فهرست مطالب

فصلنامه راهور
پیاپی 15 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود احمدی نژاد، شهریار افندی زاده، اشکان آتش خیر* صفحه 7
    این مقاله، مدل بهینه سازی تعمیر و نگهداری روسازی شبکه را با هدف افزایش ایمنی راه های برون شهری براساس پارامترهای ترافیکی و طرح هندسی ارائه می کند. این روش توسط مدل پیش بینی مارکوف و الگوریتم مورچگان حل می گردد.
    کلیدواژگان: ایمنی، تصادفات برون شهری، سیستم مدیریت روسازی، مدل پیش بینی مارکوف، الگوریتم مورچگان
  • محمدباقر علیزاده اقدم*، ذاکر صالحی صفحه 21
    امروزه شهرها مهم ترین خاستگاه زیستی انسان ها هستند و با پدیده هایی مدرن نظیر آلودگی هوا،ترافیک،رانندگی پرخطر و تصادف مواجه اند که ناشی از ورود به دنیای مدرن است. رانندگی کردن و خطر تصادف احتمالی آن را باید در بافت زندگی افراد جست و جو کرد.رفتارهایی که فرد در زمینه ی رانندگی (نظیر:ویراژ دادن،سبقت گرفتن،عبور از چراغ قرمز،نبستن کمربند ایمنی و...)انجام می دهد، برآمده از موقعیت های ساختاری و انتخاب های فردی می باشد روش تحقیق در این مطالعه پیمایشی و نمونه آماری 400 نفر از رانندگان درون شهری تبریز بوده که به شیوه ای طبقه ای تصادفی مورد مطالعه قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد که بین سرمایه فرهنگی و اشتباهات بی توجهی، اشتباهات خطرناک، تخلفات خطرناک و سبک زندگی رفتارهای ترافیکی رابطه ی معنی داری داشته و از بین ویژگی های فردی، جنسیت، میزان تحصیلات و نوع خودرو رانندگان بر رفتارهای ترافیکی تاثیر گذار بوده است.
    کلیدواژگان: سبک زندگی رفتار های ترافیکی، اشتباهات بی توجهی، اشتباهات خطرناک، تخلفات خطرناک وسرمایه فرهنگی
  • تکتم کاظمینی*، بهرامعلی قنبری هاشم آبادی، مرتضی مدرس غروی، مسعود اسماعیلی زاده صفحه 41
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش خشم و پرخاشگری رانندگی انجام شد. طرح پژوهش از نوع آزمایشی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه شامل 20 نفر از رانندگان تاکسی مرد شهر مشهد بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان به شیوه تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش درمان شناختی-رفتاری را دریافت کرد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای سنجش در این پژوهش عبارت بودند از مقیاس خشم رانندگی (DAS)، پرسشنامه ابراز خشم در رانندگی (DAX). داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که گروه CBT در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش معنادار خشم رانندگی، ابراز پرخاشگرانه خشم رانندگی و افزایش معنادار ابراز انطباقی-سازنده خشم رانندگی می گردد.
    کلیدواژگان: گروه درمانی شناختی، رفتاری، خشم و پرخاشگری رانندگی
  • سید صابر ناصرعلوی*، محمود صفارزاده، امیر رضا ممدوحی، نوید ندیمی صفحه 59
    اخیرا استفاده از ابزار شبیه سازی جریان ترافیک به عنوان یکی از روش های مفید مدیریت ترافیک، کنترل ترافیک، تصمیم گیری و انتخاب استراتژی بهینه روز به روز افزایش می یابد. لذا شناخت عمیق مدل های به کار رفته در شبیه سازهای کامپیوتری ضرورت دارد و عدم درک صحیح از اینگونه مدل ها ممکن است منجر به استفاده نامناسب و تولید نتایج نادرست شود. در این مقاله مروری، خصوصیات جریان ترافیک همراه با روش های بررسی این خصوصیات و انواع رویکردهای مختلف برای مدل سازی جریان ترافیک بیان می-شود. سپس در خصوص شبیه سازی ترافیک به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای کنونی بررسی جریان ترافیک بحث می شود و مدل های خرد و کلان شبیه سازی ترافیک معرفی شده و خصوصیات آنها ذکر می گردد. در نهایت انواع و خصوصیات مدل های تعقیب خودرو که جزء لاینفک و از مهمترین زیرمدل های شبیه سازی خرد ترافیک است، تشریح می گردد.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، جریان ترافیک، تعقیب خودرو، مدل سازی
  • مهیار سجادیان*، ناهید سجادیان صفحه 75
    هر ساله برتعداد وسایل نقلیه درجاده ها وبه خصوص درخیابانهای شهرهای بزرگ افزوده شده وباعث ازدیاد روزافزون ترافیک وعواقب منفی ناشی از آن، از جمله آلودگی هوا شده است.درایران نیز به ویژه در شهرهای بزرگ، باحفظ این روند روز به روز بر ترافیک وآلودگی هوای حاصله افزوده شده است.این افزایش وعواقب مترتب برآن، لزوم مدیریت کیفیت هوای منتج از ترافیک را ضروری می نمایاند.لذا این پژوهش با روشی تحلیلی-کاربردی از جهت ارائه معماری مفهومی سامانه مدیریت کیفیت هوای منتج از ترافیک مبتنی برشاخص کیفیت هوا با بهره گیری از سیستمهای حمل ونقل هوشمند(ITS)،رگرسیون کاربری اراضی(LUR)وسیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)به تحقیق پرداخت.براساس نتایج حاصل از تحقیق سامانه مدیریت کیفیت هوای منتج از ترافیک مبتنی برشاخص کیفیت هوا با بهره گیری از ITS،LURوGISارائه شد ودر انتها نیز راهکارهایی پیشنهاد گردید.
    کلیدواژگان: سامانه مکان مبنای مدیریت کیفیت هوا، ترافیک، مدیریت کیفیت هوا، ITS، LUR، GIS
  • فاطمه باقری خلیلی*، عبدالرضا شیخ الاسلامی صفحه 93
    با توجه به وسعت کشور، رشد جمعیت، افزایش مالکیت وسایل نقلیه و در نتیجه افزایش تبادلات درون و برون منطقه ای، حوادث ترافیکی به یکی از معضلات مهم کشور در بخش حمل و نقل تبدیل شده است. برای رفع این معضل بزرگ، شناسایی علل و عوامل موثر بر تصادفات و تعیین میزان تاثیر هر کدام از این عوامل بر حوادث ترافیکی می بایست از اولویتهای اصلی نهاد های مربوطه همچون وزارت راه و ترابری و پلیس راه قرار گیرد. بطور کلی فاکتورهای اصلی موثر بر تصادفات را می توان به چهار گروه شامل جاده (ویژگی هندسی راه، خصوصیات جریان ترافیک)، وسایل نقلیه(توانایی وسیله نقلیه، نقص فنی قطعات)، عوامل انسانی (خصوصیات راننده، رفتارراننده و توانایی فیزیولوژیکی و روحی راننده) و محیط (شرایط جوی) تقسیم بندی نمود که این عوامل بصورت بصورت زنجیره وار به یکدیگر متصل می باشند. این عوامل با تاثیرات متقابل بر یکدیگر در وقوع حوادث ترافیکی موثر بوده و اگر یکی از این عوامل دچار ناپایداری شود، این چرخه دچار تزلزل شده و تشدید این ناپایداری باعث وقوع تصادف می شود.
    در سالهای اخیر تحقیقات قابل توجه ای در سراسر دنیا در رابطه با برقرار کردن ارتباط بین تعداد تصادفات و فاکتورهای اصلی موثر بر تصادفات که در قسمت قبل بدان اشاره شده، در قالب مدلهای پیش بینی تعداد تصادفات انجام شده، که در ایران به علت عدم دسترسی به آمار تصادفات این تحقیقات به ندرت انجام شده است. در این مقاله سعی شده عوامل موثر در وقوع تصادفات به همراه تحقیقات وسیعی که در کشورهای مختلف جهان و همچنین ایران برپایه آمارهای دقیق انجام شده است معرفی شود تا اینکه نتایج مستدل این تحقیقات راهگشای نهادهای مسئول در اولویت بندی اقدامات مربوط به حوزه ایمنی حمل و نقل جاده ای باشد.
    کلیدواژگان: حوادث ترافیکی، عامل انسان، عامل جاده، عامل محیط، عامل وسیله نقلیه
  • جواد مرزبان راد*، حمید امراللهی بیوکی صفحه 117
    آلودگی های زیست محیطی در اغلب شهرهای بزرگ جهان به دلیل افزایش روز افزون شمار وسایل نقلیه و احتیاج به تردد برای رفع نیازهای روزانه، به معضل بزرگی برای دولت ها تبدیل شده است. در همین راستا دولت ها به طرح قوانین و استانداردهایی در جهت کاهش آلایندگی وسایل نقلیه پرداخته و سازندگان خودرو را ملزم به رعایت آن ها کرده اند. این الزامات خودروسازان را به جستجو برای یافتن راه هایی در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی محصولاتشان واداشته و زمینه ظهور تکنولوژی های نوین در این صنعت را فراهم کرده است. کشور ما نیز به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه با مشکلات زیست محیطی ناشی از افزایش وسایل نقلیه در کلان شهرهای خود، مواجه است.
    در این مقاله به بحث پیرامون راهکارهایی که خودروسازان در دنیا در جهت کاهش وزن سازه خودرو به منظور کاهش آلایندگی به کار می گیرند، پرداخته می شود. برای کاهش وزن سازه خودرو، در اولین گام خودروسازان اقدام به تغییر مواد خام به کار رفته، نظیر استفاده از آلومینیوم، فولادهای استحکام بالا و... در بدنه خودرو کرده اند. در گام های بعدی اقدام به اصلاح روش های مرسوم تولید و به کارگیری روش های نوین، نظیر هیدروفورمینگ، ورق های دوخت شده با جوش و... پرداخته اند.
    کلیدواژگان: آلودگی زیست محیطی، صنعت خودرو، کاهش وزن
  • نمایه مقالات فصلنامه علمی ترویجی راهور
    صفحه 131
|
  • M. Ahmadinejad, Sh. Afandizade, A. Atashkhayer Page 7
    Traffic safety is one of main factors in traffic engineering and transportation planning in world. Absence of safety principles in road engineering designing, transportation planing and maintenance cause society have heavy damages as every year a part of improvement budget have been consumed in road bodification and maintenance. This research present road super structure maintenance optimization model for rural road safety increasing base on traffic parameters and engineering design. We use Marchoph model for superstructure future situation anticipation and have been introduced with consider to PCI index that change between 0 to 100 and 100 shows the best situation of accommodation. The research results show that, using this model cause road maintenance cost reducing and increase maintenance. Services quality and satisfication of road user.
    Keywords: safety, rural accidents, superstructure, manage system, Marchoph anticipation model, formica algorithm
  • M. Alizadeh, Z. Salehi Page 21
    Nowadays, cities are the most important life origin of human and are face with modern phenomenas such as pollution, traffic, dangerous driving and accident. Driving and dangers of probable accidents should be investigated in people’s life. Driving behaviors (overtaking, passing red light, not fastening seat belt,…) are due to their structural position and individual choices. The method of study in this measurement study is 400 people of urban drivers of Tabriz which were investigated randomly. The results show that there is significant relation amony cultrral invest, and inattention error, dangerous error, dangerous violation and life style, and amony individual charocteristics, gender, education and vehicle type are affected on traffic behaviors.
    Keywords: life style of traffic behaviors, inattention error, dangerous error, dangerous violation, cultural invest
  • T. Kazemeyni, B. Qanbari, M. Modares, M. Esmaeili Page 41
    This research investigate behavioral –epistemic medical group effectiveness on reducing anger and aggressive driving. Research design in form of before test and after test was with control group. 20 taxi driver in mashhad was example group that selected with sampling method and they participate in research voluntarily. Participating have divided two group: examin and control groups. Examin group receive behavioral – epistemic medicament and control group don’t receive interference. Measurment devices was: Driving anger scale (DAS), Driving anger questionary. Data analysed with using of spss 16 software and variation analysis statistical method. Results show that CBT group have driving anger reducing and driving anger formative-adaption manifestation increasing.
    Keywords: behavioral, epistemic medical group, driving aggressive, anger
  • S. Naseralavi, M. Saffarzadeh, A. Mamdoohi, N. Nadimi Page 59
    Recently, using simulation means on traffic flow is one of the useful ways to manage traffic, control traffic, decision making and selecting best strategy which increases every day. So, recognizing models on computer simulation is necessary and not having correct understanding of these models may causes unsuitable usage and producing incorrect results. Here, in this article, the characteristics of traffic flow along with investigation methods and different ways to modeling traffic flow will express. Then, it will discuss about traffic simulation as the main means of investigating traffic flow and other little & large models of traffic simulation will introduce and their characteristics will mention. Finally, types and characteristics of vehicle pursuit model will explain, as one of the most important under models of little traffic simulation.
    Keywords: simulation, traffic flow, vehicle pursuit, modeling
  • M. Sajadian*, N. Sajadian Page 75
    Every year, the number of vehides on roads and specially urban cities, will increase and this will increase traffic and its negative effects such as air pollution. In Iran, specially big cities, this process causes traffic and also air pollution. This increase and its results, shows more the necessity to manage air quality. So, this research presents conceptual architecture of management system of air quality indicartor, using intelligent transportation system (ITS), Geographical information system (GLS) and land using regression (LUR). Using aralysis – opplication methods. On this basis, results, results of this research presented and finally, some solutions suggested.
    Keywords: location system of basic management of weather quality, traffic, managing air quality, ITS, LUR, GLS
  • F. Bagheri, A. Sheykholeslami Page 93
    Considering size of the country, growth of population, increasing vehicle ownership and so, increasing interchanges of inner and outer zones, traffic incidents are one of the most important difficulties of transportations. To remove this difficulty, recognizing causes and factors effective on accidents and determining the amount of their effect on traffic incidents should be of main priorities for organizations such as Roads & transportation and police. Totally, the main factors effective on accidents can be divided into four groups: Road (geometrical charactenstics, traffic flow features), vehicle (vehicle ability, technical fault) human (driver characteristics, driver behavior, and his mental & physiological ability) Environment (weather). These factors are joined chainly. These factors have counter. Effects on traffic incidents and if one of them becomes instable, the cycle will be unstable too, and intensification of this situation causes accident. On recent years, significant researches have been done all over the world about having relation among the number of accidents and main factors effective on accidents mentioned before, but in Iran, because of lack of accessibility to accident statistics, these type of researches have been done rarely. Here, in this article, we try to introduce effective factors on accident all over the world and also, Iran according to exact statistics and results of these researches will be remedy for related authorities to prioritize their activities about transportation safety.
    Keywords: traffic accident, human, Road, environment, vehicle
  • J. Marzban, H.Amrolahi Page 117
    Bio-environmental pollution in most capital cities due to vehicle number increasing is big problem for governments. Governments approve laws and standards for vehicle pollution reducing and vehicle manufactures must consider to laws. This obligations enforce vehicle manufactures to find methods for pollution reducing. Our country as a developing country encounter with these problems. Vehicle manufactures methods for weight reducing have been said in this article. In the first step, manufactures change the vehicle materials. Next steps are improving production usual methods and using modern methods like hydro forming and…
    Keywords: bio, environmental pollution, vehicle industry, weight reducing