فهرست مطالب

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 61، تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/17
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمداسماعیل مطلق، سیدداود نصرالله پورشیروانی، محمدرضا ملکی صفحات 80-88
    مقدمه
    جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی ایران یکی از مدل های تعالی است که امکان خودارزیابی را در قالب اصولی و نظام مند در چارچوب مدیریت جامع کیفیت فراهم می نماید. این مطالعه با هدف ارزیابی عملکرد حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ایران با مدل جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی ایران انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی در سال 90 -1389 انجام گرفت. از 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور، 13 دانشگاه با حجم نمونه آسان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در هر 13 دانشگاه منتخب یک کارگاه آموزشی برگزار شد. با مشارکت کلیه مدیران و کارشناسان آموزش دیده، عملکرد سازمانی با رویکرد کارگاهی بر اساس منطق رادار در راستای نه معیار اصلی مدل با استفاده از شاخص های محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، ارزیابی شدند. داده ها بر اساس تیپ بندی دانشگاه ها مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    امتیاز ارزیابی همه دانشگاه های مورد مطالعه بالاتر از 200 بود. سه دانشگاه (23%)، امتیاز بین 250 -201، شش دانشگاه (46%)، امتیاز بین 300 -251 و سه دانشگاه (23%)، امتیاز بین 350 -301 و تنها یک دانشگاه (8%)، امتیازی بالاتر از 350 را کسب نمودند. اختلاف امتیاز بین توانمندسازها و نتایج از حداقل 4/19 تا حداکثر 5/102 امتیاز متغیر بود. از بین نه معیار مدل، بیشترین امتیاز (42%) به نتایج کلیدی عملکرد و کم ترین امتیاز به نتایج جامعه تعلق گرفت. امتیازات حاصله بر اساس بخش ها و معیارهای اصلی با تیپ بندی دانشگاه ها تفاوت معنادار نداشت (05/0 < p).
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد دانشگاه های مورد مطالعه بین سازمان های مبتدی و سازمان های بهبود یافته قرار دارند. برای ایجاد و توسعه تعالی، طراحی و اجرای پروژه های بهبود بر اساس معیارها و بخش های مدل پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی ایران، ارزیابی عملکرد، تعالی سازمانی، دانشگاه های علوم پزشکی
  • حسین راغفر، نیلوفر زرگری، کبری سنگری مهذب صفحات 89-97
    مقدمه
    سلامت از شاخص های اصلی توسعه یافتگی محسوب می شود و سرمایه گذاری در این بخش تاثیر مستقیم بر رفاه و رشد اقتصادی دارد. ضعف کیفیت بهره مندی از خدمات سلامت و نابرابری در تامین هزینه های خدمات سلامت، موجب بروز اشکال مختلف آسیب های اقتصادی و اجتماعی می شود و از این رو نابرابری همواره مورد توجه سیاست گذاران بخش عمومی و به ویژه خدمات سلامت بوده است. هدف این تحقیق اندازه گیری نابرابری در هزینه های سلامت در میان آحاد مردم ایران در مناطق شهری و روستایی طی سال 1363 و سال های نخست برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه با استفاده از شاخص های ضریب جینی، تمرکز، کاکوانی و آتکینسون، نابرابری در هزینه های سلامت در مناطق شهری و روستایی طی سال های منتخب بررسی شد. داده های مورد استفاده در این مطالعه از ریزداده های پیمایش هزینه- درآمد خانوارهای شهری و روستایی ایران استخراج شد.
    یافته ها
    محاسبات انجام شده نشان داد شاخص تمرکز در مناطق کشوری روند نوسانی داشته است. شاخص کاکوانی محاسبه شده برای مناطق شهری و روستایی روند نوسانی داشت. روند تغییرات شاخص مذکور نشان می دهد که میزان آن در کل کشور تغییر قابل توجهی نداشته است. بر اساس شاخص آتکینسون نابرابری در هزینه های سلامت بهبود چندانی نداشت و صرف نظر از نوسانات جزئی تقریبا ثابت بود.
    نتیجه گیری
    با استناد به نتایج پژوهش حاضر در می یابیم که ضمن این که نابرابری در هزینه های سلامت نسبتا بالا بوده، نابرابری هزینه های سلامت برای خانوارهای شهری و روستایی طی سال های مورد بررسی دستخوش نوسان بوده است. این موضوع حکایت از آن دارد که سیاست های سلامت نقش تعیین کننده ای در کاهش نابرابری هزینه های سلامت نداشته است. افزایش نابرابری می تواند متاثر از افزایش قیمت ها در اثر سیاست های اقتصادی و یا سیاست های تبعیضی بخش سلامت باشد.
    کلیدواژگان: نابرابری سلامت، هزینه های سلامت، شاخص تصاعدی کاکوانی، شاخص تمرکز
  • سعیده باباشاهی، علی اکبری ساری صفحه 98
    مقدمه
    اشتغال همزمان در دو بخش دولتی و خصوصی (Dual practice) یکی از چالش های بخش سلامت بسیاری از کشورها از جمله ایران می باشد. هدف این مقاله، بررسی و تحلیل وضعیت موجود اشتغال همزمان کارکنان نظام سلامت در بخش دولتی و خصوصی و ساز و کارهای نظارتی در کشورهای مختلف بود.
    روش کار
    به منظور شناسایی و تحلیل تجربیات سایر کشورها در زمینه نحوه مواجهه آن ها با موضوع اشتغال همزمان و پیامدهای ناشی از آن، پایگاه های اطلاعاتی و سایت های معتبر از سال 1990 تا 2011 مورد جستجو قرار گرفت. متغیرهای اصلی مطالعه و آن چه در استخراج اطلاعات از مطالعات مدنظر بود شامل ساز و کارهای نظارتی، جامعه هدف، نام کشور و جایگاه آن در طبقه بندی درآمدی بانک جهانی و در نهایت پیامدهای این ساز و کارها بود.
    یافته ها
    اعمال منع کامل اشتغال همزمان، وجود اشتغال همزمان با محدودیت نسبی و وجود آن بدون هیچ گونه محدودیتی ساز و کارهای نظارتی بکارگرفته شده در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت درآمدی می باشند که هر یک دارای موفقیت ها و یا پیامدهایی در جوامع هدف خود بوده اند. کشورهای با درآمد بالا همچون یونان، ایتالیا، پرتغال، انگلیس، اسپانیا، استرالیا و آمریکا عمدتا از ساز و کارهای نظارتی با اعمال محدودیت های نسبی استفاده کرده اند. کشورهای با درآمد متوسط همانند مکزیک و کشورهای با درآمد پایین همچون کنیا، اندونزی، زیمباوه، به منظور اشتغال در بخش خصوصی از مجوزهای اجباری استفاده کرده اند. سایر کشورهای با درآمد پایین همچون مصر و بنگلادش، کار در بخش خصوصی را بدون اعمال محدودیت مجاز کرده اند.
    نتیجه گیری
    وجود اشتغال همزمان با محدودیت نسبی در دو بخش، به عنوان شایع ترین ساز و کار نظارتی بکار گرفته شده در بسیاری از کشورها شناخته شده است. بدیهی است که بکارگیری، تداوم و ارزیابی هر یک از شیوه های معرفی شده بایستی با توجه به ساختار متفاوت موجود در هر نظام سلامت صورت پذیرد. لذا در نظر گرفتن چالش ها و مسایل مرتبط با قابل اجرایی بودن و استقرار مبانی لازم به منظور اجرای این ساز و کارهای نظارتی بسیار حیاتی می باشد.
    کلیدواژگان: اشتغال همزمان، ساز و کارهای نظارت، برنامه تمام وقتی، اصلاحات بخش سلامت
  • علی ربیعی، علی اردلان، سمیراسادات پورحسینی صفحه 107
    مقدمه
    در بلایای طبیعی گسترده، مدیریت بلایا بر عهده سازمان های مختلفی است که هر یک عهده دار مسوولیت خاصی می باشند. هماهنگی، یکی از مسایل و چالش های بزرگ مدیریت بلایای طبیعی است که تا حد زیادی ناشی از ماهیت گسترده فعالیت های مرتبط با بلایا می باشد. مدیریت موفق بلایای طبیعی مستلزم همکاری و هماهنگی بین سازمان های مسوول بوده و هدف نهایی آن، کاهش خسارات و زیان های ناشی از بلایا است.
    روش کار
    مقاله حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود که به روش مصاحبه ساختار یافته انجام گرفت. حجم نمونه شامل 28 نفر از مدیران و متخصصان سازمان های اصلی مسوول در امر بلایا بود. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه عمیق و تحلیل متن مصاحبه بود.
    یافته ها
    عدم تعیین فرمانده واحد بر اساس هر یک از بلایای طبیعی، نظارت و کنترل های ضعیف، عدم تشکیل بانک اطلاعاتی جامع مدیریت بلایا، نبود برنامه ملی پاسخ به بلایا، عدم اصلاح و به روز رسانی قوانین، دستورعمل ها، آیین نامه ها و استانداردها، کلی گویی قوانین و نامشخص بودن جزئیات عملیات و شرح وظایف سازمان ها، ناموثر بودن جلسات و مانورها در تمرین هماهنگی های بین سازمانی و شناخت نقاط اتصال، ارتباطات سازمانی ضعیف مهم ترین علل موثر در هماهنگی نامطلوب در مدیریت بلایا بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به وابستگی ها و روابط موجود بین سازمان های مسوول در مدیریت بلایا هماهنگی بین سازمانی اهمیت بالایی پیدا می کند. تلاش برای تقویت هماهنگی های بین سازمانی باید از مرحله پیش از بلایا صورت گیرد تا آمادگی های لازم در زمان پاسخ به بلایای طبیعی ایجاد گردد.
    کلیدواژگان: ارزیابی، هماهنگی، مدیریت بلایا، بلایای طبیعی
  • حمیرا فلاحی، صدیقه سادات طوافیان*، فریده یغمایی، ابراهیم حاجی زاده صفحات 118-127
    مقدمه

    مطالعات نشان داده است که رفتارهای پرخطر جنسی در افراد مبتلا به اچ آی وی- ایدز که از آلودگی خود آگاه بودند بسیار شایع است. مطالعه حاضر با هدف طراحی ابزاری معتبر و پایا جهت بررسی رفتار سلامت باروری در مردان مبتلا به اچ آی وی- ایدز بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی صورت گرفت.

    روش کار

    پژوهش حاضر مطالعه ای اکتشافی بود. ابتدا با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با 34 نفر و بررسی متون، 51 عبارت ابزار «بررسی رفتار سلامت باروری در مردان اچ آی وی- ایدز بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی» طراحی شد. برای تعیین اعتبار از اعتبار صوری، اعتبار محتوا (با اندازه گیری نسبت اعتبار محتوا و شاخص اعتبار محتوا) و اعتبار سازه (با انجام تحلیل عاملی اکتشافی) و برای تعیین پایایی ابزار از همسانی درونی و روش آزمون مجدد استفاده شد.

    یافته ها

    با استفاده از شاخص اعتبار محتوا با نقطه برش 79% و نسبت اعتبار محتوا با نقطه برش 42/0 تعداد چهار سوال حذف شد و تعداد عبارات به 47 عدد کاهش یافت. در تحلیل عاملی اکتشافی، پنج عامل منطبق با پنج سازه الگوی اعتقاد بهداشتی شناسایی شد که 42% واریانس را تبیین کردند. آلفای کرونباخ در پنج عامل بین 70/0 تا 85/0 بود. همچنین نتایج پایایی آزمون مجدد، ضریب همبستگی 77/0 تا 88/0 در ابعاد مختلف را نشان داد.

    نتیجه گیری

    ابزار «بررسی رفتار سلامت باروری در مردان اچ آی وی - ایدز بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی» با پنج بعد و 36 عبارت، ابزاری معتبر و پایا جهت بررسی رفتار سلامت باروری در مردان مبتلا به اچ آی وی- ایدز، مردان با رفتارهای پرخطر و در معرض ابتلا به این بیماری است.

    کلیدواژگان: طراحی ابزار، روان سنجی، اچ آی وی، ایدز، الگوی اعتقاد بهداشتی، رفتار سلامت باروری
  • حسن جولایی، کامران باقری لنکرانی، پروین افسرکازرونی، مژگان ثابت، مریم مرزبان * صفحات 128-136
    مقدمه

    بیماری نقص سیستم ایمنی HIV، خطر بالقوه ای برای کشورهای مختلف دنیا بوده است و دانستن خصوصیات اپیدمیولوژیک و روند تغییرات آن برای برنامه ریزی ضروری است. هدف مطالعه حاضر، تخمین تعداد موارد موجود HIV با استفاده از منابع مختلف به روش صید و باز صید بوده است.

    روش کار

    سه منبع بیمارستان ها، مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و زندان مرکزی استان فارس انتخاب شدند. از تمامی اطلاعات موجود در این مراکز از سال 1370 تا سال 1389 استفاده شد. سپس با استفاده از اتصال داده ها، موارد مشترک شناسایی و در نهایت با نرم افزار استاتا و با استفاده از شیوه لگاریتم خطی و ایجاد هشت مدل آنالیز شد.

    یافته ها

    5167 مورد وارد مطالعه شدند. تعداد مردان تقریبا 10 برابر زنان بود و بیشترین گروه سنی متعلق به 15تا 44 ساله بود. بیشترین منبع با 3347 مورد در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و کم ترین آن همان گونه که انتظار می رفت، موارد مشترک بین زندان و بیمارستان بود. به طور میانگین سالانه 550 بیمار مبتلا اضافه شده بود. کم ترین تخمین مربوط به موارد مشترک بین زندان و بیمارستان بود و بیشترین آن در زمان حضور هر سه منبع بود. تعداد موارد تخمین زده شده در استان فارس از سال 1370 تا 1389 حدود 18914 مورد بود.

    نتیجه گیری

    پوشش سیستم معاونت بهداشتی برای تخمین تعداد موارد مبتلا ضعیف بوده است. برای رفع این مشکل فراهم آوردن تمهیدات اساسی برای بالا بردن کیفیت اطلاعات ثبت موارد مبتلا به HIV ضروری است و بایستی از اولویت های اولیه سیاست گذاری های بهداشتی باشد.

    کلیدواژگان: اچ آی وی، صید و باز صید، ثبت
  • محمد هادیان، میترا جلالی، حسین قادری صفحات 137-143
    مقدمه
    بهبود توسعه از اهداف دولت ها می باشد. روند توسعه تحت تاثیر عوامل متعددی است و کشورها با سطوح مختلف توسعه یافتگی، ساختار هزینه ای متفاوتی دارند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر هزینه های مصرفی و سرمایه ای دولت بر شاخص توسعه انسانی بود.
    روش کار
    در مطالعه تحلیلی و گذشته نگر حاضر، از اطلاعات در دسترس 119 کشور در بازه زمانی 2000 تا 2006 استفاده شد. در گام اول با استفاده از چک لیست، داده های پژوهش از سایت های معتبر جهانی جمع آوری شد و بعد از فرآوری داده ها در محیط Excel، به کمک نرم افزار Eviews، رگرسیون های پژوهش با روش گشتاور تعمیم یافته برآورد شدند. به منظور تایید نتایج برآورد از آزمون های سارگان (Sargan test) و والد (Wald test) استفاده شد.
    یافته ها
    برآورد مدل ها حاکی از اثرگذاری مثبت و معنادار متغیر هزینه های دولت بر شاخص توسعه انسانی در کشورهای با سرانه تولید ناخالص داخلی بالا بود که با شیب کاهشی، شاخص توسعه انسانی افزایش می یافت. نمودار ارتباط هزینه های دولت با شاخص توسعه انسانی، به علت منفی بودن ضریب رگرسیون توان دوم هزینه های دولت (0003/0-)، به شکل U معکوس بود. این یافته ها برای کشورهای با سرانه تولید ناخالص داخلی پایین به علت مثبت بودن ضریب رگرسیون توان دوم هزینه های دولت (0029/0)، برعکس یافته های کشورهای با سرانه تولید ناخالص داخلی بالا بود. کشش شاخص توسعه انسانی نسبت به هزینه های مصرفی در دو گروه کشورهای با سرانه تولید ناخالص داخلی بالا و پایین بیشتر از هزینه های سرمایه ای بود.
    نتیجه گیری
    در مراحل اولیه توسعه، افزایش هزینه های مصرفی نقش بسزایی در بهبود شاخص توسعه انسانی دارد. اما در مراحل انتهایی توسعه، کشورها برای تغییر نماگرهای شاخص توسعه انسانی نیازمند سرمایه گذاری در زیر ساختارها هستند.
    کلیدواژگان: هزینه های مصرفی دولت، هزینه های سرمایه ای، شاخص توسعه انسانی، تخمین زن گشتاور تعمیم یافته
  • شایسته حاجی زاده، سحرناز نجات، حمیدرضا ستایش، مینو محرز، سید رضامجدزاده صفحه 144
    مقدمه
    در حال حاضر ارتباط جنسی محافظت نشده با افراد معتاد تزریقی مبتلا به عفونت اچ آی وی مهم ترین منبع ابتلای زنان به این عفونت و در نتیجه انتقال عمودی آن به فرزندانشان می باشد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل موثر بر استفاده مداوم از کاندوم در افراد مبتلا به عفونت اچ آی وی مراجعه کننده به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران بود.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی، 400 بیمار اچ آی وی مثبت، پرسشنامه را به روش مصاحبه تکمیل کردند. نمونه گیری به روش پی در پی تا رسیدن به حجم نمونه مورد نظر در پنج مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهرستان های ورامین، شهریار، رباط کریم و مرکز بهداشت غرب و بیمارستان امام خمینی در سطح شهر تهران انجام شد. از آزمون های آماری فراوانی نسبی، آزمون کای دو، و مدل رگرسیون لجستیک تک متغیره و چند متغیره برای ارزیابی عوامل موثر بر استفاده مداوم از کاندوم استفاده شد.
    یافته ها
    60% نمونه های پژوهش مرد بودند و بیشترین درصد (2/44% مردان و 3/51% زنان) در گروه سنی 34 -25 سال قرار داشتند. میانگین سنی مردان (3/7 SD=) 2/36 و میانگین سنی زنان (7 SD=) 6/32 سال بود. 2/67% (269نفر) از افراد در یک سال گذشته از کاندوم استفاده کرده بودند که از بین آن ها 9/24% (67 نفر) همیشه، 32% (86 نفر) تقریبا همیشه و 1/43% (116 نفر) گاهی اوقات از کاندوم استفاده می کردند. در بیشتر موارد (2/39%؛ 69 نفر) علت عدم استفاده مداوم از کاندوم توسط افراد اچ آی وی مثبت در این مطالعه، مخالفت شریک جنسی بود. نتایج مدل لجستیک رگرسیون چند متغیره نشان داد که استفاده مداوم از کاندوم با شرکت در کلاس های آموزشی، (5/5 -4/1= CI 95%) 6/2 OR=، تماس جنسی با شریک جنسی دایم مثل همسر (9/5 -4/1 CI= 95%) 9/2 OR=، ارتباط با شریک جنسی اچ آی وی مثبت (7 -8/1 CI= 95%) 5/3 OR=، استفاده از کاندوم به عنوان محافظت دوجانبه (4/8 -2/2 CI= 95%) 2/4 OR= و اطلاع از خطرات تماس جنسی غیر ایمن (8/3 -1/1 CI= 95%) 1/2 OR= ارتباط معناداری دارد.
    نتیجه گیری
    استفاده از کاندوم به طور مداوم و همیشگی حین ارتباط جنسی هنوز یک چالش است و بایستی در این خصوص مداخلاتی همچون مداخلات آموزشی جهت تغییر رفتار انجام شود. به نظر می رسد ارایه خدمات مناسب بهداشت باروری و جنسی به افراد اچ آی وی مثبت می تواند زندگی جنسی و باروری بدون خطر یا کم خطری از نظر آلوده کردن شریک جنسی تامین نماید.
    کلیدواژگان: اچ آی وی مثبت، استفاده از کاندوم، مرکز مشاوره بیماری های رفتاری
  • رزیتا داودی، افسانه تکبیری*، آزاده سلطانی فر، شقایق رحمانی، طیبه حسینی، گلناز صبوری، هاله قوشخانه ای، آرش درویش صفحات 153-158
    مقدمه

    خطاهای پزشکی تهدیدی برای سلامت و رفاه بیماران در سیستم های بهداشتی و درمانی می باشند. با توجه به اهمیت ایمنی بیمار و پیشگیری از وقوع خطاها روش های مختلفی برای شناسایی علل آن وجود دارد که یکی از آن ها، تحلیل ریشه ای علل می باشد. این تکنیک یک تحلیل نظام مند علت- اثر است که می کوشد مشخص سازد چگونه مسایل مرتبط با بیمار، کارکنان، سیاست ها، محیط و فرآیندها در وقوع خطاهای پزشکی نقش دارند. مطالعه حاضر با هدف تحلیل ریشه ای علل یک مورد حادثه ناخواسته (مرگ یک بیمار 21 ساله که با درد شکمی به بیمارستان مراجعه کرده بود)، در یکی از بیمارستان های شهر مشهد در سال 1390 انجام شد.

    روش کار

    پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی است که به روش کیفی و طی شش مرحله انجام شد. این مراحل عبارت بودند از: تعریف رویداد، جمع آوری داده ها، ترسیم فاکتورهای علی، تحلیل اطلاعات و شناسایی علل ریشه ای، ارایه پیشنهادات و اجرا. به دنبال وقوع حادثه (مرگ بیمار) در اردیبهشت ماه سال 90، تحلیل ریشه ای علل آن در بازه زمانی مرداد تا مهرماه سال90، توسط تیم با استفاده از ابزارهایی مثل رسم نمودار علت اثر و بارش افکار صورت گرفت.

    یافته ها

    عدم دسترسی به موقع به افراد ارشد و متخصصین سایر رشته ها، در دسترس نبودن دستورعمل های به روز و مناسب، عدم وجود تیم آگاه به تمام ضوابط احیای قلبی ریوی، عدم وجود تخت مراقبت های ویژه، عدم وجود پرسنل کافی یا آنکال برای استفاده در زمان فشار کاری، عدم وجود حداقل تجهیزات استاندارد جهت شناسایی و پیشگیری از خطرات احتمالی (کاپنوگراف) و عدم وجود تجهیزات به روز شده برای افزایش پیش آگهی در زمان وقوع حادثه از علل اصلی شناسایی شده در این مطالعه بودند. با توجه به این علل، جهت جلوگیری از وقوع مجدد حوادث مشابه پیشنهاداتی در زمینه بهبود شرایط محیط کار، تکمیل و استفاده از تجهیزات استاندارد و بکارگیری سیستم های تصمیم یار ارایه گردید.

    نتیجه گیری

    با توجه به سودمندی تحلیل ریشه ای خطاها در زمینه ایمنی بیمار پیشنهاد می گردد که حوادث و وقایع بحرانی در بخش های ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی به صورت سیستماتیک با استفاده از این تکنیک مورد ارزیابی قرار گیرند. اما گزارش دهی و تحلیل حوادث و طراحی مداخلات نیازمند تغییرات فرهنگی و سازمانی قابل ملاحظه ای می باشند.

    کلیدواژگان: تحلیل ریشه ای علل، بیمار، حادثه ناخواسته، بیمارستان
  • سیدمعصوم معصوم پور، سیدحامد رحیمی، عرفان خوارزمی، زهرا کاوسی، هدیه مصلی نژاد، زهرا عابدی صفحات 159-168
    مقدمه
    زمان انتظار یکی از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خدمات و میزان رضایت بیماران می باشد. روش گسترش عملکرد کیفیت از موثر ترین ابزارهای بهبود کیفیت است که به منظور تامین نیازهای مشتری وافزایش رضایت وی از خدمت مورد نظر بکار برده می شود. بر این اساس، راهکارهایی برای کاهش زمان انتظار در اورژانس بیمارستان شهید فقیهی شیراز در سال91 با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت ارایه گردید.
    روش کار
    گام های اصلی مطالعه عبارت بودند از: تعیین میانگین زمان انتظار مراجعین، تعیین مهم ترین نیازها و انتظارات مشتری از طریق مصاحبه (80 = n)، تعیین عناصر خدمت از طریق مصاحبه (15 = n)، مرتبط ساختن انتظارات بیمار و عناصر خدمت و تعیین ارتباط میان عناصر خدمت بر اساس تحلیل خانه کیفیت به کمک نرم افزار QFD Designer، طراحی الگوی کیفیت خدمات و ارایه راهکار.
    یافته ها
    میانگین زمان انتظار مراجعین به بخش اورژانس در 20 مرحله فرآیند، 98 ±335 دقیقه مشخص گردید. با شناسایی 13 نیاز و انتظار مشتری و 20 عنصر خدمت در نهایت نه عنصر خدمت به عنوان اجزای الگوی کیفیت خدمات در سه سطح بهبود بدین شرح اولویت بندی شدند: 1- فضای فیزیکی اتاق پزشک؛ 2- بهبود پرسنل پرستاری، تسهیلات هتلینگ، اتاق بستری، فضای تریاژ و پزشک؛ و 3- بهبود سیستم های راهنما، تسهیلات رفاهی همراه بیمار و سالن انتظار.
    نتیجه گیری
    الگوی کیفیت حاصل از مطالعه حاضر، می تواند راهنمایی کلی برای بهبود کیفیت خدمات بخش اورژانس با در نظر گرفتن انتظارات بیماران و سهولت اجرا محسوب شود. از محدودیت های استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت ظاهر پیچیده و زمان بر بودن آن است.
    کلیدواژگان: زمان انتظار، کیفیت، گسترش عملکرد کیفیت، خانه کیفیت، بیماران
  • احسان تیمورزاده، سعیده باباشاهی، سید مرتضی حسینی شکوه، حسین زارع، علی وفایی نجار، محمد کریم بهادری، علی مهرابی توانا، احمد عامریون، محمد مسکرپورامیری، مهدی جعفری سیریزی، احمد براتی مارنانی، سید مصطفی حکیم زاده صفحه 169
|
  • Motlagh Me, Nasrollahpour Shirvani Sd, Maleki Mr Pages 80-88
    Introduction
    Iranian National Productivity and Excellence Award is an Excellence model for self-assessment of organizations in a professional and classic pathway in the frame of Total Quality Management. The aim of this study was to evaluate performance of Vice-Chancellery for Health of universities of medical sciences based on Iranian National Productivity and Excellence Award.
    Methods
    This cross-sectional study was carried out in 2010-2011. Thirteen universities out of 41 medical sciences universities were selected using convenience sampling method. An educational workshop was held and nine criteria of organizational performance were assessed using workshop approach. The criteria were scored based on the RADAR logic by all trained managers.
    Results
    Evaluation scores of all studied universities were more than 200; except one university (8%) which obtained a score more than 350. Difference between results and enablers was between 19. 4 and 102. 5. Key performance result and society result obtained the highest and lowest scores، respectively. There were no significant differences between total scores of the results، enablers، and also the nine criteria according to the type of the universities.
    Conclusion
    The results showed that the situation of universities evaluated in this study was in the level between primordial and improved organizations.
    Keywords: Iranian National Productivity, Excellence Award, evaluation of performance, organizational excellence, universities of medical sciences
  • Raghfar H., Zargari N., Sangari Mohazzab K. Pages 89-97
    Introduction
    Health status of societies is amongst the basic indices of economic and social development and hence investment in this section has direct impacts on social welfare and economic growth. Low quality of health care and inequality in health care expenditure contributions can lead to different forms of social and economic consequences. This is the main concern of the public policy makers، in particular those who are engaged with health care services. The main purpose of this study was to measure inequality in health care expenditures in rural and urban areas of Iran. In order to compare the results of the country''s 5-year economic and social plans، we measured the inequality in the first years of the plans.
    Methods
    In this study، Gini coefficient، concentration index، Kakwani and Atkinson indices were used to measure inequality in health care expenditures in urban and rural areas of Iran for the selected years. We used the household expenditure survey data collected by the Iran Statistical Center.
    Results
    The results of the study showed that concentration of health expenditures for urban، rural and the whole households of the country had small fluctuations and few changes were made during the study period. Calculation of the total national health expenditures showed that Kakwani index was positive during the mentioned period. Based on the calculations of the Atkinson index، inequality did not improve during period of the study.
    Conclusion
    Health care inequality scores were relatively high and there were volatility in inequality figures. This fluctuation indicates that health policy could not have effective influence on health care expenditures inequality. Increasing inequality is due to the relatively high inflation plagued the society and regional discrepancy in access to the services.
    Keywords: h ealth inequality, health care expenditure, Kakwani Progressivity Index, Concentration Index
  • Babashahy S., Akbari Sari A. Page 98
    Introduction
    Dual practice in both public and private settings is an important challenge of many healthcare systems. The main aim of this study was to explore the experiences of other countries regarding dual practice and to explore their monitoring mechanisms.
    Methods
    International databases and websites including Pubmed and Google scholar were searched to identify relevant reports from 1990 to 2011. Narrative synthesis was used to summarize the study results categorized by regulatory mechanisms, targeted groups, country settings and outcomes.
    Results
    C omplete prohibition, dual practice allowed with restrictions, and allowed without restrictions were regulatory mechanisms applied by different countries with different income levels. These mechanisms have positive and negative outcomes. Greece, Italy, UK, Spain, Australia and the US are high income countries allow dual practice with restrictions. Furthermore, some low income countries such as Kenya and Zimbabwe use licensure restrictions; and others such as Egypt and Bangladesh allow dual practice without restrictions.
    Conclusion
    Dual practice with restrictions in both public and private sectors is the most common regulatory mechanism. In addition to well policymaking, applying analytical perspectives and evaluation of different mechanisms in different settings, taking considerations to the executive issues and preparing infrastructures and prerequisites is so vital for implementing the regulatory mechanisms.
    Keywords: dual practice, regulatory mechanism, full time program, health care reform
  • Page 107
    Introduction
    In vast natural disasters, disaster management is undertaken by several organizations with special duties. Lack of proper coordination is a main problem and challenge for natural disaster management which is caused by undefined disaster activities. Cooperation and coordination between responsible organizations result in successful natural disaster management.
    Methods
    This qualitative study with content analysis approach was conducted through structured interviews. Twenty eight related organization's managers and experts responsible for disasters were deeply interviewed. Data were analyzed using content analysis approach.
    Results
    The most important factors in disaster mismanagement included lack of appointing unique commander based on each natural disaster, weak supervisions and controls, lack of forming comprehensive data bank for disaster management, lack of national plans for disasters, lack of improved and updated rules and regulations, non-defined operational procedures and organizations functions, lack of effective maneuvers for exercising inter-organizational coordination and recognizing connection points, and weak organizational communication.
    Conclusion
    I nter-organizational coordination is important in disaster management. Efforts should be made to reinforce inter-organizational coordination from pre- disaster stage to necessary preparations at time of response to natural disasters.
    Keywords: assessment, coordination, disaster management, natural disaster
  • Fallahi H., Tavafian Ss, Yaghmaie F., Hajizadeh E Pages 118-127
    Introduction

    Sexual risk behaviors in people with HIV- AIDS who were aware of their infection status، is very common. The aim of the present study was to develop a valid and reliable instrument to assess reproductive health behavior in People Living with HIV (PLWH) based on the Health Belief Model.

    Methods

    In this study، we used the exploratory method to design the instrument. Semi-structured interviews were conducted with 34 individuals with HIV/AIDS. The instrument was developed using literature review and qualitative analysis with 51 items. The developed instrument was validated using face validity، content validity، and construct (exploratory) method. For reliability of the instrument، we used the internal consistency and test-retest.

    Results

    Using the cut-off point=79% of the content validity Index and the cut-off point=0. 42 of the content validity Ratio، four questions were deleted and the items decreased to 47 ones. Exploratory factor analysis was used to assess construct validity. The exploratory factor analysis identified five factors with five Health Belief Model constructs explaining 42 percent of the variance. The Chronbach''s Alpha (0. 70-0. 85) and r (0. 77-0. 88) for all constructs of the model were high and acceptable، respectively.

    Conclusion

    The «Reproductive Health Behavior in People Living with HIV (PLWH) based on Health Belief Model» instrument with five dimensions and 36 items is a valid and reliable instrument for using in the PLWH، high risk and at risk men.

    Keywords: instrument development, psychometric properties, HIV, AIDS, Health Belief Model, reproductive health behavior
  • Joulaee H., Bagheri Lankarani K., Afsar Kazeroni P., Sabet M., Marzban M Pages 128-136
    Introduction

    HIV is a potential risk in different countries around the world. Having detailed information of HIV positive patients is essential. The aim of this study was to estimate the number of infected individuals during a selected period of time.

    Methods

    We gathered the data from three sources including hospitals، voluntary counseling and testing center، and the prisons from 1990 to 2010. We identified common cases within the three resources using capture-recapture method. Eight models were presented using the log-linear method.

    Results

    A total of 5167 HIV positive patients were identified. The number of male patients was 10 times more than females. Most of the patients aged 15 to 44 years old. The most recorded cases (3347) belonged to the in voluntary counseling and testing center. The lowest recorded cases belonged to the common cases of the prisons and hospitals. Annually، 550 more cases had been identified within the resources. The highest estimate belonged to the common cases of the three resources. The estimated number of HIV positive patients was about 18914 in Fars province.

    Conclusion

    Lack of proper coordination between health system sectors، along with the social issues such as stigma and discrimination of HIV positive patients are the most important reasons of weakness in the information systems. Providing high quality information is essential for HIV-infected patients and shoul d be the priority of the health policy.

    Keywords: HIV, capture, recapture, recording
  • Hadian M., Jalali M., Ghaderi H Pages 137-143
    Introduction
    Development is a main goal for governments. The development process is influenced by several factors. Countries at different stages of development have different cost structures. This study aimed to determine the impact of government consumption and investment expenditures on human development index (HDI).
    Methods
    This was an analytic- retrospective study. Based on available data، we included the data of 119 countries from 2000 to 2006. We used a checklist to collect data from valid international websites. Using Eviews software، the regressions were estimated by generalized method of moments (GMM). To confirm the results، we used the Sargan and Wald tests.
    Results
    Initial levels of development showed positive relationship between government expenditures and the HDI. In more than certain levels (optimum level)، there was negative relationship between the government consumption expenditures with the HDI. This finding was contrary in countries with low GDP per-capita. Elasticity of consumer expenditures to the HDI for both groups of countries with high and low GDP per-capita was higher than investment expenditures.
    Conclusion
    In the early stages of development، increasing consumer expenditures result in improving the HDI. However، in the late stages of development، countries need to invest in the infrastructure to change their HDI rank.
    Keywords: government consumption expenditures, government investment expenditures, human development index, generalized method of moment
  • Hajizadeh Sh, Nedjat S., Setayesh Hr, Mohraz M., Majdzadeh R. Page 144
    Introduction
    Currently, high-risk sexual contact with intravenous drug users who have HIV infection is the most important source of exposure to HIV infection and thereby vertical transmission of HIV infection to their children. Spouses of HIV positive individuals are at high risk of HIV infection. Research studies show that these groups of people are less likely to use condoms consistently; where constant use of condoms is 80-95% effective in preventing sexually transmitted infections. The objective of this study was to assess consistent condom use and its associated factors amongst individuals infected with HIV referred to the Triangular Clinics of the Universities of Medical Sciences in Tehran.
    Methods
    A cross-sectional interview-based survey of 400 HIV positive individuals with sequential sampling was carried out. Standard statistical tests (frequency, Chi-Squared, Bivariate and Logistic Regression model with Backward Wald method) were used to analyze the data.
    Results
    The majority of the participants were male (60%) and the majority of men (44.2%) and of women (51.3%) aged 34-25 years old. Amongst those who used condoms in the last year, 24.9% "always did so", 32% "almost always did so" and 43.1% "only sometimes did so". The decision to use condom was a common decision by both sexual partners in 46.1% of the cases. Disagreement of the sexual partner was the most commonly cited reason for not using condoms in this study (39.2%).
    Conclusion
    Consistent condom use during sex is still a challenge among HIV positive individuals; therefore, appropriate interventions are still necessary. Availability of the reproductive health services can help HIV positive individuals to have safer sexual lives by lowering the risk of HIV infection and transmission.
    Keywords: HIV positive, condom use, triangular clinics
  • Davoodi R., Takbiri A., Soltani Far A., Rahmani S., Hoseini T., Sabouri G., Ghoshkhanee H., Darvish A. Pages 153-158
    Introduction

    Medical errors threaten health and welfare of patients in health systems. Root cause analysis is an important way to identify errors and causes. This technique is a systematic analysis of cause and effect which tries to determine how patients’ issues، staff، policies، environments and processes are involved in occurrence of medical errors. The present study has analyzed root causes of an adverse event (death of a 21 year old patient who was admitted to hospital with abdominal pain) in Mashhad، 2011.

    Methods

    This was a descriptive study conducted with qualitative approach within six steps. These steps included: defining the event، collecting the data، drawing causal factors، analyzing data and identifying root causes، and implementing recommendation. Root cause analysis was performed using tools such as brain storming and cause and effect diagram from August 2011 until October 2011.

    Results

    Lack of immediate access to professionals and experts in different medical fields، unavailability of up-to-date guidelines، unawareness about CPR rules and insufficient number of ICU beds، inadequate personnel in push time، and lack of standard equipments for identifying and preventing risks were identified as causes of this medical error.

    Conclusion

    Due to the usefulness of root cause analysis in patients'' safety، this technique should be used systematically in health care providing unites for critical events management. Reporting and analyzing medical errors needs structural and cultural changes.

    Keywords: medical error, root cause analyze, hospital, patient
  • Masoumpour Sm, Rahimi Sh, Kharazmi E., Kavousi Z., Mosalah Nejad H., Abedi Z Pages 159-168
    Introduction
    Waiting time affects medical services quality and patients'' satisfaction. Quality Function Deployment (QFD) method is the most effective instruments for improving quality; and is used to assess customers'' needs and increase their satisfaction. We used the QFD method to identify strategies to reduce waiting times in the emergency department of faghihi hospital in Shiraz، 2012.
    Methods
    The major steps of the study included determining the mean of the clients'' waiting time، identifying the customers'' needs and expectations through interviews (n=80)، identifying the service elements through interviews (n=15)، determining relationship between the patients'' expectations and the service elements، determining relationship between the service elements based on the house of quality analysis through QFD Designer software، designing the service quality model، and presenting strategies.
    Results
    The mean waiting time of the clients of the emergency department through 20 processes was 335±98 minutes. Through identifying 13 customers'' needs and expectations and 20 service elements، nine service elements were prioritized as the components of service quality model in three levels including: 1) physical space of physician''s room; 2) improvement of nursing services، hoteling facilities، inpatient room، and triage space; and 3) improvement of guide systems، providing welfare facilities for patients'' companions، and improving waiting room.
    Conclusion
    Considering patients'' expectations، the quality model designed in the present study can be used as a comprehensive guide to improve quality of services provided by the emergency department. However، complexity of the model and time-consuming procedures are among the limitations of using the QFD method.
    Keywords: waiting time, quality, quality function deployment, house of quality