فهرست مطالب

فناوری حمل و نقل - پیاپی 18 (بهار و تابستان 1391)

نشریه فناوری حمل و نقل
پیاپی 18 (بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امیررضا ممدوحی، سید اصغر میرمحمدی * صفحه 1

    نقش و اهمیت حمل ونقل هوایی در فرایند توسعه و تاثیر آن بر اقتصاد کلان کشور موجب شده است پیش بینی تقاضای حمل ونقل هوایی طی دهه های گذشته مورد توجه خاص برنامه ریزان حوزه های حمل ونقل و اقتصاد قرار گیرد. در این پژوهش، کاربرد مدل های انتخاب گسسته در پیش بینی تعداد سفرهای هوایی مورد بررسی قرار گرفته و مدل لوجیت دوگانه برای مطالعه موردی فرودگاه امام خمینی (ره) تهران با توجه به ویژگی های اقتصادی و اجتماعی مسافران و با استفاده از روش درست نمایی بیشینه پرداخت می شود. نتایج پرداخت مدل بر اساس داده های 1280مسافر هوایی در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران از طریق پرسشنامه حضوری، نشان می دهد عوامل اقتصادی و اجتماعی موثر در تعداد سفرهای هوایی تولیدی، به صورت کاهشی عبارتند از: درآمد بیش از 5/2 میلیون تومان، هدف سفر، درآمد بین 5/1 تا 5/2 میلیون تومان، درآمد بین 1 تا 5/1 میلیون تومان، سن، تحصیلات افراد مذکر و مالکیت وسیله نقلیه شخصی.

    کلیدواژگان: مدل انتخاب گسسته، لوجیت دوگانه، تولید سفر هوایی
  • غلامعلی شفابخش، احسان کاشی صفحه 9
    تاکنون، نرم افزارهای متعددی توسط سازمان هوانوردی فدرال برای طراحی سیستم روسازی فرودگاه ها ارایه شده اند. از این میان، نرم افزارهای FAARFIELD و LEDFAA، به دلیل داشتن قابلیت تعیین سهم هر هواپیما در میزان ضریب صدمات تجمعی، بیش از سایر نر م افزارها مورد استفاده قرار گرفته اند. در این مقاله، ابتدا ساختار هر یک از نرم افزارهای یادشده در زمینه طراحی روسازی باند فرودگاه بررسی گردیده، سپس یک فرودگاه نمونه توسط هر دو نرم افزار طراحی شده و میزان ضریب صدمات تجمعی برای هر یک از هواپیماها به وسیله هر نرم افزار به دست آمده است. با توجه به نتایج طراحی هر دو نرم افزار، ضخامت های روسازی و سهم هواپیماها در میزان صدمات تجمعی مورد قیاس قرار گرفته اند. تحلیل ها نشان می دهند که نرم افزار FAARFIELD با توجه به توانایی طراحی بر مبنای روش اجزای محدود سه بعدی، رفتار واقعی تری از بارگذاری هواپیماها بر روسازی باند پرواز پیش بینی می کند و طراحی با این نرم افزار اقتصادی تر می باشد.
    کلیدواژگان: روسازی، باند فرودگاه، نرم افزارهای سازمان هوانوردی، FAARFIELD و LEDFAA
  • محمدرضا احدی، سمیرا زینلی، سیده عصمت سجادی صفحه 17
    ایمنی مدارس به ویژه مدارس حاشیه راه یکی از اصول مهم دستیابی به حمل ونقل پایدار است. امروزه در تمام دنیا برای این مشکل تدابیر خاصی اندیشیده شده تا ایمنی راه را فراهم کنند و دانش آموزان در رفت وآمد به مدرسه دچار حادثه نشوند. اما این مساله در ایران با چالش هایی روبرو بوده که ضریب ایمنی راه و سلامت دانش آموزان را کاهش داده است. از آنجا که حدود 30% از مدارس کشورها در حاشیه راه های اصلی و شریانی قرار دارند، اجرای برنامه ها و تمهیداتی مورد نیاز است که سلامت دانش آموزان را در مدارس حاشیه راه تامین کند. اما اجرای این برنامه ها همواره با مشکلاتی روبرو بوده است که از جمله آنها می توان به عدم ایمن سازی فیزیکی مناطق اطراف مدارس حاشیه راه، عدم ایمن سازی فیزیکی مناطق اطراف مدارس، عدم وجود خط کشی های مناسب، نبود گذرگاه عبور دانش آموزان، عدم اطلاع مناسب والدین دانش آموزان از اهمیت اجرای طرح ایمن سازی، ضعف و نارسایی قانونی در خصوص ایمنی مدارس حاشیه راه ها اشاره کرد. در این مقاله سعی شده تا مسایل و مشکلات رفت وآمد دانش آموزان حاشیه راه های کشور مطرح شده و با ارایه راهکارهای مناسب سعی در از بین بردن این مشکلات و ایجاد ایمنی کامل برای رفت وآمد دانش آموزان مدارس حاشیه راه های کشور شود.
    کلیدواژگان: مدارس حاشیه راه، رفت وآمد دانش آموزان، ایمنی راه
  • کیاندخت کدخدازاده، محسن رحیمی صفحه 25
    یکی از موضوعات مطرح در حمل ونقل جاده ای تعیین سرعت مجاز با توجه به نوع راه و عملکرد آن می باشد. در اکثر کشورهای دنیا قانون محدودیت سرعت به دلیل تاثیراتی که بر ایمنی، محیط زیست و ظرفیت راه ها دارد، اعمال می شود. با عنایت به این که در سال های اخیر احداث آزادراه و بزرگراه مورد توجه مسوولان و دست اندرکاران حمل ونقل قرار گرفته و موضوع افزایش سرعت مجاز در این راه ها مطرح گردیده است، در این مقاله به بررسی اثرات مختلف ناشی از افزایش سرعت پرداخته شده و نتایج آن در قالب پیشنهادهایی با توجه به شرایط و وضعیت موجود شبکه بزرگراهی و آزادراهی کشور ارایه شده است.
    کلیدواژگان: سرعت مجاز، آزادراه، بزرگراه، ایمنی
  • سید عباس طباطبایی، حمید خورانی * صفحه 37

    در این مقاله، ضمن بررسی لزوم به کارگیری مدیریت روسازی در سطح شبکه راه های کشور، به بررسی مدل احتمالات مارکوف برای پیش بینی وضعیت روسازی پرداخته شده است. معیار کمی و کیفی جهت ارزیابی رویه راه، معیار PCI در نظر گرفته شده است. یک شبکه 1000 کیلومتری مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت آینده آن طبق مدل احتمالات مارکوف پیش بینی شده است. بهترین ماتریس انتقال احتمال بدست آمده به روش حذف گوس و حل معادله Ax=B و اعمال فرضیات مدل مارکوف، دارای خطایی بین 8/4 تا 3/39% (به طور میانگین 25%) می باشد که منحنی داده های خروجی نیز با تقریب مناسب و ضریب همبستگی 86/0=R2 نشان داده شده است. روش تعیین ماتریس انتقال احتمال مارکوف در این فرآیند با کمک برنامه نویسی در محیط برنامه متلب به طور جامع و گام به گام توضیح داده شده است.

    کلیدواژگان: پیش بینی روسازی، روش مارکوف، ماتریس انتقال احتمال، PCI
  • حمیدرضا احدی، مبین مهری*، فرید مظفری صفحه 47

    عملکرد شرکت رجا به عنوان اصلی ترین شرکت حمل ونقل ریلی مسافری به عنوان الگویی برای سایر شرکت های مسافری ریلی در چگونگی ارتباط با مشتریان حایز اهمیت است. با توجه به تغییر در مالکیت این شرکت از دولتی به خصوصی و با وجود اصلاحات انجام شده در سیستم ارتباط با مشتریان این شرکت، هنوز فاصله زیادی بین عملکرد آن با شرکت های مشابه ریلی بین المللی در حوزه ارتباط با مشتریان وجود دارد.
    در این مقاله، ابتدا مفاهیم تحلیل سیستم ها1 مدیریت ارتباط با مشتریان2، اندازه گیری رضایت مشتریان3 و ضرورت انجام تحلیل سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان شرکت رجا مورد بررسی قرار گرفته است. سپس وضعیت موجود ارتباط با مشتریان در این شرکت تحلیل شده و با استفاده از مراجع و منابع مختلف، فاکتورهایی برای سنجش رضایت مشتریان شناسایی و با طراحی پرسشنامه ای، سطح رضایت مشتریان از وضعیت موجود و وضعیت قبلی (دوره دو ساله 89 و 90) و همچنین درجه اهمیت هر کدام از فاکتورها مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت با تعیین اولویت اقدامات اصلاحی در این شرکت، پیشنهادهایی برای بهبود ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تحلیل سیستم ها، مدیریت ارتباط با مشتریان، اندازه گیری رضایت مشتریان، شرکت قطارهای مسافری رجا
  • مجتبی کاظمی صفحه 55
    علایم و تابلوهای ترافیکی نصب شده عموما به منظور کنترل ترافیک به کار می روند. این علایم و تابلوها حاوی پیا م هایی به صورت کلمات اختصاری و نمادها برای کنترل مکان ها یا راهنمایی رانندگان به کار برده می شوند. علایم و تابلوهای ترافیکی در گروه های مختلف شامل انتظامی، هشداری یا اخباری (راهنمایی) وجود دارند و عموما به صورت قائم نصب می گردند. تابلوی «بوق زدن ممنوع» در زمره تابلوهای انتظامی بوده و تقریبا تمامی رانندگان با آن آشنا هستند. از آنجا که عدم توجه به این تابلو و تخطی از فرمان صادره توسط این تابلو موجب سلب آسایش در مکان های خاص همچون بیمارستان ها و مراکز درمانی و ایجاد سروصدا و آلودگی صوتی در آن محدوده می گردد؛ تابلوی «بوق زدن ممنوع» باید با توجه به پارامترهای مختلفی مثل سن، جنسیت، شغل، وضعیت تاهل، تحصیلات، زمان رانندگی، سرعت رانندگی، تعداد ساعات رانندگی مورد بررسی قرار گیرد. به منظور انجام تحقیق، تقریبا 483 برگه پرسشنامه در مسیرهای درون شهری استان گیلان و در مدت یک ماه ونیم تکمیل شده اند. تست آلفای کرونباخ پرسشنامه برای تعیین میزان صحت و روایی، 99 درصد بوده است. به منظور نتیجه گیری در خصوص سطح توجه رانندگان به تابلو «بوق زدن ممنوع» از روش درخت تصمیم (الگوریتم CART) که یکی از روش های مهم داده کاوی است، استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق، حکایت از آن دارند که 5/30 درصد رانندگان به طور متوسط به این تابلو توجه نموده اند. اما با توجه به شغل افراد و زمان رانندگی، این سطح توجه دستخوش تغییرات شده است.
    کلیدواژگان: تابلوی بوق زدن ممنوع، پرسشنامه، الگوریتم CART، شغل، زمان رانندگی
  • جعفر کریمی صفحه 65
    حمل ونقل باعث افزایش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آلودگی محیط زیست شده است. عدم توزیع بهینه بار ترافیکی در سطح شبکه باعث افزایش آلودگی زیست محیطی، آلودگی صوتی و اتلاف وقت استفاده کنندگان از شبکه می شود. بنابراین، ارایه ابزارهای کارآمد مدیریتی، در توزیع بار ترافیکی شبکه، نقش تعیین کننده ای داشته و می تواند تا حدودی مشکلات شبکه حمل ونقل شهری را کاهش دهد. این پژوهش بنا بر اهمیت حمل ونقل (منفی و مثبت) و بر اساس اولویت بندی ماه های سال به لحاظ حجم سفر و مسافر در استان اصفهان با استفاده از مدل Topsis در راستای توسعه پایدار انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، اطلاعات کسب شده از تعداد سفر و مسافر ماه های مختلف سال در استان اصفهان می باشد. داده ها و اطلاعات مورد نیاز و تحلیل ها مربوط به «تعداد اتوبوس، تعداد مینی بوس، تعداد سواری، تعداد مسافران مینی بوس، تعداد مسافران اتوبوس و تعداد مسافران سواری» می باشند. نتایج حاکی از آن بودند که ماه آبان در رتبه اول و ماه شهریور در رتبه آخر به لحاظ حجم سفر و مسافر در خطوط مواصلاتی استان اصفهان قرار دارند. ماه های تیر و دی در جایگاه متوسط و ماه های مرداد و شهریور در جایگاه کم به لحاظ حجم سفر و مسافر قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: حمل ونقل، سفر، مسافر، توسعه پایدار، Topsis، استان اصفهان
|
  • A.R. Mamdoohi, S.A. Mirmohammadi Page 1

    The role of air transportation in development and its impact on the economy of the country has made transportation demand forecasting interesting to planners in the past decades. In this research, the application of discrete choice models in forecasting air trips is considered and a binary logit model for the case study of Imam Khomeini airport is calibrated using maximum likelihood method taking into account the economic and social characteristics of passengers. Result of the model calibrated based on the data gathered from 1280 air passengers at Tehran Imam Khomeini airport, show that effective socio-economic factors in air trip generation, has a decreasing order: 1- income greater than 2.5 million Tomans, 2- trip purpose, 3- income from 1.5 to 2.5 million Tomans, 4- income from 1 to 1.5 million tomans, 5- age, 6- male education level and 7- car ownership.

    Keywords: Discrete Choice Model, Binary Logit, Air Trip Production
  • G. Shafabakhsh, E. Kashi Page 9
    Several software programs have been provided for runway pavement design by the Federal Aviation Administration (FAA)، among these software programs، using LEDFAA and FAARFIELD is more prevalent، because they are capable to calculate Cumulative Damage Factor (CDF) for each aircraft. In this paper، first the structure of software in runway pavement design has been reviewed، and then the sample airport design has been done by both programs. Then Cumulative Damage Factor for each aircraft have been obtained by each software program. According to the design results، pavement thickness and CDF contribution for aircrafts were compared. The analysis shows that FAARFIELD due to the ability of design based on three dimensional finite element method، predicts more realistic pavement behavior under the aircraft loading، and this software design is more economical.
    Keywords: Pavement, Runway, FAA software, LEDFAA, FAARFIELD
  • M.R. Ahadi, S. Zeynali Page 17
    Schools، especially schools on the rural roadsides are one of the most important principles to achieve sustainable transport. Today، considerations are intended to improve road safety in order to prevent student accidents in their commuting to/from schools. In Iran، this issue has challenges that reduce the health and safety of students. Since around 30% of the country''s schools and main rural roads are located in suburbs which requires implementing programs and measures that can ensure safety of students. However، these programs often face problems such as physically non-safe areas around schools، lack of zebra lines، lack of crossing for students، lack of proper information of parents about the importance of safety programs، weakness of law. In this paper، the safety problems of road side schools are discussed and introduced appropriate measures to overcome these problems.
    Keywords: Road side Schools, Student's Safety Measures, Road Safety
  • K. Kadkhodazadeh, M. Rahimi Page 25
    Speed limitation regarding road class and its function is one the most important issues in road transportation. Many countries have executed speed limitation regulation due to its effects on safety، environment and road capacity. In Iran، concerning the construction of freeways and expressways have been noticed by the transport authorities and involved، the increase of speed limit has been propounded. In this paper، the effects of speed limit increment have been studied and the results have been presented as proposals regarding the current situation of road network in Iran.
    Keywords: Speed Limitation, Increment, Road Network
  • S.A. Tabatabaei, H. Khourani Page 37

    In this paper، the necessity of using the network-level pavement management in the roads across the country has been accomplished besides the Markov probabilistic model studying to predict the pavement. The qualitative and quantitative criterion to evaluate the pavement is PCI. A network of 1،000 kilometers was studied، and future status was predicted by the Markov probabilistic model. The best matrices of transition probabilities were obtained by Gaussian Elimination method and solving the equation of Ax=B and applying Markov model assumptions. The error may range between 4. 8-39. 3% (on average 25%) and the graph of outgoing data was shown with suitable approximation and coefficient correlation of R2=0. 86. The Markov method for determination of transition probability matrix was explained in this paper with the help of programming in the MATLAB environment، comprehensively and step by step.

    Keywords: Pavement Prediction, Markov Method, Transition Probabilities Matrix, PCI
  • H. Ahadi, M. Mehri, F. Mozaffari Page 47

    The performance of Customer Relationship Management system at RAJA Company، as the main passenger train operator is a pattern for other rail passenger companies in Iran. Due to change in ownership of this company from public to private sector، modification needs in its customer relationship process، however there is still a gap between the performance of RAJA and similar international passenger rail companies from the viewpoints of customers. In this paper، first، the concepts of System Analysis، Customer Relationship Management (CRM) and Customer Satisfaction Measurement (CSM) are investigated and the necessity of Analysis of CRM system in RAJA’ company is examined. Then current situation of customer relationship in RAJA’ company is examined and by using numerous sources، the important factors for CSM is identified. Then، by developing questionnaire based on the selected factors، the current and similar recent periods in 2011 and 2012، customer satisfaction level is investigated and finally recommendations based on priority of corrective actions in customer relationship management system at RAJA Passenger Trains Company is proposed.

    Keywords: System Analysis, Customer Relationship Management, Customer Satisfaction Measurement, RAJA Passenger Trains Company
  • M. Kazemi Page 55
    The installed traffic signs are generally used for traffic control. These signs contain messages in the form of symbols، and are used to control or guide drivers. Traffic signs have different groups including regulatory، warning or Guiding and commonly installed in a vertical position. The “No Horn” sign is one of the regulatory signs and virtually all of the drivers are familiar with. Whereas، lack of attention to this sign can produce noise pollution in specific locations as hospitals، therefore this sign must be studied according to a variety of parameters such as age، sex، occupation، marital status، education، driving time، driving speed، driving hours. 483 questionnaires in urban routes of Giulan province have been completed during one month and half. Cronbach''s alpha of the questionnaire to determine the accuracy and validity has been 99 %. In order to determine the level of drivers’ attention to the «No Horn» sign، the decision tree (CRT Algorithm) was used which is one of the important methods in data analysis. Model results indicate that 30. 5 % of drivers have attention to the average value of these sign. But according to the job and driving time، the level of attention is changing.
    Keywords: No Horn Sign, Questionnaire, CRT Algorithm, Occupation, Driving Time
  • J. Karimi Page 65
    Transportation is one of the main causes of the air pollution، noise and environmental crisis. The lack of optimal distribution of traffic loads on network level، increases these pollutions and fritter users time. Therefore، using competent management devices have a determinant role in the network traffic load distribution and can decrease the network problems. This research was done based on prioritizing of the months with respect to the volume of trips and passengers in Isfahan province، using TOPSIS model. The results show that November is in the top and September is the last. July and January are in the middle of the priority list.
    Keywords: Transportation, passenger, trip, Sustainable Development, Topsis, Isfahan province.