فهرست مطالب

جغرافیا - پیاپی 38 (پاییز 1392)

فصلنامه جغرافیا
پیاپی 38 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/29
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عباس سعیدی، مصطفی طالشی، علیرضا رابط صفحه 5
    مسکن به مثابه جزیی از نظام فضایی روستا از ویژگی های خاص ساختاری- کارکردی برخوردار است. این پدیده در دهه های اخیر به سبب گسترش فعالیتهای عمرانی، در معرض دگرگونی قرار گرفته است.
    یکی این گونه طرحها، طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی است که اجرای آن در برپایی دگرگونی در ساخت و کارکردهای خانه های روستایی نقش آشکاری برعهده داشته است. با توجه به ترغیب شهرگرایی و فقدان توجه لازم به ارتباط بین ساختار و کارکردهای خانه های روستایی، این دگرگونی ها در پاره ای موارد زمینه ساز ایجاد نوعی دوگانگی بین مسکن و فعالیتهای بنیادین خانوارهای روستایی شده است. این مقاله می کوشد، دگرگونی های حاصل از فعالیتهای نوسازی (و بهسازی) در عرصه مسکن روستایی را در چارچوب قانونمندی عام رویکرد “پویش ساختاری- کارکردی” مورد تدقیق قرار دهد. این قانونمندی حاکی از این واقعیت آشکار است که تغییر در ساختار کالبدی، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، زمینه دگرگونی فعالیتها و روابط را هم فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: نوسازی، مسکن روستایی، نظام مکانی، فضایی، پویش ساختاری، کارکردی، ایجرود
  • زهرا حجازی زاده، پرویز ضیاییان، علیرضا شیرخانی صفحه 33
    علم سنجش از دور با استفاده از تشعشع مادون قرمز حرارتی و کاربرد مدل های فیزیکی ابزار مناسبی جهت محاسبه مقدار دمای سطح در نواحی وسیع محسوب می شود. در این تحقیق با استفاده از باندهای4و5 سنجنده AVHRR و نیز باندهای31 و32 سنجنده MODIS، دمای سطح زمین در محدوده استان های تهران و قزوین مورد بازیابی قرار گرفت. پس از بررسی تعداد 114 تصویر متعلق به دو سنجنده مذکور، 16 تصویر برای محاسبه نهایی دما انتخاب گردید. از بین 18 الگوریتمSplit-window ارائه شده توسط محققین، الگوریتم پرایس برای محاسبه دمای سطح از تصاویر NOAA/AVHRR و الگوریتم کی ین جهت برآورد دما از تصاویر MODIS انتخاب شد. جهت اعتبار سنجی مقادیر به دست آمده، از اطلاعات دمای عمق5 سانتیمتری خاک در11 ایستگاه هواشناسی استفاده شد. بالا بودن ضرایب همبستگی در اکثر روزهای دوره مطالعه بویژه در مورد سنجنده AVHRR بیانگر قابل اطمینان بودن روش مورد استفاده در برآورد دمای سطح می باشد. همچنین با توجه به نقشه-های دمای حاصل از داده های دمای سطح و با در نظر گرفتن وضعیت توپوگرافی منطقه، شرایط کلی حاکم بر توزیع دما در سطح منطقه توجیه پذیر است
    کلیدواژگان: دمای سطح زمین، الگوریتم پرایس، الگوریتم کی ین، MODIS، سنجنده AVHRR، استان تهران و قزوین
  • محمد سلیمانی، حسین منصوریان، زهرا براتی صفحه 51
    مفهوم کیفیت زندگی یکی از اساسی ترین مفاهیم توسعه در عصر حاضر است که به بررسی و ارزیابی رفاه عمومی فرد و جامعه می پردازد. این مفهوم گرچه جدید نیست و از دیرباز مورد توجه بوده است، اما اکنون در طیف گسترده ای از زمینه های توسعه، سلامت و سیاست مورد استفاده قرار می گیرد؛ به گونه-ای که می توان آن را پارادایمی نوین نامید. اندازه گیری کیفیت زندگی معمولا مستلزم کاربرد شاخص ها به شکل ذهنی یا عینی و به ندرت با هر دو نوع شاخص بوده است. محله های در حال گذار شهری با داشتن موقعیت ویژه، کیفیت زندگی متمایزی دارند، که ساکنان محلی را با فرصت ها و چالش های متعددی روبرو می سازند. هدف اصلی پژوهش حاضر سنجش کیفیت زندگی در محله های “درحال گذار شهری” با اتکا به شاخص های ذهنی بوده است. برای این منظور 244 پرسشنامه در بین ساکنین محله دروازه شمیران توزیع و داده های حاصل، بررسی و تحلیل شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر اکتشافی است. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی در محله دروازه شمیران در سطح پایینی است، به گونه ای که 3/64 درصد از ساکنان محله از کیفیت زندگی خود ناراضی هستند. بیشترین نارضایتی ساکنین مربوط به قلمرو محیط زیست محله و کمترین نارضایتی مربوط به قلمرو دسترسی بوده است. قلمرو مسکن و کیفیت تسهیلات خدماتی بیشترین تاثیر را بر کیفیت زندگی ساکنین محله دروازه شمیران داشته است. بنا به استناد جامعه آماری، نتایج مطالعه نشان می دهد که “درحال گذار بودن” این محله، عاملی مهم در کاهش کیفیت زندگی ساکنین است
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، رویکرد ذهنی، محله در حال
  • محمود احمدی، کاظم نصرتی، هیوا سلکی صفحه 77
    خشکسالی، نتیجه کاهش طبیعی در مقدار بارش دریافتی طی یک دوره زمانی مشخص در یک ناحیه معین معمولا یک فصل یا بیشتر است. به این دلیل که داده های طولانی مدت بارش نسبت به سایر داده های آب وهوایی و هیدرولوژیک به آسانی قابل دسترس هستند، این داده ها به طور گسترده ای برای محاسبه شدت خشکسالی به کار گرفته می شوند. هدف از این مطالعه ضمن پایش خشکسالی در مقیاس های زمانی مختلف با استفاده از شاخص بارندگی- تبخیر و تعرق استاندارد شده در ایستگاه کبوترآباد اصفهان، تعیین ارتباط این شاخص با شاخص بارندگی استاندارد شده و رطوبت خاک می باشد. نتایج نشان داد شدیدترین خشکسالی ها در این ایستگاه در سال 2000 بازه زمانی 1997 تا 2002 روی داده است. بیشترین فراوانی آن مربوط به مقیاس3 و6 ماهه است که نشان دهنده خشکسالی هواشناسی بیشتر در این منطقه بوده است. با افزایش مقیاس زمانی، خشکسالی هم تداوم بیشتری داشته است. همچنین نتایج نشان داد شاخص بارش استاندارد شده و شاخص بارش- تبخیر و تعرق استاندارد شده دارای همبستگی معنی دار بوده اما شاخص بارش تبخیر و تعرق استاندارد شده پاسخ سریعتری نسبت به خشکسالی داشته است. با توجه به کارایی شاخص بارش تبخیر و تعرق استاندارد شده و لخاظ نمودن بیلان آب این شاخص دارای همبستگی قابل قبول با میزان رطوبت خاک نشان داد. نتایج این مطالعه می تواند درتعریف شاخصی برای ارتباط بین انواع خشکسالی ها (مانند هواشناسی و هیدرولوژیک) مفید باشد
    کلیدواژگان: خشکسالی، رطوبت خاک، شاخص بارش استاندارد شده، اما شاخص بارش تبخیر و تعرق استاندارد شده
  • زهرا پیشگاهی فرد، محمدباقر قالیباف، سجاد مرادی نیا، حمیده مومنی صفحه 93
    این پژوهش تلاش دارد که توزیع فضایی قدرت در کلان شهر تهران را از منظر حکمروایی شهری مورد آسیب شناسی قرار دهد. از این رو، تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که از منظر حکمروایی شهری، ساختار و شکل کنونی توزیع فضایی قدرت سیاسی چگونه سبب بروز ناکارآمدی در مدیریت شهری کلان شهر تهران شده است؟ به منظور پاسخگویی به این سوال فرضیه زیر طرح شده است: به نظر می رسد از منظر حکمروایی شهری ساختار و شکل کنونی توزیع فضایی قدرت سیاسی با توجه به برنامه ریزی و توزیع قدرت از بالا به پایین سبب تکوین ناکارآمدی در توزیع فضایی قدرت سیاسی در کلانشهر تهران شده است. این پژوهش با روشی توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است. و همچنین به منظور تشریح بهتر وضعیت الگوهای روابط و پیوندهای نهادی و اثرگذاری آن ها بر خدمات رسانی به شهروندان از منظر حکمروایی شهری، از مدل Swot استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد از یک سو، بیشتر نهادها و کنشگران دخیل در مدیریت کلانشهر تهران دولتی هستند و دایره اختیارات آن ها بسیار گسترده است و همچنین نهادهای مردم پایه حضور و دخالت محدود و مشروطی در اداره امور شهری دارند و اختیارات آنها در سطح اجرایی و اداری محدود است و بنابراین قدرت سیاسی به آنها داده نشده است.
    کلیدواژگان: توزیع فضایی قدرت، مشارکت، حکمروایی شهری، کلانشهر تهران، مدیریت شهری
  • علی پناهی، بهلول علیجانی صفحه 113
    تحقیق حاضر به مقایسه دو مدل شبکه عصبی مصنوعی و رگرسیون چند متغیره در تخمین دبی حداکثرخروجی با استفاده از داده های بارش و دبی روزانه پرداخته است. در این راستا حوضه آبخیز مادرسو با مساحت 2364.96 کیلومتر مربع در استان گلستان به دلیل شدت سیل خیزی زیاد انتخاب گردید.
    برای ارزیابی مدل شبکه عصبی مصنوعی در پیش بینی سیلاب و دبی حداکثر سیلابی از نرم افزار QNET2000 استفاده گردید در تحقیق حاضر از شبکه عصبی مصنوعی MLP سه لایه با الگوریتم آموزش پس انتشار خطا استفاده شد. تعداد گره های ورودی مدل (لایه اول شبکه)انتخاب شد(5گره) و تعداد گره های موجود در لایه مخفی به کمک سعی و خطا تعیین شد. در این مطالعه، برای هر یک از الگوهای ورودی، تعداد مختلفی گره در لایه مخفی (4 تا 7) و یک گره برای لایه خروجی در نظر گرفته شد. داده های مورد استفاده در رگرسیون چند متغیره نیز داده های روش شبکه عصبی مصنوعی بوده است. بررسی نتایج نشان می دهد که مدل شبکه عصبی مصنوعی در مرحله آموزش به تعداد لایه میانه حساس نبوده ولی در مرحله کالیبراسیون، مدل با تعداد لایه میانی 5 عملکرد نسبی بهتری را نشان داده است و در مجموع در مقایسه با روش رگرسیون چند متغیره بسیار بهتر عمل نموده است
    کلیدواژگان: بارندگی، دبی اوج، شبکه عصبی مصنوعی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، بارش، رواناب، حوضه مادرسو
  • فضیله خانی، مجتبی قدیری معصوم، احمد ملکان صفحه 133
    سرمایه اجتماعی از جمله مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسی های اقتصادی و اجتماعی جوامع مدرن مطرح شده است. نظریه سرمایه اجتماعی به طور ذاتی بسیار ساده است ایده محوری آن را می توان در دو کلمه اهمیت روابط خلاصه کرد. به این معنی که افراد با برقراری تماس با یکدیگر و پایدار ساختن آنها اعضای جامعه قادر به همکاری با هم و از طریق ایجاد پیوندهایی بین آنها می توانند به کسب چیزهایی که به صورت فردی نمی توانستند به دست آورند، نائل شوند.
    جامعه آماری در این تحقیق دهستان گودین از توابع شهرستان کنگاور که از نظر توسعه در سطوح مختلفی قرار دارند انتخاب شد در این راستا با استفاده از خوشه بندی روستاها به سه سطح (توسعه یافته، رو به توسعه و کمتر توسعه نیافته) طبقه بندی شد و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 292 خانورا برآورد شد. هدف از این پژوهش نیز این بود که آیا اختلاف بین روستاها ریشه در برخورداری بیشتر از سرمایه اجتماعی در روستاهای توسعه یافته تر دارد.
    روش پژوهش در این تحقیق توصیفی- تحلیلی است و داده های مورد نظر از روش کتابخانه ای، سازمان ها و نهادهای مربوطه و روش میدانی جمع آوری شد و در نهایت برای تحلیل از دو دسته آزمون های توصیفی (میانگین) و استنباطی آزمون های آماری همبستگی پیرسون و به منظور تاثیر مولفه ها از رگرسیون گام به گام استفاده کردیم. در نهایت، به این نتیجه رسیدیم بین مولفه های سرمایه اجتماعی و توسعه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بیشترین تاثیر را تعهد که 23درصد از تغییرات توسعه را پیش بینی می کند و در مرحله بعد تعهد با مشارکت مطرح می شود که 28 درصد از تغییرات توسعه را پیش بینی می کند
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، اعتماد، انسجام، تعهد، مشارکت، دهستان گودین
  • غلامرضا کاظمیان، خدر فرجی راد، عبدالرضا رکنالدین افتخاری، مهدی پورطاهری صفحه 153
    در طول دو دهه اخیر یعنی از سالهای اولیه دهه 1990، مفهومی عمده و مهم در چارچوب رویکرد نهادی به توسعه منطقهای ظهور یافته است که ظرفیت نهادی منطقه›ای می›باشد. این مفهوم شامل طیفی از مولفه ها در سطح فردی، سازمانی و گروهی بوده و در سال های اخیر از مفهومی تحلیلی به ابزاری تجویزی برای دستیابی به توسعه پایدار در سطوح محلی و منطقه ای تبدیل شده است.
    در این مقاله با استفاده از روشهای کمی- پیمایشی و کیفی به بررسی ارتباط ظرفیت نهادی و توسعه پایدار منطقهای بر حسب میزان روی های شدن آن در تصمیمگیری ها، اقدامات و فعالیتهای نهادهای محلی پرداخته میشود. در این راستا جهت مشخص شدن میزان اثرگذاری ظرفیت نهادی بر توسعه پایدار منطقهای و نیز با توجه به ساختار متمرکز نظام اداره امور در ایران و جهت مشخص شدن اثر چنین نظام متمرکزی، وجود چنین رابطهای در سطوح محلی و منطقهای ایران با مطالعه موردی شهرستانهای بوکان و ارومیه در استان آذربایجان غربی مورد مطالعه و سنجش قرار گرفته است.
    نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین ظرفیت نهادی و میزان روی های شدن توسعه پایدار وجود دارد و بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، روی های شدن توسعه پایدار با مولفه های 5گانه ظرفیت نهادی دارای 5/72 درصد همبستگی میباشد. علاوه بر آن نتایج مشخص شاخت که مولفه های تشکیلدهنده ظرفیت نهادی سهم متفاوتی در میزان روی های شدن توسعه پایدار داشتهاند؛ به طوریکه بر اساس نتایج تحلیل مسیر، مولفه های ترتیبات قانونی مناسب، یکپارچه بودن نهادها، توانایی نهادی، یادگیری و دانش به ترتیب با 604/0، 356/0، 354/0، 248/0 و 074/0 بر میزان روی های شدن توسعه پایدار اثرگذار بودهاند.
    کلیدواژگان: نهادگرایی، ظرفیت نهادی، رویهای شدن توسعه پایدار، بوکان، ارومیه
  • کاظم جاجرمی، پریوش ترشیزیان صفحه 175
    فضاهای عمومی شهری در پی رشد شتابان و بی برنامه شهرها، بویژه در کلانشهرها، دیگر پاسخگوی نیازهای شهری نیستند و لازم است با ساماندهی و نوسازی این فضاها نقش از دست رفته را به آنها بازگرداند و راهبردهای مناسب را برای ایفای این نقش در شرایط امروزین جامعه با توجه به اولویت ها بر پایه محدودیت منابع و هزینه ارائه نمود. چراکه فراهم کردن دسترسی بهتر به فضاهای عمومی شهری، از اختلاف در فرصت ها کاسته و موجب ترویج برابری و همبستگی اجتماعی می گردد. در این پژوهش به شناخت ویژگی های مثبت و منفی حاکم بر فضاهای عمومی شهری منطقه 5 شهرداری تهران به عنوان نمونه مورد مطالعه، با هدف تحلیل و شناسایی مولفه های کلان، میانه و خرد اثرگذار در فعالسازی یا رکود فضاهای عمومی شهری در راستای تحقق حوزه عمومی و دستیابی به راهکارهای-ساماندهی و نوسازی این فضاها درحوزه های عملکردی، زیبایی شناختی و زیست محیطی بر پایه امکانات و محدودیت های موجود و اولویت بندی این راهکارها بویژه برای فضاهای روباز با استفاده از مدل ترکیبیSWOT - ANP و مدل های جانبی (مانند مدل های Copland و Dematel) اقدام شد. در نهایت مشخص شد فضاهای مذکور به دلیل نقایصی چند ازجمله از منظر مدیریتی، نتوانسته اند نقش بایسته خود را به عنوان فضایی برای تعاملات اجتماعی (حوزه عمومی) ایفا نمایند. همچنین مشخص شد با ارائه راهبردها و راهکارهای پاسخده به نیاز شهروندان و اولویت بندی آنها براساس محدودیت منابع و هزینه ها، و ترتیب و توالی اجرای آنها می توان به ساماندهی و نوسازی این فضاها با تاکید بر ساختار مدیریتی آنها در راستای دست یافتن به یک فضا عمومی شهری به عنوان یک حوزه عمومی دست یافت.
  • امیر صفاری، عزت الله قنواتی، ابراهیم بهشتی، هاشم حسینی صفحه 201
    روش سازمان حفاظت خاک آمریکا (SCS) که به شماره منحنی (CN) معروف است یکی از روش های متداول در برآورد مستقیم رواناب حاصل از بارش های 24 ساعته است. این روش با در نظر گرفتن ویژگی های خاک، وضعیت هیدرولوژیکی زمین و نیز کاربری آن، مقدار رواناب حاصله از یک بارش را در بخش های مختلف حوضه برآورد می کند. در این مقاله با استفاده از روش فوق مقدار رواناب حاصل از بارش های 24 ساعته برای حوضه سد یامچی (اردبیل) تهیه شده و فاکتورهای تاثیرگذار در تولید رواناب در بخش های مختلف حوضه مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق از آمار بارش های 24 ساعته با دوره بازگشت 5، 25، 50 و 100 ساله استفاده شده است. همچنین با استفاده از تلفیق لایه گروه های هیدرولوژیکی خاک، نوع کاربری و وضعیت هیدرولوژیکی، لایه شماره منحنی (CN) به دست آمد که با استفاده از روابط موجود در مدل، مقدار نگهداشت سطحی خاک و نفوذ برای حوضه محاسبه و در نهایت مقدار رواناب تولیدی حوضه برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین پتانسیل تولید رواناب در بخش های شمالی و غربی حوضه است که با کاربری بایر و نفوذپذیری پایین مشخص شده اند. همچنین برآورد حجم بارش های تبدیلی به رواناب برای چند دوره نشان داد که با افزایش طول دوره، درصد بیشتری از بارش به رواناب تبدیل می شود. برای مثال مقدار رواناب تولیدی از کل بارش در دوره بازگشت 5 ساله از 39 درصد به 55 درصد در دوره 100 ساله می رسد.
    کلیدواژگان: رواناب، شماره منحنی (CN)، سد یامچی، مدل سازمان حفاظت خاک امریکا
  • موسی کمانرودی کجوری صفحه 219
    توسعه مدرن ملی و محلی در ایران، عموما در فقدان مدیریت یکپارچه و پایدار و در مجموعه گسسته ای از آزمون و خطا و مواضع انفعالی و در هم راستایی با محیط بیرونی و غفلت از محیط درونی پیگیری شده است. به همین دلیل، روند توسعه مدرن در ایران همیشه از نارسائی های تاریخی- ساختاری مدیریت توسعه رنج برده است. جابجایی پایتخت سیاسی کشور نیز از این آسیب عمومی مدیریت توسعه در امان نبوده است. این پژوهش در پاسخ گویی به این سئوال اساسی انجام پذیرفت که؛ ابعاد، زمینه ها و الزامات تاریخی- ساختاری ملی، منطقه ای و محلی و روندهای غالب جهانی مربوط به جابجایی پایتخت سیاسی کشور از تهران کدامند؟ از این رو، این مقاله در صدد اتخاذ موضع موافق یا مخالف در برابر جابجایی پایتخت سیاسی کشور از تهران نیست، بلکه بر آن است تا ابعاد، زمینه ها و الزامات مربوط، ارتباط و ضرورت باهم نگری آنها را از منظر یک نظم علمی بین رشته ای و آمایشی (جغرافیا) تبیین نماید. این پژوهش با استفاده از روش مطالعات اسنادی-کتابخانه ای در سه محور و با هدف دستیابی به الزامات جهانی شدن، سیاست های آمایش و تقسیم کار ملی و ویژگی های محلی استان و شهر تهران در جابجایی پایتخت سیاسی ایران از تهران در مقیاس کلان و راهبردی انجام شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، جابجایی پایتخت سیاسی ایران از تهران مستلزم جامع نگری و کل نگری سیستمی و راهبردی همه ابعاد جغرافیایی و نحوه اداره سرزمینی ایران و تهران از یکسو و روندهای غالب جهانی از سوی دیگر است.
    کلیدواژگان: جغرافیای سیاسی، ساختار سیاسی، اداره سرزمینی، تمرکززدایی، جابجایی پایتخت
  • مراد کاویانی راد، مرتضی تهامی صفحه 243
    محیط جغرافیایی مفهومی درآمیخته با فرآیندهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و عوامل طبیعی است که درهم تنیدگی آنها در جهت دهی و معنابخشی به کوشش و منش انسان های ساکن، نقش بنیادی داشته است. در بسیاری موارد ویژگی های محیطی به پذیرش شماری از باورهای دینی و مذهبی انجامیده است. یافته های موجود گویای تاثیر عناصر و ویژگی های محیط جغرافیایی بر باورهای دینی و به تبع نظام اندیشه و جهان بینی افراد و گروه هاست که در قالب تعامل اشکال گوناگون مذهب، نوع فعالیت، فضا و چشم اندازهای جغرافیایی نمود یافته به گونه ای که بخش عمده ای از سوگیری آموزه های دینی و کنش مصلحان اجتماعی در پیوند با خاستگاه محیطی آنها بوده است. بخش گاتهای کتاب اوستا به عنوان کهن ترین متن زبان فارسی جدای از اداراک محیطی پیام آور آن نمی تواند تحلیل شود. رویکردی تحلیل هرمنوتیک حاکم بر متن یاد شده بازتاب اندیشه و آرمان زرتشت و گویای تشویق گذار جامعه شبانی به کشاورزی و یکجانشینی در پرتو ارزش-های الهی (راستی و پرهیز از دروغ) است. بر این پایه، افزون بر مکاشفات ذهنی و عرفانی زرتشت، نابسامانی های محیطی و باورهای کهن ساکنان ایران ویچ در جهت دهی به اندیشه ها، آرمان ها و آموزه های مطرح در گاتها، کارکرد به سزایی داشته است.
    کلیدواژگان: محیط، ادراک محیطی، زرتشت، اوستا، گاتها و ایران ویج
|
  • Abbas Saidi, Mostafa Taleshi, Alireza Rabet Page 5
    Housing as a component of the spatial system of the villages has special structural-functional features. Due to construction projects in the last decades, this phenomenon has been subject to different changes; one of these projects, which have been responsible of many of these changes, is the “rural housing renewal and improvement,” that its complementation has ended to vast changes in structure and functions of rural houses. With regard to encouraging urbanization and lack of considering the very relations between structures and functions of rural dwellings, these changes in many cases has ended to a kind of “duality” between housing unit and many activities of rural households. This paper tries to examine these changes, resulting from “renewal and improvement” activities in rural housing in the context of general laws of "Structural-functional Dynamics.”The rule stating the obvious fact that a change in physical structure, whether consciously or unconsciously, will result in changing the activities and relations of the system
    Keywords: renewal, rural housing, spatial system, structural, functional dynamics, Idjrud
  • Zahra Hejazi, Zadeh, Parviz Ziaeian, Alireza Shirkhani Page 33
    Knowledge of remote sensing by using thermal infrared energy can be considered as a suitable tool to calculate the amount of surface temperature in the broad areas. In this study through using AVHRR data bands 4 and 5and MODIS data bands 31 and 32, land surface temperature was retrieved within the provinces of Tehran and Qazvin.After the review of 114 images taken from the Web sites of mentioned sensors, 16 images were selected for total calculation of surface temperature. After the validation was carried out for each of 18 Split-window algorithms introduced, finally two algorithms were selected; Price algorithm for calculating surface temperature from NOAA / AVHRR images and Qin algorithm for assessing temperature from MODIS images. The temperature in the depth of 5 cm of soil in 11 meteorological stations was used to validate the obtained temperatures. High correlation coefficients in most days of the study period especially about AVHRR sensor, shows the methods used in this research to estimate surface temperature is trustworthy. Also, considering the drawn temperature maps and the regional topographic conditions, general conditions governing the temperature distribution in the region is explainable.
  • Mohammad Soleimani, Hossain Mansuorian, Zahra Barati Page 51
    The concept of Quality of life is one of the most fundamental concepts at present. It evaluates public welfare of individuals as well as societies. The term it is not a new one. It covers a wide spectrum of fields including international development, health and politic. Measuring quality of life demands the application of subjective and objective indices and rare requires application of both. Neighborhoods undergoing urban transition have a special situation and therefore have different life qualities which make the residents face various opportunities and challenges. The major objective of this study is and to measure quality of life in transitional neighborhoods with reliance on subjective index. In order to achieve this goal, 244 questionnaires were distributed among Darvazehshemiran neighborhoods. Research method in the current study is heuristic. The study suggests that the quality of life in the study area is low so that over 0/64 of the residents are not stratified. They were most UN happy with neighborhood environment as opposed to accessibility at the other end. The quality and size of dwelling along with service facilities and infrastructures were among the major problems. This study suggests that transitional character of neighborhood by itself would be sufficient enough to mitigate quality of life.
    Keywords: Quality of life, Subjective approach, Transitional Neighborhood, Darvazehshemiran.
  • Z.Pishgahi Fardm., B, Ghalibaf, S.Moradiniya, H.Momeni Page 93
    This study is the spatial distribution of power in Tehran metropolis, lord of the view that the pathological. It is an attempt to answer this question, the lord of the urban governance, the current of shape and structure of spatial distribution of Political Power to cause inefficiency in the management of Tehran metropolis? In order to answer this question the following hypothesis is proposed: It seems from the perspective of the urban governance the current of shape and structure of spatial distri bution of Political Power. With regard to the planning and distribution of power from the top on down, cause genesis unrighteous in spatial distribution of political power in Tehran metropolis. This research written is a descriptive-analytical methods. And also in order to better of describe the situation patterns and relationships that affect institutional links on service to the citizenship of perspective of the urban governance, has been used by the model SWOT. The research of results showed that major of institutions and actors involved in the management of Tehran Metropolis are the government. And their authority is limited to executive and administrative levels, and therefore political power is not given to them
    Keywords: Spatial Distribution of Power, Communion, Urban Governance, Tehran Metropolis, Urban Management.
  • Ali Panahi, Bohloul Alijani Page 113
    In this study, Madrsoo basin, with 2364/96 km2 of area, located in Golestan was chosen as a case study due to it is flash floods stricken nature. These Tow models are artificial neural network (ANN) and multiple regressions. The QNET2000 software used to evaluate ANN model for flood forecasting and estimation of maximum discharge. In this research used the triple layer MLP artificial neural network with error propagation training algorithm. The number of input node (first layer) determined (5 nodes) and the number of present node in hidden layer obtained by trial and error. The result shows the ANN model do not sensitive to number of median layer in train phase, but it has a better result with 5 median layers in calibration phase. Accordingly this method is better work than multiple regressions
    Keywords: Keywords: precipitation, Flood discharge, artificial neural network, Geography information system, Rainfall, Runoff, Madar soo basin
  • Fazileh Khani, Mojtaba Ghadiri, Ahmad Malakan Page 133
    The social capital is among the economical and social surveys in modern communities. The concept in 1990 for the first time by French and American (Tocqueville, Bourdies, Coleman, Putnam, etc) was presented. The social capital theory is very simple. The major idea of this theory can be summarized in two words relations and importance. This means that people with communication with each other and establishing, the community members are able to work together and through the creation of links between them can be earn things that do not individually or hardly have been achieved. The case study of this research was Goudin village in Kangavar city. The reason for this chosen was because that villages were located at different levels of development, In this regard, with villages clustered into three levels (developed, developing and less developed) and by using Cochran formula the sample size was estimated 292. The aim of this study was whether between social capital with development did not correlated and finally how social capital influence the promoting of development. Methods of this study were descriptive - analytical and data earned from Library method, organizations and relating institutions and the field method. Finally to analyze were used from descriptive analysis (The means), and the statistical tests of correlation prisons and to affect of elements were used of step by step regression. Finally, we determined between parameters of social capital and development change there is a significant positive relation and the high influence of the commitment that 23% of the development changes and in next stage predict 28% of the development changes.
    Keywords: Keywords: Social capital, Trust, Integrity, Commitment, Participation, Goudin village
  • Gh. Kazemian, Kh. Farajirad, A. Roknodin Eftekhari, M. Pourtaheri Page 153
    In two recent decades there has been a main and important concept in institutional approach to local and regional development named as institutional capacity. This concept includes a range of factors in individual, organizational and gregarious level and has rapidly moved from being an analytical concept to a prescriptive one in local and regional development. In this article, we have used a combination of survey-quantitative and qualitative methods to study the relationships between institutional capacity and sustainable development based on mainstreaming it in decision-making and activities of the region's institutions. To determine the amount of the institutional capacity effect on the sustainable development with regard to the concentrated structure of the Iran's administrative system and to determine the effect of such concentrated system, we studied the existence of such relations at the regional level, in from of case studies in Boukan and Orumiyeh counties. The results show that there is a significant correlation between institutional capacity and sustainable development and according to the regression analysis results, mainstreaming sustainable regional development has correlation of 0.725 with the constituent factors of the institutional capacity. In addition, the results of the path analysis reveal that the constituent factors of the institutional capacity have different share in the mainstreaming sustainable regional development; so that appropriate legal arrangements, integrated institutions, abilities of institutions, learning and knowledge are effective on the mainstreaming sustainable regional development with 0.604, 0.356, 0.354, 0.248 and 0.074, respectively.
    Keywords: Institutionalism, Institutional Capacity, Mainstreaming Sustainable Development, Boukan, Oroumiyeh
  • Amir Safari, E. Ghanawati, E. Beheshti, H. Hosseini Page 201
    One of the most common methods for estimating direct runoff from 24 rainfalls is The Soil Conservation Service of America methods (SCS) that is known number of curves (CN). This method estimated quantity of runoff obtained from precipitation in different parts of the basin with considering the soil characteristics, hydrological status of land and land use. In this paper quantity of runoff was calculated for 24-hour rainfall dam catchment Yamchi (Ardabil) with using this method and the effective factors has been studied in runoff production in different parts of the basin. In this study is using 24-hour rainfall with return periods of 5, 25, 50 and 100 years. Also, using the combination of hydrologic soil groups, land use and hydrological conditions, the curve number (CN) was obtained which with Using existing relationships in the model was calculated keeping quantity of soil surface and penetration for catchment basin and finally quantity of runoff produce. The results of study indicate that the greatest potential to produce runoff is in the northern and western parts of the basin that is marked with arid and low permeability. Also estimate the volume of rainfall becomes runoff for several period indicate which with increasing return period a greater percentage of rainfall becomes runoff. For example, the quantity of runoff produced by precipitation of 5 years, from 39 percent to 55 percent in the period is 100 years old.
    Keywords: runoff, curve number (CN), Yamchi Dam, the Soil Conservation Service of America National
  • Moosa Kamanroodi Kojuri Page 219
    Modern local and national development in Iran has overwhelmingly occurred in the absence of an integrated, sustainable management and in a system of uncoordinated relationship with external environment. As a result, modern development trends in Iran have always suffered from historical-structural shortages. Changing political capital, has not been exempted from this general situation. This article tries to answer to the following question. What are the dimensions, bases and international, national, regional and local implications of transferring capital from Tehran? It does not take side on a positive or negative approach towards the issue. It is to elaborate the inter-relations of interfering factors from a geographical/territorial management view. Theoretically the article is based on macro strategy level. The documentary part focuses on globalization, land use policies, national distribution of employment opportunities and geographical specifications of Tehran metro area. The findings of article indicate that transferring capital requires comprehensive strategies that include all aspects of social, economic, political, geographical and territorial management on nation and global scales.
    Keywords: political geography, political structure, territorial administration, decentralization, changes of Capital
  • Morad Kavianirad, Morteza Tahami Page 243
    Environmental Geographic is the conceptual interwoven with social, political, economic processes and natural elements that that has had a fundamental role in direction to efforts and charactertics men who living it. In many cases the features of the environment has led to the adoption of a number of religious beliefs. The findings show that religious beliefs, ideas and worldviews of individuals and groups are influenced by Geographic environmental, elements and attributes which have shown in various forms of religion and type of activity, space and geographical perspectives. So that Much of the religious orientation and social reformer action in connection with their Environmental origin. The Gathas of Avesta book is reflection of Zoroaster s Ideas and ideals that indicates the transition from herding community to agriculture and sedentary in light of the God (truth and avoid lies). In addition, mental and spiritual Revelation Zarathustra, environmental Irregulars of ancient beliefs of inhabitants in the direction had a great performance to the ideals and teachings of the Gathas. This Article with explanatory approach, has examined the impact of Zoroaster Time environmental characteristics on Gathas religious teachings.
    Keywords: environment, Environmental perception, Zoroastrianism, the Avesta, the Gathas, Eranwej