فهرست مطالب

فصلنامه راهور
پیاپی 6 (تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی خاکساری*، حسین عبدالله زاده صفحه 6
    در این مقاله، هدف اصلی و کلی، تعیین میزان نقش موتورسیکلت در حمل و نقل درون شهری و اثرات آن بر ترافیک تهران می باشد. از اهداف فرعی و تخصصی تحقیق می توان به تعیین راه های میزان افزایش رضایتمندی مشتریان، تعیین روش های افزایش رضایت راکبین و تعیین روش های ساماندهی این ناوگان حمل و نقلی، اشاره نمود.
    روش تحقیق پیمایشی- توصیفی است.
    به همین منظور،جامعه آماری مورد استفاده شامل: دست اندکاران، متولیان امور، سازمان های دارای وسیله نقلیه موتورسیکلت، پیک های موتوری، استفاده کنندگان از پیک موتوری و افرادی که موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه شخصی آنان می باشد، که از این میان تعداد 377 نفر (مورد) به عنوان نمونه آماری برگزیده و مورد بررسی قرار گرفته اند.
    در این مقاله بعد از بررسی اسناد و مدارک جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه و پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است و سوالات در پنج نمونه پرسش نامه و پاسخ ها بر مبنای تشریحی، 5 گزینه ای و چند گزینه ای و در راستای جمع آوری اطلاعات می باشد. این پرسش نامه ها جمعا«حاوی 86 سوال بوده که بین 377 نفر نمونه منتخب، توزیع و اجرا گردید و اطلاعات گردآوری شده با کد گزاری مربوطه توسط نرم افزار Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    شاخص های آماری مورد استفاده در رد یا عدم رد فرضیات پژوهش، بر اساس دو روش آماری توصیفی و استنباطی، یعنی جدول توزیع فراوانی ها و خی دو (کای دو) می باشد.
    داده های پژوهش بیان می دارند که با 95% اطمینان، میزان رضایت ذینفعان برون سازمانی (مشتریان) در افزایش اثر بخشی این ناوگان، میزان رضایت شغلی ذینفعان درون سازمانی (راکبین) در افزایش اثر بخشی این ناوگان، استفاده از موتورسیکلت بر کاهش ترافیک، میزان آسایش و راحتی فکری قبل از آغاز سفر درون شهری بر رضایت شهروندان، میزان آسایش و راحتی فکری درحین سفر درون شهری بر رضایت شهروندان، ویژگی های شغلی راکبین بر رضایت شغلی آنان و روابط کاری و جبران خدمات راکبین بر رضایت شغلی آنان، موثر است.
    در نهایت، از تحقیق فوق دریافتیم که وسیله نقلیه موتورسیکلت با توجه به شرایط فیزیکی خاص و کاربری های گوناگون و مناسب در سیستم حمل و نقلی، به ویژه حمل و نقل درون شهری، بالاخص در شهرهای پر جمعیت و حجم ترافیک بالااز جمله تهران، نقش مثبت و سازنده ای را ایفاء نموده که با تدوین اهداف و برنامه های لازم جهت رسیدن به اهداف فوق، اثرات قابل ملاحظه ای در کاهش (حجم ترافیک، زمان سفر، مصرف سوخت، انتشار آلایندگی، هزینه سفر، عمر مفید تلف شده، سطح مورد اشغال پارکینگ و معابر و امثالهم) داشته که نتیجه این امر، افزایش سرعت در جابه جائی کالای متناسب با ظرفیت وسیله نقلیه موتورسیکلت، روانتر شدن ترافیک و امثالهم، خواهد بود.
    در پایان، با توجه به داده های پژوهش، پیشنهاداتی در سه قالب ارائه گردیده که قالب اول مرتبط با پیشنهادهای اجرائی در راستای اهداف تحقیق از جمله: اصلاح ساختار مدیریت شهری بویژه در بخش حمل و نقل، آموزش و اطلاع رسانی مکرر توسط رسانه های جمعی در جهت اجرای درست قوانین رانندگی، برخورد قاطع با متخلفین و ایجاد حس اعتماد شهروندان نسبت به وسایل حمل و نقل عمومی و قالب دوم، مرتبط با پیشنهادهائی برای برنامه ریزان و مسئولان اجرائی از جمله: تعیین هدف و تدوین استراتژی لازم جهت رسیدن به هدف در زمینه حمل و نقل درون شهری، ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در معابر مجاز برای تردد موتورسیکلت در سطح شهر و ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه شهری بویژه در بخش حمل و نقل و قالب سوم، سایر پیشنهادهای اجرائی از جمله: افزایش سطح کیفی وسایل حمل و نقل عمومی، بررسی عوامل اصلی در تصادفات درون شهری و بررسی علل افزایش حجم ترافیک در کلان شهر تهران، می باشد.
    کلیدواژگان: حمل و نقل، ترافیک، موتورسیکلت، مدیریت شهری و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی
  • سیدصابر ناصرعلوی، محمود صفارزاده*، مصطفی آدرسی صفحه 23
    تعدد و شدت تصادفات ترافیکی باعث نگرانی جامعه مهندسین ترافیک شده است و آنها دنبال روشی دقیق و واقعی گرا برای مدل کردن جریان ترافیک و جلوگیری از تصادفات ترافیکی هستند. ارزیابی های ایمنی ترافیک در سیستم های حمل و نقل به منظور شناسایی محل های خطر و فاکتورهای سببی و یا ارزیابی برنامه های ایمنی جدید یا بررسی درستی سیاست های اجرا شده در سیستم های حمل و نقل به کار می روند. در این مقاله مقایسه ای بین روش های متعارف ارزیابی ایمنی جاده صورت می-گیرد و نقاط قوت و ضعف هر روش مطرح می شود. تا چند دهه گذشته روش-های ارزیابی ایمنی یک راه بر اساس تاریخچه اطلاعات تصادف آن راه انجام می گرفت. از آنجایی که تصادفات وقایع کمیاب، اتفاقی و در اکثر موارد وقایع مستقلی هستند، مشکل می شود در یک مقطع راه تعداد کافی تصادف را برای یک دوره زمانی کوتاه (یک ماه یا حتی یک سال) به دست آورد. لذا برای آنالیز ایمنی، اطلاعات تصادفات چند ساله مورد استفاده قرار می گیرد. روش دیگر ارزیابی ایمنی که استفاده از آن خیلی فراگیر نیست، تکنیک های تداخل ترافیکی(TCT) می باشد. مزیت استفاده از TCT در ارزیابی های ایمنی، توانایی این روش در آزمایش یا مطالعه یک استراتژی ایمنی یا یک بهبود به کار رفته در تسهیلات جاده ای در مدت زمان نسبتا کم در مقایسه با روش های متداول مبتنی بر آمار تصادفات ترافیکی است. با وجود این استفاده از TCT خیلی عمومیت ندارد؛ شاید به علت نیاز به منابع گسترده برای جمع آوری، استخراج و آنالیز اطلاعات تداخل باشد. در نهایت در مورد ضرورت پیدا کردن روش های جایگزین برای ارزیابی ایمنی جاده ای بحث می شود.
    کلیدواژگان: تحلیل تصادف، تحلیل تداخل ترافیک، خطای رانندگی، ارزیابی ایمنی
  • رسول ضیاءالدین*، مهدی ارسنجانی صفحه 41
    امروزه گاز طبیعی فشرده یا CNG به عنوان یکی از سوختهای جایگزین در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله ابتدا سعی شده است انواع خودروهای گازسوز در ایران و روش های گازسوز نمودن خودروها دسته بندی و مزایا و معایب آنها بطور خلاصه ارائه گردد تا مقدمات بحث و بررسی در مورد این نوع خودروها و چالشهای پیش روی آنها فراهم گردد. دو مورد توان و راندمان از جمله پارامترهایی است که به کمک آنها می توان تفاوت میان خودروهای بنزین سوز و گازسوز را مورد بررسی قرار داد. همچنین استاندارد ایمنی و تکنولوژی بکار رفته در گازسوز نمودن خودروها از جمله مباحث مهمی است که در کشور ما باید بطور جدی بدان پرداخته شود. یکی از پارامترهای مهمی که در بهبود راندمان خودروهای گازسوز موثر است کاهش آلایندگی این نوع خودروها می باشد. بدیهی است که هرچه میزان آلایندگی یک خودرو کمتر باشد در واقع انرژی کمتری از آن به هدر رفته است.
    کلیدواژگان: گاز طبیعی فشرده (CNG)، خودرو گاز سوز تبدیلی، گازسوز کارخانه ای، پایه گاز سوز، توان، راندمان، ایمنی، آلایندگی
  • دکتر علی خاکساری، محمدعلی طالبی* صفحه 50
    سیستم حمل و نقل شهری به عنوان ارتباط دهنده فضا و فعالیت در یک نظام شهری محسوب می گردد. حمل و نقل همگانی بخشی اساسی از این سیستم می باشد که افزایش کارایی آن نقشی کلیدی در بهبود عملکرد حمل و نقل شهری ایفا می نماید. بهبود مطلوبیت حمل و نقل همگانی به خصوص سیستم اتوبوسرانی نه تنها از طریق ایجاد زیر ساختها مانند خطوط اختصاصی و مسیرهای ویژه ناوگان پیشرفته و ایستگاه های متناسب با انها امکان پذیر است بلکه با استفاده از برخی راهکارهای مدیریتی و بدون صرف بودجه ای چشمگیر می توان توانمندی سیستم اتوبوسرانی را ارتقا داد. در این مقاله ابتدا مباحث نظری حمل و نقل وسپس وضع موجود سیستم اتوبوسرانی شهر بیرجند شامل ناوگان و شبکه مورد بررسی قرار می گیرد و شاخص هایی به منظور ارزیابی کیفیت سرویس دهی سیستم اتوبوسرانی این شهر متناظر با مشکلات موجود و میزان آشنایی پرسنل سازمان اتوبوسرانی با آن مشکلات، معرفی می شوند. برخی از اطلاعات مربوط به طرح جامع حمل و نقل بیرجندکه در سال1378 توسط سازمان ترافیک مشهد اجرا شده، می باشد. سپس نتایج داده های حاصل از نظر سنجی که با استفاده از پرسشنامه های توصیفی که در دو گروه مسئولین و رانندگان صورت گرفت، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند، در نهایت با استفاده از نتایج این تحقیق راهکارهایی کلی مرتبط با سیستم جمع آوری کرایه، ارتقای سیستم اتوبوسها، اطلاع رسانی عمومی و بهبود ترافیک ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی حمل و نقل، حمل و نقل عمومی پایدار، حمل ونقل هوشمند، سازمان اتوبوسرانی، بیرجند
  • علیرضا اسماعیلی*، علیرضا پاک گوهر صفحه 79
    سازمانها یکی از نهادهای اصلی در برنامه ریزی های استراتژیک به شمار می روند. و هر یک از آنها فراخور میزان تعاملی که در برنامه ریزی های استراتژیک دارند سهم متفاوتی نسبت به دیگر سازمانهای متولی در پذیرش مسوولیت دارد. این مسوولیت پذیری را باید بر اساس یک مدل ریاضیاتی تعریف نمود. به گونه ای که بر اساس آن همه سازمانها در میزان سهم خود در تصمیم گیری و مسوولیت پذیری آگاه باشند. این مقاله می کوشد با استفاده از روش های ریاضیاتی سازمانهای برگزیده را از بین سازمانهای مورد نظر، در هر یک از حوزه های عملکردی مورد مطالعه انتخاب نماید و سهم آن سازمان را در تصمیم گیری، تصمیم سازی و سیاستگذاری های عمده آن حوزه معین کند. دست یابی به سهم سازمانی باعث می شود تا سازمانهای منتخب یک حوزه عملکردی بتوانند به اولویت بندی نقش و مسئولیت خود در آن حوزه دسترسی داشته باشند. بهره برداری از این تابع می تواند ضمن جلوگیری از فعالیت های جزیره ای، نقش هر سازمان را در حوزه کلان مدیریت بدست آورد. این مقاله به طور خاص به بحث تشخیص سهم سازمانها در مدیریت فرهنگ ترافیک پرداخته است.
    کلیدواژگان: حوزه عملکردی، انتصاب سازمانی سهم سازمانی نظام استراتژیک
  • سیدکمال هادیان فر، غلامحسین بیابانی، علی فریدخو صفحه 100
    پلیس در بسیاری از موارد، رانندگان متخلف را بنا به دلایل قانونی متوقف می کند. اما گاهی مواقع پس از توقف خودرو و هنگام نزدیک شدن به آنان با یک عکس العمل ناگهانی و غیر منتظره از سوی راننده مواجه می شود که ممکن است به آسیب رساندن مامور پلیس و یا وارد شدن در فاز تعقیب و گریز منجر شود. بنابراین، اگر مامور پیش از نزدیک شدن به خودروی متخلف بتواند تخمینی از شخصیت راننده آن داشته باشد، می تواند در برابر هر نوع اقدام احتمالی از سوی راننده خودرو آمادگی لازم را داشته باشد. از آنجا که شناخت هر راننده برای پلیس از اهمیت خاصی برخوردار است و نیز رنگها ارتباط نزدیکی با شخصیت انسان ها دارد و شناخت آن در شیوه درست برقراری ارتباط بسیار مهم است،در این مقاله هدف آشنایی پلیس های راه و راهور، تشخیص شخصیت رانندگان خودرو از طریق رنگ خودرو می باشد زیرا رنگ یک خودرو بخش زیادی از شخصیت مالک آن را فاش می کند و پلیس هنگام برخورد با رانندگان تا حدودی می تواند به روحیه و شخصیت آنها پی ببرد.
    کلیدواژگان: رنگ خودرو، شخصیت رانندگان، روانشناسی رنگ، پلیس، خودرو سازان
  • محمود خوش نشان، محمد نظرپناهی صفحه 118
    مردان وزنان در رانندگی رفتارهای متفاوتی را بروز می دهند که این امر می تواند بر زندگی و ایمنی آنان و دفعات استفاده از بیمه، اثر گذار باشد و عوامل متعددی من جمله ساختارهای عصبی- شیمیایی و فرایندهای هورمونی ناشی از تحول و نحوه فعالیت در اجتماع، این تفاوت ها را شکل داده اند.
    * بررسی آمار سوانح رانندگی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده اروپا، آسیا و آفریقا بیانگر آن است که مردان بیش از زنان در معرض تصادفات رانندگی هستند.
    * این تفاوت ها در خصوص عابرین پیاده و سوانح در منزل و محل کار نیز به چشم می خورد و به راحتی نمی توان به میزان توانایی و مهارت در رانندگی میان زنان و مردان نسبت داد، در واقع آنها از تفاوت های عمیق تری در حوزه های خاص رفتاری و روانشناختی نشات می گیرند.
    * بررسی سوابق رانندگان موید آن است که مردان بیش از زنان دارای رفتارهای پر خطر و قانون گریز مانند عدم رعایت سرعت مجاز، عدم توجه به فرمان پلیس، مستی حین رانندگی و... می باشند.
    * از دیدگاه روانشناسی تحولی(تکاملی)، تفاوت میان دو جنس در رانندگی بر حسب تمایل به خطر پذیری آنها قابل توضیح می باشد. بنا براین فرضیه، اکثر مدارهای عصبی مغز انسان جهت برآوردن نیاز های جوامع و فرهنگ های دیرینه سنگی که مرد بعنوان شکارچی و تامین کننده آذوقه عمل می کرد، تکامل یافته اند. مغز انسان های قرن 21، همچنان همان خاصیت و کارکرد عصر سنگ را با خود به یادگار دارد.
    کلیدواژگان: منش رانندگی، رفتار تهاجمی، هیجان طلبی، جنسیت، سازمان بهداشت جهانی، روانشناسی تحولی
|
  • A. Khaksari*, H.Abdolahzade Page 6
    The goal of this article is to determine motorcycle role rate in urban transportation and its effects on Tehran traffic. Secondary goals include: ways determining for increasing the rate of customer satisfaction, ways determining for increasing riders satisfaction and ways determining for transportation equipment. So statistical society is containing: authorities, affairs custodian, organization that have motorcycles, motorcycle courier, and persons who are using motorcycle as private vehicles. 337 persons have been selected for statistical sample. Lastly motorcycle have important and positive role in transportation system especially in urban transportation such as Tehran that have high traffic volume. With collection of goals and necessary programs for achieving top goals, important effects are seen: Reducing of traffic volume, travel time, fuel consumption, contamination spreading, travel expense, wasted useful life, occupied parking space and etc. Results of top instances are speed increasing in transportation and flowing in traffic.
    Keywords: transportation, traffic, motorcycle, urban, management, fuel consumption reducing, contamination
  • S.Naseralavi, M.Safarzadeh*, M.Adresi Page 23
    The frequency and intensity of the traffic crashes cause great concern for traffic engineers community and they are finding accurate and realistic methods of modeling traffic flow and preventing traffic crashes. Evaluations of traffic safety in transportation systems have meant to identify hazardous locations and causal factors or have evaluated new safety programs or policies implemented in transportation systems. This paper compares methods of conventional road safety evaluation and discusses advantages / disadvantages of each method. For some decades safety evaluation methods have relied on analysis of historical crash data. Since crashes are random and rare events and, in most cases, are independent events, it is difficult to find a sufficient number of crashes on a road section in a relatively short time period (e.g., a month or even a year). Thus, multi-year collection of crash data is used in safety analysis. Another safety evaluation method that has been practiced though in small scale is traffic conflict techniques (TCT). The advantage of using TCT in safety evaluations is the ability to test or study a safety strategy or improvement applied on the roadway facility in a relatively short period of time compared with traditional methods, which are dependent on crash data. However, use of TCT is not popular; perhaps because it needs extensive resources to collect, extract, and analyze conflict information. Moreover, like crash data analysis, use of TCT also makes concerned authorities reactive to the problem by responding to the crashes that have already occurred. Lastly, necessities of alternative proactive safety evaluation techniques that can improve the quality of traffic safety evaluation are discussed.
  • R.Ziaeddin*, M.Arsanjani Page 41
    Nowadays, Compressed Natural Gas (CNG) is a fossil fuel substitute for gasoline(petrol) or diesel fuel in vehicles. In response to high fuel prices and environmentalconcerns, natural gas vehicles (NGV) are increasingly used in the world. Naturalgas vehicles types, their advantages and disadvantages are investigated in Iranfor reviewing their problems. Power and efficiency are two important parametersfor analyzing and comparing NGVs. The subject of NGV’s standard and theirsafty are of essential topics that must be concentrated on.
  • A.Khaksari, M.Talebi* Page 50
    Urban transportation system is a connecting factor of activity and space in an urban system. Public transportation is an essential part of this system that increasing its efficiency has a key role in promoting urban transportation operation. Improvement of public transportation desirability, specially bus driving system, not only is possible through making substructures, such as special lines and suitable stations of advanced systems, but also via using some management solutions, without spending much cost, it is possible to improve the ability of bus driving system. In this article, at first, theoretical subjects of transportation and then, existing condition of bus driving system Birjand like system and network will be investigated and guidelines in order to avaluate service quality of bus driving system of this city and also problems and personal familiarity with the problems, will be introduced. Some information about comprehensive transportation plan of Birjand, 1378, carried out by mashhad traffic organization. Then, the results of datas from public interviews analyze, using descriptive questionnaire in two groups of drivers and authorities. Finally, some total solutions present about charge collecting system, public information and improve traffic, using the results of this study.
    Keywords: transportation planning, permanent public transportation, intelligent transportation, bus driving organization, Birjand
  • A.Esmaili, A.Pakgohar Page 79
    Organizations are the main parts of strategic plannings. And each of them have different share toward other organizations, due to interaction in strategic planning. The responsibility should be defined on the basis of the mathematical model, in such a way that all organizations would be aware of their responsibility and decision making this article trys to select best organizations to prioritize their role and responsibility in that area. Operation of this function can define the role of each organization in management area, while preventing island activities. This article discusses about recognition of organizational part in managing traffic culture.
    Keywords: operational area, organizational nomination, organizational part, strategic system
  • K.Hadianfar, Q.Biabani, A.Faridkhoo Page 100
    In many case, the police stop violator driver because of legal reason. Sometimes, the police confronted with sudden and unexpected reaction of driver, after vehicle stopping and has been injuried police officer or driver pursuance is resulting. Therefore, if police officer knowing driver personality, before nearing the vehicle, can become ready himself about probable measures of drivers. Driver recognition is very important for police and also colors have relationship with human personality. Colors recognition is important in relations. This article good is police familiarity with distinguishing vehicle driver personality by color of vehicle, because vehicle colors show possessor personality and police can understand driver personality and mentality.
    Keywords: vehicle color, driver personality, color psychology, police, vehicle makers
  • M.Khoshneshan, M.Nazarpanahi Page 118
    Men and women have different driving behaviors that affect their life and safety and times of using insurance, and various factors such as norochemical structures and hormonal processes resulting from changes and activity method in society, from these differences. Investigating driving incidents statistics in most countries like Europe union, Asia and Africa shows that men are more at driving risk than women. These deference also exist about pedestrians and, accident at home and office and it is not completely related to the ability and skill of men and women, actually there are deeper differences in psychological, behavioral areas. Investigating drivers’ records shows that men have more dangerous driving behaviors than women, like not observing speed limit, not considering police orders, driving while drinking, … From the evolutionary psychological point of view, difference between two sexes, in driving according to their tendency toward risk could be explained. according to this theory most nervous fibres of human brain develop to provide social needs and old stone cultures, such as a man as a hunter and provider of 21th century’s human, also have that ancient functions and properties like stone age.
    Keywords: driving nature, aggressive behavior, wishing excitement, sexuality, world health organization (WHO), evolutionary psychology