فهرست مطالب

تدبیر - پیاپی 254 (امرداد 1392)

نشریه تدبیر
پیاپی 254 (امرداد 1392)

  • 80 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/05/10
  • تعداد عناوین: 17
|
  • سرمقاله
  • تدبیر، کلیدی در دست خردورزان
    صفحه 10

    ایران در عرض دو ماه، از 24 خرداد تا 24 مرداد، شاهد دو حماسه سیاسی بود. طرح شعارهای اعتدال‎گرایی، تدبیر و امید نیازهای واقعی جامعه ایران را در شرایط کنونی منعکس کرد و طرح شفاف و صریح مسایل و مشکلات و کوشش برای ایجاد جو اعتماد (که نشان از تاکید بر اهمیت سرمایه اجتماعی داشت) از سوی رییس جمهور بارقه‎های امید را نمایان ساخت.
    تلاش هرچه سریع‎تر در شکل‎گیری فرایند انتخاب کابینه از طریق برنامه‎ریزی در قالب کارگروه‎های مختلف، در دستور کار قرار دادن راه‎اندازی اقتصاد در قالب برنامه 100 روزه، تاکید بر دانش و تجربه در انتخاب کابینه و پرهیز از جوسازی از مصادیق روشن تحقق بخشیدن به شعارهای مطرح شده در زمان انتخابات بود. ارایه برنامه‎های از قبل تدوین شده از سوی وزرای پیشنهادی نیز از جمله عواملی بود که اهمیت سرعت در پرداختن به رفع معضلات و مشکلات پیش‎رو را نشان می‎داد.
    شاخص‎های جهانی درخصوص اقتصاد ایران حاکی از آن است که گرچه در تولید علم و حوزه فناوری، فناوری اطلاعات، سلول‎های بنیادی و میکروالکترونیک جایگاه خوبی داریم لیکن در سال 2011 از منظر شاخص فضای کسب و کار در میان 183 کشور، رتبه 144 و در میان 19 کشور منطقه، رتبه شانزدهم، از منظر شاخص رقابت‎پذیری در میان 142 کشور، رتبه 62 و در میان 16 کشور منطقه رتبه هشتم و از منظر شاخص رونق اقتصادی در میان 110 کشور رتبه 97 و در میان 14 کشور منطقه رتبه 13 را دارا بوده ایم. رای اعتماد بالای وزرای اقتصاد و امور خارجه نیز نشان از حساسیت جامعه به دو مقوله اقتصاد و دیپلماسی در شرایط کنونی جهت غلبه بر مشکلات بود.

  • گفت و گوی ماه: سیاست های ارزی و بقای بنگاه ها
    صفحات 11-18

    امروز صنعت و تجارت کشور، بی تردید به حمایت و پشتیبانی و امنیت روانی جهت برنامه ریزی بلندمدت و آینده نگری واقع بینانه ای نیازمند است.
    در این میان، شفافیت سیاست های بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز در تجارت بین الملل از اهمیت ویژه ای برای بنگاه های اقتصادی برخورداراست. اما در این باره، تفسیری شفاف و قابل پیش بینی ازاستراتژی های بانک مرکزی در دست نیست.
    اگر باور داشته باشیم که نرخ ارز، دارایی ها و بدهی های واحدهای تجاری، تولیدی و صنعتی را تحت تاثیر جدی قرار می دهد، پس می توان گفت که نوسانات آن نیز می تواند تهدیدی جدی برای بقای بنگاه های اقتصادی و صنعتی به شمار آید و به احساس بی ثباتی، ناامنی و نبود اطمینان در جامعه، دامن بزند. از این رو، به باور صاحب نظران اقتصادی، کنترل این نوسانات بسیار ضروری است.
    از سوی دیگر، اثرات منفی نوسانات نرخ ارز بر فعالیت بنگاه های کوچک و متوسط نیز کاملا مشهود است چرا که ممکن است این بی ثباتی نرخ ارز و نوسانات پیوسته، تا آنجا پیش رود که بقای بنگاه ها را به خطر اندازد و می دانیم که بنگاه های کوچک و متوسط، بخش قابل توجهی از اشتغال کشور را پوشش می دهند و بی توجهی به آن ها می تواند وضعیت اشتغال کشور را در آینده حادتر نماید.
    به باور اقتصاددانان، استمرار نوسانات نرخ ارز و نبود ثبات لازم در آن، نتیجه ای جز از بین رفتن فرصت های سرمایه گذاری مولد در کشور نخواهد داشت که در این باره لازم است تا بانک مرکزی و دولت جدید، درباره برنامه ها و سیاست های ارزی خود، بازنگری جدی، اصولی و جامعی را اعمال نمایند.
    ماهنامه تدبیر نیز به منظور بررسی نقش دولت در مطالعه، برنامه ریزی و اجرای درست سیاست های ارزی کشور و نقش بنگاه ها در تلاش برای افزایش فعالیت های صادراتی خود در بازارهای جهانی برای ارزآوری بیشتر به کشور، گفتگویی را ترتیب داده که در آن تنی چند از صاحب نظران مسایل ارزی، ضمن حضور در میزگرد، شیوه ها و راه کارهای لازم را برای افزایش ارزآوری و کاهش ارزبری در دولت و بنگاه ها مورد بررسی قرار دادند.
    آنچه که در پی می خوانید، خلاصه ای است از دیدگاه ها و نظرات شرکت کنندگان در میزگرد.

  • آینده شیوه های کسب وکار مبتنی بر فناوری اطلاعات
    سارا سپهری*، مسعود بینش صفحات 20-26

    سرعت تغییر در فناوری، نوآوری و پذیرش کسب وکار جدید در این سال ها چشمگیر بوده است. همانطور که می دانید ذخیره اطلاعات در دنیا هم اکنون هر 20 ماه (تقریبا هر دو سال) دو برابر می شود؛ شمار کاربران اینترنتی به 12 میلیارد نفر رسیده و پرداخت ها از طریق تلفن همراه رقمی نزدیک به یک تریلیون دلار است.
    مقاله حاضر که به تشریح 10 شیوه کسب وکار مبتنی بر فناوری اطلاعات در 10 سال آینده می پردازد، علاوه بر توصیف چگونگی و چرایی اهمیت این شیوه های کسب وکار برای مدیران ارشد سازمان‎ها، دربرگیرنده چندین مطالعه موردی است که به سرعت در حرکت و رشد هستند. سرعت پیشرفت دو شیوه کسب وکار، در حال حاضر آنها را به «پیشروان» کسب وکار در قرن 21 تبدیل کرده است: الزامات رقابتی بیشتر شرکت ها، اگر نگوییم تمامی شرکت ها. "داده های گسترده" و "تجزیه و تحلیل های پیچیده" به سرعت از لب مرز به سوی مجموعه توانمندی هایی پیشروی کرده اند که عمیقا نیاز به جایگزینی کارکردها و عملیات، و توانمندسازی مدیران در جهت دارا بودن اصول مدیریتی بهتر برای درک بازار و تصمیم سازی در کسب وکار دارند. در عین حال، فناوری های اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک "زمینه اجتماعی" قدرتمند هستند؛ بخشی کلیدی از زیرساخت های سازمانی که کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان را همبسته کرده و به یکدیگر پیوند می دهد، درحالی که قبلا این ارتباط میان آنها وجود نداشت.

  • بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید (SWOT) و اولویت بندی راهبردی صنعت نانو فناوری در ایران
    حسین خسروپور*، علیرضا گرشاسبی، عارف بهروز صفحات 27-32

    بررسی تغییرات فناوری در جهان، مبین رشد سهم شرکت های دارای فناوری پیشرفته و به طور ویژه فناوری نانو از اقتصاد جهانی است. در این میان، وضعیت فناوری در ایران در مقایسه با سایر کشورها مبین ضعف صنایع ایران در این حوزه است. یکی از عوامل موثر در رشد و توسعه این فناوری، سیاستگذاری در این فناوری است. هدف این مطالعه بررسی وضعیت ایران در صنعت نانو فناوری و اولویت بندی کلان علم و فناوری کشور است. به این منظور روندهای مهم صنعت نانو با توجه به تحولات فناوری در سطح جهانی مورد مطالعه قرار گرفته است، سپس با توجه به فعالیت ها و تلاش های انجام شده در ایران با توجه به نقاط ضعف، قوت و فرصت،تهدیدات فناوری- بازاری ایران اولویت های سیاستگذاری در این بخش ارایه شده است.
    نتایج این تحقیق نشان می دهد اولویت های برنامه ریزی های اجرایی از جمله شناسایی و تقویت مراکز تحقیقاتی و فناوری نانو تامین منابع انسانی و فنی، ایجاد همکاری میان موسسات تحقیقاتی و صنعتی با رویکرد مشارکت راهبردی، ایجاد آزمایشگاه ملی فناوری نانو، افزایش تحقیقات در حوزه های اولویت دار نظیر پیل های خورشیدی و فتوولتاییک، باتری های یون لیتیم، واکسیناسیون گیاهان، تراشه های نانوزیستی، حسگرهای نانو زیستی، سیستم های رهایش دارو از فعالیت های مهم و تاثیرگذار بر حوزه های تحقیقاتی- صنعتی خواهد بود.

    کلیدواژگان: صنعت نانو، نانو فناوری و اولویت های کلان نانو فناوری
  • مشتقات و مدیریت ریسک، راه کاری جهت بهبود سیستم مالی شرکت ها
    غلامرضا عسکرزاده* صفحات 33-36

    در طول دو دهه گذشته، بازارهای مالی، گسترش روزافزونی را به لحاظ انتشار اوراق بهادار و معاملات مربوط به آن در بازار ثانویه تجربه کرده اند. ضمن آنکه این بازارها به خاطر به وجود آمدن بورس های سهام، ارز و فلزات بیشتر به هم مرتبط شده اند. فراگرد ایمن سازی در بانکداری سنتی (دریافت وثیقه جهت اوراق بهادار) جهت توزیع ریسک بین بانک و طرف دیگر معامله، یک طرفه و توسط بانک بکارگرفته می شد. شاید بتوان گفت خلاقیت مالی موجود در انتشار و مبادله محصولات مشتقه، مهم ترین گام را در توسعه بازارهای مالی برداشت. محصولات و ابزارهای مشتقه ای چون «اختیارات»، «قراردادهای آتی» و «معاوضات» ابزارهای استاندارد مدیریت ریسک هستند که ضمن توزیع ریسک، باعث تسهیل در تخصیص بهینه سرمایه به بخش های مختلف و ایجاد فرصت های مولد سرمایه گذاری می شوند. این ابزارها به جمع آوری اطلاعاتی که به آسانی در بازارهای فیزیکال به دست نمی آیند، کمک شایانی می کنند.
    از طرف دیگر با درنظر داشتن منافع این اوراق، این نگرانی هم وجود دارد که رشد بازارهای مشتقه (چه استاندارد و چه غیراستاندارد) ممکن است ثبات اقتصادی را برهم زند. به ویژه اغلب شنیده می شود که استفاده گسترده از اوراق مشتقه، سرمایه گذاری های بلندمدت را کاهش می دهد چرا که سرمایه را در فعالیت های بورس بازی کوتاه مدت به کار می گیرد.
    بنابراین، هدف اصلی این مقاله، تحلیل منافع و ریسک هایی است که مرتبط با کارکردهای اقتصادی معاملات اوراق مشتقه است و در آن سعی شده است تا استراتژی های جهانی و روش های مدیریتی بهبود سیستم مالی شرکت ها بررسی شوند.

    کلیدواژگان: ابزارهای مشتقه (قرارداد های آتی، پیمان های آتی، اختیارات، معاوضات)، ریسک
  • چالش های رایج در همکاری های بین الملل در صنعت خودرو (مطالعه موردی ایران و ژاپن)
    علی اکبر برومیده* صفحات 37-42

    شرکت ها برای موفقیت و رشد پایدار نیازمند توسعه سطح همکاری با یکدیگر هستند. موضوعی که خود به دلیل تفاوت در نگرش، سبک مدیریت و فرهنگ ها چالش هایی را به همراه خواهد داشت. آگاهی از این چالش ها و تلاش برای مدیریت آنها می تواند به موفقیت شرکت ها در پیشبرد همکاری کمک کنند. صنعت خودرو هم با توجه به ماهیت کسب و کارش و هزینه های هنگفت تحقیق و توسعه نیازمند همکاری با سایر شرکت ها (حتی رقبا) است. از این رو حجم همکاری های بین الملل در این صنعت بالا است و گستره وسیعی از شرکت ها را (از کشورهای مختلف با فرهنگ ها و سبک مدیریت و شیوه کاری) شامل می شود. با آگاهی از این چالش ها و برنامه ریزی برای تعدیل آن ها، می توان از حجم تنش ها کاست و به حجم موفقیت های طرفین افزود. از این رو در این نوشتار با استفاده از روش پژوهش کیفی، به استخراج چالش های همکاری های بین الملل خودروسازان ایرانی و خودروسازان ژاپنی پرداخته است. از جمله یافته های بارز این پژوهش می توان به مواردی از قبیل نبود انعطاف پذیری، محافظه کاری افراطی، ارتباطات پراکنده، تغییرات زیاد ساختاری و نبود ثبات قوانین و مقررات حاکم بر کسب و کار اشاره کرد که بر تداوم همکاری های بین الملل خودروسازان دو کشور تاثیرات فراوانی داشته است.

    کلیدواژگان: چالش، فرهنگ، صنعت خودرو، همکاری های بین الملل، ایران، ژاپن
  • عارضه یابی، آسیب شناسی و ممیزی مدیریت منابع انسانی شرکت ها بر اساس استاندارد 34000
    آرین قلی پور* صفحات 43-49

    رقابت در صحنه ملی و جهانی روز به روز شدیدتر می شود و شرکت ها در دنیای متحول امروزی در دو جبهه باید بجنگند. در یک جبهه آن ها باید محصولات (تولیدات و خدمات) رقابتی ارایه کنند و در جبهه دیگر باید منابع انسانی زبده ای را شکار کنند که بتوانند محصولات رقابتی تولید کنند. از یک طرف هر قدر دنیای کسب و کار گسترش می یابد، رقابت برای جذب منابع انسانی نخبه فشرده تر می شود، از طرف دیگر هر قدر دانش و تکنولوژی سازمان پیچیده تر و پیشرفته تر می شود، جذب منابع انسانی و به ویژه دانشگران اهمیت بیشتری می یابد. به طور کلی می توان این گونه نتیجه گرفت که برای اینکه بتوان در صحنه رقابت با بقیه سازمان ها موفق شد باید در صحنه جذب، توسعه، انگیزش و نگهداری منابع انسانی تلاش کرد. برای این منظور سازمان ها از تکنیک های متفاوتی استفاده می کنند تا در راستای استراتژی های سازمان، منابع انسانی خود را هدایت کنند. تکنیک های متفاوت، کارایی خاص خود را دارند. کوچک سازی، بازآرایی ساختار، مهندسی ساختار سازمانی، مهندسی مجدد فرایندها، تسهیم دانش، برنامه های مشارکت کارکنان، برنامه های ارتباط با مشتری، برنامه های تسهیم سود، آموزش، مدیریت عملکرد، فرایند باز خورد، طراحی شغل، گردش شغلی، کار تیمی، کار انعطاف پذیر، تسهیم شغل، تنوع آموزی، منتورینگ، حسابرسی منابع انسانی، طراحی سیستم های انگیزشی، شرح شغل و شرایط احراز، سیستم رشد و ارتقاء، برنامه های ایمنی، امنیت، بهداشت، محیط و ارگونومیکز همگی از تکنیک ها و روش هایی هستند که برای اثربخشی مدیریت منابع انسانی بکار می روند. ولی یکی از نقاط ضعف سازمان ها در این زمینه، عدم بهره گیری از یک مدل سنجش یکپارچه و منسجم این تکنیک ها و سیستم ها است.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، ممیزی مدیریت منابع انسانی، استاندارد 34000
  • پرورش رهبران کسب و کار در چین (گفتگو با یینگ یی چیان)
    صفحات 50-52

    یینگ یی چیان از سال 2006 تاکنون رییس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه چین هوا است. وی مدرک فوق لیسانس خود را از دو دانشگاه ییل (Yale) و کلمبیا و مدرک دکتری خود را در رشته اقتصاد در سال 1990 از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است.
    رییس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه چین هوا، در گفتگو با فصلنامه مک‎کنزی، به بیان ویژگی‎های رهبران موفق کسب و کار در چین و مهارت‎های مورد نیاز آنها برای آینده می‎پردازد.

  • مصاحبه: ایجاد تعامل بین دو نسل (مجری طرح فولاد مبارکه اصفهان و اولین مدیر عامل این شرکت)
    احسان اردستانی* صفحات 57-60

    اگر سری به دفتر مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزنید، عکس هایی خواهید دید که به ترتیب مدیران عامل فولاد مبارکه از ابتدا تا زمان فعلی را نشان می‎دهد. اما در میان این افراد، شاید محمدحسن عرفانیان ویژگی متمایزی دارد و آن مجری بودن عرفانیان در این طرح است. عرفانیان 13 سال از عمر خود را برای این طرح عظیم فولادی گذرانده است و از این رو نام عرفانیان با نام فولاد مبارکه گره خورده است.
    در بعد از ظهر یک روز گرم تابستان به دفتر کار ایشان در خیابان قایم مقام رفتیم. با حوصله به صحبت‎های ما گوش داد و به آرامی پاسخ سوالاتمان را داد و در خلال صحبت هایش از خاطرات شیرین و تلخ راه‎اندازی فولاد مبارکه گفت. علاوه بر ابعاد فنی در شخصیتش، هویت نظریه پردازی در حوزه مذهبی نیز برای خودش قایل است و بسیاری از مفاهیم را با بینش و نظام ارزشی شکل گرفته در ذهنش تحلیل می‎کند.
    عرفانیان از فولاد دست بردار نیست و از آنجایی که فولاد را ابزار اقامه قسط در جامعه می‎داند به شدت به توسعه این عنصر حیاتی در کشور حساس است. دغدغه توسعه آن در کل کشور را دارد و در حال حاضر نیز مدیریت ارشد شرکت فولاد غرب ‎آسیا برعهده او است. به این مصاحبه توجه کنید.

  • کسب و کارهای کوچک: 10 سوال که باید در زمان قیمت گذاری محصولتان از خود بپرسید
    علی نعمتی شهاب* صفحات 61-62

    داشتن محصولات و خدمات عالی به خودی خود تضمین کننده موفقیت نیست؛ بلکه لازم است آن ها را به درستی قیمت گذاری کنید. این امر نیازمند داشتن شناخت مناسب از مشتریان و دانستن این نکته است که آن ها برای چه چیزی حاضر به پرداخت پول هستند. در عین حال لازم است از قیمت های رقبایتان نیز مطلع باشید. هم چنین باید بخش های بازار، بسته بندی محصولات و هم چنین مزایای ملموس و غیر ملموس چیزی را که می فروشید، در نظر بگیرید.
    در این مقاله 10 سوال بسیار مهم که لازم است پیش از چسباندن برچسب قیمت روی کالایتان از خودتان بپرسید، ارایه می شود. این سوال ها عبارت اند از:مشتریان حاضرند برای محصول من چقدر پول پرداخت کنند؟

  • گزارش ویژه: گستره کاربرد داده کاوی
    علی اکبر بابایی* صفحات 63-66

    همایش بیست و یکم MITM با عنوان، "رویکرد داده کاوی در حل مسایل سازمانی با نگرشی متفاوت برای تصمیم گیرندگان پیشرو در قرن بیست و یکم"، با حضور مدیران سازمان نظام صنفی رایانه تهران، انجمن انفورماتیک ایران، اعضای کنفرانس داده کاوی ایران و دانش آموختگان رشته MBA با گرایش فناوری اطلاعات در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
    سخنران این نشست، آقای دکتر جمال شهرابی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در سخنرانی کاربردی خود با موضوع داده کاوی (Data Mining) به بیان پیشرفت هایی پرداخت که در حوزه داده کاوی در دنیا اتفاق افتاده اند و رویکردهای نوینی که بهره برداری از داده های خام به ظاهر ساده در اطراف ما و سازمان هایمان را به تحولات بزرگی در تمام عرصه ها منتهی ساخته است. داده کاوی یک ضرورت برای مدیران پیشرو تلقی می شود و آن ها باید به سمتی بروند تا بتوانند از داده های اطرافشان بهتر و بیشتر بهره مند شوند و به دانش لازم برای اجرایی کردن اهداف خود دست یابند. بسیاری از موضوعاتی که در اطراف ما وجود دارند، به خوبی دیده نشده اند و کاملا استفاده نمی شوند. برای این کار باید از مدل ها و سیستم های خاصی برخوردار باشیم، اگر چه بسیاری از قوانین برای ما تقریبا مبهم است. در اطراف خود شاهد اتفاقاتی هستیم که به خوبی نمی دانیم این اتفاقات به خاطر چیست و از کجا ناشی شده اند و کدامیک از عوامل می تواند موجب انجام درست کارها شود. وقتی عوامل اطراف ما ناشناخته هستند یا تعداد آن ها خیلی زیاد است، باید از واقعیت های اطراف خود، مدل ها یا الگوهایی را طراحی کنیم. پرسش این است که کدامیک از رویکردهای مدل سازی به سمت رویکردها و مدل های مبتنی بر داده حرکت کرده است؟ مثلا اگر بتوانیم اطلاعات مربوط به خیابان های اصلی و فرعی را در حوزه ترافیک در اختیار داشته باشیم، می توانیم مدل هایی را برای ساماندهی بهتر ترافیک بسازیم. البته عواملی وجود دارند که کاملا در اختیار ما نیستند و نمی توان تمام آن ها را در مدل ها لحاظ کرد اما می توان شرایط موجود و واقعیات اطراف را در مدل ها اعمال کرد و بر اساس آن ها به موضوعات پرداخت و خروجی حاصل از این رویکرد را مطالعه نمود.
    مدل های داده کاوی روند فعالیت ها و عملکردها را گسترده می سازند و دستاوردهای زیادی را در اختیارمان قرار می دهند طوری که دیگر نباید نگران عوامل بسیار متفاوتی باشیم که در اطرافمان وجود دارند. اینکه مساله امروز ما مساله معیشتی است یا نه، یا اینکه بزه کاری عامل طلاق است یا برعکس یا اساسا فقر عامل هر دو است، نباید نگران باشیم که کدام عوامل مستقل هستند و کدام وابسته؛ بلکه با مدل های این حوزه می توان شرایط اطراف در جامعه را مانیتور کرده و واقعیت های اجتماعی را کشف کرد. بر این اساس است که در بسیاری موارد، خروجی ها، مبنایی برای تصمیم گیری ها قرار می گیرند.

  • اقتراح: مدیریت بهینه نیروهای دانشگر ضابطه‎گریز در سازمان
    صفحات 67-71

    دراکر دانشگران (Knowledge Workers) را افرادی توصیف می‎کند که با پردازش اطلاعات موجود برای ایجاد اطلاعات جدید ارزش افزوده‎ای را برای سازمان پدید می آورند که می‎توان به کمک آن به تعریف و حل مسایل پرداخت. نیروهایی که علی‎رغم ایجاد فضایی آکنده از دانش و پویایی برای سازمان‎ها، چالش‎های متعددی را نیز فراروی آنها قرار داده‎اند به نحوی که سرفصل‎های جدیدی را در حوزه منابع انسانی ایجاد کرده‎اند. هم‎اکنون در ایالات متحده از هر 10 شغل جدید، 8 شغل مرتبط با اطلاعات است.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، مدیریت دانش، سازمان دانش محور
  • قرارداد مشاوره مدیریت: درک مشترک کارفرما و مشاور از محدوده پروژه
    صفحات 72-73

    پس از موفقیت در فرایند انتخاب مشاور و پیش از شروع پروژه، لازم است از نظر حقوقی، بین طرفین اجرای پروژه قرارداد منعقد شود. این قرارداد، مبنایی را برای همکاری بین طرفین قرارداد فراهم می آورد و نیازها، انتظارات و منافع طرفین قرارداد و روش های احتمالی تغییر یا اصلاح آن ها را در طول زمان قرارداد ارایه می کند.
    قرارداد مشاوره یک سند رسمی است و در نتیجه باید با قوانین و مقررات جاری کشور هماهنگی کامل داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود قراردادهای مشاوره پیش از رسمیت بخشی و امضا توسط طرفین، توسط مشاوران حقوقی مجرب طرفین که ترجیحا دارای تخصص در زمینه قراردادهای مشاوره باشند، بازبینی، اصلاح و تایید شود.
    قرارداد مشاوره علاوه بر کاربرد حقوقی، به عنوان مرجعی برای ایجاد ادراک مشترک از موضوع و محدوده پروژه میان مشاور و مشتری بکار می رود. در قرارداد پروژه حداقل فعالیت های مورد نیاز برای اجرای پروژه همراه با محصولات و نتایج کلیدی پروژه و زمان بندی انجام فعالیت ها مشخص می شوند. بنابراین توجه به تدقیق کامل انتظارات و تعهدات فنی و غیرفنی طرفین در قرارداد برای تسهیل روند اجرای پروژه بسیار کلیدی است.

  • وبلاگستان: نبرد برندها
    صفحه 74

    به رغم این که ظهور بازارهای نو مانند چین، هند، برزیل و آفریقا در طی بیست سال گذشته، ساختار توزیع ثروت را به شدت تغییر داده است، برندهای بزرگ و قدیمی غربی همچنان در بازار حرف اول را می‏زنند. نگاهی به فهرست فورچون 500 (رتبه‏بندی‏های کمپانی‏ها بر اساس میزان فروش) و مقایسه آن با فهرست اینتربرند (رتبه‏بندی برند‏های تجاری) این موضوع را تایید می‏کند. در حالی که در سال 2012، در بین 500 کمپانی پرفروش جهان، 73 کمپانی چینی حضور داشتند، حتی نام یک کمپانی چینی در فهرست 100 برند برتر دنیا به چشم نمی‏خورد.
    کومار و استینکمپ، نویسندگان کتاب ظهور برندها معتقدند که کمپانی‏های تازه وارد، کم‏کم راه و چاه برندینگ را یاد گرفته‏اند و به زودی شاهد حضور برندهای پرآوازه چینی، هندی و... در بازار خواهیم بود. دیگر تقریبا غیرممکن است که بتوانید یک بازی فوتبال اروپایی را بدون اینکه توجهتان به نام "هواپیمایی امارات" بیفتد تماشا کنید. برندهای دیگری مثل حایر (تولید کننده چینی لوازم خانگی) و ناچورا (تولیدکننده برزیلی لوازم آرایشی) نیز از قافله عقب نمانده‏اند و با تمام قوا برای تسخیر بازار پرسود برندهای گران‏قیمت غربی می تازند. این سربازان تازه‏وارد، برای شکست دادن ژنرال‏های کارکشته غربی، می‏توانند از هشت راه حمله کنند. هر یک از این راه‏ها، مشکلات و سختی‏های منحصر به خود را دارد، اما برندهای تازه‏نفس باید با در نظر گرفتن شرایط خود یکی را انتخاب کنند.

  • نگاهی به یک کتاب
    صفحه 75
  • مشاهده گر
    صفحه 78
  • طنز و کاریکاتور
    صفحه 79