فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال هشتم شماره 2 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امیرحسین براتی، علی پشابادی نویسنده *، محمدرضا محمودخانی، مجید نیری صفحات 46-50
    مقدمه

    یک متغیر مهم جهت بررسی بالیدگی در دوران بلوغ سن رسیدن به اوج سرعت نمو قد می باشد که مانند سایر شاخص های بالیدگی تحت تاثیر متغیرهایی مانند وضعیت جسمانی و تیپ بدن فرد می باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط اجزاء تیپ بدنی و سن رسیدن به اوج نمو قد می باشد.

    مواد و روش ها

    افراد تحت مطالعه شامل 313 نفر از پسران سنین 7-10 ساله عضو پایگاه های تابستانی مراکز بسیج استان ها بودند. تیپ بدنی به روش هیث-کارتر و سن رسیدن به اوج نمو (PHV) از فرمول میروالد به دست آمد که با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.

    نتایج

    نتایج همبستگی پیرسون نشان داد؛ سن PHV با اجزای اکتومورفی همبستگی معنادار مستقیم و با اجزای مزومورفی و اندومورفی همبستگی معنادار منفی دارد. همبستگی کلی سه جزء تیپ بدنی با سن PHV؛ 50/0 بود که به طور کلی 25% واریانس سن PHV را تبیین می کند. نتیجه تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که جزء اندومورفی و اکتومورفی نقش معناداری در پیش بینی سن PHV داشتند اما جزء مزومورفی پیش بینی کننده معناداری نبود.

    نتیجه گیری

    سهم جزء اندومورفی در پیش بینی سن PHV نسبت به دو جزء دیگر قوی تر بود اما جزء مزومورفی پیش بینی کننده معناداری نبود. همچنین جز اکتومورفی پس از اندومورفی؛ از بالاترین قدرت پیش گویی برخوردار بود. تحقیقات این حیطه پیشنهاد می کند، افرادی که جزء اکتومورفی بیشتری دارند دارای فرآیند بالیدگی جسمانی کندتر بوده و پیش شرط های فیزیولوژیک لازم برای بلوغ در بدن آن ها دیرتر فراهم می شود. بنابراین عملکرد ضعیف احتمالی کودکان اکتومورف در ورزش ممکن است به فاصله بیشتر آنها از سن PHV مرتبط باشد. بنابراین مربیان باید در انتخاب ورزشکاران نونهال نیم نگاهی به این موضوع داشته باشند.

    کلیدواژگان: سن رسیدن به اوج نمو، بلوغ، تیپ بدنی، مزومورفی، اندومورفی، اکتومورفی
  • معصومه همتی مسلک پاک، رستم جلالی، حمیدرضا خلخالی، شهیاد صالحی صفحات 51-56
    مقدمه
    بیماری های مزمن ازجمله بیماری های قلبی، دارای اثرات نامطلوب بر روی عملکرد فیزیکی، روانی، اجتماعی و به طور کلی کیفیت زندگی بیماران مبتلا می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر فعالیت بدنی منظم در منزل بر کیفیت زندگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مداخله ای بر روی بیمارانی که تحت جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) قرار گرفته بودند، انجام شد. 58 بیمار از مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدای شهر ارومیه به صورت تصادفی انتخاب و سپس به روش تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی مک نیو جمع آوری گردید. بیماران گروه مداخله حداقل هر نفر در سه جلسه تحت آموزش ورزش های ترکیبی قرار گرفتند و این ورزش ها را به مدت 12 هفته در منزل انجام دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، من ویتنی و ویلکاکسون انجام شده است.
    نتایج
    یافته های مطالعه نشان دهنده ارتقاء کیفیت زندگی بیماران گروه مداخله در ابعاد جسمی، عاطفی، اجتماعی بعد از انجام فعالیت فیزیکی منظم در منزل نسبت به قبل از مداخله بود (001/0P<). همچنین میانگین نمره کیفیت زندگی و کلیه ابعاد آن در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0P<).
    نتیجه گیری
    انجام فعالیت بدنی منظم در منزل اثرات مهمی بر روی ارتقاء کیفیت زندگی بیماران بعد از جراحی بای پس عروق کرونر دارد، لذا پیشنهاد می شود بیماران بعد از CABG در مورد انجام فعالیت فیزیکی منظم در منزل آموزش دیده و به انجام آن تشویق شوند.
    کلیدواژگان: فعالیت فیزیکی منظم، کیفیت زندگی، بای پس عروق کرونر
  • حمید اراضی، محمدرضا افخمی صفحات 57-61
    مقدمه
    تعداد بیماران دیابتی در دهه اخیر افزایش فزاینده ای داشته است و درد به عنوان یکی از عمده ترین ناراحتی های این بیماران مطرح شده است. از سوی دیگر، در مورد اثر فعالیت مقاومتی بر کاهش درد اطلاعات کافی وجود ندارد. بر این اساس، هدف از این پژوهش بررسی اثر فعالیت مقاومتی بر آستانه درد و فشارخون بیماران مبتلا به دیابت می باشد.
    مواد و روش ها
    11 بیمار دیابتی (45-50 ساله) دارای اضافه وزن به صورت تصادفی هدفدار انتخاب شدند اما، 3 نفر از آنها از ادامه فعالیت خودداری کردند. پس از اندازه گیری یک تکرار بیشینه، فعالیت مقاومتی را 3 نوبت با شدت 80 درصد یک تکرار بیشینه اجرا کردند. آستانه درد و فشارخون قبل و بعد از فعالیت از طریق دستگاه های ویژه در دست فعال اندازه گیری شد و در نهایت داده ها با استفاده از آزمون آماری t زوجی و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    میانگین فشارخون، فشارخون دیاستولی، سیستولی و آستانه دارد و به طور معناداری بلافاصله پس از فعالیت مقاومتی نسبت به قبل از فعالیت افزایش یافته است (05/0P<). همچنین در این مطالعه رابطه بین افزایش فشارخون دیاستولی و آستانه درد معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    براساس عمده یافته های این پژوهش، تقابل فشارخون و آستانه درد مشاهده شد که می تواند حاکی از مکانیزم های مرکزی ضد درد در افراد دیابتی باشد.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، آستانه درد، فشارخون، فعالیت مقاومتی
  • عابدین ثقفی پور، یاور راثی، مهدی نوروزی صفحات 62-66
    مقدمه
    این مطالعه با هدف مقایسه اثرات درمانی دو روش درمانی تزریق داخل ضایعه گلوکانتیم و روش کرایوتراپی به همراه تزریق داخل ضایعه در درمان لیشمانیوز جلدی در استان قم انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی، بیماران مبتلا به لیشمانیوز جلدی به صورت تصادفی به دو گروه اختصاص داده شدند. گروه اول تحت درمان با گلوکانتیم به روش تزریق داخل ضایعه به طور هفتگی و گروه دوم تحت درمان با روش درمانی تواما تزریق داخل ضایعه و کرایوتراپی به صورت یک هفته در میان قرار گرفتند. پس از 7 و 12 هفته، درمان ضایعات مورد پایش قرار گرفت. بهبودی به صورت راپیتلیازاسیون کامل و از بین رفتن سفتی در نظر گرفته شد.
    نتایج
    از 197 بیمار مبتلا به سالک، 112 بیمار با عامل لیشمانیو ماژور، در مطالعه شرکت کرده و دوره درمان را کامل نمودند. 54 بیمار با 116 ضایعه، تزریق داخل ضایعه گلوکانتیم و 58 بیمار با 115 ضایعه، کرایوتراپی و تزریق داخل ضایعه به صورت تواما را دریافت داشتند. در گروه گلوکانتیم با تزریق داخل ضایعه 1/48% ضایعات و در گروه کرایوتراپی به همراه تزریق داخل ضایعه 2/72% ضایعات پس از 7 نوبت درمان شدند و پس از 12 نوبت درمان، 100 درصد ضایعات تحت درمان توام و 91% ضایعات تحت درمان با گلوکانتیم داخل ضایعه از نظر بالینی، بهبود کامل یافتند. برای پایان هفته هفتم خطر نسبی (حدود اطمینان) 86/1 (15/3 - 1/1) به دست آمد و برای پایان هفته دوازدهم 23/2 RR= و (3/4 - 7/2=CI95/0) محاسبه گردید که از نظر آماری معنادار می باشد (02/0P<). بین میزان بهبودی در دو گروه تحت درمان از نظر آماری رابطه معناداری دیده شد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    کرایوتراپی به همراه تزریق داخل ضایعه به صورت تواما در مقایسه با روش تزریق داخل ضایعه گلوکانتیم روش درمانی موثرتری بوده و دوره درمان را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، گلوکانتیم، کرایو تراپی، تزریق داخل ضایعه
  • محمد حیدری، سارا شهبازی صفحات 67-70
    مقدمه
    صدا درمانی، یکی از روش های درمانی طب مکمل بوده که در بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه بیماران کاندید آندوسکوپی از سطح اضطراب بالایی برخوردار می باشند، هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر آوای قرآن و موسیقی بدون کلام بر میزان اضطراب بیماران کاندید آندوسکوپی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بوده که برروی 60 نفر از بیماران مراجعه کننده به یک مطب خصوصی بیماری های گوارش، انجام گردیده است. بیماران به طور تصادفی به سه گروه آوای قرآن، موسیقی و شاهد تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد اسپیل برگر برای سنجش اضطراب، جمع آوری گردید.
    نتایج
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میانگین اضطراب در سه گروه بعد از مداخله تفاوت معناداری دارند و مقایسه نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله نشان داد که استماع قرآن (001/0=P) و موسیقی (03/0=P) نسبت به عدم مداخله (09/0=P) بر سطح اضطراب بیماران تاثیر مثبت دارد. در گروه استماع آوای قرآن، میانگین اضطراب کمتری نسبت به سایر گروه ها گزارش شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که آوای قرآن نسبت به موسیقی بدون کلام تاثیر بیشتری بر کاهش اضطراب بیماران داشته است، استفاده از آوای قرآن قبل از انجام کلیه اقدامات درمانی همراه با سطح اضطراب بالا توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: قرآن، موسیقی، اضطراب، آندوسکوپی
  • علی درویش پور کاخکی، ژیلا عابدسعیدی، محمدرضا مسجدی، حسن عسکری صفحات 71-75
    مقدمه
    دیابت و سل از شایع ترین بیماری های عصر حاضر است که با اثر بر ابعاد مختلف زندگی، کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجایی که کیفیت زندگی برآیند اصلی اقدامات درمانی و مراقبتی است، مطالعه حاضر به منظور مقایسه و مشخص ترنمودن اثرات متفاوت بیماری دیابت و بیماری سل بر روی کیفیت زندگی صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که برروی 320 بیمار مبتلا به دیابت و سل مراجعه کننده به چهار درمانگاه دیابت و درمانگاه مرکز ارجاع سل در شهر تهران انجام شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات فردی و نسخه فارسی فرم کوتاه 36 استفاده گردید.
    نتایج
    در این پژوهش 131 بیمار مبتلا به دیابت و 189بیمار مبتلا به سل شرکت کردند. میانگین سنی بیماران مبتلا به دیابت 7/12 ±3/47 سال و بیماران مبتلا به سل 6/17 ±8/41 سال بوده است. دامنه نمرات کسب شده برای ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت از 9/12±2/46 برای سلامت عمومی تا 61/26±13/64 برای عمکرد جسمی متغیر بوده است. دامنه نمرات کسب شده برای ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سل از 58/32± 85/16 برای ایفای نقش جسمی تا 55/22±18/59 برای عملکرد اجتماعی متغیر بوده است. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل آماری نشان داد که بیماران مبتلا به سل به طور معناداری نمرات پایین تری در ابعاد عمکرد جسمی، ایفای نقش جسمی، انرژی و نشاط، دردهای بدنی و ایفای نقش عاطفی از بیماران مبتلا به دیابت کسب کردند. بیماران مبتلا به دیابت به طور معناداری نمره پایین تری در بعد سلامت عمومی از بیماران مبتلا به سل کسب کردند.
    نتیجه گیری
    بیماری های دیابت و سل اثرات متفاوتی بر روی کیفیت زندگی دارند. توجه به این تفاوت ها و عوامل اثرگذار به منظور استفاده در برنامه های درمانی- مراقبتی ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران ضروری است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، دیابت، سل، تهران
  • محمد تقی پور، سید رضا حسینی، کلثوم کیا، معصومه عباسپور، رضا قدیمی صفحات 76-82
    مقدمه
    در فرآیند سالمندی، سیستم های مختلف بدن تحلیل رفته و باعث افزایش وابستگی سالمندان به دیگران می شود. هدف از این مطالعه، بررسی میزان شیوع دردهای عضلانی- اسکلتی و ارتباط آن با ناتوانی عملکردی در سالمندان می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، 1614 سالمند شهر امیرکلا در سال 90-91 شرکت داشتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک ناتوانی عملکردی درد در سالمندان جمع آوری شد. رابطه بین درد و ناتوانی عملکردی با استفاده از آزمون کای- دو در سطح 05/0 بررسی شد.
    نتایج
    در این مطالعه 7/54% مرد و 3/45% زن بودند. درد در 1330 نفر (4/82%) گزارش شد که 5/47% در اندام فوقانی، 2/73% در اندام تحتانی و 5/24% در سر و گردن احساس درد می کردند. شایع ترین محل درد اندام فوقانی در شانه، 606 نفر (5/37%) و اندام تحتانی در زانو، 1018 نفر (1/63%) گزارش شد. درد در زنان بیشتر از مردان دیده شد و در مردان و زنان در اندام تحتانی (زانو) بیشتر از سایر نقاط بدن درد مشاهده شد. در این بررسی 7/3% از افراد دچار ناتوانی عملکردی بودند. ارتباط معناداری بین درد و ناتوانی عملکردی وجود نداشت (24/0P=).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان دهنده شیوع بالای درد عضلانی اسکلتی در سالمندان شهر امیرکلا می باشد. شیوع درد در زنان بیشتر از مردان بوده و شایع ترین محل درد ناحیه زانو گزارش شده است که نیازمند مداخلات درمانی به خصوص آموزش لازم جهت پیشگیری می باشند.
    کلیدواژگان: سالمندان، درد، ناتوانی عملکردی، امیرکلا
  • مرضیه عربان، صدیقه سادات طوافیان، سعید متصدی زرندی، علیرضا حیدرنیا، محمودرضا گوهری، افسانه لالویی صفحات 83-88
    مقدمه
    باتوجه به مشکلات مادری و جنینی مرتبط با مواجهه زنان باردار با آلودگی هوا و نقش تعیین مراحل تغییر رفتار در پیشگیری ازمواجهه، مطالعه حاضر با هدف تعیین پیشگویی کننده های مراحل تغییر رفتاری پیشگیری از مواجهه با آلودگی هوا در زنان باردار شهر تهران طراحی شد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی 200 نمونه از زنان باردار سه منطقه جغرافیایی شمال، جنوب و مرکز تهران که به درمانگاه های مراقبت دوران بارداری مراجعه کردند، به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها، از طریق پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد شده مطابق با الگوی فرانظریه ای شامل فرم اطلاعات مردم شناختی، پرسشنامه منافع، موانع، خودکارآمدی و مراحل تغییر انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کای- دو، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لجستیک انجام شد.
    نتایج
    میانگین (±انحراف معیار) سنی افراد مورد مطالعه 4/8 ±9/26 سال و میانگین (±انحراف معیار) سن بارداری 1/9±9/27 هفته بود. بین مراحل تغییر رفتار با موانع، منافع و خودکارآمدی همبستگی خطی معناداری مشاهده شد (001/0P=). همچنین، یافته های پژوهش نشان داد که خودکارآمدی توان پیشگویی کنندگی مراحل تغییر رفتار را دارد (001/0P=).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که از میان سازه های مورد بررسی الگوی فرانظریه ای، خودکارآمدی تنها سازه پیشگویی کننده اتخاذ رفتار پیشگیری از آلودگی هوا می باشد. یافته های این پژوهش می تواند به عنوان پایه ای برای مداخلات آموزشی در زمینه تغییر رفتار جهت کاهش مواجهه با آلودگی هوا در زنان باردار مورد استفاده متخصصین امر سلامت قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، مراحل تغییررفتار، بارداری، الگوی فرانظریه ای، رفتار پیشگیرانه
|
  • Amir Hosein Barati, Ali Pashabadi, Mohammad Reza, Majid Nayeri Pages 46-50
    Introduction

    An important variable in investigation of agility during puberty is the age of reaching peak high velocity، which like other agility indicators is under the effect of different factors such as physical condition and type. The purpose of present research was to examine relationship between somatotype and peak high velocity (PHV) among Iranian 7-10 years old boys.

    Methods

    Participants were 313 7-10 year-old members of Basij Talent Identification Centers in all Iran''s provinces. Somatotype data were calculated using ISAK instruction and PHV was measured using Malina –Buchard formula and were analyzed using Pearson correlation and multiple regressions.

    Results

    Results of Pearson correlation showed that PHV had a positive correlation with ectomorphy and negative correlation with endomrphy and mesomorphy. Total correlation between PHV and somatotype was 0. 50 which explained 25% of PHV variance. Results of regression analysis showed ectomrphy and endomorphy were significant predictors of PHV but msomrphy was not a significant predictor of PHV.

    Conclusion

    Endomorphy had a smaller part in predicting the PHV age، but mesomorphy was not a strong predictor، Moreover، ectomorphy following endomrophy had a strong predicting power. Studies in this area suggest that those who have greater ectomorphic characteristics are less agile and the physiologic requisites for their puberty develop later in their bodies. Therefore poor sport performance of ectomorphic children may result from their distance to PHV age so coaches and instructors should consider this measurement and somatotype.

    Keywords: PHV, Puberty, Somatotype, Mesomorphy, Endomorphy, Ectomorphy
  • Zeinab Amirian, Masuomeh Hemmati Maslakpak, Rostam Jalali, Hamidreza Khalkhali, Shyad Salehi Pages 51-56
    Introduction
    Chronic diseases such as heart diseases have adverse effects on the physical، psychological، social performance، and overall quality of life of patients. This study aimed to determine the effect of regular physical activity at home on the quality of life in patients undergoing coronary artery bypass surgery.
    Methods
    This Quasi-experimental study was carried out on patients who had undergone coronary artery bypass surgeries. 58 patients from Urmia Syedolshoheda hospital were selected randomly and then allocated into two intervention and control groups randomly. Data collected with using MacNew quality of life questionnaire. Patients in intervention group were trained with combined exercises at least three times a week and performed this exercises for 12 week at home. Data were analyzed using Chi-sqaure، Mann-Whitney and Wilcoxon testes.
    Results
    Findings of the study showed promotion in quality of life domains in physical، emotional and social after performance of regular physical activity at home in intervention group (P=0. 001). A significant difference was observed between patients quality of life after regular physical activity in intervention and the control groups (P=0. 001).
    Conclusion
    Regular physical activity at home has important effects on patients'' promotion of quality of life after coronary artery bypass surgeries. Therefore، it is suggested that after CABG patients be trained with regular physical activity at home.
    Keywords: Regular physical activity, Quality of life, Coronary artery bypass
  • Hamid Arazi, Mohammadreza Afkhami Pages 57-61
    Introduction
    The number of diabetics has progressively increased in recent decades. Pain is reported as one of the main complaints of these patients. On the other hand، in case of resistance exercises، there is no sufficient evidence on pain relief. Accordingly، the purpose of this study was to investigate the effect of resistance exercise on pain threshold and blood pressure in patients with diabetes mellitus.
    Methods
    11 overweight diabetic male patients (45-50 years) were selected through purposeful random sampling، but 3 of them refused to continue collaboration. After measuring one repetition maximum (1RM)، they completed three sets of strength exercise with intensity of 80% 1RM. Pain threshold and blood pressure was measured by special devices in active arm and finally data were analyzed using paired t-test and the correlation coefficient.
    Results
    Increased pain threshold and diastolic and systolic blood pressure was observed immediately after the resistance exercise (P≥0. 05)، but the relationship between diastolic blood pressure and pain threshold was not significant.
    Conclusions
    The results revealed contrast interaction between blood pressure and pain threshold that suggests the central mechanisms of pain may engage in diabetic people.
    Keywords: Type 2 diabetes_Pain threshold_Blood pressure_Resistance exercise
  • Abedin Saghafipour, Yavar Rassi, Mehdi Noroozei Pages 62-66
    Introduction
    This study was done to compare the efficacy of interlesional injection of Glucantime method and cryotherapy with interlesional injection in treatment of cutaneous leishmaniasis in Qom province.
    Methods
    In this randomized controlled trial patients were randomly allocated in the two arms of the study: one receiving interalesional Glucantime injection weekly and the other receiving biweekly cryothrapy with intralesional injections of Glucantime. At first، the lesion size and induration of lesions were recorded after 7 and 12 weeks، and treatment of lesions was monitored. Healing was defined as complete re-epithelialisation and disappearance of induration.
    Results
    Out of a total of 197 CL patientsm 112 cases with L. major were studied. 54 cases with 116 lesions received intralesional Glucantime injection and 58 patients with 115 lesions received cryothrapy with intralesional injections of Glucantime. At 7th week after the initiation of the treatment، complete healing was observed in56 out of 116 lesions (48. 1%) in the group which received weekly intralesional IG injection and 83 out of 115 lesions (72. 2%) in the group which received biweekly GI with IG&cryothrapy. At 12th week after the initiation of the treatment، complete healing was observed in 105 out of 116 lesions (91%) in the group which received weekly intralesional IG injection and 115 out of 115 lesions (%100) in the group which received biweekly GI with IG & cryothrapy. By the end of 7th week، RR (0. 95CI) amounted to 1. 86 (1. 1 – 3. 15) and at the end of 12th week they tapped to 3. 4 (2. 23- 2. 27) which are statistically significant (P<0. 02). The significant difference was observed between the two groups in terms of complete healing rate (P<0. 05).
    Conclusion
    Based on the findings، cryothrapy with biweekly intralesional injections of Glucantime was more effective compared with weekly intercessional Glucantime injection and reduced the period of treatment.
    Keywords: Cutaneous leshmaniasis, Glucantime, Cryothrapy, Intraregional injection
  • Mohammad Heidari, Sara Shahbazi Pages 67-70
    Introduction
    Voice therapy is one of the methods of complementary medicine that is used in many diseases. Since stress level is high in patients during endoscopy، this study aimed to compare the effect of listening to Quran and music on stress level in patients during endoscopy.
    Methods
    This study was a clinical trial study that was performed on 60 patients who referred to a private digestive clinic. Volunteers divided in 3 groups: Quran، music and control. Data were gathered by demographic and standard spill-Berger questionnaire for evaluation of stress level.
    Results
    Results of this study showed that stress level decreased in patients in 2 groups of Quran (p=0. 001) and music (P=0. 03) compared to the control group. Stress was significantly lower in Quran group.
    Conclusion
    Since listening to Quran is more effective in reducing stress than listening to music، use of Quran before any procedure that is stressful for patients is recommended.
    Keywords: Quran, Music, Anxiety, Endoscopy
  • Ali Darvishpoor Kakhki, Jhila Abedsaeidy, Mohammadreza Masjedy, Hasan Askari Pages 71-75
    Introduction
    Today، diabetes and TB as high prevalent diseases have negative effects on quality of life of patients. However، quality of life is the outcome of treatment and care in chronic diseases. Hence، this study was conducted to compare effects of diabetes and TB on quality of life of these patients.
    Methods
    In this descriptive-analytical study، 320 subjects were selected by convenience sampling from four diabetic clinics and referral center of TB patients in Tehran. Demographic characteristics questionnaire and Iranian version of short form health survey (SF-36) were used to data collection.
    Results
    131 diabetic patients and 189 TB patients were participated in this study. Mean age was 47. 30 (±12. 74) and 41. 80 (±17. 64) years for diabetic patients and TB patients respectively. Range of quality of life scores for diabetic patients varied from 46. 20 (±12. 94) for general health perceptions to 64. 13 (±26. 61) for physical function. Range of quality of life scores for TB patients varied from 16. 85 (±32. 58) for role limitations due to physical problems to 59. 18 (±22. 55) for social function. TB patients had significantly lower scores than diabetic patients in dimensions of physical functioning، role limitations due to physical problems، bodily pain and vitality. Diabetic patients had significantly lower scores than TB patients in dimensions of general health perceptions.
    Conclusion
    This study revealed different effects of diabetes and TB on quality of life. It is important to considering these effects so that quality of life of these patients can be improved.
    Keywords: Quality of life, Diabetes, Tuberculosis
  • Mohammad Taghipour, Seyed Reza Hoseini, Kolsom Kia, Abbaspour Maasomeh, Reza Ghadimi Pages 76-82
    Introduction
    In process of getting old، different systems of the body get weak and this increases the dependence of adults on other people. The purpose of this study was to investigate the epidemiology of musculoskeletal pain and its correlation with functional disability.
    Methods
    In this cross-sectional study 1614 old persons participated. The study was done in Amir cola in 1390-91. The information was gathered by three questionnaires of demographic features، pain and functional disability (Katz Scale). The data was analyzed by the chi-square statistical test.
    Results
    54. 7% of the participants were male and 45. 35 were female. Pain was reported for 1330 people (82. 4%) that 47. 5% was in upper body، 73. 2% in lower body and 24. 5% in head and neck. Pain in upper body was mostly reported in shoulders for 606 people (37. 5%) and for lower body mostly in knees for 1018 people (63. 1%). Pain was reported in females more than males and females had pain in lower body (knee) more than other parts of the body. In this study 3. 7% of people had functional disability. There was no significant correlation between pain and functional disability (P=0. 24).
    Conclusions
    The results of this research showed high prevalence of musculoskeletal pain in old people of Amir cola. Prevalence of pain in women was higher than in man. The most prevalent of pain area was knee joint. This indicates the necessity of medical interventions in form of prevention training.
    Keywords: Old people, Pain, Functional disability, Amir cola
  • Marzieh Araban, Sedigheh Sadattavafian, Saeid Motesaddi Zarandi, Alireza Hidarnia, Mahmood Reza Gohari, Afsaneh Laloie Pages 83-88
    Introduction
    Due to the vulnerability of pregnant women and their fetuses to air pollution and the role of determining the stages of behavior change in preventing the exposure to air pollution، this study aimed at investigating the predictors of stages of changing preventive behavior among pregnant women in Tehran.
    Methods
    In this cross sectional study، 200 pregnant women who referred to three health centers located in different geographic regions of Tehran in the fall 2011 were randomly selected and assessed. Data were gathered through a validated researcher-made questionnaire based on Transtheoretical model which included demographic as well as benefits، obstacles and self-efficacy sections. The data were analyzed using descriptive and analytic statistical tests of chi-square، spearman correlation and logistic regression.
    Results
    Totally، 200 eligible pregnant women with mean age of 26. 9±4. 8 participated in this study. There were significant correlation between stage of change with pros، cons and self-efficacy P<0. 0001. Additionally، self-efficacy was a significant predictor of stage of behavior change.
    Conclusion
    Results showed that، only self-efficacy construct could predict air pollution exposure behavior. The findings of this study can be used as a robust basis for future educational interventions regarding air pollution preventive behaviors in pregnant women.
    Keywords: Air pollution, Stage of behavior change, Pregnancy, Preventive behavior, Transtheoretical model