فهرست مطالب

مجله علوم و صنایع غذایی ایران
سال نهم شماره 4 (پیاپی 37، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/25
  • تعداد عناوین: 15
|
  • حسین تاجیک، محمدرضا پژوهی الموتی، فریبا زینالی، سیامک عصری رضایی صفحات 1-7
    در مطالعه حاضر غلظت عناصر معدنی عمده (کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم) در عضلات سه گونه از ماهیان جنوب دریای خزر شامل کفال (Liza aurata)، سفید (Rutilus frisii kutum) و کپور معمولی (Cyprinus carpio) در دو فصل بهار و پاییز از چهار ایستگاه مختلف صید (چالوس، انزلی، رودسر و فریدونکنار) مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیز عناصر معدنی در نمونه های مورد بررسی با هضم نمونه ها به روش خاکستر خشک صورت گرفت. میزان عناصر در نمونه های هضم شده توسط دستگاه جذب اتمی شعله قرائت و بصورت میلی گرم بر کیلوگرم وزن خشک بیان گردید. بر اساس نتایج بدست آمده کلسیم در ماهی کفال و پتاسیم در ماهی سفید به ترتیب کمترین (6/613 میلی گرم بر کیلوگرم) و بیشترین (4/11940 میلی گرم بر کیلوگرم) میزان عناصر را به خود اختصاص داده بودند. نتایج آنالیز آماری در مورد تاثیر فصل نمونه برداری نشان داد که غلظت عناصر کلسیم و سدیم در هر دو فصل تحت تاثیر گونه ماهی قرار گرفتند (05/0>P). میانگین غلظت منیزیم در عضلات ماهی کفال و سفید در هر دو فصل اختلاف آماری معنی داری نداشت (05/0< P). در حالیکه میزان این عنصر در عضلات کپور معمولی در دو فصل نمونه برداری متفاوت بود (05/0> P). غلظت عناصر پتاسیم و منیزیم در هر سه گونه ماهی تحت تاثیر مکان های نمونه برداری قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: عناصر معدنی عمده، عضلات، ماهی، جذب اتمی
  • سیدعلی مرتضوی، محمدرضا عدالتیان، محمد باقر حبیبی نجفی صفحات 9-22
    دراین تحقیق، ده نمونه شیر، دلمه، پنیرتازه (یک روزه) و پنیر رسیده (90 روزه) لیقوان به عنوان یکی از معروف ترین ومشهورترین پنیرهای حاصل از شیر خام گوسفند و فاقد استارتر جهت بررسی فلورلاکتیکی آن، مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت بررسی جنس های لاکتوباسیلوس از محیط MRS، لاکتوکوکوس ازمحیطM17، پدیوکوکوس از محیطMRS، لویکونوستوک از محیط MRS+vancomycin و انتروکوکوس ازمحیط کشت KAA استفاده شد. سویه های جدا شده به کمک رنگ آمیزی گرم و تست کاتالاز، مورفولوژی، رنگ و پیگمان کلونی، تولید گاز دی اکسیدکربن از گلوکز، رشد در دمای 10و 45 درجه سانتیگراد، رشد در غلظت نمک 5/6 درصد، رشد در6/9 pH=، هیدرولیز آرژنین و سیترات تا حد جنس شناسایی شدند. چند کلونی به صورت تصادفی از هر محیط کشت دارای بالاترین درجه رقت، انتخاب و با انجام تست های تکمیلی تائید شدند. جنس های انتروکوکوس(68/33%)، لاکتوباسیلوس (68/33%) و لاکتوکوکوس (31/26%) به عنوان فراوان ترین جنس ها در تمام مراحل تولید شناسایی شدند. در نهایت با استفاده از آزمون تخمیرقند و کربوهیدرات با استفاده از کیت های API 50 CH وAPI 20 STREP جدایه های مورد نظر تا حد گونه و زیر گونه شناسایی شدند. در مجموع 95 سویه در کل مراحل تولید جداسازی و شناسایی شدند. نتایج حاصل از سیستم های API، گونه های ذیل را در تمام مراحل تولید مشخص کرد. لاکتوباسیلوس پلانتاروم، لاکتوباسیلوس برویس، لاکتوباسیلوس پاراکازئی زیر گونه پاراکازئی، لاکتوباسیلوس دلبروکی زیر گونه دلبروکی، لاکتوباسیلوس فروکتیورنس، لاکتوکوکوس لاکتیس زیرگونه لاکتیس، انتروکوکوس فاسیوم، انتروکوکوس فکالیس، انتروکوکوس دورانس، پدیوکوکوس پنتوزاسئوس، لویکونستوک لاکتیس و لویکونستوک مزنترویدیس. تغییرات باکتری های اسید لاکتیک الگویی را مشخص کرد به طوریکه لاکتوکوکسی ها و لاکتوباسیلوس ها در اولین مرحله غالب بودند و در مراحل پایان دوره رسیدن انتروکوکوس ها جایگزین شدند. فراوان ترین گونه ها در تمام مراحل تولید به ترتیب عبارت بودند از: لاکتوکوکوس لاکتیس زیر گونه لاکتیس(26/25%)، لاکتوباسیلوس پلانتاروم(20%)، انتروکوکوس فاسیوم(78/15%) و انتروکوکوس فکالیس(78/15%). بنابراین اینگونه به نظر می رسد که این گونه های غالب نقش مهمی را دررسیدگی و تولید پنیر لیقوان به عهده دارند و پتانسیل کاربرداین گونه ها در صنعت وجود دارد.
    کلیدواژگان: باکتری های اسید لاکتیک، پنیر لیقوان، مراحل تولید، پنیر شیر خام
  • پریسا رشتچی، علی بزمی، هادی الماسی صفحات 23-36
    روش معمول و سنتی افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی، فرآیند حرارتی می باشد. با توجه به اثرات منفی این فرآیند بر روی خواص حسی و تغذیه ای، استفاده از روش های سرد در سالم سازی مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته است. از مهمترین روش های غیر حرارتی مورد استفاده در مورد شیر می توان به این موارد اشاره نمود: استفاده از فشار بالا، میدان الکتریکی ارتعاشی، میکروفیلتراسیون، استفاده از گاز CO2 تحت فشار بالا و تشعشع. فرآیند فشار بالا از طریق تخریب دیواره و غشاء سلولی، تغییر مورفولوژی سلول ها، غیرطبیعی کردن پروتئین ها، ممانعت از مکانیزم های ژنتیکی و تخریب ریبوزوم ها موجب سالم سازی محصول می شود. تکنولوژی میدان الکتریکی ارتعاشی به دلیل ایجاد حفرات در غشاء سلولی، موجب از بین رفتن میکروارگانیسم ها می شود. میکروفیلتراسیون از طریق جداسازی میکروارگانیسم ها بر اساس اختلاف اندازه و حجم آنها با ترکیبات اصلی ماده غذایی عمل می کند. تکنولوژی استفاده از گاز CO2 تحت فشار بالا با ایجاد تغییر در غشاء سلولی، کاهش pH داخل سلولی، غیر فعال شدن آنزیم های کلیدی، اثر مستقیم روی متابولیسم، به هم زدن تعادل الکترولیت داخلی و خروج ترکیبات حیاتی از سلول و غشاء سلولی، میکروارگانیسم ها را از بین می برد. پرتودهی از طریق تغییر در سیستم های زیستی سبب نابودی میکروارگانیسم ها می شود. در این مقاله مروری، مزایا و معایب روش های مذکور مورد بررسی قرار گرفته و مثال هایی از کاربرد هر کدام در سالم سازی شیر آورده شده است.
    کلیدواژگان: سالم سازی سرد شیر، فناوری فشار بالا، میدان الکتریکی ارتعاشی، میکروفیلتراسیون، پرتو دهی
  • سارا موحد، ندا میرزایی، حسین احمدی چناربن صفحات 37-46
    آرد جو یک ماده غذایی ارزان، مغذی و پرفیبر بوده و کاربرد فراوانی در صنایع غذایی به ویژه در محصولات پخت دارد. امروزه نقش فیبر در رژیم غذایی انسان و تاثیر آن در سلامت و پیشگیری از بیماری های مزمن نظیر چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان های دستگاه گوارش حائز اهمیت می باشد. در این تحقیق، ابتدا آرد جو در مقادیر مختلف 15، 30 و 45 درصد به آرد گندم مصرفی در تولید نان های تست اضافه گردید و سپس به منظور ارزیابی کیفی آردهای گندم و جو، آزمون های شیمیایی مختلفی انجام گردید و مشخص شد که آرد گندم مصرفی با 75/29درصد گلوتن مرطوب و آرد جو با دارا بودن 5/6 درصد فیبر از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار بودند. پس از آن خمیر در دو مرحله مختلف تهیه گردید در مرحله اول، آرد جو در مقادیر ذکر شده به آرد گندم اضافه شد و در مرحله دوم، آرد جو با همان مقادیر به همراه 25% خمیر ترش تهیه شده از تخمیر لاکتیکی با باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم (ATCC43332) به آرد گندم مصرفی اضافه گردید. در ادامه به منظور بررسی تاثیر مخلوط های نامبرده بر خمیر نان تست از آزمون های رئولوژیکی (فارینوگراف واکستنسوگراف) استفاده و مشخص شد که بیشترین مقدار جذب آب مربوط به تیمار B3 (حاوی 45 درصد آرد جو) و بیشترین میزان زمان گسترش خمیر، پایداری خمیر، عدد کیفیت فارینوگراف و مقدار انرژی مربوط به خمیر شاهد بوده است. در نهایت میزان بیاتی نمونه های نان توسط دستگا ه بافت سنج و ویژگی های حسی توسط پانلیست ها مورد ارزیابی و مشخص گردید که تیمارهای B1 (حاوی 15درصد آرد جو) و BS1 (15 درصد آرد جو به همراه 25 درصد خمیر ترش) از کمترین میزان بیاتی در مقایسه با سایر تیمارها برخوردار بودند، ضمن این که تیمار BS1 از لحاظ ارزیابی ویژگی های حسی بیشترین امتیاز را دارا بود.
    کلیدواژگان: آرد جو، اکستنسوگراف، فارینوگراف، لاکتوباسیلوس پلانتاروم، نان تست
  • بهزاد ناصحی صفحات 47-56
    تاثیر افزودن آرد کامل سویا و همچنین شرایط مختلف اکستروژن بر روی ویژگی های میکروبی اسپاگتی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اگرچه تعداد پرگنه های میکروارگانیسم ها در برخی از تیمارها از حد مجاز بیشتر است، اما بین شمارش میکروبی و افزودن آرد سویا یا شرایط تولید رابطه ای پیدا نشد. بنابر این به نظر می رسد علت بالا بودن آلودگی به دلیل استفاده از مواد اولیه با فلور میکروبی بالا، خشک کردن به روش سنتی، آلودگی بعد از فرآوری، رطوبت زیاد محصول نهایی و استفاده از مواد بسته بندی نامناسب است. با این حال مقدار رطوبت تیمارها در بین اجزاء فرمول، تاثیر تعیین کننده ای در تعداد میکروارگانیسم ها داشت. همچنین اثر متقابل بین درجه حرارت آب سیرکوله، سرعت چرخش مارپیچ اکسترودر و فرمولاسیون باعث افزایش شمارش میکروارگانیسم ها شد.
    کلیدواژگان: فرآورده خمیری، کلی فرم، باسیلوس، مخمر، کپک، شرایط فرآیند
  • بهاره سالمی ∗، ناصر همدمی، علی نصیرپور صفحات 57-65
    مطالعه اثر فرایند حرارتی بر ویژگی های کیفی(رنگ و بافت) خاویار آسترای تاسماهی ایرانی پاستوریزه می تواند ما را در انتخاب زمان و دمای مناسب پاستوریزاسیون برای تولید محصولی با کیفیت بالا کمک نماید. در این پژوهش فرایند حرارتی در دماهای 55، 60، 65، 70و 75 درجه سانتی گراد به ترتیب به مدت 120، 90، 70، 50 و 40 دقیقه انجام گرفت و به بررسی تغییرات بافت (بیشترین نیروی لازم برای اکستروژن، قابلیت جویدن، تراکم پذیری، چسبندگی دانه ها و سفتی) و ویژگی های حسی (شکل ظاهری، بافت، بو و طعم) خاویار پاستوریزه پرداخته شد. نتایج نشان داد که با افزایش دمای پاستوریزاسیون از 55 تا 70 درجه سانتیگراد تراکم پذیری نمونه های خاویار کاهش و سپس در دمای 75 درجه سانتیگراد افزایش می یابد در حالیکه دیگر شاخص های بافت خاویار (بیشترین نیروی لازم برای اکستروژن، قابلیت جویدن، چسبندگی و سفتی) با افزایش دمای پاستوریزاسیون افزایش می یابند. نتایج بررسی نظر ارزیابها نیز نشان داد که دمای 75 درجه سانتیگراد نسبت به دماهای 55 و 65 درجه سانتیگراد باعث ایجاد تفاوت معنی دار (P<0.01) در شکل ظاهری، بافت و طعم محصول پاستوریزه شده می گردد.
    کلیدواژگان: فرایند حرارتی، خاویار، بافت، ارزیابی حسی
  • قاسم تقی زاده اندواری، مسعود رضایی صفحات 67-76
    اثر پوشش ژلاتینی بر روی کیفیت فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان در طی یک دوره 20 روزه در شرایط نگهداری سرد (1±4 درجه سانتیگراد) بررسی شد. در این تحقیق سعی شده با استفاده از پوشش ژلاتینی روند فساد در فیله تازه ماهی قزل آلای رنگین کمان و اثر آن بر ویژگی های حسی محصول حین نگهداری سرد کند گردد بنابراین از محلول 4 درصد ژلاتین برای پوشش دادن فیله ها استفاده شد. آزمایش های میکروبی شامل بار کل باکتریایی و باکتری های سرمادوست، آزمایش های شیمیایی شامل مجموع بازهای نیتروژنی فرار، شاخص تیوباربیتوریک اسید، شاخص پراکساید و ارزیابی حسی به صورت دوره ای برای فیله های بدون پوشش (کنترل) و فیله های دارای پوشش انجام شد. میزان بار باکتریایی کل در روز 10 در نمونه های دارای پوشش ژلاتینی و شاهد به ترتیب به 88/7 و 44/7 رسید و بنابراین از دامنه قابل قبول برای مصارف انسانی که log CFU/g 7 می باشد، گذشت. در میزان باکتری های سرمادوست نیز تفاوتی بین دو تیمار مشاهده نشد. تیمار دارای پوشش ژلاتینی از لحاظ میزان تیوباربیوتیک در روز 10 و 15 و از لحاظ میزان پراکساید در روز 15 به طور معنی داری در وضعیت بهتری نسبت به شاهد قرار داشت (05/0p<). بنابراین می توان گفت که پوشش ژلاتینی به تنهایی فاقد خاصیت ضد میکروبی می باشد و تاثیری در حفظ خواص حسی فیله ماهی در دمای یخچال ندارد هرچند تاثیر آن در بازدارندگی اکسیداسیون محسوس می باشد.
    کلیدواژگان: ماهی قزل آلا رنگین کمان، پوشش ژلاتینی، دمای یخچال، دوره ی ماندگاری
  • امید رضا روستاپور ∗، اکبر جوکار، حمیدرضا گازر، لادن جوکار صفحات 77-91
    تعیین خواص حرارتی- فیزیکی آب انار شامل جرم حجمی، گرمای ویژه و ضریب هدایت حرارتی جهت بررسی، کنترل، پیش بینی و مدلسازی عددی فرآیندهایی از قبیل خشک شدن و تغلیظ ضروری است. این خواص با تغییر درصد ماده جامد و دما تحت تاثیر قرار می گیرند. بنابراین این خواص در سه سطح ماده جامد محلول 12، 40 و 65 درصد و در محدوده دمایی 25 تا oC 70 تعیین گردیدند. ضریب هدایت حرارتی توسط استوانه های هم محور، گرمای ویژه توسط گرماسنج پیمایشی تفاضلی و جرم حجمی توسط پیکنومتر حجمی اندازه گیری شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که هم درصد ماده جامد و هم دما بر خواص حرارتی- فیزیکی آب انار تاثیر گذارند ولی تاثیر درصد ماده جامد بیشتر است. با افزایش ماده جامد محلول از 12 به 65 درصد ضریب هدایت حرارتی از 233/0 به W/m.oC 193/0 و گرمای ویژه از 19/5 به kJ/kg.oC 34/3 کاهش خواهند یافت در حالی که جرم حجمی روند صعودی داشته و از 1027 به kg/m3 1323 افزایش می یابد. از طرفی با افزایش دما از 30 تا oC 70 جرم حجمی از 1173 به kg/m3 1150 کاهش یافته ولی ضریب هدایت حرارتی در طی افزایش دما از 28 تا oC 42 از 188/0 به W/m.oC 229/0 افزایش یافته است همچنین روند صعودی گرمای ویژه در طی افزایش دما از 40 تا oC 60 از 9/3 به kJ/kg.oC 4/4 مشاهده شده است. با تجزیه وتحلیل رگرسیون مدل های تجربی پیش بینی خواص حرارتی- فیزیکی آب انار بر حسب متغیرهای کاری به دست آمد.
    کلیدواژگان: گرمای ویژه، ضریب هدایت حرارتی، جرم حجمی، آب انار
  • علی احسانی، رزاق محمودی صفحات 93-99
    فرآورده های غذایی جدید مشتق از فرآورده های جانبی محصولات کارخانه های فرآورده های شیر در صنایع غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در همین راستا لورک یک فرآورده حاصل از آب پنیر است که در برخی مناطق ایران از جمله کردستان و آذربایجان تولید می شود. این فرآورده به دلیل داشتن مقادیر بالایی از ترکیبات مغذی و شرایط تولید، بسیار مستعد آلودگی با میکروارگانیسم های بیماریزا و عامل فساد است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات ممانعت کنندگی مونولورین علیه باکتری های پاتوژن غذازاد استافیلوکوکوس اورئوس و لیستریا مونوسیتوژنز در لورک بود. در ابتدا لورک از فرآیند حرارتی آب پنیر با7/6-5/6 pH در دمای 95 سانتیگراد تهیه شد، سپس باکتری های پاتوژن (هر کدام به میزان CFU/g106× 5/1) به آن تلقیح و همزمان مونولورین به آن نیز اضافه شد. این فرآورده به مدت سه هفته در دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری شد. اثرات ضد میکروبی مونولورین علیه باکتری های پاتوژن مذکور در روزهای صفر، 3، 7، 14 و 21 با استفاده از محیط های کشت اختصاصی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی نشان داد که مونولورین مانع از رشد لیستریا مونوستیوژنز و استافیلوکوکوس اورئوس شده و اثر ممانعت کنندگی آن برروی این دو باکتری در مقایسه با گروه کنترل کاملا معنی دار (05/0> P) می باشد. بر اساس یافته های این مطالعه بیشترین اثر ضد میکروبی مونولورین علیه استاقیلوکوکوس اروئوس بود، به گونه ای که در روزهای 14 و 21 در تیمار های حاوی غلظت های 10000 و 20000 ppm مونولورین باکتری استافیلوکوکوس اورئوسجدا نشد. تاثیر فاکتور زمان نیز بر توان ضد میکروبی مونولورین علیه این دو باکتری پاتوژن نیز کاملا معنی دار بوده است(05/0> P). با توجه به فعالیت ضد میکروبی مناسب مونولورین، می توان از این محافظت کننده همراه با سایر نگهدارنده های طبیعی جهت کاهش خطرات آلودگی، رشد، بیماریزایی و مسمومیت حاصل از باکتری های پاتوژن غذازاد به همراه حذف یا کاهش مضرات نگهدارنده های شیمیایی در محصولات غذایی بهره جست.
    کلیدواژگان: لورک، مونولورین، پاتوژن های غذازاد، محافظت کننده
  • مهدی خرمگاه، مسعود رضایی صفحات 101-107
    تغییرات شاخص های شیمیایی (پراکسیدPV، شاخص اسید تیوباربیتوریک TBA، اسید چرب آزاد FFAو مجموع بازهای نیتروژنی فرار TVB-N)، بهمراه خواص حسی (بافت، ظاهر عمومی و چشم) ماهی سفید دریای خزر (Rutilus frisii kutum) طی 6 ماه نگهداری به حالت انجماد (C o 18-) مورد بررسی قرار گرفت. میزان پراکسید تا ماه سوم افزایش، و بعد از آن کاهش یافت (P<0/05). مقادیر TBA و FFA در طول زمان نگهداری افزایش یافت (P<0/05). میزان TVB-N از یک الگوی مشخص پیروی نکرد ولی در مجموع یک افزایشی را طی زمان نگهداری نشان داد (P<0/05). هیچ یک از شاخص های ارزیابی شیمیایی از حد قابل پذیرش فراتر نرفت. ارزیابی حسی نیز نتایج ارزیابی شیمیایی را تایید کرد. نتایج این مطالعه نشان داد ماهی سفید طی 6 ماه نگهداری در فریزر دارای کیفیت قابل قبولی می باشد.
    کلیدواژگان: ماهی سفید، نگهداری به حالت انجماد، تغییرات شیمیایی، خواص حسی
  • زهرا منتظر، مهرداد نیاکوثری صفحات 109-121
    هدف از این پژوهش مقایسه اثر دو روش تولید سنتی و صنعتی تولید آب نارنج بر روی رنگ و انتخاب بهترین شرایط نگهداری آب نارنج پس از تولید، جهت حفظ این فاکتور کیفی می باشد. به این منظور آب نارنج حاصل از سه مرحله از فرایند جهت بررسی اثر پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون و افزودن متا بی سولفیت سدیم به عنوان عامل تثبیت رنگ فراورده، در شیشه های کهربایی و غیر قابل نفوذ به اکسیژن، به مدت 16 هفته، در چهار دمای oC35، oC20، oC4 وoC18– انبار گذاری گردید و مقدار فاکتورهای pH و مواد جامد محلول[1] آب نارنج در کنار اندازه گیری میران هیدروکسی متیل فورفورال[2]، شاخص قهوه ای شدن[3] و تعیین و بررسی تغییرات رنگ (ارزش های روشنایی[4]، قرمزی- سبزی[5]، آبی- زردی[6]، اشباعیت[7] و اختلاف رنگ) و میزان ویتامین ث به صورت هفتگی اندازه گیری شد. نتایج حاصل توسط نرم افزار آماری SPSS در سطح اطمینان 5% مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد، بریکس و pH آب نارنج در طی نگهداری تغییر معنا داری نیافت در حالیکه، رنگ آب نارنج نگهداری شده در دمای یخچال و دمای انجماد بدون کاهش چشمگیری حفظ شده بود. افزایش دما سبب تغییرات معنا دار رنگ محصول و قهوه ای شدن و تولید بالای HMF و کاهش ویتامین ث آن شد. اثر افزودن ترکیبات گوگردی، نیز تنها در هفته های نهایی نگهداری و در دماهای بالا مشاهده شد، به نحوی که افزودن متا بی سولفیت سدیم[8] تنها در دماهای oC35 و oC20 باعث حفظ معنا دار رنگ گردید.
    کلیدواژگان: آب نارنج، تغییرات رنگ، متا بی سولفیت سدیم، سیستم رنگ سنجی هانتر، انبار گذاری
  • مریم رضایی تقی آبادی، ندا مفتون آزاد صفحات 123-134
    فرمولاسیون امولسیون پوشش/فیلم های خوراکی با استفاده از صمغ کتیرا (تراگاکانت) بعنوان ماده اصلی تشکیل دهنده فیلم صورت گرفت. برخی آزمایشات برای تعیین غلظت صمغ کتیرا (تراگاکانت)، لیپید و ماده نرم کننده در فیلم انجام شد و اثرات غلظت های مختلف صمغ کتیرا (0.65، 1، 1.5، 2، 2.35 گرم کتیرا/ گرم آب مقطر)، روغن کانولا (23، 30، 40، 50، 58 درصد وزن خشک صمغ کتیرا) و گلیسرول (33، 40، 50، 60، 67 درصد وزن خشک صمغ کتیرا) بر قابلیت نفوذ پذیری نسبت به بخار آب، ویژگی های مکانیکی وکدورت فیلم ها با استفاده از روش سطح پاسخ ارزیابی شد. قابلیت نفوذ پذیری نسبت به بخار آب در محدوده g m-1 s-1 Pa-1 11-10 ×(36-05/2) مشاهده شد و با افزایش غلظت گلیسرول و صمغ افزایش و با افزایش غلظت روغن کاهش یافت. تحت تاثیر ترکیبات فیلم محدوده وسیعی از مقدار مقاومت کششی(15/7 -65/ مگا پاسکال) و درصد افزایش طول در نقطه پاره شدن (%8/7- 99/1) مشاهده شد. افزایش محتوی صمغ تراگاکانت وکاهش غلظت گلیسرول باعث افزایش مقاومت کششی شد در حالیکه افزایش طول در نقطه پاره شدن با افزایش غلظت صمغ تراگاکانت و گلیسرول افزایش داشت و با افزایش غلظت روغن کاهش داشت. روغن مهمترین فاکتور موثر بر کدورت بود و با افزایش غلظت روغن کدورت افزایش یافت. مدل های موجود برای نفوذ پذیری بخار آب، مقاومت کششی، درصد افزایش طول، و کدورت دارای مقدار R2 بالا به ترتیب (983/0-952/0-824/0 و94/0) بود.
    کلیدواژگان: کتیرا، خواص مکانیکی، نفوذ پذیری به بخار آب، کدورت، روش سطح پاسخ
  • مجید هاشمی، فریده طباطبایی یزدی، مسعود یاورمنش، الناز میلانی، آتنا پاسبان صفحات 135-147
    پنیر محلی کردی یکی از پرمصرف ترین پنیرهای حاصل از شیر خام در ایران است که تا کنون مطالعه بسیار اندکی یر روی آن صورت پذیرفته است. در این مطالعه تاثیر زمان رسیدن، نوع ظرف نگهداری(پوست بزغاله و ظروف پلاستیکی) و آنزیم رنین(رنت سنتی و تجاری) بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی و میکروبی پنیر محلی کردی مورد بررسی قرار گرفته است. آزمون های فیزیکوشیمیایی، شامل اندازه گیری میزان خاکستر، ماده خشک، pH، نسبت چربی به ماده خشک و نسبت پروتئین به ماده خشک و آزمون های میکروبی شامل شمارش کلی لاکتوباسیل های مزوفیل و ترموفیل، لاکتوکوکوس های مزوفیل و ترموفیل، باکتری های هوازی سایکروتروف و مزوفیل، انتروباکترها، انتروکوکوس ها و شمارش کلی کپک و مخمرها بود. نتایج حاصل نشان داد عوامل نوع رنت و ظرف نگهداری تاثیر معنی داری بر هیچ کدام از گروه های میکروبی مورد بررسی نداشته اند ((p>0.05، اما تاثیر مدت زمان بر رشد لاکتوباسیل های مزوفیل، لاکتوکوکوس های ترموفیل، باکتری های هوازی سایکروتروف، انتروباکترها وشمارش کلی کپک و مخمرها معنی دار (p<0.05) بود. میزان ماده خشک، خاکستر، اسیدیته و pH در نمونه های پنیر تحت تاثیر ظرف نگهداری قرار گرفته (p<0.05)و نوع رنت نیز تاثیر معنی داری بر میزان ماده خشک، خاکستر و نسبت چربی به ماده خشک داشت(p<0.05). تاثیر زمان رسیدن به جز در مورد نسبت پروتئین به ماده خشک در سایر موارد معنی دار بوده است(p<0.05). در نهایت با توجه به این نتایج به نظر می رسد که پنیر حاصل از رنت سنتی در مقایسه با پنیر های حاصل از رنت تجاری از لحاظ ارزش تغذیه ای دارای کیفیت بالاتری می باشد. همچنین استفاده از رنت سنتی و پوست بزغاله (که به طور سنتی در تولید پنیر محلی کردی بکار می رود) تاثیری بر کیفیت میکروبی این پنیر نداشته است (p>0.05).
    کلیدواژگان: پنیر کردی، رنت، ویژگی های میکروبی، ویژگی های فیزیکوشیمیایی، ظرف نگهداری
  • شهلا فرهادی، کیانوش خسروی دارانی صفحات 147-155
    هدف تحقیق حاضر تولید نوشیدنی شیری تخمیری با استفاده از پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی زیرگونه شرمانی یی و بررسی ویژگی های میکروبیولوژیک، بلافاصله پس از تخمیر و طی دوره نگهداری یخچالی است. در این مطالعه با استفاده از طرح فاکتوریل کامل، اثر دو متغیر دمای گرمخانه گذاری و نسبت ریزسازواره های موجود در تلقیح بر ویژگی های میکروبیولوژیک نوشیدنی شیری تخمیری بررسی شد. برای تهیه نوشیدنی شیری تخمیری از کشت همزمان لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی زیرگونه شرمانی یی به نسبت 1 به 2، 1 به 4 و 1 به 8 و دمای گرمخانه گذاری 30، 35 و °C 40 تا رسیدن به 4 pH استفاده شد. قابلیت زنده مانی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس از طریق کشت نوشیدنی تهیه شده روی محیط MRS آگار و گرمخانه گذاری در دمای °C 37 و قابلیت زنده مانی پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی زیرگونه شرمانی یی از طریق کشت روی محیط سدیم لاکتات آگار و گرمخانه گذاری در دمای °C 30 تعیین شد. قابلیت زنده مانی ریزسازواره های تلقیح شده، در نمونه حاوی بیشترین میزان اسید پروپیونیک در روزهای 0، 7، 14، 21 و 28 تعیین شد. به علاوه میزان دوفاز شدن نوشیدنی شیری تهیه شده طی 7 روز نگهداری یخچالی اندازه گرفته شد. بیشترین تعداد سلول زنده پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی زیرگونه شرمانی یی در نوشیدنی تهیه شده با استفاده از نسبت لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی معادل 1 به 4 و گرمخانه گذاری در دمای °C 30 به دست آمد. قابلیت زنده مانی پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی زیرگونه شرمانی یی با دمای گرمخانه گذاری ارتباط معکوس و معنی داری (05/0 > P) را نشان داد. بیشترین قابلیت زنده مانی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در نوشیدنی تهیه شده با استفاده از نسبت لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی معادل 1 به 8 و گرمخانه گذاری در دمای °C 35 مشاهده شد. قابلیت زنده مانی پروپیونی باکتریوم فرئودنریچی یی زیرگونه شرمانی یی و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس طی 28 روز نگهداری در دمای °C 4، در هفته اول و آخر به ترتیب، به طور قابل ملاحظه کاهش یافت.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، پروپیونیباکتریوم فرئودنریچییی زیرگونه شرمانی یی، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، نوشیدنی شیری تخمیری، ویژگی های میکروبیولوژیک
  • میترا پایان، ∗ منوچهرحامدی صفحات 157-176
    بسته بندی فعال یکی از مفاهیم نوین دربسته بندی مواد غذایی است که درپاسخ به تغییرات مداوم در نیازهای مصرف کنند گان به بازار فروش عرضه شده است. بسته بندی فعال شرایط جو بسته را به گونه مطلوبی تغییر می دهد که موجب افزایش عمر نگهداری ماده غذایی گردد. برخلاف بسته بندی قدیمی که بر اساس آن کیفیت نگهداری فرآورده باید به گونه ای حفظ گردد که حداقل بر هم کنش بین فرآورده و بسته صورت گیرد بر اساس پیشرفتهای جدید به عمل آمده در دهه های اخیر در صنایع بسته بندی بر هم کنش بین بسته بندی و فرآورده سودمند به حساب می آید.
    بسته بندی تغییر یافته فعال طی 25 سال اخیر به ویژه در آمریکا و ژاپن به منظور نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته است و کاربرد انواع گوناگون این نوع بسته بندی روز به روز در حال گسترش است. این نوع بسته در انواع مختلفی تولید شده است مانند انواعی که دارای افزودنی هایی به منظور حفظ تازگی محصول است که می توانند کاربردهای متعددی داشته و در مقایسه با بسته بندی قدیمی در نگهداری ماده غذایی موثر است. مواد یا عوامل فعال به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تماس با مواد غذایی می باشند. ترکیبات فعال شامل جاذب های اکسیژن، دی اکسید کربن، رطوبت، اتیلن، عوامل آزاد کننده اتانل، مواد طعم دهنده و عوامل ضد میکروب می باشد. انواع با توانایی تغییر ویژگی های فیزیکی مانند بسته های خود گرم یا سرد شونده (self-heating/cooling) هم نوعی بسته فعال در نظر گرفته می شوند. بسته بندی فعال در مورد انواع گوناگون از مواد غذایی مانند، نان، کیک، شیرینی، پیتزا، خمیر تازه، پنیر، گوشت و فرآورده های آن و میوه جات مورد استفاده قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: بسته بندی فعال، نگهداری مواد غذایی، ماندگاری، بسته های خود گرم شونده
|
  • Pages 1-7
    The concentrations of four major mineral elements (calcium، magnesium، potassium and sodium) in the muscles of kutum (Rutilus frisii kutum)، golden grey mullet (Liza aurata) and common carp (Cyprinus carpio) were measured. The study was carried out in two seasons (spring and autumn) and the fish were obtained from four different fishery stations (Chalous، Anzali، roudsar and Fereidounkenar) in the south Caspian Sea. The dry ash digest method followed by flame atomic absorption spectroscopy was used to determine the concentration of minerals. Their values were expressed as milligram per kilogram dry matter. Calcium in golden grey mullet was the lowest (613. 6 mg/kg) and potassium in kutum was the highest (11940. 4 mg/kg) comparing among species. Calcium and sodium concentrations showed seasonal variation affected by fish species (P < 0. 05). There were no significant differences in magnesium concentration in golden grey mullet and kutum in both seasons (P > 0. 05). However، magnesium concentration in common carp showed a significant variation between spring and autumn (P < 0. 05). Concentrations for magnesium and potassium were affected by sampling place in all three species.
    Keywords: Macro elements, muscles, fish, Flame Atomic Absorption
  • Pages 9-22
    Milk، curd، fresh (1-day old) and ripened (90-days old) Lighvan cheese (10 samples from each one) have been investigated for lactic flora as one the most well-known starter free sheep raw milk cheeses. MRS، MRS+vancomycin، M17 and KAA media were used for determining of Lactobacilli and Pediococci، Leuconostocs، Lactoccoci and Enterococci genera، respectively. Isolated strains were identified up to genus level with gram staining and catalase test، morphology، colony pigmentation،gas production from glucose،growth in 10°C and 45°C،salt tolerance،growth at pH9. 6، argenine hydrolysis and citrate utilization. Random colonies were selected from each medium and confirmatory tests showed Enterococcus (33. 68%)، Lactobacillus (33. 68%) and Lactococcus (26. 31%) as the most common genera during the all stages. Finally، these isolated colonies were subjected to carbohydrate fermentation with API 50 CH and API 20 STREP methods and were determined up to species and sub species level. Totally،95 strains were isolated and identified during all production stages. API system results showed the following species: Lactobacillus plantarum، Lb. brevis، Lb. paracasei ssp. paracasei، Lb. delbrueckii ssp. delbreuckii، Lb. fructivorans، Lac. lactis. ssp. lactis، Enterococcus. faecalis، Ent. faecium، Ent. durans، P. pentosaceus، Leu. lactis، Leu. mesenteroides. The lactic acid bacteria changes revealed the pattern that Lactococcus and Lactobacillus were predominant at the first stages and replaced by Enterococcus at the end of production and ripening stage. The most dominant species during all satages follows as: Lac. Lactis ssp. lactis (25. 26%)، Lb. plantarum (20%)، Ent. Faecalis (15. 78%)، Ent. faecium (15. 78%). Thus، we expect that these species may play an important role in ripening and production of Lighvan cheese and also have potential application in industrial scale.
    Keywords: Lactic acid bacteria, Lighvan, Production stage, Raw milk cheese
  • Pages 23-36
    Thermal processing is the most common and traditional method to extend the shelf life of food. Because of negative effects of this processing method on sensory and nutritional properties of food، using of cold methods for sanitization has often been interesting substitutes for thermal treatment. High pressure، pulsed electric field، microfiltration، using of high pressure carbon dioxide and irradiation are such an important of the cold sanitization methods. High pressure processing inactivates microorganisms through deformation of their membrane، changing cell morphology، protein denaturation and inactivation of genetic mechanisms، disruption of ribosomes and denaturation of essential enzymes. Pulsed electric field treatment causes electroporation of the cell membrane wich results destruction of the microorganism. Microfiltration is based on the separation of microorganisms according to size differences with food components. High pressure carbon dioxide technique inactivates microorganisms through deformation of cell membrane، intercellular pH decrease، inactivation of essential enzymes، direct influence on metabolism، disordering of intracellular electrolyte balance، and removal of vital constituents from cell and cell membranes. Finally، irradiation inactivates microorganisms by causing some changes in biological systems. The benefits and defects of these mentioned methods have been investigated in this review paper and exhibited some examples for applications of each of them for sanitization of milk.
    Keywords: Cold sanitization of milk, High pressure technology, Pulsed electric field, Microfiltration, Irradiation
  • Pages 37-46
    Barley flour is one of the cheap، nutritious and rich fiber food stuff and has many applications in food industries special in cooking products. Nowadays، regimen fibers role is very important on human health and preventing diseases such as fatness، heart and blood vessels diseases، diabet and digestive cancers. In this research، in the first stage، barley flour in levels of 15، 30 and 45 percent was added to wheat flour that used in toast breads. Then in order to evaluation of barley and wheat flour، different chemical experimental were done and results showed that wheat flour with 29. 75% wet gluten and barley flour with 6. 5% of fiber had the best quality of nutrition. Then dough prepared in two different stages. In the first، barley flour was added in different amounts and in the second، barley flour which had listed with 25% of sourdough that made of lactobacillus plantarum (ATCC43332). Then the rheological properties of dough were evaluated by Farinograph and Extensograph. Based on the results، B3 (45% barley flour) had the most rate of water adsorption and control treatment had the most rate of development time، dough stability، quality، valorimetry number and energy consumption. Staling rate and sensory properties were evaluated by Instron and panel groups respectively. B1 (15 percent barley flour) and BS1 treatment (15 percent barley flour with 25 percent Sourdough) had the least staling rate in comparison with other existed samples، also BS1 was the best in sensory evaluations.
    Keywords: Barley Flour, Extensograph, Farinograph, Lactobacillus Plantarum, Toast Bread
  • Pages 47-56
    Effects of adding whole soy flour and different extrusion conditions on microbial properties of spaghetti were investigated. Results showed that although the number of colonies of microorganisms in some treatments more than the limit، but not found relationship among microbial counts and added soy flour or production conditions. Thus it seems that because of high pollution due to use of raw materials with high microbial flora، conventional drying method، contamination after processing، high humidity of the final product and unsuatable packaging materials. However، moisture content of treatments among the formula components، influence in determining the number of microorganisms found. The interaction among water temperature، formulation and extruder screw speed increases microorganisms was counted.
    Keywords: Pasta, Coliforms, Bacillus, Yeasts, Moulds, Mixture design
  • Pages 57-65
    The study of thermal processing on Persian Sturgeon caviar (Osetra) properties (color-texture) through pasteurization and determination of kinetic changes can be used for selection of suitable time-temperature combination to have a high quality product. In this study thermal processing was carried out at 55، 60، 65، 70، and 75°C for 120، 90، 70، 50 and 40 minutes، respectively، then textural indexes (hardness، cohesiveness، chewiness، packability، maximum force) and sensory properties of pasteurized caviar (appearance، odor، texture and taste) were investigated. The result showed that the packability of caviar samples was decreased between 55oc to 70oc but it was increased at 75oc temperature but the other textural properties (hardness، cohesiveness، chewiness، maximum force) were increased with increasing pasteurization temperature. The study of panelists’ sensory evaluation result showed that the temperature of 75oc in comparison with 55oc and 65oc caused significant differences) P<0. 01) in appearance، texture and taste of pasteurized products.
    Keywords: Thermal processing, Caviar, Texture, Sensory Evaluation
  • Pages 67-76
    The effect of Gelatin coating on the quality of rainbow trout fillet was investigated over a period of 20 days in cold storage conditions (4 ± 1 °C). In this study، we tried using a gelatin coating to reduce spoilage process in trout fillet during storage at refrigerator temperature. Therefore، 4% gelatin solution was used to cover the fillets. Microbial tests، including total viable count and psychrotrophic viable count، chemical tests، including total volatile bases nitrogen، thiobarbituric acid index، peroxide index and sensory evaluation were periodically performed for without coating fillets (control) and coated fillets. The control fillets and samples that were covered with gelatin receipt to 7. 88 and 7. 44 (log cfu/g)، respectively، in the tenth day that is not acceptable for human consumption. Also، in psychrotrophic count value did not observe difference between the treatments. ThioBarbituric Acid index in 10th and 15th day، and peroxide and free fatty acid index only in 15th day in the coated fillets were better than the control samples. The results of this research indicate that the gelatin coating alone don’t have antimicrobial properties and is not effective on the sensory properties preservation in chilled storage fish fillets، however، its effect on the inhibition of oxidation is tangible.
    Keywords: rainbow trout, gelatin coating, chilled storage, Shelf, life
  • Pages 77-91
    Determination of thermo-physical properties of pomegranate juice is necessary to control processes such as drying and concentration. These properties have been affected by soluble solid content and temperature. Therefore the properties including; density، specific heat and thermal conductivity were determined at three levels of soluble solid content، 12o، 40o and 65o Brix and temperature range from 25 to 70 oC. Thermal conductivity by co-axial cylinder apparatus، specific heat by differential scanning calorimeter and density by a volumetric pycnometer were measured. Regression analysis indicated that both soluble solid content and temperature affected on these properties but the soluble solid content has more influence. Increase of soluble solid content from 12 to 65 caused a decrease in thermal conductivity from 0. 233 to 0. 193 W/m. oC، specific heat from 5. 19 to 3. 34 kJ/kg. oC and an increase in density from 1027 to 1323 kg/m3 respectively. With increase in temperature from 30 to 70 oC، density decrease from 1173 to 1150 kg/m3 but thermal conductivity increase from 0. 188 to 0. 229 W/m. oC during temperature increasing from 28 to 42 oC and specific heat increase from 3. 9 to 4. 4 kJ/kg during temperature increasing from 40 to 60 oC. With regression analysis، the suitable empirical models of thermophysical properties of pomegranate juice with operating variables were obtained.
    Keywords: Specific heat, Thermal conductivity, Density, pomegranate juice
  • Pages 93-99
    New food products derived from by-products of dairy plants in the food industry is very important، Lorek is a product derived from whey، which in some regions of Iran، including Kurdisan and Azerbaijan provinces is produced. This product due to high amounts of nutritious ingredients and processes generate highly susceptible to contamination with pathogenic microorganisms. The purpose of this study was to evaluate the inhibitory effects monolaurin against pathogenic bacteria Staphylococcus aurous and Listeria monocytogenes in lorek. lorek produced from whey by heating at 95 °C and 6. 5-6. 7. Staphylococcus aurous and L. monocytogenes (1. 5×106 CFU/g) inoculate to lorek and same time monolaurin was also added in different concentration. This product was kept for three weeks at a temperature of 4 °C. Antibacterial activity against pathogenic bacteria was evaluated at the zero، 3، 7، 14 and 21 days using specific mediums. The results showed that monolaurin inhibit the growth of S. aureus and L. monocytogenes and its inhibitory effect on these bacteria is significant in comparison with a control group (P<0. 05). The findings of this study was the most effective antimicrobial monolaurin against S. aureus، so that on days 14 and 21 in treatments containing 10000 and 20000 ppm monolaurin، S. aureus was not isolated (P<0. 05). Over time can be quite significant on Antimicrobial effect of monolaurin (P<0. 05).
    Keywords: Lorek, Monolaurin, Staphylococcus aurous, Listeria monocytogenes
  • Pages 101-107
    Change in chemical deterioration index (peroxide value، PV; thiobarbituric acid index، TBA; free fatty acids، FFA; total volatile basic nitrogen، TVB-N) and sensory properties (texture، general appearance and eye) of kutum (Rutilus frisii kutum) during 6 months frozen storage (-18 º C) was investigated. PV were increased until month 3، then decreased (P<0/05). During storage period the amount of TBA and FFA increased (P<0/05). TVB-N value did not follow a regular pattern but on the whole increased during storage period. None of the chemical quality parameters exceeded the acceptability limits. These results were supported by the results of sensory analyses. Results of this study showed that kutum has acceptable quality during 6 month frozen storage.
    Keywords: kutum, chemical changes, Sensory properties, frozen storage
  • Pages 109-121
    The goal of this research is to compare the traditional and industrial methods in production of sour orange juice and to reach the optimum conditions for juice color maintenance. In the present study the juice was collected from three stages of sour orange juice production line namely prior to pasteurization process (UNP)، following pasteurization and homogenization (PH) and after supplementing the juice with standard quantity of sodium metabisulfit (PHS). The juice from all three stages was poured into dark color air tight seal glass bottles. The samples were stored under ambient temperature (~ 20oC and 35oC)، cold room temperature (~ 4oC) and freezing (-18oC). Various physicochemical characteristics including pH، total solid content (Bx)، HMF and vitamin C contents and color parameters were assessed at one week intervals for 16 weeks. Results were analyzed with SPSS software in 95% confidence level. The analysis of the data indicates that the color quality decreased with time while HMF content shows an increasing trend. The vitamin C shows a decreasing trend with time and increasing temperature. The trend of color change in samples stored in refrigerated and freezing conditions were almost the same. Furthermore، sodium metabisulfit shows its color protecting effect only at higher storage temperatures (25 and 35oC) and during final weeks of storage. In the present study the changes on pH and total solid content of the samples regardless of storage temperature and condition was negligible.
    Keywords: Sour orange juice, Color change, Sodium metabisulfite, CIE lab, storage, L, Ascorbic acid
  • Pages 123-134
    Emulsion coatings were formulated and films were developed using tragacanth gum as the basic structural component. Preliminary experiments were carried out to determine the proper concentration of tragacanth gum، lipid and plasticizers in the film. The effects of different concentrations of tragacanth gum (0. 65، 1، 1. 5، 2، 2. 35 g /g distilled water)، canola oil (23، 30، 40، 50، 58 g/g tragacanth dry wt basis) and glycerol (33، 40، 50، 60، 67 g/g tragacanth dry wt basis) on water vapor permeability (WVP)، mechanical properties and opacity (OP) of the films were evaluated using the response surface methodology. WVP was observed in the range of (2. 05-36) x 10-11 and increased by tragacanth and glycerol concentration and was decreased by oil concentration. Tensile strength and elongation at break ranged between 0. 67-7. 15 Mpa and 1. 99 – 7. 8%; respectively. Increasing the amount of tragacanth gum and decreasing the glycerol and oil concentration increased tensile strength (TS) while elongation at break (EB) increased by increasing both tragacanth and glycerol concentration and decreased by increasing oil concentration. Oil was the most influential factor that affected opacity، which increased with increasing oil concentration. Models developed for WVP، EB، TS and OP had high coefficient of multiple determination (R2) values (0. 983، 0. 952، 0. 824، 0. 94) respectively.
    Keywords: Tragachanth, Mechanical properties, Water vapor permeability, Opacity, Response surface methodology
  • Pages 135-147
    Traditional Kurdish cheese is one of the most consuming raw milk cheeses in Iran which there is a few studies accomplished about it. In this study، the effect of ripening period، type of containers (goat skin and plastic containers) and rennet type (traditional rennet and commercial rennet) were evaluated on the physicochemical and microbial characteristics of Kurdish cheese. Physicochemical analysis were involved the measuring of ash، dry matter، pH، fat to dry matter and protein to dry matter ratios and microbial analysis were including total count of mesophilic and termophilic lactobacilli، mesophilic and termophilic lactococci، aerobic psychrotrophic and mesophilic bacteria، entrobacters، entrococci and the total molds and yeasts. The results showed that، both rennet type and containers had no significant effect on microbial load of the cheeses (p>0. 05) whereas the numbers of mesophilic lactobacilli، termophilic lactococci، aerobic psychrotrophic bacteria، entrobacters along with total molds and yeasts have changed during the time (p<0. 05). The amount of dry matter، ash and pH of the cheeses were significantly affected by the containers (p<0. 05) and rennet type also had a significant effect on dry matter، ash and ratio of fat to dry matter (p<0. 05). All the characteristics of cheese were affected by the time of ripening (p<0. 05) except the ratio of protein to dry matter. Finally، according to all results، it seems that cheeses produced by traditional rennet have more nutritional quality than the others manufactured by commercial rennet. Also، using of traditional rennet and goat skin (which traditionally use in the production of Kurdish cheese) had no significant effects on microbial quality of cheeses (p> 0. 05).
    Keywords: Kurdish cheese, Rennet type, Microbial properties, physicochemical properties, Container
  • Pages 147-155
    The objective of this research was to produce fermented dairy beverage with Propionibacterium freudenreichii ssp. shermanii and study the microbiological characteristics immediately after fermentation and during cold storage. In this study، impact of two process variables of incubation temperature and inoculation ratio on microbiological characteristics was studied by full factorial design. For the preparation of the fermented dairy beverage، a mixed culture of Lactobacillus acidophilus and Propionibacterium freudenreichii ssp. shermanii was grown at the ratio of 1:2، 1:4 and 1:8 and incubation was performed at 30، 35 and 40°C until the pH reached 4 ± 0. 1. Cell count of L. acidophilus was conducted on MRS Agar and incubation at 37 °C. Enumeration of P. freudenreichii ssp. shermanii was done on sodium lactate agar (NaLa agar) medium and incubation at 30 °C. In the most suitable condition for propionic acid production، profile of viability of microorganisms was determined in intervals of 0، 7، 14، 21 and 28 days. Also، phase separation of produced beverage was studied during the first week of storage at 4°C. The maximum viable cell count of P. freudenreichii ssp. shermanii was occurred by inoculation ratio of 1 to 4 and incubation temperature of 30 °C. There was an adverse and significant (P < 0. 05) relationship between viability of P. freudenreichii ssp. shermanii and incubation temperature. The maximum cell count of L. acidophilus was observed in a mixed culture of L. acidophilus and P. freudenreichii ssp. shermanii at ratio of 1 to 8 and incubation temperature of 35°C. Considerable decreased cell counts of P. freudenreichii ssp. shermanii and L. acidophilus were obtained during the first and the last weeks of cold storage، respectively.
    Keywords: Fermented dairy beverage, Lactobacillus acidophilus, microbiological characteristics, Probiotic, Propionibacterium freudenreichii ssp. shermanii
  • Pages 157-176
    Active packaging is one of the innovative food packaging concepts which has been introduced to market as a reply to continuous changes in consumers demands. Active packaging modifies the packaging atmosphere condition in such a desirable way that results in shelf-life increase. In contrast to the traditional concept that packaging should preserve the quality of the product with minimal product/packaging interaction، new developments achieved in the last decades considers the benefits of interactions between package and product. Active modified packaging has been used for food preservation over the last twenty five years specially in Japan and USA. The application of different kinds of this package is developing continuously. Active packaging includes additives that can maintain the freshness of the product and have different potentialities. Active agents are in contact with food stuffs directly or indirectly and can be in the forms of oxygen and carbon dioxide scavengers، moisture and ethylene removers or emit ethanol and flavors. Those with the ability to change physical properties like self-heating or cooling are also considered an active package. Active packages have been used for a variety of food stuffs such as cakes، pizzas، fresh dough، cheese، meats and its products، fruits، breads etc.
    Keywords: Active packaging, Food preservation, Shelf, life, Scavengers, Self, heating