فهرست مطالب

Genetics in the Third Millennium - Volume:11 Issue: 1, 2013

Genetics in the Third Millennium
Volume:11 Issue: 1, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/01/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • محمدحسن کریمی نژاد، هوشنگ خاوری خراسانی، منصور امیدی صفحه 7
    مستندات تاریخی معتبر و روش اجتماعی ایران کهن نشان میدهد که نیاکان ما به شرکت برابر زن ومرد در تولید مثل و انتقال صفات به فرزند (ژنتیک انسانی) آگاهی کامل داشته اند. این راز پنهان که اولین بار در مجله تشخیص سال دهم شماره اول و دوم سال 1379، شماره 2 سال نهم تابستان 1390 و اخیرا در مجله IJHG Kariminejad MH. Khorshidian A: Seince of Breading and Heredity from accient Persia to modern Iran; IJHG /Apr. 2012 Vol.18، No.1 و مجلات متعدد دیگر چاپ و نشر و هم چنین در همایش های ملی و بین المللی معرفی شده است. در نهایت بدین نتیجه رسیدیم، ایران کهن زادگاه و گهواره دانش تولید مثل و ژنتیک و تا قرن هفتم هجری شمسی (13میلادی) در جهان پیشگام بوده است بعد از این دوران غرور آفرین دیگر مطلبی درین باره دیده نمی شود. تاسیس مدرسه فلاحت مظفری و انتشار مقالاتی در زمینه اصلاح دام و گیاه در مرداد ماه سال 1279 هجری خورشیدی مقارن تولد دانش ژنتیکی1900 میلادی را میتوان به عنوان توجه به مبانی ژنتیک و حرکتی مجدد منظور داشت (منصور امیدی و همکاران ژنتیک در هزاره سوم شماره اول سال دهم، بهار 1391). این توجه با افت و خیزهائی همراه بوده است تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 و گنجاندن درس ژنتیک در برنامه درسی دانشکده کشاورزی و دانشکده دامپزشکی و بتدریج در در دانشکده پزشکی دلیلی دیگر بر عنایت به دانش ژنتیک و کوشش در جهت گسترش و پیشرفت این دانش است.
  • مرجان مجتبوی نایینی، صادق ولیان بروجنی، مرتضی هاشم زاده چالشتری صفحه 2961
    جهش های ژن SLC26A4 پس از ژن GJB2 مهم ترین عامل ژنتیکی ایجاد کننده ناشنوایی غیر سندرمی با وراثت اتوزومی مغلوب (Autosomal Recessive Non-syndromic Hearing Loss، ARNSHL) هستند که امروزه در تشخیص های مولکولی مورد بررسی قرار می گیرند. در پایگاه داده ها تعداد زیادی از مارکرهای STR مرتبط با این ناحیه معرفی شده است. در این مطالعه، خصوصیات و اطلاع دهندگی مارکر D7S2420 با توالی های تکراری CA، که در ناحیه 5 ژن SLC26A4 می باشد، در پنج قوم مختلف جمعیت ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. تعیین ژنوتیپ جایگاه ژنی مارکر D7S2420 در 165 فرد شنوای غیر خویشاوند از پنج قوم فارس، آذری، ترکمن، گیلک و عرب توسط واکنش زنجیره ای پلیمرازی (PCR) و سپس ژل الکتروفورز پلی اکریل آمید (PAGE) و در نهایت الکتروفورز فلورسنت موئینه صورت گرفت. در این مطالعه از نرم افزارهایGeneMarker HID Human STR Identity به منظور آنالیز نتایج الکتروفورز موئینه و GenePop برای تعیین فراوانی آللی، درصد هتروزیگوسیتی و بررسی تعادل هاردی وینبرگ و Microsatellite Tools برای تخمین مقدار PIC (Polymorphism Information Content) استفاده شد. بررسی آلل های مارکر D7S2420 بیان گر وجود 11 آلل در جمعیت ایرانی است که آلل 288 جفت بازی با فراوانی 24% در جمعیت ایرانی فراوان ترین آلل به شمار می آید. هتروزیگوسیتی مشاهده شده در کلیه اقوام، بالای 70% است، که از میان آن ها بالاترین هتروزیگوسیتی متعلق به قوم فارس به میزان 9/87% می باشد. بررسی تعادل هاردی واینبرگ (HWE) نشان می دهد که کلیه اقوام جمعیت ایرانی برای مارکر D7S2420 در تعادل هستند. در انتها، بررسی مقدار PIC مارکر حاکی از اطلاع دهندگی شدید (Highly Informative) آن در اقوام مورد بررسی جمعیت ایرانی می باشد (مقدار PIC بالاتر از 7/0). نتایج به دست آمده در این مطالعه مارکر D7S2420 را به شدت اطلاع دهنده در تشخیص های مولکولی ناشنوایی غیرسندرمی وابسته به SLC26A4 با توارث اتوزومی مغلوب به روش آنالیز پیوستگی در جمعیت ایرانی معرفی می نماید.
    کلیدواژگان: توالی ریزماهواره ای، SLC26A4، ناشنوایی غیر سندرمی اتوزومی مغلوب، جمعیت ایرانی _
  • محمدحسین ضرغامی، فرحناز قائمی، فاطمه قائمی صفحه 2970
    این پژوهش روشی را برای تحلیل ویژگی های دسته های از ژن ها که اثر مشخصی روی یک بیماری یا اختلال دارند، معرفی می کند. در این روش از نظریه ی سوال پاسخ در برآورد پارامترهای ژن و همچنین پارامتر استعداد یا زمینه ی فرد استفاده می شود. نحوه ی عملی برآورد پارامترهای ژن و فرد از طریق داده های شبیه سازی شده نشان داده شده است. خروجی نهایی نرم افزار مقادیر عددی پارامترها می باشد که می تواند در تهیه ی بانک ژن و پیش بینی فعال سازی ژن ها توسط افراد با زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نظریه ی سوال پاسخ، فعال سازی ژن، ژن غالب، استعداد نمونه ی زیستی _
  • فریبا دهقانیان، زهره حجتی صفحه 2980
    امروزه، سنتز cDNAی ژن های مختلف به طور گسترده در حوزه ی بیوتکنولوژی مطرح بوده و به دلیل کاربردهای زیاد cDNA روش های متعددی برای رسیدن به این هدف پیشنهاد شده است. در ارتباط با بسیاری از ژن ها، همواره نیاز به یک روش ساده تر، سریع تر، دقیق تر و کم هزینه تر در راستای سنتز cDNA آن ها مطرح بوده است. در مطالعه حاضر با استفاده از روش مبتنی بر آنزیم های نوع IIs (Eco31I) اگزون های تشکیل دهنده ایزوفرم VEGF-111 از ژن VEGF-A از طریق واکنش های PCR مجزا تکثیر شده و در نهایت پس از انجام واکنش های هضم آنزیمی و Ligation، cDNA ایزوفرم VEGF-111 سنتز گردید. در این روش انجام مطالعات بیوانفورماتیکی و طراحی پرایمرهای ویژه به کمک نرم افزار الیگو7 از اهمیت بالایی برخوردار است. ایزوفرم VEGF-111 در بافت های نرمال بیانی ندارد و تنها در لاین های سلولی خاصی که در معرض نور UV-B و یا گروهی از مواد ژنوتوکسیک قرار گرفته اند بیان می شود؛ بنابراین سنتز cDNA آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. VEGF-111 با توجه به ویژگی های رگ زایی قوی و مقاومت در برابر پروتئازهای سلولی به عنوان یک فاکتور درمانی نویدبخش در راستای درمان بیماری های ایسکمیک مطرح می گردد.
    کلیدواژگان: cDNA نوترکیب، VEGF، 111، آنزیم های محدودالاثر نوع IIs، بیماری های ایسکمیک _
  • ایرج محمدزاده، هادی سرخی، رضا علیزاده نوایی صفحه 2990
    ناهنجاری های مادرزادی کودکان یکی از مسائلی بوده که خانواده های بسیاری را بدلیل داشتن این ناهنجاری ها درگیر خود می سازد لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع ناهنجاری های مادرزادی ظاهری انجام شد. این مطالعه مقطعی - توصیفی بر روی نوزادان زنده متولد شده در طی سالهای 1386 تا 1388 در بیمارستان مهرگان شهرستان بابل انجام شد. نوزادان متولد شده در سالهای مورد بررسی توسط متخصص اطفال معاینه و پرسشنامه ثبت اطلاعات شامل جنس، سن حاملگی، نوع ناهنجاری و وضعیت ترخیص برای هر نوزاد پر می شد. از 1684 نوزاد مورد بررسی 6/52 درصد پسر و 4/47 درصد دختر بودند میانگین سن زمان تولد 1/16/38 هفته بود. شیوع کلی ناهنجاری مادرزادی 1/5 درصد (11/5-09/5: CI95%) بود و اختلال عضلانی- اسکلتی شایعترین (4/2 درصد) ناهنجاری در نوزادان مورد بررسی بود. شیوع ناهنجاری در پسران 7/5 درصد و در دختران 4/5 درصد بود (05/0p>). در نهایت می توان نتیجه گیری کرد که شیوع بالای ناهنجاری مادرزادی بخصوص اسکلتی – عضلانی نیاز به توجه بیشتر در مورد شناخت زودتر و اقدامات درمانی را نشان می دهد به همین دلیل مطالعات بیشتری جهت شناخت و پیشگیری از بروز ناهنجاری مادرزادی ضروری بنظر می رسد.
    کلیدواژگان: ناهنجاری های مادرزادی، نوزاد، شیوع
  • فتح الله احمدپور، باقر یخچالی، سید صفا علی فاطمی، علی اصغر کارخانه، سمیرا طالبی صفحه 2996
    لیپازها (تری آسیل گلیسرول آسیل هیدرولازها EC 3.1.1.3) هیدرولیز تری آسیل گلیسرول به اسیدهای چرب و گلیسرول را در حد فاصل لایه چربی و آب کاتالیز می کند. این آنزیم ها کاربردهای فراوانی در صنایع غذایی، کشاورزی، روغن، چوب و کاغذ، پزشکی و دارویی دارند. در این تحقیق ژن لیپاز باکتریایی باسیلوس پامیلوس بومی در میزبان پیکیاپاستوریس همسانه سازی و بیان شد. ژن لیپاز در حامل کلونینگ PGEM5Zf همسانه سازی شد و سپس با آنزیم های BamHI و EcoRI از حامل کلونینگ PGEM5Zf جدا و در حامل بیانی Ppic9 که با همان آنزیم ها برش خورده بود تحت کنترل راه انداز الکل اکسیداز همسانه سازی شد. سازه حاصل پس از تایید همسانه سازی با روش های ملکولی و آنزیمی، از طریق روش الکتروپوریشن به درون ژنوم مخمر بیانی پیکیا پاستوریس انتقال داده شد. بیان آنزیم لیپاز در محیط کشت مناسب با تست پارانیتروفنیل پالمیتات(pNPP) و روش SDS-PAGE بررسی شد. نتایج نشان دهنده بیان لیپاز نوترکیب به صورت پروتئین ترشحی بود
    کلیدواژگان: لیپاز، باسیلوس پامیلوس، پیکیا پاستوریس، بیان، همسانه سازی _
  • الهام داودی دهاقانی، نجمه جویان، سارا سنمار، اشرف شجاعی صفحه 3002
    فرمهای مختلف ازدواج خویشاوندی درجه 3 می توانند از لحاظ خطر ابتلای نسل بعد به بیماری های چند عاملی متفاوت باشند. بر اساس نحوه انتقال کروموزوم X به نظر می رسد، دو فرم ازدواج پسر خاله - دختر خاله و پسر عمه - دختر دایی می توانند خطر بیشتری نسبت به ازدواج پسر عمو - دختر عمو و پسر دایی – دختر عمه در بروز بیماری های چند عاملی دارای ژن استعداد به این بیماری ها بر روی کروموزوم X داشته باشند. در این پژوهش، 10 بیماری چند عاملی دارای ژن استعداد بر روی کروموزوم X در 9964 پرونده مشاوره ژنتیک بررسی گردید. فراوانی انواع ازدواجهای خویشاوندی درجه 3 در میان والدین افراد مونث مبتلا به سه بیماری چند عاملی شکاف لب/کام، شکاف کام و لوپوس سیستماتیک اریتروز با فراوانی مشاهده شده در گروه کنترل مقایسه گردید. نسبت فرمهای مختلف ازدواج خویشاوندی درجه 3 در میان والدین بیماران اختلاف معنی داری با نسبت مشاهده شده در مورد گروه کنترل نشان نداد. به نظر می آید مقایسه اثر فرمهای مختلف ازدواج خویشاوندی درجه 3 نیازمند مطالعات بیشتر باشد.
    کلیدواژگان: ازدواج خویشاوندی، بیماری چند عاملی، شکاف لب، شکاف کام، لوپوس اریتماتوزوس سیستمیک
  • فاطمه کاظمی نسب، کامران قائدی، سید محمد مرندی، فهیمه اسفرجانی صفحه 3010
    گیرنده های کبدی ایکس (LXRs)، از جمله فاکتورهای رونویسی فعال شونده توسط لیگاند متعلق به ابر خانواده گیرنده هورمونی هسته ای هستند، که بیان ژن های درگیر در هموستاز کلسترول را تنظیم می کند. ایزوفرم های LXRα و LXRβ با فعال سازی هترودایمر گیرنده های رتینوئید ایکس (RXR) و تشکیل کمپلکس LXR/RXR به یک «عنصرپاسخ LXR» در ناحیه پروموتور ژن های هدف متصل شده و عمل خود را انجام می دهند.عمل اصلی LXRs تنظیم متابولیسم کلسترول است. آگونیست های طبیعی شامل مشتقات کلسترول اکسید شده هستند که اکسی استرول نامیده می شوند. در سال های اخیر، LXRs تنظیم کننده های مهم رونویسی متابولیسم کربوهیدرات ها و لیپید ها شناخته شده اند. گیرنده های کبدی ایکس به عنوان حس گرهای استروئیدی (کلسترولی) عمل می کنند به طوریکه از طریق تحریک انتقال معکوس کلسترول و فعال شدن برگشت اسیدهای صفراوی در کبد از اضافه بار کلسترول سلولی جلوگیری می کنند. این نتایج منجر به شناخت آگونیست های LXR به عنوان یک عامل ضد بیماری تصلب شرائین در موش های آترواسکروزیس شد. در این مقاله، ساختار و مکانیسم فعالیت LXRs، آگونیست های و آنتاگونیست های آن، تنظیم بیان LXR و نقش این گیرنده ها در متابولیسم کلسترول را بحث خواهیم کرد. هدف این مقاله خلاصه کردن اطلاعات پایه ای در مورد پاتولوژی و فیزیولوژی LXR، همراه با نقش اختصاصی آن ها در متابولیسم کلسترول و بیماری های مربوط به آن می باشد.
    کلیدواژگان: گیرنده های کبدی ایکس (LXRs)، گیرنده های هسته ای و سیتوپلاسمی0، متابولیسم کلسترول، آترواسکلروزیس
  • علیرضا زبرجدی، هادی هاشم زاده، الهام طراوت صفحه 3018
    تلومرها یا ترکیبات نوکلئوپروتئینی، کمپلکس هایی هستند که در انتهای کروموزوم های خطی یوکاریوتی قرار گرفته و دارای وظایف حیاتی بسیاری ازجمله حفاظت از انتهای کروموزو ها، تکمیل همانندسازی انتهای کروموزوم ها، معیاری برای مدت زمان زنده ماندن سلول، سازمان دهی صحیح کروموزوم ها در هسته، تنظیم بیان برخی ژن ها و غیره می باشند. در طی هرتقسیم سلولی بدلیل وجود مشکل انتهایی همانندسازی، طول تلومرها پیوسته کاهش می یابد که سبب توقف چرخه سلولی می گردد. از اینرو تلومرها به عنوان ساعت کنترل کننده درونی، تعداد تقسیمات سلولی را تعیین می کنند. تلومراز آنزیمی ریبونکلئوپروتئینی دارای فعالیت رونویسی معکوس می باشد که با اضافه کردن توالی تکراری DNA به انتهای ''3 رشته DNA سبب حل این مشکل می-شود. در حدود 90% از سلولهای سرطانی دارای فعالیت بالای تلومرازی می باشند که سبب می شود این سلولها دارای رشد نامیرا باشند. برخلاف این سلولها، سلولهای سوماتیکی دارای فعالیت بالایی نمی باشند. بنابراین تجزیه فعالیت تلومراز سلولهای سرطانی می تواند بعنوان ابزار تشخیص باشد.
    کلیدواژگان: تلومر، TERT، پروتئین های متصل به تلومر (TEBP)، زیرواحد کاتالیتیکی تلومراز _
  • فرشاد درویشی صفحه 3028
    حد نصاب احساس یک فرآیند ارتباط سلول به سلول میکروبی است. سلول های میکروبی مولکول های پیام رسان خارج سلولی به نام خود القاگرها را تولید و رها می سازند. باکتری های گرم منفی و گرم مثبت به ترتیب هموسرین لاکتون ها و الیگوپپتیدها را به عنوان خود القاگر برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. تنظیم بیان ژن در پاسخ به میزان تغییرات خود القاگر صورت می گیرد که به تراکم جمعیت سلولی وابسته است. سلول های میکروبی برای تنظیم فعالیت های فیزیولوژیکی بسیار متنوع از جمله قدرت بیماریزایی، رنگزایی، زیست تابی، اسپورزایی، حرکت، تولید متابولیت های ثانویه و آنتی بیوتیکها، تشکیل بیوفیلم و غیره از حد نصاب احساس استفاده می کنند.
    کلیدواژگان: حد نصاب احساس، بیان ژن، خود القاگر، قدرت بیماریزایی _
  • نفیسه صانعی عطا آبادی، یحیی خزایی، کامران قائدیف کیانوش درمیانی، محمدحسین نصر اصفهانی * صفحه 3036

    پلاسمید هایاستاندارد از دو قسمت توالی های باکتریایی و واحد بیانییوکاریوتی تشکیل می شوند. مطالعات اخیر نشان داده اند که وجود توالی هایباکتریایی در پلاسمید علاوه بر ایجاد مشکلات ایمنی، با گذشت زمان سبب کاهش بیان ژن خارجی می گردد. بر این اساس وکتور های minicircle ساخته شدند. وکتور های minicircle فاقد توالی های باکتریایی بوده و فقط حاوی واحد بیانی یوکاریوتی (توالی کدکننده ژن مورد نظر به همراه پروموتر و توالی poly A) می باشند. وکتور های minicircle در اثریک نوترکیبی درون مولکولیتوسط یک ریکامبیناز، ساخته می شوند، به طوری که ریکامبیناز توالی های اختصاصی خود راکه در دو طرف واحد بیانی یوکاریوتی قرار گرفته است، شناسایی کرده و و با انجام یک نوترکیبی درون مولکولی سبب جداشدن واحد بیانی یوکاریوتی به صورت یک حلقه (minicircle) می گردد. تا کنون تولید minicircle با استفاده از ریکامبیناز هایی مانند اینتگراز λ، اینتگراز فاژ фC31، ریکامبیناز Cre و FLP صورت گرفته است که هر کدام مزایا و معایبی دارند. مطالعات متعدد نشان داده اند که وکتور های minicircle وکتور هایی ایمن و خارج کروموزومی هستند که سبب افزایش بیان و افزایش مدت زمان بیان ژن در in vivo و in vitro می گردند

    کلیدواژگان: minicircle، وکتورژنتیکی، نوترکیبی ژنتیکی، توالی های باکتریایی
  • محمدحسن کریمی نژاد صفحه 3046
    بیماری های مندلی بیماری هایی هستند که ناشی از اثرات یک ژن بر فنوتیپ فرد می باشند. انتقال آنها از نسلی به نسل دیگر همانند الگوهایی است که مندل توضیح داد. اگر ژن بیماری ها بر روی کروموزوم های جسمی (اتوزوم) قرار داشته باشد این توارث را جسمی (Autosomal) و اگر بر روی کروموزوم های جنسی قرار داشته باشد آن را توارث وابسته به جنس (Sex-Likned) می نامند. طرح توارث بیماری ها از طریق انتقال صفات در خانواده ها و با استفاده از شجره نامه بررسی می شود. علائم استاندارد برای تهیه شجره نامه در انسان در بخش ششم نشان داده شد. شناسایی بیماری های ارثی مرتبا افزایش می یابد. در جدول 1-7 سیر صعودی و تعداد آنها در جدول 1-7 دیده می شود.
    کلیدواژگان: توارث مندلی، توارث نهفته جسمی
  • صفحه 3053
|
  • Marjan Mojtabavi Naeini, Sadeq Vallian Borujeni, Morteza Hashemzadeh Chaleshtori Page 2961
    SLC26A4 gene mutations are the second currently identifiable genetic cause of autosomal recessive non-syndromic hearing loss (ARNSHL) after GJB2 mutations, which are nowadays being investigated in molecular diagnosis. In databases, several potential STR markers related to this region have been introduced. In this study, the identity and informativeness of D7S2420 CA repeat STR marker in 5 end of SLC26A4 gene region was examined in five ethnic groups of the Iranian population. The locus was genotyped in 165 unrelated healthy individuals of five different ethnics including Fars, Azari, Turkmen, Gilaki, and Arabs using polymerase chain reaction (PCR) followed by polyacrylamide gel electrophoresis (PAGE) and fluorescent capillary electrophoresis. In the present study, the results of fluorescent capillary electrophoresis were analyzed by GeneMarker HID Human STR Identity software. The allele frequency, degree of heterozygosity and Hardy-Weinberg equilibrium (HWE) for unrelated individuals were estimated with the GenePop program and polymorphism information content (PIC) values were computed by Microsatellite Tools software. Analysis of the allelic frequency revealed the presence of 11 alleles for D7S2420 marker in the Iranian population of which, the allele 288bp at the D7S2420 locus with 24% frequency was the most frequent. The observed heterozygosity in all investigated ethnic groups was above 70%, with the highest rate of 87.9% for the Fars ethnic origin. Analysis of deviations from Hardy-Weinberg equilibrium demonstrated that all the ethnic groups were in equilibrium (P>0.05) for the D7S2420 locus. Finally, analysis of PIC value revealed that the D7S2420 marker could be considered as a highly informative marker in each ethnicity of the Iranian population (PIC value above 0.7). Our data suggested that D7S2420 could be introduced as a highly informative marker in molecular diagnosis of SLC26A4 based ARNSHL in our population by linkage analysis.
    Keywords: Microsatellite Repeats, SLC26A4, ARNSHL, Iranian Population.
  • Mohammad Hosien Zarghami, Farahnaz Ghaemi, Fatemeh Ghaemi Page 2970
    In this study, we introduced a new method for analyzing gene characteristics that cause a certain disease or a particular property. Item Response Theory (IRT) was used to calibrate gene and person characteristics and estimate their parameters. We described how to estimate these parameters by data simulation. Software output is numerical values that can be used for building gene banks or predicting transcriptional activation by a person with a particular predisposition.
    Keywords: Item response theory, Transcriptional Activation, Gene, Dominant, Biological Sample Predisposition.
  • Fariba Dehghanian, Zohreh Hojati Page 2980
    Nowadays, cDNA is widely used in biotechnology and various methods suggested obtaining this goal due to its numerous applications. There is always a need to easier, faster, more accurate and more cost-effective methods for recombinant cDNA synthesis of different genes. In this study, the involving exons of VEGF-111 isoform related to VEGF-A gene were amplified through separate PCR reactions and finally VEGF-111 cDNA was synthesized after digestion and ligation reactions. In this method, the bioinformatics study and specific primer designing by Oligo 7 is very important. VEGF-111 isoform doesn’t expressed in normal tissue and only expressed in UV-B and genotoxic agents treated cell lines; so VEGF-111 cDNA synthesis is of great significant. VEGF-111 is a promising therapeutic agent in ischemic disease according to its potent properties such as angiogenic and remarkable resistance to proteases.
    Keywords: Recombinant cDNA, VEGF, 111, Type IIs restriction enzymes, Ischemic disease.
  • Iraj Mohammadzadeh, Hadi Sorkhi, Reza Alizadeh, Navaei Page 2990
    Congenital anomalies are amongst the main challenges for the families. The aim of this study was to determine the prevalence rate of neonates congenital anomalies. This descriptive-cross-sectional study was done in Mehregan Hospital in Babol from 2007 to 2009. Neonates were examined by two pediatricians. Sex, gestational age, type of anomalies and neonates` discharge status was recorded in a questionnaire. One thousand sixty hundred eighty four neonates were examined, 884(52.6%) were males and 798(47.4%) were females. The mean gestational age was 38.61.1 weeks. Total prevalence of congenital anomalies was 5.1% (CI 95%: 5.09-5.11). Musculoskeletal anomalies prevalence was 2.4%.In each group of female and male, the prevalence of congenital anomalies were 5.7% and 5.4% respectively (p>0.05). According to our findings the prevalence of congenital anomalies especially the musculoskeletal anomalies is high. Thus, more medical attention to diagnosis and treatment them on early stages is needed. Furthermore, more studies for understanding and preventing of congenital anomalies are necessary.
    Keywords: Congenital Anomalies, Newborn, Prevalence
  • Fathollah Ahmadpour, Bagher Yakhchali, Seyed Safa Ali Fatemi, Ali Asghar Karkhane, Samira Talebi Page 2996
    Lipases (Triacylglycerol acylhydrolases; EC 3.1.1.3) catalyze the hydrolysis of triacylglycerol to glycerol and fatty acids at the interface between water and oil. These enzymes are versatile biocatalysts with a wide range of application in food, dairy, leather, paper, and pharmaceutical and detergent industries. In this study, mesophilic lipase gene from an indigenous Bacillus pumilus F3 was cloned and expressed in methylotrophic yeast Pichia pastoris. The lipase gene of 648bp with natural signal peptid sequence from B. pumilus F3 was amplified by PCR and inserted into the PGEM5Zf vector. The lipase gene was excised from the recombinant plasmid with BamHI and EcoRI enzymes and ligated to the pPIC9 linearized with the same enzymes. The recombinant plasmid was confirmed by the PCR and restriction enzyme digestion. The Bgl II linearized Ppic9 recombinant plasmid was introduced into the yeast P. pastoris GS115 by electroporation and confirmed by PCR. One of the lipase expressing P. pastoris transformants was cultivated in expression medium. The expression of the lipase gene was confirmed by p-nitrophenyl palmitate test and SDS-PAGE.
    Keywords: Lipase, Pichia pastoris, Bacillus pumilus F3, Cloning, Expression.
  • Elham Davoudi, Dehaghani, Najmeh Jouyan, Sara Senemar, Ashraf Shojaee Page 3002
    Different types of first cousins marriage may variously affect the incidence of multifactorial disorders. Based on the pattern of X chromosome transmission, it seems that parallel and cross - cousin matrilateral marriages can have higher risks of multifactorial disorders with susceptibility genes on X chromosome in comparison to parallel and cross - cousin patrilateral marriages. In this study, the data of patients with 10 multifactorial disorders were extracted from the pedigrees of 9964 genetic counseling files. The frequency of different types of first cousins marriages among the parents of female patients with three disorders - cleft lip/palate, cleft palate, and systemic lupus erythematosus - was compared to the control group. No significant difference was observed in the frequency of different types of first cousins marriages among female patients’ parents and the control group. It seems that more studies are required to compare the effects of different types of first cousins marriages.
    Keywords: Consanguineous Marriage, Multifactorial Disorders, Cleft Lip, Cleft Palate, Lupus Erythematosus, Systemic.
  • Fatemeh Kazeminasab, Kamran Ghaedi, Mohammad Marandi, Fahimeh Esfarjani Page 3010
    Liver X Receptors (LXRs) belong to the transcription factors activated by ligands of nuclear hormonal of super receptors family (ligand-activated transcription factors of the nuclear receptor superfamily) which regulate the expression of involved genes in transferring of cholesterol between the cells through high-density lipoproteins. Isoforms of LXRα and LXRβ function by activating the heterodimers of the retinoid X receptors (RXR) and forming complex LXR/RXR to an element of response of LXR (LXR response element) connected to the promoter region of the target genes. Thus the main function of LXRs is to regulate the cholesterol metabolism. Natural products, including the oxidized cholesterol derivatives which are called Oxysterols could be considered as LXR agonists. In recent years, LXRs are known as important regulators for transcriptional metabolism of carbohydrate and lipid. LXRs act as sterol (or cholesterols) sensors through stimulation of the reverse cholesterol transport (RCT) and activation of the return of biliary (bile) acids into the liver. Furthermore, it prevents the overload of cellular cholesterol. These phenomena resulted in identifying the LXR agonists as anti-atherogenic agents in atherosclerosis mice. In this article, the structure and mechanism of LXRs activity, their agonists and antagonists, and LXR expression regulation, will be discussed to clear the role of these receptors in cholesterol metabolism. The aim of this paper is to summarize the basic information about LXR physiological and pathophysiological roles in cholesterol metabolism and the related disorders.
    Keywords: Liver X Receptors (LXRs): Receptors_Cytoplasmic_Nuclear_Cholesterol Metabolism_Atherosclerosis
  • Alireza Zabarjadi, Hadi Hashemzadeh, Elham Travat Page 3018
    Telomeres or nucleoprotein compounds are complexes that located at the ends of eukaryotic linear chromosomes and have many vital functions such as, protect the ends of chromosomes, complete replication of chromosome, a criterion for cell viability, and proper organization of chromosomes in the nucleus, regulate the expression of some genes and etc. During each cell division due to the end replication problem, continuously telomere length reduced which will be causes cell cycle arrest. Therefore telomeres as an internal controller clock set the number of cell divisions. Telomerase is a ribonucleoprotein enzyme with reverse transcription activity which adds DNA sequence repeats to the 3' end of DNA strands in the telomere regions can be solve this problem. About 90% of cancers cells are high telomerase activity that causes the cells immortalization. Unlike these cells, somatic cells are not very active. Therefore, analysis of telomerase activity in cancer cells can be detected as a tool for this purpose.
    Keywords: Telomere, TERT, Telomere Binding Proteins (TEBP), Telomerase Catalytic Subunit.
  • Farshad Darvishi Page 3028
    Quorum sensing is a microbial cell-to-cell communication process. Microbial cells produce and release extracellular signalling molecules called autoinducers. Gram-negative and gram-positive bacteria use homoserine lactones and oligo-peptides as autoinducer to communicate, respectively. The regulation of gene expression occurs in response to the changes of autoinducer which depends on cell-population density. Microbial cells use quorum sensing to regulate many diverse physiological activities such as virulence, pigmentation, bioluminescence, sporulation, motility, secondary metabolites and antibiotics production, biofilm formation, etc.
    Keywords: Quorum Sensing, Gene Expression, Autoinducer, Virulence.
  • Nafiseh Sanei Ataabadi, Yahya Khazaie, Kamran Ghaedi, Kianoush Dormiani, Mohammad Hosein Nasr, Esfahani Page 3036

    Standard plasmids consist of two parts: a bacterial backbone and a eukaryotic expression cassette. Recent studies demonstrate that the bacterial backbone in plasmids results in immunity problems and reduction of transgene expression. Based on this fact, minicircle DNA vectors were constructed. Minicircle vectors lack the bacterial backbone and only contain the eukaryotic expression cassette (transgene coding DNA sequence, promoter and poly A signal). Minicircle vectors are constructed by a recombinase–mediated intramolecular recombination. In this way, recombinase identifies its recognition sites at two sides of the eukaryotic expression cassette and by a recombination performance caused in segregation of eukaryotic expression cassette as a circle (minicircle). Up to now, minicircle vectors are produced by recombinases such as: λ integrase, ф C31 integrase, C rerecombinase and FLP recombinase, with specific advantages and disadvantages. Several studies have demonstrated that minicircles are safe and episomal vectors that enhance transgene expression extentand duration of tansgene expression in vivo and in vitro.

    Keywords: minicircle, Genetic Vector, Recombination, Genetic, Bacterial Backbone