فهرست مطالب

علوم حدیث - سال هفدهم شماره 3 (پیاپی 65، پاییز 1391)

فصلنامه علوم حدیث
سال هفدهم شماره 3 (پیاپی 65، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حسن اسلامی اردکانی صفحات 3-27
    در برخی از روایات استدلالی برای معقولیت اعتقاد به خداوند و روز جزا ارائه شده است که مضمونی به این شکل دارد: اگر خدا و روز جزایی در کار بود، ما از ایمان خود بهره فراوان برده ایم و در صورتی که باور ما خطا از آب درآمد، زیانی نکرده ایم. این سبک استدلال، چندان مورد توجه متکلمان مسلمان قرار نگرفته است. با این حال، این استدلال قرینه ای در فرهنگ مسیحی دارد که به شرط بندی پاسکال معروف است و طبق پژوهش برخی از محققان از طریق نوشته های غزالی به فرهنگ مسیحی منتقل شده است. نوشته حاضر، پس از گزارش و تحلیل احادیث مرتبط، روایت مسیحی آن را تحلیل کرده و اشکالاتی را که بر این استدلال شده است، باز می گوید و قوت آن را می سنجد. بیشتر اشکالاتی که متوجه این استدلال شده، زاده بی توجهی به خصلت و کارکرد آن است. در نتیجه، به نظر می رسد که این استدلال همچنان کارآیی خود را دارد.
    کلیدواژگان: معقولیت ایمان در احادیث شیعه، شرط بندی پاسکال، معقولیت ایمان، استدلال عمل گرایانه، غزالی
  • فتح الله نجارزادگان، سمیه هادیلو صفحات 28-52
    قرآن کریم در دو مورد (سوره نحل، آیه 43 _ 44 و سوره انبیا، آیه 7) مرجعیت «اهل الذکر» را، دست کم در حوزه معارف دین، پذیرفته است. در مورد اصطلاح شناسی این تعبیر در بین قرآن پژوهان دو نظریه عمده به چشم می خورد: جمعی که با استناد به سیاق آیات، آنان را اهل کتاب، اهل علم و... دانسته اند و بر نظریه ارجاع مشرکان به آنان تاکید کرده اند و جمعی که با استناد به روایات انبوه شیعی و برخی از روایات اهل تسنن، آنان را (اهل بیت علیهم السلام) قلمداد کرده و اهل الذکر را، به پیروی از آهنگ روایات، در این معنا منحصر می دانند. در این میان برخی از مفسران کوشیده اند وجه جمعی بین این دو دیدگاه فراهم آورند، بازخوانی و ارزیابی وجوه جمع بین این دو نظریه در دو سطح تنزیل و تاویل آیات، مدنظر این پژوهش است.
    کلیدواژگان: اهل الذکر، اهل بیت علیهم السلام، قرآن، اهل کتاب، اوصاف انبیا
  • اصغر هادوی کاشانی، مرضیه رضوی صفحات 53-87
    در این نوشتار روایات رجعت _ که در کتاب بحار الانوار جمع آوری شده است _ برحسب دلالت به چند گروه تقسیم شده اند و از میان 160 روایتی که مرحوم مجلسی نقل کرده است، بیش از پنجاه روایت با حذف مضمون های تکراری انتخاب شده است و با توجه به این که بیشتر آنها از کتاب مختصر بصائر الدرجات نقل شده اند که نگاشته قرن نهم هجری است و با اصل کتاب البصائر چند قرن فاصله دارد _ سند آنها بررسی شده است. نتیجه بررسی نشان می دهد که تعدادی از این احادیث در کتاب های معتبری مثل الکافی و من لایحضره الفقیه هم با سندهای استوار یافت می شود. فراوانی بقیه نشان می دهد که با تواتر اجمالی می توان اصل وقوع رجعت را اثبات نمود؛ گر چه سخن قاطعی درباره جزئیات رجعت نمی توان بیان کرد. در پایان، ضمن اشاره به کتاب مختصر البصائر در جدولی که ترسیم شده است، نام راویان احادیث رجعت آمده است. ویژگی و کثرت آنها احتمال تبانی بر نقل احادیث غیر واقعی را از بین می برد.
    کلیدواژگان: رجعت، روایات رجعت، مختصر البصائر
  • سمانه مطلق مجد، عباس پسندیده، شادی نفیسی صفحات 88-106
    هدف این بررسی آن است که روشن سازد در احادیث پیشوایان دین، برای اصلاح رذایل و تقویت فضایل اخلاقی، از چه نوع شناخت هایی استفاده شده است. روش بررسی کتابخانه ای و توصیفی است. بدین منظور، احادیث فضایل و رذایل اخلاقی مورد مطالعه قرار گرفته، روش های شناختی آنها شناسایی و سپس طبقه بندی شده اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که شش دسته شناخت در اصلاح و مدیریت اخلاق مورد استفاده قرار گرفته اند که عبارت اند از: شناخت انسان، شناخت دنیا، شناخت مرگ، شناخت آخرت، شناخت خداوند و شناخت پیامد خلق ها و اعمال. هر کدام از این موضوعات شش گانه ابعاد مختلفی دارند و به تناسب صفات اخلاقی، هر کدام موجب اصلاح یا تقویت یک یا چند ویژگی اخلاقی می شوند. نتیجه این پژوهش، آن است که: یکم، مدل شناختی اسلام در اخلاق، یک مدل شش وجهی است؛ دوم، برای تغییر اخلاق در انسان، می توان از یک یا ترکیبی از چند عنصر از شناخت های شش گانه یاد شده استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اخلاق، شناخت، تفکر، خودشناسی، خداشناسی، دنیاشناسی، مرگ شناسی، آخرت شناسی، پیامدشناسی
  • علیرضا بهرامی، سید علیرضا حسینی صفحات 107-128
    شهرت رویکرد متفاوت دو مدرسه قم و بغداد در تعامل با حدیث و معارف نقلی و معیارهای ایشان در اعتبار سنجی روایات، ترسیم فضایی کاملا متفاوت و متقابل را از این دو مدرسه درپی داشته است. این در حالی است که نگاه حوزه بغداد به قم برخاسته از وامداری و دفاع از راویان و پاسداشت مشایخ و محتوای میراث ایشان است. گرچه مدرسه بغداد نقدهایی به برخی شیوه های میراث پژوهی و آرای رجالی قم دارد، اما توصیفات بلند فهرست نگاران بزرگ شیعه نسبت به مشایخ و مصنفات قم و اعتماد بر طرق نقل میراث از قم، گویای اعتنای خاص بغداد به این مدرسه عظیم است.
    کلیدواژگان: مدرسه حدیثی قم، مدرسه بغداد، راویان قمی، آرای رجالی قم
  • مهدی بیات مختاری صفحات 129-145
    کلینی بی واسطه از محمد بن اسماعیل بدون افزودن پسوند و پیشوندی، 831 حدیث نقل نموده است. بیشتر محققان عرصه حدیث و کاربران دانش رجال، مراد از وی را محمد بن اسماعیل بندقی نیشابوری تعیین کرده اند. دو فقیه معاصر امام خمینی و آی هالله خویی در وثاقت و معتمد بودن وی اختلاف نظر بنیادین دارند. امام خمینی، دست کم در چهار موضع به توثیق وی پرداخته و تاکید می کند، گرچه وی از سوی رجال شناسانی مانند طوسی و نجاشی توثیق نشده، اما بررسی و لحاظ کردن قراین، حاوی والامقامی اوست.
    اما آی هالله خویی، فراوانی روایت کلینی از محمد بن اسماعیل را متضمن توثیق وی نمی داند.
    اما برآیند کاوش در قراین بسیار از جمله شخصیت کلینی به عنوان راویت کننده از محمد بن اسماعیل، جزو مشایخ اجازه بودن وی و از سویی توثیقش توسط نامبردارانی همانند علامه حلی، شهید اول، صاحب معالم، وحید بهبهانی، میرداماد، حرعاملی، و...، حاوی استواری رویکرد امام خمینی است. بی تردید، بسنده کردن به ثوثیق و تضعیف رجالیان به عنوان تنها عامل و نادیده انگاشتن سایر قراین، موضعی مستحکم و جامع به شمار نمی آید.
    کلیدواژگان: محمد بن اسماعیل نیشابوری، کلینی، امام خمینی، آیهالله خویی، توثیق و تضعیف
  • علیه رضاداد، سیدکاظم طباطبایی، حسن نقی زاده صفحات 146-165
    واکاوی دقیق معانی اصطلاحات و مصداق یابی آن، از جمله مسائلی است که در مطالعات حدیث شناختی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا گاه یک واژه در ادوار و مکاتب مختلف، مفاهیم گوناگون را افاده می کند. از این رو، بررسی معانی دقیق اصطلاحات و سیر تاریخی آنها می تواند برای پژوهشگران راهگشا باشد.
    نگارندگان در این نوشتار بر آن اند تا با رویکرد مذکور، به بررسی اصطلاح «قوی» در علم الحدیث بپردازند؛ اصطلاحی که در کتب روایی و فقهی، تقریبا به شانزده معنا به کار رفته است. از این رو، نخست به بیان سیر تاریخی پیدایش این اصطلاح و آغازین کاربردهای آن در مکتب حله و سپس در مکتب جبل عامل پرداخته و آن گاه مفهوم آن تبیین می گردد. از حاصل این جست و جو می توان دریافت عنصر مدح تالی ضعف و یا غیر ممدوح و مذموم بودن راوی امامی و یا مدح تالی وثاقت برای راوی غیر امامی، در تعریف حدیث قوی مدخلیت دارد. همچنین این پژوهش نشان می دهد که واضعان این اصطلاح، مناسبت معنای لغوی و اصطلاحی را چندان که باید در نظر نگرفته اند. در نتیجه، اگر بگوییم کار آنها قدری برای طالبان حدیث گمراه کننده است، سخنی به گزاف نخواهد بود.
    کلیدواژگان: علم الحدیث، حدیث قوی، ممدوح، غیر ممدوح، غیر مذموم، شیخ بهایی
|
  • Sayyed Hassan Islami Pages 3-27
    There is an argument for rationality of belief in God and the Day of Judgment in some Islamic traditions which says: Given the possibility that God actually does exist and assuming the infinite gain or loss associated with belief in God or with unbelief, a rational person should live as though God exists and seek to believe in God. If God does not actually exist, such a person will have only a finite loss. This kind of argument did not appeal to Muslim theologians. However, there is an instantiation of this argument in Christianity which is known as Pascal's wager. According to some studies this argument has been transmitted from the writings of al-Ghazali to Christian culture. After reporting and analyzing the relevant hadiths, the present paper makes an analysis of the Christian version and reconsiders the drawbacks of this argument as well as its strength. The major drawbacks attributed to this argument are because of ignorance of its nature and function. Consequently, it seems that this argument has its effectiveness.
    Keywords: Rationality of Faith in Shia Traditions, Pascal's Wager, Rationality Faith, Pragmatic Reasoning, al, Ghazali
  • Fatholah Najarzadegan, Somayeh Hadyehloo Pages 28-52
    The Holy Quran has accepted, at least in the field of religious teachings, the authority of "Ahl al-Dhikr" as cited in its two verses: Nahl: 43 and Anbiya’: 7. There are two major theories in the terminology of "Ahl alUlum – Dhikr" among the scholars of the Quran. Some, citing the context of the verses, people of the Book and people of Knowledge and emphasized the theory of pagans as their examples. Some others relying on many Shi`a traditions and a few Sunni traditions in this regard have considered them as "Ahl al-Bayt (the Prophet’s Household, may peace and blessings be upon them)". They have restricted it to this sense following the theme of these traditions. Meanwhile, some commentators have tried to bring together these two theories and present them in one. This research study aims at finding and evaluating the common themes of these two theories and presenting them in two levels of tanzil and ta’wil.
    Keywords: Ahl al Dhikr (People of Remembrance), Ahl al Bayt (PBUH), the Quran, the People of Book, the Prophets’ Moral Traits
  • Asghar Hadavi Kashani, Marzieh Razavi Pages 53-87
    Traditions of Rijat, derived from the book "Bihar al-Anwar", have been divided into several groups by their implications. Of 160 hadiths narrated by the late Majlisi, more than 50 hadiths have been selected by eliminating repetitive themes. Since most of them have been transmitted from the book "Mukhtasar Basair al-Darajat", written in the ninth century AH a few centuries before the book "Bihar al-Anwar", their documents have been reviewed in this paper. Survey results indicate that some of these hadiths can be found in reliable hadith books such as "al-Kafi" and "Man la Yahzaruh al-Faqih" along with their firm documents. The abundance of other hadiths shows that principle of rijat can be proved through their frequency, though we cannot speak firmly of the details of rijat. The authors of the present paper mention the names of the narrators of rijat hadiths in a table at the end of this paper based on "Mukhtasar Basair al-Darajat". Their character and intensity destroys the possibility of their collusion to transmit forged hadiths.
    Keywords: Rijat, Hadith Evaluation, Mukhtasar Basair al Darajat
  • Samaneh Motlaq Majd, Abbas Pasandideh, Shadi Nafisi Pages 88-106
    The purpose of this study is to clarify the kind of cognition which has been used in the traditions of the Infallible Imams to correct vices and fortify the moral virtues. To do so, the authors of the present paper have studied the traditions of moral virtues and vices, identified their cognitive method and classified them, using the descriptive - analytical method, based on archivaland library resources. The findings of this study indicate that six groups of cognition have been used in correction and control of behavior: human cognition and knowledge of himself, of the world, of death, of the hereafter, of God and of the consequences. Each of these six topics consists of different dimensions and in respect to their qualities; they will correct or fortify one moral virtue or more. The results of this study: a) Islamic cognitive model in ethics, is a six-sided model, b) one or more of the above mentioned groups can be used for making a change in human behavior.
    Keywords: Types of Cognition, Knowledge, Knowledge of Himself, Knowledge of the World, Knowledge of Death, Knowledge of the Hereafter, Knowledge of God, Knowledge of the Consequences
  • Alireza Bahrami, Sayyed Alireza Hosseini Pages 107-128
    The different approaches of two schools of Baghdad and Qom to hadith, hadith teachings, and their criteria for the validity of hadith have resulted in a picture quite different from that of these two schools. This is due to the Baghdad’s approach to Qom arisen from the defense of narrators and honoring their elders and content of their heritage. Although the school of Baghdad has made some criticisms of the method of heritage studies and rijali opinions of Qom, big descriptions of great Shi`a listographers of the teachers of Qom, their writings, and their reliance on ways of transmission of hadith legacy from Qom reveal Baghdad’s specific respect for this great school.
    Keywords: Qom Hadith School, Baghdad Hadith School, Qom’s Narrators, Rijali Comments
  • Mahdi Bayat Mokhtari Pages 129-145
    Kulayni has directly narrated 831 hadiths from Muhammad ibn Ismail without adding any suffix or prefix to it. Most researchers in the field of Hadith and some rijal scholars have identified him to be Muhammad ibn Ismail Bunduqi Neishabouri. Opinions of two contemporary jurists Imam Khomeini and Ayatollah Khoi on his trustworthiness and reliability differ a lot. Though he has not been accredited by rijal scholars such as Tusi and Najashi, Imam Khomeini, at least in four cases, has accredited him. However, considering the existing evidences, we face with his supreme status. The abundance of hadiths narrated from him by Kulayni, on the one hand, and their content certainty on the other hand are more important than the rijal scholars’ tawthiq (accreditation). Moreover, a lot of his traditions have been transmitted in other ways that are accurate or reliable or valid without any addition or omission. Ayatollah Khoei, on the contrary, does not regard the abundance of hadiths narrated from him by Kulayni as a guarantee of his tawthiq (accreditation). He stipulates that there is no obvious indication that Kulayni has given his fatwa or religious obligations concerning lawful and unlawful things according to Muhammad ibn Ismail’s traditions. Finally, with the assumption of such a fatwa, it does not imply tawthiq. Exploring evidences like the character of Kulayni as a narrator from Muhammad ibn Ismail, licensed by him to narrate hadiths and accredited by famous scholars like Allameh Helli, the First Martyr, the author of Ma`alim, Vahid Behbahani, Mir Damad, Hurr Amili, etc. result in consistency of Imam Khomeini's approach. Of course, it is not reasonable to be satisfied with tawthiq and tadif (accrediting and discrediting) as the only agent and ignore other indications.
    Keywords: Muhammad ibn Ismail Neishabouri, Kulayni, Imam Khomeini, Ayatollah Khoei, Tawthiq, Tadif (Accrediting, Discrediting)
  • Ellieh Rezadad, Sayyed Kazim Tabatabai, Hassan Naghizadeh Pages 146-165
    Detailed analysis of meanings of terms and finding examples is of the issues that are of importance in the field of hadith studies. Since one word in different eras and schools has different meanings, finding the exact meaning of the term and its history can be of great help to researchers. The authors of this paper try to examine the term "qawi (strong)" in `Ilm al-Hadith (Hadith Science) through the above mentioned approach. There are approximately 16 meanings for this technical term in fiqhi (jurisprudential) and hadith books. They first give and account of the term: its origin and development, its early application to school of Hillah and then to the school of Jabal Amil. They finally view the concept from different perspectives. Results of the present research study indicate that praising subsequent to discrediting, the Imami narrator as a condemned one, or praising subsequent to accrediting the non- Imami narrator play an important role in defining hadith-e qawi (strong hadith). This research also shows that those who coined this term have not taken into consideration the relationship between literal and idiomatic meanings of the term so it is not wrong to say that they have somehow misled the seekers of hadith.
    Keywords: Ilm al Hadith (Hadith Science), Hadith, e Qawi (Strong Hadith), Mamduh (Praised), Ghayr Mamduh (Not Praised), Ghayr Madhmum (Not Condemned), Sheikh Bahai