فهرست مطالب

مجله سلامت و بهداشت
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 13، تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • جداسازی و شناسایی باکتری های مقاوم به سرب از خاک های مناطق نزدیک به جایگاه های بنزین در شهرستان جهرم
    فرشید کفیل زاده، راضیه افروغ، نیلوفر موجودی صفحه 7
    زمینه و هدف
    سرب گسترده ترین عنصر سنگین در محیط زیست می باشد. تشخیص سویه های مقاوم به این فلز سمی، اولین گام در به کار گیری آن ها در فرایند پاکسازی زیستی است. هدف از این پژوهش جداسازی و شناسایی باکتری های مقاوم به سرب از خاک های نزدیک جایگاه های بنزین در شهرستان جهرم و بررسی حذف زیستی سرب به وسیله این باکتری ها می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی، 9 نمونه از خاک های اطراف سه جایگاه پمپ بنزین در شهرستان جهرم برداشت گردید. جداسازی باکتری های مقاوم از طریق غنی سازی اولیه و سپس کشت بر روی محیط جامد LB broth حاوی استات سرب صورت گرفت. باکتری ها بوسیله تست های متداول بیوشیمیایی شناسایی گردیدند. تست MIC جهت بدست آوردن حداقل غلظتی از سرب که مانع از رشد باکتری ها می گردد، صورت گرفت. میزان رشد باکتری های مقاوم با کشت باکتری ها در غلظت های متفاوت از استات سرب در محیط LB broth و استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر در طول موج 600 نانومتر انجام گردید.
    یافته ها
    باکتری های باسیلوس، سودوموناس، کورینه باکتریم، استافیلوکوکوس و اشریشیاکولی به عنوان باکتری های مقاوم به سرب، به ترتیب 66/89، 97/87، 64/87، 82/70 و 35/60 درصد از سرب را حذف کردند. باسیلوس، سودوموناس و کورینه باکتریم دارای MIC، 5/12 میلی مول بر لیتر و استافیلوکوکوس و اشریشیا کولی دارای MIC، 25/6 میلی مول بر لیتر بودند. بیشترین رشد باکتری های باسیلوس و کورینه باکتریم در غلظت 7/0 گرم بر لیتر استات سرب بود، در صورتی که بیشترین رشد باکتری سودوموناس در غلظت 4/0 گرم بر لیتر استات سرب صورت گرفت.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان می دهد که باکتری های باسیلوس، سودوموناس و کورینه باکتریم مقاومت بالایی به سرب داشته و گزینه های مناسبی در جهت حذف زیستی می باشند.
    کلیدواژگان: حذف زیستی، آلودگی خاک، فلز سنگین، باسیلوس، سودوموناس، کورینه باکتریم
  • بررسی میزان بروز حوادث شغلی در یکی از کارخانه های قند ایران در سال های 1390- 1379
    حسن هویدی، سعید گیوه چی، صادق حضرتی، نورالدین قنبری صفحه 9
  • رضا دهقان زاده ریحانی، خلیل انصارین، حسن اصلانی صفحه 29
    زمینه و هدف
    بیش از 90 درصد زندگی افراد در محیط های داخل سپری می شود. آلودگی هوای داخل در جهان سالانه عامل بیش از 2/2 میلیون مرگ و میر می باشد. در کشور ما در سال 88، 769 نفر بر اثر مسمومیت با گاز CO جان خود را از دست دادند. بنابراین اهداف این مطالعه اندازه گیری غلظت CO ناشی از ترافیک در هوای آزاد محیطی شهری و مقایسه آن با استاندارد کیفیت هوا و تعیین رابطه آن با مقادیر اندازه گیری شده در فضاهای داخل ساختمان می باشد.
    روش کار
    اندازه گیری ها در طی یک دوره یک ساله از زمستان 85 تا پاییز 86، در 11 ایستگاه انتخاب شده در سطح شهر تبریز صورت گرفته است. برای اندازه گیری غلظت گاز CO در دو محیط داخل و خارج از دستگاه گاز سنج تک سنسوره که دستگاه اختصاصی این گاز است، استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین غلظت CO در هوای خارج در فصل زمستان و تابستان به ترتیب برای ایستگاه های شماره 8 و 9 واقع در مراکز تجاری و اداری شهر 11 و 10 پی پی ام اندازه گیری شده است. کمترین مقدار آن مربوط به ایستگاه های شماره 3 (5/4 پی پی ام) و شماره 1 (4 پی پی ام) واقع در مناطق مسکونی حاشیه شهر می باشد. محدوده نسبت غلظت CO در هوای داخل به خارج I/O در فصل زمستان و تابستان برای تمامی مناطق مورد مطالعه به ترتیب بین 2/0 تا 6/1 و 2/0 تا 1 متغیر بوده است.
    نتیجه گیری
    مشخص شد که با اندازه گیری غلظت CO در هوای خارج نمی توان غلظت آن در هوای داخل ساختمان را تخمین نمود. در کلیه موارد غلظت CO در فصل زمستان نسبت به تابستان بیشتر بوده و همچنین هوای داخل طبقه اول آلوده تر از طبقه چهارم بوده است.
  • صادق حضرتی، نغمه خلیق، آرزو معینی، فیروز امانی، منوچهر براک، گیتی رحیمی، سعیده قیوم امانی صفحه 103
    زمینه و هدف
    سل یک بیماری باکتریایی مزمن است که در اثر مجموعه ای از مایکوباکتریوم ها مخصوصا مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود و در 85 درصد موارد به شکل ریوی تظاهر می نماید. بررسی اپیدمیولوژی بیماری در طول زمان اهمیت بسزایی در ارزیابی استراتژی کنترل بیماری و روند شاخص های سلامت دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اپیدمیولوژیک وضعیت میزان بروز سل در شهرستان اردبیل می باشد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی مقطعی، بر روی تمام بیماران مبتلا به سل که در فاصله سال های 89-1384 توسط مرکز بهداشت شهرستان اردبیل شناسایی و ثبت شده بودند، انجام شد. داده ها توسط پرسشنامه از اطلاعات پرونده بیماران جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی در قالب جدول و نمودار در نرم افزار SPSS آنالیز شد.
    یافته ها
    میانگین سنی تعداد 297 بیمار مبتلا به سل 44 سال و انحراف معیار 1/18 سال بود. 1/49% بیماران مرد و بقیه زن بودند. 83% بیماران ساکن شهر و بقیه ساکن روستا بودند. متوسط میزان بروز کلی سل طی سال های مورد مطالعه در شهرستان اردبیل 54/8 در هر صد هزارنفر بوده است. از کل موارد سل، 2/56% ریوی و 8/43% خارج ریوی بودند. شایعترین ارگان درگیر در سل خارج ریوی غدد لنفاوی باشیوع 4/25% بوده است.
    نتیجه گیری
    توجه بیشتر به شناسایی به موقع موارد جدید سل ریوی اسمیر مثبت و شروع درمان پس از تشخیص قطعی و همچنین با توجه به سن پایین افراد مبتلا به سل، ارزیابی موانع اجرای برنامه های کنترلی و درمانی و آموزش این گروه های جمعیتی ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، سل ریوی، میزان بروز، سل خارج ریوی
  • یلدا موسی زاده، حسین جباری بیرامی، علی جنتی، محمد اصغری جعفرآبادی صفحه 122
    زمینه و هدف
    وزارت بهداشت در جهت تقویت نظام پاسخ گویی و کارآمد نمودن عرضه خدمات سلامت، استفاده از برون سپاری را در ارائه خدمات سلامت مجاز شمرده است. این مطالعه با هدف بهره گیری از نظرات خبرگان سلامت و به منظور شناسایی و اولویت بندی واحدهای بیمارستانی قابل برون سپاری و شاخص های مدنظر برای اجرایی نمودن این استراتژی طراحی و اجرا شده است.
    روش کار
    مطالعه ی حاضر یک پژوهش کیفی، از نوع کاربردی و سه مرحله ای می باشد. مرحله اول شامل بررسی مبانی نظری و مرحله دوم شامل برگزاری 3 جلسه بحث گروهی متمرکز به منظور شناسایی واحدهای بیمارستانی قابل برون سپاری و شاخص های مدنظر برای اجرایی نمودن این استراتژی بود. در مرحله سوم با تهیه پرسشنامه دلفی بر اساس مقیاس لیکرت، شاخص ها و واحدهای بیمارستانی اولویت بندی شدند.
    یافته ها
    در مجموع 9 شاخص و 29 واحد بیمارستانی طی مباحث گروهی متمرکز شناسایی و وارد نظرسنجی دلفی شدند. طی سه مرحله دلفی در مورد هر 9 شاخص و 26 واحد از 29 واحد اجماع حاصل گردید. شاخص کیفیت با توافق (%100) با اهمیت ترین شاخص و شاخص بار کاری پرسنل با توافق (%1/76) کم اهمیت ترین شاخص مدنظر بود. بخش های پشتیبانی و پاراکلنیکی نیز به ترتیب بیشترین پتانسیل را برای برون سپاری داشتند. ریاست، مدیریت و امور مالی هم بخش هایی بودند که استفاده از برون سپاری در موردشان تایید نشد.
    نتیجه گیری
    استفاده از برون سپاری به منظور مدیریت کارآمد منابع، افزایش کیفیت و رضایت ذی نفعان است. با توجه به وجود قابلیت برون سپاری در میان بسیاری از بخش های بیمارستانی می توان از آن در اداره بیمارستان ها بهره برد و با تعریف شاخص های مشخص میزان موفقیت را سنجید.
    کلیدواژگان: بیمارستان، برون سپاری، تکنیک دلفی، بحث گروهی متمرکز، مدیریت منابع
  • محمد جهانگیری، سید امیر رضا نگهبان، وحدت فرجی طومار کندی، مهدی جلالی صفحه 134
    زمینه و هدف
    ناراحتی های اسکلتی- عضلانی یکی از مهم ترین عوامل آسیب زای شغلی و ناتوانی بوده و در بین این ناراحتی ها، آسیب های کمر متداول ترین جراحات مرتبط با کار در صنایع مختلف می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی ریسک فاکتورهای ناراحتی های اسکلتی- عضلانی و مداخله ارگونومیک به منظور کاهش این ناراحتی ها می باشد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مداخله ای و بر روی 40 نفر از شاغلین یک معدن سرب انجام پذیرفت. به منظور جمع آوری داده ها در قبل و بعد مداخلات از پرسشنامه نوردیک و روش QEC استفاده شد. برنامه مداخله ای عبارت بود از کاهش وزن بار، تغییر در ارتفاع سطح تخلیه بار، چرخش شغلی و آموزش کارگران. در نهایت داده های حاصل، با استفاده از آزمون های آماری کوکران و مک نمار و توسط نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در یک سال اخیر بیشترین فراوانی ناراحتی های اسکلتی- عضلانی مربوط به اندام های کمر (57.5٪) و زانو (50٪) می باشد. نتایج به دست آمده در بعد از مداخلات کاهش قابل توجهی در ناراحتی های اسکلتی- عضلانی نواحی مختلف نشان داد. طبق آزمون کوکران تفاوت معناداری بین ناراحتی ها در قبل، 4 و 9 ماه بعد از مداخلات در اندام های کمر و زانو مشاهده گردید (001/0p< و 002/0p=).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه کاهش قابل توجه ناراحتی های اسکلتی- عضلانی در 9 ماه پس از شروع مداخلات را نشان داد. در نتیجه می توان استنباط نمود که استفاده از مداخلات توام مهندسی و مدیریتی، به صورت ساده، کاربردی و کم هزینه و پایش مستمر نحوه صحیح اجرای این مداخلات در طی مدت زمان طولانی ممکن است باعث دستیابی به نتایج مطلوبی در جهت کاهش ناراحتی های اسکلتی عضلانی درصنایع کوچک و فقیر گردد.
    کلیدواژگان: مداخله ارگونومیک، ناراحتی های اسکلتی، عضلانی، کمر درد شغلی، معدن سرب
  • مهران بابانژاد، عبدالحلیم رجبی، سمیرا محمدی، فاطمه پرتوی، علی دل پیشه صفحه 147
    زمینه و هدف
    دانشجویان بخش عظیمی از جمعیت را تشکیل می دهند و رفتارهای بهداشتی آنان با عنایت به اینکه فرصت کافی ندارند نیازمند توجه بیشتری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک زندگی و پیش بینی تغییرات عوامل موثر برآن در دانشجویان رشته بهداشت انجام شده است.
    روش کار
    مطالعه ای مقطعی بر روی 100 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با روش نمونه گیری تصادفی انجام گرفت. پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت (HPLP II) در رابطه با فعالیت فیزیکی، عادات غذایی و ایمنی بکار گرفته شد. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS و آزمون های مونت کارلو و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    سبک زندگی قاطبه دانشجویان (61 درصد) در سطح متوسط ارزیابی شد. برخورداری از سبک زندگی ضعیف، فعالیت فیزیکی کم، عادات غذایی نامناسب و رفتارهای ایمنی ناکافی به ترتیب برای 23%، 47%، 27% و 8% از واحدهای مورد مطالعه برآورد گردید. ارتباط سطح سبک زندگی با رشته تحصیلی دانشجویان معنی دار (05/0>p)، اما با سن، جنس و بومی بودن آنها معنی دار نبود. رابطه معنی داری بین نمره فعالیت فیزیکی و عادات غذایی دانشجویان دیده شد به طوری که با افزایش فعالیت فیزیکی روزانه، فراوانی عادات مثبت غذایی افزایش می یافت)05/0 >p).
    نتیجه گیری
    بهبود و ارتقای سبک زندگی دانشجویان به ویژه از نظر فعالیت فیزیکی نیازمند توجه بیشتری است. گسترش فعالیت های آموزش بهداشت مبتنی بر فعالیت فیزیکی منظم برای ایجاد تغییرات مثیت در رژیم و عادات غذائی این گروه سنی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، فعالیت فیزیکی، عادات غذایی، دانشجویان بهداشت
  • سجاد مظلومی، مهدی خدایاری، امیرحسین محوی، محمد نوری سپهر، مهدی خدایاری صفحه 156
    زمینه و هدف
    خوردگی در سیستم توزیع آب باعث ورود فلزات به داخل شبکه توزیع می شود. آبی با پتانسیل رسوبگذاری می تواند تولید لایه های رسوب در قسمت داخلی لوله ها کند که منجر به کاهش قطر داخلی لوله ها می گردد. تشکیل و ریزش مداوم رسوب در لوله های پلی اتیلن باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل تجمع لایه های رسوب در اتصالات، پشت شیرهای آب و غیره می شود. هدف از این تحقیق تعیین پتانسیل خورندگی و رسوبگذاری آب شرب برخی از نواحی روستایی در استان مرکزی و مقایسه آن با نتایج تست ماربل می باشد.
    روش کار
    از آنجائی که از لوله های پلی اتیلنی در این مناطق استفاده می شود، به تبع آن مشخصات رسوب آنها نیز متفاوت خواهد بود. به همین منظور مقدار دما، pH، کل جامدات محلول، کلسیم، سختی کلسیم، قلیائیت کل و غلظت بی کربنات در آزمایشگاه مطابق با دستورالعمل «استاندارد متد» تعیین شد. در نهایت مقادیر شاخص های لانژلیر، رایزنر و تست ماربل تعیین گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که مقادیر شاخص لانژلیر مثبت (بیشتر از صفر) و مقادیر تست رایزنر منفی (کمتر از صفر) بود. بر این اساس، میانگین شاخص لانژلیر و رایزنر برای روستای سرهرود به ترتیب برابر با 44/0 و 97/6 و همچنین برای روستای جفتان با منبع تامین آب از چشمه برابر با 38/0 و 25/7 و منبع آب تامینی از چاه 98/0 و 04/6 گزارش شد. همچنین در تست ماربل، مقدار قلیائیت اولیه بیشتر از مقدار قلیائیت ثانویه بود.
    نتیجه گیری
    بر طبق مقادیر نتایج شاخص های لانژلیر و رایزنر، آب این مناطق تمایل به رسوبگذاری دارد. همچنین نتایج حاصل از تست ماربل صحت نتایج بالا را تصدیق می کند. جهت حذف رسوبات تشکیل شده روش های مختلفی توصیه شده است که متناسب این مناطق روش های تعدیل pH و شستشوی اسیدی دوره ای، بهترین گزینه های معرفی شده می باشند.
    کلیدواژگان: آب آشامیدنی، پتانسیل رسوب گذاری، خورندگی، شاخص رسوب گذاری، تست ماربل
  • سیامک محبی، لیلا آزادبخت، آوات فیضی، محمد حضوری، عزیز کامران، غلامرضا شریفی راد صفحه 165
    زمینه و هدف
    سندرم متابولیک از شایعترین بیماری ها در عصر حاضر بوده و افزایش قابل توجه موارد ابتلا و عوارض قابل توجه این بیماری، اجرای مداخلات بهداشتی را برای پیشگیری، کنترل و کاهش عوارض آن الزامی می نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی زنان مبتلا به سندرم متابولیک در مورد تغذیه سالم بر اساس الگوی ارتقای سلامت پندر انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی 329 نفر به صورت سیستماتیک از بین مراجعین مبتلا به سندرم متابولیک مراکز پنجگانه درمان صنعت نفت اصفهان در سال 1391 انتخاب شدند. داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سازه های الگوی ارتقای سلامت که طی مرحله ای جداگانه، طراحی و روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته بود، جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون T مستقل، ANOVA و همبستگی پیرسون استفاده شد.
    یافته ها
    نمره آگاهی تغذیه ای افراد تحت آزمون، 07/2± 69/7 بود و در حالی که 73 درصد افراد دارای آگاهی متوسط بودند، 2/5 درصد دارای آگاهی ضعیف بودند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات آگاهی، فواید درک شده، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی همسر و تعهد نسبت به اجرای برنامه در زنان شاغل به طور معنی داری بیش از زنان خانه دار بود و میانگین موانع درک شده در زنان شاغل کمتر از زنان خانه دار بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه، اگرچه مبتلایان به سندرم متابولیک از رژیم غذایی مناسب آگاهی خوبی دارند، اما به دلیل برخی عوامل دیگر، احساس مناسبی از وضعیت سلامتی خود ندارند. بر این اساس اجرای برنامه های آموزشی برای تاثیر بر عوامل موثر بر الگوی ارتقای سلامت پندر، توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سندرم متابولیک، نیاز آموزشی، الگوی ارتقای سلامت، زنان
|
  • Isolation and Identification of Lead Resistant Bacteria from Contaminated Soils near Gas Stations in Jahrom City
    Page 7
    Background and Objectives
    Lead is one of the most widespread heavy metals in the environment. Identifying resistant strains to this toxic is the first step for their application in bioremediation process. The aims of this study were to isolate and identify lead resistant bacteria from contaminated soils near gas stations in Jahrom city and to evaluate lead bioremoval by these bacteria.
    Methods
    In this experimental study، 9 samples were taken from soils around 3 gas stations in Jahrom city. Isolation of resistant bacteria was performed through primary enrichment and then cultivation on LB broth solid medium containing lead acetate. Bacteria were identified by usual biochemical tests. MIC test was done to obtain the minimum concentration of lead that prevents bacterial growth. Growth rate of resistant bacteria at different concentrations of lead acetate in LB broth was evaluated using spectrophotometer at 600 nm.
    Results
    Bacillus، Pseudomonas، Corynebactereium، Staphylococcus، and Escherichiacoli as lead resistant bacteria eliminated 89. 66، 87. 97، 87. 64، 70. 82، and 60. 35% of lead، respectively. MIC was 12. 5 mmol per liter for Bacillus، Pseudomonas and Corynebactereiumand6. 25 mmol per liter for Staphylococcusand Escherichia coli. The highest growth of Bacillus and Corynobacterium was observedat 0. 7 g lead acetate per liter while for Pseudomonas it was occurredat 0. 4 g lead acetate per liter.
    Conclusion
    Results of current study showed that Bacillus، Pseudomonas، and Corynebacteriumhave high resistance to lead and they are appropriate options for lead bioremediation.
    Keywords: Bioremediation, Soil Contamination, Heavy Metal, Bacillus, Pseudomonas, Corynebacterium
  • Incidence Rate of Occupational Accidents in an Iranian Sugar Plant from 2000 to 2011
    Page 9
  • Page 29
    Background and Objectives
    People spend more than 90 percent of their time in indoor environments. Indoor air pollution is responsible for more than 2. 2 million deaths per year worldwide. 769 Carbon Monoxide (CO) poisoning occur in Iran annually. The aims of this study were to measure CO concentrations in outdoor air due to traffic، compare the results with air quality standards، and determine indoor to outdoor ratio for CO concentration.
    Methods
    Measurements were conducted over a period of one year (from winter 2007 to autumn 2008) at 11 selected stations within the city. A single probe gas detector was used for measuring CO concentrations in indoor and outdoor environments.
    Results
    Maximum CO concentrations in outdoor air for winter and summer were determined as 11 ppm (station 8، a commercial area) and 10 ppm (station 9، state office building area)، respectively. Minimum CO concentrations were determined at stations 3 (i. e. 4 ppm) and 1 (i. e. 4 ppm). Respective values for indoor to outdoor (I/O) ratios of CO concentration were from 0. 2 to 1. 6and from 0. 2 to 1 ppm for winter and summer.
    Conclusion
    It is difficult to estimation indoor CO levels through measuring its concentration in outdoor air. In all cases، CO concentrations in winter were higher than the summer and 1st floor were more polluted than the 4th floor.
  • Page 103
    Background and Objectives
    Tuberculosis is a chronic bacterial disease caused by mycobacterium tuberculosis that occurs in pulmonary formin 85% of cases. Epidemiologic study of disease has an important role on evaluation of disease control strategies and trend of health indicators. The aim of this study was to investigate epidemiology of tuberculosis incidence rate in Ardabil city.
    Methods
    This cross-sectional descriptive study was conducted on all TB cases that were detected and recorded by Ardabil District Health Center from 2005 to 2010. Data were collected from patients'' records using a questionnaire and analyzed through descriptive and analytical statistics methods using SPSS software.
    Results
    Mean age of the 297 patients was 44 years (SD=18. 1 years). 49. 1% of cases were male and the remaining being female. 83% of patients lived in urban and the remaining in rural areas. Average total incidence of TB in Ardabil city was 8. 54 per 100،000 population during the period of time studied. From all TB cases، 56. 2% and 43. 8% were in the form of pulmonary and extra-pulmonary، respectively. The most common organ involved was lymph nodes accounting for 25. 4% of the extra pulmonary cases.
    Conclusion
    More attention should be paid on early detection and treatment of smear positive TB patients. Considering low age of TB cases، it is necessary to evaluate barriers for implementing control and treatment measures as well as to provide health education to this age group.
    Keywords: Epidemiology, Pulmonary TB, Incidence Rate, Extra Pulmonary TB
  • Page 122
    Background and Objectives
    In order to improve accountability and efficiency of health services'' delivery، Ministry of Heath has allowed outsourcing of health services'' provision. This study aimed to identify and prioritize hospitals'' units for outsourcing based on required indicators through experts'' prospective and to implement outsourcing strategy.
    Methods
    The present qualitative and applied study was conducted in three phases. The first phase included a review of fundamental concepts. At the second phase three focus group discussions were held with experts to identify outsourceable units of hospitals and required indicators to implement the outsourcing strategy. In the third phase، Delphi''s questionnaire was prepared based on Likert''s scale and the indicators and hospital units were prioritized.
    Results
    In total 9 indicators and 29 hospital units were identified by focus group discussions and entered into Delphi survey. Consensus was achieved on 9 indicators and 26 hospital units during three stages of Delphi. The most and least important indicators were identified as quality (consensus=100%) and workload (consensus=71. 4%)، respectively. The supportive and paraclinical units have the greatest potential for outsourcing. Chairmanship، management and financial units were not qualified for outsourcing based on the experts'' prospective.
    Conclusion
    Outsourcing is applied to achieve efficient management of resources، quality improvement، and satisfaction of stakeholders. Considering outsourcing capability of several hospital unites، it can be used in administration of hospitals and the success rate can be measured based on clearly defined indicators.
    Keywords: Hospital, Outsourcing, Delphi Technique, Focus Group Discussions, Resource Management
  • Page 134
    Background and Objectives
    Musculoskeletal Disorders (MSDs) are one of the most important factors for occupational injuries and disabilities with the back injuries being the most common work-related injuries in different industries. The aim of the present study was to assess risk factors related to MSDs and Ergonomics intervention to reduce these disorders.
    Methods
    This interventional study (descriptive-analytical) was conducted on 40 workers in a lead mine. The Nordic Musculoskeletal Disorders Questionnaire and QEC method were used to collect data before and after the interventions. The interventional program included reducing weight of the load، changing height of the unloading surface، job rotation، and workers'' training. Data obtained from this study were analyzed by Mcnemar and Cochran tests using SPSS v16 software.
    Results
    The results showed that the highest prevalence of MSDs in the past year was related to lower back (57. 5%) followed by knees (50%). Significant reduction in MSDs in different body regions was observed after intervention. Based on Cochran test، significant differences were found between prevalence rates of reported MSDs in lower back and knee regions before intervention and 4 and 9 months after intervention (p=0. 002، p<0. 001).
    Conclusion
    Our findings showed significant reduction in MSDs 9 months after the intervention. Therefore، it can be concluded that applying concurrent engineering and administrative interventions as a simple، practical، and inexpensive method aw well as constant monitoring to ensure proper implementation of these interventions in prolonged periods of time may effectively reduce musculoskeletal disorders in small-scale and poor industries.
    Keywords: Ergonomics Intervention, Musculoskeletal Disorders, Occupational Low Back Pain, Lead Mine
  • Page 147
    Background and Objectives
    Students constitute a large part of the population and their health behaviors require more attention due to their insufficient time. The present study aimed to determine lifestyle and prediction of changes in its associated factors amongst health students.
    Methods
    A cross-sectional study was conducted on100 BSc health students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences، Tehran-Iran using randomized sampling method. HPLP II questionnaire was administered on physical activity and food and safety habits. Collected data were analyzed by Monte Carlo and linear regression tests using SPSS software.
    Results
    Lifestyle was evaluated as «moderate» for majority of students (61%). 23%، 47%، 27%، and 8% of students were assessed to have poor lifestyle، low physical activity، inappropriate food habits، and insufficient safety habits، respectively. There was significant relationship between students'' lifestyle and students'' major، however، no such relationships were observed between life style and students'' age، gender، and being native. Linear regression showed a significant relationship between scores of students'' physical activities and food habits where frequency of positive food habits was increased by increasing physical activity (p<0. 05).
    Conclusion
    Improving and promotion of students'' lifestyle especially in the aspect of physical activity require paying more attention. In order to raise positive changes in dietary habits، development of health education programs focusing on regular physical activity is recommended.
    Keywords: Lifestyle, Physical Activity, Food Habits, Health Students
  • Page 156
    Background and Objectives
    Corrosion in water distribution system introduces metals to convey system. Water with scaling potential can produce scale layers on internal section of pipelines and reduce internal diameter of the pipeline. Ongoing formation and removal of scaling cause difficulties such as accumulation of scale material in junctions، on the tap component، and so on.
    Methods
    The aim of this research was determining the corrosion and scaling potential of drinking water in some rural areas of Markazi province and comparison of results with marble test. The characteristics of scale sediments will be different due to application of polyethylene pipes in this region. For this reason، temperature، pH، Total Dissolved Solids، Calcium، Calcium Hardness، Total Alkalinity، and Bicarbonate concentration were determined in the laboratory according to Standard Methods for the Examination of Water and Wastewaters manual. Finally، values of Langlier Saturation Index (LSI) and Ryznar Stability Index (RSI)، and marble test were determined.
    Results
    The results showed that the values for Langlier Saturation Index were positive (>0) and for Ryznar Stability Index were negative (<0). Therefore، average values for Langlier and Ryznar indices for Sarahrood village were equal to 0. 44 and 6. 97، respectively. The respective values for Joftan village with spring water supply were 0. 38 and 7. 25 and for well water sources were equal to 0. 98 and 6. 04. Primary alkalinity value was higher than the secondary alkalinity value in the marble test.
    Conclusions
    According to the values of Langlier and Ryznar indices، water of this region tends to scale. Marble test also proved these results. Different methods have been recommended to remove formed sediments and among these، adjusting pH and periodic acid washing are the best introduced options for these regions.
    Keywords: Drinking Water, Scaling Potential, Corrosion, Scaling Index, Marble Test
  • Page 165
    Background and Objectives
    Metabolic syndrome is currently one of the most common diseases and considering its increased incidence rate and outcomes، it is necessary to implement health interventions to prevent، control، and reduce its side effects. This study aimed to determine educational needs of women with metabolic syndrome on healthy nutrition based on Pender''s Health Promotion Model.
    Methods
    In this cross-sectional study، 329 subjects with metabolic syndrome were systematically selected from clients referring to five treatment centers of Isfahan Oil and Petroleum industry in 2012. Data were collected using a self-designed questionnaire based on health promotion model and its validity and reliability were assessed in different stages. Data were analyzed using independent T-test، ANOVA، and Pearson correlation.
    Results
    Mean score of nutrition knowledge was determined as 7. 69±2. 07، while 73% of the subjects had a medium level of awareness and 5. 2% had poor knowledge. Mean scores for knowledge، perceived benefits، self-efficacy، social support and commitment to husband were significantly higher in employed women than housewives and mean of perceived barriers in working women was less than the housewives.
    Conclusion
    According to the results obtained، although patients with metabolic syndrome have a good knowledge on proper diet، however، because of some other factors they don''t feel well for their health. Therefore، implementing educational programs to affect factors influencing Pender health promotion model is recommend.
    Keywords: Metabolic Syndrome, Educational Needs, Health Promotion Model, Women