (fatigue) or distraction (inattention). These crashes lead to many fatalities and losses. Driver face monitoring is one of the main approaches for driver drowsiness/distraction detection. A system based on this approach gets an image sequence from camera and process it to extract drowsiness and distraction symptoms from driver's face. In this article, a driver face monitoring system is designed that estimates driver hypo-vigilance based on extracting symptoms from eye regions. In proposed system, two features are extracted: (1) percentage of eye closure (PERCLOS) and (2) eye blink rate. Experimental results on some sequences that captured in both real conditions (in vehicle) and laboratory conditions show that proposed system is accurate in feature extraction and hypo-vigilance estimation.
    Keywords: Driver face monitoring, drowsiness detection, distraction detection, eye closure, eye blink
  • M.A.Khoshbakht, M.Amiri, A.Ahmadi, A.Bahmani Page 53
    The growth of fatality rate due to driving accidents has created remarkable concerns and attempts for recognizing and controlling causes of crashes occurrence from the part of responsible officials. Although the general belief is that human factor plays the main role in driving accidents, yet there are disputes over this issue. In road transportation, fatigue is one of the main causes of human errors which can lead to fatal accidents. Due to being unknown and difficult to be recognized as a factor involved in accidents, fatigue has been less paid attention. Fatigue in general means decline and collapse of an individual,s energy. Fatigue by itself made by extended and complicated factors. The driver,s fatigue impairs his ability to drive and make proper decisions that can lead to hazardous outcomes. Fatigue emerges with signs like slow reaction, devour of direct path, reduction of brake track, heaviness of eyelids and drowsiness. The role of place and time parameters has also been studied separately. Most accidents as a result of fatigue occurred in periods of 0 to 6 AM and 2 to 4 PM. As expected, two ways rural roads are the most possible spots for crash›s occurrence that their causes are fatigue. Action for improvement of road environment can play an important role in preventing from drivers, fatigue. In this study, we,ve tried to investigate main causing factors of drivers, fatigue. And if it is possible to present proper guidelines for addressing the problem, including installation of messaging signs warn for driving while tired risks and fatigue management, proper roads geometric design, legal surveillance, warning system and technical system of vehicles, and obligating drivers to take rest in the path along with considering rest places.
    Keywords: Driving Accidents, Fatigue, Road Transportation, Guideline, Prevention, Fatigue Outcomes
  • Q. Shiran* Page 67
    Relationship among life quality, safety, reduction of damages and traffic costs especially accidents through stable development index has already been emphasized. There are various definitions, philosophies and views about human life value. Among different economic evaluation methods of traffic accidents, "human capital" despite of its shortcomings is still progressive in application. In Iran, this method along with "blood money" method have still the most applications. Existing up to date laws, regulations and instructions and using special techniques, evaluation and audition of risk prior to performing plans along with a collection of managerial measures, people participations, and studies led to remarkable successes in road safety promotion and crashes reduction in developed countries. These measures and techniques can be placed on the agenda of local measures and practitioners by the support of laws, regulations and instructions. We can take advantage of developed countries experience for road safety in Iran. There are deficiencies in viewpoint of evaluation method introduction, fatal crashes definitions, items involving accident costs, and applied diffrent laws, regulations and instructions in national scale. the extent of accidents and traffic costs and those enforced on people and road officials are much more than such values that informed or imagined.
    Keywords: Evaluation, Safety, Traffic Accidents, Laws, Regulations, Costs, Instructions
  • M. Safarzade, E. Abrishami, S. Sahebi* Page 85
    Study prior to and following a practice considers as one the evaluation method of saftey measures impacts. In this evaluation method, crashes number index is usually used for comparison of conditions prior to and following the implementation of safety measures. In this way, it seems to be necessary to present a method for evaluating effectof saftey measures on injurial accidents share in the cases that the goal of saftey is reduction of injurial crashes. The most important part of previous and later studies is predicting accidents by the supposition of lack of saftey measures implementaion. In this prediction, it should be included changes effected on prediction indexes in lapseof time. In this article, correction coefficient based on total accidents for properly predicting crashes number in the period following the implementation of measures has been suggested. Such a coeficient has been applied in a case- study for effect measuring seat belt wearing on injurial crashes in Kuwait. The results concludes that applying this correction coeficient provides the expected seat belt wearing effect.
    Keywords: Previous, later Study, Safety Measures, Injurial Crashes, Predication