فهرست مطالب

Journal of Medical Education Development
Volume:6 Issue: 10, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/05/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم اعلا، عظیم میرزازاده، میترا قریب، حمیدرضا برادران، پاتریشیا خشایار صفحات 1-12
    زمینه و هدف
    سبک یادگیری یکی از عوامل تاثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی فراگیران است که پی بردن به آن سبب می شود هر فرد، روش یادگیری صحیح تری اتخاذ نماید. در حالی که سبک یادگیری مدرسان نیز در انتخاب محیط آموزشی و فعالیت های تدریس آن ها اثر گذار است، لذا این پژوهش با هدف بررسی سبک یادگیری دانشجویان و اعضای هیات علمی در مقطع پیش بالینی دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی توصیفی- مقایسه ای که در سال تحصیلی 91-90 انجام شد، 221 نفر از دانشجویان و 106 نفر از اعضای هیات علمی مقطع علوم پایه و مقطع مبانی طب بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مطالعه شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد سبک های یادگیری کلب (Kolb) بود.
    یافته ها
    بیشترین سبک های یادگیری در بین دانشجویان، سبک یادگیری همگرا 4/34 درصد و انطباق یابنده 8/30 درصد و در بین اعضای هیات علمی، همگرا 5/41 درصد و جذب کننده 4/26 درصد بود. بین سبک های یادگیری دانشجویان و اعضای هیات علمی تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (0001/0P<). سبک یادگیری دانشجویان در مقطع علوم پایه با مقطع مبانی طب بالینی نیز تفاوت آماری معنا دار (0001/0>P) داشت. اگر چه در سبک یادگیری اعضای هیات علمی در دو مقطع، تفاوت معنی دار آماری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    از آنجا که سبک های یاددهی موازی با سبک های یادگیری هستند و با توجه به تفاوت سبک یادگیری بین اعضای هیات علمی و دانشجویان، اعضای هیات علمی می توانند ضمن آگاهی از تفاوت موجود، برنامه ها و روش های آموزشی خود را به گونه ای سامان دهی نمایند که غالب دانشجویان را تحت پوشش قرار دهند. لذا با توجه به سبک یادگیری غالب دانشجویان که همگرا است پیشنهاد می گردد که از اساتید فارغ از ترجیحات خود، محیط های یادگیری متناسب با این سبک شامل فعالیت های آزمایشگاهی و آموزش کاربردهای عملی مطالب تدارک ببینند.
    کلیدواژگان: سبک یادگیری، دانشجوی پزشکی، اعضای هیات علمی پزشکی
  • محمد امینی، حمید رحیمی، زهره صمدیان صفحات 13-21
    زمینه و هدف
    هدف این پژوهش تحلیل و ارزیابی موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.
    روش بررسی
    جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تعداد 2457نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم، تعداد 106 دانشجو به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته در قالب 61 سوال بود که ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 83/0برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری استباطی (آزمونT، تحلیل واریانس و...) استفاده گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که وضعیت کلی اجرای برنامه های درسی معارف اسلامی در دانشگاه ها نسبتا درحد مطلوب بود؛ ولی در عین حال مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی مانع اثربخشی و تاثیرگذاری لازم روی دانشجویان می گردید.
    نتیجه گیری
    در بین عوامل درونی مولفه ی ارزشیابی و در میان عوامل بیرونی عامل اجتماع و شرایط محیطی از نظر دانشجویان عمده ترین موانع اثربخشی دروس معارف اسلامی می باشد
    کلیدواژگان: دروس معارف اسلامی، عوامل درونی، عوامل بیرونی، محتوای یادگیری
  • رجبعلی حکم آبادی*، حسین فلاح صفحات 22-29
    مقدمه و هدف

    استاد مهم ترین عامل ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق اهداف آموزشی است و شناخت خصوصیات استاد خوب توسط اساتید باعث ارتقای کیفیت آموزش می شود. لذا این مطالعه با هدف تعیین ویژگی های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشکده ی بهداشت انجام گرفت.

    روش بررسی

    این پووهش یک مطالعه توصیفی –مقطعی بود. جامعه ی آماری، دانشجویان دانشکده ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بودند. 100 نفر نمونه وارد مطالعه گردیدند که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تایید گردید.داده ها با استفاده از آزمون توصیفی و شاخص های آماری تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    بر اساس نتایج پژوهش 85 درصد دانشجویان زن، 15 درصد مرد، 93 درصد مجرد و 7 درصد متاهل بودند. در حیطه ی دانش پژوهشی، آیتم تسلط استاد در درس مورد تدریس با میانگین 68/4±65/0، در حیطه ی روش تدریس، آیتم شیوایی بیان با میانگین6/4 ±72/0، در حیطه ی توانایی ارتباط، آیتم راحت بودن دانشجو در ارتباط با استاد و طرح موضوعات با میانگین54/4 ±72/0 و در حیطه ی شخصیت فردی، انعطاف پذیری استاد با میانگین 27/4 ±9/0 از ویژگی های مهم استاد خوب از دیدگاه دانشجویان بودند.

    نتیجه گیری

    مهم ترین ویژگی های استاد خوب از دیدگاه دانشجویان تسلط استاد بر موضوع تدریس، شیوایی بیان و توانایی ارتباط و انعطاف پذیری استاد می باشد بنابراین موارد مذکور باید در جذب و تامین نیروی انسانی جهت آموزش دانشجویان در دانشگاه و هم چنین آموزش مهارت های ذکر شده مدنظر مسوولین قرار گیرد

    کلیدواژگان: استاد خوب، دیدگاه، دانشجویان بهداشت
  • سعیده دریازاده، احمد جعفری، جلیل کوهپایه زاده، ژیلا شجری، مهدی هاشم زاده صفحات 30-37
    زمینه و هدف
    هدف اصلی در آموزش پزشکی، توانمندسازی دانشجویان در راستای وظایفی که در آینده از آنها انتظار می رود، است. دندانپزشکی ترمیمی، یکی از مهم ترین شاخه های دندانپزشکی و از شایع ترین نیازهای درمانی در جامعه ماست. هدف این پژوهش، تعیین میزان انطباق برنامه ی درسی ترمیمی دوره ی دندانپزشکی عمومی با نیازهای خدمات دندانپزشکی ترمیمی در جامعه، بود.
    روش بررسی
    این پژوهش کمی_مقطعی، شامل دو مرحله و گرد آوری اطلاعات به وسیله دو چک لیست بود که روایی و پایایی آن ها تایید شد. در مرحله ی اول، نیازهای دندانپزشکی ترمیمی 1027 نفر بیماران در یک کلینیک دندانپزشکی، با روش نمونه گیری غیر تصادفی متوالی طی سه ماه استخراج و نتایج گزارش شد. در مرحله ی دوم، چک لیستی از سرفصل ها و حجم دروس ترمیمی به همراه خلاصه ی نتایج مرحله ی اول را در اختیار اعضای هیات علمی دندانپزشکی ترمیمی دو دانشگاه تهران و شاهد قرار دادیم و نظرات آنها را در مورد میزان انطباق دروس ترمیمی دوره دندانپزشکی عمومی با نیازهای تحلیل شده مرحله ی قبلی، به وسیله چک لیست پرسیده و نتایج گزارش را گزارش نمودیم.
    یافته ها
    در مرحله ی اول 2362 مورد از انواع خدمات ترمیمی ارایه شده به بیماران استخراج شد. نتایج بررسی انطباق از دیدگاه اساتید نشان داد که سرفصل های همه دروس ترمیمی، انطباق کافی با نیازهای دندانپزشکی ترمیمی بیماران دارد ولی حجم دروس پوسیدگی شناسی و دندانپزشکی ترمیمی عملی3 انطباق لازم را با نیازها ندارد.
    نتیجه گیری
    سرفصل های دروس دندانپزشکی ترمیمی مناسب بود؛ ولی از نظر حجم ناکافی بود. لذا طراحی برنامه بر روی حجم درس باید به نحوی انجام گیرد تا کاستی آن را برطرف و موجب ارتقای کیفیت آموزش گردد. برای این منظور، استفاده از بسته های آموزشی، فیلم و یا ماژول می تواند مفید باشد
    کلیدواژگان: انطباق، برنامه ی درسی دندانپزشکی ترمیمی، نیازهای جامعه، اعضای هیات علمی
  • حسین احمدی، رضا قاسمی صفحات 38-49
    زمینه و هدف
    هدف از نگارش این مقاله توسعه ی مدلی در قالب کارت امتیازی متوازن و روش های تصمیم گیری چندمعیاره در جهت ارزیابی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، افزایش رضایت ذی نفعان و ارتقای ابعاد چهارگانه را در داخل سازمان به شکلی کارا و اثربخش بود.
    روش بررسی
    این پژوهش مطالعه ای توصیفی، پیمایشی است که به منظور شناسایی و تعیین مهم ترین معیارهای ارزیابی موسسات آموزش عالی و ارایه ی مدلی جهت رتبه بندی این موسسات انجام شد. جامعه ی مورد مطالعه تعداد21 نفر خبره که متشکل از 5 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی و 16 نفر اعضای هیات علمی 8 موسسه مورد بررسی بودند و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از3 پرسشنامه ی مجزا که توسط خبرگان در3 مرحله با فواصل زمانی تکمیل شد. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار آماری اکسل Excell، بررسی سپس توسط Expert Choice تعیین وزن و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در موسسات آموزش عالی مهم ترین معیارها افزایش درآمد، شهرت، میزان قبولی در مقاطع تحصیلی بالاتر می باشد. همچنین با کمک مدل ارایه شده، موسسه آموزش عالی سجاد به عنوان برترین موسسه غیرانتفاعی شهر مشهد انتخاب شد که پس از ان نیز دانشگاه آزاد و موسسه خیام بودند.
    نتیجه گیری
    بر اساس این پژوهش معیارهای مهم جهت ارزیابی سطح کیفی دانشگاه ها شناسایی و رتبه بندی شدند و با توجه به مدل ارایه شده به رتبه بندی موسسات آموزش عالی مشهد پرداختیم
    کلیدواژگان: اندازه گیری و ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروه، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی
  • علی کشتکاران، شهناز کفاشی، جمیل صادقی فر صفحات 50-55
    زمینه و هدف
    یادگیری از مهم ترین زمینه های مطرح در علوم روانشناسی و تعاریف آن از دشوارترین مفاهیم است. پژوهش حاضر در پی بررسی رابطه ی سبک های تفکر و شیوه های یادگیری ترجیحی دانشجویان دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد بررسی انجام گرفت.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1390انجام گرفت. جامعه ی پژوهش دانشجویان سال اول و دوم دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. حجم نمونه با روش سرشماری 113 نفر تعیین شد. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه ی شیوه های یادگیری استاندارد وارک و پرسشنامه ی 32 گویه از پرسشنامه جی رابرت استرنبرگ به منظور تشخیص نوع تفکر دانشجویان استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی، فراوانی مطلق، میانگین وآزمون همبستگی پیرسون و تی دو دامنه تحلیل شد.
    یافته ها
    بین سبک های تفکر و شیوه های یادگیری ترجیحی دانشجویان رابطه ی مستقیم وجود داشت.یافته ها نشان داد که بین شیوه های یادگیری و سبک های یادگیری در برخی ابعاد دارای تفاوت معناداری بود (05/0p≤).سبک قضاوتگر با شیوه ی خواندنی و نوشتنی رابطه ی معنادار داشت (05/0p≤) و با سایر شیوه های یادگیری رابطه ی مستقیم داشت. سبک های قانون گذار-اجرایی، اجرایی-قانون گذار و کلی نگر-جزیی نگر با تمامی شیوه ها رابطه ی مستقیم داشت. یافته ها حاکی از وجود رابطه ی معکوس بین سبک جزیی نگر-کلی نگر با شیوه ی دیداری وجود داشت و سبک محافظه کارآزاد اندیش تنها با شیوه ی دیداری رابطه ی مستقیم داشت.
    نتیجه گیری
    به طورکلی بین سبک های تفکر و شیوه های یادگیری ترجیحی در بسیاری از ابعاد رابطه ی مستقیم وجود داشت. به منظور بالا بردن سطح علمی و کیفیت آموزشی باید اساتید برنامه ریزی های آموزشی خود را به سمت استفاده از پیشنهادات و انتقادات دانشجویان سوق دهند. این مطالعه و مطالعات مشابه می تواند به عنوان یک نقطه عطف در تحول شیوه های تدریس در سیستم آموزشی حاضر باشد.
    کلیدواژگان: سبک تفکر، شیوه های یادگیری، روش حل مساله
  • غفار علی محمودی، علیرضا آذرگون، وحید الماسی صفحات 56-62
    زمینه و هدف
    اساتید دانشگاه، نه تنها در زمینه ی علمی، بلکه در زمینه ی رفتار حرفه ای الگوی دانشجویان هستند. این مطالعه با هدف تعیین نظر کارآموزان و کارورزان رشته ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از جنبه های مختلف رفتار حرفه ای اساتید گروه های آموزشی داخلی، جراحی، اطفال و زنان این دانشگاه انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه ی توصیفی در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گردید. جامعه ی مورد مطالعه دانشجویان رشته ی پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی بودند. اطلاعات مورد نظر با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. از دانشجویانی که دوره ی کارآموزی در بخش داخلی، جراحی، اطفال یا زنان را گذرانده بودند خواسته شد که پرسشنامه ی مربوط به هر بخش را تکمیل نمایند. داده ها به صورت درصد برای هر متغیر محاسبه گردید.
    یافته ها
    صد و هفت نفر از دانشجویان پرسشنامه های این طرح را تکمیل نمودند. به ترتیب 1/48، 46/69، 75/63و 87/44 درصد از کارآموزان و کارورزان رفتار حرفه ای اساتید گروه آموزشی داخلی، جراحی، اطفال و زنان را در حد خوب و بسیار خوب می دانستند. از 14 معیار مورد بررسی اساتید گروه داخلی، جراحی و اطفال به ترتیب در 1، 10 و 3 معیار بیشترین امتیاز را دریافت کردند.
    نتیجه گیری
    رفتار حرفه ای اساتید، به ویژه اساتید گروه های جراحی و اطفال، از دید دانشجویان در حد قابل قبولی بود. در برخی موارد تفاوت زیادی میان امتیاز کسب شده در معیارهای مختلف توسط گروه های آموزشی وجود داشت که می تواند ناشی از تفاوت های موجود بین گروه های آموزشی مختلف باشد
    کلیدواژگان: آموزش پزشکی، اخلاق، اخلاق پزشکی
  • سعید مظلومی محمود آباد، پوریا حسینی، معصومه عباسی، مهدی میرزایی علویجه، فرشته رضایی صفحات 63-70
    زمینه و هدف
    توجه به امر تحقیق و پژوهش از مهم ترین عوامل رشد و شکوفایی در هر کشوری است. این پژوهش با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص موانع انجام فعالیت های پژوهشی انجام شد.
    روش بررسی
    پژوهش توصیفی حاضر با 384 نفر نمونه به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردید، به صورت مقطعی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی 56 سوالی محقق ساخته دارای روایی و پایایی معتبر در 4 قسمت: 22 سوال دموگرافیک و زمینه ای، 15 گویه موانع شخصی انجام پژوهش (73/0α=) با محدوده امتیاز 15 تا 75 و 19 گویه موانع سازمانی (77/0α=) با محدوده ی امتیاز19 تا 95 بود که به صورت خودگزارش دهی تکمیل گردید. داده های با کمک آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA، T-test و رگرسیون خطی در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سن دانشجویان 78/2±79/21 سال، 4/67 درصد زن و 6/32 درصد مرد بودند. میانگین نمره ی موانع شخصی 58/8±96/50 (94/67 درصد از نمره ی کامل) و موانع سازمانی 20/11±18/65 (61/68% از نمره کامل) بود. موانع شخصی زنان بیشتر از مردان بود (022/0P=). موانع شخصی دانشجویان شرکت کننده در کارگاه های روش تحقیق بالاتر بود (033/0P=). از موانع شخصی، عدم آشنایی کافی با اصول و روش های آماری و در موانع سازمانی، عدم ایجاد انگیزه ی کافی در پژوهشگران از طرف مسوولین بیشترین امتیاز را کسب کردند.
    نتیجه گیری
    با توجه به علاقه مندی بالای موجود در بین دانشجویان نسبت به انجام فعالیت های پژوهشی و پتانسیل بالای آن ها، توجه به الویت های موانع شخصی و سازمانی متذکر در این پژوهش،مورد تاکید و توجه معاونت پژوهشی و آموزشی دانشگاه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: موانع پژوهش، دیدگاه، دانشجو
|
  • Maryam Aalaa, Azim Mirzazadeh, Mitra Gharib, Hamid Reza Baradaran, Patricia Khashayar Pages 1-12
    Background And Objective
    Learning style is one of the factors that affect learning and academic achievement of learners so that understanding it helps individuals adopt a more appropriate way of learning. Teachers'' learning styles also affect selected teaching activities and learning environment. This study assesses the learning styles of students and faculty members in pre-clinical stage of medical education at Tehran University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    This study was conducted in the 2011-12. 221 medical students and 106 faculty staff in preclinical stage at Tehran University of Medical Sciences participated in a census study. Kolb''s Learning Style Inventory was used to conduct the research.
    Results
    Much of the students’ learning style was converging (34. 4%) and accommodating (30. 8%) while the majority of the faculty learning style was respectively converging (41. 5%) and absorbent (26. 4%). There was a significant difference (p=0. 000) between learning styles of the students and the faculty staff.
    Conclusion
    Similarity between learning style of medical students and the faculty increases learning motivation and achievement. We recommend that the faculty، regardless of their learning preferences، use laboratory and problem solving method in their teaching. In addition، the communication skills of medical students should also be strengthened.
    Keywords: Learning styles, Medical students, Medical faculty
  • Mohmmad Amini, Hamid Rahimi, Zohreh Samadian Pages 13-21
    Background And Objective
    The purpose of this research was analysis and evalution of obstacles to effectiveness of Islamic lessons in Kashan Universities Medical sciences.
    Materials And Methods
    Statistical population of this research included all students in Kashan Universities Medical sciences (N=2457) out of which a sample of 106 students participated in the study. Data was collected using a questionnaire developed by the researchers with a Cronbach Alpha coefficient of 0. 83.
    Results
    Results indicated that although general attitude toward Islamic courses is relatively desirable، there are a series of internal and external factors which decreases efficiency and effectiveness of these lessons.
    Conclusion
    Internal and external factors are the cause of decreased effectiveness of such lessons.
    Keywords: Islamic courses, internal factors, external factors, learning content
  • Rajabali Hokmabadi, Hossin Fallah Pages 22-29
    Background And Objective

    Teachers are the pillars of any educational system and their personal characteristic is one of the factors that affect their professional ability. The purpose of this study was to determine characteristics of ideal university teachers according to their students.

    Materials And Methods

    The current cross - sectional study was conducted in 2012 in Health collage of University of North Khorasan. The research population included 100 Health students which were selected on the census. A questionnaire was used to collect data. The validity and reliability of the questionnaire was determined and SPSS was used for data analysis.

    Results

    Characteristics of an ideal teacher included mastery (M=4. 68)، fluency (M=4. 6)، communication skill (M=4. 54)، and flexibility (4. 27).

    Conclusion

    According to research results، fluency، friendliness، ability to communicate with students، and being knowledgeable must be considered in employing faculty members.

    Keywords: good teacher, view, health students
  • Saeideh Daryazadeh, Ahmad Jafari, Jalil Kuhpayehzadeh, Jila Shajari, Mehdi Hashemzadeh Pages 30-37
    Background And Objective
    The main aim in medical education is teaching students to carry out certain duties in future. The Restorative Dentistry is a very important dental practice in our country. The aim of this study was to determine General Dentistry restorative curriculum's adaptation to restorative dentistry service needs in community.
    Materials And Methods
    In this quantitative cross-sectional study consisting of two phases, data was gathered by two valid and reliable checklists. In first phase, the restorative dental ‎services of ‎‏1027‏ patients in a dental clinic sampled over a period of three months were analyzed by statistical software SPSS‏17. ‏‎and the results were reported. In the second phase, we provided a list of syllabuses and restorative lessons with summarized results of the first phase to Tehran and Shahed University restorative faculty members and asked them to express their views about General Dentistry ‎restorative curriculum's adaptation to the analyzed needs in last phase and results were reported.
    Results
    In first phase, 2362 cases of the restorative service were considered. The results showed ‎that all the syllabuses of restorative curriculum met the restorative needs of the patients. But the amount of time allocated to teaching “theoretical cardiology” and “practical restorative dentistry3” did not meet the student's needs.
    Conclusion
    Restorative lessons syllabus was suitable but time was not sufficient. So the amount of time of teaching should be added to fix the deficiency, so that the quality of education can be promoted. For this purpose using new methods of education via educational package, films and modules may be useful.
    Keywords: Adaptation, Restorative Dentistry, Curriculum, Community needs, Faculty members
  • Hosein Ahmadi, Reza Ghasemi Pages 38-49
    Background And Objective
    The main objective of this paper is to evaluate the performance of nonprofit higher education institutes and universities by Balanced Score Card (BSC) and Multiple Attribute Decision Making (MADM).
    Materials And Methods
    A descriptive method is used in the study. A new model is implemented for ranking the institutes. Research population include 21 faculty members selected by random sampling. Data was collected by 3 separate questioners، analyzed by SPSS software، and weighted by Team Expert Choice software.
    Results
    The results of this research showed that in non-profit institutes of higher education the most important criteria include higher income، credibility and number of students accepted for higher education.
    Conclusion
    Our model can be used for ranking higher education institutes in Iran.
    Keywords: Balanced score card (BSC), Multiple attribute decision making (MADM), GAHP, nonprofit higher education institutes (NHEI)
  • Ali Keshtkaran, Shahnaz Kaffashi, Jamil Sadeghifar Pages 50-55
    Background And Objective
    Learning is an important area of research in psychology. Learning is a difficult term to define. The goal of this study was to investigate the relationship between thinking styles and preference learning methods among students of management and medical information collage in Shiraz University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    This was a descriptive cross-sectional study. 136 first and second year students of Management and Medical Information studying in Shiraz University of Medical Sciences were selected. Data gathering tools were VARK and Robert J. Strasburg questionnaires. Data was analyzed with descriptive and inferential statistics، T-test، and Pearson correlation formula.
    Results
    Students thinking styles and preference learning methods were directly related. Results showed that there was a significant difference between responses to the questionnaires (p≤0. 05). Judging style related to writing – reading method (p≤0. 05).
    Conclusion
    As the results between thinking styles and preference learning methods were directly related، teachers and administrators can use these results to increase educational quality. This may be a way to change learning system.
    Keywords: Thinking style, Methods of learning, Method of solving the problem
  • Ghafar Ali Mahmoudi, Alireza Azargoon, Vahid Almasi Pages 56-62
    Background And Objective
    University teachers are models of learning and ethics for their students. The aim of this study was the evaluation of the opinion of the interns and externs of Lorestan University of Medical Sciences about the professional behavior of the teachers of internal medicine، general surgery، pediatrics and gynecology.
    Materials And Methods
    This descriptive cross - sectional study was done on interns and externs of Lorestan University of Medical Sciences in 2009. The data was collected by a single questionnaire. The data was analyzed and presented as percentages at the end.
    Results
    107 students completed the questionnaires. Of them، 48. 1%، 69. 46%، 63. 75% and 44. 87% of externs and interns described the professional behavior of the teachers of internal medicine، general surgery، pediatrics and gynecology، respectively، as good and very good. The teachers of internal medicine، general surgery and pediatrics had the highest points in items 1، 10، and 3.
    Conclusion
    The students stated that the professional behavior of their teachers، specially the teachers of general surgery and pediatrics was acceptable. There were striking opinion differences among the different groups. These differences may be due to individual differences in various groups.
    Keywords: Medical education, Ethics, Medical ethics
  • Saeid Mazloomy Mahmodabad, Poriya Hosseini, Masoomeh Abbasi Shuvazi, Mehdi Mirzaei Alavijeh, Fereshteh Rezaei Pages 63-70
    Background And Objective
    Scientific research in every country is the most important factor of growth and prosperity. This study was conducted to find out students'' views about research barriers at SSUMS.
    Materials And Methods
    This cross- sectional study was conducted using 384 students who were selected by multistage random sampling. Data collection tool was a valid and reliable questionnaire with 56 questions in 4 parts: 22 demographic and background questions، 15 items about personal barriers in research (α=0. 73) with a 75-15 score range and 19 items in organizational barriers studies (α=0. 77) with a 95-19 score range. It was completed in self report. Data was analyzed by SPSS-18 using descriptive statistics and analytical tests such as Pearson correlation، ANOVA، independent T-test and linear regression (p=0. 05).
    Results
    Mean of personal barriers was 50. 96±8. 58 (67. 94% of the full score)، and that of organizational barriers 65. 18±11. 20 (68. 61% of the full score). Personal perceived barriers were more in women (P=0. 022). Personal barriers were higher in participants who did not participate in research workshops (P=0. 033). Lack of adequate awareness of the principles and statistical methods and lack of adequate motivation had greater weight.
    Conclusion
    Because of high interest of the students in research activities and due to their ability in this regard، university authorities should pay more attention to this issue.
    Keywords: Research barriers, Viewpoint, Student