فهرست مطالب

فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
سال پنجم شماره 14 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • زهرا پورزمانی، محمدرضا محمدی صفحه 1
    در این مقاله به بررسی و تبیین روش های معاملاتی سهام در بورس اوراق بهادار پرداخته شده و دو روش از روش های معاملاتی پیش بینی قیمت سهام (روش خرید و نگهداری ‍و میانگین متحرک ساده) مورد بررسی قرار گرفته است تا مشخص گردد هر کدام از این دو روش دارای چه جایگاهی در میان سایر روش ها و رویکردهای پیش بینی قیمت سهام بوده و به چه میزان برای سرمایه گذاران سودآوری ایجاد می نماید.
    مسلما اتخاذ نحوه مطلوب بکارگیری روش های معاملاتی در بورس، وابسته به شرایط ویژه بازار می باشد. با توجه به فرض وجود شرایط عدم کارائی در سطح ضعیف در بورس، با توجه به اینکه به نظر می رسد، عدم شناخت کافی از روش ها و شیوه های مطلوب خرید و فروش سهام یکی از مشکلات اساسی سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بدین علت موضوع مربوط انتخاب گردید تا از طریق بررسی های مبتنی بر مطالعات و آزمونهای علمی، آن هم بر روی اطلاعات وقوع یافته در طی سالهای متعدد در بورس اوراق بهادار تهران، راهکارهای مفید با ارائه پیشنهاد مطلوب به سرمایه گذاران برای کسب بیشترین بازدهی فراهم گردد. بدین منظور شرکتهای نمونه از فهرست شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1380 تا1387 انتخاب شد.
    نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این مطلب است که در دوره سرمایه گذاری بلند مدت میانگین بازدهی روش خرید و نگهداری از روش میانگین متحرک بیشتر است. همچنین در دوره سرمایه گذاری کوتاه مدت روش خرید و نگهداری بر میانگین متحرک ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: روش های معاملاتی، روش خرید و نگهداری، روش میانگین متحرک ساده، بازده سهام
  • رضا طالبلو، حمید بهمن پور صفحه 13
    در این مقاله اثر تنظیمات بانکی بر رقابت در صنعت بانکداری ایران با استفاده از داده های ترکیبی 17 بانک دولتی و خصوصی (88-1375) آزمون شده است. به منظور آزمون تجربی این رابطه در ابتدا شاخص های تنظیمات بانکی ایجاد شد. برای نشان دادن رقابت در این صنعت نیز شاخص لرنرمورد استفاده گرفت.
    نتایج آزمونها نشان می دهد که الگوی مورد استفاده نمی تواند پانل پویا باشد. هم چنین، نتایج تخمین نشان می دهد که ضریب متغیر کفایت سرمایه در تمامی روش های تخمین مثبت و معنی دار است، لذا در دوره مورد بررسی افزایش نسبت سرمایه به دارایی های موزون شده با ریسک بانک ها باعث افزایش رقابت آنها شده است.
    شاخص شدت محدودیت ورود که از معکوس تعداد بانک های هر سال به دست آمده همواره در تمامی الگوها علامت منفی داشته و فقط در الگوی چند سطحی معنی دار نبوده است. میانگین نرخ سود تسهیلات عدد منفی بوده ولی به لحاظ آماری معنی دار نبوده است. نرخ ذخیره قانونی نیز در تمامی الگوها ضریب مثبت دارد ولی به لحاظ آماری مقدار عددی آن اختلاف معنی داری ندارد.
    به غیر از متغیرهای مربوط به رقابت و مقررات بانکی، برای کنترل اثرات سایر عوامل از تعدادی از متغیرها استفاده شده است. شاخص اندازه بانک در اکثر الگوها معنی دار است که حکایت از افزایش اندازه بانک در افزایش ریسک پذیری بانک ها در ایران دارد.
    کلیدواژگان: مقررات تنظیمی بانکی، شاخص لرنر، رقابت بانکی
  • سیدعلی قلی روشن، ابوالفضل آرین، سید حسن حسینی، کامبیز نوابی زند، علی دریکنده صفحه 41
    به دلیل کاربرد وسیع ضریب P/E و تاثیرگذاری عمده آن در تصمیمات سرمایه گذاری فعالان بازار، برخورداری از درک مبتنی بر پایه ی علمی از ضریب P/E و توانایی شناخت عوامل موثر بر شکل گیری آن حائز اهمیت فراوان است. بر اساس تحقیقات و یافته های تجربی قبلی در مورد عوامل موثر بر ضریب P/Eو همچنین ملاحظه ی مدل پایه ای گوردن اقدام به گزینش عوامل موثر عمده شده است. متغیرهای مستقل تحقیق شامل نرخ رشد سود، ضریب پرداخت سود و ریسک سیستماتیک(بتا) می باشد. نمونه تحقیق شامل 41 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 84 تا 88 می باشد، در این پژوهش از داده های تلفیقی و تحلیل رگرسیون چندگانه با نرم افزار E-Views و مدل پانل دیتا، فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد نرخ رشد سود و ضریب پرداخت سود تاثیر مثبت و ضریب بتا(ریسک سیستماتیک) تاثیر منفی روی ضریب P/E دارد.
    کلیدواژگان: ضریب قیمت به درآمد هر سهم، نرخ رشد سود، ضریب پرداخت سود، ضریب بتا(β)
  • فریدون رهنمای رودپشتی، مهدی معدنچی زاج، شهرام بابالویان صفحه 59
    در بازاری که قیمت سهام شرکت ها کارا باشد هم تخصیص سرمایه به صورت مطلوب و بهینه انجام می شود و هم قیمت سهام به درستی و عادلانه تعیین می شود. در بازار ناکارا، احتمال وقوع حباب در سطح قیمت ها وجود دارد، زیرا عدم شفافیت کامل اطلاعاتی عامل اصلی پیدایش حباب قیمت و فاصله یافتن قیمت بازاری از قیمت ذاتی است.
    هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی کارایی اطلاعاتی و حباب عقلایی قیمتی بورس اوراق بهادار تهران و زیربخش های آن (شاخص 50 شرکت برتر، 30 شرکت بزرگ، سهام شناور آزاد و شرکت های اصل44) در سال 1389 است. در این مقاله، برای بررسی کارایی اطلاعاتی و حباب عقلایی قیمت به ترتیب از آزمون های نسبت واریانس پایایی قیمت سود استفاده شده است.
    نتایج تحقیق نشان می دهد که قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران و زیربخش های مذکور در سال 89 نه تنها در سطح ضعیف کارا نبوده بلکه حبابی نیز بوده است. نتایج تحقیق همچنین نشانگر رابطه مستقیم بین عدم کارایی اطلاعاتی و حباب عقلایی قیمت در سال 89 است.
    کلیدواژگان: کارایی اطلاعاتی، حباب قیمت، آزمون نسبت واریانس، ارزش ذاتی
  • صابر جلیلی، علی اکبر نونهال نهر، نوید خالقی صفحه 77
    موضوع شناخت و بررسی رفتار قیمت اوراق بهادار و ارزشیابی دارایی های مالی، از آغاز شکل گیری بازار های متشکل سرمایه، همواره مورد توجه محافل علمی و سرمایه گذاران بوده است، شاخص های ارزش مالی و سود آوری، از جمله ارزش افزوده اقتصادی(EVA) و ارزش افزوده نقدی(CVA) امروزه شدیدا مورد توجه مدیریت مالی و حسابداری مدیریت قرار گرفته است، با این معیارها می توان بازده سهام شرکت ها را به نحو درستی پیش بینی کرد و انتقادات وارده بر رقم سود حسابداری را تا اندازه ای بر طرف نمود، بنابراین شاخص های ارزش مالی و سودآوری برای سرمایه گذاران اهمیت بسیار زیادی دارند، بر این اساس پژوهش حاضر در صدد مطالعه محتوای اطلاعاتی و قابلیت توضیح دهندگی و شدت همبستگی شاخص های ارزش مالی و سود آوری با بازده سهام شرکت ها می باشد. در این راستا با استفاده داده های ترکیبی، شرکت و سال، 90 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در خلال 7 سال مورد آزمون قرار گرفت.
    این مطالعه از نوع شبه تجربی می باشد و از لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی است، فرضیه های پژوهش از طریق محاسبه ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره، آزمون F فیشر و آزمون t مورد آزمون قرار گرفته و به کمک نرم افزارهای Stata و Excell محاسبات لازم انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که از بین متغیرهای مستقل مورد مطالعه بین ارزش افزوده اقتصادی و سود خالص با بازده سهام رابطه معنی داری وجود دارد، بقیه متغیرهای مستقل یعنی ارزش افزوده بازار، ارزش افزوده نقدی، بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام رابطه معنی داری با بازده سهام دارند ولی این ارتباط ها به اندازه ارزش افزوده اقتصادی نیست.
    کلیدواژگان: ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده بازار، ارزش افزوده نقدی، بازده حقوق صاحبان سرمایه(ROE)
  • مهدی تقوی، جواد آقامحمدی صفحه 95
    موضوع اصلی این مقاله سنجش رابطه بین تکنیک های ارزشیابی نسبی و اهرم اقتصادی با بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران است. از این رو تکنیک های ارزشیابی نسبی و اهرم اقتصادی بعنوان متغیرهای مستقل و بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده اند. در این تحقیق فرضیه ارائه شده مبتنی بر این است که میان تکنیک های ارزشیابی نسبی و اهرم اقتصادی مطرح شده با بازده سهام رابطه معنی داری وجود دارد. تحقیق در یک دوره زمانی هفت ساله(1382 تا 1388) و با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره و همبستگی انجام شده است. نتایج بدست آمده از بررسی نشان دهنده آن بود که میان متغیرهای مستقل یاد شده با بازده سهام بطور کلی رابطه معنی داری وجود ندارد اما ارتباط خطی معنی داری بین تک تک متغیرهای ارزشیابی نسبی با بازده سهام وجود دارد در حالیکه ارتباط خطی بین اهرم اقتصادی و بازده سهام وجود ندارد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی نسبی، اهرم اقتصادی، بازده سهام، رگرسیون چند متغیره، بورس اوراق بهادار تهران
  • منوچهر جفره، خدابخش داشگرزاده، محمد عقبایی صفحه 103
    یکی از مهمترین متغیرهای کلان علم اقتصاد، نرخ سود تسهیلات بانکی است که تاثیر بسزایی بر شاخص تورم دارد. بطوریکه با افزایش سود تسهیلات بانکی، هزینه استفاده از سرمایه افزایش می یابد که این امر منجر به افزایش هزینه های تولید می گردد. طبق نظریه تورم ناشی از فشار هزینه، با افزایش هزینه های تولید، منحنی عرضه کل به سمت چپ منتقل شده و موجبات افزایش نرخ تورم را فراهم می نماید.
    در این تحقیق ابتدا نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ تورم در ایران طی سال های 86– 1375 با استفاده از مدل رگرسیون خود توضیح برداریبا وقفه توزیعی و آزمون دیکی– فولر بر اساس معیار شوارتز – بیزین،در بلند مدت ارزیابی شده و برای برآورد روابط کوتاه مدت بین این دو متغیر از الگوی تصحیح خطا استفاده شده است. در این پژوهش از روش تحقیق علی و همبستگی استفاده شده و روش جمع آوری داده بصورت اسنادی و کتابخانه ای است.
    نتایج این تحقیق مطابق با آزمون های آماری فوق نشانگر آن است که رابطه بین نرخ سود تسهیلات بانکی و شاخص تورم در بلند مدت معنی دار بوده و با کاهش سود تسهیلات اعطایی بانکها نرخ تورم کاهش می یابد. در حالیکه در کوتاه مدت این رابطه تا حدودی بی معنی بوده و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تاثیر بسیار کمی در کاهش نرخ تورم در اقتصاد ایران دارد.
    کلیدواژگان: نرخ سود تسهیلات بانکی، نرخ تورم، تورم ناشی از فشار هزینه، رگرسیون خود توضیح برداری با وقفه توزیعی
  • سیدعلی آل عمران، رویا آل عمران صفحه 119
    هدف اصلی این مطالعه، بررسی روند نوسانی بورس اوراق بهادار تهران از فصل سوم سال 1378 تا فصل دوم سال 1387 است. لذا در این پژوهش در پی پاسخ به این سوال هستیم که آیا بورس اوراق بهادار تهران روند نوسانی و بیثباتی را در طی دوره ی مورد بررسی تجربه کرده است یا نه. در همین راستا برای استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در فاصله ی EGARCH کمی کردن نوسانات از مدل سالهای 78 تا 87، بورس اوراق بهادار تهران همواره روند نوسانی را تجربه نموده است، بطوریکه بیشترین سطح نوسانی و به عبارتی بیثباتی در فصل اول سال 82 رخ داده و بعد از آن در فصل دوم سال 86 هم، بیثباتی سطح بیشتری را تجربه نموده است، ولی در مقایسه با بیثباتی رخ داده شده در فصل اول سال 82 مقدار کمتری را داشته است.
    کلیدواژگان: بورس اوراق بهادار، بی ثباتی، مدل گارچ نمایی
  • فرشاد هیبتی، هاشم نیکومرام، موسی احمدی صفحه 133
    اجرای پروژه های مختلف زیرساختی از جمله عوامل مهم و حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار می رود. از آن جایی که دولت ها به دنبال ارائه خدمات کاراتر و با کیفیت بالاتر می باشند لذا همواره تدابیر ویژه ای را در جهت تسهیل و تسریع در اجرای پروژه های مذکور بکار می بندند. تجارب کشورهای مختلف جهان حاکی از این است که عواملی همچون محدودیت منابع مالی و بودج های دولت ها برای تامین مالی پروژه های بزرگ و همچنین تقاضای زیاد موجود در زمینه سرمایه گذاری در این پروژه ها، کشورها را بر آن داشته تا تمامی تلاش خود را در بهره گیری از مشارکت فعال بخ شخصوصی و ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت آن ها بکار بندند، که این تلاش ها در قالب مشارک تهای عمومی- خصوصی متبلور شده و موجب تسریع در روند توسعه اقتصادی کشورها شده است. در تحقیق حاضربه بررسی رابطه میان عوامل موثر بر مشارک تهای عمومی خصوصی با میزان بهر هگیری از آن ها با استفاده از 2000 پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان داده است که - داده های پانل 21 کشور طی سال های 2008 درآمد کشورها، ثبات اقتصادی، کسری بودجه و میزان درآمد از منابع زیرزمینی از جمله عوامل اثرگذار بر مشارکت های عمومی خصوصی در کشورهای مورد بررسی میباشد. در پایان الگوی ایران در زمینه مشارکت های عمومی خصوصی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: مشارکت عمومی خصوصی، پروژه زیرساختی، دادگان پانل، ثبات اقتصادی
|
  • Page 1
    Use of proved scientific techniques help to two basic goals in the security and exchange market, Firstly apply of this techniques cause increase of the scale of productivity and profitable of the investors, Secondly this issue cause improvement of the invest market operation and propelling the market toward efficiency. By attention to the following issue, in this text we were dealing to investigate the transaction methods. In this research we attempt to comparison of various methods for price forecast in stock market and investigate tow methods, which named buy and hold and moving market average of the market peripatetic and observe the place of each tow methods and process of predication of price portion, and by how much scale crate profitability for investors? And then offer the best state to investor. the sample companies are through the list of the active companies in Tehran Stock Exchange during the period 2001 to 2008. The results declare in the long term investment period the average return of buy and hold method is greater than from moving market average method, and also in the period of the short term investment of the buy and hold method is prior to moving market average method.
    Keywords: Buy, hold, Moving market average, stock returns
  • Page 13
    This paper analyzes the effect of banking regulation on competition on in Iran’s banking system, using unbalanced panel data models for 17 banks functioning in Iran's economy, spanning 1996-2009. In this paper we used lerner index as a proxy for competition. For this purpose, first translog cost function of each bank were estimated and then marginal costs were estimated. For regulation proxy, using beck et al (2008) method, we use Capital requirment, information disclosure of banking and some other proxy. Results show that Capital requirment increase banking competition. information disclosure of banking that is proxy of monitoring,and other regulations do not any sighnificant effect on banking competition.
    Keywords: Cost Function, Iran's banking system, bank regulation, supervision, Banking competition
  • Page 41
    Price to earnings ratio is widely used by investors and for investors has a major role in investment decisions. Hence having a scientific understanding of the price to earnings ratio and ability to identify factors affecting has great importance. Based on previous empirical studies and findings about factors affecting price earnings ratio and also according to the Gordon basic model, the major factors is selected. Independent variable of research includes the growth rate of dividends, the coefficient of dividends payments and systematic risk (beta). The sample includes 41 companies from the companies listed in Tehran Stock Exchange between 84 to 88 years. This study uses panel data and multiple regression analysis and Tested the hypothesis by E-views software. The results showed that the growth rate of dividends and the coefficient of dividends payments have a positive impact on P/E ratio and beta with negative impact on the P/E ratio.
    Keywords: The price to earnings ratio, Growth rate of dividends, Coefficient of dividends payments, Systematic Risk (Beta)
  • Page 59
    In an efficient market, both the allocation of capital is done optimally and the stock price of firms is determined fairly. The bubbles in price of stocks may occur in inefficient markets, because the lack of information transparency is the major reason of bubble arising and the gap between intrinsic and market value. The purpose of this paper is investigating the informational efficiency and rational bubble in stock prices of Tehran Stock Exchange (TSE) and its subsections (TEFIX30, TX-50 and the principle 44 companies offered in TSE) in 1389 by using variance ratio test and stationary test of price-dividend ratios. The results indicate that:1- Total index of TSE an its subsections (TEFIX30, TX-50 and the principle 44 companies offered in TSE) is not weak form efficient in 1389.2- The null no bubble hypothesis of TSE and its subsections is rejected in 1389.3- There is direct relationship between inefficiency and bubble in 1389.
    Keywords: Informational Efficiency, rational bubble, variance ratio test, intrinsic value
  • Page 77
    Studying behavior of securities and financial assets has always received significant attentions from scientific circles and investors. Financial and profitability value index including economic value added has been the focus of financial management and management accounting. Using these criteria one can accurately predict stock return of the company and can avoid criticism on accounting income. Therfore financial and profitability value index, has a signisifant import for investors. In this regard this project investigates information content, explanation ability and correlation intensity of financial and profit ability value index with firms stock returns. Computing collected data, firm and year, ninety accepted firms in Tehran stock exchange was investigated for seven years. This study is an experiential and it’s purpose is application research type. Research hypotheses using correlation coefficient, multiply regression, F Fisher and T-test were investigated. Using Stata and Excell soft wars required computation was done. The results show that among of independent variables there is meaningful relationship just between economic value added and net income with stock return. Other independent variables such as market value added, cash value added, asset return and equity return have meaningful relationship with stock return, but this relationship is not as much as that of economic value added.
    Keywords: Profitability, scientific circles, investors
  • Page 95
    The topic of research includes the relationship assessment between the relative valuation techniques and the economic leverage having stock yeild in Tehran Stock Exchange, in this reaserch the presented hypothsis concerns the existence a meaningful relation between the relative valuation techniques and the economic leverage having stock yeild. The reasarch has been performed in a 7-year old period(1382-1388), including the multiple regression and correlation method. The obtained results indicated that there was no meaningful relation between the independent variables and the stock yeild. However, there was a meaningful linear relation between the individual relative valuation variables and the stock yeild. While on the other hand there was no linear relation between economic leverage and the stock yeild.
    Keywords: Relative valuation, Economic leverage, Stock yeild, Multiple Regression, Tehran Stock Exchang
  • Page 103
    One of the most important macro-economic variables, the interest rate facilities that has an important influence on the inflation indicator. So that facilities with higher profits, cost of capital increases, which will lead to increased production costs. According to the theory of cost push inflation, increasing production costs, the total supply curve moved to the left and provides an increase in inflation. In this research; first, we evaluate facilities interest rate beetwen 1375-86 and inflation indicator rate by using Vector Autoregressive Regression (VAR), Auto Regressive Distrebuted Lag (ARDL) and Dichey - Fuller test on the Schwartz - Bayesian ciriterion in long period term and for estimating relationship in these elements of short term period; we use Error correction model. correlation method is used in this research and Data gathering is in bibliotheca and documantaries. As a result; it implies according to statistics experiments; relation between facilities interest rate and inflation indicator of long term period is expressive and to reduction in facilities interest rate concludes decrease in inflation indicator. in short term period this relationsheep is meaningless and reduction in facilities interest rate has a negligible trace in Iran economy.
    Keywords: Facilities interest rate, Inflation rate, Cost push inflation, Vector autoregressive regression
  • Page 119
    The main objective of this paper is to study the volatility trend in Tehran’s stock exchange from 1999:03 to 2008:02. this research are looking for answer to this question that, if The Tehran’s stock exchange in the study period had experienced volatility or not. To quantitative volatility, EGARCH Model is used. The results indicated The Tehran’s stock exchange is experienced volatility trend between 1999 to 2008. So as, the most volatility level(instability) is occurred in 2003:01 and Then The most instability has experienced in 2007:02, but in comparision with volatility occurred at 2003:01 is less.
    Keywords: Stock Market, Volatility, EGARCH Model
  • Page 133
    Implementing the infrastructural projects has so many degrees of importance and a vital role in economic growth and development of the countries. Since governments are aimed to give services more efficiently and with higher quality, they are doing related works and attempts in order to facilitate and accelerate the said projects. Experiences of different countries show that factors such as lack of financial resources, budgetary deficit of the governments for financing big projects and high demand for investing in these projects have lead countries to do their attempts to fulfil partnership of the private sector and make suitable competitive climate for their cooperation. These attempts have result in Public-Private Partnership (PPP) and facilitated the growth and development of the countries. In this study, the relationship between the factors influencing the utilization of PPP in 21 countries during 2000- 2008 using panel data method are studied. The results show that countries’ revenue, economic stability, budget deficit and underground sources are the main factors influencing public private partnerships in the studied countries. Finally, the model for public private partnerships has been generated.
    Keywords: Public, Private Partnership (PPP), infrastructure projects, Economic Stability