فهرست مطالب

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال نهم شماره 16 (ربیع 2013)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین ابویسانی، آنا شاه محمدی صفحات 5-21
    إن الإنسان یعیش فی عصر التکنولوجیا الذی یتقلص فیه الزمان، ومن ثم فقد التجا الادیب إلی ظواهر جدیده؛ منها اجناس ادبیه حدیثه تناسب روح عصره، فنشات القصه القصیره جدا فی ظل الاضطرابات الاجتماعیه والسیاسیه والثقافیه، ومال إلی ها الادباء فی انحاء العالم کله. قد انتشر هذا النوع الادبی شیئا فشیئا فی البلاد العربیه واهتم به الکتاب العرب فاصبح مرآه لواقع حیاتهم. من المعاصرین فقد خطا احمد جاسم الحسین؛ الکاتب السوری ومن موالید 1969م، خطوات واسعه وکتب مجموعات قصصیه مختلفه فی هذا المجال. قصه «الذئاب تعید قراءه تاریخها» القصیره جدا، من مجموعته خبیصه، التی تغلب علی ها ملامح المدرسه الرمزیه لما فی ها من دلالات مختلفه، هی حکایه ذئب یقصد تغییر طباعه وطباع قومه لیکون خروفا کبقیه الخراف، فیدخل قبیلتها ویاکل معها الاعشاب عده ایام لکنه لا یتمکن اخیرا من ان یتغلب علی طبعه الذی فطر به. فقد عنی کاتبا المقاله بمعالجه هذه القصه القصیره جدا، فی الشکل والمضمون وحددا عناصرها القصصیه وتناولاها فی جوانبها المختلفه.
    کلیدواژگان: القصه القصیره جدا، احمد جاسم الحسین، خبیصه، الذئاب تعید قراءه تاریخها
  • محمد نبی احمدی صفحات 23-38
    محمد مهدی الجواهری (1900-1997) من الشعراء الملتزمین الذین اخرجوا الشعر الکلاسیکی العربی من قوبعه الاغراض التقلیدیه لاسیما الإطراء والثناء، ووظفوه للقضایا الوطنیه والإنسانیه.
    شاعرنا الجواهری متمیز حقا فی إنتاج هذا اللون من الشعر الملتزم، إذ إن هذا الاتجاه انعکس تماما فی نتاجه الشعری اغراضا واسالیب وصورا، حیث إن من داب الشاعر ان یصف الشعر والشعراء عاده بالنور والشمس والنجوم ونحوها وکذا بالنار والشواظ والجمره وما یماثلها.
    لذا ننوی ان نعالج فی هذا المقال اسلوب الشاعر فی توظیف الصور التی یصف بها الشعر والشعراء. وهذه الصور تجمعها میزه فریده وهی ان وجه الشبه او الجامع فی ها هو النور او النار او ما یقارب هاتین المفردتین.
    یبدو ان الشاعر إذا استعمل لفظه النور اراد ان یوکد علی ان الشعر یجب ان یکون صحیفه الهدایه ووسیله التثقیف لابناء المجتمع، وکذا انه إذا استعمل لفظه النار قصد بها ان الشعر یجب ان یحرق کیان الطغاه والظالمین. وهذا الامر ینم طبعا عن شده إیمان الشاعر برسالیه الشعر ویوکد کذلک علی صدقه الفنی.
    کلیدواژگان: محمد مهدی الجواهری، الشعر، التشبیه، الاستعاره، النور، النار
  • سردار اصلانی، نرجس گنجی، زهراء رجایی صفحات 39-58
    یهدف هذا البحث إلی الکشف عن التشاوم لدی ابی القاسم الشابی 1934-1909 صاحب دیوان «اغانی الحیاه». الظاهره التی ترتبط ارتباطا وثیقا بالعوامل الفردیه والداخلیه الفکریه والعقلیه والعوامل الخارجیه الاجتماعیه والسیاسیه فی حیاته کما یهدف البحث إلی محاوله التعرف علی التشاوم لغویا واصطلاحیا.
    مما یلاحظ ان التشاوم جاء عند الشابی شدید نسبی فی اشعار تدل علی نظرته إلی الحیاه والدنیا والقضاء والقدر مشیره إلی تاثیر الرومانسیه علی نفسه وشعوره بالالم والغربه واعتقاده بالجبر. لکن إطلاق اصطلاح المتشائم علی الشابی خارج عن الإنصاف العلمی نسبیا لان شابی شاعر ذی شخصیه انفعالیه وشعره مرآه تنعکس علی ها حیاته بصوره اکثر شفافیه وکیف لا تشعر الحزن ولا تتشائم نفس اغرقت فی الآلام النفسیه والاجتماعیه.
    کلیدواژگان: ابو القاسم الشابی، التشاوم، الحیاه، الموت
  • علی نجفی ایوکی، فاطمه یگانه صفحات 59-82
    إن التناص کمصطلح حدیث نشا فی دراسات البنیویین، قد اصبح ذا ابعاد مهمه فی مجال النقد الادبی الحدیث، ولو اعتمد علی الجذور التراثیه فی مجالی ها النقدی والبلاغی، حیث تناوله النقاد الاقدمون فی حدیثهم عن التضمین والاقتباس والاستشهاد والسرقه و... فهو یعد ظاهره جدیده فی آثار کثیر من الادباء وله دور هام فی إنتاجاتهم الادبیه العظیمه، ومن جمله هولاء الادباء هو الشاعر المصری امل دنقل الذی یشکل التناص فی شعره عنصرا اساسیا وموثرا، إذ إنه یوظف التناص فی قضیه الوطن التی تتردد فی معظم اشعاره، انطلاقا من التزامه بقضایا امته ومجتمعه، سعیا إلی تغییر الواقع وتبدیله. واللافت للنظر ان التناص ظاهره شائعه فی دیوان الشاعر ویبرز من خلال توظیفه التراث تحت الوان الشخصیات التراثیه والاسطوریه والماثورات الدینیه والادبیه والشعبیه، بعد ان اضفی علیه اردیه عصریه واقعیه، وجعله یعیش العالم الحدیث، ویتحرک فیه بحریه وموضوعیه. لذلک تحاول هذه المقاله ان تقوم بدراسه تقنیه التناص وفاعلیته فی شعر الشاعر والکشف عن مدی نجاحه فی توظیف النصوص الاخری فی نصه الشعری.
    کلیدواژگان: التناص، الشعر العربی، امل دنقل، التراث الإنسانی، الانزیاح
  • مجتبی رحماندوست، مختار مجاهد صفحات 83-99
    یحمل عبدالکریم الکرمی الملقب بابی سلمی من تاریخ الشعر الفلسطینی المقاوم مکانه بارزه، فقد عاصر عده اجیال قبل النکبه الفلسطینیه وبعدها وکان فی طلیعه الشعراء الواقفین مع الشعب الفلسطینی فی نضاله، فی زمن کان فیه الشعراء یدبجون القصائد الطوال فی مدح الملوک والامراء.
    وکان شعر عبدالکریم الکرمی صوت شعبه ولسان امته، وکان له دور فاعل فی مقاومه الاستعمار والصهیونیه منذ نکبه بلاده بالانتداب البریطانی، فکان سلاحا فتاکا من اسلحه المقاومه ضد سیاسه التهوید والقمع.
    وعاش ابو سلمی مرحله ما قبل النکبه واسهم بالکلمه المقاتله فی الکفاح الدائب ضد العدو، کما عاش مرحله ما بعد الکنبه کمثقف ثوری ملتزم بتطلعات الجماهیر، فقد ظل یحمل وطنه فلسطین فی کل جارحه من شعره سواء اکان عن طریق التبشیر بالثوره ام بالوصف ام بتخلید الشهداء، ام بتصویر لواعج الحنین فی نفسه إلی حبیبته ووطنه ام بشعره الناقم الساخط ضد القید وضد محن الانکسارات واحتلال الارض والوطن.
    دیوان شعر عبدالکریم الکرمی مرآه بلده فلسطین وشعبه ومعاناه لا حدود لها وکذلک عظمه وعزه وفخار. إنه خیر ممثل جدیر لفلسطین وراو صادق لمعاناتها وآلامها.
    کلیدواژگان: فلسطین، المقاومه، الکرمی، الثقافه الوطنیه، العوده
  • حسین کیانی، إسحق رحمانی صفحات 101-121
    اتجه علماء اللغه فی دراساتهم إلی دراسه اللغه فی المجالات المختلفه وقاموا بتفکیک اللغه إلی وحدات دلالیه واهتموا بوحدات اصغر من الکلمه وهی الوحدات الصوتیه التی تصاحب اداء الجمله وتوثر فی دلالتها، مثل النبر، التنغیم، والإیقاع و...
    والحق انه لا یمکن إدراک المعانی الحقیقیه للکلام من خلال الالفاظ والتراکیب وحدها، وإنما هناک لغه جانبیه صوتیه تسهم فی التوصل إلی إدراک المعانی والدلالات الحقیقیه للکلام، ومن هنا یظهر اهمیه دراسه بعض الظواهر النطق المصاحبه لنطق اصوات الکلام التی تعجز الکتابه، التعبیر عنها کالنبر والتنغیم و...
    وتتناول هذه المقاله موضوع النبر کونه واحدا من الظواهر الصوتیه غیر الترکیبیه: مفهومه، ودلالته، مبینا اثره علی تحدید المعنی. وتبین من خلال هذا البحث ان النبر یودی إلی دلالات متعدده فی الجمله وله تاثیر واضح فی تحدید المعنی الذی یریده المتکلم.
    کلیدواژگان: ظاهره النبر، علم اصوات، اللغه العربیه، تحدید المعنی
  • قاسم مختاری صفحات 123-144
    الملحمه فن لم یتحدث العرب القدامی عنه ولم یعرفوا قواعده واصوله ولم یعطوا وجوده وعیا صحیحا، فلذلک یخلو الادب العربی القدیم من الروائع الملحمیه البارزه، بما فی الکلمه من المعنی العلمی الدقیق؛ بل هناک ما یضاهی الملاحم، والتی یمکن العثور علی ها فی العصور القدیمه للادب العربی. اما فی الادب الحدیث، فنجد شعراء بارزین انشدوا ملاحم تاریخیه علی منهج قدیم، کاحمد شوقی وبولس سلامه وعمر ابو ریشه ولکن ملاحمهم لم تتمتع من الخیال المجنح وهو ما نراه فقط فی ملحمه «علی بساط الریح» للشاعر الشهیر اللبنانی فوزی المعلوف الذی برز حقا فی هذا المیدان، فهو فی ملحمته قد اجاد فی الاستفاده من الخیال المجنح والابتکاری الذی یبدع صورا ترکیبیه لا وجود لها فی عالم الواقع، وإن کانت ممکنه الوجود. إنه سار فی ملحمته علی نظام الملاحم الحدیثه التی شاعت فی اوربه مع «فیکتور هوغو» و«ملتون» وغیرهما، وتراءت فی شعره فلسفه ابی العلاء المعری ونظریات دانتی.
    فوزی المعلوف شاعر مجدد وخصب الخیال ولکنه شاعر الالم والتشاوم والکآبه والذی ینطلق من داءه العضال فی حقبه من الزمن والذی ادی إلی موته فی ریعان شبابه. هذه الملحمه رحله خیالیه تنطوی علی فلسفه خاصه فی الحیاه وتمجد الصفات الإنسانیه. فی هذه الملحمه تتجلی الروح الشرقیه والرومانسیه. إن الشاعر فی ملحمته هذه یبین لنا ان الإنسان لم یستثمر الاختراعات القیمه التی ابدعها العباقره لإحیاء البشریه، بل توسل بها لیقتل الشعوب بید آمنه؛ وفی الواقع ان هذه الملحمه ثوره علی التطور المادی الذی لا یودی إلی سعاده الإنسانیه.
    کلیدواژگان: الملحمه الحدیثه، الخیال، فوزی المعلوف، علی بساط الریح
|
  • Pages 5-21
    Nowadays, human lives in age of technology and fighting the time minute to minute. Then he gets familiar with kind of literature that is proportion with his age. The short short story appears under the shadow of social, political, culture and economical anxieties and authors lean to it all around the world. This kind of literature prevalence slowly in Arabic countries and writers emphasis to it and the short short story being mirror of their real lifes. Ahmed Jasim al-Hossain is one of the contemporary authors that we can mention, he does great jobs and wrote collection of variant stories in this form. “Al-theab toeido ghiraata tarikhiha” is one of the short short stories from his collection “Khabisa” and the story about a wolf that wants to change his nature and become a sheep. He enters to folk of sheep, eats grass for days, but finally can’t overcome on his real nature and comebacks to his wolf nature and starts to eat sheep wherever. Writers of this essay notice to survey this text including of their form and purpose.
    Keywords: Short short story, Ahmed Jasim al Hossain, Khabisa, Al, theab toeido gheraata tarikhiha
  • Pages 23-38
    Muhammad Mahdi al-Jawahiri (1900-1997) is one of committed poet that Arabic classic poem release from motives cover and used it problems of human and native land. This rightful poet is unique innovation this kind of committed poem, because this tendency has apparent completely in purposes and styles and his imaginative poem. So that poet habitual poem and poets with light, sum and stars and the like that and also describe with fire and etc. Therefore in this article we attend to consider the poet style in use of imaginative poem that he describe with them poets and poem and this imagination poem are with one unique attribute and that is parallel or comprehensive in them. To seem when the poet use the word of light his aim is emphasis on poem that should be a charter or guidance and a means of nourishment the society people, and also when he use the fire word his aim is that poem should set on fire existence of idols and oppressors, and this statement poet belief to mission poem and showy his technical truth.
    Keywords: Muhammad Mahdi al Jawahiri, poetry, Simile, metaphor, light, Fire
  • Pages 39-58
    This article deals with the effects of pessimism in the Abu al-Qasim al-Shabi´s poetry and life as we find the phenomenon of pessimism is clearest phenomenon that appeared in his poetry while it is key element in romantic. Thus his poetry has a lot of sad contents, where his language is worn the clothes of grief. In this essay it has been tried to consider reasons of pessimism in Abu al-Qasim al-Shabi's poetry and reach to this conclusion that pessimism in his poetries obviously. Abu al-Qasim al-Shabi's poetries are the image of his pains and sadnesses in his life from his childhood. Even sometimes he is pessimist about life and world and love but these feelings are changeable in his life.
    Keywords: Abu al Qasim al Shabi, Pessimism, Life, Death
  • Pages 59-82
    The intertextuality created among structuralism as a new expression. Then it got important dimensions in the field of modern criticism. Although it is relied on tradition in two fields of criticism and eloquence. Because ancient critic talked about. Therefore intertextuality as a new phenomenon has important role in literary figures big works. An Egyptian poet, Amal Donqol in one of the literary man that intertextuality created effective epic in his poem while it is monotonous and it is appear in the case of homeland that is the matter of more his poems, because Amal Donqol committed to the problems of nation and society. So he was attempting to change the reality. Absolutely intertextuality as a fashionable phenomenon in his collection of poet that reveal from the way of usage tradition like ancient and mythical characters, religious, literary and national heritage. After than he covers it new and real cloth and put it to live modern world and move freely. This study attempts to represent intertextuality technical and impression in poet’s poem further discovering his success round in usage of other texts in his poetical text.
    Keywords: intertextuality, Arabic poetry, Amal Donqol, Humanity tradition, defamiliarization
  • Pages 83-99
    Abd al-Karim al-Karmi, also known as Abu Salma is of a noticeable position in the history of Palestine’s “resistance poetry”. He lived contemporarily with various generations of Palestinians before and after the establishment of the Zionist regime and was a standard-bearer among the resistance poets of Palestine who stood by the nation’s side and resisted at a time when it was common for the poets to praise kings and rulers. Abd al-Karim al-Karmi’s poems are the voice and eloquent tongue of his nation that played a remarkable role against the colonization and Zionism when Palestine was under custody of Britain. In fact his poem is a more powerful weapon than those of resistance movement against the policies which are aimed at spreading Zionism in the Palestinian lands and onslaught of Palestinians. Prior to formation of the Zionist regime, Abu Salma fought against the occupying enemy with his revolutionary poems and words and after that, he remained a cultural and revolutionary figure faithful to the goals of his nation and his homeland, Palestine. This loyalty is manifested everywhere in his poems through different ways such as provoking uprising, paying tribute to martyrs and their commemoration, depicting the enthusiasm for reaching the beloved, the homeland, or fiery odes in opposition of slavery, captivity and occupation of the homeland. Al-Karmi’s works truly mirrors Palestine and its pains and grievances and shall be taken as a token of dignity and pride of the nation.
    Keywords: Palestine, Resistance, Al, Karmi, National culture, Return
  • Pages 101-121
    The linguists turn in their studies to the study of language in various fields. And they detached language to the semantic units and they were interested in the semantic units that are smaller than words. They are audio units which associated with the performance of sentences and affect the implication, such as stress, intonation, and rhythm and …. The truth is that it is impossible to recognize the real meaning of speech, just through words and structures, but there is another language beside it whether audio or mute- contributes to reach to a real recognition of meanings and implications, as it contributes in clarification of the Quran meanings. This article discusses the subject of stress as one of the audio performances associated with the words: its concept, significance and purpose, noting its effect on reading and its changes on implication as a human verbal behavior. Found during this search that stress leads us to the different implications and has a clear effect on determining the meaning that the speaker wants.
    Keywords: Stress phenomenon, Phonetics, Arabic phonology, Impact on meaning
  • Pages 123-144
    In the existing age, many great individuals composed epic such as Ahmed Shaoghi, Bolas Salama, Omar Abu Risha. However imagination is what we cannot observe in their epics while it is a requisite for epical poem. The only poet who elaborately took advantage of imagination in his epics is Faozi Maloof, the Lebanese prominent poet, in "Ala bisat al-Rih". Faozi Maloof is a modernist and imaginative poet whose poems are sometimes known as poetry of sorrow and grief. It should be noted that composing such poems is resulted from his sickness during a period. This epic is a trip of fantasy which includes his unique approach. He appreciates good human virtues and displays oriental and romantic spirit. He states that human beings have not applied helpful inventions by intelligent people for their survival and prosperity. In contrast they have just used them for annihilation and massacre. In fact, this epic is a revolution against present materialistic progress which the poet believes does not lead to human prosperity.
    Keywords: imagination, Faozi Maloof, Ala bisat al Rih (On wind's expansion)