فهرست مطالب

فصلنامه راهور
پیاپی 13 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عبدالرضا شیخ الاسلامی، علی اصغر گهرپور، علی محمد باغ علیشاهی*، مصطفی آدرسی صفحه 6
    در اکثر کریدور های پرتردد آزادراهی به علت حرکت بسیار زیاد کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین، شاهد بروز تصادفات زیادی هستیم. در نتیجه بررسی جداسازی یا ایجاد محدودیت عبور برای وسایل نقلیه سنگین از وسایل نقلیه سواری به منظور کاهش بر هم کنش آنها، با استفاده از تکنیک خطوط ویژه یا محدودیت خط برای وسایل نقلیه سنگین ضروری می نماید. در این تحقیق به بررسی وجود یا عدم وجود محدودیت خط در آزادراه های ایران و مقایسه این دو حالت پرداخته خواهد شد. در همین راستا برای مقایسه سناریو ها از نرم افزار شبیه سازی ترافیک VISSIM استفاده شد و برای مطالعه موردی نیز محدوده ای از مسیر آزادراه تهران-قم مورد استفاده قرار گرفت. بعد از مدل کردن محدوده مورد مطالعه، برای اینکه مدل ایجاد شده بیشترین سازگاری را با وضع موجود داشته باشد، آن را کالیبره کرده و اعتبارسنجی آن را مورد بررسی قرار می دهیم. سپس با تغییر دادن پارامترهای موثر به ایجاد سناریوهای متفاوت با مرکزیت وجود یا عدم وجود محدودیت خط برای وسایل نقلیه سنگین پرداخته و سپس هرکدام از سناریوها، به طور مجزا مدل شده و بعد از اجرای نرم افزار، خروجی ها مورد بررسی قرار می گیرد. در انتها نیز سناریوها بر اساس عملکرد ترافیک با هم مقایسه شده و مزایا و معایب این استراتژی برای به کارگیری در کشورمان مورد بررسی قرار گرفت. برای این مطالعه وجود محدودیت خط برای وسایل نقلیه سنگین از نظر عملکردی حدود 4% مناسب تر از حالت عدم وجود محدودیت خط می باشد.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، VISSIM، محدودیت خط، وسایل نقلیه سنگین، معیار عملکردی
  • منصور امراللهی زرندی*، دکتر سید محمد سیدحسینی صفحه 21
    با توجه به تاثیر عمده ای که تقاطع های چراغ دار با افزایش زمان تاخیر، بر زمان سفر در معابر شهری می گذارند. توجه به کاهش زمان تاخیر و بهبود سطح سرویس تقاطع های چراغ دار امری لازم می نماید. در این تحقیق سعی شده تا با توجه به آثار نامطلوبی که افزایش زمان تاخیر بر شرایط ترافیکی، زیست محیطی، مصرف سوخت و... در جامعه دارد، به راهکاری جهت کاهش زمان تاخیر در تقاطع ها پرداخته شود. در تحقیق حاضر سعی شده تا حد امکان شرایط ترافیکی و رانندگی در ایران (شهر تهران) در نرم افزار Synchro شبیه سازی شود. و با استفاده از آنالیز حساسیت از بین آیین نامه های طراحی چراغ که در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، مناسب ترین روش شناسایی شود و در مرحله آخر اقدام به کالیبره کردن ضرایب رابطه منتخب تحت شرایط ترافیکی و رانندگی حاکم بر شهر تهران می کنیم و در نهایت رابطه یا روابطی حاصل می شود که در شرایط ترافیکی ایران نتایج بهتری از لحاظ کاهش زمان تاخیر و بهبود سطح سرویس در تقاطع را می دهد.
  • دکتر مهرداد هادی پور*، دکتر شراره پورابراهیم صفحه 39
    استقرار درست مناطق نظامی و انتظامی و شبکه حمل و نقل در شهرهای ساحلی نسبت به سواحل یک راهکار مهم درحل مشکلات امنیتی این شهرها محسوب می شود.گسترش شبکه حمل و نقل شهری و افزایش جاده ها عوارض متبت و منفی پر شماری را به همراه دارد.نظر به نقش حساس دسترسی ها در سطح کیفی زندگی و تامین امنیت شهرهای ساحلی، این عنصر به عنوان کلید تحقیق برگزیده شده است. هدف تحقیق ساخت ابزاری برای بررسی مناطق قابل توسعه برای شبکه حمل و نقل شهرهای ساحلی و استقرار مناطق نظامی و انتظامی در چارچوب سیستم اطلاعات جغرافیایی است که در آن دسترسی مناطق نظامی و انتظامی به سواحل استراتژیک مورد تاکید قرار میگیرند. بندر عباس به عنوان یک شهرساحلی استراتژیک از نظر اقتصادی و امنیتی به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شده است.روش تحقیق روی این محور عمده تاکید می کند: استقرار درست شبکه حمل و نقل شهری و مناطق نظامی و انتظامی نسبت به خط ساحلی برای افزایش دسترسی ها و امنیت. این تحقیق به روشنی در بر دارنده یک رهیافت علمی در آنالیز توسعه حال و آتی کاربری نظامی و شبکه حمل و نقل شهری است که می تواند دربرنامه ریزی ترافیکی و امنیتی شهرهای ساحلی در سطوح منطقه ای و کشوری مورد استفاده واقع شود.
    کلیدواژگان: دسترسی، امنیت، حمل و نقل، مناطق ساحلی، GIS
  • دکتر محمدرضا احدی*، فرید قیم اصغری صفحه 48
    نوزادان و کودکان به سیستم حفاظتی نیاز دارند که با شرایط بدنی و وزنی آن ها سازگار بوده و بتواند آن ها را در مراحل مختلف رشد همراهی کند. دراین میان کمربند ایمنی بزرگسالان، به هیچ وجه با شرایط خاص بدنی کودکان زیر 14 سال انطباق ندارد. طبق آمار منتشره توسط WHO درسال 2009، استفاده از کمربند ایمنی در کودکان تا سن 4 سال، فقط 32% نقش محافظتی داشته و درمقابل استفاده از سیستم حفاظتی کودک می تواند تا 50% خطر صدمات وارده را کاهش دهد. نقش صندلی ایمنی کودک در رده سنی 5 تا 9 سال 52% بوده و کمربند ایمنی تنها 19% میزان تلفات را کاهش می دهد و برای کودکان 10 تا 14 ساله کمربند ایمنی می تواند میزان جراحات احتمالی را تا 46% کاهش دهد. با وجود آن که استفاده از سیستم های حفاظت استاندارد، در کاهش تلفات جانی کودکان بسیار موثر بوده است با این حال برخی استفاده های نادرست، سالانه جان کودکان بسیاری را می گیرد. در این مقاله سعی شده است با تحقیق به عمل آمده، به بررسی اجمالی و معرفی برخی از روش های نوین ازجمله اتصالات ISOFIX، LATCH، سیستم های حفاظت جانبی همانند بالشتک های هوایی، محفظه ایمن، حائل ضد بازتاب و محافظ ایمنی پرداخته شود.
    کلیدواژگان: سیستم حفاظتی کودک- صندلی کودک، ایمنی کودکان، ارتقای ایمنی
  • مصطفی آدرسی*، امیر زاهدی، سید محمد قادر زرین کیا، حامد بهشتی صفحه 65
    امروزه مقوله ایمنی را از جمله زیر ساخت های لازم برای توسعه پایدار قلمداد می کنند. از مهم ترین موارد ایمنی، ایمنی در جاده ها است و نقش بسزایی در کاهش ضایعات، کشته ها و مجروحین جاده ای دارد. از طرفی با توجه به عوامل تاثیرگذار در تصادفات که شامل مشکلات جاده ای، نقص فنی خودروها و عامل انسانی می باشند و همچنین بر طبق آمار و نظرات کارشناسی 20 درصد تصادفات به دلیلی مشکلات جاده ای و 10 درصد به دلیلی نقص فنی خودروها و 70 درصد مربوط به عامل انسانی می باشد. در سال های اخیر با گسترش تکنولوژی در طرح وسایل نقلیه مناسب تر و همچنین طرح جاده های مطابق با استانداردهای روز دنیا، نقش عامل انسانی به عنوان یک عامل ایجاد تصادف افزایش یافته است. همچنین با بررسی های انجام گرفته در سطح ایران و جهان مشخص شده که یکی از اصلی ترین عوامل موثر در اشتباهات عامل انسانی، پدیده سرعت غیر مجاز و انتخاب نادرست حداکثر سرعت مجاز در راه می باشد؛ لذا در این مقاله به رابطه سرعت و حداکثر سرعت مجاز با ایمنی جاده ای پرداخته می شود و راهکارهای اجرا شده در دیگر کشورها را در زمینه مدیریت سرعت به منظور افزایش ایمنی جاده ای مورد بررسی قرار می گیرد. با بررسی های انجام شده مشخص شد که کنترل عامل سرعت نقش اساسی در بهبود ایمنی خواهد داشت همچنین مشاهده شد که انحراف معیار سرعت از سرعت میانگین از طرف بالا و پایین باعث افزایش ریسک تصادفات خواهد شد. در ادامه با مشاهده بررسی های انجام شده بر روی اعمال حداکثر سرعت مجاز مشخص شد که با کاهش حداکثر سرعت مجاز در اکثر موارد ریسک تصادفات کاهش یافته و از شدت وقوع تصادف نیز کاسته می شود.
    کلیدواژگان: سرعت، حداکثر سرعت مجاز، ایمنی، تصادفات، تلفات
  • حسن رضا رفیعی صفحه 79
    تلفات جانی، صدمات جسمی، زیان های اجتماعی، خسارت های مالی و هزینه زمان های از دست رفته از جمله تبعات حوادث و سوانح تلخ ترافیکی است. از میان تمام علت های بروز این سوانح، ضعف فرهنگی و استفاده ناصحیح از خودرو عله العمل بروز این سوانح است. با توجه به این مهم نگارنده بر آن شد تا به سهم آموزه های ترافیکی در کتاب های درسی مقاطع تحصیلی زیر پوشش وزارت آموزش و پرورش بپردازد. نتیجه این بررسی آن بود که اولا این آموزه ها سهمی بسیار ناچیز در طول 12 سال تحصیلی دانش آموزان دارد. ثانیا این آموزه ها از انسجام منطقی برخوردار نیستند و جسته گریخته و پراکنده و بی هیچ هدف منطقی ای در خلال کتاب های آموزشی گنجانده شده اند. باتوجه به آنکه تقریبادر طول دو دهه گذشته بالاترین درصدتلفات ترافیکی در کل کشورهای جهان متعلق به کشور ما است و در مدت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 700 هزار نفر کشته شده و بیش از 15 میلیون نفر آمار مصدومان تصادفات و سوانح ترافیکی است و تعداد تلفات رانندگی در هر چهار سال برابر با کشته های ناشی از بمب اتمی آمریکا در شهر هیروشیمای ژاپن است؛ توصیه می شود که مسئولان آموزش و پرورش و نیروی انتظامی در قالب برنامه ریزی و سازماندهی منسجم نسبت به سطح بندی آموزه های ترافیکی مورد نیاز دانش آموزان مقاطع و پایه های مختلف تحصیلی اقدام نمایند. دلیل نگارنده برای این پیشنهاد آن است که با برنامه ریزی صحیح آموزه های ترافیکی برای جمعیت 14 میلیونی دانش آموزان و جمعیت 27 میلیونی خانواده های آن ها و جمعیت 2 میلیونی کارکنان و مربیان آموزش و پرورش، بیش از دو سوم جمعیت کشور تحت تاثیر مثبت این آموزه ها قرار می گیرند.
    واژه های کلیدی: پلیس راهنمایی و رانندگی، آموزش و پرورش، آموزه های ترافیکی، سوانح و حوادث ترافیکی، فرهنگ نظم و ایمنی ترافیکی.
  • افشین شریعت مهیمنی، محمد مهدی طهوری نیا صفحه 97
    با افزایش تقاضای حمل و نقل همگانی لازم است بستری فراهم شود تا یک سرویس هماهنگ با کمترین هزینه برای مسافر و بهره بردار در شبکه ایجاد گردد. یکی از راه های کاهش هزینه های حمل و نقل همگانی و بالا بردن مطلوبیت سیستم، استفاده از خطوط نیم دور می باشد. منظور از نیم دور سرویس هایی است که قسمتی از ناوگان بخشی از مسیر را پوشش داده و بقیه ی ناوگان، بطور کامل خطوط را سرویس دهی می کنند. با اینکار علاوه بر کاهش تعداد ناوگان استفاده شده، زمان انتظار مسافرین نیز بعلت کاهش سرفاصله ها کم می شود. از اینرو دراین مقاله مدلی برای طراحی سرویس های نیم دور با توجه به تقاضای مبدا-مقصد شبکه، برروی خطوط فیدر اتوبوس برای خط ریلی ارائه شده است. تابع هدف مسئله در جهت کمینه کردن هزینه های مسافر و بهره بردار و متغیرهای طراحی مسئله تعیین محل نیم دور، تواتر و تعداد ناوگان بهینه می باشند. با توجه به پیچیدگی مسائل طراحی شبکه، در این مقاله از الگوریتم فراابتکاری مورچه برای حل مسئله استفاده شده است.
    کلیدواژگان: بهینه سازی، تقاضای مبدا، مقصد، الگوریتم مورچه، خطوط نیم دور
|
  • A.Sheykholeslami, A.Goharpour, A.Baghalishahi*, M.Adresi Page 6
    In most freeway, because of heavy vehicle and truck move, we see several accidents. Transition limitation for heavy vehicle of passenger car with using of specific lines technic is essential. This research have been compared existence and inexistence line limitation in Iran freeway. For scenarios comparison, we use VISSIM traffic stimulation software and for case study, we investigate some part of Qom-Tehran freeway. After modeling this limited area, we calibrated model. Then with effective parameters changing, we create different scenarios and then each scenario have been model building and after software enforcement, outputs have been investigated. At the end, scenarios have been compared base on traffic. Function, and advantages and disadvantages investigated for using in zran. Line limitation for heaby vehicle is fitted (4%) other than line limitation inexistence.
    Keywords: stimulation, VISSIM, line limitation, heavy vehicle, function criterion
  • M.Amrolahi*, M.Seyedhoseyni Page 21
    The ever growing population, usages development, economy, and personal vehicle possession in cities have increased trip demand and hence, traffic volume has resulted in not only an increase in delay time at junctions, an important part of urban routes, but also the trip time. In this research, considering the unfavorable effects of increase in delay time on the traffic conditions, environment, and fuel consumption, delay time reduction at junctions is investigated. To do this, the standards and codes applied in Iran to design traffic lights are introduced and reviewed at the beginning. Next, implementing Synchro, a simulating software, the traffic conditions of Tehran is simulated. Then, using the common codes in Iran, the signal timing in the under-studied junctions is obtained and the results are introduced to the software. Eventually, a sensitivity analysis is performed to recognize the most suitable code and formulas for Iran’s (Tehran) traffic condition. The coefficients applied in the best code’s formulas are then calibrated, considering the actual traffic condition of the city resulting in a decrease in delay time and increase in LOS of the junctions.
    Keywords: signalized intersection, travel time, traffic condition, city routes
  • M.Hadipour*, Sh.Pourebrahim Page 39
    Good establishment of police centers and urban transportation network in proportion to coastal zones is an important element in urban security planning. Increasing urban network has both positive and negative impacts. Accessibility is chosen as key element of this research with respect to its critical roles in quality of life and coastal towns’ security. The overall objective of this study is to develop a decision support tool to plan appropriate locations for police centers and urban transportation network development through the use of spatial technologies to address the issue - accessibility of police centers to strategic coastal zones. Bandar Abbas, a strategic coastal city in the fields of economy and security has been chosen as a case study. Methodology of this study focuses on selecting suitable sites for development of urban transportation network and police centers to support accessibility of coastal zones for more security. This research has successfully managed to develop a scientifically based academic approach in current and future analyzing of urban transportation networks and security landuses. This approach can easily be applied at both the local and structure levels of coastal security and transportation planning.
    Keywords: access, security, transportation, seaside zone
  • M.Ahadi, F.Qayemasghari Page 48
    Infants and children need protection system, suitable to their physical and weight conditions, accompanying them in their growth process. The seat belt of adults doesn’t suit with their special physical conditions (children under 14). According to the published statistics of WHO (2009), using seat belts for children up to 4, has 32% protection, but using protection systems can reduce injuries up to 50%. The role of child safety seat between 5 to 9, is 52%, but safety belt reduces fatalities just 19% and for children between 10 to 14, it reduces probable injuries up to 46%. Despite the effectiveness of standard protection systems to reduces child fatalities, but some misusings, cause fatalities annually. Here, in this essay, we investigate and introduce some new methods such as latch lsofix, side protection systems, air bag, safety box…
    Keywords: child protection system, child seat, children safety, safety advance ment
  • M.Adresi*, A.Zahedi, M.Zarinkia, H.Beheshti Page 65
    Safety is one of necessary infrastructures for constant development. Road safety is very important and have a considerable role in reducing of wastage and injury and fatal accidents effective factors in accidents are road problems technical fault and human factor. According to statistics and expert ideas, 20 percents of accidents happen because of road problem, 10 percents happen because of technical fault and 10 percents occur because of human factor. In recent years, with technology deployment in vehicle design and increasing of standard roads, human factor role being main important factor in accidents occurring unauthorized speed is a main important factor in appearing human errors. This article have been considered to execution resolutions in other countries and speed management for road safety increasing. Speed controlling have a basic role in safty improvement. Investigation show that reducing the maximum speed limit have diminished accident severity and risk of accidents.
    Keywords: speed, maximum speed limit, safety, accidents, fatalities
  • H.Rafiei Page 79
    Fatalities, body injuries, social damages, property loss and wasted time are of the result of traffic accidents. Among all, feebleness of culture and incomect use of vehicle is the most important factor. So, we try to investigate the role of traffic factors in textbooks. The results are first, these factors have little role during 12 educational years. Second, these factors have not logical versatility, and are scattered among textbooks. Due to the fact that during last two decades. The highest percent of traffic fatalities all over the world is belonged to Iran, and after victory of Islamic Republic till now, we have more than 100000/ fatalities and more than 15 million injuries and the amount of driving fatalities in years. Is equal with fatalities of Hiroshima with atomic bombs. We recommend that, the authorities try to classify traffic factors necessary for various grades of students. Through comect planning for 14million students and 27million families and 2 million educational personal, more that two. Third of population affects with these factors.
    Keywords: traffic police, educational arganization, traffic factors, traffic accidents, regularity culture, traffic safety
  • A.Shariatmahimani, M.Tahoorinia Page 97
    With public transportation demand increasing, it is necessary 10 provide coordinated service with minimum cost for passenger and beneficiary. One of method for public transportation cost reducing and system favourable enhancing is using of short – turn. Short-turn means that services cover part of route and other part of fleet have complete service presenting. In this way the waiting time reduce. This article have been provided designing of short-turn services. For passenger cost reducing, have been allocated designing variance of short-turn place, frequencies and number of optimized fleet. This article have been used ACO for resolve problem.
    Keywords: optimization, O, D demand, ACO, short, turn