فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، تابستان 1391)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، تابستان 1391)

  • 136 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/05/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صادق گلستانی، سید حسین شرف الدین صفحه 5
    یکی از واقعیت های اجتماعی ریشه دار، مشهود و اجتناب ناپذیر هر جامعه، قشربندی و نابرابری است. جامعه شناسان در تبیین این موضوع دیدگاه های مختلفی ارائه کرده اند که عمدتا به دو نظریه کلان، موسوم به تضادگرایی و کارکرد گرایی ارجاع دارند. این نوشتار درصدد است که با روشی توصیفی و تحلیلی مواضع کلی قرآن کریم را در این باره با محوریت تفسیر المیزان و دیدگاه های علامه طباطبائی بحث و بررسی کند.
    رویکرد انتقادی به برخی دیدگاه های مطرح جامعه شناختی و ارزیابی آنها بر پایه آموزه های قرآنی، بخشی از نتایج این مطالعه است.
    کلیدواژگان: قشربندی، نابرابری، تفاضل، کارکرد، ستیز، قدرت، منزلت، پایگاه
  • نعمت الله کرم الهی، امیرمسلم کاشانی زاده صفحه 31
    هدف این مقاله دستیابی به الگویی مفهومی در انجام مطالعات آسیب شناختی وضعیت مسجد در ایران است. این الگو، محصول مصاحبه با 23 نفر از استادان حوزوی و دانشگاهی و صاحب نظران و پژوهشگران حوزه مطالعات مسجد است. داده های این مصاحبه ها، با روش تحلیل مضمونی، تحلیل و گونه شناسی شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که مسائل و آسیب های مربوط به نهاد مسجد در سه حوزه کلی قرار می گیرند: 1. حوزه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی؛ 2. عناصر، سازمان ها و نهادهای مرتبط و دخیل در اداره مسجد؛ 3. نهادها و سازمان های مذهبی و فرهنگی موازی با مسجد. این سه حوزه دربردارنده تمامی مسائل پیرامون مسجد است. براساس الگوی مفهومی پیشنهادی، بسیاری از آسیب ها، علل بروز، پیامدها، و راه کارهای رفع آنها در این سه حوزه قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: مسجد، وضعیت مسجد، مدیریت مسجد، آسیب شناسی مسجد
  • احمدحسین شریفی صفحه 49
    «سبک زندگی» از اصطلاحات نسبتا جدید علمی است که با رویکردهای گوناگونی تعریف شده است. به نظر می رسد، بهترین و جامع ترین آنها، رویکرد دین شناسانه است. بر اساس این رویکرد سبک زندگی، مجموعه ای از رفتارهای سازمان یافته است که متاثر از باورها و ارزش های پذیرفته شده، و همچنین متناسب با امیال و خواسته های فردی و شرایط اجتماعی، وجهه غالب رفتاری یک فرد یا گروهی از افراد شده اند. سبک زندگی جنبه بیانگرانه و نمادین دارد. نمود خارجی هویت باطنی و ابعاد ناپیدای هویت فردی و جمعی است. بر این اساس، می توان از سبک زندگی به عنوان شاخصی برای سنجش کیفیت ایمان افراد و جوامع استفاده کرد. این حقیقت در آیات و روایات فراوانی مورد تاکید قرار گرفته است. ناهماهنگی میان ایمان و سبک زندگی افراد و یا تفاوت سبک های زندگی علی رغم وحدت باورها و ارزش ها، علل و عوامل مختلفی دارد: ذومراتب بودن ایمان، تنوع غرایز و امیال و تاثیرگذاری آنها در گزینش های افراد، تاثیرپذیری سبک زندگی از شرایط اقلیمی و اجتماعی و یا فقدان نهادهای اجتماعی متناسب با باورها و ارزش ها، بخشی از این عوامل اند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، دینداری، ایمان، سطح ایمان، شاخص دینداری
  • محمد جواد محسنی صفحه 63
    امروزه با افزایش انتقادهای نظری از رویکرد اثبات گرایی، بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی به جای جمع آوری داده های کمی و تحلیل های آماری، بر روش های کیفی تحقیق تاکید می ورزند. یکی از روش های بسیار رایج پژوهش های کیفی، تحلیل گفتمان انتقادی است. تحلیل گفتمان انتقادی، به لحاظ فلسفی مبتنی بر ساخت گرایی است که با تاکید بر عاملیت انسانی، واقعیت را به سازه های انسانی تقلیل می دهد.
    این نوشتار با اشاره به استلزامات منطقی مبانی سازه گرایانه تحلیل گفتمان انتقادی، به این نتیجه می رسد که این دیدگاه به لحاظ معرفت شناختی به نسبی گرایی، سفسطه و انکار شناخت، نسبیت ارزشی، خودمتناقض بودن، امتناع صدق و کذب، و امتناع اخلاق منجر می شود.
    کلیدواژگان: گفتمان، تحلیل گفتمان، انتقادی، زبان، قدرت، ایدئولوژی، سازه گرایی
  • علی فتوتیان، حسن عبدی صفحه 87
    این مقاله درپی بررسی مبانی انسان شناختی و روش شناختی دو پارادایم اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی بوده، مبانی انسان شناسی و روش شناسی هریک از پارادایم های اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی را بررسی و نقد می کند؛ سپس به تاثیر و تاثر این دو مولفه بر همدیگر در هریک از پارادایم ها خواهد پرداخت.
    روش استفاده شده در این نوشتار استدلالی برهانی است و هدف از ارائه آن بیان این مطلب است که مولفه های هر پارادایم در یک منظومه معرفتی با هم ربط منطقی دارند و پذیرش هر مولفه به طور ضمنی، پذیرش دیگر مولفه ها را نیز در بر خواهد داشت. پارادایم اثبات گرایی ازآنجاکه نگرشی مکانیکی به انسان دارد، در مبانی روشی خود از علوم طبیعی الگوبرداری می کند؛ به همین دلیل، به نوعی روش توصیفی فارغ از ارزش به مثابه روشی معتبر روی می آورد و روش کمی را به منزله راهی برای کسب اطلاعات کافی می داند. پارادایم رئالیسم انتقادی ازآنجاکه انسان را دارای ماهیت اجتماعی می داند، در روش خود پیش فرض های مورد توافق افراد در کنش ارتباطی را یکی از ارکان قضاوت روشی می داند و چون دغدغه رئالیستی نیز دارد، کفایت عملی را نیز از دیگر ارکان قضاوت روشی خود می شمرد. برای جمع آوری اطلاعات قایل به ترکیب روش کیفی و کمی است و هیچ یک را به تنهایی کافی نمی داند.
    کلیدواژگان: روش شناسی، انسان شناسی، اثبات گرایی، رئالیسم انتقادی، واقع گرایی، فلسفه علم اجتماعی
  • ابوالقاسم فاتحی، ابراهیم اخلاصی صفحه 101
    هدف پژوهش حاضر ارزیابی تفاوت های جامعه شناختی در میان چهارصد نفر از زنان هجده تا چهل سال جامعه آماری زنان شهر شیراز است. نمونه آماری پژوهش بر پایه روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای تصادفی انتخاب شده است و داده های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه بسته ساختار یافته جمع آوری شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که آیا میان زنان هجده تا چهل سال سنت گرا و نوگرای شهر شیراز از نظر سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه ای، دین داری، سن و پایگاه اجتماعی اقتصادی تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر؟ آرای گفتمانی میشل فوکو و لاکلا و موفه، چارچوب تئوریک پژوهش را تشکیل می دهند. در این مطالعه، نگرش های پاسخ گویان درباره خانواده و ازدواج، حقوق زنان، روابط اجتماعی زن و مرد و حجاب و عفت که در پارادایم سنت و تجدد نظام معنایی خاص خود را دارند، استخراج و تفاوت های میان زنان سنت گرا و نوگرا در میزان متغیرهای مندرج در صدر چکیده شناسایی شد. بر اساس یافته های توصیفی، میانگین گرایش زنان به گفتمان های معطوف به سنت برابر با 1/67 (از 100) و میانگین گرایش آنان به گفتمان های نوگرا برابر با 4/63 (از100) است. نتایج استنباطی پژوهش نشان می دهد میزان سرمایه اجتماعی، دین داری و سن زنان سنت گرا به گونه ای معنادار بیش از همتایان نوگرای آنهاست؛ به طور متقابل، میزان سرمایه فرهنگی و مصرف رسانه ای زنان نوگرا به شکلی معنادار از زنان سنت گرا پیشی می گیرد؛ میان دو گروه یاد شده زنان، از حیث پایگاه اجتماعی اقتصادی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: زنان، سنت، مدرنیته، نظام ارزش ها، سبک زندگی، گرایشهای گفتمانی، هویت
  • الخلاصه
    صفحه 123
|
  • Sadiq Golestani*, Sayyed Hussein Sharaf Al Din** Page 5
    Stratification and injustice are among the obvious inevitable, deep-rooted social realities in every society. Sociologists present different views on this issue, and the main views are two macro-theories called conflictism and functionalism. Using a descriptive-analytical method, the present paper expounds the general views of the Quran on this issue, giving special attention to Al-Mizan Commentary and the late 'Allamah Tabatabaii's views. Among the results of this study are providing a critical approach to some of the views discussed in sociology and evaluating these views in the light of Quranic teachings.
    Keywords: stratification, injustice, difference, function, conflict, power, status, position
  • Nematullah Karamullahi*, Amir Muslim Kashanizadeh** Page 31
    The present paper seeks to find out a conceptual model for conducting pathological studies about the status of mosque in Iran. This model is an outcome of interviewing 23 seminary and university professors and pundits and researchers in the field of mosque studies. Content analysis was used in analyzing the data of these interviews. The research finding is that the problems relating to mosque fall into three general categories: 1. Different cultural, social, political and economic domains; 2.Elements, organizations and institutions concerning mosque management; 3. Religious and cultural institutions and organizations parallel to mosque. These three categories include all the problems relating to mosque. According to the proposed model, most of damages, their causes, outcomes and modus operandi for preventing them are included in these categories.
    Keywords: mosque, status of mosque, mosque management, pathology, pathology of mosque
  • Page 49
    "Lifestyle" is a rather new scientific term which is defined differently by different approaches. The best and most comprehensive approach seems to be the theology-based approach. According to this approach, lifestyle is a set of organized behavior which has become a distinctive feature of an individual or a group's behavior influenced by accepted beliefs and values and is appropriate to individual desires and social conditions. Lifestyle has an explanatory and symbolic aspect. The outward aspect constitutes the inner identity and hidden aspects of the individual and collective identity. Accordingly, lifestyle can be used as an indicator for assessing the quality of individuals and societie's faith. Quranic verses and Infallible Imam's traditions confirm this fact. Lack of harmony between individual's faith and their lifestyle, in spite of unity of beliefs and values, or the difference between lifestyles, in spite of the unity of beliefs and values, has different causes. Among these factors are gradation of faith, variety of instincts and desires and their influence on the way of selecting the individuals, the effect of social and environmental conditions or lack of social institutions which are compatible with beliefs and values on lifestyle.
    Keywords: lifestyle, religiosity, faith, level of faith, indicator of religiosity
  • Mohammad Jawad Muhseni* Page 63
    Today, given the increase in the theoretical criticisms of positivistic approach, many scientists of social and human sciences emphasize on the qualitative methods of research instead of gathering quantitative data and statistical analyses. One of the widespread methods of qualitative research is critical discourse analysis. Philosophically, critical discourse analysis based on structuralism reduces reality into human structures by emphasising on human agency. Referring to the logical requirements of structuralist foundations of critical discourse analysis, the present paper concludes that epistemologically this approach leads to relativism, sophistry and negation of cognition, axiological relativity, self-contradiction, refusal of truth and falsity, and refusal of ethics.
    Keywords: discourse, discourse analysis, critical, language, power, ideology, structuralism
  • Ali Futoohiyan*, Hassan Abdi** Page 87
    The present paper examines and comments on the anthropological and methodological foundations of two paradigms of positivism and critical realism and their influence on one another. An argumentative-demonstrative method is used in this paper to demonstrate the idea that the components of each paradigm in an epistemic system are logically related and the acceptance of every component necessitates the acceptance of the other components. Since the paradigm of positivism has a mechanical attitude about man, it adopts a model taken from natural sciences in its methodological foundations, appeals to a kind of descriptive method as a reliable method free from value and considers quantitative method to be sufficient. On the other hand, since the paradigm of critical realism considers man to have a social identity, it considers the presuppositions agreed upon by individuals in communicative action as one of the important elements of its methodological judgment in its method and since it has a realistic concern, it considers practical adequacy as another element of its methodological judgment. For gathering the data, this paradigm combines quantitative and qualitative methods and considers that neither of them can be sufficient by itself.
    Keywords: methodology, anthropology, positivism, critical realism, realism
  • Abulqasim Fatehi*, Ibrahim Ekhlasi ** Page 101
    The present paper seeks to evaluate the sociological differences among 400 women aged 18 to 40 years old living in Shiraz. The sample was selected through multi-stage random cluster sampling. The main question is whether or not there is a significant difference between traditionalist and modernist women aged 18 to 40 in Shiraz in terms of social capital, cultural capital, media consumption, religiosity, age and socioeconomic position. The descriptive finding is that the mean score of women inclination towards traditionalist discourses is % 67/1 and the mean score of their inclination towards modernist discourses is % 63/4. The results indicate that the scale of traditionalist women's social capital, religiosity and age is significantly more than that of their modernist counterparts. Conversely, modernist women's cultural capital and media consumption is significantly more than that of traditionalist women. No significant difference was detected between these two groups in terms of socioeconomic position.
    Keywords: women, tradition, modernity, system of values, lifestyle, discursive inclinations