فهرست مطالب

  • سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، پاییز 1389)
  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سید ابراهیم آرمن، راحله ارسن صفحات 9-17
    یعتبر الاخلاص وصدق النیات زینه لکل إنسان؛ والتحلی بهذه الزینه لیس من السهل الیسیر بل یتطلب من الإنسان سنوات من الترویض لتتحقق لدیه هذه الصفات.والإسلام شجع المسلمین علی التحلی بهذه الصفات کما شجعهم علی الاخلاق الحسنه.
    ومن جانب آخر نری ان حیاه الانبیاء والاتقیاء عامره بالاجتهاد للوصول إلی الاخلاق الحسنه وللابتعاد عن الرذائل الاخلاقیه.لیس من الیسیر للإنسان ان یتغلب علی النفس الاماره بالسوء، کما لیس من السهل ان یسیطر علی غضبه وانانیته.ولهذا قیل: «الجنه حفت بالمکاره والنار حفت بالشهوات.» یهدف هذا المقال إلی دراسه جانب من الجوانب الاخلاقیه للإمام علی (ع) إذ نراه قمه الاخلاق الفاضله، وقدوه الإخلاص فی اقواله واعماله.فالمقال یقدم حکایه طریفه لحیاه هذا الإمام الهمام فی إحدی الغزوات، والحکایه نقلها مولانا جلال الدین فی المثنوی المعنوی، إذ صور الإمام (ع) فارسا شجاعا، مسیطرا علی غضبه وانانیته، إلی جانب تمسکه العظیم بالقیم الاخلاقیه، والمبادئ الإنسانیه.
    کلیدواژگان: الإمام علی (ع)، الإخلاص، النیات، مولانا جلال الدین، الشعر
  • سید امیر محمود انوار، ناصر حسینی * صفحات 18-40

    کان الإسلام موثرا علی کل زوایا الحیاه البشریه وغیر العقائد والافکار وجاء بمعان سامیه فی کل الامور بما فی ها الشعر والرثاء. وثمه جوانب مهمه من الادب موثره بالإسلام تحتاج إلی من یجلو صدا الإهمال عنها. وعندما رایت التاثیر الملحوظ للإسلام فی ادب الرثاء یحدونی الامل إلی إضافه مقال جدید فی هذا الباب. وعندما شرعت فی التعرض للموضوع، وضعت نصب عینی ان تشمل الدراسه نظره الشعراء الجاهلیین إلی الدهر والکون ومشکله البقاء والفناء، ونظره الشعراء الإسلامیین الذین تاثروا بمبادئ الإسلام فی الموت والحیاه. وبعد مقارنه وجیزه بین الرثاء الجاهلی والرثاء الإسلامی، تطرقت إلی المراثی النبویه واتیت بامثله من بعض الشعراء ومن خلال مراثیهم بینت اثر الإسلام فی الفاظهم واسالیبهم ومعانیهم.
    وقدمت دراسه فنیه علی الدالیه الشهیره لحسان بن ثابت الانصاری فی رثاء الرسول بصفته شاعر النبی المفضل مصحوبا بتحلیل فی المعنی واللفظ والاسلوب، راجیا ان تکون هذه الدراسه ساهمه فی اداء خدمه زهیده للادب العربی المبین وملقیه الضوء علی دالیه حسان فی رثاء خیر الإنسان.

    کلیدواژگان: المرثیه، الادب الجاهلی، الادب الإسلامی، الإسلام، النبی، حسان
  • یعقوب بورنجف، سید مجتبی حسینی صفحات 41-61
    شکلت موضوعات الحکم والامثال الفارسیه، القسم الکبیر من الکتب والرسائل المترجمه عن الفارسیه وابرزها فی مجال الفکر والادب. وکانت کذلک تعرف باسم کتب النصائح او المواعظ، وهی ترجمه ال<اندرز> او ال<الپند> بالفارسیه.
    یوکد هذا المقال علی ان مثل هذه الکتابات من الجوانب المهمه فی الادب الفارسی بل هی من ارکانه.وبعد تقصی الحقائق التاریخیه والادبیه خلال العصور المنصرمه، ومراجعه البحوث الدائره، یظهر لنا بان للفرس دورا کبیرا فی الادب العربی بما کتبوا فیه، واغنوه بمعارفهم ونتاج قرائحهم. وقد نبغ منهم مولفون کبار فی شتی العلوم العربیه واللسانیه، وانتشرت اللغه العربیه فی بلاد فارس، واصبحت عندهم لغه العلوم والآداب، فتاثر الادب الفارسی بالادب العربی إلی حد بعید.
    کلیدواژگان: الحکم، الامثال، الادب الفارسی، الادب العربی
  • فیروز حریرچی، باقر کارگر صفحات 63-76
    ابوالفتح عثمان بن جنی الموصلی - وجنی بکسر الجیم وتشدید النون وکسرها وسکون الیاء، علم رومی وهو معرب «کنی»- یعتبر احد العباقره فی فقه اللغه والصرف والنحو الذی عاش طیله القرن الرابع الهجری، وکان تلمیذا لابی علی الفارسی منذ اربعین سنه. لابن جنی إبداعات ومبتکرات فی العلوم العربیه، جاء بآراء کثیره فی کتبه التی جاوزت الستین. یتطرق هذا المقال إلی بعض دراساته حول اختلاف اللهجات فی المعنی والإعراب مقارنا بینها وبین آراء الآخرین من النحاه، ویعالج اولا اختلافهم فی المعنی حیث تتفق اللهجتان فی لفظ واحد ولکن المعنی لایکون واحدا بینهما، وقد یختلف وقد یتناقض احیانا. ثم یتناول اختلافهم فی الإعراب بذکر نماذج فی هذا الاختلاف محاولا التعرف علی دوافع کل لهجه لهذا الاختیار او ذاک بحسب ما توفر من ادله واطلاع.
    کلیدواژگان: اتفاق، اختلاف، الإعراب، المعنی، اللفظ، اللهجات
  • حسن شوندی صفحات 77-92
    قبیل إعلان الدستور وبعده فی إیران والعراق قام المتجددون یدعون إلی الافکار الجدیده منها الدفاع عن مکانه المراه وحقوقها. فشارکهم «بهار» فی إیران و«الرصافی» فی العراق، إلا ان لآراء بهار صبغه تقلیدیه تجمع بین المناداه إلی تعلیم المراه وتعلمها الفنون وبین التقالید. والشاعر الإیرانی ینسی کثیرا من المشاکل الاساسیه للمراه. اما الرصافی فإنه یدعوها إلی التعلم والنشاطات الإجتماعیه سافره. کما انه یتناول المشاکل الاخری للمراه کفقدها حقوقها فی العمل والزواج والطلاق دون ان یحمی ها الشرع ولا الحکومه.
    کلیدواژگان: محمد تقی بهار، الرصافی، تعلیم المراه، الزواج، الطلاق
  • علی طاهری، ناصر قره خانی صفحات 93-103
    إن الادب ظاهره اجتماعیه تتاثر بالواقع وتعتنی بالفکر والرساله وتلعب دورا هاما فی توجیه الشعوب نحو قیم إنسانیه سامیه. ومن هذا المنطلق فإن شعر المقاومه اللبنانیه کنوع من الادب الملتزم، یسعی لتحقیق اهدافه من خلال الترکیز علی الظروف الصعبه التی یعیشها الناس من ناحیه؛ ویحاول ان یقدم ما اقصی عنده وما یستطیع ان یقوم به لإذکاء الثقه بالنفس وتعضید الذات من ناحیه اخری.فهو الادب المعبر عن العمل من اجل تفجیر الطاقات الإیجابیه الواجبه لمواجهه الظلم والعدوان والذی یحث علی الامل ویفتح آفاقا واسعه للصمود والاستمرار بالمقاومه.
    فنجد شعراء المقاومه اللبنانیه من جانب یصورون الدمار والاحتلال والالم والوجع تصویرا صادقا، ومن جانب آخر یتحمسون لکرامتهم ویثیرون إقبال الناس إلی مقاومه الاحتلال ویستنهضونهم للدفاع عن القعیده؛ فإذا لایقل خطوره شعرهم عن سلاح المقاومین وهذه هی مهمه شاعر المقاومه الذی یرسم طریق الاستقامه للمستقبل و یحیی الامل فی قلوب المضطهدین والمظلومین ویفعمها بالرجاء والنور.
    هذه المقاله تلقی ضوءا یسیرا علی هذه المهمه الشعریه والوظیفه الاجتماعیه عند شعراء المقاومه اللبنانیه الذین فتحوا نوافذ للنور عن طریق عقد الثنائیات ومقابله الضدین کاللیل والنهار والآه والبرکان والإذعان والملحمه والاحتلال والغضب والخیبه والامل والموت والحیاه الابدیه.
    کلیدواژگان: شعر المقاومه، لبنان، الثنائیات، حزب الله
  • علی معدلی، محبوبه محمدزاده شیرازی صفحات 105-117
    المطر مظهر من رحمه الله علی خلقه وله دور هام فی حیاه البشریه، والإنسان اهتم منذ هبوطه إلی الارض إلی یومنا هذا بالمطر، والشعراء کلهم قاموا بتوصیفه وتشبیهه والتعبیر عنه فی دواوینهم وکلامهم المنظوم، واکثروا من توظیف صوره المطر فی موضوعاتهم المختلفه کصوره المراه، والممدوح والمرثی وصوره الحرب والحیوان وما إلی ها من الصور الجمیله والبدیعه. فالبحث هذا یکون شرحا مختصرا حول المطر فی بعض معانیه وصوره التی عالجناها فی دیوانی الشاعرین امرئ القیس وعبید بن الابرص.
    کلیدواژگان: المطر، السحاب، الرعد، البرق، الریاح، التوظیف الشعری، امروالقیس، عبید بن الابرص
  • ریحانه ملازاده صفحات 119-134
    ظلت المدرسه الرومانسیه مسیطره علی الذوق العام وعلی الشعر العربی فتره طویله حیث انتهج اغلب الشعراء نهج هذه المدرسه التی اصبحت لها عده روافد اهمها: مدرسه الدیوان، مدرسه ابولو، ومدرسه المهجر.
    من ابناء هذا الجیل هو الادیب الناقد والمجاهد سید قطب الذی عاش فی عصر تحولات مریره وشهد عهدین مختلفین کل الاختلاف احدهما لیبرالی دیمقراطی، والآخر شمولی عسکری. وفی کلا العهدین لم یتوقف عن الحرکه والنشاط فربما نعرفه من خلال تالیفاته الإسلامیه والنقدیه اکثر من اشعاره. من هذا المنطلق یلقی هذا المقال الضوء علی دراسه شعره حیث استخدم سمات المذهب الرومانسی فیه.
    کلیدواژگان: الشعر المصری المعاصر، المدرسه الرومانسیه، سید قطب
  • مهدی ممتحن، شمسی واقف زاده صفحات 135-152
    ظهرت فی القرن العشرین، دعوات تنادی بالنسویه واطلق علی ها مصطلح «الادب النسائی»، فی سیاق الحرکات الداعیه لتحرر المراه واطلت علی الادب العربی فی السبعینات وفی الثمانینیات حتی ظهر تیار عربی سمی بالنقد النسوی.ومازال هذا المصطلح، موضع شک وارتیاب بالنسبه لکثیرات من المبدعات، ومازال بالنسبه لبعضهن تهمه تنصق بما یکتبنه ومن هنا بقی المصطلح یتارجح بین موید ومعارض وسط مناقشات فی الاوساط النسائیه الادبیه بشکل خاص.
    وطبعا تم الاختلاف حول المصطلح، هل الادب النسائی هو الادب الذی تنتجه المراه؟ ام هو ما تکتبه المراه ویدعو إلی التمرد علی ذکوریه المجتمع؟ ام هو غیر ذلک؟ قبل ذلک هل یوجد ادب نسوی وادب رجالی؟ ام ان الادب هو ادب إنسانی لارجولیه ولانسویه فیه؟ ایضا ما المصطلح المناسب؟ ادب نسوی، ام ادب المراه؟ ام الادب الانثوی؟ ام الادب النسائی؟
    کلیدواژگان: الادب النسائی، الادب الرجالی، الادیبات، الشاعرات
|
  • Seyed Ebrahim Arman, Rahele Arsan Pages 9-17
    Devotedness and honesty of intentions are adornment of personality. The holy Religion of Islam has always encouraged human to wear this adornments as well as being ethical. The life of prophets and pious ones is full of attempts to be ethically upright and to be away from ingloriousness. The present article studies one of the ethical characteristics of Imam Ali (AS) and exemplifies him as a symbol of good manners and a role model for behavior. The article is based on some of his behavior in one of the wars against infidels. The original story is recited in Mathanvi by Mowlana. In the story by Mowlana Ali (AS) is depicted as a courageous fighter with no wrath and selfishness.
    Keywords: Ali (AS), ethics, Devotedness, Mowlana, Honesty, Human
  • Seyed Amir Mahomood Anvar, Naser Hosseini Pages 18-40

    Elegy is one of the most distinct manifestation of Arabic and especially Islamic poetry. Since the time that human beigns have begun their life on the planet and the sorrowful destination of death has looked for them, and since the time that the fear of death has settled in their heart, they have been familiar with elegy and they have composed everlasting odes regarding it.Using mournful and gloomy words, elegy- composers have composed the ghastliness of death brethren or friends. Moreover, sometimes on the loss of an elite or a knowledgeable one, elegies have been composed in which some kinds of didactic literature can be found. Raising Islam, all aspects of Arabic life changed and poem and elegy were not exceptions. Islam. Changed ideas, thoughts and approaches, and defined new standards for human life and death and made him to think about his destination and universes to believe in existence of an erudite creator, to have faith in Dooms Day and to make a bridge to the better world out of their deeds. The first changes can be seen in a famous ode named 'Daliya' by 'Hassan bin Sabit Ansari' on Prophet Mohammad loss, in which new notions can be seen that are the result of raising of Islam. Among these notions that ofter Islam have emerged in his poem some words like Allah, the sent by God (Rasol Al Allah), revelation (Vahei), inspiration (Elham) prophecy (Risalat & Nabowat) Paradise (Jannat & Bahasht) affability (Rafat), faith (Iman) and light (Nour)can be mentioned. Considering all of these, the author here is going to put light on the impact of Islam on elegy in Arabic poem in general on the elegy of Daliya of Hassan Bin Sabit Ansari.

    Keywords: Elegy, Islamic poetry, impact of Islam – poem, Hassan
  • Yaghoob Poor Najaf, Seyed Mojtaba Hosseini Pages 41-61
    A majority of books and writing translated from Persian literature include Persian proverbs among which wisdom and advice are of high importance. These books, as we know, are translated pieces of advice and wisdom from Persian and are known as “books of advice”. This paper aims at showing that these books are among the basic principles of Persian literature. Having studied historical and literary facts of the past, and referring to contemporary materials and resources, it is revealed that Persian people have played a significant role in Arab literature and enriched it using their knowledge and findings. Reasons for this claim are the genius and great authors in different fields of science in the Arab world, and that Arabic has so been spread in Persian lands which is widely used in poems as well as science. Persian language and literature, however, has to a great extent been influenced by Arabic.
    Keywords: Advice, Proverb, Persian literature, Arab Literature
  • Firooz Harirchi, Bagher Kargar Pages 63-76
    This study has been derived from my doctorate thesis entitled as ‘’Al derasate val tahghigh hula area alsarfie val nahvie Leibn Geni fi ketabeh al khasaes’’ Which while expressing a little about life and literature of Ibne Geni, explain the subject of accent variations in terms of meaning and structure. It is believed that Ibn Geni in 321 (H-Gh) was born in Mousel. Some believe that his name has been derived from the word»Genayous«which means great and noble and his father way a slave from Bizans. Ibn Geni produced many works about such topics ay conjugation, lexicon, reading, poetry and literature, grammar and etymology. Among au of his works which exceed 60T Alkhases is the greatest book from which this paper has been taken: Ibn Geni has a lot of various inventions and innovations in Arabic science. He also has expressed interesting theories in his book. One of these theories the topic of my own study is the subject of accent variations and the effect of meaning and grammar on them. Some grammatical concepts and meaning have been explained in this paper. Then, part of these varieties has been mentioned and compared with other experts’ points of view. Moreover, it has been tried to examine the varieties in term of meaning so that, for example, two accents are the same in terms of a word, but in terms of meaning they are not similar and even they are sometimes contradictory. After that, accent variation has been studied in terms of grammar; furthermore, some instances of this variation. Have been expressed and the reason why one accent has been preferred over another have been mentioned. Finally, the results of this study have been expressed.
    Keywords: Ibn Geni, al khasaes, alsarfie, nahvie
  • Hasan Shavandi Pages 77-92
    There is no doubt that Bahār and Rasāfi are the pioneers of innovation in Iran and Iraq. These two poets have similarities among which is having religious ideologies in youth which was reflected in their poetry.Their ideology has become subtilized as time has passed. They have both paid attention to new subjects such as women and their related issues. The traditional look on women never loses color in the poetryof Bahār while Rasāfi does not tolerate the traditional view on women.Educating and respecting women is the most important point shared by these poets.
    Keywords: Women, Bahār, Shoghi, poetry, Ideology, Marriage, divorce
  • Ali Taheri, Naser Ghare Khani Pages 93-103
    Poets of resistance in Lebanon on one hand truly depict the devastation and exhaustedness and on the other hand they courageously defend their dignity and evoke the uprising of people for resistance againstdevastation, while leading them on to defend their ideology. Therefore the importance of their poetry is in no way less than the weapons of the resistance groups. Their prophetic mission is to draw a roadmap for the future and revive hope in the hearts of the oppressed. The present article studies the poetic mission and social obligations of resistance poets and the discrepancy of double taking in the resistance literature.
    Keywords: Resistance, Literature, Lebanon, Discrepancies
  • Reyhane Molazadeh Pages 119-134
    "Sayyid Qutb" is known as one of the most obliged poets of contemporary Egypt. He played a pioneering role in Critics literature. His poetry is belongs to romance poetic school. His structural style with the clarity in meaning transparent phrases and smoothness.
    Keywords: The egyption contemporary poetry, Romance school, Sayyid Qutb
  • Mahdi Momtahen, Shamsi Vaghefzadeh Pages 135-152
    In 20th century, In the order of feminist liberating, an expression comes to an existence called "female literature", that in the decade at 80th and 10th in the form at: female literature critics:" casts a shadow on Arabic literature. Even though, with the Majarity at inventor and initiator women, in the field at literature, But this expression still is in doubt. And even this doubt exist is in women's writing so this is why this expression is a challenging expression among agreeing and A disagreeing. Discrepancy about this expression mostly is in this case that: Daes female literature mean that kind of literature that the females make it? Or Daes it mean that it is a kind of literature that women write that encourage the society to stand against the make wit's a kind of literature that it's subject is female. Basically there any literature called "male literature" or femle literature", or what exist is a human literature nat make or female what does this expression really mean? Feminist literature? Literary female or female literature.
    Keywords: Female literature, male literature, literary women, poetess