فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت بازرگانی
سال چهارم شماره 14 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید بلالی، هاشم آقازاده، سمیه احمدی صفحات 1-20
    در این مقاله به منظور بررسی بازار خودروهای لوکس کشور، ابتدا روند عرضه-تقاضای خودرو با توجه به ذائقه مشتریان و دیگر عوامل اثرگذار در تصمیم خرید، با کمک منابع کتابخانه‎ای و مصاحبه با متخصصان و نخبگان بررسی شده است. نتایج با الگوی تصمیم‎گیری AHP و نرم افزار super decision تحلیل شده است. جهت ایجاد مدل برای پنج خودروی مبنا در کل 19 عامل موثر شناسایی گردید (6 مشخصات محصول، 4 محدوده سنی، 3 شرایط مشتری، 6 روش های موثر در تبلیغ و معرفی محصولات). سپس با مدل ایجاد شده، بازار بالقوه 21 خودروهای لوکس با قیمت نسبتا بالا در رنج 20 تا 70 میلیون تومان بررسی گردید. نتایج نشان می‎دهد بدلیل تعرفه بالا و تنوع کم محصول وارداتی، خودروهای مونتاژ داخل، با پوشش خدمات گسترده‎تر، تعرفه قطعات پایینتر و قیمت مناسبتر بازار بهتری دارند. البته اگر درصد قطعات داخلی یا زمان عرضه آنها خیلی زیاد باشد، رشد بازار کمتری دارند. اعتماد مشتریان به برند خودروهای کره نسبت به ژاپنی و اروپایی کمتر است ولی بعلت قیمت مناسب بازار خوبی دارند
    کلیدواژگان: برند، خودروی لوکس، عوامل موثر بر خرید، AHP
  • مجتبی بهرامی، محمدرضا سیدهاشمی تولون صفحات 21-40
    موضوع ادراک از ریسک یک ساختار روانشناختی موثر در بازاریابی می باشد. مفهوم ادراک از ریسک در رشته بازاریابی مرتبط با نتایج منفی احتمالی ناشی از خرید نادرست است. در این تحقیق به منظور بررسی موضوع ادراک از ریسک صاحبان خودرو از روش جدید پرداخت الکترونیک بهای سوخت سعی شده است با استفاده از روش تحلیل محتوی آنتروپی شانون و انجام مصاحبه با 20 تن از خبرگان و متخصصین مرتبط با پروژه پرداخت الکترونیک بهای سوخت در چارچوب یک بررسی میدانی و طرح سئوالات باز به بررسی ابعاد مختلف ادراک از ریسک و میزان اهمیت هر یک در پذیرش و استفاده از خدمت بانکی مذکور پرداخته شود. بدین منظور از مدل ترکیبی ادراک ریسک پیتر و تارپی (1975) (ریسکهای فیزیکی، عملکرد، روان جامعه شناختی، مالی و اتلاف وقت) بعنوان مدل اولیه استفاده شد. بر این اساس، خبرگان ضمن تایید چارچوب کلی مدل، بر حذف بعد روانشناختی و افزودن ابعاد ریسک امنیت و حفظ اسرار تاکید نمودند. در این راستا ریسکهای مالی و عملکرد در ذهن صاحبان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بترتیب ریسکهای اتلاف وقت، حفظ اسرار، امنیت و فیزیکی در رتبه های بعدی قرار دارند.
    کلیدواژگان: ادراک از ریسک، بازاریابی خدمات بانکی، پرداخت الکترونیکی
  • حسین جلیلیان، عبدالحمید ابراهیمی، امید محمودیان صفحات 41-64
    تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی عرصه نوظهوری است که در آن، مصرف کنندگان تجارب و ارزیابی های خود از برندها و محصولات مختلف نظیر لپ تاپ را از طریق کانال های ارتباطی آنلاین به اشتراک می گذارند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و پیمایشی است. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی می باشند. برای انتخاب نمونه از نمونه گیری طبقه ای نسبتی و در دسترس استفاده شد و تعداد 400 پرسشنامه توزیع گردید. هدف تحقیق، بررسی تاثیر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر قصد خرید از طریق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری بود. با بررسی مبانی نظری و یافته های تحقیقات قبلی، مدل مفهومی تحقیق و فرضیه های آن ارائه شد. یافته ها نشان داد که تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر ابعاد ارزش ویژه برند؛ ابعاد ارزش ویژه برند به جز بعد آگاهی از برند بر قصد خرید؛ و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی از طریق ارزش ویژه برند بر قصد خرید اثر می گذارد. در نهایت بر مبنای یافته ها، پیشنهادات تحقیق ارائه شد.
    کلیدواژگان: تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی، ارزش ویژه برند، بازنگری آنلاین، نفوذ بین شخصی، فضای سایبری
  • محمدرضا حمیدی زاده، ابوالقاسم ابراهیمی صفحات 65-78
    خدمات مستلزم درگیری ذهنی زیاد مصرف کننده در فرآیند مصرف می باشد. هنگامیکه مشتری خدمتی را تجربه می کنند، ارزیابی او از کیفیت خدمات تغییر خواهد کرد. هدف از انجام این مطالعه، ارائه مدلی برای سنجش کیفیت سخت افزار ونرم افزار خدمات بانکی برای صنعت بانکداری ایران می باشد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مشتریان بانک های خصوصی ودولتی در محدوده شهر تهران می باشد. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شده است. پس از انجام مطالعه ای مقدماتی، حجم نمونه در سطح خطای 5 درصد برابر با 551 برآورد شد. به علاوه، برای تکمیل پرسشنامه ها و گردآوری اعضا نمونه از روش نمونه گیری خوشه ایدومرحله ای بهره گرفته شد. نتایج نشان می دهد که بعد سخت افزاری و نرم افزاری مولفه های مهمی برای کیفیت خدمات می باشند. به علاوه، بعد سخت افزاری وزن بیشتری نسبت به بعد نرم افزاری در شکل دهی به مفهوم کیفیت خدمات بانکی را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: سخت افزار، نرم افزار، کیفیت خدمات، صنعت بانکداری
  • علی دیواندری، امیر حسین داودیان صفحات 79-92
    در این پژوهش به منظور دستیابی به الگویی برای طراحی یک چشم انداز پایدار و الهام بخش با مطالعه تحقیقات پیشین و مدلهای طراحی چشم انداز همچنین بررسی کمبودهای موجود در راستای دستیابی به یک چشم انداز الهام بخش، الگویی طراحی گردید که با تلفیق دو مفهوم آینده پژوهی و ابزار داستان گویی این امکان را بوجود می آورد تا بر محدودیتهای فعلی فائق آمده و به چشم اندازی پایدار دست پیدا کرد. بر اساس این الگو برای دست یافتن به اجزای کلیدی روایت و چشم انداز بانک ملت، تعداد 237 پرسشنامه از کارکنان شعب و ادارات تهران جمع آوری گردید، همچنین با 10 نفر از مدیران ارشد شرکت مصاحبه صورت پذیرفت، نظرات مشتریان از طریق مصاحبه با ایشان و بهره گیری از تحقیقات پیشین موجود در سوابق شرکت جمع آوری شد و نظرات سایر ذینفعان نیز از داده های ثانویه موجود، چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه چهارم توسعه و مستندات بانک مرکزی بدست آمد. در نهایت از طریق تحلیل محتوای پرسشنامه ها و مصاحبه ها و بررسی سایر منابع فوق الذکر روایت و چشم انداز شرکت استخراج گردید.
    کلیدواژگان: چشم انداز، مدلهای طراحی چشم انداز، آینده پژوهی، داستان شرکت، ابزار داستان گویی
  • نجمه راموز، اصغر مشبکی، پرویز احمدی، حمید خداداد حسینی صفحات 93-106
    شرکت ها و موسسات خدماتی همواره در تلاش هستند تا کیفیت خدمات ارایه شده خود به مشتریان را بهبود بخشند و از این طریق به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. برای تحقق این امر، اندیشمندان بازاریابی و منابع انسانی به اتفاق به کارگیری اصول و ابزارهای بازاریابی داخلی را کارساز می دانند. با وجود آنکه تقریبا سه دهه از معرفی این مفهوم می گذرد، کماکان نحوه سنجش و به کارگیری آن در عمل با مشکلات ساختاری و مفهومی متعددی دست به گریبان است. در این پژوهش به بررسی نقش و میزان تاثیر جمع آوری انواع اطلاعات بازار داخلی در صنعت بانکداری، تسهیم آن اطلاعات در بین کارکنان و واکنش مدیریت سازمان در قبال این اطلاعات پرداخته می شود. نتایج تحلیل اطلاعات حاصل از توزیع پرسشنامه در میان کارکنان بانکها نشان می دهد اطلاعات ایجاد شده در مورد بازار داخلی -که شامل تهیه اطلاعات بازار داخلی به صورت غیر رسمی، تهیه اطلاعات بازار داخلی به صورت رسمی و چهره به چهره، تهیه اطلاعات بازار داخلی به صورت رسمی و مکتوب می باشد- و تسهیم این اطلاعات در بین کارکنان و از همه مهمتر، واکنش مدیریت بانک در قبال این اطلاعات، بر میزان گرایش به بازاریابی داخلی در سازمان اثر مستقیم و معنی داری دارند.
    کلیدواژگان: بازار داخلی، گرایش به بازاریابی داخلی، صنعت بانکداری
  • سید سید ابوالقاسم میرا، ساناز کریمی هریسی * صفحات 107-126

    ارزش ویژه برند یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین مفاهیم در حوزه بازاریابی و برند است. هر یک از فعالیت های بازاریابی بر روی ارزش ویژه برندتاثیرگذار است و با توجه به تنوع فعالیت های ترویجی می توان آنها را به دو دسته کلی رسانه ای و غیر رسانه ای طبقه بندی کرد. ارزش ویژه برند تحت تاثیر ابعاد تشکیل دهنده آن طبق مدل آکر است و این تحقیق آزمونی است برای بررسی تاثیر فعالیت های ترفیعی رسانه ای و غیر رسانه ای بر افزایش یا کاهش ابعاد ارزش ویژه برند. این موضوع در خصوص برند پارس خزر در صنعت لوازم خانگی کوچک در ایران مورد مطالعه موردی قرار گرفته است. در پایان به وسیله نرم افزار لیزل و مدلسازی معادلات ساختاری برازش مدل محاسبه و به بررسی روابط علی بین فعالیت های ترفیعی رسانه ای و غیر رسانه ای بر ابعاد تشکیل دهنده ارزش ویژه برند پرداخته شده است. طبق نتایج حاصل از تحلیل مسیرSEM، تاثیر آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند در صنعت مذکور رد شد. تبلیغات غیر رسانه ای پیشبرد فروش بدون قیمت انتقالی مانند کارتهای اعتباری، تبلیغات غیر رسانه ای پیشبرد فروش با قیمت انتقالی مانند نمونه رایگان کالا و تبلیغات رسانه ای (تبلیغات تجاری) به ترتیب بیشترین تاثیر را بر ارزش ویژه برند دارند. تبلیغات تجاری بیشترین تاثیر را بر وفاداری به برند و تبلیغات غیر رسانه ای پیشبرد فروش با قیمت انتقالی و پیشبرد فروش بدون قیمت انتقالی هر دو بیشترین تاثیر را بر کیفیت ادراک شده از برند دارند.

    کلیدواژگان: ارزش ویژه برند، تبلیغات رسانه ای، تبلیغات غیر رسانه ای، لوازم خانگی کوچک، مدل آکر
  • محسن نظری، نسترن حاجی حیدری، مصطفی نصری صفحات 127-146
    موفقیت یا شکست کسب و کارهای B2C مبتنی بر وب منوط به شناسایی ویژگی هایی از فروشگاه اینترنتی است که بر قصد خرید اینترنتی مشتریان بیشترین تاثیر مثبت را دارند. کسب و کارهای اینترنتی برای سودآوری بیشتر می بایست از اولویت های مشتریانشان نسبت به کارکردها و خدمات ارائه شده توسط فروشگاه باخبر باشند. بنابراین داشتن مدلی برای شناسایی اولویت های مشتریان و میزان مطلوبیت ویژگی های فروشگاه های اینترنتی برای آنها ضروری است. مدل حاضر توانایی شناسایی کارکردهای مطلوب فروشگاه اینترنتی برای مشتریان، میزان مطلوبیت و اولویت های نسبی آنها را در قالب سه گروه عوامل فناوری، عوامل خرید و عوامل محصول دارد. برای این منظور 399 پاسخ جمع آوری شده بوسیله سامانه پرسشنامه اینترنتی با استفاده از تکنیک تحلیل متقارن تحلیل شده است. یافته ها نشان داد که”داشتن گواهی الکترونیکی هویت و رمزگذاری ارتباط بین رایانه مشتری و سرور فروشگاه“(امنیت) و”امکان تعویض و مرجوعی کالای فروخته شده“(تسهیلات) مهمترین ویژگی های تاثیر گذار بر قصد خرید اینترنتی مشتریان بوده اند. یافته های پژوهش تحلیل شده و پیشنهادات مبتنی بر آن ارائه شده است.
    کلیدواژگان: قصد خرید اینترنتی، فروشگاه اینترنتی - تحلیل متقارن - - تجارت الکترونیک - رفتار مصرف کننده اینترنتی
|
  • Majid Balali, Hashem Aghazadeh, Somaye Ahmadi Pages 1-20
    In this article we will try to investigate the market of luxury auto and for presenting some view of marketing programs، at first review the supply and demand of auto in market of Iran. Then we will recover the taste and behavior of costumers in this segment and list the effective factors in purchase decision and if they attend to the brands or not. Then with interview with experts using multi criterion decision making method (AHP) and using many text sources، we analyze these factors by “Super Decision” software. At the end with the synthesized model we estimate the whole market with about 21 cars in this segment of market (20 K$-70 K$).
    Keywords: auto, purchase factors, AHP, brand, supply, demand, Iran
  • Pages 21-40
    Perceived risk is an intervening psychosocial construct in marketing and connected to potentially negative outcomes. When studying perceived risk in consumer behavior as purposeful behavior، there is no doubt that the desired outcome of a purchase decision is need satisfaction so that positive outcomes are hoped for and expected. If negative consequences are experienced in buying situations، the expected satisfaction level may not be realized. In this research، the risk-component approach (Peter & Tarpey. 1975) has been used in order to identify and investigate the several basic dimensions of the overall perceived risk (e. g. physical، financial، performance، psychosocial and time-loss risk). Accordingly، some face to face interview with open-ended questions have been held up with 20 managers and experts engaged in the National Fuel E-Card plan and the research model was developed in accordance with their remarks. The results showed that financial and performance risks are the most important and notable dimensions for Vehicle drivers. Moreover، research model developed by excluding psychosocial and including security and privacy facets
    Keywords: Perceived Risk, Financial Services Marketing, E, payment
  • Hossein Jalilian, Abdolhamid Ebrahimi, Omid Mahmoudian Pages 41-64
    Electronic Word of Mouth (E-WOM) is a new emergent arena in which، consumers share their experiences and reviews on various brands and products such as Laptop with each other، through online communication channels. This is a practical and survey research. Research’s statistical society is the students of AllamehTabatabaei University. Statistical sample is selected by relative categorized and available sampling، also 400 questionnaires were distributed. Since the aim of research is to investigate the effect of E-WOM on customer-based brand equity (CBBE) and purchase intention; theoretical framework and findings of previous studies are discussed and then conceptual model and hypothesizes are provided. Research findings indicate that E-WOM affects brand equity aspects; brand equity aspects (except brand awareness) affect purchase intention; and E-WOM affects purchase intention through brand equity. Finally، research propositions are provided.
    Keywords: Electronic Word of Mouth, Brand Equity, Online Review, Interpersonal Influence, Cyberspace
  • Mohammad Reza Hamidizadeh, Abolghasem Ebrahimi Pages 65-78
    Services require high involvement of consumer in consumption process. When consumers experience a service، their evaluation of service quality will change. The propose of current study is to provide a conceptual model for measuring hardware and software quality of banking services in the context of Iran’s banking industry. Current study is descriptive-applicable one in which has been done by a survey method. The statistical population is customers of governmental and private banks in the area of Tehran. To collect data، a self-administrated questionnaire was used. After pilot study، sample size was estimated 551 in the error level of 5 percent. In addition، to collect sample and complete questionnaires، a two-stage cluster sampling plan was used. Results indicate that hardware and software are key elements of service quality. Further، hardware has a higher weight rather than software.
    Keywords: Hardware, Software, Service quality, Banking industry
  • Ali Divandari, Amir Hossein Davoodian Pages 79-92
    This paper presents a new framework for developing a sustainable and inspirational vision through combination of futuring and storytelling concepts. This combination helped us to overcome the previous problems and weaknesses on the way of visioning process and vision communication. To achieve key elements of corporate vision and narration، 237 questionnaires containing five open ended questions collected from branches and offices of a commercial bank. Customers ideas، also gathered through several interviews and previous surveys which has been done by the bank R&D center. Other stakeholders’ considerations have been achieved through Iran’s 1404 vision، fourth developing program and documents of central bank. Finally corporate vision and narration have been excluded through content analysis of questionnaires، interviews and other mentioned documents.
    Keywords: Vision, Visioning models, Futuring, Corporate story, Storytelling instrument
  • Dr. Najme Ramooz, Dr. Asghar Moshabbaki, Dr. Parviz Ahmadi, Dr. Hamid Khodadad Hosseini Pages 93-106
    Services companies attempt to promote their delivered services to customers and achieve a stable competitive advantage. For achieving this goal، Marketing and HR scholars jointly propose application of Internal Marketing (IM) principles and instruments. Although IM is a 30 years old concept in management، but it''s measurement and application method have faced with different structural and conceptual barriers. In this article، the role and effects of IM information''s gathering in Iran Banking Industry، sharing them among employees and Bank''s Management reaction against these information on the orientation to IM have been studied. The research results show that generated information about IM which include IM information which is generated informally، IM information which is generated formally and IM information which is generated formally and written and sharing these information among employees and most important of them، bank''s management reaction about these information affect directly and meaningly on orientation to Internal Marketing.
    Keywords: Internal Market, Internal Marketing Orientation, Banking Industry
  • Seyed Seyed Abolghasem Mira, Sanaz Karimi Herisi Pages 107-126

    Brand equity is one of the most important and best known in the field of marketing and brand concepts. Each of marketing activities affects on brand equity and due to a variety of promotional activities they can be divided into two categories of media and non-media activities. Brand equity is affected by its constituent per Aker model and this is a test to find the effect of media and non-media promotional activities on brand equity dimensions increase or decrease; which was investigated on brand of Pars khazar in small house appliances case study. The structural equation modeling and Liezel software the fitting of the model is examined and causal relationships between media and non-media promotional activities on brand equity dimensions have been forming. Based on the results of path analysis، SEM، the effect of brand awareness on brand equity was rejected in mentioned industry. As a conclusion، Non-media advertising to promote sales without transitional costs - (non-FB)، non-media advertising to promote sales- Consumer franchise building (CFB)، and advertising media respectively value have an impact on brand equity. Advertising has the greatest impact on brand loyalty; both non-FB and CFB advertising has the greatest impact on perceive quality of brand.

    Keywords: brand equity, media advertising, non, small home appliance, Aker model
  • Mohsen Nazari, Nastaran Haji Heydari, Mostafa Nasri Pages 127-146
    Success or failure of online B2C businesses depends on identification of website features which affect customer online purchase intention positively the most. For better profitability، online businesses must be aware of their customer''s preferences between functions and services provided by their webshop. Then، using a conceptual model that identifies customer''s preferences and estimates utility scores of shopping website features is crucial for e-retailers. The present conceptual model determines customer''s favorite functions of e-stores، utility scores and relative preferences in form of technology factors، shopping factors and product factors. 399 valid responses were gathered utilizing online questionnaire and analyzed by conjoint analysis algorithm. Results unveiled that «digital certification and encryption» (security) and «product exchange andreturn services» (convenience) were the most important features for customer''s online purchase intention. Findings are discussed and implications are provided.
    Keywords: online purchase intention – e commerce – conjoint analysis – technology factors – shopping factors – product factors – e retailing – online consumer behavior