فهرست مطالب

Scientific Journal of Rescue Relief - Volume:5 Issue: 1, 2013

Scientific Journal of Rescue Relief
Volume:5 Issue: 1, 2013

  • 98 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات پژوهشی
  • عباس استاد تقی زاده، محمد فرید لطیفی، علی اردلان صفحه 1
    مقدمه
    حوادث طبیعی و انسان ساخت به خصوص آنهایی که در مقیاس بزرگ اتفاق می افتند، علاوه بر ایجاد مرگ و میر و مجروحیت، باعث ایجاد معلولیت های جسمی، روانی و اجتماعی نجات یافتگان از حادثه می شوند. تامین و ارائه خدمات به موقع، سریع و اثربخش توانبخشی در بلایا می تواند میزان این معلولیت ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد. ارائه خدمات توانبخشی در محل حادثه از طرفی یک ضرورت بوده و نبود آن می تواند باعث ایجاد پیامد های منفی فردی، خانوادگی و اجتماعی شود و از طرف دیگر گاهی اوقات انتقال و ارائه این خدمات بسیار مشکل خواهد بود. هدف این مطالعه مرور محدود نیازها، ضعف ها و محدودیت های ارائه خدمات بازتوانی در حوادث و تبیین پتانسیل هایی است که فناوری های نوین در پاسخ به این نیازها ایجاد کرده اند.
    روش ها
    در این مطالعه مقالات منتشر شده به زبان انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتیLibrary of Congress، Web of Science وPubMed بررسی گردید. کلمات کلیدی مورد استفاده در این مطالعه عبارتند از: بازتوانی (Rehabilitation)، حوادث (Disaster) و فناوری (Technology). محققان با مطالعه خلاصه مقالات هرکدام را که غیرمرتبط با هدف مطالعه بود، حذف و خلاصه مقالات مرتبط با هدف مطالعه را انتخاب کردند. مقاله حاضر، حاصل مطالعه مقالات مرتبط دردسترس است. خطای دسترسی نداشتن به همه مقالات و همچنین خطای انتخاب در این مطالعه وجود دارد.
    یافته ها
    میزان استفاده از فناوری های نوین اعم از فناوری های ارتباطی، دیجیتال و نانویی در همه مراحل بحران ازجمله توانبخشی بلایا در حال افزایش است. ارائه خدمات بازتوانی از راه دور، استفاده از توان رسانه های دیداری و شنیداری به منظور ارائه خدمات روانی، اجتماعی و حمایتی و همچنین طراحی سیستم های دیجیتال توانبخشی فیزیکی و روانی را می توان نمونه هایی از این فناوری ها دانست.
    نتیجه گیری
    رشد سریع و پیش رونده فناوری های نوظهور، دورنمای روشن و امیدوارکننده ای را در استفاده از این فناوری ها در همه فعالیت های قبل، حین و بعد از بلایا ترسیم کرده است. شناخت چالش ها و نیازهای پیش رو در بازتوانی حوادث و پتانسیل هایی که فناوری های نوین در پاسخ به این نیازها خلق کرده اند، نیازمند توجه بیشتر محققان، مدیران و سیاستگذاران است.
    کلیدواژگان: فناوری های نوین، بازتوانی، توانبخشی، بلایا و حوادث
  • اعظم لاری، کتایون جهانگیری، کامران حاجی نبی صفحه 9
    مقدمه
    بیمارستان ها به دلیل نقش بسیار مهمی که در جهت تامین، حفظ و ارتقای سلامت ایفا می کنند از اهمیت بسیاری برخوردارند. حفظ قابلیت و عملکرد بیمارستان در زمان بحران از این جهت حائز اهمیت است که بتواند ضمن انجام وظایف جاری، توان پاسخگویی به حجم زیاد بیماران و مجروحین را نیز داشته باشد. شاخص ایمنی بیمارستان یکی از شاخص هایی است که به کمک آن می توان میزان کارایی بیمارستان را در زمان بحران تعیین کرد. مطالعه حاضر به منظور تعیین شاخص ایمنی بیمارستان در زمان بحران در یکی از بیمارستان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی در شهر تهران انجام شده است.
    روش ها
    این پژوهش از انواع پژوهش های کاربردی است که در انجام مراحل مختلف آن برحسب ضرورت از روش های کیفی و کمی استفاده شده است. بیمارستان مورد بررسی از 4 ساختمان تشکیل شده و جامعه پژوهش را واحدها، بخش ها و پرسنل بیمارستان تشکیل داده اند. در این پژوهش جهت گردآوری داده ها از روش های مشاهده، مصاحبه و چک لیست استاندارد «پاهو» (مطابق دستورالعمل WHO/PAHO) استفاده شد که به کمک آن شاخص ایمنی بیمارستان (در سه حیطه سازه ای، غیرسازه ای و عملکردی) و سطح خطرپذیری آن تعیین گردید. برای بررسی اعتبار محتوای صوری ابزار اندازه گیری، از اساتید صاحب نظر در زمینه مدیریت بیمارستان بهره گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که بیمارستان مذکور با توجه به شاخص های سه گانه با معدل 25/0 در گروه C قرار گرفته است، گروه C بیمارستان هایی هستند که در صورت وقوع بحران، ایمنی ساختار و ساکنین را تامین نکرده و عملکرد معمول خود را نیز از دست می دهند.
    نتیجه گیری
    با سنجش شاخص ایمنی بیمارستان و محاسبه میزان ایمنی آن در برابر بحران می توان تعیین نمود که یک بیمارستان تا چه اندازه می تواند در برابر یک بحران به حفظ ساختار و عملکرد خود بپردازد. به کمک این شاخص تصمیم گیران و سیاست گذاران قادر خواهند بود، اولویت انجام مداخلات مدیریتی و عمرانی در حیطه بهداشت و درمان را تعیین نمایند.
    کلیدواژگان: شاخص ایمنی بیمارستان، بحران، سازه ای، غیرسازه ای
  • حسن رضا زین آبادی، مریم همتی صفحه 19
    مقدمه
    اگرچه ارزشیابی کیفیت موسسات آموزش عالی ضروری است، اما اهمیت آن در موسسات آموزش عالی علمی کاربردی بویژه در موسسه هلال ایران، به عنوان یکی از موسسات مطرح و برگزیده، بیشتر احساس می شود. هدف کلی این پژوهش تدوین مجموعه عوامل، ملاک ها، نشانگرها و معیارهای قضاوت به عنوان پیش بایست های ارزشیابی کیفیت گروه های آموزشی در موسسه هلال ایران است.
    روش ها
    این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت و نحوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، پژوهش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی خبرگان درون و برون سازمانی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران تشکیل داده است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی در مجموع تعداد 20 نفر مورد مصاحبه قرار گرفته اند. در نهایت از روش دلفی برای تعیین عوامل، ملاک ها، نشانگرها و معیارهای قضاوت استفاده شده است.
    یافته ها
    پس از بررسی مصاحبه های انجام شده و همچنین استفاده از تجارب موجود و تایید نهایی مدیران گروه و اعضای هیات علمی موسسه هلال ایران، تعداد 8 عامل، 39 ملاک، 221 نشانگر و معیار قضاوت در بخش درونداد تدوین شد. همچنین 1 عامل، 3 ملاک، 19 نشانگر و معیار قضاوت در بخش فرایند و 3 عامل، 10 ملاک، 40 نشانگر و معیار قضاوت در بخش برونداد تدوین شده است.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داده است، عوامل، ملاک ها، نشانگرها و معیارهای قضاوت تدوین شده می تواند به عنوان یک پیش بایست اساسی برای ارزشیابی کیفیت گروه های آموزشی موسسه هلال ایران بکار برده شود.
    کلیدواژگان: ارزشیابی کیفیت، ملاک، نشانگر، معیار قضاوت
  • علی پولادی ریشهری، شاهین افشارپور، سید موسی گلستانه، شیوا رستمی، محمود مظفری، عبدالکریم شعبان زاده، محمدرستگارپور صفحه 31
    مقدمه
    سازمان های هلال احمر و صلیب سرخ در سراسر جهان وظیفه دارند، نسبت به ارایه خدمات انسان دوستانه و حمایت از مددجویان اقدام نمایند. جمعیت هلال احمر با جذب، سازماندهی و بهره گیری از توان اقشار و افرادی که تمایل به مشارکت در اهداف انسان دوستانه جمعیت هلال احمر دارند، به نیازمندان کمک می نماید. این تحقیق به بررسی عوامل موثر در جذب و نگهداری گروه های داوطلبان، جوانان و امدادی جمعیت هلال احمر استان بوشهر پرداخته است.
    روش ها
    روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل گروه های داوطلبان، جوانان و امدادی هلال احمر استان بوشهر بوده است. مطابق با آمارهای ارائه شده توسط جمعیت هلال احمر استان بوشهر تعداد کل اعضای گروه های داوطلبان، جوانان و امدادی هلال احمر استان بوشهر 7217 نفر بوده است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 391 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه اییک مرحله ای شهرستان های بوشهر، دشتستان، دشتی، بندر گناوه، کنگان، دیر و تنگستان انتخاب گردید. روایی صوری پرسشنامه توسط تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ در پرسشنامه اول و دوم به ترتیب برابر 86/0=r و 83/0=r به دست آمده است که نتایج بیانگر وجود سطح بالایی از همبستگی درونی بین سئوالات است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد عوامل تبلیغات افراد با نفوذ، تبلیغات خیابانی، حمایت سازمانی، انگیزه اجتماعی، ارتباط، رسانه، انگیزه درونی و تشویق مادی به ترتیب بیشترین تاثیر را در جذب افراد داشته اند. همچنین مهم ترین عواملی که در ماندگاری و ادامه همکاری نقش داشته اند به ترتیب ایمنی و بهداشت، روابط انسانی، فرهنگ سازمانی، تشویق غیرمادی، آموزش و تشویق مادی بوده است.
    نتیجه گیری
    عوامل متعددی در جذب و نگهداری گروه های داوطلبان، جوانان و امدادی جمعیت هلال احمر نقش دارند. با توجه به میانگین سنی کشور و احتمال بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی، توجه به یافته های پژوهش می تواند مسئولین امر را در اتخاذ سیاست های مناسب جهت جذب و نگهداشت نیروها یاری کند.
    کلیدواژگان: جمعیت هلال احمر، جذب و همکاری، نگهداری، نیروی انسانی
  • سیروس قنبری، منصور خوشخویی، سیدمحسن هندی، مهدی نامداری پژمان صفحه 40
    مقدمه
    رضایت شغلی و تعهد سازمانی را می توان پیش نیازهای کارایی درونی و بیرونی سازمان دانست. هدف اصلی این مقاله بررسی میزان ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان جمعیت هلال احمر استان همدان در سال 1389 است.
    روش ها
    تحقیق حاضر از نظر روش تحلیل داده ها، توصیفی-همبستگی است. از بین کارکنان جمعیت هلال احمر استان همدان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای/لایه ای و با استفاده از فرمول کوکران، 120 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر با پایایی 79/0 و پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم با پایایی 93/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون های ضریب همبستگی، t تک نمونه ای، مقایسه میانگین ها، تجزیه واریانس یکطرفه و شفه استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داده است، در رضایت شغلی، مولفه های رضایت از ماهیت کار، مدیریت (سرپرستی) و همکاران بالاتر از حد متوسط و در متغیر تعهد سازمانی، همه مولفه ها بالاتر از حد متوسط بوده اند. تعهد سازمانی با تمامی ابعاد رضایت شغلی ارتباط معناداری داشت (45/0=r). بین کارکنان زن و مرد از نظر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین گروه های دارای مدارک تحصیلی متفاوت از نظر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تفاوت معنادار وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش، از آن جایی که بین ابعاد رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد و کمترین میزان رضایت کارکنان از فرصت های ارتقا و رضایت از میزان حقوق و دستمزد می باشد، پیشنهاد می گردد مدیریت نیروی انسانی از طریق انتخاب کارکنان شایسته، اعطای پاداش های به موقع، مناسب و مبتنی بر ارزشیابی واقعی از عملکرد، افزایش حقوق و دستمزد با توجه به توانمندی ها و قابلیت های شغلی کارکنان و نظام پرداخت در سایر سازمان ها، و فراهم آوردن فرصت های مناسب برای ترفیع و ارتقای شغلی آنان، زمینه افزایش رضایت شغلی، دلبستگی و وفاداری نسبت به سازمان را در کارکنان ایجاد نمایند.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، تعهد سازمانی، جمعیت هلال احمر
  • سید صمد آقامیری، حامد فرساد، نادر اویسی، زینب کاوه فیروز، زهراآبجام، اشرف سادات موسوی، لیلا ذکریایی، زهرا زارع طوسی، نصیبه نورالهی صفحه 55
    مقدمه
    با توجه به آسیب پذیری کشور نسبت به حوادث، لزوم برنامه ریزی و انجام اقداماتی در راستای کاهش اثرات و پیامدهای آن ضروری به نظر می رسد. یکی از این اقدامات، انجام فعالیت های مطالعاتی در این زمینه بوده و در این بین استفاده از نظرات و تجربیات امدادگران، آسیب دیدگان و افراد درگیر با حادثه بسیار موثر می باشد. لذا در این پ‍‍‍‍‍‍‍ژوهش در نظر است تا با نظرسنجی از آسیب دیدگان، به نقاط ضعف و قوت عملیات امدادی جمعیت هلال احمر در منطقه زلزله زده استان آذربایجان شرقی دست یافت.
    روش ها
    بررسی حاضر به روش پیمایشی به انجام رسیده و یک بررسی توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مردم آسیب دیده شهرستان های اهر، هریس و ورزقان بوده است. روش نمونه گیری مطبق بوده است. بر اساس فرمول کوکران، نمونه تحقیق شامل 491 نفر از مردم آسیب دیده ساکن در نقاط شهری و روستایی شهرستان های اهر، هریس و ورزقان بوده است. کل جمعیت شهرستان های مذکور براساس سرشماری سال 1385، برابر با 263639 نفر است. این نمونه با درجه اطمینان 95 درصد و میزان اشتباه مجاز (دقت احتمالی مطلوب) 05/0 محاسبه شده است.
    یافته ها
    براساس یافته های تحقیق می توان استنباط کرد که عملکرد امدادگران در حوزه های توزیع اقلام مورد نیاز و نیز خدمات درمانی و کمک های اولیه در سطح خوبی ارزیابی شده است. تعداد قابل توجهی از آسیب دیدگان از عملکرد امدادگران رضایت داشته اند. تقریبا نیمی از مردم در مورد تامین مایحتاج اولیه راضی بوده اند. اکثر آسیب دیدگان از نحوه توزیع آب آشامیدنی و دسترسی به آن راضی بودند. تقریبا نیمی از افراد، نحوه توزیع چادر های امدادی و نحوه اسکان اضطراری را در سطح خوبی ارزیابی کردند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد در مجموع عملکرد جمعیت هلال احمر با توجه به حجم و گستره وسیع حادثه، به خصوص در مورد توزیع اقلام مورد نیاز مردم و خدمات بهداشتی و درمانی بسیار خوب بوده است. با توجه به نتایج تحقیق که رضایت مردم در محور وضعیت بهداشتی تقریبا متوسط بوده است، پیشنهاد می شود برنامه ریزی جامع تری در حوزه خدمات بهداشتی از سوی جمعیت هلال احمر صورت گیرد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه تقریبا یک سوم شهروندان ایرانی در مناطق روستایی ساکن هستند، باید برای این تعداد قابل توجه به منظور کاهش آسیب پذیری و افزایش خدمات، برنامه ریزی صورت گرفته و در صورت وقوع حادثه تصمیم های لازم اتخاذ شود.
    کلیدواژگان: نظرسنجی، آسیب دیدگان، عملیات امدادی
  • سید محمد اسماعیل جلالی، مهدی نوروزی *، سید فرخ فروهنده، محیا سادات یاسینی صفحه 65
    مقدمه

    به طور کلی حمل و نقل روان، موثر و ایمن، یکی از زیرساخت های لازم برای توسعه صنایع، افزایش سطح رفاه و ارایه خدمات امدادی در هر کشور است. در شبکه های شلوغ ترافیکی یافتن بهترین مسیرها برای ارایه خدمات امدادی و اعزام اورژانس اهمیت ویژه ای دارد. در سال های اخیر با توسعه سریع سیستم های هوشمند حمل و نقل، علاقه مندی زیادی در زمینه مدل سازی و تعیین مسیرهای بهینه برای ارایه خدمات امداد و نجات در شبکه های حمل و نقلی که دارای رفتار پویا و جریان متغیر با زمان هستند، بوجود آمده است.

    روش ها

    در این مقاله پس از انجام مطالعات کتابخانه ای، یک الگوریتم نموداری برای یافتن کوتاه ترین فاصله زمانی بین هر دو نقطه مفروض در یک شبکه ترافیک شهری و نیز تعیین مسیر متناظر با کوتاه ترین فاصله زمانی بین هر زوج از نقاط مذکور ارائه شده است. این الگوریتم از تلفیق الگوریتم برنامه ریزی پویای فلوید-وارشال به منظور یافتن کوتاه ترین فاصله زمانی، الگوریتم پای () برای تعیین مسیر متناظر با کوتاه ترین فاصله زمانی و تابع دیویدسون برای در نظر گرفتن زمان انتقال در جریان های متغیر تدوین شده است. سپس با استفاده از مطالعات میدانی و جمع آوری اطلاعات ترافیکی الگوریتم مذکور بر روی شبکه ترافیکی پیاده سازی شده است.

    یافته ها

    الگوریتم معرفی شده بر روی شبکه ترافیک بخش مرکزی شهر شاهرود اجرا شده و کوتاه ترین فاصله زمانی و مسیر متناظر با آن بین دو نقطه مفروض از شبکه ترافیکی شهر جهت گسیل سریع وسایل نقلیه امدادی تعیین شده است.

    نتیجه گیری

    با کمک روشی که در این مقاله ارائه شده، سریع ترین مسیرهای دسترسی از یک نقطه خاص به نقطه ای دیگر برای گسیل اتومبیل های اورژانس و دیگر وسایل نقلیه امدادی، مشخص شده است.

    کلیدواژگان: امداد و نجات، ترافیک، کوتاه ترین فاصله
  • مقاله آموزشی
  • اشرف سادات موسوی، حسین شریف آرا، آناهیتاپورمحمد صفحه 80
    مقدمه
    فراوانی حوادث و سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت در کشور، ایران را به یکی از 10 کشور حادثه خیز دنیا مبدل کرده است. شهرهای مهم کشور اغلب در معرض آسیب ناشی از وقوع احتمالی برخی حوادث مانند سیل و زلزله قرار دارند. از این رو، مردم ساکن در نقاط پرخطر باید از آموزش های رسانه ای مناسب و لازم برای آشنایی با مخاطرات و حوادث طبیعی و اصول اولیه برخورد با این گونه رویدادها برخوردار باشند.
    این امر در واقع دغدغه گروه های امداد و نجات جمعیت هلال احمر، صلیب سرخ و سایر سازمان های کمک رسان و مرتبط است.
    اصولی ترین کار برای مقابله و رویارویی با حوادث و سوانح کسب آمادگی های لازم و فرهنگ سازی رسانه ای و ارایه آموزش های امدادی است. رسانه ها می توانند با استفاده از برجسته سازی و نفوذ اجتماعی آموزش های یاد شده به حفظ سلامتی و نجات جان قشرهای مختلف جامعه، فرهنگ سازی کنند.
    روش ها
    در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای و بهره گیری از سایت ها و مطالب مرتبط، موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: حوادث، رسانه، بحران
|
  • Abbas Ostad Taghizadeh, Mohammad Farid Latifi, Ali Ardalan Page 1
    Background
    The number of disasters is increasing in the world which can lead to death, injury and disability in affected people. Although on-time, rapid and effective recovery and rehabilitation services/measures in post disaster phase prevent more injuries and disabilities. However, providing these services will have some difficulties in the scene of disasters. This study aims to review the potential of advanced technologies in disasters recovery and rehabilitation.
    Methods
    Following an expanded English literature review, a database containing the related articles was developed. The core research group classified the appropriate articles and drafted the first version of the results. Using an expert panel methodology, the results were finalized based on the participants view points.
    Findings
    Advanced technology can help responders to manage disaster recovery and rehabilitation phase. Using telerehabilitation, telecommunication, Geo Information Technology and mobile technologies are some examples which could reduce post disaster impacts.
    Conclusion
    Despite wide use of advanced technology in pre-disaster phase, this potential has been considered less in disasters recovery and rehabilitation measures. This study suggests more research in disaster rehabilitation engineering.
    Keywords: advanced technology, recovery, rehabilitation, disasters
  • Azam Lari, Katayoun Jahangiri, Kamran Haji Nabi Page 9
    Background
    Hospitals have an important role in order to maintain and improve health and to function without interruption in emergency situations. Hospital Safety Index is one of the indicators that can help to determine the efficiency of hospitals in disasters situations. This study was done in order to assess the safety of one of the referral hospitals related to Social Security Organization in disasters in Tehran.
    Methods
    In this applied study, a referral hospital in Tehran city was studied based on structural, nonstructural and functional factors by using WHO/PAHO standard checklist.
    Findings
    According to the results, the final Safety Index score placed this hospital into C category of three categories of safety. It means that the lives and safety of occupants of this hospital deemed at risk during disasters.
    Conclusion
    The Hospital Safety Index helps authorities to quickly determine where interventions can improve safety. The safety index is not only a tool for making technical assessments, but it provides a new approach to disaster prevention and mitigation for the health sector. Calculating the safety score allows hospital to establish maintenance and monitoring routines and look at actions to improve safety in the medium term. This quick overview will give decision makers a starting point for establishing priorities and reducing risk and vulnerability in healthcare facilities.
    Keywords: Hospital Safety Index, disaster, structural, nonstructural
  • Hassanreza Zeinabadi, Maryam Hemmati Page 19
    Background
    Quality evaluation is essential in higher education but it is more important in Applied-Science & Technology institutes especially for Iran Helal institute. The current study aims to compile factors, criteria, indicators and judgment criteria as requirements of quality evaluation for educational groups in Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology.
    Methods
    In current qualitative study, a sample including 20 participants was selected and interviewed by using purposeful and snow-ball sampling. Delphi method was applied in order to determine factors, criteria, indicators and judgment criteria.
    Findings
    After content analysis of interviews with regard to the existing experience and final approval of academic members of Iran Helal Institute, the results were as follows: in input section; 8 factors, 39 criteria and 221 indicators/ judgment criteria were compiled. In process section, 1 factor, 3 criteria and 19 indicators/ judgment criteria and in output section, 3 factors, 10 criteria and 40 indicators/ judgment criteria were compiled.
    Conclusion
    According to the results, compiled factors, criteria, indicators and judgment criteria can be used as basic requirements of quality evaluation for all departments at Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology
    Keywords: quality evaluation, criteria, indicators, judgment criteria
  • Ali Pouladi Reishahri, Shahin Afsharpour, Seyed Mousa Golestaneh, Shiva Rostami, Mahmoud Mozafari, Abdolkarim Shabanzadeh, Mohammad Rastegarpour Page 31
    Background
    Red Crescent and Red Cross national societies have duty to offer humanitarian services and support the needy people around the world. Red Crescent society helps the needy by organizing and utilizing the power of people who are willing to participate in the humanitarian purposes. This research studies the effective factors that attract and maintain volunteers, youth and relief groups in Red Crescent society of Bushehr province.
    Methods
    In this descriptive study, all volunteers, young and relief groups in Red Crescent society of Bushehr (7217) were studied. About 391 ones were selected in three groups of volunteers (104), youth (134), and relief (154) by using Korejci & Morgan’s formula. By using one-stage cluster sampling, some townships of Bushehr province were selected such as Bushehr, Dashtestan, Dashti, Genaveh, Kangan, and Tangestan. Face validity of the questionnaire was examined by experts. Alpha Cronbach’s was r=0/86 and r=0/83 in the first and second questionnaires respectively. The results indicated a high level of internal consistency among the questions.
    Findings
    According to the results, the most important factors on attracting people were such as advertising factors of influential people, street advertising, organizational support, social motivation, communication, media, intrinsic motivation and material encouragement. Also, the important factors in continuous cooperation were such as health and safety, human relations, organizational culture, material & immaterial encouragement and education.
    Conclusion
    Several factors are involved in attracting and keeping volunteers, youth and relief groups in Red Crescent society. Given the age average in the country and the risk of natural and unnatural disasters, authorities is recommended to pay attention to the research findings in order to adopt appropriate polices to attract and maintain all groups in Red Crescent societz
    Keywords: Red Crescent society, attract, cooperation, maintenance, manpower
  • Sirous Ghanbari, Mansour Khoshkhouei, Seyed Mohsen Hendi, Mehdi Namdari Pejman Page 40
    Background
    Job satisfaction and organizational commitment are prerequisites of internal and external efficiency of an organization. This research aims to study the relationship between job satisfaction and organizational commitment in the staff of Hamadan Red Crescent Society in 2011.
    Methods
    In this descriptive-correlation study, staff of Hamadan Red Crescent Society (about 120) was selected and studied by using random sampling and Cochran's formula. Data was gathered by using both questionnaires of organizational commitment (Allen and Meyer) and job satisfaction (Visoki and Krom) (r=0/79 and r=0/93 respectively). For data analysis, it was used of correlation coefficient, one-sample t-test, one way ANOVA and Scheffe test.
    Findings
    The results showed that the rate of job satisfaction was well above average in factors such as nature of work, management and coworkers; also, all of the components were more than average in organizational commitment. Organizational commitment had a significant relationship with all of job satisfaction dimensions (r=0.45). No significant difference was observed between male and female employees in job satisfaction and organizational commitment. Moreover, there was a significant difference in job satisfaction and organizational commitment among groups with different level of academic education.
    Conclusion
    According to the findings, there is a relationship between dimensions of job satisfaction and organizational commitment; and the lowest level of employee satisfaction was related to the opportunities for job promotion and satisfaction with salary. Therefore, human resources management is recommended to promote and enhance the employee job satisfaction, loyalty and devotion to the organization by adopting some measures such as selection of qualified personnel; bestowing timely and appropriate rewards based on accurate assessment of performance; increase in wages and salaries with regard to the staff capabilities and payment systems in other organizations; and providing opportunities for staff promotions.
    Keywords: job satisfaction, organizational commitment, Red Crescent society
  • Seyed Samad Aghamiri, Hamed Farsad, Nader Oveisi, Zeinab Kaveh Firouz, Zahra Abjam, Ashraf Sadat Mousavi, Leila Zakariaee, Zahra Toosi Zare, Nasibeh Nourollahi Page 55
    Background
    According to the vulnerability of the country towards natural disasters, it is essential to plan and take actions in order to minimize their effects and consequences. However, the research activities in this field and also the use of ideas and experiences of relief workers, affected people and also people involved in disasters are extremely effective.
    Methods
    In this analytic - descriptive survey, all affected people were studied in the townships of Ahar, Harris and Varzeqan (in East Azerbaijan province). By using stratified and randomly sampling, about 491 people in urban and rural areas of these affected areas were selected and studied based on Cochran formula. According to the census in 2006, the total population was 263,639. (df=95%), (r=0/05)
    Findings
    According to the findings, the performance of relief workers was assessed well in distribution of relief items, medical services and first aid. Also, about half of the people were satisfied with the provision of basic supplies and most people were satisfied with the distribution and access of drinking water. Almost half of the people were satisfied with distribution of relief camps and assessed well the emergency accommodation.
    Conclusion
    The results showed that the performance of Red Crescent society has been very well with regard to the extent of the disasters especially in distribution of the required items and health services. Also, comprehensive plan should be done by Red Crescent society in the field of health services because the satisfaction of the health is about average. Necessary planning and prediction should be done in case of disasters because almost one third of citizens are living in rural areas.
    Keywords: view assessment, affected people, relief operations
  • Seyed Mohammad Ismail Jalali, Mehdi Norouzi, Seyed Farokh Forouhandeh, Mahya Sadat Yasini Page 65
    Background

    Fluid and safe transportation is one of the necessary infrastructures for improvement of industries, enhancement of welfare level and relief services in each country. However, finding optimal routes for emergency relief services in a busy traffic network has a special significance. In recent years, a great interest for traffic modeling and determination of optimum route has been created in dynamic traffic networks for rescue and relief services due to improvement of intelligent transport systems.

    Methods

    In this library research paper, graphical algorithm has been developed in order to find the shortest accessing time and its corresponding path between a pair of given points in an urban traffic network. This algorithm has been composed of the Floyd-Warshall algorithm to find the shortest accessing time; the π algorithm to find the shortest path corresponding to the shortest accessing time; and also Davidson traffic function to evaluate necessary time to move from a vertex to next one on a certain path. Then, using field studies and collecting traffic data, the algorithm is implemented on the traffic network.

    Findings

    The described algorithm has been implemented on the traffic network of the downtown part of Shahroud city. Also, the shortest accessing time between each pairs of given points and its corresponding paths have been determined in order to rapid dispatch of relief vehicles.

    Conclusion

    according to the results, it is possible to develop intelligent navigation systems with applying the algorithm. Those systems may be particularly used to organize and dispatch rescue vehicles to accident region.

    Keywords: rescue, relief, traffic, shortest accessing time