فهرست مطالب

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال دوم شماره 5 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • الدکتور محمد خاقانی اصفهانی، مریم جلایی صفحات 1-28
    إن الحضور البارز للتراث باشکاله المختلفه یعتبر من السمات البارزه للقصیده العربیه الحدیثه، إلا انه اکتسب نکهه خاصه فی القصائد التی تلتزم بقضیه القدس. ولسنا نبالغ إذا قلنا إن التراث الدینی -من بین انواع التراث- مهیمن علی القصیده الفلسطینیه لمکانه القدس الدینیه فی وجدان الشاعر العربی والفلسطینی بخاصه. وفی دیوان الشاعر الفلسطینی المسلم سمیح القاسم -باعتباره من ابرز ادباء المقاومه- رصید دینی متعدد توفر فیه بشکل مباشر او غیر مباشر، شان الإبداعات الادبیه عند اقرانه من کبار الادباء الفلسطینیین.
    فتوقف البحث عند الدلالات الدینیه فی شعر سمیح القاسم بالمنهج الوصفی- التحلیلی، وتناول قدره الشاعر ومدی نجاحه فی التفاعل مع التراث الدینی، ووصل إلی ان لاستخدام الشاعر التراث الدینی ابعاد سیاسیه ونفسیه، وانه یعتبر من ابرز الاسس الفنیه فی شعره، کما نم عن براعته الشعریه موکدا علی التاثیر الإیجابی لتوظی ف التراث ف ی خدمه النص الادبی وإخصابه.
    کلیدواژگان: الادب العربی الحدیث، الشعر الفلسطینی، سمیح القاسم، التراث الدینی
  • الدکتور محمد إبراهیم خلیفه الشوشتری صفحات 29-50
    إن القیاس النحوی قد بلغ من السعه و الشمول حدا استوعب فیه جمیع المواضیع النحویه، قال الکسائی: (من الرمل، والقافیه من المتدارک):إنما النحو قیاس یتبع و به فی کل امر ینتفع و لا شک ان هذه السعه تمنح القیاس النحوی اهمیه کبیره فی الدراسات النحویه الاصولیه، لذلک کان المومل من علماء النحو القدماء ان تدفعهم هذه الاهمیه القصوی إلی تحدید اطر القیاس الصحیح و تشخیص ضوابطه تشخیصا دقیقا، و ان تحدو بهم إلی الاجماع النسبی علی العمل بهذه الضوابط، لیحتذی ها، و یهتدی بها الخلف من العلماء فی إجراء الاقیسه، و استخدامها استخداما صحیحا دون ان یحمل إجراء الاقیسه علم النحو سلبیات هو فی غنی عنها. لکن، للاسف الشدید، لم یحصل ذلک، إذ لم یحدثنا التاریخ باجماع علماء النحو علی ضوابط تعین القیاس الصحیح، لذلک ابتلی علم النحو بکثره الآراء المتضاربه التی کان کثیر منها ولید اقیسه غیرصحیحه. و إن هذه المقاله التخصصیه تکفلت بدراسه اهم ضوابط القیاس الصحیح، و رصدها فی المصادر القدیمه الاصلیه، و لا شک ان الالتزام بإجراء الاقیسه الصحیحه یلعب دورا وظیفیا فاعلا فی الحد من الاجتهادات النحویه المستنده إلی اقیسه غیرصحیحه، و بذلک تقل الخلافات إلی حد کبیر. و إذا تحقق ذلک، فانه، بلاشک، عمل علمی خطیر، ینقذ النحو مما هو فیه، و یغلق الباب امام الناقدین، و یستعید النحو اصالته و طراوته و حیویته، و هذا هو احد طرق التیسیر العلمی و الإحیاء التراثی، لکن الذی یبدو ان هذا العمل الجسیم لایقوی علیه إلا المتخصصون فی علم اصول النحو.
    کلیدواژگان: علم اصول النحو، المطرد، ضوابط القیاس، السماع
  • الدکتوره آفرین زارع، نادیا دادبور صفحات 51-84
    إعجاز القرآن واحتواوه علی کل شارده ووارده کان موضوعا طالما اشتغل به الباحثون وراح یتدبر فیه الحازمون لکی ینفضوا غبار الشکوک الذی غطی وجه الحقیقه. فالدراسات التی قام بها الباحثون غالبا ما تکون فی إطار البلاغه اوالمباحث التفسیریه ولم تکن ترنو إلی ترسیخ إعجاز القرآن الکریم فی القلوب علی حد ذاتها بل هی فی سیرها النقدی التحلیلی اکدت علی إعجازه بشکل غیر مباشر.
    فهنالک مدارس نقدیه حدیثه من السریالیه والشکلانیه الروسیه ومدرسه البراغ وغیرها من المدارس التی اسهمت إسهاما کبیرا فی ظهور البلاغه الحدیثه ای الاسلوبیه. ومن ابرز الاسلوبیات التی ظهرت، اسلوبیه الانزیاح الذی اتکا علی عنصر المفاجاه وخرق درجه الصفر المعیاریه.
    هذا الازدهار فی المدارس النقدیه الحدیثه جعل البعض یحسب علی زعمه بان العرب قد تخلفوا وابتعدوا عن مجاراه العلوم الحدیثه وجعله یظن بان ما ورد من الآثار الادبیه فی اللغه العربیه اندثر تحت قوقعه التحجر.
    استهدفت هذه المقاله بدراستها الموجزه بوضع اصبعها علی إعجاز القرآن معالجه مدی استیعابیته من خلال دراسه نماذج من النص الشریف دراسه وصفیه - تطبیقیه علی اسلوبیه الانزیاح بانواعه الثلاثه: الاستبدالیه والترکیبیه والصوتیه. فاهمیه هذه الدراسه تظهر حینما یتبین الفاصل الزمکانی الشاسع بین نزول القرآن وظهور الدراسات اللسانیه الغربیه.
    واستنتجت اخیرا بان کلام الله المجید یستوعب کل الجمالیات الانزیاحیه، واسلوبیه الانزیاح تتماثل بشکل ناضج فیه.
    هذه خطوه صغیره فی سبیل ترقیه الافکار وکسر قوقعه التحجر الذی ارتمی به العرب فی انحاء العالم واستخراج کنوز اللغه العربیه التی اختفت فی مناجم الجهاله والتغریب.
    کلیدواژگان: إعجاز القرآن، اسلوبیه الانزیاح، النقد، التطبیق
  • الدکتوره حوریه محمد حمو صفحات 85-124
    حاول بعض الکتاب المسرحیین ان یسلطوا الاضواء فی إبداعاتهم الفنیه علی قضیه العرب المحوریه؛ قضیه الصراع العربی الإسرائیلی، لکنهم اختلفوا فی تناولهم للشخصیه الیهودیه باختلاف مراحل الصراع معه؛ فهناک من اتخذ موقفا معادیا من الیهود کلهم علی اساس انهم اعداوهم علی الاطلاق، وهناک من اتخذ موقفا إیجابیا من الیهود سلبیا من الصهاینه، علی اساس ان الیهودیه غیر الصهیونیه. لکن إجمالا تاثرت الکتابات العربیه عن الیهود بما کتب عنهم فی الآداب الاوربیه فصورت الیهودی کما برز فی مسرحیه «تاجر البندقیه» لمولفها شکسبیر. فشایلوک بطل المسرحیه شخصیه یهودیه یفعل ای شیء فی سبیل الحصول علی المال من دون تبکیت ضمیر او شعور بالذنب.
    واختاروا -ومنهم الکاتب المسرحی سعد الله ونوس- مرحله حاسمه من مراحل الصراع وهی انتفاضه الشعب العربی الفلسطینی التی حدثت فی عام 1989، والتی جعلت شعب فلسطین یقف فی صف واحد لمواجهه العدو الإسرائیلی بهدف النضال من اجل التحریر، بعد ان اقتصرت علی المواجهه العسکریه، وایقنوا ان موشرات الصراع العربی الإسرائیلی فی المنطقه توکد اطماع الصهیونیه ونوایاها الإمبریالیه الإسرائیلیه المدعومه من الإمبریالیه الامریکیه، واشاروا إلی ان مهادنتهم ومعاهدات السلام التی ابرمت معهم ستکون واهیه، وستحمل فی طیاتها احتمالات تجدد الصدام والحروب.
    کلیدواژگان: الاغتصاب، شخصیات الاغتصاب بین التقابل والتضاد
  • الدکتور محمد مروشیه صفحات 125-150
    یاخذ هذا البحث علی عاتقه تقدیم القصه العمانیه المعاصره، بدءا من مرحله البدایات، مرورا بمرحله التکوین، وانتهاء بالتجریب والتحدیث فی حرکه القص العمانی، ویتطرق هذا البحث ایضا إلی الملامح الفنیه والفکریه للقصه، ورصد المتغیرات التی طرات علی ها من خلال تجارب قصصیه لکتاب یمثلون حرکه القصه العمانیه فی مراحلها کافه.
    وقد حاولت من خلال هذا البحث الانفتاح علی التجربه القصصیه العمانیه، لیتعرف القارئ إلی ملامح القصه العمانیه الحدیثه.
    وهذه الدراسه لا تقید نفسها بمنهج معین، وإنما تحاول الاستعانه بما یفیدها من مناهج البحث الادبی، ولا سیما التاریخی، رغبه فی رصد التحولات التی استجدت علی حرکه القصه العمانیه فی العصر الحدیث.
    کلیدواژگان: الریاده، التاصیل، القصه العمانیه المعاصره
  • الدکتور فاروق إبراهیم مغربی صفحات 151-172
    یحاول هذا البحث الوقوف عند تحلیل المتن النقدی للشاعره «نازک الملائکه»، بعد ان انتشرت ظاهره الشعر الحر، او التفعیله، وذلک عبر الوقوف عند الموثرات التی کونت فکرها النقدی، محاولا بعد ذلک تحلیل فهمها للقصیده الحدیثه. إن «نازک» شعرت بعقده الذنب تجاه الشعر الحدیث، بعدما رات الکثیر من التفاهات الشعریه تطفو علی السطح، وهذه الغثاثات کانت کفیله، من وجهه نظرها، بإفساد الذوق العام لهذا الجیل المطالب بالتمسک بثوابته الدینیه، والتراثیه، والقومیه. ولکن رویتها لم تکن صافیه، ولا عمیقه، فی جانب کبیر منها؛ ذلک انها لم تر إیجابیات هذه الظاهره، بل رات السلبیات، التی وضعتها بدورها تحت المجهر، وصارت تنظر إلی «الحداثیین» نظره فی ها توجس، واتهام بخیانه الدین والوطن واللغه ولا سیما علی صفحات مجله الآداب اللبنانیه. اما الشعر الحدیث، فقد بدات بتکبیله، ووضع العراقیل امامه، واخذت تتنبا بافول شمسه.
    کلیدواژگان: الشعر الحدیث، الحداثه، نازک الملائکه
  • الدکتور محمد موسوی بفرویی، الدکتور شاکر العامری صفحات 173-190
    قد کان ابو تمام من ابرز الشعراء المادحین، حیث ابدی واعاد فی المدح وسلک فیه طریقا یختلف عما کان یسلکه الجاهلیون والإسلامیون. نشا ابو تمام فی دمشق یعمل عند حائک ثم انتقل إلی حمص حیث نظم قصائده الاولی ووصل إلی المعتصم وصار شاعره الخاص، وقد کان قبل ذلک مطرودا محروما من قبل الخلفاء الذین کانوا قبل المعتصم. یمتاز ابو تمام بما فی مدحه من منطق و اتساع افکار وحکم وامثال سائره مبثوثه فی تضاعیف ابیاته، وبما فیه من عصبیه عربیه تحمله علی الإسراف فی ذکر مناقب العرب وتزیین الحیاه البدویه ومساکن الاعراب وقبائلهم.
    فقد استطاع ابو تمام ان یحول قصائده التی مدح بها المعتصم واصفا شجاعته وشجاعه جنوده، استطاع ان یحولها إلی ملاحم نابضه بالحیاه والحرکه لما بث فی جماداتها من روح الحیاه فجعلها متحرکه ناطقه. وکما کان یبالغ فی مدحه کان یبالغ فی وصفه کذلک، فقد کان وصافا ماهرا، بل رساما مصورا یعتنی بلوحاته ایما اعتناء وهو لا ینسی فی رسمه للطبیعه ممدوحه رابطا بینه وبین الطبیعه لیمن فی نهایه المطاف علی ممدوحه، بشکل غیر مباشر طبعا، انه مدحه بافضل ما یکون من الاشعار ولیتخذ من ذلک ذریعه لیمدح شعره ویعلی من شانه اکثر من إعلاء شان الممدوح.
    کلیدواژگان: ابو تمام، المدح، المعتصم، البدیع
|
  • Dr. Mohammad Khaqani Isfahani, Maryam Jalaei Pages 1-28
    Being inspired by the human heritage is of the most prominent features of the modern Arabic poetry, which has outstandingly featured in the Palestinian resistance poems. So, it is not an exaggeration if we maintain that this poetry has been deeply affected by the religious heritage of its context, as religion holds a significant place in the consciousness of the Arabs particularly the Palestinians. Therefore, the poems of Samih-ul-Qasim as one of the pioneers of Palestinian resistance literature must be supported and informed by religious ideas either directly or indirectly, like the other literary figures of this land. The present research examines, descriptively and analytically, the religious heritage as reflected in the poetical works of this poet. Also, it evaluates his ability and the extent of the correspondence his work with the religious heritage. It is concluded that the poet has a great ability and skill in connecting the past and the present and taking benefit from human heritage to enrich his work of literature.
    Keywords: modern Arabic poetry, Palestinian resistance literature, religious heritage, Samih, ul, Qasim
  • Dr. Mohammad Ebrahim Khalifeh Shushtari Pages 29-50
    Syntactic analogies are so ubiquitous that they permeate all areas of syntax. This ubiquity has added to the increasing significance of syntactic studies. It would have been a positive stride if early syntactic scholars had provided a sound framework for syntactic analogies and their evaluation and had reached a consensus as to how to observe and follow the conditions entailed by them so that later scholars could have followed the set criteria without flouting the syntactic rules. Unfortunately, no such consensus is reported to have been reached. For this reason, syntax suffered from too many views about its rules, which stemmed from faulty analogies. This article deals with the most important conditions and rules for sound analogy and traces analogy in original early texts. There is no doubt that following sound analogies plays a big role in redressing mistakes resulting from faulty analogies and diminishes differences over syntactic rules. If this scholarly program is implemented, syntax is relieved from the swamp it is entangled in and interested scholars will find a paved way for further progress. This great endeavor is one way to facilitate the scientific study of syntax and revive the messages in the works of great scholars, an endeavor which can be undertaken only by people with expertise in syntactic principles.
    Keywords: conditions, syntactic analogy, syntactic disagreements, syntactic principles
  • Dr. Afarin Zare, Nadia Dadpour Pages 51-84
    The miraculous effect of the Quran and its inclusion of the whole range of meanings have long been noted by the researchers who have tried to remove any doubt and reservation over the meanings. Most of these researches have concentrated on the rhetorical aspects of the Quran or investigated different interpretations, ignoring the miraculous nature of the book in their critical analyses. New critical approaches to text, such as Russian Formalism, Surrealism, the Prague School have played a significant role in the rise of the new rhetoric and stylistics. One of the most remarkable techniques is disfamiliarization, through which the overall emphasis is placed on the element of surprise and breaking away from the established criteria. The advances in techniques of interpretations made some critics think that Arabic Literature is bereft of new concepts and Arabic-texts criticism is out of date. The present article aims to put emphasis on the miraculous nature of the holy book by examining examples of Quranic texts in the light three types of disfamiliarization: substitution, integration, and phonetics. The significance of the study would only be revealed when we consider the large distance which lies between the time and place of the revelation of the Quran and those of various critical approaches. The overall conclusion is that the magnificent words of God are filled with disfamiliarization and beautiful literary suggestions.
    Keywords: comparison, criticism, disfamiliarization, stylistics
  • Dr. Hourieh Mohammad Hamo Pages 85-124
    Some playwrights have thrown light on the central Arab challenge, the Arab–Israeli conflict. But, they differ in their portrayal of the Jewish character due to their different levels of struggle with Israel. Whereas some of them consider all Jews enemies and take a hostile attitude toward all Jewish people, others take a positive attitude towards the Jews but a negative one toward the Zionists on the ground that Judaism is not the same as Zionism. Generally speaking, the Arabic writings about the Jews are heavily influenced by the European literature, which shows the Jewish character as a man whom we can see in the Merchant of Venice by Shakespeare. In this play we find Shylock, a major Jewish character, ready to do anything for the sake of making money without experiencing any feeling of guilt. Other playwrights, such as Saad Allah Wannous, chose a critical level of the conflict, namely the intifada of the Palestinian people, which took place in 1989. The intifada united the Palestinian people in one front against the Zionist enemy to attain freedom and liberation, having failed in the military confrontation. They contend that the present situation in the Arab–Israeli conflict encourages the Zionist greed, and helps the hostile intentions the American imperialism, which is a supporter of Israel. These playwrights state that peace treaties with Israel and the U.S. are vague, and augur wars and bloodshed.
    Keywords: occupation, drama, playwrights, Palestine, intifada
  • Dr. Mohammad Marrosheh Pages 125-150
    This paper tries to introduce contemporary Omani prose fiction, focusing on the origins and formation as well the development, experimentation and modernization of the Omani narrative literature. It also deals with the aesthetic and intellectual aspects of stories, and traces the changes that they have undergone, as manifested in the works of Omani writers at various stages of the development of this genre. This study does not focus on any particular style in story writing and it does not take any particular approach in the investigation but attempts to use multiple methods in looking closely into the latest developments in the contemporary Omani story.
    Keywords: contemporary fiction, modernism, Oman, short story, traditionalism
  • Dr. Farouq Ibrahim Maghrebi Pages 151-172
    This study is concerned with the analysis of critical writings of the poetess “Nazek Al-Malaeka”, as of the spread of free poetry, or blank verse, and the factors which influenced her critical mind. Nazek felt guilty towards the modern poetry having noticed too many poetical weaknesses which, according to her, were enough to spoil the mentality of wide populations with religious, traditional and patriotic beliefs. But her vision was not clear and deep enough, in a large part as she ignored the positive points and merits of modern poetry. She just distrusted the modernists and accused them of betraying their religion, home and mother tongue. She tried to create obstacles for modern poetry and predicting its doom, which did not come true.
    Keywords: blank verse, free poetry, Modernism, Nazek al Malaeke, traditionalism
  • Dr. Mohammad Musavi Bafrooyi, Dr. Shaker Amery Pages 173-190
    This article deals with the eulogistic from of Abutamam at Abbasid Period. First, it is discusses his life, which includes his creativity and talents in literature. Then, some examples are provided to support the claims about his amazing innovations. Thus, we easily recognize that he was a great literary creator. As his name is mentioned as one of the best poet in history, we briefly explore and mention his innovations in literature as below: 1. He purposefully brought new items together with many branches of knowledge of his period. 3. His desire to epic poetry in eulogizing the characters of his poems, especially in describing battles. 3. Offering his eulogies to the praised characters after praising his own poetry. 4. Incarnation of heroes and personification of objects in his epic poems. 5. Adding descriptive information about the characters resorting to previous literary works and using subtle witty wise points.
    Keywords: Abutamam, eulogy, the eulogized, innovation, Abbasid Period