فهرست مطالب

Pathobiology Reaearch - Volume:16 Issue: 1, 2013

Journal of Pathobiology Reaearch
Volume:16 Issue: 1, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/02/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سمانه اختراعی طوسی، بهرام محمد سلطانی، مجید صادقی زاده، سعید حسینی، مسعود سلیمانی صفحات 1-9
    هدف
    تمایز سلول های بنیادی قلب با کمک میکروRNA ها، دریچه جدیدی را برای ترمیم انفارکتوس قلبی گشوده است.miR-1-2/133a-1 و miR-206/133b دو خوشه مجزا از خانواده میکروRNA ها هستند که به ترتیب در ماهیچه های قلبی و اسکلتی بیان می شود. چون miR-133b و miR-133a تنها در یک نوکلئوتید اختلاف دارند، احتمالا مسیرها وmRNA های یکسانی را مورد هدف قرار می دهند. هدف تحقیق حاضر، بررسی بیان احتمالی miR-133b در سلول های در حال تمایز قلبی و نیز تاثیر احتمالی آن بر دو ژن هدف دخیل در تمایزسلول های قلبی است.
    مواد و روش ها
    سلول های بنیادی قلب انسان از بانک سلولی پژوهشکده رویان (RSCB) تهیه و ابتدا با عامل دمتیلاسیون (5- azacytidine) به مدت سه روز تیمار و سپس یک روز در میان با اسید آسکوربیک و دو بار در هفته با پروتئین TGF-β1 تیمار شدند. در نهایت در هفته چهارم، روش های ایمنوسیتوشیمی، فلوسیتومتری و Real-Time PCR برای برخی عوامل رونویسی قلبی، تمایز سلول های بنیادی به سلول های قلبی را تایید نمود. سپس الگوی بیانی hsa-miR-133b و نیز دو ژن هدف عامل پاسخ سرم (SRF) و CCND2 (از ژن های کنترل کننده چرخه سلولی) طی مراحل تمایزی این سلول ها بررسی شد.
    نتایج
    سه هفته پس از شروع روند تمایز، سطح بیان hsa-miR-133b حدود پنج برابر سطح آن در هفته اول بود (05/0P<). برعکس و طبق انتظار، بیان ژن عامل پاسخ سرم به ترتیب افزایش و کاهش را در هفته اول و سوم نشان داد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به این که در هفته سوم روند تمایزی، سطح بیان hsa-miR-133b افزایش و سطح رونوشت ژن عامل پاسخ سرم کاهش یافته است، و از آن جا که عامل پاسخ سرم در تکثیر سلولی دخیل است، افزایش سطح miR-133b می تواند منجر به کنترل چرخه سلول های پیش ساز قلبی و تمایز ماهیچه قلبی شود. در نهایت نتایج پیشنهاد می کند که hsa-miR-133b به همراه hsa-miR-133a می تواند در تمایز سلول های قلبی دخیل باشد.
    کلیدواژگان: سلول های مولد قلبی، تمایز، سلول های ماهیچه قلبی، hsa، miR، 133b
  • اعظم رحیم پور، بهروز وزیری، فرزانه برخورداری، لیلا نعمت الهی، احمد عادلی، فریدون مهبودی صفحات 11-21
    هدف
    ایجاد رده های سلولی دارای بیان بالا یک مرحله محدود کننده اصلی در روند تولید پروتئین های نوترکیب دارویی است. در این مطالعه اثر به کارگیری ناحیه متصل شونده به ماتریکس ژن اینترفرون بتای انسانی به همراه روش فعال سازی راه انداز از طریق پروتئین E1A 13S بر بیان فاکتور فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (t-PA) در سلول های تخمدان هامستر چینی بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    ناحیه متصل شونده به ماتریکس در سمت ́5 و ́3 واحد بیان کننده t-PA در ناقل pTPA کلون شد تا ناقل pMTPA به دست آید. پس از ترانسفکشن سلول ها با ناقل های pTPA و pMTPA، رده های سلولی پایدار ایجاد شده و میزان بیان t-PA برای هر رده تعیین شد. در مرحله بعد، پلاسمید بیان کننده E1A 13S به سلول های پایدار ترانسفکت شده و میزان بیان t-PA پس از 72 ساعت اندازه گیری شد.
    نتایج
    الحاق ناقلین pTPA و pMTPA به ژنوم سلول CHO از طریق انجام PCR روی DNA ژنومی سلول های پایدار تایید شد. بررسی میزان بیان t-PA افزایش بیان به میزان سه برابر را در سلول های ترانسفکت شده با ناقل pMTPA در مقایسه با رده ایجاد شده با pTPA نشان داد. بیان موقتی E1A 13S در رده های پایدار منجر به افزایش تیتر t-PA به 1771 واحد در هر میلی لیتر در سلول های ایجاد شده با ناقل pMTPA شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان دهنده آنست که به کارگیری ناحیه متصل شونده به ماتریکس در ناقل بیانی به همراه روش فعال سازی راه انداز می تواند به صورت موثر میزان بیان پروتئین های نوترکیب در سلول های CHO را افزایش دهد.
    کلیدواژگان: ناحیه متصل شونده به ماتریکس، فعال سازی راه انداز، فعال کننده پلاسمینوژن بافتی، سلول های تخمدان هامستر چینی
  • مریم طهماسبی میرگانی، مجید صادقی زاده، فرهود نجفی، سید جواد مولی صفحات 23-39

    اگرچه خواص ضد سرطانی کورکومین، پلی فنل بدست آمده از ریشه گیاه زردچوبه، مورد تائید بسیاری از محققان می باشد، با این حال جذب و توزیع بافتی پائین در بدن، فعالیت کم و متابولیسم سریع از جمله معایبی است که استفاده از کورکومین را به عنوان یک داروی ضد سرطان تا به امروز با محدودیت رو به رو کرده است. در این مطالعه حلالیت کورکومین بواسطه نانو حاملهای میسلی تخریب پذیر، خنثی و غیر سمی تحت عنوان دندروزوم افزایش و نقش مهاری آن بر رشد سلول های توموری مثانه با استفاده از تکنیک های MTT، فلوسیتومتری و Annexin V-FLUOS (کیت اختصاصی تشخیص مرگ سلولی) مورد مطالعه قرار گرفت. مکانیسم ژنتیکی مرگ القا شده توسط نانوکورکومین دندروزومی بواسطه مطالعه ژنهای دخیل در پرتوانی سلول شامل OCT4A، OCT4B1، SOX-2 و Nanog با استفاده از تکنیک Real-time PCR انجام گرفت. یافته ها بیانگر القای مرگ سلولی بواسط نانوکورکومین دتدروزومی به صورت وابسته به غلظت و زمان در رده سلولی توموری 5637 مثانه بود. بررسی چرخه سلولی بیانگر افزایش جمعیت سلولی در Pre-G1 و کاهش سلول ها در فاز G1 و S همراه بود که نشان دهنده نقش مهاری کورکومین بر همانند سازی سلول های رده توموری 56367 مثانه می باشد. همچنین مشاهده بیان OCT4A، OCT4B1، SOX-2 و Nanog در آنالیز Real-time بیانگر نقش تومورزائی این ژنها در رشد تومورهای مثانه باشد. تیمار با نانوکورکومین دندروزومی به طور معنی داری بیان mRNA این ژن ها را کاهش داد (ارزش آماری < 01/0). به طور کلی یافته های مذکور نشان می دهد که نانوکورکومین دندروزومی با تغییر بیان ژن های دخیل در تکثیر، سلول های توموری را به سمت مرگ برنامه ریزی شده سلولی هدایت می کند که بیانگر نقش کاربردی نانودارو در درمان سرطان مثانه است.

    کلیدواژگان: کورکومین، دندروزوم، مرگ برنامه ریزی شده سلولی، سرطان مثانه، ژن های پرتوانی
  • مهسا عسکری جهرمی، منصوره موحدین، مسعود امانلو، سیدجواد مولی، زهره مظاهری، حسین بتولی صفحات 41-54
    هدف
    آنتی اکسیدان ها از عناصر ضروری، برای حرکت اسپرم است. عصاره گیاه کالیگونوم دارای آنتی اکسیدان های مهمی چون کاتچین و کرستین است. هدف این مطالعه بررسی آثار عصاره گیاه کالیگونوم بر پارامتر های اسپرم و میزان مرگ سلولی برنامه ریزی شده در بافت بیضه موش مسن است.
    مواد و روش ها
    عصاره گیاه کالیگونوم در سه دوز 10، 30 و50 میلی گرم در کیلوگرم به موش های نر NMRI 11-13 ماهه تزریق شد. در این مطالعه 25 سر موش به پنج گروه شامل کنترل، شم و سه گروه آزمون تقسیم شدند. گروه های آزمون دوز 10، 30 و 50 میلی گرم در کیلوگرم از عصاره گیاه را به مدت 5 هفته و به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. گروه شم نیز حلال دی متیل سولفوکسید را به شکل داخل صفاقی دریافت کرد. یک هفته پس از اتمام تزریقات و پس از جداسازی اپیدیدیم، پارامترهای اسپرم در گروه ها بررسی شد. در هر موش یکی از بیضه ها برای انجام پاساژ بافتی و رنگ آمیزی تانل در تثبیت کننده بوئن قرار داده شد.
    نتایج
    پارامترهای اسپرم شامل تحرک، میزان بقا و ریخت شناسی طبیعی اسپرم در گروه تیمار شده با دوز 30 میلی گرم در کیلوگرم نسبت به سایر گروه به صورت معنی دار بهبود پیدا کرد (05/0P≤). همچنین رنگ آمیزی تانل و شمارش تعداد سلول های دچار مرگ سلولی برنامه ریزی شده در بافت بیضه هریک از گروه های مورد مطالعه، نشان دهنده کاهش معنی دار این پارامتر در گروه تیمار شده با دوز 30 میلی گرم در کیلوگرم نسبت به سایر گروه ها بود (05/0P≤).
    نتیجه گیری
    دوز 30 میلی گرم در کیلوگرم از عصاره گیاه کالیگونوم منجر به بهبود کیفیت اسپرم و کاهش میزان مرگ سلولی برنامه ریزی شده در سلول های بافت بیضه می شود.
    کلیدواژگان: سلول اسپرم، عصاره گیاه کالیگونوم، پارامترهای اسپرم
  • اشرف قیاسی، سعیده ضیایی، سقراط فقیه زاده صفحات 55-62
    هدف
    یافته های ناهمسویی در مورد ارتباط جنسیت نوزاد با سطح لیپیدهای خون بند ناف وجود دارد. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه سطح لیپیدها و آپولیپوپروتئین B-100 خون بند ناف نوزادان دختر و پسر و ارزیابی تاثیر این عوامل بر شاخص های آنتروپومتریک نوزاد انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی تحلیلی روی 75 نوزاد سالم و سر موعد به دنیا آمده (41 نوزاد دختر و 34 نوزاد پسر) انجام شد.
    بلافاصله بعد از زایمان، 5 سی سی خون از بند ناف گرفته شد و در همان روز برای اندازه گیری سطح لیپیدها و لیپوپروتئین B-100 مورد سنجش قرار گرفت. همچنین شاخص های آنتروپومتریک نوزادان اندازه گیری و ثبت شد. از آزمون T مستقل برای مقایسه میانگین ها در دو گروه استفاده شد و ارتباط بین لیپیدهای خون بند ناف با شاخص های آنتروپومتریک با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تعیین شد.
    نتایج
    سطوح LDL کلسترول، HDL کلسترول و کلسترول تام خون بند ناف نوزادان دختر در مقایسه با نوزادان پسر بالاتر بود، در حالی که سطح آپولیپوپروتئین B-100 و تری گلیسرید در نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر بود؛ اما این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبود. در نوزادان دختر یک ارتباط منفی و معنی دار بین سطح تری گلیسرید خون بند ناف و دور سر (038/0 =P) وجود داشت. در نوزادان پسر بین سطح لیپیدها با شاخص های آنتروپومتریک ارتباط معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    جنسیت تاثیری بر سطح لیپیدها و آپولیپوپروتئین B-100 خون بند ناف نوزاد نداشت. همچنین این مطالعه نشان داد یک ارتباط منفی معنی دار بین تری گلیسرید و دورسر نوزادان دختر وجود دارد.
    کلیدواژگان: آپولیپوپروتئین B، 100، جنسیت، خون بند ناف، شاخص های آنتروپومتریک، لیپیدها
  • معصومه کرمی، سیده زهرا بطحایی، تقی الطریحی، مهران حبیبی رضایی، جلیل عرب خردمند، سقراط فقیه زاده صفحات 63-73
    هدف
    به منظور کاهش درد ناشی از ضایعات نخاعی تحقیقات بسیاری از جمله استفاده از گیاهان دارویی و سایر مواد طبیعی به دلیل داشتن خواص التیام بخش انجام شده است. در این مطالعه به عنوان یک مطالعه مقدماتی، اثر کروسین بر درد مزمن ناشی از ضایعه نخاعی از طریق ایجاد له شدگی در مدل حیوانی رت بررسی شد.
    مواد و روش ها
    رت های ماده نژاد ویستار به طور تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند. در گروه های اول و دوم له شدگی در ناحیه مهره L1 ایجاد و سپس کروسین به طور داخل صفاقی (50 میلی گرم بر کیلوگرم) تزریق شد. در دو گروه G1 و G2 به فاصله 2 ساعت و یک هفته بعد، نمونه های پلاسما جمع آوری شد. در گروه سوم له شدگی ایجاد شد ولی بدون تزریق کروسین و دو گروه کنترل نیز به ترتیب بدون له شدگی با و بدون تزریق کروسین در نظر گرفته شد. برای ارزیابی ضایعه و روند بهبودی به طور یک روز در میان آزمون مکانیکی با استفاده از ون فری هیر، آزمون حرارتی با استفاده از صفحه داغ و بررسی روند بهبود حرکتی با استفاده از آزمون باسو- بیتی- برسنان انجام شد. ارزیابی پپتید وابسته به ژن کلسیتونین نیز در پلاسما انجام شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که میزان پپتید وابسته به ژن کلسیتونین در پلاسمای رت های دچار آسیب نخاعی بدون درمان افزایش می یابد، اما در گروه درمان شده با کروسین بعد از یک هفته کاهش معنی داری در این پارامتر مشاهده شد. آزمون های رفتاری تغییرات معنی داری را در اثر این تیمار نشان نداد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه اثر مفید کروسین در درمان درد مزمن ناشی از له شدگی را از طریق کاهش پپتید وابسته به ژن کلسیتونین نشان داد.
    کلیدواژگان: کروسین، آزمون رفتاری، آزمون بهبود حرکتی، آزمون حرارتی، پپتید وابسته به ژن کلسیتونین
  • علی مطاع، عباس صاحبقدم لطفی، جلال برزین، محمد معصومی، مصطفی حاتم، بهزاد ادیبی صفحات 75-87
    هدف
    در این مطالعه پپتیدی حاوی توالی RGD از منشا کلاژن IV معرفی شده است که دارای خصوصیات چسبندگی و تکثیری است. این پپتید روی داربست نانوفیبری پلی کاپرولاکتون/ ژلاتین تثبیت شد و چسبندگی و تکثیر سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان انسانی روی داربست تغییر داده شده توسط پپتید بررسی شد.
    مواد و روش ها
    داربست نانوفیبری پلی کاپرولاکتون/ ژلاتین توسط الکتروریسی سنتز و پپتید مورد نظر توسط روش سنتز پپتید در فاز جامد ساخته شد. این پپتید توسط پیوند شیمیایی روی داربست پلی کاپرولاکتون/ ژلاتین تثبیت شد. داربست های طبیعی و تغییر یافته توسط میکروسکوپ الکترونی نگاره و طیف مادون قرمز بررسی شد. چسبندگی و تکثیر سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان انسانی روی داربست طبیعی و داربست تغییر داده شده توسط آزمون MTT بررسی شد.
    نتایج
    تصاویر میکروسکوپ الکترونی نگاره نشان داد که داربست های نانوفیبری الکتروریسی شده دارای ریخت شناسی یکنواخت با قطر 38±190 نانومتر است. تغییر معنی داری در ریخت شناسی داربست قبل و بعد از تثبیت پپتید مشاهده نشد. نتایج طیف مادون قرمز نشان داد که پپتید با موفقیت روی داربست تثبیت شده است. براساس نتایج MTT مطالعات سلولی نشان داد که تثبیت پپتید روی داربست، چسبندگی سلول به داربست را در تمام زمان های مطالعه شده بهبود می بخشد. همچنین نشان داده شد که تثبیت پپتید منجر به افزایش قدرت تکثیر سلول ها روی داربست فعال شده با پپتید در مقایسه با داربست طبیعی و پلیت کشت سلولی می شود.
    نتیجه گیری
    پپتید RGD ساخته شده و تثبیت شده روی داربست نانوفیبری می تواند در کاربردهای مختلفی که نیاز به چسبندگی سلولی است استفاده شود و همچنین داربست ساخته شده و فعال شده با پپتید مورد نظر را می توان در مهندسی بافت مورد استفاده قرار داد.
    کلیدواژگان: سلول بنیادی مزانشیمی، پپتید RGD، نانوفیبر، داربست
  • زهرا نصرالهی، شهلا رودبار محمدی*، فاطمه اطیابی، محمد زهیرحسن صراف، محمدحسین یادگاری، مهدی اسفندیاری منش، اسماعیل ملارضی صفحات 89-97
    هدف

    مطالعات دهه های اخیر روی بتا گلوکان ها، نقش این پلی ساکاریدها را به عنوان مکمل های غذایی و دارویی در بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی و نیز مبتلایان به سرطان بسیار پر اهمیت نشان داده است. از میان پلی ساکاریدهای دیواره سلولی قارچ ها، بتا 3-1 گلوکان فعالیت بالاتری دارد که به دو فرم محلول و نامحلول در آب قابل دستیابی است. طبق تحقیقات انجام شده فرم محلول بتا 3-1 گلوکان به دلیل فعالیت زیستی بالاتر و عملکردهای درمانی به عنوان یک عامل مناسب و ایمن معرفی شده است که علاوه بر کاربرد در مصارف تزریقی به عنوان حامل دارورسان در پژوهش های مرتبط با ساخت سیستم های نوین دارورسانی، برای درمان سرطان در شکل نانوذره مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه معرفی روش آسان و سریع استخراج بهینه فرم محلول در آب بتا 3-1 گلوکان از دیواره کاندیدا آلبیکنس است.

    مواد و روش ها

    این روش در سال 1391 در گروه قارچ شناسی دانشگاه تربیت مدرس برای اولین بار انجام شد. در روش حاضر، استخراج بتا 3-1 گلوکان محلول در آب از طریق روش سریع اکسیداسیون دیواره کاندیدا آلبیکنس در فرم لوله زایا توسط پراکسید سدیم و هیپوکلریت سدیم انجام شد که در ادامه با تاثیر دی متیل سولفوکسید و آنزیم زایمولاز، بتا 3-1 گلوکان خالص به دست آمد. محصول به دست آمده توسط دستگاه لیوفلیزاتور در خلا خشک و مقادیر آن محاسبه شد. آزمون کالوز با استفاده از معرف آنیلین بلو و طیف حاصل از1H -NMR برای تایید بتا 3-1 گلوکان به دست آمده، انجام شد.

    نتایج

    میزان 190 میلی گرم بتا 3-1 گلوکان محلول در آب از 1 گرم وزن خشک کاندیدا آلبیکنس در فرم لوله زایا، استخراج شد که با توجه به وزن خشک اولیه، معادل 63 درصد دیواره کاندیدا آلبیکنس محاسبه شد. بتا 3-1 گلوکان تخلیص شده در مقایسه با کردلان (بتا 3-1 گلوکان استاندارد) در آزمون کالوز و نیز در دستگاه شناسایی ساختمان هیدروژن 1H -NMR تایید شد.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان می دهد استخراج بتا 3-1 گلوکان محلول در آب از فرم لوله زایای کاندیدا آلبیکنس از طریق اکسید نمودن دیواره و خالص سازی آنزیمی نسبت به دیگر روش ها با مقادیر بالاتر و روش آسان تری انجام می پذیرد.

    کلیدواژگان: استخراج بتا 3، 1 گلوکان، اکسیداسیون دیواره کاندیدا آلبیکنس، خالص سازی آنزیمی
|
  • Samaneh Ekhteraei Tousi, Bahram Mohammad Soltani, Majid Sadeghizadeh, Saeed Hoseini, Masoud Soleimani Pages 1-9
    Objective
    Cardiac cell differentiation with the help of miRNAs has recently opened a promising window for the restoration of myocardial infarction. Independent miR-1-2/133a-1 and miR-206/133b clusters are known to be expressed in cardiac and skeletal muscles، respectively. miR-133b differs from miR-133a by only one nucleotide. The sequence similarity of these two miRNAs suggests that they target the same pathways and similar mRNA targets. The present study seeks to determine if miR-133b is expressed during the cardiac cell differentiation and if its expression is in reverse correlation with the SRF and CCND2 (as potential target genes) expression patterns.
    Methods
    Human cardiac progenitor cells were prepared from Royan Stem Cell Bank (RSCB) and differentiated into cardiomyocytes. To initiate differentiation، cells were treated with 5-azacytidine as a demethylation factor. Then، ascorbic acid and TGFB1 were added every other day and twice per week، respectively. Differentiation into cardiomyocytes was confirmed by immunocytochemistry (ICC)، flow cytometry and real-time PCR for some of the cardiac marker genes. The expression profiles of hsa-miR-133b and two of its potential target genes were also analyzed during the cardiac differentiation.
    Results
    Three weeks after the first differentiation induction، expression level of hsa-miR-133b was approximately five times higher than early stage expression (p<0. 05). During this process، the expression profile of SRF target gene was inversely correlated with hsa-miR-133b expression.
    Conclusion
    It is known that SRF is critically involved in the cell cycle. Considering increased miR-133b and decreased SRF expression levels during the late stages of heart cell differentiation، here we speculate that elevated expression of miR-133b blocks SRF expression and decreases cardiomyocytes proliferation in order to induce differentiation with direct targeting of SRF. Taken together، our data suggest that miR-133b along with miR-133a may be involved in cardiomyocytes differentiation.
    Keywords: Cardiac progenitor cells, Differentiation, Cardiomyocytes, hsa, miR, 133b
  • Azam Rahimpour, Behrouz Vaziri, Farzaneh Barkhordari, Leila Nematollahi, Ahmad Adeli, Fereidoun Mahboudi Pages 11-21
    Objective
    Development of high producing mammalian cell lines is a major bottleneck in manufacturing of recombinant therapeutic proteins. This study examines the effect of using the matrix attachment region from the human interferon beta gene in combination with promoter activation strategy with E1A 13S protein on human tissue plasminogen activator (t-PA) expression in Chinese hamster ovary (CHO) cells.
    Methods
    The matrix attachment region was cloned in 3΄ and 5΄ flanking sides of the t-PA expression cassette in pTPA vector to generate pMTPA. After transfection of the cells with pTPA and pMTPA vectors، stable cell pools were developed and the t-PA expression level determined for each stable cell line. In the next step، E1A 13S expression plasmid was transfected to stable cell pools and t-PA titers were measured after 72 hours.
    Results
    Integration of pTPA and pMTPA vectors in the CHO genome was confirmed by PCR analysis on genomic DNA of stable cell pools. Analysis of the t-PA expression level showed a three-fold enhancement in pMTPA transfected cells compared to pTPA-containing cells. t-PA expression was further enhanced up to 1771 U/ml by transient expression of E1A 13S in pMTPA stable cell pools.
    Conclusion
    These results have shown that incorporation of matrix attachment region in an expression vector in combination with promoter activation can effectively enhance recombinant protein expression levels in CHO cells.
    Keywords: Matrix attachment region, Promoter activation, Tissue plasminogen activator, Chinese hamster ovary cell
  • Pages 23-39

    Although the anti-cancer properties of curcumin، the poliphenol extracted from the rhizome of curry، is confirmed by many investigators، however، low level of uptake، tissue distribution and rapid metabolism has limited its application as an anti-cancer drug. This study is aimed at increasing curcumin water solubility due to biodegradable، neutral and non-toxic micellar nano-carrier called dendrosome as well as evaluating the role of dendrosomal-curcumin (DNC) on bladder cancer cells growth using MTT assay، Flowcytometry، AnnexinV-FLUOS (apoptosis detection kit). Genetic mechanism of DNC-induced apoptosis was accomplished through study of relative expression of OCT4A، OCT4B1، SOX-2 and Nanog using Real-time PCR. The Results indicated DNC-induced cells death complies with a time and dose dependent paradigm in 5637 cell line. Cell cycle analysis revealed that the number of cells increased in pre-G1 and gradually decreased in G1 and S phases. This is indicative of inhibitory property of dendrosomal-curcumin on DNA synthesis. Data from Real-time PCR showed the expression of OCT4A، OCT4B1، SOX-2 and Nanog can be related to 5637 cancer cells growth. Dendrosomal-curcumin significantly suppress the mRNA expression of above mentioned genes (pvalue<0. 01). All together، these data showed DNC induced apoptosis by suppression of pluripotency genes in 5637 bladder cancer cells and confirm the useful character of nano-drug in bladder cancer therapy.

    Keywords: Curcumin, Dendrosome, Cell, programmed death, Bladder cancer, Pluripotency genes
  • Mahsa Asgari Jahromi, Mansoureh Movahedin, Masoud Amanloo, Seyed Javad Mowla, Zohreh Mazaheri, Hossein Batouli Pages 41-54
    Objective
    Antioxidants are essential for sperm motility. Calligonum extract possesses the important antioxidants catechin and quercetin. This study investigates the effects of calligonum extract on sperm parameters and the rate of apoptosis in testes of aging male mice.
    Methods
    We initially performed a dose response test with using three doses of calligonum (10 mg/kg، 30 mg/kg and 50 mg/kg). A total of 25 aging male mice (11-13 months) were divided into the following groups of five mice each: control، sham and three experimental groups. The experimental groups received IP injections of calligonum extract (10 mg/kg، 30 mg/kg، 50 mg/kg) weekly for up to five weeks. The sham group received IP injections of DMSO. At the end of the injection period، mice were sacrificed and sperm parameters analyzed. To determine apoptosis in testes، we performed TUNEL staining.
    Results
    Our results showed that after calligonum treatment، there were improved sperm parameters in the 30 mg/kg-treated group compared to the other groups (P≤0. 05).
    Conclusion
    Calligonum extract (30 mg/kg) can improve sperm parameters and decrease apoptosis in the testes of aging male mice. This herbal extract can be employed as an antioxidant component for clinical usage.
    Keywords: Spermatozoa, Calligonum extract, Sperm parameters
  • Ashraf Ghiasi, Saeedeh Ziaee, Soghrat Faghihzadeh Pages 55-62
    Objectives
    Controversial findings exist regarding the association between neonate gender and umbilical cord blood lipid levels. This study aims to compare the levels of lipids and lipoprotein B-100 in the umbilical cord blood of male and female newborns and assess the impact of these factors on neonatal anthropometric measurements.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on 75 healthy، term (34 male and 41 female) newborns. A total of 5 ml of umbilical cord blood was obtained immediately after delivery and analyzed on the same day to estimate lipid concentrations and apolipoprotein B-100. Additionally، we measured and recorded neonatal anthropometric indicators. The independent sample t-test was used for comparison of mean values in the two groups. The relationship of cord blood lipid profile with anthropometric data was assessed by the Pearson correlation test and multiple linear regression.
    Results
    The cord blood from female newborns had higher levels of low density lipoprotein- cholesterol (LDL-C)، high density lipoprotein-cholesterol (HDL-C) and total cholesterol (TC) compared to male newborns، whereas levels of lipoprotein B-100 and triglyceride (TG) were higher in males compared to female newborns. These differences were not statistically significant. In female newborns there was a significant inverse correlation between TG level and head circumference (P=0. 038). In males، there was no statistically significant association between lipid levels and anthropometric parameters.
    Conclusion
    Gender did not impact lipid and apolipoprotein B-100 levels in newborns. This study showed a significant inverse correlation between TG level and head circumference in female newborns.
    Keywords: Apolipoprotein B, 100, Anthropometric indices, Cord blood, Gender, Lipids
  • Masoume Karami, Seyede Zahra Bathaie, Taqi Tiraihi, Mehran Habibi Rezaie, Jalil Arab-Kheradmand, Soghrat Faghihzadeh Pages 63-73
    Objective
    Various approaches have been offered for resolution of pain resulting from spinal cord injuries. One approach is the use of herbal and natural products. In the present research، as a preliminary study، we investigate the effect of crocin on chronic pain induced by contusion in the rat spinal cord (SCI).
    Methods
    We randomly divided female Wistar rats into five groups. Groups I and II were contused at the L1 level and immediately treated with crocin (50 mg/kg). These groups were sacrificed after 2 hours and 1 week، respectively. The remaining three groups consisted of group III (control group)، group IV (treated with crocin and no contusion)، and group V (the contused group that underwent no treatment). Groups III-V were sacrificed after one week. The mechanical behavioral test that used Von Frey hairs; the thermal behavioral test that used a hot-plate and the locomotor recovery test with Basso، Beattie and Bresnahn (BBB) scoring were conducted daily to evaluate the extent of injury and recovery of the rats. The calcitonin-gene related peptide (CGRP) was determined in the animals'' plasma by the ELISA kit.
    Results
    The results showed a significant increase in plasma CGRP of contused rats that significantly reduced following crocin treatment. The behavioral tests were not changed significantly due to this treatment.
    Conclusion
    The present study shows the beneficial effects of crocin treatment that may occur by decreasing CGRP on chronic pain induced by SCI. This project is continuing using higher dose of crocin for longer time.
    Keywords: Crocin, Mechanical behavioral test, Locomotor recovery test, Thermal behavioral test, CGRP
  • Ali Mota, Abbas Lotfi, Jalal Barzin, Mohammad Massumi, Mostafa Hatam, Behzad Adibi Pages 75-87
    Objective
    In this study we introduced an RGD-containing peptide of collagen IV origin that possesses potent cell adhesion and proliferation properties. This peptide was immobilized on a nanofibrous polycaprolactone/gelatin scaffold after which we analyzed human bone marrow-derived mesenchymal stem cells (hBMSCs) adhesion and proliferation on this peptide-modified scaffold.
    Methods
    Nanofibrous scaffold was prepared by electrospinning. The peptide was synthesized by solid-phase peptide synthesis and immobilized on electrospun nanofibrous a polycaprolactone/gelatin scaffold by chemical bonding. Native and modified scaffolds were characterized with Scanning Electron Microscope (SEM) and Fourier-Transform Infra-red Spectroscopy (FTIR). Adhesion and proliferation of hBMSCs on native and modified scaffolds were analyzed by the Methylthiazol Tetrazolium (MTT) assay.
    Results
    SEM images showed that electrospun scaffolds had homogenous morphology and were 312±89 nm in diameter. There was no significant difference in scaffold morphology before and after peptide immobilization. FTIR results showed that the peptide was successfully immobilized on the scaffold. Based on MTT assay، cell adhesion studies indicated that peptide immobilization improved cell adhesion on RGD-modified scaffolds at all corresponding time points (p<0. 05). RGD immobilization led to increased cell proliferation potential of the scaffold compared with tissue culture plate and native scaffold (P<0. 05).
    Conclusion
    This novel peptide and modified nanofibrous scaffold، having improved cell adhesion and proliferation properties، can be used for tissue engineering and regenerative medicine by using hBMSCs.
    Keywords: Mesenchymal stem cell, Nanofiber, RGD peptide, Scaffold
  • Zahra Nasrollahi, Shahla Roudbar Mohammadi, Fatemeh Atyabi, Hassan Zuhair Sarraf, Mohammad Hossein Yadegari, Mehdi Esfandyari, Esmail Mollarazi Pages 89-97
    Objective

    In recent decades، β-glucans have been used as important complementary and alternative medicines for numerous immunocompromised individuals and those with end stage of cancer terminal. The most active forms of β-glucans are the β (1،3) D-glucans. One of the most common sources for β (1،3) D-glucan is derived from the cell wall of Candida albicans. Recently it has been introduced as a nano particle design to be used as a carrier for drug delivery. The current study researches a rapid method for the extraction of β (1،3) D-glucans.

    Methods

    The present study was conducted atTarbiatModaresMedicalUniversity in 2012. Candida solubilized β-glucans were obtained by oxidation of the cell wall with sodium hypochlorite and sodium hydroxide. The particle part could be solubilized by treatment with dimethylsulfoxide (DMSO) and zymolyase digestion to extract β (1،3) D-glucan. The soluble fractions were lyophilized. We performed the Callose test to verify the presence of β (1،3) D-glucans. Solubilized fractions were dissolved in D2O and 1H-NMR spectra were measured.

    Results

    The soluble β (1،3) D-glucan fraction which was derived from 1 g of dried Candida albicans germ tube weighed 190 mg. β (1،3) D-glucan was verified by the Callose test and (?) compared with Curdlan (standard). 1H-NMR spectra verified the existence of β (1،3) D-glucan in the final product.

    Conclusion

    In the present study، extraction of β (1،3) D-glucan by oxidation of the cell wall using sodium hypochlorite yielded more pure β (1،3) D-glucans in comparison with other extraction methods. Thus it might represent a rapid method of extraction.

    Keywords: β(1, 3)D, glucans, Oxidation of cell wall of Candida albicans, Enzymatic extraction