فهرست مطالب

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز - سال سی و پنجم شماره 2 (پیاپی 104، خرداد و تیر 1392)

مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سال سی و پنجم شماره 2 (پیاپی 104، خرداد و تیر 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/21
  • تعداد عناوین: 16
|
  • عبدالغفار اونق، مسعود ادیب حسامی صفحات 6-11
    زمینه و اهداف
    بره موم یک ماده رزینی است که توسط زنبور عسل از بوته های گیاهی، برگهای درختان جمع آوری می شود. در این مطالعه به بررسی اثر درمانی عصاره اتانولی بره موم بر روی عفونت جلدی کاندیدیازیس تجربی در خرگوش پرداخته شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی تعداد 24 قطعه خرگوش نر که در آنها کاندیدیازیس جلدی تجربی ایجاد شد، به طور تصادفی به 6 گروه مساوی شامل؛ کنترل مثبت و منفی و 4 گروه آزمون تقسیم شدند. گروه های چهارگانه آزمون به ترتیب؛ 125، 250، 500 و 1000 میکروگرم بر میلی لیتر عصاره اتانولی بره موم و گروه کنترل مثبت درمان استاندارد نیستاتین و گروه کنترل منفی سرم فیزیولوژی را به مدت 20 روز و روزی 2 بار به صورت موضعی دریافت نمودند.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که دوز 1000 میکروگرم بر میلی لیتر از عصاره اتانولی بره موم کاندیدیازیس جلدی تجربی را در مدت 3 روز درمان کرد. علایم کاندیدیازیس جلدی در گروه نیستاتین بعد از 5 روز التیام یافت.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه دوز μg/ml1000 از عصاره اتانولی بره موم می تواند عفونت را در مدت زمان کوتاهتری نسبت به نیستاتین درمان کند. بره موم یک جایگزین مناسب برای داروهای شیمیایی علیه قارچ های مقاوم به دارو ازجمله کاندیدا آلبیکنس است.
    کلیدواژگان: کاندیدیازیس، جلدی، کاندیدا آلبیکنس، بره موم، خرگوش
  • هیبت الله برقعی، جلال مهدیزاده، سید جواد سیدتوتونچی*، لیلا آذرمی، نگیسا سیدتوتونچی صفحات 12-17
    زمینه و اهداف

    کانسر حنجره یکی از شایعترین کانسرهای سر و گردن می باشد. متاستاز کانسر حنجره به غدد لنفاوی گردن یک نگرانی و مشکل عمده در درمان این بیماری برای جراح و مشکل اختلال عملکردی عناصر گردن و زیبایی برای بیمار می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان متاستاز کارسینوم سنگفرشی حنجره به غدد لنفاوی گردن بر اساس تمایز هیستوپاتولوژیک تومور می باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی بر روی 200 بیمار مبتلا به کانسر حنجره انجام گرفت و میزان درگیری غدد لنفاوی گردن با تمایز سلولی تومور مقایسه شد و داده ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر و بوسیله نرم افزار SPSS.15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    از 200 بیمار در این مطالعه 197 بیمار مرد با میانگین سنی 89/7±53/65 سال بودند. 78 بیمار متاستاز گردنی داشتند. متاستاز گردنی در 2 بیمار با SCCدرجا وجود نداشت، 117 بیمار با SCC بخوبی تمایز یافته دارای 3/10% متاستاز گردنی، 55 بیمار با SCC با تمایز متوسط دارای 5/74% متاستاز گردنی، 19 بیمار با SCC تمایز کم دارای 100% متاستاز گردنی، 6 بیمار با SCC بدون تمایز دارای 100% متاستاز گردنی و یک بیمار با تومور ورکوز کارسینوما بدون متاستاز گردنی بودند.

    نتیجه گیری

    متاستاز به غدد لنفاوی گردن در بیماران مبتلا به کانسر حنجره از شیوع بالایی برخوردار است، بطوریکه در مطالعه ما 5/38% از بیماران درگیری متاستاتیک غدد لنفاوی گردن را داشتند که میزان آن با اندازه، محل و تمایز سلولی ارتباط معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: سرطان حنجره، متاستاز لنف نود گردنی، هیستوپاتولوژی
  • احسان شریعت بهادری، جاوید صدرایی، وجیهه مرصوصی، سمیه موسوی پور صفحات 18-23
    زمینه و اهداف
    یکی از راه های انتقال بیماری توکسوپلاسموزیس مادرزادی از طریق جفت به جنین می باشد که تشخیص این بیماری را در این مرحله بسیار حائز اهمیت می نماید. توکسوپلاسموزیس مادرزادی چنانچه در سه ماهه اول بارداری رخ دهد به سقط جنین و اختلالات اعصاب مرکزی و چشمی منجر می شود. لذا روش های تشخیصی دقیق در بررسی زنان مبتلا به عفونت توکسوپلاسموزیس حائز اهمیت می باشد که شامل روش های سرولوژی مانند الایزا والایزا اویدیتی هستند.
    مواد و روش ها
    در این مورد از طراحی یک روش دستی الایزا اویدیتی و بررسی و مقایسه نتایج آن با روش تجاری الایزا اویدیتی رایج در آزمایشگاه های مختلف استفاده گردیده است. نمونه های سرمی و مایع آمنیوتیک از 48 مادر بارداری که سابقه سقط جنین داشته اند در بیمارستان شریعتی تهران جمع آوری گردید. برای مقایسه، یک روش الایزای اویدیتی به طریق دستی نیز در دانشگاه تربیت مدرس طراحی گردید. بررسی های آماری با نرم افزار Spss نسخه 19 صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج روش الایزا نشان داد که در بیشتر مادران مورد مطالعه، عفونت توکسوپلاسموزیس اخیرا رخ داده است.
    نتیجه گیری
    تفسیر این مقایسه حاکی از آن است که در تشخیص انگل توکسوپلاسما گوندی روش الایزا تنها آنتی بادی IgM را به خوبی اندازه گیری می کند اما در روش الایزا اویدیتی هردو آنتی بادی IgM وIgG به درستی قابل اندازه گیری است، همچنین روش الایزا اویدیتی زمان ابتلای مادر به انگل توکسوپلاسما گوندی را تعیین می کند.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسما گوندی، الایزا، الایزا اویدیتی، مایع آمنیوتیک، آنتی بادی IgG
  • محمدعلی حسینپورفیضی، رقیه توفیق، ناصر پولادی، ریحانه روانبخش، پروین آذرفام، وحید منتظری صفحات 24-29
    زمینه و اهداف
    سرطان تیروئید شایع ترین بدخیمی سیستم اندوکرین است. میزان شیوع این سرطان با شرایط جغرافیایی، محیطی و نژادی متغیر می باشد. عمده دلیل ابتلا به سرطان، جهش در ژن های سرکوبگر نظیر ژنP53 و ژن های سرطان زا می باشد، ولی علاوه بر جهش، عامل دیگر بروز سرطان، پلی مورفیسم های ژنتیکی می باشد. هدف از اجرای این طرح بررسی نقش پلی مورفیسم کدون 72 ژن P53 در بیماران مبتلا به سرطان تیروئید در شمالغرب ایران می باشد.
    مواد و روش ها
    در مطالعه موردی-شاهدی، از60 بیمار مبتلا به سرطان تیروئید مراجعه کننده به بیمارستان های تبریز در گروه های سنی مختلف نمونه خون محیطی و همچنین در حین جراحی نمونه بافتی تهیه و از 99 فرد سالم (به عنوان کنترل) نمونه خون محیطی تهیه شد. پس از استخراج DNA از بافت و خون محیطی به روش پروتیئناز K، ژنوتیپ های مختلف کدون 72 از ژنp53 با استفاده از سیستم تکثیر متزلزل جهش ها (ARMS-PCR) تعیین شدند و از روش PCR-SSCP جهت بررسی وجود تغییرات احتمالی در اگزون 4 PCR- SSCP استفاده و برای تایید نتایج نهایی، از روش توالی یابی مستقیم استفاده شد. آنالیز آماری داده ها با استفاده از آزمون مربع کای و مقدار P-Value انجام شد.
    یافته ها
    فراوانی ژنوتیپی Arg/Arg در گروه کنترل 3/30%، Arg/Pro 5/50% و Pro/Pro 2/19% و در گروه سرطانی بترتیب 67/31 درصد، 67/51 درصد و 67/16 درصد بدست آمد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده نشان داد که ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم کدون 72 ژن P53 با خطر ابتلا به سرطان تیروئید وجود ندارد. که این می تواند ناشی از تفاوت نژادی، عوامل محیطی، وضعیت موتاسیونی P53 در تومورها، و تفاوت در حساسیت ژنتیکی به عوامل محیطی باشد.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، ژنP53، کدون 72، سرطان تیروئید
  • فرناز خدابخش، سنبل ناظری، محمدعلی آموزگار صفحات 30-37
    زمینه و اهداف
    فلزات سنگین اثرات سمی برای انسان، حیوانات و گیاهان دارند مثلا نیکل در انسان اثرات ازدیاد حساسیت تماسی و سرطانزایی دارد. جهت زدودن این فلزات از محیط زیست علاوه بر روش های فیزیکو شیمیایی، از روش های بیولوژیک استفاده می شود. برخی باکتری ها در تجزیه زیستی فلزات سنگین موثرند. این باکتری ها می توانند به فلزات سنگین مقاومت داشته و در حضور آنها رشد کنند. در این پژوهش مقاومت باکتری های دریاچه شور آران و بیدگل نسبت به فلزات سنگین مورد مطالعه قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    هفت نمونه گرفته شده از دریاچه به محیط ونتوزا برده شدند. کلونی های جدا شده ابتدا جهت بررسی مقاومت به نیکل به محیط حاوی نیکل برده شد و باکتری مقاوم جدا شده به محیط های حاوی سایر فلزات منتقل شدند. بررسی های بیوشیمیایی، مرفولوژیکی و فیلوژنتیکی بر اساس تعیین توالی ژن S rDNA 16 جهت شناسایی دقیق جنس و گونه باکتری انجام شد. جهت تعیین ارزش بیوتکنولوژیکی باکتری، توانایی آن در تولید برخی آنزیم ها بررسی شد.
    یافته ها
    از 46 ایزوله باکتری نمک دوست جدا شده، یک ایزوله باکتری با قابلیت رشد در محدوده نمک 25-1 درصد، تحمل بالا به نیکل و سایر فلزات سنگین، از نظر ژن S rDNA16 تعیین توالی گردید که مقایسه آن با بانک ژن نشان دهنده شباهت بیش از 97 درصد با Halomonas elongate بود. این باکتری قابلیت تولید آنزیم هایی همچون اوره آز، آمیلاز و اکسیداز را داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده در این آزمایش، میکروارگانیسم مقاوم به فلزات سمی و با قابلیت استفاده در کارایی پاکسازی محیط های آلوده به نیکل و قابلیت تولید آنزیم های صنعتی در دریاچه آران و بیدگل جداسازی شد.
    کلیدواژگان: سمیت فلزات سنگین، نیکل، مقاومت، Halomonadaceae، Halomonas elongate
  • محمد رهبانی نوبر، علی رضایی، ستار بزاز دهخوارقانی، ناصر آقامحمدزاده صفحات 38-43
    زمینه و اهداف
    اینترلوکین-18 (IL-18) نقش کلیدی در بیماری های اتو ایمیون، التهابی و عفونی دارد و سطوح بالای آن در مراحل بدون تظاهرات بالینی دیابت ملیتوس نوع 1 نیز گزارش شده است. در این مطالعه کثرت یکی از پلی مورفیسمهای تک نوکلئوتیدی در پروموتور ژن IL-18 در جایگاه 137- که با تغییر در اتصال فاکتور نسخه برداری، در فعالیت ژن IL-18 موثر واقع می شود در افراد مبتلا به بیماری دیابت ملتیوس نوع 1 مورد ارزیابی قرار می گیرد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه (توصیفی – مقایسه ای) 104 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 (33 مونث و 71 مذکر) با میانگین سن 8/10± 19 سال به عنوان گروه بیمار و 92 نفر افراد به ظاهر سالم که از لحاظ جنس و سن با بیماران همتا سازی شده و بدون سابقه فامیلی دیابت و بیماری های اتوایمیون بودند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی در موقعیت 137- (G/C) در ناحیه پروموتور ژن IL-18 بوسیله Allele Specific PCR انجام گرفت.
    یافته ها
    توزیع ژنوتیب بطور قابل توجهی ما بین گروه بیمار و گروه کنترول متفاوت بود (038/0P=). اختلاف در افزایش در ژنوتیپ-های GG و یک کاهش در ژنوتیپ های CG منعکس بود.
    نتیجه گیری
    نتایج ممکن است همراهی ما بین دیابت نوع 1 و پلی مورفیسم در پروموتور ژن IL-18 در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را در افراد آذربایجان شرقی پیشنهاد کنند.
    کلیدواژگان: IL، 18، پلی مورفیسم 137، ژن IL، 18، دیابت نوع I
  • پیمان زمانی، نسترن مجدی نسب صفحات 44-49
    زمینه و اهداف
    بروز استروک و اختلالات ناشی از آن، چند عاملی بوده و امروزه محققان در پی یافتن رابطه بین تغییرات تقویمی- اقلیمی و استروک هستند. در این پژوهش، بروز انواع آفازی ناشی از استروک در شهر اهواز براساس تفاوتهای فصلی، روزانه و ساعات شبانه روز مقایسه شده است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش گذشته نگر و مبتنی بر اطلاعات بیمارستانی، تعداد 1817 پرونده از بیماران دچار استروک بیمارستانهای آموزشی اهواز مربوط به سال 1390 بازخوانی شد. نوع آفازی براساس علائم زبانی گفتاری موجود در پرونده تشخیص داده شد. جهت مقایسه های آماری و تعیین وجود تفاوتها، داده ها به نرم افزار Spss-16 وارد شد.
    یافته ها
    9/39% بیماران بررسی شده، دچار آفازی ناشی از استروک بودند. بیشترین میزان بروز آفازی ناشی از استروک شهر اهواز مربوط به فصل تابستان (2/38%)، روزهای شنبه (1/16%) و در ساعات 12-8 صبح (1/21%) است. آزمون کای اسکوئر نشانگر وجود تفاوت معنادار بین اوقات ذکرشده با سایر ایام می باشد (05/0>P).
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد در شهر اهواز، بروز انواع آفازی ناشی از استروک تحت تاثیر تغییرات زمانی- تقویمی است. بر طبق این یافته ها پیشنهاد می شود جهت پیشگیری از بروز انواع آفازی ناشی از استروک مشاورات لازم برای تغییر سبک زندگی ارائه گردد.
    کلیدواژگان: آفازی، استروک، تغییرات دوره ای زمانی
  • عبدالحسین شکورنیا، محمدعلی عصاره زادگان، علیرضا مظفری، قدرت الله شاکری نژاد، اکرم امینی صفحات 50-55
    زمینه و اهداف
    مایت های گرد و غبار منازل و سوسک ها از مهمترین آلرژن های خانگی می باشند که در بروز آسم و رینیت آلرژیک نقش دارند. در این مطالعه شیوع آلرژی تنفسی نسبت به مایتهای گرد و غبار خانگی و سوسک در شهر اهواز به روش آزمون پوستی پریک مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 407 بیمار مبتلا به آسم و رینیت آلرژیک از نظر آلرژی به مایت و سوسک بررسی شدند. همه بیماران مورد آزمون پوستی با آلرژن های مخلوط گرد و غبار خانگی، دو گونه مایت درماتوفاگویید پتریسینوس و فارینا و همچنین مخلوط سوسک ها قرار گرفتند. اطلاعات با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری مجذور کای و t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از تعداد 407 بیمار212 نفر(52%) مرد و 195 نفر(48%) زن با محدوده سنی 4 تا 70 سال بودند. آزمون پوستی برای مخلوط گرد و غبار خانگی در 95 نفر(3/23 درصد)، برای درماتوفاگویید پتریسینوس در 129 نفر(7/31 درصد)، برای درماتوفاگویید فارینا در 145 نفر(6/35 درصد) و برای مخلوط سوسک ها در 134 نفر(9/32 درصد) مثبت بود. سطح IgE تام سرم در بیش از نیمی از بیماران افزایش داشت.
    نتیجه گیری
    آلرژی به مایت و سوسک در اهواز نسبتا شایع بوده و آمار آن مشابه مناطق گرم و مرطوب می باشد.
    کلیدواژگان: آلرژی، مایت، سوسک، اهواز
  • پرویز صالح، سعیده آذری یام، محمد نقوی بهزاد صفحات 56-63
    زمینه و اهداف
    مدلهای ارزیابی شدت پنومونی نظیر شاخص شدت پنومونی (PSI) جهت یاری به پزشکان برای تصمیم گیری صحیح در زمینه مکان مناسب مراقبت بیماران مربوطه طراحی شده اند. در کنار این سیستم های ارزیابی، برخی محققین پیشنهاد کرده اند که سایر فاکتورهای التهابی سرم نظیر پروتئین فاز حاد (CRP)که براحتی قابل ندازه گیری هستند می توانند جهت پیش بینی پیش آگهی در بیماران مبتلا به پنومونی بکار روند. با این حال، اطلاعات موجود در این زمینه متناقض هستند. هدف از مطالعه فعلی بررسی همبستگی بین CRP کمی (qCRP) زمان پذیرش و PSI در بیماران بستری با پنومونی بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 60 بیمار بستری با پنومونی در مراکز آموزشی-درمانی سینا و امام رضا تبریز طی مدت 12 ماه بررسی شدند. در زمان پذیرش، وضعیت خطر در بیماران با استفاده از سیستم PSI تعیین و نیز متوسط سطح سرمی qCRP اندازه گیری شد. ضریب همبستگی (r) بین qCRP و PSI زمان پذیرش محاسبه گردید و متوسط مقادیر qCRP بین بیماران فوت شده حین بستری و ترخیص شده مقایسه شد.
    یافته ها
    سی و چهار بیمار مذکر (7/56%) و 26 بیمار مونث (3/43%) با سن متوسط (90-21) 47/17±03/65 سال وارد این مطالعه شدند. متوسط PSI و qCRP سرمی زمان پذیرش بترتیب (221-35) 04/37±95/103 و (217-21) 50/43±12/104 میلی گرم در لیتر بود. همبستگی مستقیم و معنی داری بین سطح سرمی qCRP و PSI در زمان پذیرش وجود داشت (59/0=r، 001/0>P). میزان مرگ و میر حین بستری 7/26% بود. متوسط سطح سرمی qCRP در موارد فوت شده بطور معنی داری بیشتر از موارد ترخیص شده بود (35/25±70/128 mg/L در برابر 45/45±18/95 mg/L؛ 01/0=P). نقطه برش مناسب سطح سرمی qCRP جهت پیش بینی مرگ بیمارستانی 5/116 میلی گرم در لیتر با حساسیت و ویژگی 75% بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج مطالعه فعلی، qCRP سرمی زمان پذیرش با PSI در بیماران بستری با پنومونی همبستگی دارد. از آنجایی که این نشانگر براحتی و با قیمت پایین قابل اندازه گیری است، استفاده از آن بعنوان نشانگر پیش بینی پیش آگهی کوتاه مدت در این دسته از بیماران پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پنومونی، شاخص شدت پنومونی، پروتئین فاز حاد
  • علی فخاری، صمد فهیمی، معصومه رحیم خانلی، حمید پور شریفی، مجید محمود علیلو صفحات 64-71
    زمینه و اهداف
    هدف پژوهش حاضر مقایسه ی سوگیری توجه در افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی(PD)، اختلال وسواسی اجباری (OCD)، و افراد سالم بود.
    مواد و روش ها
    بدین منظور، تعداد 32 نفر از بیماران مبتلا به اختلال وحشت زدگی و اختلال وسواسی اجباری و 32 نفر از افراد سالم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه ها تا حد امکان از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با یکدیگر همتا شدند. تکلیف استروپ اصلاح شده بر روی شرکت کنندگان اجرا گردید. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-17 و شاخص های آمار توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین سوگیری توجه افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی و افراد سالم و همچنین بین سوگیری توجه در افراد مبتلا به وسواسی اجباری و افراد سالم تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که سوگیری توجه در بیماران مختص انگیختار-های مرتبط با اختلال است.
    نتیجه گیری
    سوگیری توجه به سوی انگیختار های مرتبط با اختلال های وحشت زدگی و وسواسی اجباری در بروز و تداوم این اختلال ها نقش اساسی دارند.
    کلیدواژگان: اختلال وحشت زدگی، اختلال وسواسی اجباری، سوگیری توجه، تکلیف استروپ اصلاح شده
  • رضا قره محمد لو، علی عماد صفحات 72-77
    زمینه و اهداف
    برونشکتازی به عنوان یک عارضه تاخیری از مواجهه با گاز خردل مطرح می باشد که با علائم آزاردهنده متعدد همراه است. این درحالی است که مطالعات درمان موفقیت آمیز و طولانی اثر علائم با استفاده از استروئید موضعی گزارش شده است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثر استروئید موضعی بر روی بیماران قربانی استنشاق گاز خردل که دچار برونشکتازی شده بودند، انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع مداخله ای قبل و بعد بود که بر روی 10 بیمار دارای برونشکتازی انجام شد، مداخله اجرا شده شامل تزریق استرویید از طریق برونکوسکوپ بود. جهت بررسی اثر مداخله، حجم های ریوی و مقاومت راه های هوایی با استفاده از شاخص های استاندارد اسپیرومتری اندازه گیری شد. اندازه گیری در سه مقطع زمانی قبل از مداخله، 2 هفته بعد از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله انجام شد. جهت تحلیل از آزمون ناپارامتریک فریدمن در spss19 استفاده شد.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر استفاده از استرویید موضعی تاثیر قابل توجهی بر افزایش حجم ریه و مقاومت راه های هوایی نداشت، هر چند استفاده از آن عوارض مهمی نیز در پی نداشت. از بین شاخص های اسپیرومتری فقط SReff افزایش قابل توجه و معنی داری را به دنبال داشت.
    نتیجه گیری
    استفاده از استرویید موضعی در درمان برونشکتازی ناشی ازگاز خردل پیشنهاد نمی شود.
    کلیدواژگان: برونشکتازی، گازخردل، استرویید موضعی
  • وجیهه لطفی، یحیی رسول زاده *، فرامرز معطر، رضا غلام نیا، محمد شاکر خطیبی صفحات 78-83
    زمینه و اهداف

    الیاف آزبست کاربرد وسیعی در صنایع مختلف از جمله لنت ترمز و صفحه کلاچ داشته و آلودگی هوا در محیط شهری به الیاف منتشره آزبست می تواند در دراز مدت اثرات جدی بر سلامت انسان از جمله ایجاد فیبروز ریوی و سرطان مزوتلیوما ایجاد نماید. این مطالعه توصیفی– مقطعی با هدف ارزیابی کیفی و کمی انتشار ذرات آزبست در محیط های پر شیوع و پرتردد شهر تبریز و ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش آن و نیز ارتقاء آگاهی مردم و مسئولان و متولیان سلامت در جهت اخذ اقدامات پیشگیرانه به هنگام طراحی گردید.

    مواد و روش ها

    در این تحقیق، غلظت الیاف آزبست در 12 نقطه پرترافیک شهر تبریز اندازه گیری گردید. نمونه برداری های محیطی به روش مداوم فعال و با استفاده از فیلتر غشایی صورت گرفته و بعد از آماده سازی فیلترها، شمارش الیاف به وسیله میکروسکوپ نوری با کنتراست فازی برای الیاف با نسبت طول به عرض بزرگتر از سه به یک انجام گردید.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده نشان داد که متوسط غلظت الیاف آزبست در نقاط پرتردد شهر تبریز (0003/0 ± 001/0 لیف در میلی لیتر هوا) به مراتب بیشتر از استانداردهای محیطی ارائه شده از طرف سازمان های معتبر می باشد (00005/0 لیف در میلی لیتر هوا). همچنین نتایج این مطالعه بیانگر پراکندگی غلظت الیاف آزبست در محل های مختلف می باشد، به طوری که بیشترین غلظت الیاف آزبست در چهارراه باغشمال (0004/0± 0012/0 لیف در میلی لیتر هوا) و کمترین غلظت الیاف در چهارراه شریعتی (00012/0± 00056/0 فیبردر میلی لیتر هوا) تعیین گردید.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که میزان انتشار الیاف آزبست از منابعی نظیر لنت ترمز وسایل نقلیه در هوای شهر تبریز به گونه ای است که باعث ایجاد تراکم بیش از حد مجاز آن در هوا شده است و به دلیل تاثیر افزایشی آن در ریسک ابتلا به عوارض دستگاه تنفسی ضرورت به کار گیری اقدامات کنترلی پیشگیرانه بیش از پیش مطرح است.

    کلیدواژگان: الیاف آزبست، آلودگی هوا، سلامت شهروندان، ترافیک
  • محمد محمدزاده، لیلی مقبولی، رضا احمدی داش آتان صفحات 84-89
    زمینه و اهداف
    به نظر می رسد عوامل محیطی و شیوه زندگی مردم نقش مهمی در شیوع سرطان کولورکتال دارند بطوریکه این بیماری سومین سرطان شایع در جهان بوده و میزان ابتلا به آن در سال 2002 بیش از 1 میلیون بیمار بوده است. در ایران میزان فراوانی سرطان کولورکتال در دهه های اخیر افزایش چشمگیر داشته و میزان شیوع آن در حد بالایی در جهان قرار دارد. هدف از این مطالعه تعیین یافته های اپیدمیولوژیک در خصوص همراهی بین عوامل خطرها و سرطان رکتال ایرانی بوده است.
    مواد و روش ها
    جهت آزمون همراهی بین عوامل خطرهایی مانند شیوه زندگی، سابقه فامیلی، دیابت، هایپرتانسیون و... یک مطالعه مقطعی با 100 بیمار مبتلا به سرطان رکتوم که به بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا مراجعه نموده اند، طراحی شد. داده ها در نرم افزار 16-SPSS مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    این مطالعه شامل 30 زن و 70 مرد با میانگین سنی 1/5±3/49 سال بود. فعالیت فیزیکی کم، رژیم غذایی کم فیبر، چاقی و سیگار در 9/96%، 2/62%، 41% و 42% یافت شد. دیابت، هایپرتانسیون و دیس لیپیدمی در 27%، 37% و 27% بیماران وجود داشت.
    نتیجه گیری
    شیوه زندگی یک عامل خطر مهم در افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال می باشد. از بین عوامل محیطی و رژیم غذایی موثر در سرطان رکتوم، رژیم غذایی پرفیبر همراهی بیشتری با کاهش خطر بروز سرطان رکتوم دارد. فعالیت فیزیکی کم ارتباط معنی داری با سرطان رکتوم دارد. همچنین سندرم متابولیک (چاقی، دیابت، هایپرتانسیون و دیس لیپیدمی) با سرطان رکتوم همراهی معنی داری دارد.
    کلیدواژگان: سرطان رکتوم، عوامل خطر، عوامل محیطی، شیوه زندگی
  • محمد نقوی بهزاد، نریمان نظامی، رضا پیری، جاوید صفا، هزاد سالاری، نادره رشتچی زاده، امیر قربانی حق جو صفحات 90-97
    زمینه و اهداف
    بیماری دیابت ملیتوس احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کرونری را 2 تا 3 برابر افزایش می دهد. هدف از این مطالعه بررسی اثر درمان لووستاتین و پرهیز از آن بر سطوح فعالیت آنزیم پاروکسوناز 1 (PON1) و آنزیم آریل استراز (ARE) و حساسیت به اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در مبتلایان به نفروپاتی دیابتی نوع 2 (T2DN) بود.
    مواد و روش ها
    لووستاتین (20 میلی گرم/روز) به مدت 90 روز به 30 نفر مبتلا به T2DN تجویز و سپس به مدت 30 روز پس از دریافت دارو قطع گردید. فعالیت آنزیمهای PON1 وARE به روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. حساسیت به اکسیداسیون LDL با ارزیابی فاز تاخیری بواسطه اندازه گیری تولید دایونهای کونژوگه تعیین شد.
    یافته ها
    پس از 90 روز تجویز لووستاتین، فعالیت آنزیمهای PON1 و ARE و فاز تاخیری LDL به طور معنی داری افزایش یافته بودند (004/0 P =، 002/0 P =، 001/0 P <)، در حالی که پس از 30 روز از قطع دارو، فعالیت هر دو آنزیم PON1 وARE و فاز تاخیری LDL تغییر قابل توجهی نکرده بود.
    نتیجه گیری
    درمان با لووستاتین فعالیت آنزیمهای PON1 وARE و حساسیت به اکسیداسیون LDL را بهبود می بخشد. با این وجود، علیرغم قطع لووستاتین به مدت 30 روز، فعالیت PON1 و ARE و حساسیت به اکسیداسیون LDL در مبتلایان به T2DN بدون تغییر باقی ماند.
    کلیدواژگان: دیابت، نفروپاتی، پراکسیداسیون لیپیدی، لووستاتین، پاروکسوناز، آریل استراز
  • جواد وکیلی، عباسعلی گائینی، مهدی هدایتی، سعید نیکوخصلت، مریم اکبری، وحید طرماحی صفحات 98-105
    زمینه و اهداف
    تغییرات شبانه روزی اکسیدان ها موضوعی است که تحقیقات زیادی درباره آنها انجام نشده است و نتایج تحقیقات موجود نیز درباره آنها متناقض می باشد. لذا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر فعالیت ورزشی هوازی درمانده ساز بر تغییرات شبانه روزی مالون دی آلدئید (MDA) و پروتئین کربونیل (PC) مردان سالم و فعال با خواب شبانه طبیعی می باشد.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق در این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. به همین منظور 10 دانشجوی فعال با میانگین و انحراف استاندارد سن: 57/2± 2/23 سال، قد: 35/6±5/174، وزن: 5/4±9/65 کیلوگرم به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و برای یکسان سازی به مدت دو هفته برنامه خواب- بیدار و برنامه غذایی ارائه شده توسط محقق را دنبال کردند. از شب قبل شروع نمونه گیری به مدت 48 ساعت آزمودنی ها در شرایط تحت کنترل محقق قرار گرفتند و خواب - بیداری و برنامه غذایی آنها بدقت کنترل شد. نمونه گیری از آزمودنی ها در دو شرایط کنترل و بعد از فعالیت ورزشی (تجربی) به فاصله یک هفته از یکدیگر انجام شد. خون گیری به میزان 4 میلی لیتر از هر دو گروه در 6 وهله و در فواصل زمانی 4 ساعته به مدت 24 ساعت از ورید بازویی انجام شد. اولین مرحله خون گیری در گروه کنترل از ساعت 12 و برای گروه تجربی بعد از فعالیت ورزشی و از ساعت 20 آغاز شد. برای اندازه گیری میزان مالون دی آلدئید و پروتئین کربونیل از روش رنگ سنجی شیمیایی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. سطح معنی داری فرضیات در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل آماری با تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، تغییرات شبانه روزی معنی داری را در عامل MDA در گروه کنترل و تجربی نشان داد. اما در عامل PC در دو گروه تغییرات معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق حاضر نشان داد ارگانیسم در اوایل صبح بیشتر در معرض استرس اکسایشی قرار می گیرد و فعالیت ورزشی می-تواند ریتم شبانه روزی اکسیدان ها را تغییر دهد.
    کلیدواژگان: مالون دی آلدئید، پروتئین کربونیل، ریتم شبانه روزی، فعالیت ورزشی هوازی
  • مجید ملکی، آرمن ملکیان، ماندانا رفیعی، آنوش آذرفر صفحات 106-109
    ARCکه شامل اختلال استخوانی انحصارا آرتروگریپوز، کلیوی، و کلستاز است سندرم نادری است که آشنایی با علایم آن می تواند در درمان این بیماران موثر باشد. در این گزارش برآنیم تا دو مورد از این سندرم را معرفی و مقایسه کنیم. طی 4 سال دو مورد نوزاد دختر با علایم زردی طولانی، اختلال استخوانی در پا و پر ادراری مورد بررسی و درمان قرار گرفتند. هر دو با وزن کم حین تولد اما ترم از والدین منسوب بدنیا آمدند و زردی این بیماران با افزایش خفیف آنزیمهای کبدی همراه بود. درگیری کلیوی این دو مورد بشکل پرنوشی و پرادراری و اسیدوز متوسط بشکل اسیدوز توبولر کلیوی تظاهر کرد که در مورد اول بشکل اسیدوز توبولر تیپ2 و در مورد دوم درگیری تیپ 2 و1 بشکل توام وجود داشت. بطور خلاصه می توان گفت که سندرم ARC بشکل زردی طول کشیده در زمان نوزادی تظاهر پیدا می کند. علایم استخوانی آن آرتروگریپوز یک یا دو طرفه پاها می باشد و اختلال کلیوی آن نسبتا متغیر می باشد اما اسیدوز، پر نوشی و پر ادراری از یافته های ثابت آن است.
    کلیدواژگان: آرتروگریپوزیس، کلستاز، کلیه
|
  • Abdolghaffar Ownagh, Masoud Adibhesami Pages 6-11
    Backgrounds and
    Objectives
    Propolis is a resinous substance collected by honeybees from buds and leaves of trees and plants; it then mixed with pollen and secreted enzymes by bees. This study was aimed to assessing the anti-fungal activity of Ethanol Extract of Propolis in an experimental of cutaneous candidial infection.
    Materials And Methods
    In this study، twenty-four male rabbits were studied. Animals were randomly divided into six equal groups: positive control group، negative control group، and four treated groups. The four test groups were which given different doses of EEP (125، 250، 500 and 1000 μg/ml) the positive control group received the standard Nystatin treatment and negative control group received only Topical Normal saline، in each groups local treatment was performed، two times a day for 20 days.
    Results
    The results showed that EEP in its highest dose of 1000µg/ml was effective after 3 days of treatment in comparison. Clinical signs of cutaneous candidiasis were healed in Nystatin group after 5 days.
    Conclusion
    Ethanol Extract of Propolis in concentration 1000µg/ml is an effective treatment for Candida albicans cutaneous candidiasis. It could be a suitable alternate for renowned chemical drugs.
    Keywords: Candidiasis, Cutaneous, Candida albicans, Propolis, Rabbit
  • Authors Heybatollah Borghei, Jalal Mehdizade, Seyed Javad Seyed Toutounchi, Leila Azarmi, Nagisa Seyed Toutounchi Pages 12-17

    Backgrounds and

    Objectives

    Laryngeal cancer is one of the most common cancers of head and neck and its metastases to the lymph nodes are the main problem in the management of disease either for surgeon or in patient for its beauty problem.

    Materials And Methods

    The purpose of this study was to evaluate the rate of neck lymph nodes metastasis in patients with laryngeal cancers based on tumor histopathology. In a descriptive-analytical study that performed on 200 patients with laryngeal cancer، rate of neck lymph nodes’ metastasis was evaluated and necessary information such as histopathology of laryngeal tumor was collected from patients’ records. Data were analyzed by statistical methods.

    Results

    From total number of 200 patients، 197 were male، with the total mean age of 56. 53±7. 89 years. Seventy eight of patients had neck metastasis. Two patients had insitu squamous cell calcinoma (SCC) without neck metastases، 117 patients had well differentiated SCC with 10. 3% neck metastases، 55 patients had moderately differented. SCC with 74. 5% neck metastases، 19 patients had poorly diff. SCC with 100%neck metastases، 6 patients had undifferentied. SCC with 100% neck metastases and one patient had Verocos carcinoma without neck metastases.

    Conclusion

    Neck lymph nodes metastases in patients with laryngeal cancer is a common findingthat rates of it dependents on the site، size and tumors histopathology and degree of differentiation.

    Keywords: Laryngeal cancer, Neck Lymph Nodes Metastasis, Histopathology
  • Ehsan Shariat Bahadory, Javid Sadraie, Vajihe Marsousi, Somayyeh Mosavipoor Pages 18-23
    Backgrounds and
    Objectives
    Toxoplasmosis is a parasitic disease and its main way of transmission is placenta to fetus pathway. If this transmission occurs in the 3th month of pregnancy consequences such as abortion، central nerve system abnormality and ocular disorder may happen. Because of this issue، the precise detection of Toxoplasma Antibodies such as as IgG and IgM has utmost importance that contains ELISA & ELISA AVIDITY.
    Materials And Methods
    In this survey the serum and amniotic fluid samples that were collected from 48 pregnant women were collected and measurements were performed by ELISA AVIDITY kit.
    Results
    The results of this study showed that the ELISA AVIDITY techniques able to detect the toxoplasma infection and its temporal occurrence.
    Conclusion
    In ELISA technique the only antibody that could be detected precisely is IgM; but in this new technique IgG antibody also is detected، and enable us to better estimate the transmission time during the pregnancy.
    Keywords: Toxoplasma gondii, ELIS, ELISA AVIDITY, Amniotic fluid, IgG antibody
  • Mohammad Ali Hosseinpour Feizi, Roghayeh Tofigh, Nasser Pouladi, Reyhaneh Ravanbakhsh, Parvin Azarfam, Vahid Montazeri Pages 24-29
    Backgrounds and
    Objectives
    Thyroid cancer is the most common malignancy of the endocrine system. It seem that Ethnic and geographic factors are important elements. Cancer associated with mutation in tumor suppressor genes and oncogene. In addition to mutation، genetic polymorphisms are involved in incidence of cancer. The purpose of this investigation was studying polymorphism at codon 72 of p53 gene in patients with thyroid cancer in East Azerbaijan province.
    Material And Methods
    In a case-control study 60 patients with thyroid cancer and 99 healthy individuals were studied as controls. After DNAs extraction from peripheral blood cells different genotypes of the 72th codon of p53 gene were determined by amplification refractory mutation system (ARMS) and presence of probable mutation، single strand conformation polymorphism (SSCP) technique was also conducted to confirm the results; Exon 4 of p53 gene was investigated by DNA sequencing.
    Results
    In the control group، the genotype distribution of p53 polymorphism for Arg/Arg، Arg/Pro and Pro/Pro genotypes was 30. 3%، 50. 5% and 19. 2% respectively. In the caner groups، the distribution was 31. 67%، 51. 67%، 16. 67%، respectively for the same order of genotypes.
    Conclusion
    This study indicates that polymorphism at codon 72 p53 gene is not a genetic predisposing factor for thyroid cancer in this population.
    Keywords: Thyroid cancer, P53 gene, Codon 72, Polymorphism
  • Farnaz Khodabakhsh, Sonbol Nazeri, Mohammad Ali Amoozegar Pages 30-37
    Backgrounds and
    Objectives
    Heavy metals are toxic for human and animals and plants. For example nickel can cause contact dermatitis and may have carcinogenic effect. There are physicochemical and biological methods for removal of these elements from the environment. Some bacterial species are able to remove the elements by bioremediation mechanism. These types of bacteria could resist heavy metals and grow in the presence of these elements. In this research، the resistance of the nature of a heavy metal resistance bacteria’s that is bacteria’s living in Aran-Bidgol Lake has been evaluated.
    Materials And Methods
    Seven Bacterial samples of the Lake were transferred on ventosa culture medium. Isolated colonies were grown on the media containing nickel transferred to mediums with other heavy metal elements. Biochemical and morphologic and also phylogenies studies based on sequencing of the 16S rDNA gene were performed in order to characterization genus and species of resistant isolates. Enzyme production of these bacteria’s was also investigated.
    Results
    From 46 isolated halophilic bacteria، one isolate that was able to grow in the medium containing 1-25% NaCl and also was resistant to nickel and other toxic metal was considered for future study and characterization by sequencing of the 16S rDNA. This isolate had more 97% homology with Halomonas elongate species.
    Conclusion
    Microorganism those are isolated from Aran-Bidgol Lake and are resistant to toxic metals have the potential usage for removal of environment toxins such as Nickel.
    Keywords: Halomonadaceae, Halomonas elongate, Heavy metal toxicity, Nickel, Resistance
  • Mohammad Rahbani, Nabar, Satter Bazzaz, Naser Aghamohammad Zadeh Pages 38-43
    Background And Objectives
    Interleukin-18 (IL-18) plays a key role in autoimmunity، inflammation and infection diseases and its higher levels are reported during the subclinical stage of type 1 diabetes mellitus. The aim of this study was to evaluate the recently described single-nucleotide-polymorphisms of promoter of IL-18 gene at position-137، in type 1 diabetic patients، which has been suggested to cause differences in transcription factor binding and IL-18 gene activity.
    Material And Methods
    In this study، 104 type 1 diabetic patients (33female and 71 male) with mean age of 19. 6 10. 4 years، and 92 ages and sex matched، healthy individuals without family history of diabetes and autoimmune diseases were selected as controls. The single- nucleotide-polymorphism (SNP) at position-137 (G/C) in the promoter region of IL-18 gene was analyzed by sequence-specific PCR.
    Results
    The genotype distribution differed significantly between patient and controls (p=0. 038). The difference reflected as an increase in The GG genotypes at position-137 in promoter of IL-18 gene.
    Conclusion
    The results of these studies suggest an association between type 1 diabetes and polymorphisms in the promoter region of IL-1
    Keywords: IL_18_polymorphism_Type 1 diabetes mellitus
  • Peyman Zamani, Nastaran Madjdinasab Pages 44-49
    Background and Objectives
    Stroke incidence is a multifactorial phenomenon and investigation of the relationship between seasonal-regional variation and stroke is the focus of current studies. Based on seasonal، diurnal and hourly variations، incidence of different stroke was compared in this study.
    Material and Methods
    In this retrospective study، 1817 medical records of stroke patients admitted in 2010 were reviewed from Ahvaz medi-educational hospitals. The type of aphasia was diagnosed according to the patients’ speech and language characteristics. SPSS-16 was used to analyze the data.
    Results
    39. 9% of the patients had stroke-induced aphasia، and the highest rate of stroke incidence was found to be in the Summer time (38. 2%) on Saturdays (16. 1%)، and between 8-12 A. M. (P<0. 05).
    Conclusion
    It seems that incidence of all kinds of stroke is influenced by time variation، and future works are needed to strengthen the results of our study.
    Keywords: Aphasia, Stroke, Circadian variations
  • Abdolhussein Shakurnia, Mohammad Ali Assarehzadegan, Alireza Mozaffari, Ghodratollah Shakerinejad, Akram Amini Pages 50-55
    Backgrounds and
    Objectives
    House dust mites and cockroaches are important indoor allergen sources causing allergic rhinitis and asthma. The aim of this study was to investigate the house dust mite and cockroach prevalence using skin prick test (SPT).
    Materials And Methods
    In this study 407 allergic rhinitis and asthmatic patients were evaluated. All patients were tested with the aeroallergens using house dust mix، Dermatophagoides farinae، Dermatophagoides pteronyssinus and cockroach mix. Data were analyses by Statistical analysis.
    Results
    Total number of 407 patients 212 (52%) males and 195 (48%) females، age between 4 - 70 years، were studied. In asthmatic and allergic rhinitis، the respective positive percentages for house dust، Dermatophagoides pteronyssinus، Dermatophagoides farinae and cockroaches were 23. 3%، 31. 7%، 35. 6% and 32. 9% respectively. Total IgE level elevated in over half of allergic patients.
    Conclusion
    A relatively high prevalence of mites and cockroach sensitivity was found in our study. These figures are is similar with other reports from hot and humid areas.
    Keywords: Allergy, Mite, Cockroach, Ahvaz
  • Parviz Saleh, Saede Azari, Yam, Mohammad Naghavi, Behzad Pages 56-63
    Background And Objectives
    Pneumonia severity assessment systems such as the pneumonia severity index (PSI) have been designed to help physicians to decide properly regarding the appropriate site of care in these patients. Along with such systems، serum inflammatory factors such as C-reactive protein (CRP) could be used for predicting the prognosis of patients with pneumonia. This study aimed to evaluate the correlation between on-admission quantitative CRP (qCRP) and PSI in hospitalized patients with pneumonia.
    Materials and Methods
    During descriptive-analytical study، 60 hospitalized patients with pneumonia were evaluated in a 12-month period. On admission، risk stratification was performed based on the PSI system، and serum qCRP was measured. The correlation between on-admission qCRP and PSI was calculated. Mean values of qCRP was also compared between the expired and discharged patients.
    Results
    34 males (56. 7%) and 26 females (43. 3%) with a mean age of 65. 03±17. 47 years werestudied. Mean values of on-admission PSI and serum qCRP were 103. 95±37. 04 (range: 35-221) and 104. 12±43. 50 (range: 21-217) mg/L respectively. There was a significant positive correlation between on-admission serum qCRP and PSI (r=0. 59، p<0. 001). Mean serum qCRP was significantly higher in those who died compared with those who discharged (128. 70±25. 35 vs. 95. 18±45. 45 mg/L; p=0. 01).
    Conclusion
    Based on the results of current study، on-admission serum qCRP is well-correlated with PSI in hospitalized patients with pneumonia and، it can be used as a predicting marker of short-term prognosis.
    Keywords: Pneumonia, Pneumonia Severity Index, C, reactive protein
  • Samad Fahimi, Masoumeh Rahimkhanli, Hamid Poursharifi, Majid Mahmoud Aliloo Pages 64-71
    Background And Objectives
    The aim of the present study was to comparing attentional biases among the Patients with panic disorder، obsessive-compulsive disorder and normal individuals.
    Materials And Methods
    For this purpose، 32 patient with panic disorder and obsessive-compulsive disorder and 32 normal individuals were selected accessibility. The groups were matched in their demographic characteristics with other. The subjects completed modified stroop task. The collected data was analyzed by descriptive statistic method of Multivariate Analysis of Variance (MANOVA).
    Results
    The results showed differences between panic disorder patients and normal individuals and also between Obsessive-Compulsive Disorder and normal individuals. Also results showed that attentional bias in patients is with specific stimulus the disorder.
    Conclusion
    Attentional bias toward the stimulus that are associated with panic disorders and obsessive compulsive disorder play a vital role in onset and maintenance of these disorders.
    Keywords: Panic disorders, Obsessive compulsive disorder, Attentional bias, Modified stroop task
  • Reza Gharemohammadlou, Ali Emad Pages 72-77
    Background And Objectives
    Bronchiectasis is a late complication of mustard gas exposure with disturbing symptoms in its victims. There are some reports of successful treatment with prolonged effect of the symptoms by local steroid installation. In this study we evaluated the efficacy of local steroid installation in a group of musterd gas victims during the IRacl war.
    Material And Method
    This was an interventional pre – post treatment exposure study. We evaluated the effects of local steroids in 10 bronchiectasis patients by installation of steroid via bronchoscope. We measured lung volumes and airway resistance before procedure and again two weeks and three months after treatment implementation. Then we compared the results of three consecutive measurements. Friedman analysis was used for statistical analysis.
    Results
    There was no important improvement in airway resistance; lung volumes and airflows after procedure، although treatment of bronchiectasis with local installation of steroids had no important complications. Of spirometric indices، only SReff was followed the substantial and significant increase
    Conclusion
    Local steroids are not effective treatment for mustard gas induce bronchiectasis.
    Keywords: Bronchiectasis, Mustard, Local steroids
  • Vajiheh Lotfi, Yahya Rasoulzadeh, Faramarz Moattar, Reza Gholamnia, Mohammed Shaker Khatibi Pages 78-83
    Background And Objectives

    Asbestos fibers are used extensively in various industries including brake and clutch linings and airborne asbestos emission in urban environments can induce serious effects on human health، including pulmonary fibrosis and mesothelioma. The aim of this study was to access asbestos fibers emission in high traffic area of Tabriz city.

    Materials And Methods

    In this study، that was down 2012 (between ……. a ……) the concentration of asbestos fibers was measured at 12 high traffic areas of Tabriz city. The air samples were collected on membrane filters using integrated environmental sampling method for identification of asbestos fibers phase-contrast optical microscope was used to count the fibers with a length to width ratio greater than three.

    Results

    The average concentration of asbestos fibers in high traffic areas (0/001 ± 0/0003 fiber /ml of air) was far more than the standard limits (0/00005 fiber/ ml of air). Also، the results of this study showed that the highest concentration of asbestos fibers was found in downtown area of Baghshmal square (0/0004 ± 0/0012 fiber/ml of air) and the lowest concentration was found in Shariati square (0/00056 ± 0/00012 fiber/ml of air).

    Conclusion

    This study showed that emissions of asbestos fibers from urban sources like such as vehicle brakes is so high that could create، increased respiratory complications and obligates us for more preventive measures.

    Keywords: Asbestos––air pollution, Citizens health, traffic
  • Mohammad Mohammdzadeh, Leili Maghbouli, Reza Ahmadi Dashatan Pages 84-89
    Background And Objective
    Environmental and lifestyle factors are believed to play a large role in the incidence of colorectal cancer which is currently the third most common cancer in the world. In Iran، colorectal cancer has markedly increased over the last several decades. The objective of the present study was to determine epidemiological factors associated and with increased risk of cancer among the Iranian population.
    Materials And Methods
    In this retrospective study that was done in radiotherapy department of Tabriz University of Medical Sciences. The association between risk factors such as life style، familial history، diabetes and hypertension were studied in 100 consequative patients who were referred to radiotherapy department. The information was processed by statistical methods.
    Results
    This studied population consisted of 30 women and 70 men، mean age of them was 49/3±5. 1 years. Low physical activity، low fiber diet، Obesity and smoking were found among 96. 9%، 62. 2%، 41% and 42% of them respectively diabetes، hypertension، and dyslipidemia were also found among 27%، 37% and 27% of these.
    Conclusion
    Dietary fiber has long been thought to be associated with a reduced risk of rectal cancer. Low physical activity and metabolic syndrome including’s obesity، diabetes، hypertension and dyslipidemia are also associated with increased risk of rectal cancer.
    Keywords: Rectal cancer, Risk factors, Environmental factors, Life style
  • Mohammad Naghavi Behzad, Nariman Nezami, Reza Piri, Javid Safa, Behzad Salari, Amir Ghorbanihaghjo Pages 90-97
    Background and Objectives
    This study was done to investigate the effect of lovastatin therapy on paraoxonase 1 (PON1) and arylesterase (ARE) activities، and low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C) susceptibility to oxidation in people with type 2 diabetic nephropathy (T2DN).
    Methods
    Lovastatin (20 mg/day) was administered to 30 people with T2DN for 90 days and then withdrawn for 30 days. PON1 and ARE activities were measured by the spectrophotometric method. Susceptibility of LDL-C to oxidation was determined as the production of conjugated dienes.
    Results
    After 90 days of lovastatin intervention، PON1 and ARE activities and LDL-C lag phase were significantly increased (p=0. 004، 0. 002، and b0. 001). After 30 days of lovastatin withdrawal، PON1 and ARE activities and LDL-C lag phase had not changed significantly.
    Conclusion
    Lovastatin therapy improves PON1 and ARE activities، and LDL-C susceptibility to oxidation. Despite withdrawal of lovastatin، PON1 and ARE activities، and LDL-C susceptibility to oxidation remain unchanged for a long period of time in people with T2DN.
    Keywords: Diabetes, Nephropathy, Lipid peroxidation, Arylesterase, Lovastatin
  • Javad Vakili, Abbas Ali Gaeini, Mehdi Hedayati, Saeid Nikookheslat, Maryam Akbari, Vahid Tarmahi Pages 98-105
    Backgrounds and
    Objectives
    A few researches have performed about the circadian rhythm of oxidants. The aim of this study was to investigate effect of aerobic exhaustive exercise on Circadian rhythm of MDA and PC in a group of healthy active collegiate men with normal night sleep.
    Materials And Methods
    In this study. For this reason، 10 active students with mean of age: 23/2±2/57 year''s old، height: 174/5±6/35 cm and weight: 65/9±4/5 kg، voluntarily participated in this study. All participants followed recommended sleep- wake programs and diet regime during two weeks for synchronization. Their wake-sleep and diet programs were under supervision from the night of beginning of sampling up to 48 hours. Control and experimental، with one week interval between them. In control group، six blood samples were collected at 4 hourly intervals started 12:00 (mid-day) until the upcoming morning samples were collected from antecubital vein. In experimental group، similar protocol was implemented. Colorimetric chemical method was used for measuring MDA and PC factors. Repeated Measures ANOVA was used for statistical study.
    Results
    The results showed that the plasma MDA levels exhibited a highly significant circadian rhythm in control (P = 0/014) and experimental (p=0/008) groups. But، There weren’t a significant circadian rhythm for PC factor (P<0/05).
    Conclusion
    The result of this study showed that there is a high risk of oxidative stress injuries in the morning and exercise can vary affect rhythm of oxidative stress.
    Keywords: Malondialdehyde, Protein Carbonyl, Circadian rhythm, Aerobic Exercise
  • Majid Malaki, Armen Malekian, Mandana Rafeey, Anoush Azarafar Pages 106-109
    ARC syndrome is an abbreviation of arthrogryposis، renal and cholestasis. It is a rare syndrome but needs awareness of physicians. During past 4 years two cases with direct hyperbilirubinemia، polyuria، ichtiosis and skeletal malformation have been diagnosed، both of them were term born from consanguine parents، and present their symptom and signs during the first month of birth. Their liver transaminase was mildly evaluated and one of them had proximal renal tubular acidosis and another one had combined proximal and distal renal tubular acidosis. ARC presents itself by prolonged neonatal icter، unilateral or bilateral arthrogryposis، and variable renal findings but polyuria، polydypsia and acidosis are constant renal findings of ARC.
    Keywords: Arthrogryposis, Cholestasis, Renal