فهرست مطالب

مطالعات اسلام و روان شناسی - پیاپی 11 (پاییز و زمستان 1391)

نشریه مطالعات اسلام و روان شناسی
پیاپی 11 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اسحق رحیمیان بوگر، علی سنایی صفحه 7
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش حکمت های نهج البلاغه بر ابعاد سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه سمنان بود. در یک بررسی آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل، 61 نفر از این دانشجویان به طور تصادفی انتخاب و نیز به صورت تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل گماشته شدند. شرکت کنندگان در سه مرحله پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کردند و گروه های آزمایش ده جلسه آموزش مهارت های زندگی را هفته آی یک بار دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش حکمت های نهج البلاغه بطور معناداری باعث کاهش علایم نشانه های بدنی، اضطراب و بی خوابی، اختلال عملکرد اجتماعی و افسردگی در گروه های آزمایش در مقایسه با گروه های کنترل شده است (05/0>p). طبق نتایج این پژوهش، آموزش حکمت های نهج البلاغه به شیوه گروهی روش موثری برای برای بهبود ابعاد سلامت عمومی دانشجویان است.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، عملکرد اجتماعی، اضطراب، دانشجویان
  • محمد صادق شجاعی، سید محمد غروی، دکترمسعود جان بزرگی صفحه 37
    پژوهش حاضر با هدف بررسی معنای زندگی از منظر امام علی (ع) انجام شد. در جامعه روایی پژوهش، از میان همه روایت های نقل شده از امام علی (ع)، نهج البلاغه با توجه به اینکه بیشترین حجم روایت های نقل شده از علی (ع) را در خود جای داده به عنوان نمونه انتخاب گردید. پس از بررسی متن نهج البلاغه به روش اجتهاد دینی و تحلیل تاریخی و محتوایی احادیث متون مورد نظر جمع آوری، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اطلاعات، پس از جمع آوری و انباشته سازی، با به کارگیری روش های استقرایی و قیاسی مقوله بندی، اعتباریابی محتوایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها بیانگر امکان استخراج یک الگوی معنایی برای زندگی در چارچوب بیانات امام علی(ع) و به بیان کلی تر دین اسلام است. این الگو بسیاری از الگوهای امروزه روان شناختی برای معنا یابی زندگی را پوشش می دهد. در نتیجه می توان از این الگو در جهت تبیین معنای زندگی و کمک به فنون روان درمانگری برای معنا یابی زندگی مراجعان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: معنای زندگی، نهج البلاغه، روان درمانگری مذهبی
  • علی اکبر حدادی کوهسار، باقر غباری بناب صفحه 59
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تصور فرد از خدا و روان پریشی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران می باشد. بدین منظور تعداد 237 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران با استفاده از روش نمونه گیری سهمی انتخاب شدند. سیاهه تصور فرد از خدا (لارنس، 1997) و مقیاس روان پریشی در چک لیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973) بر روی آنان اجرا گردید. تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که روان پریشی دانشجویان را به طور کلی می توان از روی نوع تصور شان از خدا پیش بینی کرد. هم چنین نتایج پژوهش نشان داد، دانشجویانی که تصور پذیرنده و مثبتی از خدا داشتند از روان پریشی کمتری برخوردار بودند، ولی دانشجویانی که تصور منفی از خدا داشتند از روان پریشی بیشتری برخوردار بودند. تلویحات نظری و کاربردهای عملی یافته ها در اصل مقاله گزارش شده است.
    کلیدواژگان: تصور فرد از خدا، روان پریشی، دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی
  • محسن گل پرور، الهام استبرقی، زهرا جوادیان صفحه 75
    این پژوهش با هدف بررسی نقش «باور به جهان آخرت عادلانه اسلامی» در رابطه «باور به دنیای ناعادلانه و عادلانه برای خود و دیگران» با «سلامت روان شناختی» اجرا شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشته روان شناسی بودند که از بین آنها 267 نفر انتخاب و به پرسشنامه های باور به جهان آخرت، باور به جهان آخرت عادلانه، باور به دنیای ناعادلانه و عادلانه برای خود و دیگران و بهزیستی روان شناختی پاسخ دادند. نتایج نشان داد بین باور به جهان آخرت و باور به دنیای عادلانه برای دیگران با سلامت روان شناختی ادراک شده رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که باور به جهان آخرت، رابطه باور به دنیای عادلانه برای دیگران را با سلامت روان شناختی ادراک شده تعدیل می نماید.
    کلیدواژگان: باور به جهان آخرت، باور به دنیای عادلانه، باور به دنیای ناعادلانه، سلامت روان شناختی
  • محمد کاویانی، مهدی فصیحی رامندی صفحه 95
    هدف این پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی و مقایسه ای آرای ابوحامد غزالی و آلبرت بندورا درباره تربیت اخلاقی در حیطه نظری و تعیین میزان انطباق و آنها با یکدیگر در حیطه کاربرد. سوال اصلی این است که دیدگاه های غزالی و بندورا در زمینه تربیت اخلاقی چیست و مشتمل بر چه عناصری است؟ این پژوهش رویکردی میان رشته ای دارد و در آن از روش کتابخانه ای و سپس تحلیل محتوایی متون علمی به شیوه تعقلی استفاده گردیده و تلاش شده است تا آرای آنان در حوزه های پنج گانه اهداف، مبانی انسان شناختی، اصول، روش ها و عوامل تربیت اخلاقی استخراج شود. دستاوردهای پژوهش نشان داد که در برخی از «مبانی انسان شناختی» بین دو دیدگاه، هماهنگی، و در برخی موارد اختلاف قطعی وجود دارد. در محور «اهداف تربیت اخلاقی» نیز، غزالی فضیلت گرای مبتنی بر ایمان به خدا است اما بندورا به دنبال فضائل اخلاقی نیست بلکه روی کردی عمل گروانه معطوف به موقعیت و ناظر به مهارت خودکنترلی اخلاقی دارد. پس در هدف گذاری تربیتی اختلاف فراوان دارند. در «اصول تربیت اخلاقی» نیز موارد تشابهی دارند؛ اگر چه گاهی، در تفسیر یک اصل تربیتی، مختلف می شوند. در مجموع، آرای تربیت اخلاقی غزالی گسترده تر و جامع تر از آرای بندوراست ولی آرای بندورا از انسجام و مویدات تجربی بیشتری برخوردار است.
    کلیدواژگان: اخلاق، تربیت اخلاقی، غزالی، بندورا، اصول تربیت اخلاقی، روش ها و عوامل تربیت اخلاقی
  • ندکتر منصور بیرامی، حجت الاسلام اصغر نقدی صفحه 125
    هدف پژوهش تعیین رابطه سبک های هویت و راهبردهای مقابله ای با ولایت پذیری در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل دانشگاه تبریز بودند. نمونه آماری بر اساس جدول کرجی مورگان (1970) 370 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه های سبک های هویت بنیون آدامز، راهبردهای مقابله ای بلینگز و موس و پرسشنامه محقق ساخته ولایت پذیری پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های معنی داری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه هم زمان استفاده شد. تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون بیانگر رابطه منفی معنی دار ولایت پذیری با سبک هویت آشفته و راهبرد مقابله ای هیجان مدار و رابطه ی مثبت معنی دار ولایت پذیری با سبک های هویت زود رس، دیر رس و کسب شده و راهبرد مقابله ای مساله مدار است. رگرسیون هم زمان نشان داد که مولفه های روان شناختی به صورت ترکیبی، ولایت پذیری را پیش بینی می کنند. نتیجه پژوهش نشان داد که ولایت پذیری براساس ویژگی های روان شناختی دانشجویان متغیر است. دانشجویان ولایت پذیر دارای هویت شگل گرفته، سبک مقابله مساله مدار با مشکلات زندگی هستند.
    کلیدواژگان: ولایت پذیری، سبک های هویت، راهبرد های مقابله ای
  • محسن جوشن لو، مهدی کلهرنیا گلکار، صبا ناظمی صفحه 147
    هدف پژوهش حاضر بررسی پایایی، روایی عاملی، و روایی همگرا در پرسش نامه نیرومندی ایمان مذهبی سانتا کلارا (پلانته و پوکاچینی، a1997) در یک نمونه دانشجویی ایرانی بود. 300 دانشجوی دانشگاه تهران (131 دختر و 169 پسر) وارد مطالعه شدند. ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس در نمونه حاضر معادل 92/0 و ضریب پایایی دونیمه آن نیز معادل 91/0 بدست آمد. هم تحلیل عاملی اکتشافی و هم تحلیل عاملی تاییدی نشانگر ساختار تک عاملی برای این مقیاس بودند. تمامی مواد این پرسشنامه با ضریب بار بالایی بر روی این عامل بار شدند (درصد پراکندگی تبیین شده = 35/61). هم چنین همبستگی این مقیاس با مقیاس های مشارکت و باورهای معنوی، معنای معنوی، مشارکت مذهبی، کنار آمدن مذهبی و بهزیستی روان شناختی معنی دار و در جهت پیش بینی شده بود که روایی همگرای مقیاس را مورد تایید قرار می دهد. روی هم رفته نتایج پژوهش حاضر مبین آن است که این مقیاس در نمونه دانشجویی ایرانی از ویژگی های آماری مطلوبی برخوردار است.
    کلیدواژگان: پرسش نامه نیرومندی ایمان مذهبی سانتا کلارا، پایایی، روایی
|
  • Eshagh Rahimian, Ali Sanaie Page 7
    The present research tended to investigate the impact of teaching NahjAlbalaghah on different aspects of general health of students in Semnan Univedrsity. The research was an experimental one including pretest, posttest as well as control group. 61 students were randomly chosen and divided into experiment and control groups. The participants were asked to fill out the general health questionnaires (GHQ-28) in three phases. The experiment groups took a course on life skills in 10 sessions once a week as treatment. Frequent analysis of the results revealed that teaching NahjAlbalaghah guidelines will dramatically decrease anxiety, sleeplessness, disorders in social conducts, and depression in experiment groups comparing to control groups (p>0/05). Based on the findings of this research, teaching NahjAlbalaghah guidelines proves to be effective in improving various aspects of general health of university students.
    Keywords: NahjAlbalaghah, social conduct, anxiety, university students
  • Mohammad Sadegh Shojaie, Seyyed Mohammad Gharavi, Masoud Jan Bozorgi Page 37
    The present research aimed at investigating the meaning of life from the view point of Imam Ali (pbuh). Among all narrations quoted from Imam Ali, NahjAlbalaghah was chosen as the source containing the highest number of narrations. Having investigating NahjAlbalaghah, the researchers selected and analyzed the intended Hadiths through religious reasoning as well as conceptual and historical analysis. The data, having been collected, was categorized and validated inductively and deductively. The results confirmed the possibility of achieving a conceptual pattern for life in conformity with Imam Ali’s teachings and with Islam in general. This pattern covers numerous modern psychological patterns for seeking the meaning of life. Thus, this model can be utilized to illustrate the meaning of life and also to improve methods of psychotherapy in order to help clients figure out the meaning of their lives.
    Keywords: meaning of life, NahjAlbalaghah, religious psychotherapy
  • Ali Akbar Haddadi Kouhsar, Bagher Ghobari Bonab Page 59
    The purpose of the present research was to delve into the relationship between "one's perception of God" with "psychoticism" among students of Tehran and Iran medical sciences universities. In so doing, 237 students were selected applying proportional sampling procedure. God Image Inventory (Lawrence, 1997) and Scale of Psychoticism in Symptom Checklist-90-Revised (Deragotis et al., 1973) were applied to them. Data analysis through multiple regression revealed that student's psychoticism is totally predictable through "their perception of God". Furthermore, the results showed that the students who enjoyed more receptive and positive perception of God proved to be less psychotic. While those having negative perception of God were more psychotic. Theoretical implications as well as practical applications of results are presented in the original article.
    Keywords: one's perception of God, psychoticism, medical sciences universities
  • Mohsen Golparvar, Elham Estabraghi, Zahra Javadian Page 75
    the research was conducted to investigate the impact of “believing in Day of Judgment” and “believing in just Day of Judgment” on the relationship between “believing in just and unjust world for oneself and others” and “psychological well – being”. The participants were students of psychology among whom 267 were selected and asked to fill in the questionnaires on believing in the other world, believing in the just other world, believing in just and unjust world for oneself and others, and psychological well – being. The results reveal staggering relationship between “believing in questionnaires” and “believing in the just world for the other people” and “perceived psychological well – being” (p>0/01).The results of hierarchical regression analysis revealed that “believing in Day of Judgment” modifies the relationship between “believing in just world for the others” and perceived well –being”.
    Keywords: believing in Day of Judgment, believing in unjust world, psychological well –being
  • Mohammad Kavyaniarani, Fasihi Ramandi Page 95
    Theorically, this research aims to study: 1. Abuhamed Ghazali’s ideas about moral education analitically; 2. Albert Bandura’s ideas on moral education; 3. the extent to which their ideas might correspond and practically, to compare Albert Bandura’s experimental findings with ghazali’s religious viewpoint. The main question is: what are Albert Bandura and ghazali’s views on moral education and include on which elemans? This researche, has applied library method and content analysis of scientific and religious texts in a rational way to understand and infer above mentioned Scholars ideas coherently in humanistic foundeations,aims, principls, methods and agents of moral education. som of findings of the research shown that their ideas are in harmony in certain “the humanistic fundamentals of moral education”, although, over some others, there are some clear and definite disagreements between them.Regarding “aims of moral education”, ghazali’s consider moral education and faith-based education along the same lines, but Bandura propose nothing for discussion about the latter at all. Therefore, there are some disagreements between them about deciding on educational aims. With respect to the principles of education, although they have some different views about, for example, interpreting of an educational principle, it is possible to find many similarities in their viewpoints.
    Keywords: morality, moral education, moral education principls, ghazali, Bandura, moral agents
  • Bahmanesmaili, Mansour Beirami, Abdolhadi Masoodi Page 125
    The present research aimed at investigating the relationships between "identity styles" and "coping strategies" with" accepting mastership (Velayat)" among students of Tabriz University. 370 participants were randomly chosen according to Krejcie and Morgan chart (1970). They were asked to fill out the "Bunion and Adamsidentity style", "Blingz and Mause coping strategies"as well as "researcher – made accepting mastership (Velayat)" questionnaires.The data was analyzed applying "Pearson Correlation Coefficient" and "Simultaneous Multiple Regression". The Pearson Correlation Coefficient revealed supreme negative relationship between "accepting mastership (Velayat)" with "diffusion identity style" and "excitement-focused coping strategy". However, a significant positive relationship was observed between "accepting mastership (Velayat)" with "foreclosed, delayed, and obtained identity styles" and problem-focused coping strategies". Simultaneous regression also revealed that "psychological elements" will in combination predict "accepting mastership (Velayat)". The point being unfolded was that the degree of "accepting mastership (Velayat)" varies in conformity with student's "psychological traits". The students accepting Velayat tend to have "formed identity"and "problem-focused copping strategy" towards life predicaments.
    Keywords: accepting mastership (Velayat), identity styles, coping strategies
  • Mohsen Joushanlou, Mehdi Kalhori Nia Golkar, Saba Nazemi Page 147
    The present study tended to investigate the reliability (internal consistency, test-retest and split-half reliability), convergent validity and gender differences in Santa Clara's power of religious faith questionnaire (Plante&Boccaccini 1997) in a population of Iranian students. Participants included 300 students from Tehran University (131female and 169 male). All participants were asked to fill out the 10-article Santa Clara's power of religious faith questionnaire as well as life satisfaction scales, spiritual beliefs and contribution scale, spiritual meaning scale, religious coping and also religious contribution scales. To analyze the data, exploratory and confirmatory factors, and t-test for independent groups and also correlation analysis with Bonferroni correction were applied. In general, the obtained results reveal that this scale enjoys one-factor structure and satisfying reliability and validity among Iranian students.
    Keywords: Santa Clara's power of religious faith questionnaire, reliability, validity