فهرست مطالب

دراسات فی اللغه العربیه و آدابها - سال سوم شماره 12 (زمستان 1391)

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال سوم شماره 12 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • الدکتوره لطفیه إبراهیم برهم صفحات 1-16
    یتخذ هذا البحث من روایه (اصل وفصل) للکاتبه الفلسطینیه (سحر خلیفه) متنا له، مرکزا علی الخطاب السردی للحکایه الکبری، حکایه ضیاع البلاد عبر سیره عائله فلسطینیه عریقه کما روتها الجدات او الامهات او المصادر التاریخیه؛ وبذلک تکون الروایه موازاه فنیه لواقع تاریخی محدد بنهایه الثلاثینیات، فتره اندحار ترکیا، وبدایات الانتداب البریطانی، وتغلغل الکیان الصهیونی فی فلسطین. وقد تمت معالجه بناء الحکایه عبر محاور رئیسه هی: الحکایه والراوی: الحکایه الاولی/شهرزاد تحکی، والنص یکتب، والحکایه الثانیه: حکایه الخروج، وهی حکایه الابنه (وداد)، والحکایه الثالثه هی حکایه الولدین (وحید)، و(امین)، وزمن الحکایه، والحکایه حکایه مکان.
    کلیدواژگان: بناء الحکایه، بناء الواقع رمزیا، الزمن الحکائی، الحکایه، حکایه المکان
  • الدکتور غیاث بابو صفحات 17-40
    یتناول هذا البحث ظاهره العدول فی صیغ الافعال، التی شکلت مشغلا ذا اهمیه بارزه لاصحاب الدراسات اللغویه والاسلوبیه؛ فاعطوها بعدا جمالیا ودلالیا، وهذا العدول عن الصیغ الاصلیه للافعال فی السیاق النصی، له ابعاد بلاغیه، ومقاصد بیانیه، یعمد إلیه الناظم، فیکشف عن وجه من وجوه البیان الدلالی الذی یفاجئ المتلقی، ویثیر دهشته، لمخالفته القواعد المالوفه فی العرف النحوی؛ لان الترکیب المعدول دلالیا، یودی معنی مخالفا لما هو ظاهر، مما یحدو بنا إلی الوقوف علی مفهوم العدول، وتحدید المصطلح فی الدراسات النحویه والبلاغیه، مع تلمس وجود مایقابل هذا المصطلح من مصطلحات اخری فی الدراسات الاسلوبیه المعاصره، وتحدید صوره وانماطه فی صیغ الافعال، إذ إنها ظاهره نحویه، بلاغیه، اسلوبیه، تبرز وجها من وجوه جمالیات العربیه من قدرات فائقه فی التعدد الدلالی. والعدول مصطلح یقوم علی مخالفه قواعد اللغه، نشا بصوره مغایره لما هو مالوف فی الاستعمال المتعارف علیه، من خلال ملاحظه اللغویین تراکیب خالفت القاعده الاصل.
    کلیدواژگان: السیاق، العدول، الدلاله
  • الدکتور وفیق سلیطین، صالح نجم صفحات 41-56
    یتناول البحث مجموعه من نصوص الخمر الصوفیه فی القرنین السادس والسابع الهجریین، فیقف علی خصائص الخمر وثیماتها واوصافها، علی المستویین الحسی والروحی، کما لو اننا بصدد نصین اثنین: الاول منهما ذو دلالات ظاهره مباشره، تکون الخمر فیه حسیه تقتضی السکر، وتودی بمعاقرها إلی الهذیان والجنون، والثانی منهما ذو دلالات محجوبه باطنه، تکون الخمر فیه رمزا للمعرفه والمحبه والخلق، مما یعنی اننا إزاء ازدواجیه بین المعنی الموجود والمعنی المفقود، بوصف الاول منهما یحیل علی ما احال علیه اهل الفقه والشریعه، والثانی منهما یحیل علی ما احال علیه اهل التصوف، مثلما نحن إزاء جدلیه تدور رحاها حول علاقه الانا بالآخر «الذات الإلهیه»، صعودا وقد تمثل بالاتصال معه، او هبوطا وقد تمثل بالانفصال عنه، فی محاوله جاده من قبل الشاعر الصوفی للحفاظ علی دیمومه التجربه وحمایتها من الموت والبوار.
    کلیدواژگان: الرمز، الخمر الصوفیه
  • الدکتور شاکر العامری، الدکتور عباس مرادان، محمد تقی رئیسی، فاطمه محمودیان صفحات 57-84
    الموضوع الرئیس الذی یدور حوله البحث هو وصف الطبیعه لدی اثنین من الشعراء من مدرستین مختلفتین وبیئتین مختلفتین هما صفی الدین الحلی، اشهر شعراء العصر المغولی فی العراق او العصر المملوکی فی مصر والشام والشاعر الإنجلیزی ولیام وردزورث عمید المدرسه الرومانسیه فی بریطانیا، فکانا متعاندین فی نظرتهما للطبیعه. تناول البحث فی البدایه مختصرا من حیاه کلا الشاعرین والخصائص الادبیه لعصریهما ثم عرج علی اسلوب وصف الطبیعه لدیهما.
    اما الموضوع الاصلی للبحث فهو تحلیل ثلاث من قصائد الشاعرین من نواحی الالفاظ والمعانی والبناء والبلاغه والمقارنه بینهما لتبیین نقاط اشتراکهما واختلافهما، لیصل فی نهایه المطاف إلی هذه النتیجه، وهی ان العاطفه تکاد تنعدم فی صور صفی الدین الحلی لذلک لا یستطیع الانسجام مع الشاعر او التواصل معه وهو یمثل دور الراوی ولا نری الرساله التی یرید الشاعر إیصالها للمتلقی الذی یحس بلاهدفیه الشعر وغیاب الشاعر، بینما نری فی قصائد ولیام وردورث صورا کامله لحالات الشاعر المختلفه.
    کلیدواژگان: صفی الدین الحلی، ولیام وردزورث، وصف الطبیعه، العروض، البلاغه
  • الدکتور علی اکبر محسنی، رضا کیانی صفحات 85-110
    حاول الشعراء المعاصرون استثمار کل الادوات الفنیه حتی یحققوا لنصوصهم قدرا من الإبداع، من هذا المنطلق، فإن ظاهره الانزیاح الکتابی عباره عن کسر نظام کتابه المالوف بهدف زیاده عده الدلالات الممکنه، وهذه الظاهره تعد من الظواهر المهمه فی الدراسات الاسلوبیه الحدیثه التی تدرس النص الشعری علی انه اسلوب مخالف للمالوف والعادی. فالانزیاح الکتابی فی الشعر الحدیث یحاول ان یستعیض من خلال التعبیر بالصوره البصریه وقد تجلت مظاهرها باشکاله المختلفه، منها: 1- تمزیق اوصال الکلمه الواحده من خلال فک ارتباطها الطباعی او تفتیت الکلمه من خلال بعثره حروفها علی الصفحه 2- تقنیه الفراغ و النقاط فی جسد النص الشعری 3- تضمین الفاظ او عبارات من لغات اخری 4- توظیف الاشکال المختلفه والاهتمام بالفنون التشکیلیه فی نسیج النص الشعری.
    من النتائج المتوخاه من هذه الدراسه نری ان الشعراء المحدثین فی کثیرا من الاحیان یجمعون بین الکتابه اللغویه والظواهر البصیریه فی النسیج الشعری، ویریدون بهذا الطریق ان یزیدوا من دلالات النص بصریا؛ ولکن ما یلفت انتباهنا فی هذا الشان، هو ان توظیف الظواهر البصریه فی کثیر من الاحیان لا یضفی ابعادا جمالیه ودلالیه فی جسد القصیده، بل علی النقیض من ذلک، قد یقود الشعر للابتذال والسطحیه.
    کلیدواژگان: الانزیاح، الانحراف الکتابی، القصیده البصریه، الشعر المعاصر
  • امیر مرتضی، الدکتور حامد صدقی صفحات 111-134
    المعجم اللغوی والثروه اللفظیه للشاعر او الکاتب هی من ابرز الخواص الاسلوبیه، إذن فحص هذه الثروه فی النصوص الادبیه یدلنا علی استبانه واحد من اهم الملامح الممیزه للاسلوب، وهذه الثروه تدل علی شخصیه الادیب وتفرده بین الآخرین وتنوع المفردات هو احد الخواص الاسلوبیه التی یمکن التوصل بقیاسها فی عدد من النصوص إلی إجابه مدعومه بالدلیل الإحصائی إلی ثلاثه امور هامه: الثراء اللغوی، وکیفیه استخدام الکاتب لخاصیه تنوع مفرداته عند صیاغه النص، وإمکانیه التوصل إلی نتائج اخری من خلال تکرار بعض المفردات. تقوم هذه الدراسه علی استخدام معطیات علم الإحصاء لتصل إلی نتائج علمیه دقیقه؛ ولهذا نرمی إلی تقدیم عرض نظری لإحدی الطرق الإحصائیه المستخدمه فی قیاس خاصیه تنوع المفردات مع دراسه تطبیقیه لنماذج من کتابات خلیل جبران، والمنفلوطی والریحانی. وایضا الوصول إلی نتائج اخری من خلال تکرار بعض الکلمات، حیث إن تکرار بعض المفردات یبین لنا افکار الکاتب، وشخصیته واسلوبه إلی حد کثیر، دون ان نعرف الکاتب بصوره دقیقه وعلی فرض التعرف إلی الکاتب فإننا نفهم مقدار نجاحه فی بیان آرائه فی نتاجه الادبی. اما اهم النتائج الکلیه التی توصلت إلی ها هذه الدراسه فهی ان اکثر الاسالیب الثلاثه تنوعا هو اسلوب جبران (0.43) واقلها هو اسلوب الریحانی (0.35) ویتوسط اسلوب المنفلوطی بینهما (0.38).
    کلیدواژگان: الاسلوب، الاسلوبیه، جبران، المنفلوطی، الریحانی
  • الدکتوره نادیه هناوی سعدون صفحات 135-160
    (التجذیف فی الوحل) روایه تستمد احداثها من الواقع التاریخی المعاصر وتعیش الشخصیات فی ها وضعا ماساویا فهی متصادمه مع الآخر وقد صار حالها بعد الانتصار ضیاعا فی الوحل وهذه هی الثیمه التی سعت الروایه إلی توکیدها. وفی قراءه نقدیه لهذه الروایه نجد ان الآخر بوصفه عنصرا سردیا شکل ثیمه موضوعیه لمقاومه الذات للمحتل ورفض وجوده وقد اتخذ الآخر فی تعالقه مع الذات صورتین توضحان اوصافه: الآخر ندا متقاطعا والآخر وسیطا تواصلیا. وقد کشفت الدراسه ان حضور الذات کان فی صیغه تعادلیه مع الآخر کون الذات لا تتحدد إلا بتعالقها معه وان مکابدات الواقع منحت الذات تکاملها فی احتوائها للآخر معادیا وصدیقا وهذا ما جعل المتن الروائی یوحی بتحد مستمر للذات ومقاومه لا تقهر واستمراریه لا تعرف المهادنه او الکلل تجاه الآخر. . ومن صور التقاطع مع الآخر صوره الثوار فی نضالهم ضد الاحتلال ومن صور التواصل علاقه عساف مع زهیره وعلاقه فرنجیه الطفله بعساف و تعاطف هذا الاخیر مع غریمه مولیه. وقد تضمنت الدراسه اربعه محاور هی: 1) فی الخطاب السردی 2) فی سردیه الآخر 3) الآخر ندا متقاطعا 4) والآخر وسیطا تواصلیا، مع مقدمه وخاتمه باهم النتائج وفهرس للمصادر.
    کلیدواژگان: سردیه، الآخر، الذات، التجذیف فی الوحل
|
  • Dr. Loutfieh Ibrahim Barham Pages 1-16
    This article is based on the novel, (the Origin And Descent) by the Palestinian author, Sahar Khalifa. The novel rarrates the story of a great Palestinian family, parallel with and consistant with the history of Palestine at the beginning of the 20 th century, when the ottoman empire collapsed, the British mandate came in place, and the Zionist regime appeared. The story forms along major elements: 1) the narrator and the narrative: the first tale which is narrated by scheherazade; the second tale, the tale of Exadus, which is the tale of the daughter of the family, wedad; and the third tale which is the tale of two boys, Vahid and Amin; and 2) the setting of the story – the time and the place, and the story is a tale of a place.
    Keywords: story structure, symbolic representation of reality, setting, the story of place
  • Dr. Ghayath Babo Pages 17-40
    This article deals with the deviation of verbs from the canonical Tense. This phenomenon is now of much significance from linguists and people concerned with stylistics. This stylistic strategy used by poets and authors has aesthetic and rhetorical dimensions in which they want to impress their audience by going against the accepted syntactic norms. Deviating from the normal usage causes the verbs to convey meanings different from what they appear to convey. So, we consider this phenomenon in the light of contemporary syntactic and rhetorical research, acknowledging that there are alternative terms for it. We will also specify the different forms and realizations of this phenomenon. It is a syntactic and rhetorical process which materializes one of the potentials of Arabic language, I,e., its ability to convey multiple meanings. This is a process in which the language usage goes against the norms of language and this deviation can be discovered by linguists when they examine the linguistic product.
    Keywords: method, deviathon from the original tense, indication
  • Dr. Wafiq Solaytin, Saleh Najm Pages 41-56
    Jews lived with the Muslim Arabs in Islamic Andalusia for more than eight hundred years, in which and studied in the Islamic institutes and universities beside Muslims there. So, the Arabic culture has its influence on the Jewish intellectual life. In our study we try to unveil the effect of the Arabic linguistic thought on the linguistic thought of Andalusian Jews during that period. We have considered the "Allamaa" book by Marwan Ibn Janah as an example that sheds light about this effect so we can prove by clear evidence that the Jewish scholars didnt have creative thoughts as Jews pretend. They were copiers of the Muslims thinkers and scholars, and were affected by their thoughts to a great deal.
    Keywords: thought, Jewish, Andalus, Arabic, Influenc
  • Dr. Shaker Amery, Dr. Abass Moradan, Mohammadtaghi Raeisi, Fatemeh Mahmoudian Pages 57-84
    The main topic of this article is description of nature by two poets from two different schools named Saffi Aldine Helly and William wordsworth. Saffi Aldine Helly is the most famous poet in the degeneration age in Iraq or Mamluki period in Sham (Syria) and Egypt, and William Wordsworth is the pioneer of Romanticism in Britain. At the beginning of this article, there is a brief summary of both poets, lives, literary characteristics of their ages and different methods to describe the nature. Saffi Aldine Helly is well known for the use of samples of expression to illustrate his imaginations. He uses nature to praise kings and other natural events, but William Wordsworth considers nature as a necessity of his being, like that of a mulberry leaf to the silk worm. Another difference between them is their poetic attitudes toward nature. Saffi Aldine Helly has got a superficial attitude while Wordsworth’s attitude is philosophical. In this article three ballades of both poets are analyzed in terms of words, meanings, structure and eloquence And similarities and differences are compared. It is concluded that one can compare poems with similar contents but different methods in different ages.
    Keywords: Saffi Aldine Helly, William Wordsworth, Description of nature, Prosody, Eloquence
  • Dr. Ali Akbar Mohseni, Reza Kiani Pages 85-110
    Contemporary poets have employed all their literary devices to add creativity to their work. defamilian zation in text shape is one such device to break away from familiar writing conventions and create new implication. This device is also considered in modern stylistic studies. In this technique the author tries to create new images and can achieve the goal in different ways: 1) disrupting the physical form of the words, 2) using unfamiliar arrangements and spacing of words in the poetic texts, 3) mixing the text with words and phrases from other languages, 4) employing different shapes and graphic devices in the body of the poems. This study shows that modern poets mix linguistic content with visual effects to create particular messages and implications. However, this technique sometimes does not add to the beauty of the poem but detract from its value making it banal.
    Keywords: defamiliarization, textual shape, visual ode, contemporary
  • Amir Morteza, Dr. Hamed Sedghi Pages 111-134
    Contemporary literary criticism has resort to modern western methods such as formalism, structuralism, and trends which were later incorporated like stylistics and analytical studies. This has had an influence on literary and critical studies.in this study we are interested in a type of stylistic investigation which uses analytical linguistic techniques for analyzing literary styles following scientific schools of thoughts and methods. The vocabulary and word reservoir of a poet or an author are among the most distinctive features of a literary style. So, investigating that vocabulary guides us in knowing the characteristics of a style. That vocabulary shows the character of a literary person. The variety in words used by an author is one of stylistic feature the study of which in a certain texts can help answer the following three questions based on statistical data: 1. Which text manifest a certain type of vocabulary 2. How did the author used this variety of words in creating his works. 3. Can we come to other conclusions by examining some patterns in the words This research used statistical data to reach scientific and exact conclusions. We introduce a statistical method for assessing variety of words and investigate samples of writings by Khlill Jibran, Manfaluti and Reyhani. We also achieved other results based in word patterns. But the most important results are: Jibran showed the highest variety (%43) and Reyhani showed the least (%35). Manfaluti falls in between (%38). We also understood that the repetition if some words reveals some of the thoughts, personality, and style of an author to a large extent, without knowing that author in a precise way if we are familiar with that author, we can see how successful he is in expressing his beliefs in the literary work.
    Keywords: Khalil Jibran, Manfaluti, Reyhani style style, stylistics
  • Dr. Nadieh Hanavi Sadoun Pages 135-160
    The events in Rowing in the Mud is taken from contemporary historical realities and its characters are in deploable condithion. They are lost in mud after victory. The research reveal that first person narrator doratails with thirth person in the conveying and its characters are in deplorable condition. They are lost in mud after victory. The research reveal that first person narrator doretails with third person in the conveying and development of events in the story, whether the other person is with a friendly or enemical attitude. This means that the novel manifests a permanent internal challenge and represents an indefeatable resistance and persistence in the face of others. The images of confrontation with others includes the images of rerolutionaries facing the occuplers, the interaction of self and others. The relationship between Assaf and Zahira, Franjieh child and Assaf and Assaf s sympathy with rivals. This research revolves around four themes: 1) the narrative discourse, 2) The narrative of the other, 3) the other as an enemy and, 40 the other as a friend.
    Keywords: self, Rowing in the Mud, Narrator