فهرست مطالب

نشریه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی
پیاپی 8 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/05
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سیداحمد حسینی کازرونی صفحات 15-24
    ادبیات فارسی از غنی ترین ادبیات جهانی است، لبریز از عواطف و احساسات درونی و قالب های گوناگون رایج زمان در درازنای تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین.
    بسیاری از شاه کارهای ادبی، جنبه تعلیمی دارند و از این قبیل است مثنوی مولوی و بوستان سعدی و حدیقه سنایی و منظومه های عطار و نظایر آنها که جنبه های تعلیمی آنها همپای جنبه های ادبی پرمایه و قوی است، عرصه کاربرد ادب تعلیمی بسیار وسیع است، زیرا به هر حال، هر اثری، مطلبی را تعلیم می دهد.
    در شعر فارسی، ادب غنایی به صورت داستان، مرثیه، مناجات، بث الشکوی، گلایه و تغزل در قالب های غزل، رباعی، مثنوی و حتی قصیده مطرح می شود. اما مهم ترین قالب آن غزل است، شعر غنایی در دو معنی به کار می رود: 1- اشعار احساسی و عاطفی 2- اشعار عاشقانه
    کلیدواژگان: ادبیات، تعلیمی، غنایی، اخلاقی، عشقی
  • میرجلال الدین کزازی، اسماعیل عبدی مکوند، صغری مرداسی سردارآبادی صفحات 25-60
    آتش در شعر مولانا در قالب های تلمیح، تمثیل، استعاره، نماد، مجاز و غیره حضور یافته است. آتش گاهی «می سازد» و گاهی «می سوزاند»؛ انسان را «می آزماید و می گدازد و می نوازد». آتش را با دو بعد الهی و شیطانی آن در عرفان اسلامی می بینیم. آتش در اندیشه های مولانا در مصداق آتش حق و تجلیات وی، آتش انبیا، آتش مشکلات سیر و سلوک، آتش عشق، آتش طبایع درون، آتش هواهای نفسانی، آتش جهان مادی و علایق آن، آتش جهنم، آتش عناصر و غیره به چشم می خورد. مولانا نه تنها آثار آتش عنصری را از قبیل: «گرمابخشی، سوزندگی، سازندگی، بالاروندگی، گسترش یابندگی، نوردهی، پاک کنندگی»؛ برای همه ی آتش های معنوی نیز صادق می داند بلکه در آتش های معنوی این صفات را حقیقی تر می داند. آتش %89/2 ابیات دیوان شمس و %78/1 ابیات مثنوی معنوی را در برمی گیرد. مولانا از مترادفات واژه ی آتش بهره برده است اما در مفاهیم استعاری، کنایی و نمادین و می توان گفت تشبیهی، مترادفات آتش را قوی و کارا نمی دانست لذا کمتر از آن استفاده کرده است. در مثنوی به «نار شهوت، نار حرص، نار حسد» برمی خوریم اما در دیوان او این کاربرد بسیار اندک است. در «آتش می»، «آتش و خورشید»، «آتش و خون»، آتش تجلی رنگ ها است. در مقاله ی حاضر به کارکردهای آتش در آثار منظوم مولانا پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: آتش، نار، مولانا، مثنوی معنوی، دیوان شمس
  • «داعی» شاعری گم نام درگستره ی ادب پارسی
    مصطفی خدایاری صفحات 37-57
  • احمد خاتمی، نیلوفر توکلی صفحات 61-72
    بررسی و تامل در مثنوی مولانا جلال الدین از ابعاد گوناگون می تواند به درک بهتر این کتاب شریف کمک کند. از مهم ترین موضوعاتی که از دیرباز درباره مثنوی مطرح بوده و هست، چگونگی سرایش آن است. آنچه مشهود است این است که مولانا، مثنوی را فی البدیهه سروده است اما کم و کیف آن، آن گونه که باید و شاید معلوم نیست. مقاله حاضر می کوشد تا با بررسی مثنوی، نکاتی را که می تواند به چگونگی شکل گیری مثنوی و عوامل سرایش آن کمک کند استخراج و در ذیل اوقات، مخاطبان، روش مولانا، حالات مولانا و... مدون نماید.
    کلیدواژگان: مولوی، مثنوی، سرایش مثنوی
  • علی محمد موذنی، علی عباس علی زاده صفحات 73-90
    خاقانی شروانی، سخنور بزرگ ادب فارسی در قرن ششم از شاعران گران مایه و از استادان درجه اول سخن پارسی می باشد؛ که در بسیاری از جنبه های سخنوری ممتاز محسوب می شود. معانی به کار رفته در شعر خاقانی تا سالیان دراز به دلیل استفاده وی از استعارات، آرایه های هنری و به کار بردن اصطلاحات علمی که سبک خاص وی را رقم می زند مورد غفلت واقع شده بود. پیداش افکار و مفاهیم عارفانه در شعر فارسی، سبب شد تا بسیاری از شاعران در این زمینه طبع آزمایی و نظریات خود را بیان کنند.
    از جمله مسائلی که در اشعار وی، نمود فراوانی دارد و وی بارها بدان پرداخته است، مفاهیم عارفانه و صوفیانه می باشد. بررسی کلی و همه جانبه ی افکار وی از این منظر، مسلما در خور یک مقاله نیست. لذا در این مقاله سعی شده است تا مفهوم فقر که وی خود را در این زمینه نظریه پرداز می داند مورد ارزیابی واقع شود
    کلیدواژگان: خاقانی شروانی، عرفان، عرفان عملی، فق
  • سید جعفر حمیدی صفحات 91-110
    متون کهن فارسی، گنجینه عظیم تفکرات و اندیشه های تعلیمی و اخلاقی است چنانکه تعلیم و تربیت امروز با همه پیشرفت های شگرف خود باید ریز خواره این خوان گسترده و پر برکت باشد.
    استاد البشر، خواجه نصیر الدین توسی (672- 597 ه.ق) از جمله کسانی است که علاوه بر سیاست و امور کشور داری، همچون همشری دیگرش خواجه نظام الملک، از تعلیم و نصیحت و پند و اندرز دریغ نورزیده است. او فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس، معلم، وزیر، ادیب، شاعر، منتقد و از جمله مشاهیر و نوابغ کم نظیری است که در هنگام آبادانی و رونق شهر توس در سال 672 هجری قمری، چشم به جهان گشود. عقاید و نظرات خواجه درباره آموزش و پرورش، تربیت فرزند و اخلاق قابل توجه بسیار است
    کلیدواژگان: تعلیم و تربیت، خواجه نصیر الدین، اخلاق، اخلاق ناصری
  • عسکری ابراهیمی جویباری صفحات 113-139
    با توجه به شواهد فراوان در متون منظوم و منثورادب فارسی، می توان گفت که تمامی پدید آوردندگان آثارادبی، جلوه هایی زیبا وماندگاری از قرآن کریم ومعارف بلند آن را انعکاس داده اند، و برخی ازآنان، عمرخود را وقف خدمت به مکتب قرآن کرده و در این راه ازهیچ کوششی دریغ نورزیده اند. تاکید رسول اکرم (ص) درباره فضیلت آوای خوش (صورت حسن) و احادیثی که از آن حضرت نقل شده، سبب گردید، تا توجه برخی از شاعران و نویسندگان ایران زمین، به ویژه عرفا و صوفیه به این بخش معطوف گردد. در مجموع دو دیدگاه کلی درباره تلاوت قرآن کریم درادب فارسی شایع است: یکی آنکه تلاوت حسن در متون منظوم و منثور مورد ستایش قرار گرفت، و داستان ها و روایات فراوانی در تایید آن نقل گردید. دیگرآنکه برخی از شعرا و نویسندگان، نظیرسنایی، سعدی و جامی علاوه بر تایید و تاکید دیدگاه نخستین، بیشتربا نظر انتقادی و اصلاحی، قاریان بی کردار و ناخوش آواز را مورد سرزنش و ملامت قرار داده اند، و گاهی با چاشنی طنز و مطایبه، نکات ارزشمندی را جهت تعلیم و اندرز یادآور شده اند. در این مقاله سعی شده تا هر دو دیدگاه مورد نقد و تجزیه وتحلیل قرار گیرد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، صوت حسن، قاری، ادب فارسی
  • پروین دخت مشهور صفحات 141-153
    «ابلیس»، یکی از چهره های سرشناس تاریخ آفرینش است که در متون دینی و ادبی به ویژه ادبیات تعلیمی و عرفانی به او توجه شده است.
    شاعران و عارفان نامداری چون احمد غزالی، عین القضاه، سنایی، عطار و مولانا، با نگرشی عارفانه، گناهش را توجیه نموده و آن را برخاسته از عشق توحیدی او به پروردگارش دانسته اند.
    اقبال لاهوری، شاعر پارسی گو و فیلسوف آشتی جوی مسلمان، ابلیس را به گونه ای متفاوت در اشعارش مطرح نموده است.
    در این مقاله، نگارنده به معرفی دو چهره ی متفاوت «ابلیس» در اشعار اقبال لاهوری و عطار نیشابوری پرداخته است.
    کلیدواژگان: اقبال لاهوری، عطار نیشابوری، عرفان، ابلیس
  • سعید قشقایی، فاطمه اینالویی صفحات 155-182
    مولانا جلال الدین محمد بلخی در کتاب مثنوی شریف با استفاده ی مطلوب از عناصر عامیانه در زبان فارسی تلاش کرده است تا مفاهیم تعلیمی و عرفانی مورد نظر خویش را برای عامه ی مردم تبیین و تشریح نماید. بنابراین برای تاثیر بیشتر کلام بر مخاطب، در اثر سترگ خود از زبان و ادبیات عامیانه بهره جسته است.
    در این تحقیق به استخراج و طبقه بندی اصطلاحات عامیانه در دفتر پنجم مثنوی از کوچک ترین تا بزرگ ترین واحد زبانی (یعنی از واج تا جمله) و ذکر شواهد شعری پرداخته شده است که می توان آنها را در زیر عناوینی چون واج، واژه، فعل، ترکیب، شبه جمله، جمله، حذف و تکرار، مثل (ضرب المثل) مشاهده نمود.
    کلیدواژگان: زبان عامیانه، دفتر پنجم مثنوی، مولوی
  • «بررسی تاثیر حکومت های مغول و تیموری برگسترده شدن اندیشه های عرفانی»
    دکترمهدی محقق، آرزو لاریجانی صفحات 159-176
  • سید عطاءالله افتخاری، نجمه علی بخشی صفحات 183-206
    از بارزترین مختصات انسان، این حیوان ناطق، احساس مسوولیت و پذیرش آن است. سعدی شیرازی به عنوان ادیب حکیمی کارآزموده، آرای قابل توجهی از نظر کمی و کیفی در همین زمینه دارد. در این مقاله معنی و تعریف واژه مسوولیت به عنوان احساس وابستگی و ارتباط با شخص نیازمند که حس تعهد، عامل احساس مسوولیت است، بررسی شده است. از نظر سعدی، حاکم می بایست خویشتن را مسوول مشکلات مردم بداند و در جهت رفع مشکلات آنها کوشش کند. او در مواضع خطای رعیت تا جایی که ممکن باشد او را عفو می کند و در مواقع ضروری به نصیحت و راهنمایی مردم می پردازد. حاکم مسوول سعی در برقراری عدالت دارد و نیز به فراهم آوردن رفاه عمومی و نیز امکان تعلیم وتربیت عمومی همت می گمارد. حاکم ضمن برقراری امنیت مردم بر کارگزاران نظارت می کند تا مبادا بر مردم ظلم شود و از سوی دیگر سعی در تامین نیازهای ضروری کارگزاران دارد. اما مردم وظیفه دارند نسبت به حاکم خویش وفادار بوده، خیر او را بخواهد و در صورت لزوم از وی اطاعت کنند
    کلیدواژگان: گلستان، بوستان، سعدی، حاکم، مردم، مسوولیت
  • مضاهر مصفا، عباس سعادتی صفحات 207-232
    آنچه شعر دوره مشروطه را از دیگر ادوار شعر فارسی متمایز و ممتاز می نماید، مضامین نو و تازه آن است. شعر ادیب الممالک، آیینه ی تمام نمای اوضاع اجتماعی و سیاسی کشور در دوره مشروطه است. او بنا به اقتضای دوره پر تحول مشروطه، نسبت به امور و تحولات اجتماعی، سیاسی کشور بی تفاوت نیست. او نمی تواند «برج عاج» نشین باشد. ادیب الممالک از شعرای سنت گرای این دوره است. او در قالب قصیده، قطعه، مثنوی، مسمط، ترجیع بند و ترکیب بند، مضامین و مفاهیم سیاسی، اجتماعی را در شعر خود آورده است.
    در این پژوهش به بررسی 4 موضوع آزادی، وطن، قانون و علم (دانش) در دیوان ادیب الممالک پرداخته شده است و نتایج گویای آن است که واژه دانش و علم نسبت به 3 مورد دیگر، بسامد بیشتری در دیوان وی دارد. از سوی دیگر، از جهل و نادانی بسیار نکوهش شده است. نتیجه اینکه جهل ستیزی های ادیب، محرک خوبی برای بیداری اذهان عمومی است، به خصوص هنگاهی که از زبان طنز و هزل استفاده می کند، خواننده را به نفکر و تامل وا می دارد.
    کلیدواژگان: ادیب الممالک، علم، قانون، آزادی، وطن، مشروط
|
  • Seyed Ahmad Hosseini Kazerooni* Pages 15-24
    Persian literature is one of the most affluent literatures in the world, being brimful of intrinsic emotions and passions and common various frames of time along vacillating history of this land. Many literal masterpieces have pedagogic aspects, including Molavi’s Spiritual Couplets (Masnavi-E-Manavi), Boostan of Saadi, Hadiqeh of Sanaei, and Poetical Collectanea of Atar which their literal aspects are strong and laconic as in parallel with their pedagogic features. The extent of using pedagogic literature is extremely wide since in any case each work may give some instruction. In Persian poem, lyric literature is uttered in the forms of story, elegy, prayer, complaint (grievance), grumble and lyric recital as sonnet, quatrain, couplet and even ode. However, the foremost poetical frame is sonnet which is adopted in two meanings: 1- Passionate and emotional poems 2- Romantic poems
    Keywords: Literature, pedagogic, lyric, ethical, love
  • Dr. Mir Jalal Al Din Kazzazi, Esmaeil Abdimakvand, Soghra Merdasi Sardarabadi Pages 25-60
    Fire in Molana s poem is presented in manners of Allusion, Allegory, Metaphor, symbol, Figurative language and etc.some times fire "builds" and sometimes "burns", It examines and rnelts and plags humans. We see fire, divine dimension and devilish dimension in Islamic Gnosticism.. Fire reminds Molana so many memories which could be found in his works as God‘s feeling and his manifestation, prophetss’love, admittance difficulties,love,the fire of inner four temperaments, power of carnaldesires, the love of universe and its properties, the fire of the Hell and the fire itself and etc. Different various traces have been found in the fire as; warming, burning, making, up rising, expanding, light deffusing, chasting.Molana believes that all these features could be extremely existed in spiritual passion as well as they are more objective Fire is repeated %2.89 in ditches or verses of Shams poetical works and %1.78 in virtual verses of Molana.The synonyms of the word “fire” are used a lot by Molana but in the contents of Metaphor, Allusion and symbolism nothing could be found exactly instead of fire itself. In poetical works Masnavi, Fire is used as love of passion, power of avidity, jealousy force from literary point of view of course more than Divan.. Fire can be traced as color through which the fire of wine or fire and sun or fire blood. In this present paper is presented the functions of fire in Molana s in verse works.
    Keywords: Fire_Molana_Mathnawi e manawi_Shams Divan
  • Dr. Ahmad Khatami Pages 61-72
    Considering and analyzing Molana (Rumi)’s Masnavi through different approaches can be very helpful to understand this great book. The process of composing Masnavi has been always an interesting subject for Molana researchers and scholars. What is obvious is that Molana has written Masnavi intuitively but there is a little known about the quality of the process. The present paper attempts to reveal as much as possible of the process of composing Masnavi by Molana under different titles such as times, addressees, Molana’s method, Molana’s states, and etc.
    Keywords: Molana, Masnavi, Composition of Masnavi
  • Dr.Ali Mohammad Moazeni, Ali Abbas Alizadeh Pages 73-90
    Khaghani shervani, a great literarian of Persian literary in 6th century, is the first master poet in Persian speech as supposed highly in many aspects of lecturer. The used meanings through the khaghani’s poem was ignored as his using of metaphors, art poems and scientific expressions, which are his own style.Manifesting Gnostic thoughts an concepts in Persian poetry coused many poets to exercise their nature, to express their ideas in the field.Specially some issues, frequently manifested through khaghani’s poems, are Gnostic and suffis concepts the general study of his thoughts from the view is more extent than the essay so in this essay is tried to examine the poverty concept- he knows himself as a theories in the field.
    Keywords: khaghani shervani, Gnostic, practical Gnostic. Poverty.
  • Dr. Seyed Jafar Hamidi Pages 91-110
    Persian ancient manuscripts are a huge treasure of didactic and ethical thoughts and ideas so that nowadays despite of all its tremendous advancements, pedagogy and didacticism should exploit from such spread and abundant table. Khajeh Nasir Al- Dinn Tousi (597-672 Hegira/ 1199-1274 AD), as Master of Human (Ostad Al- Bashar), is included in those ones who has spared no effort in pedagogical, didactic and advising affairs and admonishment like his fellow citizen i.e. Khajeh Nezam Al- Molk, in addition to politics and statesmanship. He was a philosopher, mathematician, astronomer, teacher, chancellor, literary figure, poet, and critic and he is one of the unique well- known people and prodigies who was born upon time of cultivation and prosperity of Toos City in 597 Hegira (1199 AD). Khajeh Nasir Al- Dinn Tousi’s ideas and thoughts concerning to training and education and rearing children and their moral aspect have remarkably drawn people’s attention in this field.
    Keywords: Pedagogy_Khajeh Nasir Al Dinn Tousi_Ethics_Akhlagh E Naseri (Ethics of Naseri)
  • Askari Ebrahimi Jouibari Pages 113-139
    Taking into account the plentiful of evidence in prose and rhymed works of Persian literature, it can be said that all of the authors of literary works have reverberated some beautiful and durable features of Quran and its sublime wisdom and devoted all their lives to service in the school of Quran and didnt neylet any effort to pursue this path. The emphasis of the holy Prophet regarding the virtue of praiseworthy voice and hadiths quoted from His Majesty, caused the Persian authors and poets, especially mystics and sufis, to turn their attention towards this matter. On the whole, two general views are widely stated in Persian literature about recitation of holy Quran: in the first view, good recitation has been appreciated in prose and rhymed works, and many stories and anecdotes have quoted in its support. In the other view, some of the authors and poets such as Sanai, Saadi, and Jami, in addition to support and emphasis on the former view by some authors such as blamed the blameworthy recitators and idle qaris mostly with a critical and amendatory intention and sometimes with the tools of satire and jesting reminded some valuable points to train and advice. In this dissertation it was tried to analyze and criticize both of these two views.
    Keywords: the holy Quran, Qari, praiseworthy voice, Persian literature
  • Dr Parvin.Dokht. Mashhoor Pages 141-153
    "Eblis" or "Satan" is a well-know figure in the history of Creation. His especial Personality has been discussed in the religious, literary and mystical texts. Some of the great Islamic mystics – Such as Ghazzali, Ein- al ghozat, Sanayee, Attar and Moulana – have tried to justify his 'Big Sin'. Eghbal – e lahouri, the famous contemporary poet and philosopher has written about Satan too.Eghbal's viewpoint, of course, is different from the above – mentioned poets.In this article, the writer, has tried to discuss about Eblis or Satan in Eghbal and Attar's poetry.
    Keywords: Eghbal – e lahouri_Attar_e Neyshabouri_mysticism_Satan_Poetry
  • Dr. Saeed Ghashghaei Fatemeh Inalouei Pages 155-182
    In his glorious book, Spiritual Couplets (Masnavi-E- Manavi), by using colloquial elements in Persian Language, Molana Jalal-E-Dinn Mohammad Balkhi (Molavi) has tried to elaborate and interpret his given pedagogical and theosophical concepts for the people as whole. Thus, he has benefited from vernacular language and literature to make the speech more effective on audience in his masterpiece. At the present study, it has been dealt with extraction and classification of colloquial idioms, ranging from the smallest to the biggest speech unit (i.e. from morpheme to sentence) and implication of poetic evidences in Spiritual Couplet (Masnavi Book) at fifth tome where one may observe them under some titles including morpheme, lexicon, verb, composition, clause, sentence, ellipsis and iteration, adage (proverb).
    Keywords: Vernacular Language, Masnavi fifth tome, Molavi
  • Eftekhari, S.A. Scientific Member, Alibakhshi, N. Student Pages 183-206
    Of outstanding human characteristics, as a talking animal is it,s responsibility nature. With this regards Sadi Shirazi an experienced philosopher has considerable quantitative and qualitative opinions. In this, paper the term of responsibility as feeling of dependence and relationship with necessitous person will be discusses. According to Sadi, s opinion, the governor should know, he/she is responsible of people’s difficulties, and tries to correct their problems. He/She may forgive unfavorable behavior of peasant and in necessity advice and guide people. Governor is responsible for settlement of justice and preparation of public welfare, education and training. In addition the governor should provide public security, manage the behavior of authorized agents, preventing of injustice. On the other hand, he/she try to make supply necessaries of them. However, people should be faithful of governor and wishing his/her blessing and in case of necessity to obey him/her.
    Keywords: Golestan, Bostan, Sadi, Governor, people, responsibility
  • Dr. Mazaher Mosaffa, Abbas Saadati Pages 207-232
    Whatever makes the literature of constitution era excellent from the other farsi poem era belongs to the new contents a fit. the poem of Adib-ol-mamalek is the full reflection of political and social conditions of constitution period. Because of the fast changes of constitution era he is not indifferent to the political and social affairs and changes in the country. He can not be a resident of 'ivory tower'.Adib-ol-mamalek is one of the classic of this period. he tries to explain social and political contents in the form of ode - quasida -, fragment, couplet poem, multiple poem, return-tie composite-tie.In this survey for subjects such as: freedom mother country law science. have been studied in the poem of Adib-ol-mamalek. The result shows that science and knowledge words in comparison to the other words have more reflection in Adibs poetry ignorance has been blamed very much as well. Finally ignorance fighting of Adib is a good stimuli for the awareness of the public. specially when this in the form of satire facetiae so it makes people think about it.
    Keywords: Adib, ol, mamalek, science, law, freedom, mother country