فهرست مطالب

فصلنامه راهور
پیاپی 14 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • میرزاعلی خوشبخت*، دکتر سید علی اکبر احمدی، پویا نجف، حسین نظامیان پورجهرمی صفحه 7
    مدلسازی شدت تصادفات از جمله مباحث مهمی است که همواره در تحقیقات ایمنی تصادفات مطرح بوده است. در این تحقیق به بررسی شدت تصادفات جلو به جلو، با توجه به شدت آسیب دیدگی راننده پرداخته می شود. اطلاعات مورد استفاده شامل تصادفات جلو به جلویی است که هر دو خودرو سواری، تنها یک سرنشین داشته اند. برای این منظور از روش رگرسیون لوجستیک استفاده می شود. این که راننده کدام وسیله نقلیه بیشتر آسیب دیده است، به کمک این روش مشخص می گردد. ویژگی های استاتیکی و دینامیکی وسایل نقلیه علاوه بر عواملی چون کمربند ایمنی، کیسه هوا و امکان خروج بدن راننده از خودرو، متغیرهای مورد بررسی هستند. پس از پرداخت مدل مشخص می گردد که مدل رگرسیون لوجستیک از قدرت بالایی در پیش بینی شدت تصادفات برخوردار می باشد. با تشکیل توابع الاستیسیته و شبه قیمت حاشیه ای به بررسی نقش پارامترها در شدت تصادفات جلو به جلو پرداخته شده و در نهایت مشخص می گردد که کمربند ایمنی، کیسه هوا و وزن بالای وسایل نقلیه سواری از مهمترین عوامل کاهش احتمال آسیب دیدگی راننده می باشند. سرعت بالا و خروج بدن راننده از خودرو نیز از عواملی هستند که احتمال آسیب دیدگی راننده را افزایش می دهند. بر طبق نتایج حاصل، ابعاد خودرو تاثیر چندانی در افزایش ایمنی در تصادفات جلو به جلو ندارد.
    کلیدواژگان: تصادفات جلو به جلو، شدت آسیب دیدگی راننده، مدل رگرسیون لوجستیک
  • عباس خالقی*، محمد رضا احدی صفحه 23
    امروزه کاربرد فناوری های نوین از جمله GPS در کشورهای پیشرفته به منظور انجام امور نظامی، تجاری، دریایی، هوایی و عمومی مورد توجه قرار گرفته است. در سیستم های حمل و نقل زمینی جهت ناوبری و هدایت دقیق وسایط نقلیه و تعیین دقیق موقعیت آنها از سیستم موقعیت یاب GPS استفاده شایانی به عمل می آید. سیستم موقعیت یاب جهانی به تنهایی کاربرد زیادی ندارد و لازم است که به همراه دستگاه های الکترونیکی و مخابراتی مرتبط به کار گرفته شود. این سیستم به دو صورت OnLine و OffLine مورد استفاده قرار گرفته که بیشترین استفاده آن در صنعت حمل و نقل به منظور بهره وری اقتصادی مانند مواردی چون صرفه جویی در وقت، هزینه و انرژی و همچنین نظارت مستمر بر عملکرد خودروها بوده است. در ایران نیز استفاده از سیستم GPS در میان سازمان های دولتی، خصوصی و علی الخصوص پلیس متداول شده است. در این مقاله سعی در شناخت نقاط قوت وضعف استفاده ازسیستم OffLine GPS توسط پلیس راه در بخشی از اتوبوسهای مسافربری کشور پرداخته شده است. در این مقاله از روش تحقیق توصیفی وتجزیه وتحلیل توصیفی و استنباطی استفاده شده است. این نتایج از تجزیه وتحلیل توصیفی نتایج پرسشنامه های رانندگان اتوبوسهای بین شهری مسیر تهران شیراز وروسای پلیس راه که در دو دوره زمانی قبل و بعد از نصب دستگاه GPS مسئولیت داشته اند حاصل گردیده است.
    کلیدواژگان: سیستم موقعیت یاب جهانی، GPS، تصادفات، تخلفات رانندگی، رانندگان اتوبوسهای مسافربری و روسای پلیس راه
  • علی دولتی مهر*، رسول صمدزاده، سلاجقه، نعیمه خضری صفحه 41
    تصادفات جاده ای یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی محسوب می شود. عوامل متعددی در وقوع آن نقش دارد. یکی از عوامل مهمی که ایمنی عبور ومرور موثر است متغیرهای محیطی و نامناسب بودن شرایط جوی و اقلیمی است. در این مقاله تصادفات در جاده ی اردبیل، مشگین شهر بررسی و تاثیر پدیده یخبندان که تاکنون بر روی میزان ایمنی تردد و تصادفات نادیده گرفته شده است مورد مطالعه قرار می گیرد. در این تحقیق به منظور بررسی تاثیر پدیده یخبندان بر روی ایمنی حمل و نقل، ابتدا آمار و اطلاعات روزانه، ماهانه و سالانه ایستگاه های هواشناسی محور اردبیل و مشگین شهر برای یک دوره آماری 12 تهیه و با استفاده از نرم افزار Excel نمودارها رسم و برای تهیه نقشه ها از سیستم اطلاعات جغرافیائی از نرم افزار ArcGis استفاده شده است. درگام بعدی آمار تصادفات از معاونت راهنمائی و رانندگی نیروی انتظامی استان اردبیل برای یک دوره ی 6 ساله (86- 1381)دریافت و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته و میزان تاثیر پدیده یخبندان مورد مطالعه و نتایج ارائه شده است.
    کلیدواژگان: پارامتر اقلیمی، حمل و نقل - ArcGis - تصادفات جاده ای
  • مهناز صارمی*، تارا رضاپور صفحه 53
    اگر حمل و نقل جاده ای را به عنوان یک سیستم در نظر بگیریم آنگاه مهمترین اجزاء این سیستم عبارتند از جاده، راننده و اتومبیل. هر یک از این اجزاء به نوبه خود می توانند در ایجاد ترافیک و شکل گیری حادثه و تصادفات رانندگی موثر باشند. بدیهی است کنترل هر یک از عوامل سازنده سیستم، کاهش و یا حذف خطرات منتج از آن جزء را به دنبال خواهد داشت. انسان به عنوان مهمترین جزء از هر سیستم انسان- ماشین دارای فاکتورهای شناختی است که محدودیتها و قابلیتهای مشخصی دارد. توجه به توانایی ها و محدودیتهای شناختی انسان (در اینجا فرد راننده) به عنوان جزء اصلی سیستم انسان-جاده در طراحی و سازماندهی سیستم حمل و نقل جاده ای مورد مهمی است که بدون شک نقش موثری در کاهش و حتی حذف بسیاری از خطاهای انسانی منجر به حادثه خواهد داشت. در این زمینه طراحی ارگونومیکی تابلو ها و علائم راهنمایی رانندگی به عنوان عمده ترین منابع ارسال اطلاعات به رانندگان می تواند از طریق بهبود مراحل درک محرکهای بصری سبب بهبود مراحل پردازش اطلاعات و در نتیجه تصمیم گیری صحیح و عکس العمل به موقع گردد. شرایطی که تامین آن می تواند متضمن کاهش ترافیک و سوانح رانندگی شود.
    کلیدواژگان: ترافیک جاده ایی، تابلو ها و علائم رانندگی، ارگونومی شناختی، سوانح رانندگی
  • سید محمد قادر زرین کیا، مصطفی آدرسی، محمود صفارزاده، امیررضا ممدوحی صفحه 65
    امروزه نرم افزارهای شبیه ساز جریان ترافیک ابزاری کارآمد جهت مدیریت و کنترل اطلاعات ترافیکی، شبیه سازی حرکات و رفتار رانندگان است. ابزاری که هزینه های کار میدانی را کم کرده و قابلیت بروزرسانی نیز دارد، و همچنین محققان و کارشناسان بخش حمل ونقل را در مطالعه و بررسی و حل مشکلات ترافیک یاری می کند. شبیه سازی مناسب ترافیک، نیازمند داده ها و اطلاعات خرد جریان ترافیک چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی از وضع موجود ترافیک در معابر است. این داده ها به منظور کالیبره نمودن شبیه ساز با وضع موجود استفاده می شود. به منظور کسب چنین داده هایی زیرساخت ها متعددی به منظور جمع آوری اینگونه اطلاعات از سطح راه نیاز است. متاسفانه عدم وجود زیرساخت های لازم باعث شده تا استفاده از شبیه سازها در کشور به اندازه مطلوب نباشد. در این تحقیق به بررسی مشکلات عدم وجود چنین داده هایی در ایران و معرفی پروژه NGSIM پرداخته خواهد شد. همچنین مروری جامع بر کارآیی و کاربرد وسیع شبیه سازی و داده های NGSIM در تحقیقات وسیع محققان حمل ونقل در سال های اخیر پرداخته شده است. در این تحقیق استفاده از داده های خرد جریان ترافیک، گردآوری شده در پروژه NGSIM به دلیل عدم وجود اینگونه داده ها در کشور به منظور مطالعات حمل و نقلی و کالیبراسیون اولیه شبیه سازها به عنوان راهکاری مناسب پیشنهاد شده است.
  • علیرضا پاکدین امیری*، مرتضی پاکدین امیری صفحه 79
    هدف از اجرای تحقیق حاضر، شناسایی و رتبه بندی عوامل رفتار فردی موثر بر کاهش تخلفات رانندگی با استفاده از الگوریتم تاپسیس می باشد. بر این اساس ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به عوامل رفتاری میباشد. لذا با جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از ابزارهای مراجعه به اسناد و مدارک، مصاحبه و بویژه پرسشنامه، در قالب روش تحقیق غیرآزمایشی پیمایشی، به بررسی تحقیق با استفاده از بکار گیری الگوریتم تاپسیس برای تعیین اولویت ها پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که از بین ده عامل مورد بررسی بترتیب شخصیت درونگرا، یادآوری آموزشها، توانایی هوشی، انگیزش، تجربیات گذشته و تقویت مثبت دارای اولویت های بالاتر نسبت به دیگر اولویتها میباشد. در پایان مقاله، نتیجه گیری نیز مواردی چند در خصوص ادامه و پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه گردید.
    کلیدواژگان: شخصیت، رفتار فردی، تخلفات، الگوریتم تاپسیس
  • فرامرز زینالی*، روح الله طالبی صفحه 91
    در این مقاله کاربردهای نانوتکنولوژی به عنوان یکی از پیشروترین تکنولوژی های جهان امروز در صنعت خودرو با هدف اثربخشی آن در افزایش ایمنی بررسی می گردد. اهمیت این بحث به نقش ایمنی خودرو در تلفات تصادفات جاده ای باز می گردد. بنابراین کاربردهای نانوتکنولوژی در حوزه های فوق، مطالعات آماری، سرمایه گذاری ها و تحولات روز دنیا به منظور تعیین اثر بخشی آن در ترافیک مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: نانوتکنولوژی، خودرو، ایمنی، ترافیک
|
  • A.Khoshbakht, A. Ahmadi, P.Najaf, H.Nezamianoor Page 7
    Accident severity modeling is an important object in accidents safety researches. This research consider to frontal accidents severity investigation and driver traumatism severity the informations of this research are consist of frontal accidents that two vehicle have one occupant. So, we use logistic regression method. This method determine which driver have more injury. Investigated variants are vehicles dynamic and static features, safetybelt, airbag and possibility of driver body egress of vehicle. Model processing shows logistic regression model has high authority in accidents severity anticipation. With elasticity environs and border cost dubitation formation, we investigated parameters role in frontal accident severity and finally have determined safety belt, airbag and vehicle weight are main roles in drivers traumatism likelihood abatement. The factors increase driver traumatism likelihood are high speed and driver body egress of vehicle. Vehicle size has no affection in safety increasing in frontal accidents.
    Keywords: Frontal accidents, Driver traumatism severity, Logistic regression model
  • A. Khaleghi*, M.R. Ahadi Page 23
    Nowadays in developed countries new technologies, namely GPS have many applications in military, business, marine, aerial and navigational system. In road transportation, GPS has been applied for fleet cars and transportation and guidance of vehicles and locating the exact position of cars. Global positioning system is not of much use alone and should be applied and incorporated alongside with other communicating devices. In transportation system, GPS has been used in two ways, online and offline. GPS has been used among governmental organizations, especially in police force. In this paper the researcher has been carried out on the effect of offline GPS on buses which is currently being used by police force in the Iran. The main emphasis on the research work was to evaluate the effect of offline and online GPS used by police for law enforcement. The methodology of research was based on the questioners, the before and after studies data collected and analyzed. The results show that the application of GPS can have great effect on the control of speeding motorist leading to reduction of accidents and fatalities.
    Keywords: Global Positioning System, Accidents, Safety, Transportation Fleet
  • A.Dolati Mehr, R. Samad Zahed, N. Khezri Page 41
    Road accidents are one of main factor in mortality and financial damage. Various factors causes road accidents. Environmental variant and improper weather and climatic affect traffic safety. In this research, we have investigated froze event and traffic safety and accidents. We take statistics and daily. Monthly and annual information of agrology stations for investigation of froze event influence on transportation safety-we use Excel software for diagram charting and ArcGis software for pr paring maps of geographic information system. Then, we receive accidents statistic for six years period (13811386-) of Ardebil traffic police. The information have been analyzed and finally, conclusions have been showed.
    Keywords: climatic parameter, transportation, ArcGis, road accidents
  • M.Saremi*, T.Rezapoor Page 53
    If, we assume that road transportation is a system then the important components of this system are: road, driver and vehicle. Each component is effective on traffic and driving accidents creation. So, system components control causes dangerous reducing or elimination. Human as major factor in vehicle – human system have epistemic factors that have especial limitation and abilities. Considering to limitation and human abilities as main component of road – human system is a important point in designing and road transportation system configuration that have effective role in reducing and elimination of human errors. Ergonomics design of traffic signs and signals as main source of information transmission to drivers could improved visual incentives perception phases by information process phases and finally causes correct determining and early reaction, These terms comprising driver accidents and traffic reducing.
    Keywords: Road traffic, traffic signs, signals, epistemic, Ergonomics, driving accidents
  • S.M.Zarinkia, M.Adresi, M.Saffarzade, A.Mamdoohi Page 65
    Nowadays, traffic flow simulator softwares are useful tool for management and traffic information control, movement simulation and drivers behaviours. This tool decreases field act costs and also has updating capability. Also, this tool helps researchers and experts in transportation branch for traffic problem resolution. Traffic proper simulation needs datas and informations about traffic flow in qualitative and quantative. This datas use for simulator calibration with present situation. For obtaining these datas, we need various infrastructures toward informations collecting of road surface. Unfortanately, absent of necessary infra structures causes simulators using aren’t in valued surface. In this research, we investigate these problems in IRAN and we introduce NGSIM project. Also, we overview simulation efficienq and and NGSIM datas in transportation researches. In this research, we recommend to use traffic flow micro datas and simulators primary calibration
    Keywords: Simulation, NGSIM Datas, Freeway, Traffic flow
  • A. Pakdin Amiri*, M. Pakdin Amiri Page 79
    The target of this research is recognizing and ranking of effective individual behavior factors on driving violations reducing by TAPSIS algorithm. So, we have been comprehensive review about relative topical literature to behavior al factors. We collect required data with using of proofs and documents consult, interview and questioner in form of metrical no experimental research method for priority allocation by using TAPSIS algorithm. Research consequences show that introverted personality, educations remembrance show that introverted personality, educations remembrance, intelligential ability, motivation, experiment and positive maintenance have high priority.
    Keywords: personality, individual behavior, violations, TAPSIS algorithm
  • F. Zeinali*, R. Talebi, J. Marzban Rad Page 91
    In this essay, we investigate Nanotechnology application as one of the most advanced technologies of today in vehicle industry, to result in increasing safety. The importance of this issue is related to the role of vehicle safety on fatalities of crashes. So, the applications of Nanotechnology on the above issues, statistical studies, investments, and the world’s last changes will be investigated to determine their effects on traffic.
    Keywords: Nanotechnology, Vehicle, Safety, Traffic